Перший апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2025 року справа №200/6534/24
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Гайдара А.В., Гаврищук Т.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Керампром» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2024 року у справі № 200/6534/24 (головуючий І інстанції Куденков К.О.) за позовом Приватного акціонерного товариства «Керампром» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним і скасування податкового-повідомлення рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Приватне акціонерне товариство «Керампром» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - ГУДПС у Донецькій області, відповідач), в якому просило визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 08.08.2024 року № 3361/05-99-04-08/24655289, складене відповідно до акту про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення перевірки № 2589/05-99-04-08/24655289 від 05.07.2024, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції в сумі 69 169,64 грн.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити позов, через порушення норм матеріального, процесуального права, неповне з`ясування обставин, невідповідність висновків суду обставинам справи .
Апелянт зазначив, що довідкою Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0- 7.1 засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), що свідчить про відсутність у позивача, як платника податків, можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, тобто відсутні умисні діяння позивача, що не враховано контролюючим органом під час перевірки.
Застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податків в умовах правової невизначеності покладає на позивача додатковий надмірний тягар, суперечить презумпції правомірності рішень платника податків.
Наказом міністерства фінансів України 29 липня 2022 року № 225 було затверджено «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі Порядок № 225). Відповідно до якого до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені ПК України або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
У позивача відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків, то таким чином Товариство звільнено від відповідальності відповідно до пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України.
Підтвердженням відсутності можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, є звернення ПРАТ «КЕРАМПРОМ» до ГУ ДПС у Донецькій області із заявою від 20.09.2022 року за № 20 про неможливість подання податкової звітності (про відсутність можливості виконати податковий обов`язок) та нездійснення розгляду цієї заяви контролюючим органом, про що зазначено у рішенні Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року у справі № 200/2495/24, відповідно до якого визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Донецькій області щодо нездійснення розгляду заяви ПАТ «КЕРАМПРОМ» від 20.09.2022 року за № 20 про неможливість подання податкової звітності (про відсутність можливості виконати податковий обов`язок) у строки визначені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225. Зазначене судове рішення набрало законної сили 21 жовтня 2024 року.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу та додаткові пояснення, в яких просив залишити без змін рішення суду у справі № 200/6534/24, а апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Керампром» - без задоволення.
Додаткові пояснення відповідача обгрунтовано наступним.
Заява ПрАТ «Керампром» від 20 вересня 2022 року № 20 про неможливість подання податкової звідності стосується відсутность у останнього можливості подати звіт про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Контрольовані операції відповідно до Податкового кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями) (далі ПК України) регулюється статтею 39. Водночас, рентна плата яка є предметом розгляду даної справи регулюється розділом IX ПК України.
За змістом ст. 9 і ст. 10 ПК України рентна плата належить до загальнодержавних податків та зборів, а податок на майно, зокрема плата за землю, є місцевим податком. Враховуюче вищенаведене заява ПрАТ «Керампром» від 20 вересня 2022 року № 20 стосується питання, про неможливість подання податкової звідності, а саме звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.
Предметом даної справи є ППР про застосування штрафу за несвоєчасну сплату узгоджених грошових зобов`язань з рентної плати № 2589/05-99-04-08/24655289 від 05.07.2024 за порушення термінів сплати (перерахування) податків, зборів, платежів з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення за 1, 2 та 3 квартали 2022 року на підставі акту про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів від 05.07.2024 року № 2589/05-99-04 08/24655289.
ГУ ДПС у Донецькій області вважає, що заява ПрАТ «Керампром» від 20 вересня 2022 року № 20 яка стосується подання податкової звідності, а саме звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік не стосується порушення термінів сплати узгоджених податкових зобов`язань і не може слугувати підставою для звільнення від відповідальності платника податків від застосування до останнього норм ст. 124 ПК України.
Відповідно до ст. 311 КАС Украни справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, додаткових пояснень, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для скасування рішення, виходячи з наступного.
Приватне акціонерне товариство «Керампром» (ідентифікаційний код: 24655289) зареєстроване як юридична особа за адресою: 85171, Донецька область, Краматорський р-н, село Софіївка, Дружківська ТГ, вул. Дружби, будинок 2, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
За результатами камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення ГУ ДПС складений акт від 05.07.2024 року № 2589/05-99-04-08/24655289.
Згідно висновків акту перевірки встановлено порушення термінів сплати, визначених пунктами 57.1, 57.3 статті 57 та пунктом 257.5 статті 257 Податкового кодексу України, узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного на загальну суму 691696,28 грн.
У цьому акті перевірки зазначено, що:
- за розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення до податкової декларації з рентної плати від 25.04.2022 № 9048244791 із граничним терміном сплати 02.08.2022 позивачем сплачено 3 січня 2023 року 472377,85 грн із затримкою 155 днів;
- за розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення до податкової декларації з рентної плати від 04.08.2022 № 9148862560 із граничним терміном сплати 19.08.2022 позивачем сплачено 3 січня 2023 року 9,97 грн із затримкою 137 днів;
- за розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення до податкової декларації з рентної плати від 02.11.2022 № 9228412809 із граничним терміном сплати 21.11.2022 позивачем сплачено 3 січня 2023 року 4,99 грн із затримкою 43 дні;
- за розрахунком з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення до податкової декларації з рентної плати від 02.11.2022 № 9228413315 із граничним терміном сплати 21.11.2022 позивачем сплачено 3 січня 2023 року 219303,47 грн із затримкою 43 дні.
На підставі висновків акту перевірки ГУ ДПС прийняте податкове повідомлення-рішення від 08.08.2024 року № 3361/05-99-04-08/24655289, яким за порушення термінів сплати, визначених пунктами 57.1, 57.3 статті 57 та пунктом 257.5 статті 257 Податкового кодексу України, узгодженої суми податкового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення, за затримку на 43,43,137,155 календарних дня сплати застосовано штраф у розмірі 10% в сумі 69 169,64 грн., за платежем рентна плата за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення.
Листом ГУ ДПС в Донецькій області № 5503/6/05-99-04-07 від 27.10.2023 «Щодо декларування податкового зобов`язання з орендної плати» позивачу запропоновано задекларувати податкове зобов`язання з орендної плати за відповідні (звітні) періоди шляхом подання податкових декларацій.
Позивач звернувся до відповідача листом № 40 від 06.11.2023 року, в якому зазначив, що ПРАТ «Керампром» на законних підставах ненараховане податкове зобов`язання з орендної плати за 2022-2023 роки.
ГУ ДПС звернулося до позивача з листом № 5903/6/05-99-04-07 від 13.11.2023 «Щодо донарахування податкового зобов`язання з орендної плати, податку на нерухоме майно», в якому позивачу запропоновано вжити заходи щодо декларування податкового зобов`язання з орендної плати та податку на нерухоме майно за відповідні податкові (звітні) періоди по територіальним громадам шляхом надання уточнюючих податкових декларацій.
Позивач звернувся до відповідача листом № 43 від 01.12.2023 року, в якому зазначив, що ПРАТ «Керампром» на законних підставах ненараховане податкове зобов`язання з орендної плати за 2022-2023 роки.
Відповідач звернувся до ПрАТ «Керампром» з листом № 1994/Ж12/05-99-07-09 від 27.02.2024 «Про надання інформації (пояснень і документальних підтверджень)», в якому просило надати інформацію, а саме, письмові пояснення та її документальні підтвердження, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності)) копії документів, зокрема,: - угоди оренди землі по вказаним в уточнюючих податкових деклараціях земельних ділянках; - додаткові угоди до вказаних договорів оренди землі, у т.ч. про розірвання договорів оренди (у разі укладання таких додаткових угод); - будь-які інші документи та письмові пояснення посадових осіб, що підтверджують правомірність зменшення в уточнюючих податкових деклараціях податкових зобов`язань з орендної плати за земельні ділянки, що орендуються ПрАТ «Керампром».
Листом № 16 від 18.03.2024 позивач звернувся до ГУ ДПС в якому зазначив, що оскільки земельні ділянки за кадастровими номерами 1422482700:24:000:0093, 1422482700:21:000:0029 та 1422482700:21:000:0010 знаходяться на території Іллінівської сільської територіальної громади Краматорського району Донецької області (UA14120050000033910), Товариство відповідно до діючого законодавства, не повинно нараховувати та сплачувати орендну плату за земельні ділянки за 2024 рік, які знаходиться на території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. ПрАТ «Керампром» на законних підставах ненараховане податкове зобов`язання з орендної плати за 2022-2023 роки.
ГУ ДПС звернулося до позивача з листом № 4800/6/05-99-04-07 від 18.04.2024 «Щодо нарахування податкового зобов`язання з орендної плати», в якому позивачу запропоновано задекларувати податкове зобов`язання з орендної плати шляхом надання уточнюючої податкової декларації з плати за землю у порядку, визначеному статтею 50 ПКУ з урахуванням норм абзацу 14 п.п.69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (без нарахування та сплати пені та штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 статті 50 ПКУ у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану).
Позивач звернувся до ГУ ДПС з листом № 22 від 06.05.2024, в якому посилався на те, що ПрАТ «Керампром» на законних підставах ненараховане податкове зобов`язання з орендної плати за 2024 рік.
Відповідач звернувся до позивача з листом № 3679/Ж12/05-99-07-11 від 04.06.2024 «Про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження)», в якому зазначено, що за результатами проведеного аналізу наданої ПрАТ «Керампром» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Дружківська ДПІ, м. Дружківка, податкової декларації з плати за землю (орендна плата, № 9035550939 від 21.02.2024) за 2024 рік встановлено неправомірне зменшення податкових зобов`язань. Підприємство має у користуванні земельні ділянки, що розташовані на території с. Софіївка Дружківської територіальної громади, код за КАТОТТГ UA14120030160032537, території, яка відсутня в переліку територій активних бойових дій та окупованих територій, однак податкове зобов`язання з орендної плати за землю за 2024 рік не нараховане, чим було порушено вимоги п.п.69.14 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу. У зв`язку з цим, Головне управління ДПС у Донецькій області просить надати інформацію та її документальне підтвердження, засвідчене підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності)) копії документів стосовно підстав заниження податкового зобов`язання протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
ПрАТ «Керампром» листом № 27 від 20.06.2024 звернулось до ГУ ДПС, в якому зазначило, що Законом України від 11.04.2023 № 3050-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», який набрав чинності 06.05.2023 у зв`язку з його офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» від 05.05.2023 № 90 пункт 69.14 ПК України було викладено у наступній редакції: За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Також зазначено, що ПРАТ «Керапром» звільнено від сплати орендної плати за землю та податку на нерухоме майно, від`ємне від земельної ділянки за періоди 2022, 2023 роки.
Згідно п. 31 частини 11 статті 85 Конституції України, статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні».
Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україн»
Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні.
Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 лютого 2023 року № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 1 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 27 липня 2023 року № 3275-IX «Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 8 листопада 2023 року № 3429-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 листопада 2023 року № 734/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 6 лютого 2024 року № 3564-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 5 лютого 2024 року № 49/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
Законом України від 8 травня 2024 року № 3684-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 травня 2024 року № 271/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.
Законом України від 23 липня 2024 року № 3891-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 23 липня 2024 року № 469/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 12 серпня 2024 року строком на 90 діб.
Згідно п. 257.5 ст. 257 ПК України сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.
За пп. 258.1.1 п. 258.1 ст. 258 Податкового кодексу України на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Контроль за правильністю обчислення, своєчасністю і повнотою справляння рентної плати здійснюють контролюючі органи., про що зазначено в пп. 258.2.1 п. 258.2 ст. 258 Податкового кодексу України
За пп. 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Згідно ч. 1 ст. 124 Податкового кодексу України в разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
За змістом ст. 9 і ст. 10 Податкового кодексу України рентна плата належить до загальнодержавних податків та зборів, а податок на майно, зокрема плата за землю, є місцевим податком.
Додані до позовної заяви листи позивача і контролюючого органу не охоплюють питання сплати рентної плати.
Посилання позивача на приписи Податкового кодексу України, якими врегульовано правовідносини щодо плати за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), зокрема на пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, є хибними, оскільки спірне податкове повідомлення-рішення прийняте відповідачем у зв`язку з несвоєчасною сплатою рентної плати, а не плати за землю.
Норми Податкового кодексу України не дають підстави вважати, що положення пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України розповсюджуються на правовідносини щодо рентної плати.
Статтею 1 Протоколу першого до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод установлено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
У спірних правовідносинах відповідач діяв саме з метою забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
За п. 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України в разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Посилання позивача на вказаний припис є безпідставним, оскільки норми щодо обов`язку платника рентної плати своєчасно сплатити рентну плату та щодо відповідальності за порушення цього обов`язку є чіткими, зрозумілими, передбачуваними і не припускають неоднозначне (множинне) трактування.
Щодо посилання апелянта на те, що підтвердженням відсутності можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, є звернення ПРАТ «КЕРАМПРОМ» до ГУ ДПС у Донецькій області із заявою від 20.09.2022 року за № 20 про неможливість подання податкової звітності (про відсутність можливості виконати податковий обов`язок) та нездійснення розгляду цієї заяви контролюючим органом, про що зазначено у рішенні Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2024 року у справі № 200/2495/24, апеляційний суд враховує наступне.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 травня 2023 року у справі № 200/2495/24, залишеному без змін постановою апеляційного суду від 21.10.2024 року, визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Донецькій області щодо нездійснення розгляду заяви приватного акціонерного товариства «Керампром» від 20.09.2022 року за № 20 про неможливість подання податкової звітності (про відсутність можливості виконати податковий обов`язок) у строки визначені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225; зобов`язано Головне управління ДПС у Донецькій області розглянути заяву приватного акціонерного товариства «Керампром» від 20.09.2022 року за № 20 про неможливість подання податкової звітності (про відсутність можливості виконати податковий обов`язок).
Апеляційний суд враховує, що за змістом рішень судів першої та апеляційної інстанції у справі № 200/2495/24, надано правову оцінку діям (бездіяльності) податкового органу щодо нерозгляду заяви позивача про неможливість подання податкової звітності (про відсутність можливості виконати податковий обов`язок) у строки визначені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225, та ненадання відповіді у строки, визначені у пункті 1 розділу III Порядку № 225.
Отже, у справі, на яку посилається позивач в апеляційні скарзі, не розглядалося питання неможливості подання позивачем податкової звітності у строки визначені Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за № 225.
Посилання позивача на наявність обставин, які, на його думку, є підставою для звільнення від відповідальності внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору), судом визнаються необґрунтованими, оскільки лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 не є сертифікатом Торгово-промислової палати України, яким засвідчено форс-мажорні обставини. Відповідні доводи позивача, як підставу для звільнення від відповідальності за податкове правопорушення, не підтверджені належними доказами.
Крім того, Верховний Суд в постановах від 19.08.2022 у справі № 818/2429/18, від 17.06.2020 у справі № 812/677/17 зазначав, що має встановлюватися (доводитися) вплив обставин непереборної сили, засвідчених відповідними сертифікатами Торгово-промислової палати України, на неможливість платника податку належним чином виконувати свої зобов`язання і на зміну його економічного стану цими форс-мажорними обставинами. Ці фактори мають перебувати у причинно-наслідковому зв`язку.
Також, апеляційний суд, у відповідності до ч. 5 ст. 243 КАС України, враховує правові висновки Верховного Суду в постанові від 03.04.2025 року у справі № 320/27109/23, згідно з якими ТПП України листом від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 засвідчила, що воєнний стан є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили). Указаний лист адресований «Всім, кого це стосується», тобто необмеженому колу суб`єктів, його зміст носить загальний інформаційний характер та констатує абстрактний факт наявності форс-мажорних обставин без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні.
Верховний Суд неодноразово зазначав, що має встановлюватися (доводитися) вплив обставин непереборної сили, засвідчених відповідними сертифікатами ТПП України, на неможливість платника податку належним чином виконувати свої зобов`язання і на зміну його економічного стану цими форс-мажорними обставинами (постанови від 19 серпня 2022 року у справі № 818/2429/18, від 17 червня 2020 року у справі №812/677/17, від 03 вересня 2019 року у справі №805/1087/16). Ці фактори мають перебувати у причинно-наслідковому зв`язку.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову.
Отже, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого підстави для скасування рішення суду відсутні.
Керуючись ст.ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Керампром» - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2024 року у справі № 200/6534/24 за позовом Приватного акціонерного товариства «Керампром» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним і скасування податкового-повідомлення рішення - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 30 червня 2025 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її ухвалення та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: А.В. Гайдар
Т.Г. Гаврищук
| Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 30.06.2025 |
| Оприлюднено | 02.07.2025 |
| Номер документу | 128505080 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них рентної плати, з них рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні