Господарський суд миколаївської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2025 року Справа № 915/1501/24
м.Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області у складi головуючого суддi Мавродієвої М.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Шевченко Т.В.,
представника позивача: Розніна В.А.,
представника відповідача-1: не з`явився,
представника відповідача-2: Філевського Р.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Кривобалківські піски»,
до відповідача-1: Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області,
відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЛ Капітал»,
про: визнання незаконним та скасування рішення Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області №16 від 12.05.2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду»; визнання недійсним Договору оренди землі від 31.05.2024, укладеного між Веснянською сільською радою Миколаївського району Миколаївської області та ТОВ «ВЕЛ Капітал»; припинення та визнання відсутнім у ТОВ «ВЕЛ Капітал» права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 4824280400:13:000:0114; зобов`язання Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області повторно розглянути клопотання ТОВ «Кривобалківські піски» про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (на укладення договору оренди земельної ділянки) №-13/2024 від 15.08.2024 з урахуванням висновків рішення суду,-
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Кривобалківські піски» звернулось до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою до Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЛ Капітал», з урахуванням заяви від 27.02.2025 про зміну предмету позову, за такими вимогами:
- визнати незаконним та скасувати рішення Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області №16 від 12.05.2023 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду;
- визнати недійсним договір оренди землі від 31.05.2024, укладений між Веснянською сільською радою Миколаївського району Миколаївської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «ВЕЛ Капітал» щодо земельної ділянки за кадастровим номером 4824280400:13:000:0114;
- припинити та визнати відсутнім у Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕЛ Капітал право оренди земельної ділянки за кадастровим номером 4824280400:13:000:0114 (номер запису про інше речове право: 57558468 від 12.11.2024 13:55:06);
- зобов`язати Веснянську сільську раду Миколаївського району Миколаївської області повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Кривобалківські піски» про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (на укладення договору оренди земельної ділянки) №-13/2024 від 15.08.2024 з урахуванням висновків рішення суду.
В обґрунтування вимог позивач вказує наступне:
- у зв`язку з отриманням спеціального дозволу №5101 від 22.10.2020 Державної служби геології та надр України на користування надрами (назва родовища «Кривобалківська ділянка», місцезнаходження: Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 3,5 км на південний схід від села Крива Балка, 1,8 км на захід від села Велика Корениха, площею 74,2 га на користування надрами та проведенням робіт з геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення) у позивача є необхідність в оформленні права користування земельної ділянки кадастровий номер 4824280400:13:000:0114 загальною площею 8,4642 га з Веснянською сільською радою Миколаївського району Миколаївської області;
- 15.08.2024 позивач звернуся до сільради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (на укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 4824280400:13:000:0114 площа 8,4642 га), однак листом від 04.09.2024 сільрада повідомила позивачу, що рішенням сільради №16 від 12.05.2023 вказана земельна ділянка надана в оренду іншому орендарю;
- на підставі рішення сільради №16 від 12.05.2023 між Веснянською сільською радою та ТОВ «ВЕЛ Капітал» укладено договір від 31.05.2024 оренди земельної ділянки площею 8,4642 га, кадастровий номер 4824280400:13:000:0114, строком на 20 років до 31.05.2044;
- оскаржуване рішення сільради №16 від 12.05.2023 та укладений 31.05.2024 договір оренди з ТОВ «ВЕЛ Капітал», на думку позивача, порушують його право на отримання у користування земельну ділянку, на якій знаходяться надра, на видобуток яких позивачу надано спеціальний дозвіл, у зв`язку із чим зазначені є незаконними.
Ухвалою суду від 09.12.2024 вказану позовну заяву залишено без руху та позивачу встановлено строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 11.12.2024 відмовлено позивачу в задоволенні клопотання про забезпечення позову.
Ухвалою суду від 17.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 05.02.2025.
Відповідач у відзиві, який надійшов до суду 04.02.2025, заперечує проти позовних вимог та просить суд відмовити у задоволенні позову, посилаючись на наступне:
- зі змісту ст.18-1 Кодексу України про надра випливає, що орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, уповноважений здійснювати розпорядження відповідними земельними ділянками, які на момент проведення аукціону чи конкурсу з надання надр у користування сформовані як об`єкт цивільних прав, до початку проведення аукціону (конкурсу) з надання надр у користування за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, затверджує перелік земельних ділянок державної, комунальної власності, розташованих у межах ділянки надр, що передається в користування переможцю аукціону, конкурсу, і які мають бути передані йому в користування для видобування корисних копалин. Такого переліку у спірному випадку не було та немає, відповідно, за переможцем аукціону чи конкурсу, яким є ТОВ «Кривобалківські піски», не закріплювалося будь-яке переважне право на передання йому в користування земельних ділянок для видобування корисних копалин;
- посилаючись на ст.18-1 Кодексу України про надра позивач намагається створити хибне враження про наявність у нього певного переважного права перед зокрема ТОВ «ВЕЛ КАПІТАЛ» на отримання спірної земельної ділянки в користування у зв`язку з наявністю у нього спеціального дозволу на користування надрами, однак таке право у нього відсутнє;
- за інформацією з Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, будь-які обтяження земельної ділянки з кадастровим номером 4824280400:13:000:0114 чи обмеження у використанні у вказаних реєстрах відсутні;
- договір сервітуту та надання згоди чи дозволу на встановлення сервітуту на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин на земельній ділянці площею 8,4642 га за кадастровим номером 4824280400:13:000:0114 не укладався та рішень з цього приводу Веснянською сільрадою не приймалось;
- у Веснянської сільради, як на момент прийняття, так і після прийняття оспорюваного рішення не було та немає жодних обмежень у переданні спірної земельної ділянки будь-якій особі, зокрема і ТОВ «ВЕЛ Капітал»;
- згідно схеми розташування земельної ділянки за даними Державного земельного кадастру за межами населених пунктів в межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області, площа земельної ділянки 8,4642 га, кадастровий номер 4824280400:13:000:0114, виконаної сертифікованим інженером-землевпорядником Бредіхіною О.А. (кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника №000848 від 23.01.2013), має місце часткове накладання меж, однак навіть таке накладання повністю спростовує твердження позивача про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 4824280400:13:000:0114 площею 8,4642 га повністю знаходиться в межах координат спеціального дозволу ТОВ «Кривобалківські піски»;
- затвердження проекту землеустрою Веснянською сільрадою та передання земельної ділянки в оренду ТОВ «ВЕЛ Капітал», на думку відповідача, відповідають вимогам ст.30 Закону України «Про землеустрій», ч.12 ст.123 ЗК України та жодним чином не суперечить наведеним позивачем нормам.
Ухвалою суду від 05.02.2025 частково задоволено клопотання позивача про витребування доказів. Зобов`язано Веснянську сільську раду Миколаївського району Миколаївської області надати суду оригінал укладеного між нею та Товариством з обмеженою відповідальністю ВЕЛ Капітал договору від 31.05.2024 оренди земельної ділянки за кадастровим номером 4824280400:13:000:0114, - для огляду у судовому засіданні, та належним чином засвідчену копію такого договору, - для долучення до матеріалів справи. Підготовче засідання відкладено на 28.02.2025.
У підготовчому засіданні 28.02.2025 судом оголошено перерву до 26.03.2025.
Ухвалою суду від 26.03.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 30.04.2025.
30.04.2025 та 14.05.2025 судом відкладався розгляд справи відповідно на 14.05.2025 та 03.06.2025, зокрема, у зв`язку з неявкою учасників справи.
В ході розгляду справи представники позивача та відповідача-2 підтримували висловлені позиції та доводи, викладені на їх обґрунтування.
Відповідач-1 не скористався наданим йому ст.ст.161, 165 ГПК України правом на подання відзиву на позовну заяву; представник відповідача-1 у підготовчих засідання 28.02.2025 та 26.03.2025 позовні вимоги заперечив та зазначив, що порушень чинного законодавства та прав позивача з боку Веснянської сільради не було допущено.
Згідно ч.9 ст.165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У судовому засіданні 03.06.2025 суд перейшов до стадії ухвалення судового рішення.
У судовому засіданні 03.06.2025 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.
22.10.2020 Державною службою геології та надр України, на підставі протоколу проведення аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами від 03.08.2020 та договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами, Товариству з обмеженою відповідальністю «Кривобалківські піски» було видано Спеціальний дозвіл на користування надрами А №007554 (реєстраційний номер: 5101) на геологічне вивчення, у т.ч. дослідно-промислову розробку родовищ кварцових пісків в якості сировини для скляної промисловості та для будівельних розчинів, затвердження запасів ДКЗ України; зазначена назва родовища «Кривобалківська ділянка» з відповідними географічними координатами; місцезнаходження: Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 3,5 км на південний схід від села Крива Балка, 1,8 км на захід від села Велика Корениха; площа 74,2 га; строк дії дозволу 5 років; Угода про умови користування земельною ділянкою надр є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами та визначає умови користування ділянкою надр.
29.10.2020 ТОВ «Кривобалківські піски» було видано ТОВ «Гірпромпроект» технічне завдання на проведення детальної геолого-економічної оцінки з дослідно-промисловою розробкою Кривобалківської перспективної ділянки кварцових пісків в Миколаївському районі Миколаївської області. Пунктом 4 технічного завдання передбачено проведення повного комплексу геологорозвідувальних робіт у відповідності до технічного завдання та проекту проведення геологорозвідувальних робіт, в т.ч. з дослідно-промисловою розробкою: буріння свердловин на повну потужність корисної копалини, проведення лабораторних досліджень порід родовища, в т.ч. з напівзаводськими дослідженнями, радіаційно-гігієнічну оцінку порід та скласти геологічний звіт. Згідно п.9 Технічного завдання, результат робіт має бути оформлений у вигляді звіту про детальну геолого-економічну оцінку з дослідно-промисловою розробкою Кривобалківської перспективної ділянки кварцових пісків в якості сировини для скляної промисловості; поданий в Державну комісіє України по запасах корисних копалин та, після затвердження цих запасів, переданий замовнику.
Відомості про складання ТОВ «Гірпромпроект» зазначеного звіту суду не надані.
15.08.2024 позивач звернуся до Веснянської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (на укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 4824280400:13:000:0114 площа 8,4642 га) та надання ТОВ «Кривобалківські піски» згоди на укладання договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 4824280400:13:000:0114 площа 8,4642 га.
Листом від 04.09.2024 Веснянська сільська рада повідомила позивачу, що її рішенням №16 від 12.05.2023 вказана земельна ділянка надана в оренду іншому орендарю.
На адвокатський запит №6 від 23.09.2024 Веснянська сільська рада листом від 11.10.2024 повідомила, що земельну ділянку з кадастровим номером 4824280400:13:000:0114 було вирішено передати в оренду ТОВ «ВЕЛ Капітал»; договір знаходиться на стадії підписання.
Рішенням Веснянської сільської ради №16 від 12.05.2023 затверджено проект землеустрою щодо відведення ТОВ «ВЕЛ Капітал» в оренду земельну ділянку площею 8,4642 га, кадастровий номер 4824280400:13:000:0114; із зміною цільового призначення з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в межах Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області (п.1 рішення), а також передано ТОВ «ВЕЛ Капітал» в оренду на 20 років земельну ділянку площею 8,4642 га, кадастровий номер 4824280400:13:000:0114; із зміною цільового призначення з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в межах Веснянської сільської ради (п.2 рішення).
31.05.2024, на підставі рішення №16 від 12.05.2023, між Веснянською сільською радою та ТОВ «ВЕЛ Капітал» укладено Договір оренди земельної ділянки площею 8,4642 га, кадастровий номер 4824280400:13:000:0114; строком на 20 років до 31.05.2044 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код за КВЦПЗД 11.11.02).
Позивач вважає рішення сільради №16 від 12.05.2023 та укладений 31.05.2024 договір оренди з ТОВ «ВЕЛ Капітал» договір оренди такими, що порушують його право на отримання у користування земельну ділянку, на якій знаходяться надра, на видобуток яких позивачу надано спеціальний дозвіл, що стало підставою звернення до суду із даним позовом.
На підставі повно і всебічно з`ясованих обставин справи, на які сторони посилались як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам сторін, суд дійшов наступних висновків.
Згідно ст.1 Кодексу України про надра це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.
Відповідно до ч.1 ст.4 Кодексу України про надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.24 Кодексу України про надра, користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.
Згідно ст.ст.18, 18-1 Кодексу України про надра, надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.
Земельні ділянки, які передаються у користування для видобування корисних копалин: не можуть передаватися у власність (крім випадків передачі їх власникам розташованих на них будівель, споруд); земельні ділянки можуть передаватися в оренду, на правах емфітевзису, суперфіцію лише на строк до надання земельної ділянки користувачу надр.
Відповідно до ч.4 ст.66 Земельного кодексу України (в редакції Закону від 01.12.2022 №2805-IX) надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.
Земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються у користування власникам спеціальних дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) на видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами ділянок надр та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами, а також за межами таких ділянок надр для будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності (з автоматичним продовженням строку дії земельного сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами). Встановлення земельних сервітутів для зазначених цілей здійснюється без зміни цільового призначення таких земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення.
Тобто, із прийняттям Закону України від 01.12.2022 №2805-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами», право на встановлення сервітуту отримали власники дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку корисних копалин, з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ) або видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення.
А враховуючи внесені до ч.4 ст.66 Земельного Кодексу України зміни, надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться лише після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і тільки шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами. Тобто, надання в оренду земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, земельним законодавством не передбачено.
Відповідні зміни внесені Законом України від 01.12.2022 №2805-IX також до ст.99 Земельного Кодексу України, згідно яких власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення такого земельного сервітуту як: «право на користування земельною ділянкою для потреб геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) для видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення з правом будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності, за умови що при цьому не порушуються права землевласника, передбачені статтею 98 цього Кодексу» (п.в-3) ст.99).
Що стосується сервітуту, то його може бути встановлено згідно з межами ділянок надр та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами, а також за межами таких ділянок надр для будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності.
Встановлення земельних сервітутів для потреб надрокористування можливо, як на земельних ділянках приватної власності, так і на земельних ділянках державної та комунальної власності.
В усіх випадках розробляється технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право сервітуту.
Таку технічну документацію розробляє землевпорядна організація.
Слід зауважити, що сервітут можливий лише на сформованій земельній ділянці, але у випадку, коли потрібно лише частина сформованої земельної ділянки, поділу, виділу, вилучення робити не потрібно.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем питання про встановлення земельного сервітуту з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки не ставилось; відповідна технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право сервітуту, не розроблялась.
Натомість, позивач, з метою отримання земельної ділянки для користування надрами, 15.08.2024 звернувся з клопотанням до Веснянської сільської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (на укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 4824280400:13:000:0114 площа 8,4642 га) та надання ТОВ «Кривобалківські піски» згоди на укладання договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 4824280400:13:000:0114 площа 8,4642 га.
Частиною 1 ст.122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений ст.123 Земельного кодексу України.
Частинами 2-3, 15, 16 ст.123 Земельного кодексу України визначено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Листом від 04.09.2024 Веснянська сільська рада повідомила позивачу, що її рішенням №16 від 12.05.2023 вказана земельна ділянка надана в оренду іншому орендарю.
Як вбачається з пояснень представника Веснянської сільської ради у судовому засіданні, підставою відмови у клопотанні позивача було те, що відповідно до Детального плану території щодо земельних ділянок для будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєсортувальних та сміттєпереробних об`єктів полігону твердих побутових відходів) спірна земельна ділянка передбачена для розміщення сміттєпереробного заводу, оскільки розташована поряд з сміттєзвалищем. Для територіальної громади це будівництво є більш пріоритетним з урахуванням складної екологічної ситуації.
На адвокатський запит №6 від 23.09.2024 Веснянська сільська рада листом від 11.10.2024 надала позивачу копію рішення від 04.11.2022 №3 «Про затвердження Детального плану території щодо земельних ділянок для будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєсортувальних та сміттєпереробних об`єктів полігону твердих побутових відходів) у межах території Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області.
Вказані обставини позивачем не запечено та не спростовано.
Доказів оскарження до суду відмови органу місцевого самоврядування у наданні спірної земельної ділянки у користування (залишення клопотання без розгляду), позивачем суду не надано.
Слід також зауважити, що позивач звернувся до Веснянської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (на укладання договору оренди земельної ділянки) листом №13/2024 від 15.08.2024.
На той час Веснянською сільською радою вже було прийняте рішення №16 від 12.05.2023 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВЕЛ Капітал» в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 4824280400:13:000:0114 та передачі її в оренду.
Відповідно до ч.1 ст.18-1 Кодексу України про надра (яка набрала чинності 29.12.2019 на підставі Закону №402-IX від 19.12.2019) у разі якщо для провадження діяльності з видобування корисних копалин є необхідним надання в користування земельних ділянок державної чи комунальної власності, які на момент проведення аукціону чи конкурсу з надання надр у користування сформовані як об`єкт цивільних прав, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, уповноважений здійснювати розпорядження такими земельними ділянками, до початку проведення такого аукціону (конкурсу) за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, затверджує перелік земельних ділянок державної, комунальної власності, розташованих у межах ділянки надр, що передається в користування переможцю аукціону, конкурсу, і які мають бути передані йому в користування для видобування корисних копалин.
Стаття ст.18-1 Кодексу України про надра також передбачає, що розпорядження такими земельними ділянками здійснюється з такими особливостями:
1) строк дії договорів оренди, емфітевзису, суперфіцію щодо таких земельних ділянок може бути продовжений лише у разі, якщо вони не будуть після закінчення їх строку передаватися в користування користувачу надр для видобування корисних копалин;
2) земельні ділянки не можуть передаватися у власність (крім випадків передачі їх власникам розташованих на них будівель, споруд);
3) земельні ділянки не можуть передаватися у постійне користування будь-якій особі, крім користувача надр;
4) земельні ділянки можуть передаватися в оренду, на правах емфітевзису, суперфіцію лише на строк до надання земельної ділянки користувачу надр;
5) на земельній ділянці не може бути встановлений земельний сервітут, який унеможливлює використання земельної ділянки користувачем надр після передачі земельної ділянки йому в користування.
Обтяження речових прав на земельну ділянку, розташовану в межах ділянки надр, яка передається в користування переможцю аукціону (конкурсу), визначені цією статтею: діють протягом строку, визначеного рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, але не більше п`яти років; підлягають державній реєстрації в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", на підставі відповідного рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, уповноваженого здійснювати розпорядження такими земельними ділянками.
З наявного в матеріалах справи витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4824280400:13:000:0114 вбачається наступне: спірна земельна ділянка була зареєстрована на підставі Технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності від 17.03.2020, затвердженої рішенням Веснянської сільської ради від 05.06.2020. У розділі «Відомості про обтяження згідно з Державним реєстром речових прав на нерухоме майно», - записи відсутні. У розділі «Відомості про обмеження у користуванні земельною ділянкою», - записи відсутні. У розділі «Відомості про ділянки надр, надані у користування відповідно до спеціальних дозволів на користування надрами…», - міститься інформація про видачу 22.10.2020 ТОВ «Кривобалківські піски» спеціального дозволу на користування надрами ГВ з ДПР родовищ загальнодержавного значення, ділянка Кривобалківська, площа ділянки 8,7422 га, вид корисних копалин пісок кварцовий, строк дії спеціального дозволу 5 років.
У витязі з Державного реєстру речових прав відомості про державну реєстрацію обтяжень спірної земельної ділянки з кадастровим номером 4824280400:13:000:0114, - відсутні.
Слід зауважити, що ч.1 ст.18-1 Кодексу України про надра, не визначає, що єдино можливим для провадження діяльності з видобування корисних копалин, є отримання їх у користування (оренду).
Навпаки, зазначена норма передбачає, що лише у разі якщо для провадження діяльності з видобування корисних копалин є необхідним надання земельних ділянок в користування, то має затверджуватись перелік таких земельних ділянок державної чи комунальної власності, розташованих у межах ділянки надр і розпорядження саме цими земельними ділянками здійснюється з певними особливостями.
Тобто законний інтерес щодо отримання відповідної земельної ділянки для надрокористування, виникає у потенційного користувача надр після попереднього погодження, за поданням центрального органу виконавчої влади, із відповідним органом місцевого самоврядування питання про надання земельної ділянки для потреб надрокористування, який за наслідками оформлення спеціального дозволу на користування надрами може трансформуватись у право на отримання такої земельної ділянки у користування, зокрема, шляхом встановлення земельного сервітуту.
Доказів затвердження Веснянською сільською радою, за поданням центрального органу виконавчої влади, до початку проведення аукціону, переліку земельних ділянок комунальної власності, розташованих у межах ділянки надр, що передається в користування переможцю аукціону, конкурсу, і які мають бути передані йому в користування для видобування корисних копалин, - суду не надано, і наявність відповідного подання та складання з боку Веснянської сільської ради зазначеного переліку земельних ділянок, відповідачами заперечується.
Відповідно, за відсутності затвердженого органом місцевого самоврядування -Веснянською сільською радою переліку земельних ділянок комунальної власності, які можуть бути передані в оренду переможцю аукціону, на спірну земельну ділянку не можуть розповсюджуватись особливості розпорядження нею, визначені у п.4) ч.1 ст.18-1 Кодексу України про надра.
Суд також вважає хибним посилання позивача на порушення сільською радою абз.3 ч.2 ст.134 Земельного кодексу України, яким передбачено, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, оскільки в матеріалах справи відсутні докази використання позивачем спірної земельної ділянки станом на дату винесення відповідачем-1 оспорюваного рішення №16 від 12.05.2023.
Крім того, судом взято до уваги наступне.
З наданої відповідачем-2 схеми розташування спірної земельної ділянки площею 8,4642 га (кадастровий номер 4824280400:13:000:0114) та зіставлення її меж з межами дії наданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами вбачається, що не вся площа спірної земельної ділянка перебуває у межах ділянки надр, визначеної за певними координатами спеціального дозволу, а лише певна, невелика її частина.
Зазначені обставини позивачем не заперечені та не спростовані. Однак не зважаючи на це позивачем зазначено, що в нього є потреба у оренді всієї ділянки з кадастровим номером 4824280400:13:000:0114, оскільки прилегла до ділянки надр земля потрібна для організації інфраструктурних об`єктів, під`їзних шляхів тощо.
При цьому, позивачем не надано суду доказів того, що розміщення зазначених об`єктів необхідно робити лише на спірній земельній ділянці (з урахуванням рельєфу місцевості, логістичних шляхів і т.і.). До клопотання №13/2024 від 15.08.2024 позивачем також не було долучено будь-якого обґрунтування необхідності отримання у користування всієї площі ділянки для розміщення інфраструктурних об`єктів пов`язаних з надрокористуванням.
З приводу зазначених доводів позивача, суд ще раз наголошує на тому, що ч.4 ст.66 Земельного кодексу України передбачає, що земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються у користування власникам спеціальних дозволів на геологічне вивчення, шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами ділянок надр та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами, а також за межами таких ділянок надр для будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності.
Визначені Земельним кодексом України правомочності користувача надр щодо встановлення земельних сервітутів за межами ділянки надр, позивачем не реалізовувались.
Отже, твердження позивача, що отримавши спеціальний дозвіл на користування ділянкою надр площею 74,2 га, він не має можливості користуватися надрами через відмову в наданні йому в оренду спірної земельної ділянки площею 8,4642 га, не знайшло свого підтвердження під час розгляду справи.
За вказаних обставин, суд вважає, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами порушення його прав на отримання у користування земельної ділянки для користування надрами та будівництва і розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності, а також порушення з боку Веснянської сільської ради приписів чинного законодавства при винесенні рішення №16 від 12.05.2023.
Враховуючи викладене, у задоволенні позовних вимог в цій частині слід відмовити.
Відповідно, не підлягають задоволенню і похідні позовні вимоги про зобов`язання Веснянської сільської ради Миколаївського району Миколаївської області повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Кривобалківські піски» про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (на укладення договору оренди земельної ділянки) №-13/2024 від 15.08.2024 з урахуванням висновків рішення суду.
Що стосується вимог позивача про визнання недійсним договору оренди землі від 31.05.2024, укладеного між Веснянською сільською радою Миколаївського району Миколаївської області та ТОВ «ВЕЛ Капітал» щодо земельної ділянки за кадастровим номером 4824280400:13:000:0114, та вимоги про припинення та визнання відсутнім у ТОВ ВЕЛ Капітал права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 4824280400:13:000:0114 (номер запису про інше речове право: 57558468 від 12.11.2024 13:55:06), суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ст.16 ЦК України, одним з способів захисту цивільних прав, є визнання правочину недійсним.
Відповідно до ч.1,3 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч.1-3, 5 та 6 ст.203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Позивачем у позовній заяві зазначено, що оскаржуваний Договір оренди від 31.05.2024 та право оренди відповідача-2 порушує право позивача на отримання та користування земельною ділянкою, на якій знаходяться надра, на добичу яких позивачу надано спеціальний дозвіл, у зв`язку з чим оспорюваний договір та право оренди є незаконними.
При цьому, позивач зазначає, що незаконність оскаржуваного рішення є підставою для визнання недійсним спірного договору, що, в свою чергу є підставою для визнання судом припиненим та відсутнім права оренди відповідача-2 на спірну земельну ділянку.
Згідно із статтями 4, 10 та 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити Цивільному кодексу, іншим законам України, які приймаються відповідно до Конституції України та Цивільного кодексу, міжнародним договорам, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, актам Президента України, постановам Кабінету Міністрів України, актам інших органів державної влади України, органів влади Автономної Республіки Крим у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом, а також моральним засадам суспільства.
Відповідно до ст.16 Закону України «Про оренду землі», укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Перевіривши законність рішення Веснянської сільської ради №16 від 12.05.2023, та укладеного між Веснянською сільською радою та ТОВ «ВЕЛ Капітал» Договору оренди земельної ділянки площею 8,4642 га з кадастровим номером 4824280400:13:000:0114, судом не встановлено порушень приписів ч.1,2 ст.18, ч.1 ст.18-1 Кодексу України про надра, ч.4 ст.66 Земельного кодексу України, п.1 ч.1 ст.24, ч.1 ст.25 Закону України «Про надра» та Закону України «Про оренду землі».
За таких обставин, суд вважає, що підстави для визнання недійсним Договору від 31.05.2024 оренди земельної ділянки площею 8,4642 га, кадастровий номер 4824280400:13:000:0114, - відсутні.
Оскільки право оренди земельної ділянки може бути припинено у разі припинення Договору оренди земельної ділянки, то встановлена судом відсутність правових підстав для визнання договору оренди від 31.05.2024 недійсним, свідчить про чинність даного договору та, відповідно, дійсність прав і обов`язків його учасників.
Таким чином, враховуючи вищенаведені норми та обставини, розглянувши даний спір із застосуванням норм матеріального права, якими регулюються відповідні відносини, згідно з наявними в матеріалах справи доказами, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову в повному обсязі.
За правилами ст.129 ГПК України у разі відмови у задоволенні позову судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст.73, 74, 76-79, 91, 129, 210, 220, 232, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд,-
В И Р І Ш И В:
1. В задоволенні позовних вимог відмовити.
Рішення суду, у відповідності до ст.241 ГПК України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ч.1 ст.254 ГПК України, учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.256 ГПК України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повне судове рішення складено 25.06.2025.
Суддя М.В.Мавродієва
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2025 |
Оприлюднено | 30.06.2025 |
Номер документу | 128440294 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Мавродієва М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні