Господарський суд львівської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.06.2025 Справа № 914/666/25
за позовом: Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Львів
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ, м. Львів
про стягнення штрафу та пені
Суддя Коссак С.М.
за участі секретаря Полюхович Х.М.
Від учасників справи:
Від позивача: Сигляк Іванна Ярославівна представник;
Від відповідача: не з`явився
На розгляд до Господарського суду Львівської області через систему Електронний суд подано позовну заяву Західним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, м. Львів до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ, м. Львів про стягнення штрафу у розмірі 64 000,00грн. та пені у розмірі 64 000,00грн. та просить стягнути судовий збір у розмірі 2422,40грн., який сплачено із врахуванням коефіцієнту 0,8.
Ухвалою суду від 17.03.2025 року прийнято позовну заяву до розгляду за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 10.04.2025 року на 10:30 год.
В судовому засіданні 10.04.2025 року присутньому представнику позивача судом озвучено, що від представника відповідача жодних заяв, клопотань процесуального характеру до суду не надходило, конверт до суду не повертався, відтак суд постановив відкласти підготовче засідання на 24.04.2025 року о 13:00 год.
24.04.2025 року представником відповідача подано через систему Електронний суд відзив на позовну заяву за вх.№10571/25.
Судове засідання 24.04.2025 року не відбулося у звязку з замінуванням Господарського суду Львівської області, відтак ухвалою суду від 24.04.2025 року судове засідання призначено на 29.05.2025 року на 11:45год.
20.05.2025 року через систему Електронний суд представником позивача подано пояснення на відзив відповідача за вх.№13332/25.
Ухвалою суду від 29.05.2025 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 19.06.2025 року на 10:50год.
В судове засідання 19.06.2025 року позивач явку представника забезпечив, який надав пояснення по суті спору та просить позов задоволити в повному обсязі.
В судове засідання 19.06.2025 року відповідач явку уповноваженого представника не забезпечив, був повідомлений про місце, дату та час судового засідання, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа відповідачу 30.05.2025 року та розпискою уповноваженого представника відповідача про дату та час судового засідання.
Відповідач своїм процесуальним правом на подачу заяв процесуального характеру скористався, подав відзив на позовну заяву.
Ухвали суду надіслані учасникам у справі за адресами, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та адресами, які вказані позивачем у позовній заяві та ухвали суду доставлені сторонам у справі до їх електронних кабінетів.
Крім того, процесуальні документи щодо розгляду спору у даній справі офіційно оприлюднені у Єдиному державному реєстрі судових рішень - www.reyestr.court.gov.ua, та знаходяться у вільному доступі.
Отже, в матеріалах справи достатньо доказів для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення.
Суд перейшов до стадії ухвалення рішення, вступна та резолютивна частина якого оголошена в цьому судовому засіданні.
Аргументи позивача.
Позовні вимоги, із посиланням на статтю 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», обґрунтовані тим, що Адміністративною колегією Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, 11.04.2019 року прийнято рішення № 63/22-р/к у справі № 2-13-65/2018, яким визнано, що Товариство з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене п. 13 ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді неподання інформації територіальному відділенню Антимонопольного комітету України на вимогу голови територіального відділення Антимонопольного комітету України від 11.10.2018 №63-02/2238в у встановлений ним строк.
Вказаним рішенням було накладено штраф на Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ на загальну суму 64 000,00 грн, який на дату подання позовної заяви не сплачено. Внаслідок несплати штрафу за рішенням позивачем нараховано відповідачу пеню в сумі 64 000,00 грн.
Відтак позивач просить стягнути з відповідача штраф у розмірі 64 000,00грн. та пеню у розмірі 64 000,00 грн. і зарахувати зазначені суми в дохід загального фонду Державного бюджету України. Також позивач просить стягнути з відповідача на користь Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України судовий збір у розмірі 2422,4 грн., який сплачено із застосуванням коефіцієнту 0,8.
Аргументи відповідача.
24.04.2025 року представником відповідача подано через систему Електронний суд відзив на позовну заяву за вх.№10571/25, у якому представником відповідача зазначено, що на підтвердження отримання відповідного рішення позивач додає видрук з веб-сайту «Укрпошта» про відстеження відправлення за трек-номером. Представник відповідача заперечує проти такого доказу, адже при використанні сервіру веб-сайту «Укрпошта» https://track.ukrposhta.ua/tracking_UA.html та під час введення трек-номера відправлення « 7900057972145» сервіс видає наступний результат: «Дані про відправлення за номером 7900057972145 на даний час відсутні, тому що не зареєстровані в системі». Відтак, вважає недоведеним посилання позивача на отримання відповідачем рішення, відповідно до якого відбулося нарахування штрафу та пені. Тому просить в задоволенні позовних вимог відмовити.
Фактичні обставини справи.
11 квітня 2019 року Адміністративною колегією Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято рішення №63/22-р/к у справі № 2-13-65/2018, яким визнано, що Товариство з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене п. 13 ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді неподання інформації територіальному відділенню Антимонопольного комітету України на вимогу голови територіального відділення Антимонопольного комітету України від 11.10.2018 №63-02/2238в у встановлений ним строк.
За вчинене порушення законодавства про захист економічної конкуренції, вказане у пункті 1 резолютивної частини рішення, накладено на Товариство з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ (відповідача) штраф у розмірі 64 000,00 грн (п 2. резолютивної частини рішення вищевказаного рішення).
У рішенні №63/22-р/к від 11.04.2019 року зазначено, що штраф підлягає сплаті у двомісячний строк з дня одержання цього рішення.
Копія рішення №63/22-р/к від 11.04.2019 року була надіслана позивачем відповідачу разом із супровідним листом (повідомлення) від 15.04.2019 року за вих. № 63-02/1277, що підтверджується рекомендованим поштовим відправленням АТ «Укрпошта» №7900057972145, реєстром згрупованих рекомендованих поштових відправлень №131 від 16.04.2019 року та списком згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих АТ «Укрпошта» №10114, дане відправлення АТ «Укрпошта» відповідачу було вручене, що підтверджується відстеженням Укрпошти за №7900057972145 відправлення вручено особисто 22.04.2019 року.
Таким чином, дане рішення вважається врученим відповідачу 22.04.2019 року, а строк добровільної сплати штрафу, накладеного вищезгаданим рішення закінчився 24.06.2025 року.
Відповідачем рішення №63/22-р/к від 11.04.2019 року в судовому порядку не оскаржувалось.
У зв`язку з тим, що відповідач добровільно не сплатив штраф, позивач звернувся до суду із позовом про стягнення з відповідача 64 000,00 грн. штрафу, а також нарахованої за період часу з 25.06.2019 року по 30.08.2019 рік включно пеню в сумі 64 000,00грн., яка обраховувалася позивачем відповідно до ч. 5 ст. 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Норми права та висновки суду.
Предметом доказування є встановлення факту порушення вимог антимонопольного законодавства, а відтак стягнення штрафу та пені за невиконання рішення антимонопольного комітету.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері публічних закупівель.
Частиною 1 ст. 48 Закону України «Про захист економічної конкуренції» встановлено, що за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, накладення штрафу.
Згідно з ч. 2 ст. 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов`язковими до виконання.
Відповідно до пункту 13 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», неподання інформації територіальному відділенню Комітету у встановлені головою територіального відділення строки є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Відповідно до ч. 3 статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.
Як встановлено судом, рішенням Адміністративної колегії Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України №63/22-р/к від 11.04.2019 року (п.2 резолютивної частини рішення) на відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ накладено штраф у розмірі 64 000,00 грн., який ним не сплачено.
Копія рішення №63/22-р/к від 11.04.2019 року була надіслана позивачем відповідачу разом із супровідним листом (повідомлення) від 15.04.2019 року за вих. № 63-02/1277, що підтверджується рекомендованим поштовим відправленням АТ «Укрпошта» №7900057972145, реєстром згрупованих рекомендованих поштових відправлень №131 від 16.04.2019 року та списком згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих АТ «Укрпошта» №10114, дане відправлення АТ «Укрпошта» відповідачу було вручене, що підтверджується відстеженням Укрпошти за №7900057972145 відправлення вручено особисто 22.04.2019 року.
У рішенні №63/22-р/к від 11.04.2019 року зазначено, що штраф підлягає сплаті у двомісячний строк з дня одержання цього рішення.
Таким чином, дане рішення вважається врученим відповідачу 22.04.2019 року, а строк добровільної сплати штрафу, накладеного вищезгаданим рішення закінчився 24.06.2025 року.
Щодо твердження відповідача, що при використанні сервіру веб-сайту «Укрпошта» https://track.ukrposhta.ua/tracking_UA.html та під час введення трек-номера відправлення «7900057972145» сервіс видає наступний результат: «Дані про відправлення за номером 7900057972145 на даний час відсутні, тому що не зареєстровані в системі», відтак, вважає недоведеним посилання позивача на отримання відповідачем рішення, то суд не бере до уваги такі твердження. Оскільки Законом України «Про захист економічної конкуренції» встановлено спеціальний порядок вручення рішень органів Антимонопольного комітету України, тобто, під час вручення рішення необхідно дотримуватись частини першої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції»: «Рішення органів Антимонопольного комітету України надається для виконання шляхом надсилання або вручення під розписку чи доведення до відома в інший спосіб». Рішення з повідомленням Відділення від 15.04.2019 року № 63-02/1277 надіслані та отримані Відповідачем 22.04.2019 року, що підтверджується: реєстром згрупованих поштових відправлень (листів рекомендованих) від 16.04.2019 року № 131, в якому містяться дані про їх надсилання Відповідачу на адресу його місцезнаходження; списком згрупованих поштових відправлень АТ «Укрпошта» № 10114, в якому містяться дані про надсилання Відповідачу рекомендованого листа №7900057972145; відстеженням з офіційного веб-сайту АТ «Укрпошта» руху рекомендованого листа №7900057972145, який показує усю історію надсилання рекомендованого листа №7900057972145 та вказує, що відправлення вручено особисто. Слід зазначити, що отримання рекомендованих листів відстежується на офіційному сайті в автоматизованій систему АТ «Укрпошта». Загальновідомим є факт, що в автоматизованій системі АТ «Укрпошта» дані щодо трекінгів поштових відправлень зберігається протягом шести місяців та протягом шести місяців АТ «Укрпошта» здійснює перевірку та надає інформацію щодо пересилання та вручення поштових відправлень на підставі штрихованого кодового ідентифікатора поштового відправлення. Відповідно, позивачем відстежено на офіційному сайті в автоматизованій систему АТ «Укрпошта» отримання рекомендованого листа № 7900057972145 станом на час відправлення поштової кореспонденції відповідачу.
Згідно з абз. 1 ч. 5 статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за кожен день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням органу Антимонопольного комітету України.
Відповідно до абз. 2 ч. 5 статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу.
Абзацом 3 ч. 5 статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» встановлено, що нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу.
Суд зазначає, що стаття 42 Закону України "Про захист економічної конкуренції" встановлює строки притягнення до відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції органами Антимонопольного комітету України, а не судом у вирішенні спору про стягнення у судовому порядку накладеного за рішенням органу Антимонопольного комітету України штрафу та нарахованої за його несплату пені. Крім того, зазначена статті 42 Закону України "Про захист економічної конкуренції" встановлює строки притягнення саме до відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, тоді як Закон України "Про захист економічної конкуренції" відносить до заходів відповідальності штраф і не визначає пеню як міру (захід) відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, відносячи її сплату до порядку виконання рішень (розпоряджень) органів Антимонопольного комітету України, голів територіальних відділень Антимонопольного комітету України (розділ ІХ Закону).
Чинне законодавство не містить такої підстави для відмови у позові органів Антимонопольного комітету України, як сплив строку давності на момент прийняття судом рішення у справі.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 19.03.2019 у справі №923/175/18, від 20.03.2018 у справі № 922/4706/16 та від 11.11.2019 у справі № 911/9/19.
Крім того, штраф у спірних правовідносинах є видом відповідальності за вчинення правопорушення, а нарахована пеня - способом забезпечення сплати цього штрафу. Нарахування пені в даному випадку не є видом відповідальності за вчинене порушення антиконкурентного законодавства; вказані нарахування застосовані територіальним відділенням Антимонопольного комітету України на підставі Закону України «Про захист економічної конкуренції» та не пов`язані з невиконанням чи неналежним виконанням грошового зобов`язання або зобов`язання щодо сплати податків і зборів, а тому не належать до цивільних правовідносин (позиція, викладена у постановах Верховного Суду від 23.01.2020 у справі №910/4585/19, від 17.12.2020 у справі №910/1548/19)
У п. 20.3. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №15 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства» зазначено, що абзацами третім п`ятим частини п`ятої зазначеної статті Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено зупинення нарахування пені на час розгляду чи перегляду господарським судом: справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу; відповідного рішення (постанови) господарського суду. Отже, тривалість такого зупинення визначається виключно періодом часу, протягом якого фактично здійснювався зазначений розгляд чи перегляд (наприклад, у суді першої інстанції - від дня порушення провадження у справі до дня прийняття рішення в ній; у судах апеляційної та касаційної інстанцій - від дня прийняття апеляційної чи касаційної скарги до дня прийняття постанови), і в цей період не включається час знаходження матеріалів справи у суді, коли згадані розгляд чи перегляд не здійснювалися.
Згідно п. 22 вищевказаної постанови Пленуму, нарахування та стягнення пені, передбаченої частиною п`ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», має обов`язковий характер, не потребує прийняття будь-якого рішення органу державної влади про її застосування і в зв`язку з цим не підпадає під ознаки адміністративно-господарських санкцій в розумінні статей 238, 239, 249 ГК України, які застосовуються саме на підставі рішення уповноваженого на це органу. Тому під час такого нарахування та стягнення не застосовуються строки, про які йдеться у статті 250 названого Кодексу.
Сума штрафу, накладеного рішенням Адміністративної колегії Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України №63/22-р/к від 11.04.2019 року, складає 64 000,00 грн. Розмір пені за один день складає 960 грн. (64000,00:100%х1,5%=960,00грн.)
За період з 25.06.2019 року по 30.08.2019 рік прострочено 67 днів сплати штрафу.
За вказаний період сума пені за прострочення сплати штрафу складає 64 320,00 грн. (960,00х67 = 64 320,00 грн).
Відтак, сума пені, що підлягає стягненню з урахуванням встановлених обмежень (ст. 56 Закону) становить 64 000,00 грн., оскільки, сума штрафу, накладеного Рішенням, складає 64 000,00 грн.
Суд перевірив розрахунок суми пені, наданий позивачем, та встановив, що останній відповідає вимогам чинного законодавства.
Отже, вимога позивача про стягнення пені у сумі 64 000,00 грн. є обґрунтованою, підтверджується матеріалами справи та підлягає задоволенню за розрахунком позивача, перевіреного судом.
Відповідно до частини 7 статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у разі несплати штрафу у строки, передбачені рішенням, та пені, органи Антимонопольного комітету України стягують штраф та пеню в судовому порядку.
Станом на день розгляду спору штраф та пеня не сплачені, доказів на підтвердження їх оплати відповідачем не надано.
Таким чином, загальна сума штрафних санкцій Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ становить 128 000,00 грн., з яких 64 000,00 грн. штраф та 64 000,00 грн. пеня.
Доказів оскарження рішення Адміністративної колегії Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України №63/22-р/к від 11.04.2019 року у справі № 2-13-65/2018, матеріали справи не містять та сторонами не надано. Докази сплати відповідачем штрафу та пені в матеріалах справи відсутні.
Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
За таких обставин суд дійшов висновку про те, що відповідач не спростував доводів щодо існування несплаченого штрафу у розмірі 64 000,00грн. та пені у розмірі 64 000,00грн., а суд не виявив на підставі наявних документів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, відтак вважає, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню, а стягненню з відповідача на користь позивача підлягає штраф у розмірі 64 000,00грн. та пеня у розмірі 64 000,00грн.
Судові витрати.
Відповідно до ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивачем при поданні позову до суду сплачено судовий збір в сумі 2422,40грн., що підтверджується платіжною інструкцією №776 від 20.11.2024 року, який обраховано із застосування коефіцієнту 0,8.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведене, у зв`язку з повним задоволенням позовних вимог, до стягнення з відповідача на користь позивача підлягає судовий збір в сумі 2422,40грн.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 185, 191, 192, 236, 237, 238, 239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ (79005, м. Львів, вул. Князя Романа будинок 34, квартира 1, код ЄДРПОУ 38502019) штраф у розмірі 64 000,00грн. та пеню у розмірі 64 000,00грн. і зарахувати зазначені суми в дохід загального фонду Державного бюджету України.
3. Стягнути Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО-ІТ (79005, м. Львів, вул. Князя Романа будинок 34, квартира 1, код ЄДРПОУ 38502019) на користь Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (79000, м. Львів, вул. Коперника, 4, код ЄДРПОУ 20812013) судовий збір у розмірі 2 422,40 грн.
4. Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
5. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://court.gov.ua/fair/sud5015, а також у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою - http://reyestr.court.gov.ua.
Повний текст рішення складено та підписано 30.06.2025року.
СуддяКоссак С.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2025 |
Оприлюднено | 01.07.2025 |
Номер документу | 128484429 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства, з них |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Коссак С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні