Герб України

Рішення від 02.07.2025 по справі 420/12279/25

Одеський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 420/12279/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 липня 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Скупінської О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Marine Insurance Services SIA» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду 23.04.2025 надійшла позовна заява представника товариства з обмеженою відповідальністю «Marine Insurance Services SIA» - адвоката Коболєвої І.В. до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просить:

1. Визнати протиправним та скасувати у повному обсязі Вимогу ГУ ДПС в Одеській області від 14.04.2025 №16595/15-32-24-06-20 якою було встановлено заборгованість Представництва «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» код за ЄДРПОУ 26619990 зі сплати єдиного внеску у сумі 414195 грн 66 коп;

2. Визнати протиправним та скасувати у повному обсязі Рішення ГУ ДПС в Одеській області №16602/15-32-24-06-20 від 14.04.2025 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом своєчасно ненарахованого єдиного внеску, яким Представництву «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» код за ЄДРПОУ 26619990 визначена штрафна санкція 41470 грн 83 коп;

3. Визнати протиправним та скасувати у повному обсязі Рішення ГУ ДПС в Одеській області №16569/15-32-24-06-20 про застосування штрафних санкцій за не сплату суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат (авансових платежів), на які нараховується єдиний внесок, яким Представництву « Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» код за ЄДРПОУ 26619990 визначена штрафна санкція 8294 грн 17 коп;

4. Визнати протиправним та скасувати у повному обсязі Рішення ГУ ДПС в Одеській області №16587/15-32-24-06-20 про застосування штрафних санкцій за неподання звітності, передбаченої ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», яким Представництву «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» код за ЄДРПОУ 26619990 визначена штрафна санкція 6460 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначили, що 14.04.2025 представником ТОВ «Marine Insurance Services SIA»(40000695065) було отримано рішення 14.04.2025, а саме: - вимогу про сплату боргу за єдиним внеском №16595/15-32-24-06-20 у сумі 414195 грн 66 коп; - рішення ГУ ДПС в Одеській області №16602/15-32-24-06-20 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом своєчасно ненарахованого єдиного внеску, яким Представництву «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» код за ЄДРПОУ 26619990 визначена штрафна санкція 41470 грн 83 коп; - рішення ГУ ДПС в Одеській області №16569/15-32-24-06-20 про застосування штрафних санкцій за не сплату суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат (авансових платежів), на які нараховується єдиний внесок, яким Представництву « Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» код за ЄДРПОУ 26619990 визначена штрафна санкція 8294 грн 17 коп; - рішення ГУ ДПС в Одеській області №16587/15-32-24-06-20 про застосування штрафних санкцій за неподання звітності, передбаченої Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», яким Представництву «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» код за ЄДРПОУ 26619990 визначена штрафна санкція у розмірі 6460 грн. Вищенаведені вимога та рішення ГУ ДПС в Одеській області були прийняті на підставі Акту ГУ ДПС в Одеській області «Про результати документальної планової виїзної перевірки Представництва «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» за №10158/15-32-23-02-02/26619990 від 10.03.25 за період з 01.01.2017 по 31.12.2023. TOB «Marine Insurance Services SIA» вважаючи, що податкові рішення ГУ ДПС в Одеській області та вимога ГУ ДПС в Одеській області є неправомірними, звернулися до суду з відповідним позовом.

25.04.2025 ухвалою судді прийнято до розгляду позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Marine Insurance Services SIA» та відкрито провадження у адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку ст.262 КАС України).

09.05.2025 від представника відповідача ГУ ДПС в Одеській області надійшов відзив (вх. №ЕС/45497/25), в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог та розглядати справу за участі представника ГУ ДПС в Одеській області.

13.05.2025 суд ухвалив у задоволенні клопотання (вх. №ЕС/45497/25 від 09.05.2025) представника відповідача Головного управління ДПС в Одеській області про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін відмовити.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Матеріали справи містять рішення «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» від 11.02.2015 №2015/1 (а.с.181) про відкриття постійного представництва «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» в Україні та затвердження його положення.

Посадовими особами Головного управління ДПС в Одеській області складено акт від 10.03.2025 №10158/15-32-23-02/26619990 «Про результати документальної планової виїзної перевірки Представництва «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.», код за ЄДРПОУ 26619990» (а.с.12-139) (далі Акт перевірки).

Відповідно до Акту перевірки, на підставі направлень від 17.01.2025 № 789/15-32-23-02-12, від 17.01.2025 № 790/15- 32-23-02-12, від 17.01.2025 № 791/15-32-23-02-12, від 17.01.2025 № 792/15-32-23-02-12, від 17.01.2025 № 793/15-32-23-02-12 виданих Головним управлінням ДПС в Одеській області, відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 77.1 ст. 77 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2025 рік, на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 06.01.2025 № 30-п, проведена планова виїзна документальна перевірка Представництва «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е.» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2017 по 31.12.2023, валютного законодавства за період з 01.01.2017 по 31.12.2023, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2017 по 31.12.2023, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки (додаток 1 до акту перевірки, який є його невід`ємною частиною). Письмове повідомлення від 06.01.2025 № 32/15-32-23-02-13 про проведення планової виїзної документальної перевірки та копію наказу від 06.01.2025 № 30-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Представництва «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е.», код за ЄДРПОУ 26619990 направлено засобами поштового зв`язку. З направленнями на право проведення перевірки від 17.01.2025 № 789/15-32-23-02-12, від 17.01.2025 № 790/15-32-23-02-12, від 17.01.2025 № 791/15-32-23-02-12, від 17.01.2025 № 792/15-32-23-02-12, від 17.01.2025 № 793/15-32-23-02-12 ознайомлено під підпис 21.01.2025 представника Представництва «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е.» Коболєву Ірину Володимирівну. Перевірку проведено з відома керівника Представництва та в присутності представника Представництва «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е.» Коболєвої Ірини Володимирівни. Перевірка проводилась з 21.01.2025 по 03.03.2025. Термін проведення перевірки продовжувався з 18.02.2025 по 03.03.2025 на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 12.02.2025 № 1561-п.

Як зазначено у Акті перевірки та не заперечується позивачем, до перевірки надано Положення Представництва МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е. затверджене рішенням від 11 лютого 2015 року № 2015/1 та Положення Представництва МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е. затверджене рішенням від 03 травня 2018 року № 2018/5, відповідно до яких:

« 1.4. Представництво не є юридичною особою, і воно здійснює діяльність на території України від імені Товариства з правом здійснення господарської діяльності.

2.1.2. здійснює господарську (комерційну) діяльність, в тому числі:

- діяльність страхового агента та брокера, оцінка ризиків та обчислення збитків;

- будь-яка інша допоміжна страхова діяльність;

- надання інших комерційних послуг;

- здійснення будь-якої іншої діяльності, не вказаної вище, якщо вона не заборонена згідно з чинними нормативними актами України.

3.2. Усе майно та фінансові кошти Представництва, що знаходяться на його рахунках, належать йому по праву господарської діяльності.

3.3. Джерелом створення майна Представництва є доходи, отримані у результаті його діяльності, а також інші джерела, не заборонені законом.

3.4. Майно Представництва є власністю Товариства.

4.5. Представництво самостійно визначає форму розрахункових операцій та реалізує свою діяльність, здійснюючи безготівкові та готівкові розрахунки з юридичними особами і громадянами згідно з чинними нормативними актами України.

5.1. Управління Представництвом здійснює Директор. Директор Представництва діє на підставі виданої Товариством довіреності та цього Положення. Директор:

- приймає на роботу та звільнює з роботи працівників Товариства;

10.1. Представництво здійснює фінансову та господарську діяльність на території України відповідно до вказівок, рішень, розпоряджень, наказів Товариства, а також відповідно до нормативних актів України».

Так, у розділі 3.3.2 Акту перевірки «Перевірка питань дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками,своєчасності, достовірності, повноти нарахування, утримання та сплати до бюджету податку на доходи фізичних осіб при виплаті доходів на користь платників податків фізичних осіб, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), повноти нарахування, утримання та сплати до бюджету військового збору», зазначено таке.

3.3.2.1.Укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками

Перевіркою питань використання у діяльності «ПРЕДСТАВНИЦТВА «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» праці найманих осіб встановлено таке.

Кількість осіб, яким нараховувалася (виплачувалася ) зарплата та інші доходи (премії), становить

Станом на 01.01.2017 - 1

Станом на 31.12.2023 - 1

До перевірки були надані Рішення, Накази «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» (Латвія) щодо встановлення трудових відносин на території України (з перекладом на українську мову):

Рішення № 2015/1 від 11.02.2015 щодо відкриття ПРЕДСТАВНИЦТВА МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е. в Україні та призначення Александра Абуз`яровса задеклароване місце проживання Латвія , керівником постійного представництва МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е. в Україні.

Рішення № 2018/05/21 від 21.05.2018 щодо заміни керівника (директора) ПРЕДСТАВНИЦТВА МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е. в Україні ОСОБА_1 та звільнення його від виконання обов`язків керівника (директора) з 21.05.2018 та призначення з 21.05.2018 Андрейса Радіоновса задеклароване місце проживання Латвія, керівником (директором) постійного представництва МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е. в Україні. Наказ № 2018/05/21а від 21.05.2018 про призначення ОСОБА_2 керівником (директором) постійного представництва МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е. в Україні із встановленою заробітною платою 4500,00 грн на місяць.

Наказ № 2021/01/29 від 29.01.2021 щодо призначення ОСОБА_3 задеклароване місце проживання Латвія на посаду заступника директора представництва МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е. в Україні з щомісячною заробітною платою 10 000,00 грн на місяць. Водночас, ПРЕДСТАВНИЦТВОМ «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» код ЄДРПОУ 26619990 до контролюючого органу було надано Повiдомлення про прийняття працiвника на роботу від 26.02.2021 №9038581222.

Наказ № 2021/08/04 від 04.08.2021 щодо розірвання трудових відносин з ОСОБА_4 задеклароване місце проживання Латвія з 01.09.2021, Рішення МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е. № 2021/08/04 від 04.08.2021. Також, ПРЕДСТАВНИЦТВОМ «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» код ЄДРПОУ 26619990 до контролюючого органу було надано Додаток 5 «відомості про трудові відносини осіб» до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.

До перевірки були надані Накази «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» (Латвія) щодо встановлення щомісячної заробітної плати та виплат премії Андрейсу Радіоновсу :

Наказ № 2019/12/30 від 30.12.2019 (премія в січні 2020 в розмірі 30000,00грн брутто, заробітна плата з 01.01.2020 в розмірі 20000,00грн, заробітна плата з 01.02.2020 в розмірі 23000,00грн).

Наказ № 2020/02/27 від 27.02.2020 (премія в лютому 2020 в розмірі 15000,00грн брутто, премія в березні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2020/04/29 від 29.04.2020 (премія в квітні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в травні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2020/06/29 від 29.06.2020 (премія в червні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в липні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2020/08/29 від 29.08.2020 (премія в серпні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в вересні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2020/10/29 від 29.11.2020 (премія в жовтні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в листопаді 2020 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2020/12/15 від 15.12.2020 (премія в грудні 2020 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2021/01/15 від 15.01.2021 (премія в січні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в лютому 2021 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в березні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2021/04/15 від 15.04.2021 (премія в квітні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в травні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в червні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2021/07/15 від 15.07.2021 (премія в липні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в серпні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в вересні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2021/10/15 від 15.10.2021 (премія в жовтні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в листопаді 2021 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в грудні 2021 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2022/01/15 від 15.01.2022 (премія в січні 2022 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в лютому 2022 в розмірі 20000,00грн брутто, премія в березні 2022 в розмірі 20000,00грн брутто).

Наказ № 2023/06/05 від 05.06.2023 (премія в червні 2023 в розмірі 3700,00грн брутто).

Наказ № 2023/06/21 від 21.06.2023 (премія в червні 2023 в розмірі 10500,00грн брутто).

Наказ № 2023/11/07 від 07.11.2023 (премія в листопаді 2023 в розмірі 5100,00грн нетто).

Під час проведення перевірки довіреній особі «ПРЕДСТАВНИЦТВО «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» Коболєвій І.В. було надано запит від 11.02.2025 №б/н «Про надання документів».

Станом на 03.03.2025 посадовою (довіреною) особою «ПРЕДСТАВНИЦТВО «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» код ЄДРПОУ 26619990 на запит перевіряючих не було надані наступні первинні документи до перевірки та регістри бухгалтерського обліку, про ще складено Акт ненадання документів від 03.03.2025 № 1462/15-32-24-06-16 :

- первинні документи, які використовувались для обліку розрахунків по заробітній платі з працівниками ПРЕДСТАВНИЦТВА "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 Александрс Абуз`яровс, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 (розрахункова відомість, табель обліку робочого часу) згідно ч. 1, ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV;

- первинні документи, на підставі яких виплачувалася заробітна плата, премії (згідно банківських виписок) ПРЕДСТАВНИЦТВОМ "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990: платіжна відомість (відомість на виплату грошей), відомість на виплату заробітної плати з використанням платіжних карток;

- договір, укладений з банківською установою щодо перерахування заробітної плати чи заяви працівників на перерахування заробітної плати на особисту банківську картку;

- укладені трудові договори (контракти)працівників з Головним підприємством - нерезидентом чи з Представництвом нерезидента (ПРЕДСТАВНИЦТВО "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990) про виконання робіт в Україні.

Перевіркою встановлено, що заробітна плата та премії фізичним особам ОСОБА_7 , Андрейсу Радіоновсу, ОСОБА_8 виплачувалися саме ПРЕДСТАВНИЦТВОМ "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 шляхом зарахування відповідних виплат через банківські рахунки ПРЕДСТАВНИЦТВА "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." на власні рахунки вказаних фізичних осіб про що свідчать надані до перевірки виписки по рахункам.

3.3.2.2. Повнота нарахування, утримання та сплати до бюджету податку на доходи фізичних осіб при виплаті доходів на користь платників податків фізичних осіб.

3.3.2.2.1. Відображення у податковій звітності сум доходів, нарахованих (сплачених) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку.

ПРЕДСТАВНИЦТВО "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 надавало відомості про нараховані та виплачені суми доходів і суми утриманих з них податків, згідно вимог Наказу Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4 «Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску і Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» (далі Розрахунок) із змінами та доповненнями, з урахуванням вимог ст.176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ із змінами та доповненнями.

У Розрахунках за перевіряємий період відображено:

Ознака доходу « 101» доходи у вигляді заробітної плати , нараховані (виплачені ) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту) ;

Перевіркою дотримання ПРЕДСТАВНИЦТВОМ "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 встановленого порядку заповнення Розрахунку, достовірності, повноти відображення у ньому відповідних відомостей встановлено порушення ст.51, п.176.2 ст.176 з урахуванням ст.521 та п.69.2 ст.69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, Наказу Міністерства фінансів України від 13.01.2015 року №4 «Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску і Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» із змінами та доповненнями, в результаті подання Розрахунків з порушенням встановлених строків та декларування показників не у повному обсязі, а саме:

1. Розрахунок за ІІ квартал 2020 року № 9284481428 наданий з порушенням встановлених строків 01.11.2020, граничний термін подання 10.08.2020; Розрахунок за ІІІ квартал 2022 року № 9307182076 наданий з порушенням встановлених строків 09.02.2023, граничний термін подання 09.11.2022; Розрахунок ІІІ квартал 2023 року №9380677365 наданий з порушенням встановлених строків 05.02.2024, граничний термін подання 09.11.2023;

2. не подання Додатків 1 до Розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сумнарахованого єдиного внеску (Д1) «Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» за І-IV кв.2021 року, за І-IV кв.2022 року,за І-IV кв.2023 року;

3. не відображення в Розрахунку перерахування грошових коштів фізичним особам-підприємцям з ознакою доходу « 157» за IVкв.2017 року, IVкв.2018 року, ІІ кв. 2019 року, Ікв. 2020 року, ІІІ кв. 2020 року ,IVкв. 2020 року, Ікв 2021 року, IVкв. 2021 року, Iкв.2022 року:

дата сума виплат, грнПІБ ФОП РНОКПП

07.12.2017 1500,00 ОСОБА_9 2565601673

14.11.2018 16830,00 ОСОБА_10 3270903474

22.11.2018 1500,00 ОСОБА_9 2565601673

16.05.2019 3975,00 ОСОБА_11

18.03.2020 860,00 ОСОБА_12 3236718828

20.03.2020 4000,00 ОСОБА_13 3013117311

22.07.2020 5086,94 ОСОБА_14 3262116197

30.12.2020 1700,00 ОСОБА_15 2478102067

29.01.2020 6158,00 ОСОБА_16 3167911690

30.03.2021 860,00 ОСОБА_12 3236718828

13.12.2021 17558,00 ОСОБА_17 3343404329

24.02.2022 13900,00 ОСОБА_17 3343404329

31.01.2022 500,00 ОСОБА_18 3066313021

3.3.2.2.2. Визначення бази оподаткування, повнота нарахування, утримання та своєчасність сплати (перерахування) до бюджету податку на доходи фізичних осіб.

Вибірковою перевіркою первинних документів по рахунку №31 «Рахунки у банках» з метою виявлення, надання працівникам та стороннім громадянам матеріальних та соціальних благ за рахунок ПРЕДСТАВНИЦТВА "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990, порушень не встановлено.

Перевіркою не встановлено надання коштів на відрядження чи під звіт.

Перевіркою встановлено перерахування податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів наданих у вигляді заробітної плати.

Співставленням банківських документів щодо виплати (перерахування)доходу у вигляді заробітної плати з задекларованими показниками нарахованого та утриманого податку на доходи фізичних осіб з Розрахунків (додатки № 1ДФ, №4ДФ) та даними про сплачені суми податку згідно інтегрованих карток платника за кодом бюджетної класифікації 11010100 «Податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податків у вигляді заробітної плати», встановлено що база оподаткування відносно доходів, нарахованих (виплачених) у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, становить: за 2017 рік - 48 837,33 грн., за 2018 рік - 53 334,82 грн., за 2019 рік - 54 000,00 грн., за 2020 рік - 518 000,00 грн., за 2021 рік - 576 000,00 грн., за 2022 рік- 336 000,00 грн., за 2023 рік - 296 535,40 грн. (Таблиця 1 акта перевірки)

Результати перевірки повноти та своєчасності сплати (перерахування) до бюджету податку на доходи фізичних осіб:

(грн.)

ПеріодНарахований, але не сплачений (не перерахований) податок станом на 01.01.2017Нараховано податку за період, що перевірявсяСплачено (перераховано) податку до бюджетуНарахований, але не сплачений (не перерахований) податок станом на 31.12.2023Несвоєчасно перераховано податкуНарахована за результата ми перевірки пеня2017 8790,758790,75 2018 9600,2710811,73 2019 9720,009720,00 2020 93240,0093240,00 2021 103680,00103680,00 2022 60480,0064620,00 2023 53376,3753376,37 Всього 338887,39344238,55Переплата 5351,46 3.3.2.3. Повнота нарахування, утримання та сплати до бюджету військового збору.

Відображення податковим агентом у податковій звітності сум доходів, з яких утримано військовий збір та сум утриманого військового збору.

ПРЕДСТАВНИЦТВО " МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990, відповідно п.п. 1.5 п. 16№ підрозділу 10 розд. XX Кодексу є відповідальним за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) збору до бюджету.

Співставленням банківських документів щодо виплати (перерахування)доходу у вигляді заробітної плати з задекларованими показниками нарахованого та утриманого військового збору з Розрахунків (№ 1ДФ, додаток № 4ДФ) та даними про сплачені суми військового збору згідно інтегрованих карток платника за кодом бюджетної класифікації 11011000 «Військовий збір» встановлено, що база оподаткування відносно доходів, нарахованих (виплачених) у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, становить: за 2017 рік - 48 837,33 грн., за 2018 рік - 53 334,82 грн., за 2019 рік - 54000,00 грн., за 2020 рік - 518 000,00 грн., за 2021 рік - 576 000,00грн., за 2022 рік - 336 000,00 грн, за 2023 рік - 296 535,40 грн. ( Таблиця 1 акта перевірки).

Результати перевірки повноти та своєчасності сплати (перерахування) до бюджету військового збору

(грн.)

ПеріодНарахований, але не сплачений (не перерахований) податок станом на 01.01.2017Нараховано податку за період, що перевірявсяСплачено (перераховано) податку до бюджетуНарахований, але не сплачений (не перерахований) податок станом на 31.12.2023Несвоєчасно перераховано податкуНарахована за результата ми перевірки пеня2017 732,57732,57 2018 800,02938,78 2019 810,00810,00 2020 7770,007770,00 2021 8640,008640,00 2022 5040,005385,00 2023 4448,034448,03 Всього 28240,6228724,38Переплата 483,76

3.3.2.4. Правильність нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далієдиний внесок)

3.3.2.4.1. Ведення первинних документів про нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску.

Дані про реєстрацію платником ЄСВ ПРЕДСТАВНИЦТВА "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990: 11.09.2015 №10000000471060, категорія страхувальника 111, відповідно до Закону України від 8 липня 2010 року №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі Закон №2464).

Станом на 03.03.2025 посадовою (довіреною) особою «ПРЕДСТАВНИЦТВО «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» код ЄДРПОУ 26619990 на запит перевіряючих не було надані наступні первинні документи до перевірки та регістри бухгалтерського обліку, про ще складено Акт ненадання документів від 03.03.2025 №1462/15-32-24-06-16:

- первинні документи, які використовувались для обліку розрахунків по заробітній платі з працівниками ПРЕДСТАВНИЦТВА "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 Александрс Абуз`яровс, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 (розрахункова відомість, табель обліку робочого часу) згідно ч.1, ч.2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV;

- первинні документи, на підставі яких виплачувалася заробітна плата, премії (згідно банківських виписок) ПРЕДСТАВНИЦТВОМ "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990: платіжна відомість (відомість на виплату грошей), відомість на виплату заробітної плати з використанням платіжних карток;

- договір, укладений з банківською установою щодо перерахування заробітної плати чи заяви працівників на перерахування заробітної плати на особисту банківську картку;

- укладені трудові договори (контракти)працівників з Головним підприємством - нерезидентом чи з Представництвом нерезидента (ПРЕДСТАВНИЦТВО "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990) про виконання робіт в Україні.

Перевіркою встановлено, що заробітна плата та премії фізичним особам ОСОБА_7 , ОСОБА_19 , ОСОБА_8 виплачувалися саме ПРЕДСТАВНИЦТВОМ "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 шляхом зарахування відповідних виплат через банківські рахунки ПРЕДСТАВНИЦТВА "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е.", на власні рахунки вказаних фізичних осіб про що свідчать надані до перевірки виписки по рахункам.

3.3.2.4.2. Подання платником звітів щодо сум нарахованого єдиного внеску.

Перевіркою питань щодо своєчасності подання звітів про суми нарахованого єдиного внеску, наданих до Головного управління ДПС в Одеській області встановлено порушення.

ПРЕДСТАВНИЦТВОМ "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 не надавалися Звіти про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 48 послідовних календарних місяців - за період з січня по грудень 2017 року (12 календарних місяців), з січня по грудень 2018 року (12 календарних місяців), за період з січня по грудень 2019 року (12 календарних місяців), за період з січня по грудень 2020 року (12 календарних місяців).

3.3.2.4.3. Правильність нарахування та утримання єдиного внеску із сум заробітної плати

Перевіркою правильності нарахування єдиного внеску на суми заробітної плати, на які нараховується єдиний внесок встановлено наступне.

Перевіркою встановлено, що за перевіряємий період «ПРЕДСТАВНИЦТВО «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» код ЄДРПОУ 26619990 не нараховувало, не обчислювало та не сплачувало єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

До перевірки «ПРЕДСТАВНИЦТВОМ «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» код ЄДРПОУ 26619990 було надані копії документів щодо листування з контролюючим органом на предмет нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму заробітної плати іноземним громадянам, які працюють у представництві іноземного підприємства, розташованого на території України (лист від 03.02.2020 б/н , відповідь контролюючого органу від 21.02.2020 № 2706/10/15-32-50-05-10).

Однак, в зверненні «ПРЕДСТАВНИЦТВА «МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗС С.А.Е.» код ЄДРПОУ 26619990 не чітко викладені питання, зокрема що стосуються порядку оформлення трудових відносин при прийнятті працівників, способу виплати заробітної виплати та власне не визначено саме суб`єкта організації оплати праці - Головне підприємство - нерезидент (Латвія) чи з Представництво нерезидента (Україна).

Відтак, відповідь надана контролюючим органом не може вважатися як такою, що надана в рамках п. 52.4 ст. 52 Кодексу та не є правовим актом індивідуальної дії.

ПРЕДСТАВНИЦТВО "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 зареєстровано платником єдиного внеску 11.09.2015 за № 10000000471060, категорія страхувальника 111 та самостійно здійснювало розрахунки з фізичними особами по заробітній платі.

Враховуючи викладене, суми виплаченої/ нарахованої ПРЕДСТАВНИЦТВОМ "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." фізичним особам заробітної плати, що визначені на підставі бухгалтерських та інших документів, зокрема на підставі банківських виписок, є базою нарахування єдиного внеску.

На порушення п. 10 ч. 1 ст. 1 , п. 1 ч. 1 ст. 4, п. 1 п. 2 частини другої ст. 6, п. 1 ч. 1 ст. 7, п. 5 п. 13 ст. 8, п. 2 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI із змінами та доповненнями, встановлено не визначення бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на загальну суму 1 882 707,55 грн, у тому числі за 2017 рік - 48 837,33 грн, за 2018 рік - 53 334,82 грн, за 2019 рік - 54000,00 грн, за 2020 рік - 518 000,00 грн, за 2021 рік - 576 000,00 грн, за 2022 рік - 336 000,00 грн, за 2023 рік - 296 535,40 грн та як наслідок не обчислення (несплата) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 22% на загальну суму 414 195,66 грн у тому числі: за 2017 рік - 10 744,21 грн, за 2018 рік -11 733,66 грн, за 2019 рік - 11 880,00 грн, за 2020 рік -113 960,00 грн, за 2021 рік - 126 720,00 грн, за 2022 рік - 73 920,00 грн, за 2023 рік - 65 237,79 грн.

3.3.2.4.4. Дотримання вимог щодо пропорційності сплати єдиного внеску (авансових платежів) одночасно з виплатою сум заробітної плати (доходу), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок.

В ході перевірки встановлено недотримання ПРЕДСТАВНИЦТВОМ "МАРІН ІНШУРЕНС СЕРВІСІЗ С.А.Е." код ЄДРПОУ 26619990 пропорційності сплати авансових платежів одночасно з виплатою сум заробітної плати (доходу), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок. У розрізі сум та періодів інформацію наведено у Таблиця 1 акта перевірки.

У висновках Акту перевірки зазначено, що перевіркою встановлено порушення Представництвом «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.»:

« 5. ст. 51, п. 176.2 ст. 176 з урахуванням ст.52.1 та п. 69.2 ст. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями, Наказу Міністерства фінансів України від 13.01.2015 року №4 «Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску і Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» із змінами та доповненнями, внаслідок подання Розрахунків з порушенням встановлених строків та декларування показників не у повному обсязі за період за IVкв. 2017 року, IVкв. 2018 року, ІІ кв. 2019 року, І ІІ кв. 2020 року, І-IVкв. 2021 року, I-IVкв.2022 року, I- IVкв.2023 року.

6. абз. 4 п. 2 ст. 6 Закону № 2464-VI встановлено неподання Звітів про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за за період з січня по грудень 2017 року (12 календарних місяців), з січня по грудень 2018 року (12 календарних місяців), за період з січня по грудень 2019 року (12 календарних місяців), за період з січня по грудень 2020 року (12 календарних місяців).

7. п. 10 ч. 1 ст. 1 , п. 1 ч. 1 ст. 4, п. 1 п. 2 частини другої ст.6, п.1 ч.1 ст.7, п. 5 п.13 ст. 8, п. 2 ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI із змінами та доповненнями, встановлено не визначення бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на загальну суму 1 882 707,55 грн, у тому числі за 2017 рік- 48 837,33 грн, за 2018 рік - 53 334,82 грн, за 2019 рік 54 000,00 грн, за 2020 рік -518 000,00 грн, за 2021 рік- 576 000,00грн, за 2022 рік- 336 000,00 грн, за 2023 рік - 296 535,40 грн та як наслідок не обчислення (несплата) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 22% на загальну суму 414 195,66 грн у тому числі: за 2017 рік- 10 744,21 грн, за 2018 рік -11 733,66 грн, за 2019 рік- 11 880,00 грн, за 2020 рік -113 960,00 грн, за 2021рік - 126 720,00 грн, за 2022 рік - 73 920,00 грн, за 2023 рік-65 237,79 грн.

8. п. 1 ч. 1 ст. 4, п. 2 ст. 6, п. 8 ст. 9 Закону №2464-VI встановлено недотримання вимог щодо пропорційності сплати єдиного внеску (авансових платежів) одночасно з виплатою сум заробітної плати (доходу), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок за період з 01.01.2017 по 31.12.2023.

Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято рішення від 14.04.2025 №16602/15-32-24-06-20 від 14.04.2025 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом своєчасно не нарахованого єдиного внеску (а.с.142-143), яким Представництву «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» визначена штрафна санкція 41470 грн 83 коп.

Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято рішення від 14.04.2025 №16569/15-32-24-06-20 про застосування штрафних санкцій за не сплату суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат (авансових платежів), на які нараховується єдиний внесок (а.с.144-145), яким Представництву «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» визначена штрафна санкція 8294 грн 17 коп.

Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято рішення від 14.04.2025 №16587/15-32-24-06-20 про застосування штрафних санкцій за неподання звітності, передбаченої Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (а.с.146), яким Представництву «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» визначена штрафна санкція 6460 грн.

Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 14.04.2025 №Ю-16595/15-32-24-06-20 (а.с.140-141), відповідно до якої заборгованість (недоїмка, штраф, пеня) Представництва «Марін Іншуренс Сервісіз С.А.Е.» станом на 10.03.2025 зі сплати єдиного внеску становить 414195,66 грн.

Вважаючи спірні рішення протиправними, позивач звернувся до суду.

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає таке.

Так, ключовим у даній справі є спір щодо оподаткування та відображення сум заробітної плати, виплачених постійним представництвом фізичним особам-нерезидентам за трудовими договорами, укладеними цими особами з Головним підприємством.

Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених Законом.

Згідно пп. 47.1.3. п. 47.1. ст. 47 Податкового кодексу України, відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, порушення строків їх подання контролюючим органам, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах, несуть: податкові агенти.

Абзацом «б» пункту 176.2. ст. 176 Податкового кодексу України, особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані: подавати у строки, встановлені цим Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до контролюючого органу за місцем свого розташування. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку податковим агентом протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності з зазначених питань не допускається.

Відповідно до п. 119.1. ст. 119 Податкового кодексу України, неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми отриманої оплати від фізичних осіб за товари (роботи, послуги) - тягнуть за собою накладення штрафу.

Згідно із абз. «є» п.п. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, дохід з джерелом їх походження з України - будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі, але не виключно, доходи у вигляді заробітної плати, інших виплат та винагород, виплачених відповідно до умов трудового та цивільно-правового договору.

Відповідно до п.п. 14.1.48 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, заробітна плата для цілей розділу IV цього кодексу - основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв`язку з відносинами трудового найму згідно із законом.

Відповідно підпункту п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.

Відповідно п.п. 162.1.3 п. 162.1 ст. 162 Податкового кодексу України, платником податку є податковий агент.

Згідно з п. 167.1 ст. 167 Податкового кодексу України, ставка податку становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених) (крім випадків, визначених у п.167.2 - 167.6 кодексу) у тому числі, але не виключно у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв`язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Податкового кодексу України, відповідно до п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 Кодексу, платниками податку є фізична особа - резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи та відповідно п.п. 162.1.2 п. 162.1 ст. 162 Кодексу - фізична особа нерезидент, яка отримає доходи з джерела їх походження в Україні. Відповідно п.п. 162.1.3 п. 162.1 ст. 162 Кодексу платниками податку є податковий агент.

Згідно з п. 163.2 ст. 163 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування нерезидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні.

Законом України від 31.07.2014 № 1621-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу та деяких інших законодавчих актів України», встановлено справляння військового збору. Ставка військового збору становить 1,5% від об`єкта оподаткування (п.п. 1.3 п. 16№ підр. 10 роз. ХХ Кодексу). Об`єктом оподаткування військовим збором є доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв`язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами; виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманий від організатора азартної гри (п.п.1.2 п. 16№ підр. 10 роз. XX Кодексу).

Згідно з п.п. 1.4 п.16№ підрозділу 10 розд. XX Податкового кодексу України, нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.

Починаючи з 2021 року відповідно до п.п. 4 п. 2 ст. 6 Закону України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (ділі Закон №2464-VI) платники податків повинні подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до цього Закону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Податковим кодексом України. Форма, за якою подається звітність про нарахування єдиного внеску у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку), встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та Фондом загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Відповідно до абз. 4 п. 11 ст. 25 Закону № 2464-VI податковий орган застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої цим Законом, податковим органом здійснюється накладення штрафу в розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою.

На порушення абз. 4 п. 2 ст. 6 Закону № 2464-VI встановлено неподання Звітів про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з січня по грудень 2017 року (12 календарних місяців), з січня по грудень 2018 року (12 календарних місяців), за період з січня по грудень 2019 року (12 календарних місяців), за період з січня по грудень 2020 року (12 календарних місяців).

При цьому, відповідно до Законів України від 17.03.2020 №533- ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню корона вірусної хвороби (COVID 19)» та від 13.05.2020р №591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо податкової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню корона вірусної хвороби (COVID 19)» внесено зміни до Податкового кодексу України та Закону України №2464-VI „ Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині не застосування штрафних санкцій за порушення податкового та іншого законодавства, вчинені протягом дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України корона вірусної хвороби (COVID 19), а саме з 01.03.2020 по останній день календарний день місяця включно, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України корона вірусної хвороби (COVID 19).

Таким чином, штрафна санкція за неподання Звітів про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за березень 2020 року, за квітень 2020 року, за травень 2020 року, за червень 2020 року, за липень 2020 року, за серпень 2020 року, за вересень 2020 року, за жовтень 2020 року, листопад 2020 року, грудень 2020 року підпадає під норму абз. 1 п.п. 1. п. 9№№ підрозділу 10 розділу VІІІ «Прикінцеві та перехідні положення».

Відповідно до п. 1 частини першої ст. 4 Закону України від 08 липня 2010 року N 2464-VІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон N 2464) платниками єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), є роботодавці, зокрема підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Відповідно до п. 10 частини першої ст. 1 Закону № 2464, страхувальниками є роботодавці та інші особи, які відповідно до Закону № 2464 зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Згідно п.2 ст.6 Закону № 2464-VI, платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску;

Пунктом 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464 визначено, що базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР "Про оплату праці", та сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно - правовими договорами.

Відповідно до п. 2 ст. 9 у Закону № 2464-VI, обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.

Відповідно до ч. 12 ст. 9 Закону № 2464-VI, єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов`язаннями із сплати єдиного внеску зобов`язань із сплати податків, інших обов`язкових платежів, передбачених законом, або зобов`язань, перед іншими кредиторами зобов`язань із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язань, крім зобов`язань з виплати заробітної плати (доходу). Тобто не залежно від того, отримано платником дохід (прибуток) чи ні, платник зобов`язаний сплатити ЄСВ.

Згідно п. 2 ст. 6 Закону № 2464-VI, платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску;

У п. 8 ст. 9 Закону № 2464-VI, платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4, 5 та 5 1 ч. 1 ст. 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

При цьому платники, зазначені у п. 1 ч. 1 ст. 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі).

У п. 1 розділу VII Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449 (далі - Інструкція 449) зазначено, що за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.

Відповідно п. 6 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464-VI, податковий орган застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату, неповну сплату або несвоєчасну сплату суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів), накладається штраф у розмірі 10 відсотків таких несплачених або несвоєчасно сплачених сум.

Згідно абз. 5 п. 2 розділу VII Інструкція 449, за несплату, неповну сплату або несвоєчасну сплату суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат (авансових платежів), на які нараховується єдиний внесок, накладається штраф у розмірі 10 відсотків таких несплачених або несвоєчасно сплачених сум.

Відповідно до п. 13 розділу VII Інструкція 449, не застосовується строк давності при нарахування, застосуванні та стягненні штрафів з єдиного внеску.

На порушення п. 1 ч. 1 ст. 4, п. 2 ст. 6, п. 8 ст. 9 Закону № 2464-VI встановлено недотримання вимог щодо пропорційності сплати єдиного внеску (авансових платежів) одночасно з виплатою сум заробітної плати (доходу), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок за період з 01.01.2017 по 31.12.2023.

Однак, відповідно до Законів України від 17.03.2020 № 533- ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню корона вірусної хвороби (COVID 19)» та від 13.05.2020р № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо податкової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню корона вірусної хвороби (COVID 19)» внесено зміни до Податкового кодексу України та Закону України № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в частині не застосування штрафних санкцій за порушення податкового та іншого законодавства, вчинені протягом дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України корона вірусної хвороби (COVID 19), а саме з 01.03.2020 по останній день календарний день місяця включно, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України корона вірусної хвороби (COVID 19).

Відповідно до п. 9І№ розділу 10 VIII «Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08 липня 2010 року № 2464-VI» тимчасово, на період з початку дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022 затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, до 01 серпня 2023 року, штрафні санкції визначені частиною одинадцятою статті 25 цього Закону, не застосовуються.

Так, представництва на території України не мають статусу юридичної особи і діють на підставі наданих нерезидентом повноважень. Такі представництва можуть як здійснювати підприємницьку діяльність на території України, так і виконувати виключно функції, які носять допоміжний та підготовчий характер (зберігання, демонстрація, закупівля або доставка товарів, збирання інформації тощо). Ці умови можна охарактеризувати як ознаки, що дозволяють відносити представництво нерезидента до розряду «постійних» та «непостійних».

Для визнання представництва нерезидента таким, що має статус постійного представництва, необхідною умовою є здійснення ним комерційної діяльності. Постійне представництво нерезидента в Україні з метою оподаткування розглядається як окремий, незалежний від самого нерезидента суб`єкт господарської діяльності. А тому взаємовідносини між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні слід розглядати як взаємовідносини між різними суб`єктами господарювання та, відповідно, податковий облік самого постійного представництва повинен здійснюватися згідно із загальними правилами.

Отже, обов`язок сплати податків у представництва нерезидента виникає за наявності таких обставин: діяльність представництва створює постійне представництво в Україні (має статус постійного представництва) та одержує доходи з джерелом походження з України. Некомерційна діяльність, що має підготовчий або допоміжний характер, не може бути підставою для визначення представництва таким, що має статус постійного.

У даній конкретній справі матеріалами справи підтверджено та не заперечується позивачем, що він має статус саме постійного представництва, а відтак й є податковим агентом щодо виплачених ним сум заробітної плати.

Підсумовуючи наведене суд вважає, що відповідачем надані суду належні докази правомірності висновків про порушення позивачем норм чинного законодавства та застосування штрафу за встановлені порушення.

Також представник наголошує на протиправність рішення від 14.04.2025 № 16602/15-32-24-06-20 в частині помилкового відображення одразу двох сум штрафних санкцій, а саме 41470,83 грн та 82941,66 грн.

Зазначену підставу суд відхиляє та приймає твердження податкового органу, що до вказаного рішення додається розрахунок штрафних санкцій де вказано сума єдиного внеску, яка саме підлягає до застосування штрафних санкції та сума відповідної штрафної санкції.

Суд критично оцінює й посилання позивача на лист Державної податкової служби України від 21.02.2020 №2706/10/15-32-50-05-10 (а.с.147-148), оскільки повідомлення, викладене у ньому не є індивідуальною податковою консультацією у розумінні 14.1.172-1 Податкового кодексу України.

Враховуючи наведене та те, що нормами чинного законодавства передбачений обов`язок позивача сплачувати податки у межах строків, визначених Податковим кодексом України, під час розгляду справи встановлена правомірність висновків органу владних повноважень про порушення позивачем норм чинного законодавства та застосування штрафу за встановлені порушення, суд вважає позовні вимоги такими, що задоволенню не підлягають.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Необхідно зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Відповідно до приписів ст.139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 77, 139, 241-246, 250, 255, 263, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «Marine Insurance Services SIA» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Учасники справи:

Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «Marine Insurance Services SIA» (реєстраційний номер 40003693065, місцезнаходження юридичної особи: LV-1050, Латвія, м. Рига, вул. Базніцас, 4А, податковий номер платника податків 26619990);

Відповідач - Головне управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166).

Суддя Олена СКУПІНСЬКА

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2025
Оприлюднено04.07.2025
Номер документу128576105
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/12279/25

Ухвала від 26.08.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 26.08.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 11.08.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 02.07.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 13.05.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 25.04.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні