Третій апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
27 червня 2025 року м. Дніпросправа № 160/16871/24Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Коршуна А.О. (доповідач),
суддів: Сафронової С.В., Чепурнова Д.В.,
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного підприємства «СІГМА»на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.11.2024р. у справі №160/16871/24за позовом:Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до: про:Приватного підприємства «СІГМА» стягнення адміністративно-господарських санкцій
ВСТАНОВИВ:
28.06.2024р. Дніпропетровським окружним адміністративним судом зареєстровано адміністративний позов Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - Фонд) до Приватного підприємства «СІГМА» (далі ПП «СІГМА») про стягнення адміністративно-господарських санкцій /а.с. 1-5/.
05.07.2024р. судом першої інстанції вищезазначений позов було залишено без руху та позивачу надано строк для усунення недоліків адміністративного позову. / а.с. 12/
У межах наданого судом строку позивачем недоліки було усунуто та ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.07.2024р. за вищезазначеним адміністративним позовом відкрито провадження у адміністративній справі №160/16871/24 і справу призначено до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи/ а.с. 12/.
Позивач, посилаючись у адміністративному позові на те, що протягом 2023р. відповідачем не було виконано норматив працевлаштування на підприємстві осіб з інвалідністю, оскільки норматив працевлаштування осіб з інвалідністю для відповідача у 2023р. становить 3 особи, а протягом 2023р. у відповідача було працевлаштовано 1 особа з інвалідністю, у зв`язку з чим, відповідно до вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», відповідач повинен був сплатити адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023р. у розмірі 162005,07грн. за 2 не зайняті особами з інвалідністю робочі місця, оскільки адміністративно-господарські санкції відповідачем у встановлені законом строки не було сплачені, просив суд стягнути з відповідача на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023р. у розмірі 162005,07грн.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.11.2024р. у справі №160/16871/24 адміністративний позов задоволено, стягнуто з ПП «СІГМА» на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій за незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 162005,07 грн. /а.с.72-81/.
Відповідач - ПП «СІГМА», не погодившись з рішенням суду першої інстанції від 12.11.2024р. у цій справі, 11.12.2024р. з використанням системи «Електронний суд» подав до Третього апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу, яка зареєстрована судом апеляційної інстанції 12.12.2024р .
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 18.12.2024р. у справі №160/16871/24 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ПП «СІГМА» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.11.2024р. у справі №160/16871/24 та витребувано у Дніпропетровського окружного адміністративного суду матеріали адміністративної справи №160/16871/24.
Матеріали справи надійшли до суду апеляційної інстанції 16.01.2025р. і ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 25.02.2025р. у справі №160/16871/24 справа призначена до розгляду у порядку письмового провадження, про що судом повідомлено учасників справи.
Відповідач, посилаючись у апеляційній скарзі на те, що судом першої інстанції під час розгляду справи було зроблено висновки, які суперечать фактичним обставинам справи, що призвело до прийняття ним рішення у цій справі з порушенням норм чинного матеріального та процесуального права, тому просив рішення суду першої інстанції від 12.11.2024р. у цій справі скасувати та постановити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Відповідач правом подати відзив на апеляційну скаргу не скористався.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Спірні відносини, які виникли між сторонами у цій адміністративній справі з приводу здійснення відповідачем свого обов`язку у сфері соціального захисту інвалідів врегульовані Законом України від 21.03.1991 №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон №875-XII)
Так, відповідно до преамбули Закону №875-XII цей Закон визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами.
Відповідно до частин 1, 2 ст.17 Закону №875-XII з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.
Нормами статей 18 та 19 Закону № 875-XII встановлено обов`язок підприємств, установ та організацій створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, визначено норматив таких місць, порядок їх розрахунку, забезпечення умов праці та відповідальність за невиконання цього нормативу.
18.10.2022р. прийнято Закон України №2682-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю», який набрав чинності 06.11.2022р., яким частину 3 ст.18 та статтю 19 Закону №875-ХІІ викладено в нових редакціях.
Так, відповідно до ч.3 ст.18 Закону №875-ХІІ підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною 1 ст.19 Закону №875-XII передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Відповідно до ч.4 ст.19 Закону №875-XII виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Частиною 6 ст.19 Закону №875-XII визначено, що Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:
- про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
- необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.
Відповідно до ч.11 ст. 19 Закону №875-XII Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
З матеріалів справи вбачається, що позивач у відповідності до вимог ч. 11 ст. 19 Закону №875-XII, надіслав відповідачу розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, відповідно до якого:
- у 2023р. середньооблікова чисельність штатних працівників за рік- 63 особи,
- норматив працевлаштування осіб з інвалідністю складав 3 особи,
- середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного
законодавства встановлено інвалідність 1 особа,
- кількість робочих, призначених для працевлаштування осію з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю- 2,
- сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю 162005,07 грн.
- строк оплати адміністративно-господарських санкцій до 15 квітня.
Зазначений розрахунок розміщено в електронному кабінеті ПП «СІГМА» 07.03.2025р., що підтверджується відповідною квитанцією.
Наказом Міністерства економіки України від 12.04.2022 №827-22 затверджено Форму звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядок подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)».
Порядком подання форми звітності №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу(вакансії)» передбачено, що форма №3-ПН подається юридичними особами, фізичними особами-підприємцями, які в межах трудових відносин використовують працю фізичних осіб (далі - роботодавець), за наявності попиту на робочу силу(вакансії); форма №3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні здати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником; роботодавець визначає вид форми №3-ПН -первинна або уточнювальна; первинна форма № 3-ПН подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії); уточнювальна форма №3-ПН подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії(й), зокрема умов праці, розміру заробітної плати, вимог до кандидата (ів) тощо (пункти 1.4, 1.5, 1.6 розділу І Порядку).
З матеріалів справи вбачається, що відповідач 10.05.2023р. подав до центру зайнятості інформацію про попит на робочу силу форми №3-ПН про наявність 4 вакансій для працевлаштування осіб з інвалідністю з додатками, в яких зазначено характеристики вакансій та вимоги до кандидатів. При цьому, як вбачається з відзиву відповідача на адміністративний позов та його апеляційної скарги, зазначені вакансії для працевлаштування 4 осіб з інвалідністю у нього відкрилися у травні 2023р. і ним було подано відповідну звітність до центру зайнятості і зазначена обставина відкриття вакансій у травні 2023р не була спростована належними доказами позивачем.
Суд першої інстанції на підставі висновку про те, що відповідач у період з 01.01.2023р по 10.05.2023р. не створив вакансій для осіб з інвалідністю та не інформував про це центр зайнятості, задовольнив позовні вимоги та стягнув з відповідача суму адміністративно-господарських санкцій за незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 162005,07 грн..
Колегія суддів вважає такий висновок для задоволення позовних вимог помилковим, оскільки відповідач виконав свій обов`язок, передбачений нормами чинного законодавства зі створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023р., про що повідомив центр зайнятості про відкриття вакансій для осіб з інвалідністю поданням 10.05.2023р. форми №3-ПН.
За таких обставин колегія суддів вважає що апеляційна скарга ПП «СІГМА» підлягає задоволенню, рішення суду від 12.11.2024р. у справі №160/16871/24 про стягнення з відповідача на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суми адміністративно-господарських санкцій за незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 162005,07грн. необхідно скасувати та прийняти нове рішення про відмову Дніпропетровському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в задоволенні позовних вимог до відповідача про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій за незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 162005,07грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 311, 315, 317, 321, 322 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства «СІГМА» задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.11.2024р. у справі №160/168731/24 скасувати.
Дніпропетровському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в задоволенні позовних вимог відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її ухвалення та може бути оскаржена в порядку та строки встановлені ст. 329, 331 КАС України.
Постанову виготовлено та підписано 27.06.2025р.
Головуючий - суддяА.О. Коршун
суддяС.В. Сафронова
суддяД.В. Чепурнов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2025 |
Оприлюднено | 02.07.2025 |
Номер документу | 128505722 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Коршун А.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні