Герб України

Рішення від 18.06.2025 по справі 927/155/25

Господарський суд чернігівської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Іменем України

РІШЕННЯ

18 червня 2025 року м. Чернігівсправа № 927/155/25 Господарський суд Чернігівської області у складі судді Фесюри М.В., секретар судового засідання Ткачова А. Ю., розглянувши матеріали справи

за позовом: Фермерського господарства Джал,

вул. Харченка, 8, с. Вільхуватка, Великобурлуцький район, Харківська область, 62620,

код ЄДРПОУ 33369342,

до відповідача: Добрянська селищна рада Чернігівської області,

пл. Центральна, 8, смт. Добрянка, Чернігівського району, Чернігівської області, 15011,

код ЄДРПОУ 04412403,

про зобов`язання вчинити дії

Представники сторін:

позивача: Нагаєць Д.В.

відповідача: Потапова С.М.

18.02.2025 Фермерське господарство Джал звернулося до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Добрянської селищної ради Чернігівської області, в якому просить суд:

- зобов`язати Добрянську селищну раду Чернігівської області виконати наказ Головного управління Держгекадастру Чернігівської області про припинення права оренди земельної ділянки № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 р. в частині повідомлення органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельною ділянкою к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області;

- зобов`язати Добрянську селищну раду Чернігівської області зареєструвати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно припинення договору оренди земельної ділянки к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області з 07.04.2021 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Добрянська селищна рада Чернігівської області порушила приписи статті 148-1 ЗК України, ч.3 статті 9 Закону України Про оренду землі та не взяла при переході права власності на земельну ділянку на себе обов`язок, передбачений наказом Головного управління Держгекадастру Чернігівської області про припинення права оренди земельної ділянки № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 р. щодо реєстрації припинення договору оренди землі, оскільки станом на теперішній час додаткову угоду про розірвання договору оренди від 07.04.2021 р. не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.02.2025 справу №927/155/25 передано на розгляд судді Фесюрі М.В.

Ухвалою суду від 20.02.2025 позовну заяву залишено без руху, зобов`язано Фермерське господарство Джал протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху подати до господарського суду разом із заявою про усунення недоліків докази сплати судового збору в сумі 4844,80 грн.

Ухвалою суду від 03.03.2025 року, після усунення позивачем недоліків, серед іншого, постановлено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначити на 02.04.2025, 11:00. Учасникам процесу встановлено строки для подання письмових заяв по суті.

20.03.2025 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому Добрянська селищна рада проти позовних вимог заперечила, зазначаючи про те, що з 20.01.2021 року відповідач набув право комунальної власності на спірну земельну ділянку. А також про те, що укладена між ГУ Держгеокадастру Чернігівської області та ФГ «Джал» додаткова угода про розірвання договору оренди та підписаний акту прийому-передачі земельної ділянки кадастровий номер 7424482000:07:001:0007 від 07.04.2021 року є нікчемними, оскільки вони підписані неуповноваженою особою зі сторони власника земельної ділянки та з перевищенням повноважень зі сторони ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області. Зазначила про те, що станом на час укладання додаткової угоди про розірвання договору оренди та акту прийому-передачі від 07.04.2021 земельна ділянка втратила статус державної власності. Вважає, що наказ ГУ Держгеокадастру в Чернігівській області №25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 є організаційно-розпорядчим документом, то він стосується тільки тих осіб, які в ньому зазначені, та не розповсюджується до виконання на відповідача. Крім того, станом на 20.01.2021 року при реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 7424482000:07:001:0007 за відповідачем, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за вказаною земельною ділянкою було зазначено обтяження щодо перебування її в орендному користуванні, з боку ГУ Держгеокадастру в Чернігівській області ніяких застережень щодо вказаної земельної ділянки в акті прийому-передачі, який підписаний на підставі наказу № 22-ОТГ від 09.12.2020 року, не було.

24.03.2025 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив №100 від 24.03.2025, у якій ФГ «Джал» зазначає про те, що відповідач не сповістив позивача протягом одного місяця з дня набуття права власності користувача земельної ділянки про те, що він став власником земельної ділянки кадастровий номер 7424482000:07:001:0007. Позивач звертався до Добрянської селищної ради, проте звернення залишилось без відповіді і задоволення. На думку позивача, правочин юридичної особи, вчинений нею без відповідного дозволу (ліцензії), може бути визнаний судом недійсним, а не нікчемним. Також станом на момент державної реєстрації права власності в реєстрі за Відповідачем на земельну ділянку додаткової угоди між Позивачем та ГУ Держгеокадастр в Чернігівській області про розірвання договору не існувало, було лише досягнення домовленості між сторонами, тому в реєстрі даних про розірвання не було, однак згода про розірвання договору оренди землі між сторонами була досягнута.

Ухвалою суду від 02.04.2025 судом задоволено клопотання представника позивача про проведення судового засідання, призначеного на 02.04.2025 у режимі відеоконференцзв`язку, з використанням власних технічних засобів.

У зв`язку з надходженням 02.04.2025 повідомлення про замінування приміщення Господарського суду Чернігівської області (Акт №32-25 від 02.04.25), призначене на 02.04.2025 об 11:00 підготовче засідання не відбулося, у зв`язку з чим суд продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів та призначив розгляд справи у підготовчому засіданні на 14.04.2025, 10:00, про що зазначено в ухвалі суду від 02.04.2025.

14.04.2025 від відповідача до суду надійшло клопотання про проведення підготовчого засідання без участі представника відповідача.

У зв`язку з надходженням 14.04.2025 повідомлення про замінування приміщення Господарського суду Чернігівської області (Акт №34-25 від 14.04.25), призначене на 14.04.2025 о 10:00 підготовче засідання не відбулося, у зв`язку з чим, суд призначив розгляд справи у підготовчому засіданні на 08.05.2025, 11:15.

У підготовчому засідання 08.05.2025 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 26.05.2025 на 11:30, також про проведення наступного судового засідання за участю представника позивача - адвоката Нагаєць Д.В., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

У підготовчому засіданні 16.05.2025 суд постановив ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 18.06.2025 до 12:15. Також, суд постановив ухвалу про проведення наступного судового засідання за участю представника позивача - адвоката Нагаєць Д.В., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

В судовому засіданні 18.06.2025 взяли участь представник позивача та представник відповідача.

В судовому засіданні 18.06.2025 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, вислухавши пояснення повноважних представників учасників справи, господарський суд встановив:

05.03.2018 року між Головним управлянням Держгеокадастру у Чернігівській області, та Фермерським господарством «Джал» був укладений договір оренди землі №57/57-18-ДО (далі - Договір).

Відповідно до умов пункту 1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 7424482000:07:001:0007, яка розташована за межами населеного пункту на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.

За змістом пункту 2.1 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 133,7858 га, у тому числі рілля площею 42,5612 га, сіножаті площею 2,3531 га та пасовища площею 88,8715 га.

Договір укладено на 7 (сім) років. (п. 3.1. Договору).

27.03.2018 проведено державну реєстрацію відомостей про право оренди ФГ «Джал» земельної ділянки площею 133,7858 га, к.н. 7424482000:07:001:0007, яка знаходилась за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Ріпкінського району Чернігівської області.

07.04.2021 року між Головним управління Держгеокадастру у Чернігівській області (Орендодавець) та Фермерським господарством Джал (Орендар) укладено додаткову угоду про розірвання договору оренди земельної ділянки, відповідно до умов якої сторони домовились достроково припинити право оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 133,7858 га, у тому числі ріллі - 42,5612 га, сіножатей - 2,3531 га, пасовищ - 88,8715 га., кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, що розташована на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.

Підставою для укладання Додаткової угоди був наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 року, в якому зазначено про те, що відповідно до вимог статей 151,122,141 Земельного кодексу України, статті 32 Закону України «Про оренду землі», керуючись Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 20.02.2020 №53 припинено право оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 133,7858 га, в тому числі: ріллі 42,5612 га, сіножатей 2,3531га, пасовищ 88,8715га (кадастровий номер 7424482000:07:001:0007), що розташована на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, надану ФГ «Джал» на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що посвідчене договором оренди землі, укладеним 05.03.2018 №57/57-18ДО. Віднести земельну ділянку загальною площею 133,7858 га, в тому числі: ріллі 42,5612 га, сіножатей 2,3531га, пасовищ 88,8715га до складу земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності в адміністративні межі території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області. Керівнику відділу у Ріпкинському районі Міжрайонного управління у Ріпкинському та Чернігівському районах Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області доручити: укласти відповідний договір про розірвання договору оренди землі, повідомити органи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельною ділянкою, внести відповідні зміни до Державного земельного кадастру.

07.04.2021 року Головним управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Фермерським господарством Джал підписано Акт прийому-передачі земельної ділянки, за яким орендар передав а орендодавець прийняв земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства площею 133,7858 га, у тому числі ріллі - 42,5612 га, сіножатей - 2,3531 га, пасовищ - 88,8715 га., кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, що розташована на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.

08.08.2023 року ФГ Джал звернулося з листом №82 до Добрянської селищної ради Чернігівської області, в якому просило розглянути проект додаткової угоди про розірвання договору оренди земельної ділянки загальною площею 133,7858 га, кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, що розташована на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.

У відповідь листом від 17.10.2023 року Добрянська селищна рада повідомила ФГ «Джал» про те, що рішенням двадцять п`ятої сесії №32 від 05.10.2023 року Добрянська селищна рада відмовила у припиненні договору оренди землі земельної ділянки з кадастровим номером 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, укладеного між Головним управління Держгеокадастру у Чернігівській області та Фермерським господарством Джал у зв`язку з невідповідністю інтересам громади, оскільки розірвання вищевказаного договору призведе до необґрунтованих втрат місцевого бюджету.

16.07.2024 року ФГ Джал звернулося до Добрянської селищної ради Чернігівського району з клопотанням № 91, в якому просило переглянути рішення Добрянської селищної ради №32 від 05.10.2023 та скасувати його, виконати наказ ГУ Держгеокадастру Чернігівської області № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 та повідомити органи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельною ділянкою від 07.04.2021.

У відповідь листом №01-11/1171 від 30.08.2024 року Добрянська селищна рада Чернігівської області повідомила про відмову у перегляді рішення Добрянської селищної ради № 32 від 05.10.2023, посилаючись на Конституцію України та Закон України «Про місцеве самоврядування».

У грудні 2023 року ФГ «Джал» звернулося до Господарського суду Чернігівської області з позовною заявою до Добрянської селищної ради Чернігівської області про розірвання договору оренди землі б/н від 15.03.2018 на земельну ділянку к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області (справа №927/1631/23).

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 24.04.2024 у справі №927/1631/23 у задоволенні позовних вимог відмовлено. У рішенні суд зазначив про те, що у додатковій угоді від 07.04.2021 сторони досягли згоди про те, що з моменту підписання Акту прийому-передачі земельної ділянки від 07.04.2021 сторони не вважають себе пов`язаними будь-якими правами та зобов`язаннями. Відповідно до акту від 07.04.2021 Орендар передав, а Орендодавець прийняв земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, що розташована за межами населеного пункту на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області. Правовідносини між сторонами по договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7424482000:07:001:0007 припинені з 07.04.2021.

Також ФГ «Джал» звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду (справа № № 620/14988/24) з позовом до Добрянської селищної ради Чернігівської області про зобов`язання Добрянську селищну раду Чернігівської області виконати наказ Головного управління Держгекадастру у Чернігівській області про припинення права оренди земельної ділянки №25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 в частині повідомлення органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельною ділянкою к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області; та про зобов`язання Добрянської селищної ради Чернігівської області зареєструвати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно припинення договору оренди земельної ділянки к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області з 07.04.2021.

Ухвалою від 12.02.2025 Чернігівський окружний адміністративний суд провадження у справі №620/14988/24 закрив. Суд дійшов висновку про те, що спір у справі не має ознак публічно-правового, на даний спір не поширюється юрисдикції адміністративних судів та його вирішення необхідно здійснювати за правилами господарського судочинства в порядку, визначеному нормами Господарського процесуального кодексу України. Позивач, звертаючись до суду, має на меті спонукати відповідача вчинити дії щодо припинення права оренди на земельну ділянку позивача шляхом реєстрації в Державному Реєстрі речових прав на нерухоме майно припинення договору оренди земельної ділянки.

За твердженням позивача, Добрянська селищна рада Чернігівської області не взяла при переході права власності на земельну ділянку на себе обов`язок, передбачений наказом Головного управління Держгекадастру Чернігівської області про припинення права оренди земельної ділянки № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 щодо реєстрації припинення договору оренди землі, станом на теперішній час додаткову угоду про розірвання договору оренди від 07.04.2021 не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що стало підставою звернення з цим позовом до суду.

Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог та необхідність часткового задоволення позову з таких підстав.

Щодо зобов`язання Добрянської селищної ради Чернігівської області виконати наказ Головного управління Держгекадастру Чернігівської області про припинення права оренди земельної ділянки № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 р. в частині повідомлення органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельною ділянкою к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області суд зазначає таке.

Згідно з ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їхнього порушення чи реальної небезпеки такого порушення.

Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав та інтересів розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких суд здійснює поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав чи інтересів та вплив на правопорушника.

Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту, слід виходити з його ефективності.

У будь-якому разі підставою для звернення до суду з позовом є наявність самого факту порушення права. Таке звернення здійснюється особою, якій це право належить і саме з метою його захисту. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

У рішенні від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає не лише запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Інший підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Отже, засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.

У пункті 5.6 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16 зазначено, що суб`єкт порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права.

Крім того, Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 та від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц.

У позовній заяві позивач просить суд зобов`язати Добрянську селищну раду Чернігівської області виконати наказ Головного управління Держгеокадастру Чернігівської області про припинення права оренди земельної ділянки №25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 в частині повідомлення органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельною ділянкою кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області.

Судом встановлено, що 07.12.20220 року Головне управління Держгеокадастру у Чернігівської області видало наказ «Про припинення права оренди земельної ділянки» №25-17392/14-20сг, яким наказало: припинити право оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 133,7858га, в тому числі: ріллі 42,5612 га, сіножатей 2,3531 га, пасовищ 88,8715 га (кадастровий номер7424482000:07:001:0007), що розташована за межами населеного пункту на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, надану ФГ «Джал» на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що посвідчене договором оренди землі, укладеним 05.03.2018 №57/57-18-ДО з Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області. Віднести земельну ділянку загальною площею 133,7858га, в тому числі: ріллі 42,5612 га, сіножатей 2,3531 га, пасовищ 88,8715 га до складу земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності в адміністративні межі території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області. Керівнику відділу у Ріпкинському районі Міжрайонного управління Ріпкинському та Чернігівському районах Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області доручити: укласти відповідний договір про розірвання договору оренди землі, повідомити органи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельної ділянки та внести відповідні зміни до Державного земельного кадастру.

Додатковою угодою від 07.04.2021 №82/57-21-ДО Головне управління Держгеокадастру у Чернігівської області та Фермерське господарство «Джал» домовились достроково припинити право оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 133,7858 га, в тому числі: ріллі 42,5612 га, сіножатей 2,3531 га, пасовищ 88,8715 га до складу земель запасу сільськогосподарського призначення державної власності в адміністративні межі території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.

Згідно з ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Преюдиційне значення у справі надається обставинам, встановленим судовими рішеннями, а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом. Преюдиційне значення мають лише рішення зі справи, в якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. Преюдицію утворюють виключно ті обставини, які безпосередньо досліджувались і встановлювались судом, що знайшло своє відображення у мотивувальній частині судового рішення. Преюдиційні факти відрізняються від оцінки іншим судом обставин справи.

Предметом спору у справі №927/1631/23 є вимога про розірвання договору оренди землі б/н від 15.03.2018 на земельну ділянку к.н. 7424482000:07:001:0007.

Враховуючи те, що у справі №927/1631/23 та у цій справі беруть участь ті ж самі особи, щодо яких встановлено певні обставини, факти, які встановлені Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 24.04.2024 у справі №927/1631/23 та входять до предмету доказування в межах даної справи, є преюдиціальними та не підлягають доведенню знову в межах даної справи.

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 24.04.2024 у справі №927/1631/23 за позовом Фермерського господарства ДЖАЛ до Добрянської селищної ради Чернігівської області про розірвання договору оренди землі б/н від 15.03.2018 на земельну ділянку к.н. 7424482000:07:001:0007, встановлено, що 07.04.2021 року між Головним управління Держгеокадастру у Чернігівській області (Орендодавець) та Фермерським господарством «ДЖАЛ» (Орендар) укладено додаткову угоду про розірвання договору оренди земельної ділянки. Відповідно до умов додаткової угоди, сторони домовились достроково припинити право оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 133,7858 га, у тому числі ріллі - 42,5612 га, сіножатей - 2,3531 га, пасовищ - 88,8715 га., кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, що розташована на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області. 07.04.2021 року сторонами підписано Акт прийому-передачі земельної ділянки, відповідно до якого, орендар передає а Орендодавець приймає земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства площею 133,7858 га, у тому числі ріллі - 42,5612 га, сіножатей - 2,3531 га, пасовищ - 88,8715 га., кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, що розташована на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.Крім того, рішенням суду у справі №927/1631/23 встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7424482000:07:001:0007 станом на дату укладання додаткової угоди від 07.04.2021 належала до державної форми власності. Розпорядником земельної ділянки з кадастровим номером 7424482000:07:001:0007 станом на 07.04.2021 було Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області, а відтак, відповідно до наявних у нього повноважень, було наділено правом укладати правочини, у тому числі Додаткову угоду про розірвання договору оренди даної земельної ділянки.

У додатковій угоді від 07.04.2021 сторони досягли згоди про те, що з моменту підписання Акта прийому-передачі земельної ділянки сторони не вважають себе пов`язаними будь-якими правами та зобов`язаннями.

Як встановлено судом у справі №927/1631/23, відповідно до акту від 07.04.2021 Орендар передав, а Орендодавець прийняв земельну ділянку сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, що розташована за межами населеного пункту на території Горностаївської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.Правовідносини між сторонами по договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7424482000:07:001:0007 припинені з 07.04.2021, земельна ділянка з кадастровим номером 7424482000:07:001:0007 не перебуває у користуванні ФГ «ДЖАЛ».Рішення Господарського суду Чернігівської області у справі №927/1631/23 від 24.04.2024 набрало законної сили 28.05.2024 та не було оскаржено сторонами, зокрема, Добрянською селищною радою Чернігівської області.

Отже, як вбачається з викладеного вище, правовідносини між сторонами договору оренди земельної ділянки були припинення з 07.04.2021, однак відповідні відомості до реєстрів внесені не були.

Відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 № 333, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2016 р. за № 1391/29521( яке діяло на час видачі наказу) Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.

У пункті 4 Положення визначені повноваження Держгеокадастру в області, серед яких зазначено, що даний орган розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством; вносить у встановленому порядку пропозиції щодо розпорядження землями державної та комунальної власності, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, регулювання земельних відносин.

Відповідно до пункту 9 Положення Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

А отже, наказ ГУ Держгеокадастру в Чернігівській області №25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 є організаційно-розпорядчим документом, він стосується, визначених в ньому осіб та однак, не є обов`язковим для виконання Добрянською селищною радою.

Враховуючи викладене вище у сукупності, суд доходить висновку про відсутність підстав для зобов`язання Добрянської селищної ради Чернігівської області виконати наказ Головного управління Держгекадастру Чернігівської області про припинення права оренди земельної ділянки № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 р. в частині повідомлення органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельною ділянкою к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області. А отже про відмову у задоволенні позовних вимог в цій частині.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Добрянську селищну раду Чернігівської області зареєструвати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно припинення договору оренди земельної ділянки к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області з 07.04.2021 року.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Господарського суду Чернігівської області від 24.04.2024 року встановлено, що договір оренди від 15.03.2018 є розірваним відповідно до укладеної сторонами - Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області та Фермерським господарством «Джал», додаткової угоди від 07.04.2021.

ФГ «Джал» звернулося до Добрянської селищної ради, зокрема, 11.08.2023 з пропозицією виконати наказ Головного управління Держгекадастру Чернігівської області про припинення права оренди земельної ділянки № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 р.

У відповідь 17.10.2023 відповідач листом № 03-29/1556 від 17.10.2023 повідомив про відмову у виконанні наказу, до якого приклав рішення № 32 від 05.10.2023 р. про розгляд звернення ФГ «Джал».

Пізніше, 16.07.2024 року ФГ «Джал» звернулося до Добрянської селищної ради Чернігівського району з клопотанням № 91 від 16.07.2024 року, в якому просило переглянути рішення Добрянської селищної ради № 32 від 05.10.2023 р. та скасувати його, виконати наказ ГУ Держгеокадастру Чернігівської області № 25-17392/14-20-сг від 07.12.2020 р. та повідомити органи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно про припинення права оренди земельною ділянкою від 07.04.2021.

30.08.2024 року Добрянська селищна рада Чернігівської області у відповідь листом №

02-11/1171 від 30.08.2024 р. відмовила у перегляді рішення Добрянської селищної ради № 32 від 05.10.2023 року, посилаючись на Конституцію України та Закон України «Про місцеве самоврядування».

Додаткова угода про розірвання договору оренди земельної ділянки та акт приймання-передачі земельної ділянки від 07.04.2021, укладені Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області та Фермерським господарством «Джал» не визнані судом недійсними.

Відповідно до статті 148-1 Земельного кодексу України особа, яка набула право власності на земельну ділянку, протягом одного місяця з дня набуття права власності на неї зобов`язана повідомити про це її користувачів.

За твердженням позивача, що не спростовано відповідачем, Добрянська селищна рада не повідомила ФГ «Джал» про зміну власника спірної земельної ділянки.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються, зокрема, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" - державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до п.2 частини 1 статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» організаційну систему державної реєстрації прав становлять, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення.

У відповідності до рішення двадцять шостої сесії Добрянської селищної ради восьмого скликання Про внесення змін до рішення Добрянської селищної ради від 05 жовтня 2023 року Про затвердження переліків адміністративних послуг, які надаються через відділ Центр надання адміністративних послуг Добрянської селищної ради, його віддалені робочі місця адміністраторів №3 16 листопада 2023 року №2 серед переліку адміністративних послуг, які надаються через відділ Центр надання адміністративних послуг Добрянської селищної ради, зокрема, щодо земельних питань - припинення права оренди земельної ділянки.

Стаття 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначає підстави для державної реєстрації прав, серед таких - судове рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

У відповідності до ч.3 ст.653 Цивільного кодекс України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.

Однак, як заначено вище, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачає, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зокрема, і припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

А отже, факт припинення правовідносин оренди землі засвідчується саме державною реєстрацією в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Суд враховує, що відносини оренди землі ФГ «Джал» з ГУ Держгеокадастр за договором від 05.03.2018 року є припиненими, однак, відповідні відомості до реєстру не внесені. Наразі суб`єктом, який здійснює повноваження у сфері державної реєстрації прав, є зокрема, виконавчі органи сільських, селищних та міських рад у разі прийняття відповідною радою такого рішення, а отже, Добрянська селищна рада Чернігівської області.

Належний спосіб захисту, виходячи із застосування спеціальної норми права, повинен забезпечити ефективне використання цієї норми у її практичному застосуванні гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права або можливість отримання нею відповідного відшкодування. Отже, засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. У рішенні від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає не лише запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права. Як правило, суб`єкт порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права (пункт 5.6 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16)

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом. Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (постанова Конституційного суду України №3-рп/2003 від 30.01.2003 року).

З урахуванням того, що державна реєстрація може бути здійснена, зокрема, за рішенням суду, а ухвалою від 12.02.2025 Чернігівський окружний адміністративний суд закрив провадження у справі №927/620/14988/24, суд доходить висновку про необхідність задоволення позову в частині зобов`язання Добрянської селищної ради Чернігівської області зареєструвати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно припинення договору оренди земельної ділянки к.н. 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області з 07.04.2021 року.

За наведених обставин вказана позовна вимога є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

З урахуванням зазначеного та з метою забезпечення ефективного захисту прав позивача, тобто такого, який поновлює порушене право та є адекватним наявним обставинам, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Окрім того, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні у справі «Серявін та інші проти України» вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі «Трофимчук проти України»).

В силу приписів п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до ст. 129 ГПК України до стягнення з відповідача на користь позивача підлягає судовий збір в розмірі 2422,40 грн.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в:

1.Позовні вимоги задовольнити частково.

2.Зобов`язати Добрянську селищну раду Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04412403) зареєструвати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно припинення договору оренди землі, укладеного 05.03.2018 №57/57-18-ДО між Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області та Фермерським господарством «Джал», земельної ділянки кадастровий номер 7424482000:07:001:0007, площею 133,7858 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горностаївської ради Добрянського району Чернігівської області з 07.04.2021 року.

3.Стягнути з Добрянської селищної ради Чернігівської області (пл. Центральна, 8, смт. Добрянка, Чернігівського району, Чернігівської області, 15011, код ЄДРПОУ 04412403) на користь Фермерського господарства Джал (вул. Харченка, 8, с. Вільхуватка, Великобурлуцький район, Харківська область, 62620, код ЄДРПОУ 33369342) судовий збір в сумі 2422,40 грн.

Видати накази після набрання рішенням суду законної сили.

4.В решті позову відмовити.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст. 256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 30.06.2025.

Суддя М.В. Фесюра

Веб адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення18.06.2025
Оприлюднено01.07.2025
Номер документу128485022
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —927/155/25

Рішення від 30.06.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Рішення від 18.06.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 23.06.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 26.05.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 08.05.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 14.04.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 02.04.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 31.03.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 03.03.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 20.02.2025

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні