Герб України

Рішення від 01.07.2025 по справі 480/842/25

Сумський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 липня 2025 року Справа № 480/842/25

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/842/25

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якій просить:

1. Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови у виготовленні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , визначеного станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 та 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, статті 9 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, з урахуванням посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, а також з урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії.

2. Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області довідку про розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_1 , визначеного станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 та 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, статті 9 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, з урахуванням посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, а також з урахуванням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії.

В обгрунтування позовних вимог зазначив, що позивач є пенсіонером Міністерства оборони та отримувачем пенсії за вислугу років призначеної відповідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

Відповідно до довідки 07.02.2017 року №455 позивач перебував на обліку в головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області як отримувач пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" з 01.11.2014 по 28.02.2017.

З 2017 по 2019 рік був отримувачем пенсій в російській федерації.

07.01.2024 року рішенням Сумського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №480/3937/24 визнано протиправними та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 11.05.2024 року №15, щодо відмови у поновленні пенсії та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо поновлення пенсії з урахуванням висновків суду.

Після набрання рішення законної сили позивачу поновлена пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", що підтверджується копією довідки та витягу з протоколу за пенсійною справою від 01.01.2025.

Після поновлення пенсії, позивач встановив, що грошове забезпечення складалося без додаткових видів грошового забезпечення.

Для отримання довідки про розмір грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів станом на 05.03.2019 рік позивач звернувся до відповідача, однак листом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 23.01.2025 року №11/967 відмовлено у видачі довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019, оскільки від наданих позивачем документів на обліку в головному управлінні пенсійного фонду України в Сумській області перебуває з 01.01.2025 року. Станом на 05.03.2019 на обліку не перебував, пенсію не отримував, а тому відсутні підстави у видачі довідки про розмір грошового забезпечення.

Не погодившись з відмовою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 05.02.2025 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Ухвалою суду від 14.02.2025 у задоволенні клопотання представника ІНФОРМАЦІЯ_1 про заміну неналежного відповідача відмовлено. Залучено до участі у справі № 480/842/25 ІНФОРМАЦІЯ_4 в якості співвідповідача.

Від ІНФОРМАЦІЯ_2 надійшло клопотання, в якому зазначено, що на теперішній час в ІНФОРМАЦІЯ_5 відсутня особова пенсійна справа ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , РНОКПП НОМЕР_1 , за реєстром обліково-пенсійних справ не обліковується. Також в ІНФОРМАЦІЯ_5 відсутні будь-які відомості щодо років (періоду) перебування ОСОБА_1 на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду в Луганській області, дані відомості також відсутні і в доданих до позовної заяви матеріалах.

Тому просить визнати ІНФОРМАЦІЯ_4 неналежним відповідачем за позовом ОСОБА_1 (а.с. 40).

У наданому відзиві ІНФОРМАЦІЯ_4 зазначив, що відповідно до частини 4 статті 63 Закону №2262-ХІІ визначено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Водночас, постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 13.02.2008 року №45 (далі по тексту Постанова КМУ №45) встановлений механізм проведення перерахунку пенсій.

Існуючий порядок проведення перерахунку пенсії не передбачає надання ІНФОРМАЦІЯ_7 довідки у зв`язку зі скасуванням пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб від 21.02.2018 року №103.

Враховуючи зазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 33-35).

Ухвалою суду від 25.02.2025 про витребування доказів зобов`язано ОСОБА_1 надати суду відомості щодо місцезнаходження його обліково-пенсійної справи.

Представником позивача на виконання вищезазначеної ухвали суду надано пояснення, де зазначено, що подаючи позовну заяву до суду позивач зазначав та надавав відповідну довідку про те, що він є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою та був зареєстрований в АДРЕСА_1 . Відповідно до довідки фактичне місце проживання АДРЕСА_2 . Тому, його справа знаходилася в ІНФОРМАЦІЯ_5 . Після початку АТО на території Донецької та Луганської областей місце знаходження справи позивача йому не відоме. Відповідно до довідки, яка долучення до справи позивач з 01.11.2014 по 28.02.2017 перебував на обліку, як отримувач пенсії в головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області.

Відповідно до довідки від 27.02.2025 року позивач перебуває на обліку в головному управлінні пенсійного фонду України в Сумській області з 10.12.2024 року відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб. Відповідно до витягу про перерахунок пенсії станом на 01.01.2025 рік є пенсіонером Міністерства оборони (а.с. 45).

Ухвалою суду від 27.03.2025 про витребування доказів зобов`язано ОСОБА_1 надати суду докази його перебування на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_8 .

В подальшому позивачем до матеріалів справи долучено лист ІНФОРМАЦІЯ_1 № 11/4819 від 08.04.2025, в якому зазначено, що відповідно заяви та доданих до неї документів сформована особово-пенсійна справа ФБ-57130 (а.с. 55).

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що відповідно до довідки № 5933-5000317683 від 20.10.2020 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , фактично проживає за адресою: АДРЕСА_3 (а.с. 6).

Відповідно до довідки Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області № 48494 від 27.02.2025 ОСОБА_1 перебуває на обліку в головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області як отримувач пенсії за вислугу років. Пенсія призначена з 10.12.2024 р. відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (а.с. 10).

Також відповідно до витягу з наказу командира вйськової частини НОМЕР_2 (по стройовій частині) № 2 від 08.01.2009 підполковника ОСОБА_2 , командира військової частини НОМЕР_3 , звільненого наказом Командувача Повітряними Силами ЗС України від 13.12.2008 № 457 з військової служби у запас відповідно до п. 63 пп. "в" за станом здоров`я, з 08.01.2009 виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення та направлено для зарахування на військовий облік до ІНФОРМАЦІЯ_9 (а.с.7).

На звернення ОСОБА_3 , листом № 11/967 від 23.01.2025 ІНФОРМАЦІЯ_3 повідомлено, що звернення щодо виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019 року розглянуто та зазначено, що заявник не перебуває на обліку ІНФОРМАЦІЯ_1 як пенсіонер Міністерства оборони України.

Відповідно до наданих документів, заявник перебуває на обліку в головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб як пенсіонер Міністерства оборони України з 01.01.2025. Тобто станом на 05.03.2019 на обліку ГУПФУ не перебував, пенсію не отримував, а отже будь-які підстави для видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019 року відсутні.

Крім цього, згідно з постановою Кабінету Міністрів України №45 уповноважені органи, а саме територіальні центри комплектування за соціальної підтримки, готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожній особі на підставі списків наданих головними управліннями Пенсійного фонду України та у місячний строк подають їх до цих управлінь.

Оскільки зазначені списки до ІНФОРМАЦІЯ_1 не надавались, то і підстав для виготовлення та подачі довідки до головного управління Пенсійного фонду Україні в Сумській області немає.

Також довідка може видаватися у разі, якщо суд зобов`яже ІНФОРМАЦІЯ_3 видати таку довідку, визначивши її складові, а постанови суду набере законної сили (а.с. 13).

Не погодившись з відмовою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон № 2262-ХІІ.

Статтею 9 Закону № 2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393 затвердив Порядок № 45.

Зокрема, на час звернення позивача до відповідача із заявою про видачу оновленої довідки про розміри його грошового забезпечення пункт 3 Порядку № 45 передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Згідно з п. 1.6 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31.12.2014 №937 (надалі Інструкція №937) визначено що:

- особова справа - справа, яка містить облікові та інші документи військовослужбовця стосовно проходження ним усієї військової служби з дня призову до дня звільнення в запас, у відставку чи до дня смерті. Порядок ведення особової справи визначено Інструкцією з організації обліку особового складу Збройних Сил України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 26 травня 2014 року № 333, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 12 червня 2014 року за № 611/25388

- особово-пенсійна справа - справа, яка містить особову справу, розрахунок вислуги років (страховий стаж) військовослужбовця на пенсію, копії документів, що були підставою для призначення пенсії, надісланих до органів, що призначають пенсії, копії довідок, які були підставою для призначення та перерахунків пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон), копії посвідчень, що дають право на пільги, листування з пенсіонером та іншими органами з питань забезпечення соціальними виплатами особи, на яку заведено цю справу, а також опис документів особово-пенсійної справи. Особово-пенсійні справи зберігаються в обласному ТЦКСП.

Згідно з абзацами другим, четвертим та п`ятим пункту 2.6 Інструкції №937, на обласні військові комісаріати покладаються: оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби; визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно до Закону № 2262-ХІІ, постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їх сімей (зі змінами) та Порядку № 45 і Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (зі змінами), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 (далі - Порядок № 3-1). У разі якщо розмір грошового забезпечення на день призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам їх сімей змінився, обласний військовий комісаріат складає довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою.

Тобто, на відповідачів покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій .

Разом з тим, судом встановлено, що станом на дату звернення позивача до ІНФОРМАЦІЯ_10 із заявою про видачу довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019 позивач не перебував на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_11 та ІНФОРМАЦІЯ_12 (а.с.13, 40).

Частиною 1 статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Згідно з вимогами частини 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Виходячи з системного тлумачення зазначених положень законодавства вбачається, що особа має право звернутись до адміністративного суду з позовом у разі, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб`єкта владних повноважень) порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач. Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.

Тобто, в розумінні КАС України захист прав, свобод та інтересів осіб завжди є наступним за встановленням судом факту їх порушення.

Отже, право на судовий захист має лише та особа, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Таким чином, для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.

Таким чином, суд приходить висновку, що станом на дату звернення до ІНФОРМАЦІЯ_10 та на дату звернення до суду відповідачами жодним чином не було порушено прав позивача на отримання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019, оскільки позивач не перебував на обліку в жодному із ТЦК та звернувся із відповідною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_10 лише 01.04.2025.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку, що оскільки відповідачами не було порушено жодних прав позивача, а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2025
Оприлюднено03.07.2025
Номер документу128540617
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —480/842/25

Рішення від 01.07.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 27.03.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 14.02.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 05.02.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні