Герб України

Рішення від 27.06.2025 по справі 420/2827/25

Одеський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 420/2827/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Каравана Р.В., розглянув в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Одеського національного економічного університету, Міністерства освіти і науки України, Державного підприємства «ІНФОРЕСУРС» про визнання протиправним та скасування наказу.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

ОСОБА_1 28.01.2025 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Одеського національного економічного університету, Міністерства освіти і науки України, Державного підприємства «ІНФОРЕСУРС», у якому просить суд:

визнати протиправним дії Одеського національного економічного університету щодо скасування наказу від 10.01.2025 р. №4-Ос; скасувати наказ №7-Ос від 22.01.2025 р. про скасування наказу від 10.01.2025 р. №4-Ос;

визнати протиправною відмову Міністерства освіти і науки України №3/847-25 від 27.01.2025 року про внесення в Єдину державну електронну базу з питань освіти даних про переведення ОСОБА_1 , аспіранта 1 курсу кафедри ФМФР на денну форму здобуття освіти згідно наказу ректора ОНЕУ від 10.01.2025 р. №4-Ос; внести зміни до відомостей, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо ОСОБА_1 та зобов`язати Міністерства освіти і науки України та Технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Державне підприємство «ІНФОРЕСУРС» внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо переведення ОСОБА_1 , аспіранта 1 курсу кафедри ФМФР на денну форму здобуття освіти згідно наказу ректора ОНЕУ від 10.01.2025 р. №4-Ос.

розподілити судові витрати.

В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначає, що 30.12.2024 р. він подав ректору ОНЕУ заяву про перевід з вечірньої форми навчання на денну з 02.01.2025 р. Наказом №4-Ос від 10.01.2025 р. ОСОБА_1 переведено на денну форму навчання з 02.01.2025 р., що підтверджується витягом із наказу. Відповідно до підп.2 п.6 розділу ІІІ Положення Положенням про Єдину державну електронну базу з питань освіти №620 від 08.06.2018 р. (далі Положення) в ЄДЕБО вносяться в т.ч. данні про переведення здобувачів вищої освіти. Згідно листа ректора ОНЕУ №01-18/30 від 14.01.2025 р. наказ про переведення був внесений до ЄДЕБО. Також після внесення наказу з`явилось повідомлення «Помилка при додаванні запису в історію навчання із статусом [Переведено] для картки з кодом12322204 Переведення здобувачів вищої освіти на денну форму здобуття освіти відповідно до наказу МОН №910 від 24.06.2024 р. призупинено». В ЄДЕБО вносяться відомості, і відсутність технічної можливості внесення таких відомостей, через некоректну роботу ЄДЕБО не свідчить про відсутність таких відомостей, їх скасування. У такому випадку має усуватись причина некоректної роботи ЄДЕБО, налагодження системи. Вказує, що 27.01.2025 р. він отримав копію Наказу ОНЕУ №7-Ос від 22.01.2025 р. про скасування наказу від 10.01.2025 р. №4-Ос як такого, що не пройшов верифікацію в ЄДЕБО. Вважає відповідні дії щодо скасування наказу від 10.01.2025 р. №4-Ос протиправними, а наказ №7-Ос від 22.01.2025 р протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Вважає, що ефективним способом захисту його порушених прав є в тому числі визнання протиправною відмову Міністерства освіти і науки України №3/847-25 від 27.01.2025 року про внесення в Єдину державну електронну базу з питань освіти даних про переведення ОСОБА_1 , аспіранта 1 курсу кафедри ФМФР на денну форму здобуття освіти згідно наказу ректора ОНЕУ від 10.01.2025 р. №4-Ос та внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо ОСОБА_1 та зобов`язати Міністерства освіти і науки України та Технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Державне підприємство «ІНФОРЕСУРС» внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо переведення ОСОБА_1 , аспіранта 1 курсу кафедри ФМФР на денну форму здобуття освіти згідно наказу ректора ОНЕУ від 10.01.2025 р. №4-Ос.

Відповідач-1 з поданим позовом не погоджується, позовні вимоги не визнає, заперечує, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. У поданому до суду відзиві зазначає, що що не відповідає дійсності, що «позивача формально зарахували на вечірню форму», оскільки з витягу з наказу ректора від 30 вересня 2024 року № 372-Ос видно, що позивача дійсно зараховано до аспірантури на вечірню форму навчання. На підставі поданої заяви Позивача наказом ректора ОНЕУ від 10.01.2025 року № 4-Ос аспірант 1 року вечірньої форми навчання (контракт) кафедри фінансового менеджменту та фондового ринку ОСОБА_1 був переведений на денну форму навчання (контракт) з 02.01.2025 року. Відповідно до підпункту 2 пункту 6 розділу ІІІ Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 08.06.2018 року №620 (дадлі Положення), в ЄДЕБО вносяться в тому числі дані про переведення здобувачів вищої освіти. Згідно цього Положення, наказ ректора ОНЕУ від 10.01.2025 року №4-Ос був внесений до ЄДЕБО. Після цього в ЄДЕБО з`явилося наступне блокуюче повідомлення: «Помилка при додаванні запису в історію навчання зі статусом [Переведено) для картки з кодом 12322204 Переведення здобувачів вищої освіти на денну форму здобуття освіти відповідно до наказу МОН № 910 від 24.06.2024 призупинено». Тобто наказ ректора ОНЕУ від 10.01.2025 року №4-Ос не пройшов необхідну верифікацію. Про це Позивач був повідомлений листом ОНЕУ від 14.01.2025 року №01- 18/30. 22.01.2025 року був виданий наказ ректора ОНЕУ №7-Ос про скасування наказу від 10.01.2025 року №4-Ос, як такого, що не пройшов верифікацію в Єдиній Державній електронній базі з питань освіти. 22.01.2025 року був виданий наказ ректора ОНЕУ №7-Ос про скасування наказу від 10.01.2025 року №4-Ос, як такого, що не пройшов верифікацію в Єдиній державній Електронній базі з питань освіти. Вважає, що видання наказу ректора Одеського національного економічного університету від 22.01.2025 року №7-Ос про скасування наказу від 10.01.2025 року №4-Ос таким, що відповідає чинному законодавству та не підлягає, в свою чергу, скасуванню.

На наданий відзив відповідачем-1 позивачем подано відповідь на відзив, в якій зокрема зазначає, що відповідач погоджується з позивачем, що строк заборони (тимчасового припинення) переведення з вечірньої на денну форму навчання відповідно до Наказу МОН №910 від 24.06.2024 р. сплив 01.01.2025 р. Саме у зв`язку з цим, відповідачем був прийнятий наказ №4-Ос від 10.01.2025 р. про переведення ОСОБА_1 на денну форму навчання з 02.01.2025 р. При цьому відповідач безпідставно посилається на електронний лист (ділову переписку) про начебто прийняття Наказу №1775 від 20.12.2024 р. про внесення змін в Наказ МОН №910 від 24.06.2024 р. в частині продовження дії заборони. Вказаний лист не є нормативно правовим документом. Наказ №1775 від 20.12.2024 р. набрав чинності з моменту його офіційного оприлюднення, що відбулось 21.01.2025 р. у Офіційному віснику України №6 ст.534. Вказує, що відмова у внесені змін в ЄДЕБО щодо форми навчання не є непроходженням верифікації, оскільки не є результатом невідповідності «інформації, що вноситься до ЄДЕБО, інформації та документам, що містяться в ЄДЕБО, в інших державних електронних інформаційних ресурсах, з якими ЄДЕБО взаємодіє, або в органах ліцензування освітньої діяльності чи інституційного аудиту». Вважає, що така відмова є протиправною, навмисно створеною помилкою. Крім того, відомості щодо «Переведення здобувачів вищої освіти на денну форму здобуття освіти відповідно до наказу МОН №910 від 24.06.2024 р. призупинено» не відповідають дійсності через сплив строку такої заборони, що настав 01.01.2025 р.

Відповідач-2 з поданим позовом не погоджується, позовні вимоги не визнає, заперечує, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. У поданому відзиві зазначає, що відповідно до Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, та надання їм академічної відпустки, затвердженого наказом МОН від 07.02.2024 № 134, переведення в межах закладу вищої освіти з однієї освітньої програми на іншу або з однієї форми здобуття вищої освіти на іншу, або з одного джерела фінансування на інше здійснюється наказом керівника закладу вищої освіти. Переведення з однієї форми здобуття вищої освіти на іншу здійснюється керівництвом закладу вищої освіти згідно з вимогами Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, та надання їм академічної відпустки, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07.02.2024 № 134. Так, згідно з інформацією, яка міститься в ЄДЕБО, здобувач освіти ОСОБА_1 01.10.2024 зарахований на навчання за освітньо-науковим рівнем доктора філософії (вечірня форма) до Одеського національного економічного університету. Звернень від Одеського національного економічного університету з питання надання дозволу на переведення ОСОБА_1 з вечірньої на денну форму навчання до Міністерства не надходило. Зазначає, що відповідно до Положення суб`єкти освітньої діяльності та їх територіально відокремлені структурні підрозділи (відокремлені підрозділи), що надають освітні послуги у сфері професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти вносять до ЄДЕБО та підтримують в повному, актуальному та достовірному стані інформацію за переліком, визначеним у пунктах 6-9 розділу III цього Положення (крім інформації про сертифікати зовнішнього незалежного оцінювання, результати зовнішнього незалежного оцінювання, участь у вступних кампаніях до закладів освіти (коли, до яких закладів освіти, на які професії, спеціальності, спеціалізації, рівні, форми навчання особа подавала заяви в електронній формі) та інформації, зазначеної в підпункті 6 пункту 6) для таких суб`єктів освітньої діяльності. Питання внесення інформації про здобувача освіти до ЄДЕБО та її корегування належить до компетенції суб`єктів освітньої діяльності.

На вказаний відзив позивачем подано відповідь на відзив, в якому він зазначає, що ОНЕУ як і будь-який інший заклад освіти не має отримувати дозвіл на переведення здобувача освіти на іншу форму навчання. Якщо, представник МОН мав на увазі, що ОНЕУ не звертався з питанням неможливості внесення відомостей щодо форми здобуття вищої освіти (денної) позивача на підставі Наказу №4-Ос від 10.01.2025 р. про переведення на денну форму навчання з 02.01.2025 р., то слід зазначити наступне. ОНЕУ дійсно чомусь не намагався виправити помилку ЄДЕБО шляхом звернення до його власника МОН та/або його розпорядника ДП "Інфоресурс" для внесення відомостей щодо форми навчання. Натомість протиправно змінив форму навчання позивача, без його згоди, шляхом скасування наказу №4-Ос від 10.01.2025 р., з метою приведення форми навчання ОСОБА_1 до запису в ЄДЕБО. Вочевидь вказані дії є протиправними оскільки в ЄДЕБО мають вноситись актуальні данні, а не навпаки (реальність не має підганятись до даних зазначених в ЄДЕБО).

Відповідач-3 з поданим позовом не погоджується, позовні вимоги не визнає, заперечує, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. У поданому до суду відзиві вказує, що він не є суб`єктом владних повноважень, тобто не є органом державної влади, органом місцевого самоврядування, не здійснює публічно-владні управлінські функції, не надає адміністративні послуги, законами України не передбачено випадків здійснення ним владних повноважень. Зазначає, що власником Єдиної державної електронної бази з питань освіти є держава в особі Міністерства освіти і науки України, яке відповідно до покладених на нього завдань забезпечує ведення та функціонування ЄДЕБО, вживає організаційних заходів, пов`язаних із забезпеченням функціонування ЄДЕБО, встановлює вимоги до апаратного та програмного забезпечення ЄДЕБО та є володільцем інформації, що міститься в ЄДЕБО, а він лише забезпечує функціонування ЄДЕБО у порядку, визначеному Міністерством освіти і науки України. Вважає, що внесення до ЄДЕБО та підтримання в ЄДЕБО в повному, актуальному та достовірному стані інформації про здобувачів освіти, які навчаються у закладах освіти, не відноситься до компетенції відповідачів. Вчинення зазначених дій відноситься до компетенції суб`єктів освітньої діяльності.

На вказаний відзив позивачем подано відповідь на відзив, в якому він зазначає, що Довідка про здобувача освіти не була видана, саме через штучно створену МОН та ДП «ІНФОРЕСУРС» неможливість ОНЕУ внести актуальну інформацію про перевід ОСОБА_1 на денну форму навчання згідно Наказу №4-Ос від 10.01.2025 р. про переведення на денну форму навчання з 02.01.2025 р.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31.01.2025 відкрито провадження по вказаній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 КАС України.

10.03.2025 представником позивача було подано до суду заяву про залучення доказів разом із відповіддю на запит від 27.02.2025 року, оскільки необхідність подання цього доказу виникла після отримання відзивів на позовну заяву.

17.03.2025 представником позивача було подано до суду заяву про залучення доказів разом із листом №1/1-25 від 01.01.2025, оскільки про наявність цього листа позивачу стало відомо випадково із мережі Інтернет 13.03.2025 р., тому подати разом із позовною заявою було неможливо.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Суд, дослідивши матеріали справи та обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги і заперечення, а також ті, які мають інше значення для вирішення справи, повно, всебічно та об`єктивно дослідив докази у справі

ВСТАНОВИВ:

Як свідчить наявна в матеріалах справи заява ОСОБА_1 від 20.09.2024 на ім`я ректора ОНЕУ, останній просив допустити його до вступних іспитів в аспірантуру. Вказана заява містить виправлення, а саме слова «до денної» закреслені та міститься напис зверху «на веч.».

Як свідчить довідка Одеського національного економічного університету (далі за текстом - ОНЕУ) від 03.12.2024 № 01-16/1222 згідно витягу з наказу по ОНЕО № 372-Ос від 30.09.2024 згідно з планом прийому у 2024 році (Наказ Міністерства освіти і науки України про затвердження обсягів державного замовлення на третьому рівні вищої освіти для підготовки наукових, науково-педагогічних кадрів у 2024 році), Постановою Кабінету Міністрів України № 261 від 23 березня 2016 року, п. 5, та рішенням приймальної комісії (Протокол №2 від 30 вересня 2024 р.) зараховано в аспірантуру на вечірню форму навчання (контракт) ОСОБА_1 зa спеціальністю 072 «Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок» на кафедру фінансового менеджменту та фондового ринку. Строк навчання з 01.10.2024р. по 30.09.2028р.

30.12.2024 ОСОБА_1 подав ректору ОНЕУ заяву про перевід з вечірньої на денну форму навчання з 02.01.2025 р.

Згідно витягу з наказу по ОНЕУ №4-Ос від 10.01.2025 аспіранта ОСОБА_1 року вечірньої форми навчання (контракт) кафедри фінансового менеджменту та фондового ринку (контракт) з 02 січня 2025 року. переведенно на денну форму навчання. Строк закінчення аспірантури 30 вересня 2028 р. Підстава: заяви аспірантів, резолюція ректора ОНЕУ, розділ І п.4 Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, та надання їм академічної відпустки.

ОНЕУ листом №01-18/30 від 14.01.2025 повідомило позивача, що адміністрація Одеського національного економічного університету отримала його заяву від 30.12.24 року щодо переведення з вечірньої на денну форму навчання та інформує про наступне.

Наказом ректора ОНЕУ від 10.01.2025 року № 4-Ос його переведено з вечірньої форми на денну форму навчання в аспірантурі.

Відповідно до п/п 2 п.б розділу ІІІ Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 р. № 620, в ЄДЕБО вносяться в тому числі дані про переведення здобувачів вищої освіти.

На підставі цього, наказ ректора ОНЕУ від 10.01.2025 року № 4-Ос був внесений до ЄДЕБО. Після цього в ЄДЕБО з`явилося наступне блокуюче повідомлення: «Помилка при додаванні запису в історію навчання зі статусом [Переведено] для картки з кодом 12322204 Переведення здобувачів вищої освіти на денну форму здобуття освіти відповідно до наказу МОН № 910 від 24.06.2024 призупинено».

Таким чином, на підставі вище зазначеного, станом на теперішній час позивач залишається аспірантом вечірньої форми навчання в аспірантурі ОНЕУ.

Як вбачається з матеріалів справи, 18.01.2024 р. ОСОБА_1 звернувся до ректора ОНЕУ із заявою про видачу довідки здобувача освіти за формою визначеною у додатку 9 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 560 від 16 травня 2024 р.

ОНЕУ на вказану заяву надана відповідь від 21.01.2025 № 01-18/82 про те, що раніше позивач зверталвся з заявою про переведения на денну форму навчання і отримали відповідь про неможливість такого переведення у зв`язку з блокуванням цієї операції в ЄДЕБО (скрин-екрану додається). Листом № 01-11/30 від 14.01.2025р. його було поінформовано, що він залишається здобувачем вечірньої форми навчання. Довідка № 9 в Єдиній державній базі з питань освіти (далі ЄДЕБО) для здобувачів вечірньої, заочної форми навчання не формується.

Згідно скріншоту з ЄДЕБО при спробі внесення запису в історію навчання картки (8958608) ОСОБА_1 про переведення на денну форму навчання згідно наказу № 4-Ос від 10.01.2025 виникає діалогове вікно з написом «Помилка при додаванні запису в історію навчання зі статусом [Переведено] для картки з кодом 12322204. Переведення здобувачів вищої освіти на денну форму здобуття освіти відповідно до наказу МОН № 910 від 24.06.2024 призупинено.»

16.01.2025 р. ОСОБА_1 звернувся до Міністерства освіти і науки України і Державного підприємства «ІНФОРЕСУРС» із заявою з проханням здійснення технічних заходів - прибрати блокування внесення даних про переведення здобувачів вищої освіти в т.ч. спливаюче повідомлення «Помилка при додаванні запису в історію навчання із статусом [Переведено] для картки з кодом12322204 Переведення здобувачів вищої освіти на денну форму здобуття освіти відповідно до наказу МОН №910 від 24.06.2024 р. призупинено» та внести данні про переведення ОСОБА_1 , аспіранта 1 курсу кафедри ФМФР на денну форму здобуття освіти згідно наказу ректора ОНЕУ від 10.01.2025 р. № 4-Ос в ЕДЕБО.

Міністерство освіти і науки України листом № 3/847-25 від 27.01.2025 повідомило, що наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2024 № 1775, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.12.2024 за № 2057/43402, внесено зміни до наказу Міністерства освіти і науки України від 24.06.2024 № 910, згідно з якими тимчасово призупинено на період дії правового режиму воєнного стану в Україні переведення здобувачів вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти.

Відповідно до Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, та надання їм академічної відпустки, затвердженого наказом МОН від 07.02.2024 № 134, переведення в межах закладу вищої освіти з однієї освітньої програми на іншу або з однієї форми здобуття вищої освіти на іншу, або з одного джерела фінансування на інше здійснюється наказом керівника закладу вищої освіти.

Переведення з однієї форми здобуття вищої освіти на іншу здійснюється керівництвом закладу вищої освіти згідно з вимогами Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, та надання їм академічної відпустки, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07.02.2024 № 134.

Наказом ОНЕУ № 7-Ос від 22.01.2025 р. вирішено наказ від 10 січня 2025 року № 4-Ос скасувати, як такий, що не пройшов верифікацію в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. Підстава: витяг з ЄДЕБО.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає та враховує наступне.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України від 24.02.2022 року №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб (строк дії воєнного стану в Україні продовжено надалі іншими Указами, який наразі триває).

Одночасно із введенням воєнного стану Указом Президента України від 24.02.2022 №65/2022 «Про загальну мобілізацію», затвердженого Законом України від 03.03.2022 №2105-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва протягом 90 діб із дня набрання чинності цим Указом (строк проведення загальної мобілізації продовжено надалі іншими Указами до сьогоднішнього дня).

Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів встановлює та визначає Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі Закон № 3543-XII).

Статтею 23 Закону № 3543-XII визначені підстави відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації. Відповідно до пункту 1 частини 3 цієї статті призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту», а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (далі Порядок № 560).

Додаток 5 до Порядку № 560 містить перелік документів, що подаються військовозобов`язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», відповідно до якого, документами, що підтверджують право на відстрочку для здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти, у послідовності, визначеній частиною 2 статті 10 Закону України «Про освіту», а також докторантів та осіб, зарахованих на навчання до інтернатури, є довідка про здобувача освіти, сформована в ЄДЕБО, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров`я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.

Форма довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО затверджена у Додатку 9 до Порядку № 560.

З викладеного вбачається, що здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною 2 статті 10 Закону України «Про освіту» мають право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 53 Конституції України кожен має право на освіту.

Згідно з частин першою-третьої статті 3 Закону України «Про освіту» кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.

Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Основні правові, організаційні, фінансові засади функціонування системи вищої освіти, створює умови для посилення співпраці державних органів і бізнесу з закладами вищої освіти на принципах автономії закладів вищої освіти, поєднання освіти з наукою та виробництвом з метою підготовки конкурентоспроможного людського капіталу для високотехнологічного та інноваційного розвитку країни, самореалізації особистості, забезпечення потреб суспільства, ринку праці та держави у кваліфікованих фахівцях регулює Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту» (далі - Закон № 2145-VIII, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 23 частини 1 статті 1 Закону № 2145-VIII визначено, що рівень освіти - завершений етап освіти, що характеризується рівнем складності освітньої програми, сукупністю компетентностей, які визначені, як правило, стандартом освіти та відповідають певному рівню Національної рамки кваліфікацій.

Частиною другою статті 10 Закону № 2145-VIII передбачено, що рівнями освіти є: дошкільна освіта; початкова освіта; базова середня освіта; профільна середня освіта; перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

Частиною 2 статті 17 Закону №2145-VIII встановлено, що рівні, ступені вищої освіти, порядок, умови, форми та особливості її здобуття визначаються спеціальним законом.

Згідно частин 1-3 статті 40 Закону №2145-VIII після успішного завершення навчання за освітньою програмою здобувачі освіти (крім вихованців дошкільних закладів освіти) отримують відповідний документ про освіту.

Документи про освіту видаються закладами освіти та іншими суб`єктами освітньої діяльності.

Інформація про видані документи про середню, професійну (професійно-технічну), фахову передвищу та вищу освіту вноситься до Єдиного державного реєстру документів про освіту в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Основні правові, організаційні, фінансові засади функціонування системи вищої освіти, створює умови для посилення співпраці державних органів і бізнесу з закладами вищої освіти на принципах автономії закладів вищої освіти, поєднання освіти з наукою та виробництвом з метою підготовки конкурентоспроможного людського капіталу для високотехнологічного та інноваційного розвитку країни, самореалізації особистості, забезпечення потреб суспільства, ринку праці та держави у кваліфікованих фахівцях встановлює Закон України від 01.07.2014 №1556-VII «Про вищу освіту» (далі Закон №1556-VII, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно частин 1, 2, 4 та 5 статті 5 Закону №1556-VII підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень; другий (магістерський) рівень; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв`язування складних спеціалізованих задач у певній галузі професійної діяльності.

Другий (магістерський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв`язування задач дослідницького та/або інноваційного характеру у певній галузі професійної діяльності.

Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти: 1) молодший бакалавр; 2) бакалавр; 3) магістр; 4) доктор філософії/доктор мистецтва.

Доктор філософії - це освітній і водночас науковий ступінь, що здобувається на третьому рівні вищої освіти на основі ступеня магістра. Ступінь доктора філософії присуджується разовою спеціалізованою вченою радою закладу вищої освіти або наукової установи за результатами успішного виконання здобувачем вищої освіти відповідної освітньо-наукової програми та публічного захисту дисертації у разовій спеціалізованій вченій раді.

Особа має право здобувати ступінь доктора філософії під час навчання в аспірантурі (ад`юнктурі). Особи, які професійно здійснюють наукову, науково-технічну або науково-педагогічну діяльність за основним місцем роботи, мають право здобувати ступінь доктора філософії поза аспірантурою, зокрема під час перебування у творчій відпустці, за умови успішного виконання відповідної освітньо-наукової програми та публічного захисту дисертації у разовій спеціалізованій вченій раді.

Нормативний строк підготовки доктора філософії в аспірантурі (ад`юнктурі) становить чотири роки. Обсяг освітньої складової освітньо-наукової програми підготовки доктора філософії становить 30-60 кредитів ЄКТС.

Наукові установи можуть здійснювати підготовку докторів філософії за власною освітньо-науковою програмою згідно з отриманою ліцензією на відповідну освітню діяльність або за освітньо-науковою програмою, окремі елементи якої забезпечуються іншими науковими установами та/або закладами вищої освіти.

Відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону №1556-VII особа має право здобувати вищу освіту в різних формах або поєднувати їх.

Основними формами здобуття вищої освіти є:

інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева);

дуальна.

Згідно ч. 2 ст. 49 Закону №1556-VII очна (денна, вечірня) форма здобуття вищої освіти - це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти, що передбачає проведення навчальних занять та практичної підготовки не менше 30 тижнів упродовж навчального року.

Наказом МОН від 24.06.2024 № 910, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24 червня 2024 р. за № 945/42290 «Про деякі особливості набуття та поновлення статусу здобувача вищої освіти у 2024 році» (в редакції чинній на момент його прийняття) відповідно до частини другої статті 64 Конституції України, пункту 1 частини третьої статті 3, абзацу п`ятого частини першої статті 4, підпункту 22, абзацу першого підпункту 23 пункту 2 розділ XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту», абзацу другого частини третьої статті 57-1 Закону України «Про освіту», статті 17 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», абзацу шостого частини першої статті 21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»», пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, наказано:

Тимчасово до 01 січня 2025 року призупинити:

прийом заяв, проведення конкурсного відбору, укладання договорів про навчання між закладом вищої освіти та вступником, та зарахування на навчання для здобуття третього (освітньо-наукового, освітньо-творчого) рівня вищої освіти та в асистентуру-стажування на денну або дуальну форми здобуття освіти за кошти фізичних та юридичних осіб (крім вступників з числа осіб, визначених частинами першою, третьою, п`ятою, шостою статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», за умови підтвердження відповідного права засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія) або шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов`язаних та резервістів та Єдиною державною електронною базою з питань освіти);

переведення здобувачів вищої освіти (крім здобувачів вищої освіти з числа осіб, визначених частинами першою, третьою, п`ятою, шостою статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», за умови підтвердження відповідного права засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія) або шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов`язаних та резервістів та Єдиною державною електронною базою з питань освіти) на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти;

поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти, крім наступних категорій осіб:

особи, визначені частинами першою, третьою, п`ятою, шостою статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», за умови підтвердження відповідного права засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія) або шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов`язаних та резервістів та Єдиною державною електронною базою з питань освіти;

особи, які на дату поновлення не досягли 25-річного віку, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

здобувачі вищої освіти, які мали перерву у навчання у зв`язку з вагітністю та пологами або доглядом за дитиною до досягнення нею трирічного віку (шестирічного віку у передбачених законодавством випадках);

особи, звільнені з військової служби після 24 лютого 2022 року;

особи, які поновлюються для здобуття освіти за медичними або фармацевтичними спеціальностями, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

особи, яким було надано академічну відпустку тривалістю не більше одного року за медичними показаннями, у зв`язку з участю в програмі академічної мобільності або у зв`язку із сімейними обставинами, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

особи, які поновлюються до складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти (п. 1 Наказу).

Відповідно до п. 2 Наказу керівникам закладів освіти та наукових установ усіх форм власності і сфер управління забезпечити дотримання вимог цього наказу.

Згідно п. 6 Наказу цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Отже згідно умов вказаного Наказу було тимчасово до 01 січня 2025 року призупинено переведення здобувачів вищої освіти (крім здобувачів вищої освіти з числа осіб, визначених частинами першою, третьою, п`ятою, шостою статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», за умови підтвердження відповідного права засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія) або шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов`язаних та резервістів та Єдиною державною електронною базою з питань освіти) на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти.

Як свідчать матеріали справи позивачем було подано заяву про переведення його з вечірньої на денну форму навчання в період дії тимчасового призупинення переведення здобувачів вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти.

МОН наказом від 07 лютого 2024 року № 134, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08 квітня 2024 р. за № 509/41854 затверджено Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, та надання їм академічної відпустки (далі - Положення).

Згідно п. 1 розділу IV Положення здобувачі вищої освіти на підставі особистої заяви можуть бути переведені:

з однієї освітньої програми на іншу;

з однієї форми здобуття вищої освіти на іншу;

з одного джерела фінансування на інше;

з одного закладу вищої освіти до іншого із збереженням місця державного замовлення.

Здобувачі вищої освіти, які навчаються за кошти фізичних (юридичних) осіб, переводяться за згодою особи, яка взяла на себе такі фінансові зобов`язання, з внесенням відповідних змін до договору про навчання між закладом вищої освіти та фізичною (юридичною) особою, яка замовляє платну освітню послугу, укладеному відповідно до частини шістнадцятої статті 44 Закону України «Про вищу освіту».

Відповідно до п. 3 розділу IV Положення переведення в межах закладу вищої освіти з однієї освітньої програми на іншу або з однієї форми здобуття вищої освіти на іншу, або з одного джерела фінансування на інше здійснюється наказом керівника закладу вищої освіти.

Згідно п. 4 розділу IV Положення при переведенні обов`язковим є виконання вимог до вступників на відповідну освітню програму, встановлених в рік початку навчання особи за відповідним освітнім рівнем або в один із наступних років, але не пізніше року подання особою заяви про переведення.

Виконання вимог до вступників на відповідну освітню програму може здійснюватися до переведення або не пізніше дати допуску до атестації здобувачів вищої освіти. У разі невиконання цієї вимоги у встановлений строк, здобувач вищої освіти відраховується за порушення умов договору про навчання між закладом вищої освіти та вступником, укладеному відповідно до частини шістнадцятої статті 44 Закону України «Про вищу освіту», і не допускається до атестації здобувачів вищої освіти.

Відповідно до п. 6 розділу IV Положення наказ про переведення здобувача вищої освіти на іншу освітню програму та/або форму здобуття освіти, та/або джерело фінансування, видається після укладання відповідно до частини шістнадцятої статті 44 Закону України «Про вищу освіту» договору про навчання між закладом вищої освіти та вступником, а також договору про навчання між закладом вищої освіти з фізичною (юридичною) особою, яка замовляє платну освітню послугу (у випадку переведення на навчання за кошти такої особи).

До матеріалів справи позивачем та відповідачем-1 не надано доказів укладання відповідно до частини шістнадцятої статті 44 Закону України «Про вищу освіту» до прийняття наказу від 10.01.2025 р. №4-Ос договору про навчання між закладом вищої освіти та позивачем.

У той же час, наказом МОН від 20.12.2024 № 1775, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31 грудня 2024 року за № 2057/43402 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 24 червня 2024 року № 910» (набув чинності 21.01.2025) відповідно до частини другої статті 64 Конституції України, пункту 1 частини третьої статті 3, абзацу п`ятого частини першої статті 4, підпункту 22 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту», абзацу другого частини третьої статті 57-1 Закону України «Про освіту», статті 17 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», абзацу шостого частини першої статті 21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»», пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, наказано:

внести до наказу Міністерства освіти і науки України від 24 червня 2024 року № 910 «Про деякі особливості набуття та поновлення статусу здобувача вищої освіти у 2024 році», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 червня 2024 року за № 945/42290, такі зміни:

заголовок наказу викласти в такій редакції:

«Про деякі особливості набуття та поновлення статусу здобувача освіти»

пункт 1 викласти в такій редакції:

« 1. Тимчасово на період дії правового режиму воєнного стану в Україні призупинити:

прийом заяв, проведення конкурсного відбору, укладання договорів про навчання між закладом вищої освіти та вступником та зарахування на навчання для здобуття третього (освітньо-наукового, освітньо-творчого) рівня вищої освіти та в асистентуру-стажування на денну або дуальну форми здобуття освіти за кошти фізичних та юридичних осіб (крім іноземців та осіб без громадянства за умови наявності державного визнання документа про освіту, на підставі якого здійснюється вступ);

переведення здобувачів фахової передвищої та вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти, крім наступних категорій осіб:

особи, які на дату переведення не досягли граничного віку направлення на базову військову службу, визначеного статтею 15 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

особи, звільнені з військової служби після 24 лютого 2022 року;

іноземці та особи без громадянства (за умови наявності державного визнання документа про освіту та академічної довідки, на підставі яких здійснюється переведення);

поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти, крім наступних категорій осіб:

особи, які на дату поновлення не досягли граничного віку направлення на базову військову службу, визначеного статтею 15 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

здобувачі освіти, які мали перерву в навчанні у зв`язку з вагітністю та пологами або доглядом за дитиною до досягнення нею трирічного віку (шестирічного віку у передбачених законодавством випадках);

особи, звільнені з військової служби після 24 лютого 2022 року;

особи, які поновлюються для здобуття освіти за медичними або фармацевтичними спеціальностями, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

особи, яким було надано академічну відпустку тривалістю не більше одного року за медичними показаннями (у тому числі у разі її продовження до двох років), у зв`язку з участю в програмі академічної мобільності або у зв`язку із сімейними обставинами, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

особи, які поновлюються до складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої військової освіти, закладів фахової передвищої спеціалізованої військової освіти;

особи, які на дату поновлення не досягли граничного віку направлення на базову військову службу, визначеного статтею 15 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», та поновлюються зі складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої військової освіти, закладів фахової передвищої спеціалізованої військової освіти;

особи, які розпочали здобуття фахової передвишої або вищої освіти в закладах освіти за кордоном та повернулися для продовження здобуття освіти в Україну (за умови наявності державного визнання документа про освіту та академічної довідки, на підставі яких здійснюється переведення);

іноземці та особи без громадянства (за умови наявності державного визнання документа про освіту та академічної довідки, на підставі яких здійснюється переведення).»

Отже у даному разі МОН було уточнено положення наказу Міністерства освіти і науки України від 24 червня 2024 року № 910 в частині того, що призупинення переведення здобувачів фахової передвищої та вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти діє на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, а не до 01 січня 2025 року.

Відповідно до ч. 1 Закону № 2145-VIII у системі освіти функціонує інтегрована інформаційна система - Єдина державна електронна база з питань освіти (далі - Електронна база).

Наказом МОН від 08.06.2018 № 620, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 жовтня 2018 р. за № 1132/32584 затверджено Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти (далі Положення № 620).

Згідно положень п. 2 розділу І Положення № 620 верифікація - процес перевірки у випадках та порядку, визначених цим Положенням, відповідності інформації, що вноситься до ЄДЕБО, інформації та документам, що містяться в ЄДЕБО, в інших державних електронних інформаційних ресурсах, з якими ЄДЕБО взаємодіє, або в органах ліцензування освітньої діяльності чи інституційного аудиту.

Відповідно до п.п. 2 п. 6 розділу ІІІ Положення № 620 передбачено, що в ЄДЕБО вносяться такі дані про фізичних осіб щодо здобувачів освіти - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності); дата народження; тип, серія (за наявності), номер, ким і коли виданий документ, що посвідчує особу (для особи, якій не виповнилось 14 років - свідоцтво про народження; для особи, яка звернулася із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не має документів, що посвідчують особу - довідка про звернення за захистом в Україні); реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); громадянство; стать; серія, номер, ким і коли виданий документ про освіту (науковий ступінь) особи з інформацією про здобуті нею рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, професію, спеціальність та спеціалізацію (у деяких випадках зазначаються напрям підготовки, освітня програма, професійна кваліфікація); про зарахування, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення за спеціальністю, спеціалізацією, професією; рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, що здобувається, освітня програма; джерело фінансування здобуття освіти; назва факультету (відділення), структурного підрозділу; форма навчання; курс навчання; навчальна група; серія, номер, ким і коли виданий студентський (учнівський) квиток державного зразка особи з інформацією про назву факультету (відділення), структурного підрозділу, номер групи, форму навчання, дату видачі та строк дії квитка, цифрова фотографія (за наявності).

Згідно з п.п. 1 п. 9 розділу ІІІ Положення № 620 додатково до інформації, зазначеної у пунктах 7 та 8 цього розділу, в ЄДЕБО міститься інформація про суб`єктів освітньої діяльності, їх територіально відокремлені структурні підрозділи (відокремлені підрозділи), що здійснюють свою освітню діяльність у сфері:

1) професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти, про:

доведений обсяг державного та регіонального замовлення на підготовку фахівців у поточному календарному році; прийом, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів освіти за спеціальностями, професіями, рівнями освіти, роками навчання, за окремими категоріями, визначеними розпорядником ЄДЕБО;

контактні дані (адреси місцезнаходження, електронної пошти, номер телефону та факсу) приймальних (відбіркових) комісій закладів освіти;

матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;

про акредитацію, відомості, на підставі яких приймалися рішення про акредитацію;

ліцензовані спеціальності (професії) та обсяги на провадження освітньої діяльності (кількість осіб);

кількість здобувачів освіти за спеціальностями, професіями, рівнями освіти, роками навчання та іншими окремими категоріями, визначеними розпорядником ЄДЕБО;

кількість наукових, науково-педагогічних та педагогічних працівників за посадами, освітою, науковими ступенями, вченими званнями та іншими окремими категоріями, визначеними розпорядником ЄДЕБО;

про правила прийому (порядок вступу) на навчання до закладу освіти (зарахування до яких здійснюється за конкурсом).

Відповідно до п. 10 розділу ІІІ Положення № 620 в ЄДЕБО не менше одного разу на місяць з дати, визначеної технічним адміністратором ЄДЕБО, здійснюється автоматична верифікація інформації, визначеної в підпунктах 1-3, 5-7, 10, 12-16 пункту 7 розділу III цього Положення, з використанням відомостей, отриманих при взаємодії з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Верифікація в ЄДЕБО інформації, визначеної в пункті 6 розділу III цього Положення, щодо реєстраційних номерів облікових карток платників податків (серій (за наявності) та номерів паспортів для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) та унікальних номерів запису в Єдиному державному демографічному реєстрі здійснюється з дати, визначеної технічним адміністратором ЄДЕБО, під час внесення в ЄДЕБО цієї інформації, а також - не раніше ніж за три місяці до дати її використання в ЄДЕБО для забезпечення в установленому законодавством порядку можливості ліцензування освітньої діяльності в закладах освіти, замовлення студентських (учнівських) квитків державного зразка та документів про освіту шляхом інформаційної взаємодії з державними електронними інформаційними ресурсами, в яких міститься відповідна достовірна інформація.

Верифікація в ЄДЕБО іншої інформації, визначеної в пунктах 6-9 розділу III цього Положення, здійснюється уповноваженими суб`єктами відповідно до повноважень, визначених у розділі IV цього Положення, протягом п`яти робочих днів з дати її внесення до ЄДЕБО, якщо інший строк не встановлений законодавством.».

Згідно п. 8 розділу ІV Положення № 620 cуб`єкти освітньої діяльності та їх територіально відокремлені структурні підрозділи (відокремлені підрозділи), що надають освітні послуги у сфері дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, засновники яких не мають органів управління освітою (суб`єкти освітньої діяльності приватної форми власності), а також професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти:

1) вносять до ЄДЕБО та підтримують в повному, актуальному та достовірному стані інформацію за переліком, визначеним у пунктах 6-9 розділу III цього Положення (крім інформації про сертифікати зовнішнього незалежного оцінювання, результати зовнішнього незалежного оцінювання, участь у вступних кампаніях до закладів освіти (коли, до яких закладів освіти, на які професії, спеціальності, спеціалізації, рівні, форми навчання особа подавала заяви в електронній формі) та інформації, зазначеної в підпункті 6 пункту 6) для таких суб`єктів освітньої діяльності;

2) підтверджують зазначену в ЄДЕБО інформацію про себе один раз на рік, якщо інше не визначено розпорядником ЄДЕБО;

3) здійснюють в ЄДЕБО інші дії у порядку та обсягах, передбачених відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО.

Як свідчать наявні в матеріалах справи докази, на момент прийняття оскаржуваного наказу Одеського національного економічного університету від №7-Ос від 22.01.2025 р. наказ Міністерства освіти і науки України від 24 червня 2024 року № 910 діяв у редакції з урахуванням змін внесених наказом від 20.12.2024 № 1775, відповідно до яких призупинення переведення здобувачів фахової передвищої та вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти діє на період дії правового режиму воєнного стану в Україні.

На момент прийняття оскаржуваного наказу від №7-Ос від 22.01.2025 р. та на час розгляду вказаної справи правовий режим воєнного стану в Україні діє.

В пункті 2 рішення від 09.02.1999 № 1-7/99 Конституційний Суд України зазначив, що в регулюванні суспільних відносин застосовуються різні способи дії в часі нормативно-правових актів. Перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися, зокрема, негайно (безпосередня дія), шляхом перехідного періоду (ультраактивна форма) і шляхом зворотної дії (ретроактивна форма).

В рішенні від 05.04.2021 № 3-рп/2001 у п. 4 Конституційний Суд України вказав, що закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави. Винятки з цього конституційного принципу, тобто надання закону або іншому нормативно-правовому акту зворотної сили, передбачено ч. 1 ст. 58 Конституції України, а саме: коли закони або інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Суд зауважує, що в рамках функціонування правової системи України недопустимим є поводження з особами у різний спосіб, без об`єктивного та розумного обґрунтування у відносно схожих ситуаціях; відмінність у ставленні є дискримінаційною, якщо вона не має об`єктивного та розумного обґрунтування.

Наказ МОН від 20.12.2024 № 1775 набрав чинності 21.01.2025.

Разом з тим, суд зазначає, що в наказі МОН від 20.12.2024 № 1775 чітко зазначено, що тимчасово на період дії правового режиму воєнного стану в Україні призупинено переведення здобувачів фахової передвищої та вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти, крім певних категорій осіб.

Матеріали справи не містять доказів того, що позивач відноситься до категорії осіб, на яких не розповсюджується тимчасове призупинення переведення здобувачів фахової передвищої та вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти, як в первинній редакції наказу МОН від 24.06.2024 № 910, так і в редакції з урахуванням змін внесених наказом від 20.12.2024 № 1775.

Отже, хоча на момент прийняття наказу від 10.01.2025 р. №4-Ос зміни, що були внесені наказом МОН від 20.12.2024 № 1775, не діяли, однак до спірних правовідносин необхідно застосовувати наказ МОН від 24.06.2024 № 910 в редакції наказу від 20.12.2024 № 1775, як такої, в якій чітко зазначено, що переведення здобувачів фахової передвищої та вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти призупинено на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, оскільки вказані норми були чинними на момент прийняття оскаржуваного наказу від №7-Ос від 22.01.2025 р.

В іншому випадку можуть виникнути ситуація неоднакового ставлення, а саме особи, яких в період з 01.01.2025 по 20.01.2025, тобто до моменту опублікування наказу МОН від 20.12.2024 № 1775 перевели на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти та які не відносяться до відповідних категорій осіб, що мають право на таке переведення згідно наказу МОН від 24.06.2024 № 910 будуть без об`єктивного та розумного обґрунтування перебувати у кращих умовах, ніж особи, які не встигли цього зробити у цей період.

При цьому, визначальною у даному разі є та обставина, що положення наказу МОН від 24.06.2024 № 910 в первинній редакції, та редакції з урахуванням змін внесених наказом МОН від 20.12.2024 № 1775 протиправними не визначались та є чинними.

За таких умов, суд дійшов висновку, що Одеським національним економічним університетом було правомірно прийнято наказ №7-Ос від 22.01.2025 р щодо скасування наказу від 10.01.2025 р. №4-Ос, оскільки на момент його прийняття відомості щодо ОСОБА_1 не пройшли верифікацію в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, а тому заявлені позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Оскільки судом відмовлено у задоволенні основної позовної вимоги щодо визнання протиправним наказу №7-Ос від 22.01.2025 р., відповідно не підлягають задоволенню і похідні вимоги в частині визнання протиправної відмови Міністерства освіти і науки України №3/847-25 від 27.01.2025 року про внесення в Єдину державну електронну базу з питань освіти даних про переведення ОСОБА_1 , аспіранта 1 курсу кафедри ФМФР на денну форму здобуття освіти згідно наказу ректора ОНЕУ від 10.01.2025 р. №4-Ос та внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо ОСОБА_1 та зобов`язання Міністерства освіти і науки України та Технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Державне підприємство «ІНФОРЕСУРС» внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо переведення ОСОБА_1 , аспіранта 1 курсу кафедри ФМФР на денну форму здобуття освіти згідно наказу ректора ОНЕУ від 10.01.2025 р. №4-Ос.

Відповідно до статті 8 Конституції України, статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України та частини першої статті 17 Закону України від 23 лютого 2006 року «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Європейський суд з прав людини в рішенні у справі «Гарсія Руїз проти Іспанії» (рішення від 21 січня 1999 року), зокрема, зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Європейської конвенції з прав людини і зобов`язує суди викладати підстави для своїх рішень, це не можна розуміти як вимогу давати докладну відповідь на кожний аргумент.

Тому за наведених вище підстав, якими суд обґрунтував своє рішення, не вбачається необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи сторін, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у справі.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зважаючи на всі встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

Оскільки за результатами розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, відповідно розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 2, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Одеського національного економічного університету, Міністерства освіти і науки України, Державного підприємства «ІНФОРЕСУРС» про визнання протиправним та скасування наказу відмовити повністю.

Рішення суду, відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін:

Позивач ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) НОМЕР_1 .

Відповідач-1 Одеський національний економічний університет місцезнаходження: 65026, м. Одеса, вул. Преображенська, 8; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 02071079

Відповідач 2 Міністерство освіти і науки України, місцезнаходження: 01135, м. Київ, просп. Берестейський, 10; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 38621185.

Відповідач-3 - Державне підприємство «ІНФОРЕСУРС», місцезнаходження: 02230, м. Київ, вул. О. Довженка, буд. 3; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 37533381.

Суддя Роман КАРАВАН

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2025
Оприлюднено30.06.2025
Номер документу128471532
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —420/2827/25

Ухвала від 29.07.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 29.07.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 27.06.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Караван Р.В.

Ухвала від 31.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Караван Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні