Герб України

Рішення від 30.06.2025 по справі 620/5510/25

Чернігівський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 червня 2025 року м. Чернігів Справа № 620/5510/25

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Ніжинської окружної прокуратури до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Сальненський заклад загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Ніжинська окружна прокуратура (далі позивач) 15.05.2025 звернулась до суду з адміністративним позовом до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області (далі Лосинівська селищна рада, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Сальненський заклад загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області (далі третя особа), у якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення права комунальної власності та права постійного користування на земельну ділянку під будівлями та спорудами Сальненського закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області з кадастровим номером 7423388100:01:001:0031, площею 4,4247 га та вартістю 4 247 712 грн., що знаходиться за адресою: 16673, Чернігівська область, Ніжинський район, с. Сальне, вул. Жовтнева, 21;

- зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення права комунальної власності та права постійного користування на земельну ділянку під будівлями та спорудами Сальненського закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області з кадастровим номером 7423388100:01:001:0031, площею 4,4247 га та вартістю 4 247 712 грн., що знаходиться за адресою: 16673, Чернігівська область, Ніжинський район, с. Сальне, вул. Жовтнева, 21.

Свої вимоги мотивує тим, що станом на дату звернення з позовом Лосинівською селищною радою Ніжинського району Чернігівської області, як власником та засновником закладу освіти протягом тривалого часу, а саме більше 7 років, не вжито заходів щодо оформлення права комунальної власності Лосинівської територіальної громади в особі Лосинівської селищної ради та права постійного користування Сальненського закладу загальної середньої освіти на земельну ділянку площею 4,4247 га, з кадастровим номером 7423388100:01:001:0031 та вартістю 4 247 712 грн, на якій розташовані будівлі та споруди зазначеного закладу.

Ухвалою судді від 21.05.2025 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову, третій особі судом запропоновано у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення їй даної ухвали надати пояснення по суті спору.

Відповідач відзив на позовну заяву у встановлений судом строк не надав.

Від третьої особи пояснення не надійшли.

Розглянувши подані документи і матеріали, судом встановлено такі обставини.

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка площею 4,4247 га, кадастровим номером 7423388100:01:001:0031 та вартістю 4 247 712 грн, шо знаходиться за адресою: Ніжинський район, с. Сальне, вул. Жовтнева, 21 (а.с. 33).

Власником вищезазначеної земельної ділянки зазначена Сальненська сільська рада Ніжинського району, а право постійного користування зареєстроване за Відділом освіти Ніжинської районної державної адміністрації.

Згідно із даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридична особа - Сальненська сільська рада Ніжинського району (код ЄДРПОУ 04414460) припинена 03.04.2017, юридична особа - Відділ освіти Ніжинської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04414460) припинений 22.12.2022 (а.с.35).

Після прийняття 24.01.2017 у комунальну власність Сальненського закладу загальної середньої освіти Лосинівською селищною радою Ніжинського району не вживалися заходи щодо державної реєстрації (переоформлення) права комунальної власності Лосинівської територіальної громади в особі Лосинівської селищної ради на земельну ділянку під будівлями та спорудами вказаного закладу освіти (а.с. 32 зворот).

Також, рішення про надання Сальненському ЗЗСО Лосинівської селищної ради у постійне користування земельної ділянки, на якій він розташований, не приймалося.

З огляду на викладене, земельна ділянка використовується навчальним закладом всупереч встановленому законодавством порядку без оформлення правовстановлюючих документів, у зв`язку з чим, прокуратура звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зазначає таке.

Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно з статтею 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року №1697-VII «Про прокуратуру» відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України. В даному випадку захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони права дітей на освіту шляхом створення належних та безпечних умов для її здобуття, які порушено протиправною бездіяльністю відповідача

При цьому, суд враховує правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 14.02.2023 у справі №580/1374/22, згідно якою забезпечення якнайкращих інтересів дитини є одним із базових міжнародних принципів, який закріплений, зокрема, у ст. 24 Хартії основних прав Європейського Союзу. Зміст цього принципу полягає у тому, що при здійсненні будь-яких дій стосовно дітей, як з боку органів державної влади, так і приватних установ, вищі інтереси дитини повинні розглядатися як пріоритетні.

Згідно з положеннями частини 2 статті 4 Закону України «Про освіту» право на безоплатну освіту для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти забезпечується за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України. Отже, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні у межах визначених законом повноважень умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів. З огляду на викладене Верховний Суд констатував, що у цій справі подання прокурором позову мало на меті захист інтересів держави. Крім того, судом касаційної інстанції зазначено, що управління закладами освіти, які належать територіальним громадам, відповідно до пп. 1 п. «а» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (п. 34 ч. 1 ст. 26 цього Закону). За результатами аналізу вказаних норм Верховний Суд дійшов висновку, що прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної ради.

В позовній заяві прокурор зазначає про невиконання селищною радою, свого обов`язку щодо оформлення права власності на земельну ділянку площею 4,4247 га, з кадастровим номером 7423388100:01:001:0031, тому у даних правовідносинах прокурор має здійснювати захист інтересів держави як самостійний позивач.

Відсутність факту оформлення права комунальної власності на земельну ділянку площею 4,4247 га, з кадастровим номером 7423388100:01:001:0031 створює передумови для використовування земельної ділянки навчальним закладом всупереч встановленому законодавством порядку без оформлення правовстановлюючих документів.

Частиною 2статті 19 Конституції Українита частиною 3статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно достатті 53 Конституції Україникожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Згідно з частиною 6статті 25 Закону України "Про освіту"засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Відповідно до частини 1статті 80 Закону України «Про освіту»до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Згідно з частиною другоюнаведеної норми порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаютьсяЗемельним кодексом України.

У відповідності до частини п`ятоїстатті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до частини 1статті 92 Земельного кодексу Україниправо постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з пунктом "а" частини 2статті 92 Земельного Кодексу Україниправа постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі частини 1 статті 125 Кодексувиникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до пункту 1 частини 1статті 2 Закону України"Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Відповідно до пункту 2 частини 1статті 3 цього Законудержавна реєстрація прав є обов`язковою.

Положеннями частини 1статті 5 Закону України"Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

6 вересня 2012 року прийнятийЗакон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності з 01.01.2013. Пунктом 3 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади. Згідно з пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону органи місцевого самоврядування протягом року з дня опублікування цьогоЗаконузобов`язані були забезпечити оформлення комунальними підприємствами, установами, організаціями права постійного користування земельними ділянками, які використовують земельні ділянки комунальної власності без документів, що посвідчують право користування ними; забезпечити визначення будівель, споруд, інших об`єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не зареєстровано, та забезпечити здійснення державної реєстрації такого права.

Згідно з частиною 1статті 116Земельного Кодексу Українигромадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з частиною 1 статті 122 Кодексу.

Згідно з пунктом 34 частини 1статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підпункту 1 пункту "а" частини 1статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Відповідно до п. 1.4 Статуту засновником Сальненського закладу загальної середньої освіти є Лосинівська селищна рада Ніжинського району Чернігівської області. Організаційно-правова форма: комунальний заклад. Відповідно до п. 5.1 Статуту управління Сальненським закладом загальної середньої освіти здійснюється засновником.

Матеріально-технічна база Сальненського ЗЗСО включає будівлі, споруди, землю, комунікації, шкільний автобус та інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі закладу. Майно закладу загальної середньої освіти належить йому на правах, визначених законодавством України(п. 6.1. Статуту).

Відповідно до п. 6.7. Статуту Сальненський заклад загальної середньої освіти має земельну ділянку, де розміщуються спортивні та ігрові майданчики, навчально-дослідна ділянка, фруктовий сад, зона відпочинку, господарські будівлі тощо.

Згідно з п. 7.3. Статуту Сальненський ЗЗСО має право користуватися безоплатно земельною ділянкою, на якій він розташований, розвивати власну матеріальну базу, володіти, користуватися і розпоряджатися майном відповідно до законодавства. Майно Сальненського закладу загальної середньої освіти є власністю Лосинівської селищної ради відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування Статуту закладу ( п. 6.2 Статуту) (а.с.16-27).

Таким чином суд вважає, щоземельні ділянки під навчальними закладами та майнові комплекси мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це може призвести до раптових/неочікуваних негативних наслідків та порушення найкращих інтересів і прав дітей.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може мати невипрадані ризики та призвести до неправомірного захоплення та/або необґрунтованого надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що вплине на реалізацію статтей63,80 Закону України "Про освіту". Обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до вимог закону. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться навчальний заклад, тривалий час створює передумови до неналежного розпорядження земельною ділянкою, має невиправдані ризики функціонування закладу.

Враховуючи вищенаведене, суд погоджується із позицією прокуратури щодо необхідності зобов`язання відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення права комунальної власності та права постійного користування на земельну ділянку під будівлями та спорудами, що фактично перебуває в користуванніСальненського закладу загальної середньої освіти, що знаходиться за адресою: вул. Жовтнева, буд.21,с.Сальне, Ніжинський район, Чернігівська область, 16673, з кадастровим номером 7423388100:01:001:0031, площею 4,4247 га та вартістю 4 247 712 грн.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов має бути задоволений.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Ніжинської окружної прокуратури до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Сальненський заклад загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області щодо оформлення права комунальної власності та права постійного користування на земельну ділянку під будівлями та спорудами Сальненського закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області з кадастровим номером 7423388100:01:001:0031, площею 4,4247 га та вартістю 4 247 712 грн, що знаходиться за адресою: 16673, Чернігівська область, Ніжинський район, с. Сальне, вул. Жовтнева, буд. 21.

Зобов`язати Лосинівську селищну раду Ніжинського району Чернігівської області вчинити дії, спрямовані на оформлення права комунальної власності та права постійного користування на земельну ділянку під будівлями та спорудами Сальненського закладу загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області з кадастровим номером 7423388100:01:001:0031, площею 4,4247 га та вартістю 4 247 712 грн., що знаходиться за адресою: 16673, Чернігівська область, Ніжинський район, с. Сальне, вул. Жовтнева, буд. 21.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 30 червня 2025 року.

Позивач: Ніжинська окружна прокуратура (код ЄДРПОУ 0291011423, вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600).

Відповідач: Лосинівська селищна рада Ніжинського району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04412461, вул. Шевченка, 2, с-ще Лосинівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 16663).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмету спору: Сальненський заклад загальної середньої освіти Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 26290751, 16673, вул. Жовтнева, буд. 21, с.Сальне, Ніжинський район, Чернігівська область).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2025
Оприлюднено02.07.2025
Номер документу128504624
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —620/5510/25

Рішення від 30.06.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 21.05.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні