Герб України

Рішення від 23.06.2025 по справі 908/2591/24

Господарський суд запорізької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

номер провадження справи 27/215/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.06.2025 Справа № 908/2591/24

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Дроздової С.С. при секретарі судового засідання Вака В.С., розглянувши матеріали справи

за позовом: Запорізької міської ради (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО (Південне шосе, буд. 57, офіс 44, м. Запоріжжя, ідентифікаційний код юридичної особи 43514864)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Головне управління ДПС у Запорізькій області (пр. Соборний, будинок 166, м. Запоріжжя, 69107, код ЄДРПОУ ВП 44118663)

про стягнення 312 438 грн 40 коп.

за участю представників

від позивача: Савченко І.Г., самопредставництво, витяг з ЄДР

від відповідача: Галіченко Б.В., адвокат, ордер серія АР № 1184296 від 24.10.2024

від третьої особи: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Запорізька міська рада звернулася до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО заборгованість за договором оренди землі № 202007000100180 від 19.05.2020 за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 в розмірі 312 438 грн 40 коп.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.09.2024 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/2591/24 та визначено до розгляду судді Дроздовій С.С.

Ухвалою суду від 09.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/2591/24, присвоєно справі номер провадження 27/202/24. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

29.10.2024 відповідач сформував в системі Електронний суд відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач проти позову заперечив та просив суд відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою суду від 04.11.2024 визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато розгляд справи зі стадії відкриття провадження у справі, призначено підготовче судове засідання на 20.11.2024.

05.11.2024 за допомогою підсистеми Електронний суд Запорізької міською радою подана до суду відповідь на відзив.

19.11.2024 на адресу суду від Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшли пояснення № 49979/6/08-01-13-03-04 від 14.11.2024.

19.11.2024 представником Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО адвокатом Галіченко Б.В. за допомогою підсистеми Електронний суд подано до суду клопотання про відкладення розгляду справи, у якому останній повідомляє, що представник відповідача бажає приймати участь у розгляді справи № 908/2591/24, проте зайнятий у іншому судовому засіданні призначеному до розгляду у Запорізькому апеляційному суді, як представник відповідача ПАТ Геос Інвест по справі № 752/1360/24 на 20.11.2024 о 12 год. 20 хв., у зв`язку із чим просить суд відкласти розгляд справи № 908/2591/24 на іншу дату. В підтвердження викладеного до клопотання додані копія ордеру серія АР № 1184292 від 12.08.2024 та ухвали у Запорізького апеляційного суду від 04.09.2024 по справі № 752/1360/24.

Ухвалою суду від 20.11.2024 відкладено підготовче провадження, засідання суду призначено на 16.12.2024.

12.12.2024 за допомогою підсистеми Електронний суд Запорізької міською радою подані до суду заперечення на пояснення Головного управління ДПС у Запорізькій області.

Судове засідання 16.12.2024 не відбулося з поважних причин, у зв`язку з тим, що 16.12.2024 з 10 год. 30 хв. по 13 год. 30 хв. електромережі Господарського суду Запорізької області знеструмлено, що унеможливило проведення судового засідання.

Про що складено Акт № 14 від 16.12.2024 комісією у складі: керівника апарату Господарського суду Запорізької області Вознесенської О., заступника начальника автоматизованого документообігу суду, обробки та контролю виконання документів Бичківської О, старшого інспектора відділу захисту інформації, адміністрування баз даних та інформаційних технологій Гоцало М додано до матеріалів справи № 908/2591/24.

Ухвалою суду від 16.12.2024 продовжено строк підготовчого провадження до 04.02.2025, призначено підготовче судове засідання на 15.01.2025.

Ухвалою суду від 15.01.2025 підготовче провадження закрито, призначено справу до розгляду по суті 05.02.2025.

05.02.2025 за допомогою підсистеми Електронний суд Головним управлінням ДПС у Запорізькій області подані до суду пояснення третьої особи щодо позову або відзиву, у яких останнє повідомляє, що згідно інформаційно-комунікаційної системи Податковий борг ГУДПС у Запорізькій області, станом на 30.01.2025 у ТОВ ПРАЙМ-БІО (ЄДРПОУ 43514864) податковий борг по орендній платі з юридичних осіб становить 36 664 грн 71 коп. відповідно за Податковим розрахунком земельного податку № 9009139650 від 25.01.2024 з терміном сплати 30.01.2025.

В судовому засіданні 05.02.2025 суд в поряду ст. 208 Господарського процесуального кодексу України заслухав вступне слово позивача та відповідача.

Ухвалою суду від 05.02.2025 відкладено розгляд справи по суті, засідання суду призначено на 04.03.2025.

Ухвалою суду від 04.03.2025 визначено повернутись на стадію підготовчого провадження, призначено підготовче судове засідання на 31.03.2025.

Ухвалою суду від 31.03.2025 відкладено підготовче провадження, засідання суду призначено на 30.04.2025.

Ухвалою суду від 30.04.2025 відкладено підготовче провадження, засідання суду призначено на 26.05.2025.

06.05.2025 за допомогою підсистеми Електронний суд Товариством з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО подані до суду додаткові пояснення щодо окремого питання (в порядку ст. 42 ч. 5 ст. 161 ГПК України), а саме розрахунку здійснених Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО платежів на користь Запорізької міської ради за оренду спірної ділянки з 01.01.2021 по 30.06.2024 (з додатками), врахувати при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин висновки щодо застосування норм права, які викладені в постановах Верховного Суду від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23, від 22.11.2024 у справі № 280/325/24, від 25.02.2025 у справі № 908/925/24 тощо.

26.05.2025 за допомогою підсистеми Електронний суд Запорізької міською радою подані до суду додаткові пояснення у справі щодо розрахунку розміру орендної плати за період 01.01.2021 по 30.06.2024 включно. Вказує, що відповідачем безпідставно зараховані 303 352,82 грн у 2023 році як сплачені кошти, зазначає, що ця сума не є фактично сплаченою, а є перерахованою зі сплачених у 2022 році коштів (квитанціями не підтверджено). Також, зазначає, що відповідачем помилково застосовується сплата платежу від 19.07.2024 на суму 36 664,74 грн який здійснено за межами спірного періоду.

В судовому засіданні суд в порядку ст. 208 Господарського процесуального кодексу України заслухав вступне слово відповідача у справі.

Ухвалою суду від 26.05.2025 відкладено розгляд справи по суті на 23.06.2025.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, суд під час судового розгляду справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку, передбаченому Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів). За заявою будь-кого з учасників справи або за ініціативою суду повне фіксування судового засідання здійснюється за допомогою відеозаписувального технічного засобу (за наявності в суді технічної можливості та за відсутності заперечень з боку будь-кого з учасників судового процесу).

Представник позивача підтримав позовні вимоги, просив суд стягнути з відповідача заборгованість за договором оренди землі № 202007000100180 від 19.05.2020 за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 в розмірі 312 438 грн 40 коп.

Підставою для звернення з позовом зазначено неналежне виконання відповідачем зобов`язань з своєчасного та повного внесення орендних платежів за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 за договорами оренди землі від 19.05.2020 № 202007000100180 в розмірі 312 438 грн 40 коп. за земельною ділянкою загальною площею 1,7676 га, кадастровий номер 2310100000:07:052:0041. Позов обґрунтовано ст.ст. 11, 525, 526, 530, 629, 762 Цивільного кодексу України, ст.ст. 83, 124, 206 Земельного кодексу України, Законом України Про оренду землі, Господарським кодексом України.

Представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог позивача. У відзиві на позовну заяву зазначив, що орендована відповідачем земельна ділянка розташована на території Запорізького району Запорізької області, в адміністративному центрі - у місті Запоріжжі (по вул. Базова 10) і за Переліком № 309 відноситься до всієї території Запорізького району, код UA23060000000070350, яка визначена Мінреінтеграції як територія активних бойових дій з 12.03.2022 (дата початку) по 31.12.2022 (дата припинення). Між сторонами існує спір щодо умов внесення орендної плати за 2022 рік, оскільки відповідач вважає що має право на застосування податкової пільги 303 352,82 грн. за період березень-грудень 2022 року (30 335,2817 грн/міс*10 міс.) встановлену відповідно до підпункту 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, в той час як позивач таке право відповідача не визнає, а правомірність застосування податкової пільги відповідачем заперечує. Застосування відповідачем податкової пільги відбулось у передбачений законом спосіб, а саме шляхом подання 24.05.2023 об 12:12:03 Уточнюючої податкової декларації за 2022 рік з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) сформованій та поданій відповідачем згідно вимог податкового законодавства, що підтверджується квитанцією № 2 від 24.05.2023. Згідно контррозрахунку відповідача, станом на 28.08.2024 (тобто на дату складання озивачем розрахунку заборгованості як додатку до позовної заяви) за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 заборгованість відповідача складає не 312 438,40 грн, як а 9 087,09 грн. Відповідно до Довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи від 22.10.2024 № 2821/АП/08-01-13-05- виданої ГУ ДПС у Запорізькій області та сформованої відповідачем в електронному кабінеті платника податків, станом на 22.10.2024 платник ТОВ «ПРАЙМ-БІО» не має податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстроченої, відстроченої реструктуризованої), контроль за справлянням яких покладено на контролюючий орган. Довідка дійсна протягом десяти календарних днів включно по 31.10.2024. Таким чином, відповідач вважає, що за 2022 рік ним виконано обсяг зобов`язання зі сплати орендної плати за договором у розмірі 364 023,38 грн. (в т.ч. фактичними платежами 60 670,56 грн. за січень - лютий 2022 та з урахуванням податкової пільги 303 352,82 грн. за березень грудень 2022) і навіть зроблено попередню оплату орендної плати на майбутні періоди 2023-2024 років у сумі 300 595,21 грн.

Позивач скористався своїм правом та надав відповідь на відзив, зазначив, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:07:052:0041, що не заперечується сторонами, розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району. Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи починаючи з 24.02.2022р. не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою російською федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій в тій же мірі як і до інших територій та міст України, які не перебувають безпосередньо у зоні бойових дій (в т.ч. міста Київ, Львів, Хмельницький, Кривий Ріг, Одеса тощо). Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Платники плати за землю, які до дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом, мають право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з плати за землю за період березень 2022 - грудень 2023 року шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій. Отже, Податковий кодекс надає право коригування податкових зобов`язань виключно тим суб`єктам господарювання, орендовані земельні ділянки яких перебувають в зоні активних бойових дій. Щодо обов`язку сплачувати орендну плату за користування землею комунальної власності в межах м. Запоріжжя за 2022 рік, також підтверджується постановами Центрального апеляційного господарського суду у справах № 908/1180/23 від 11.12.2023; № 908/1435/23 від 08.11.2023; № 908/1118/23 від 08.02.2024. Посилання відповідача на судове рішення № 908/587/24 не може прийматися до уваги адже є рішенням першої інстанції і яке не набрало законної сили (оскаржується в апеляційному провадженні). З огляду на викладене, вказаним нормативним актами не встановлювалась та не погіршувалася відповідальність будь-яких осіб, не встановлювалися нові податки. Крім того, жодного рішення щодо звільнення від сплати орендної плати за землю будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося. Зміни до Договору оренди не вносились. Таким чином, обов`язок ТОВ «ПРАЙМ-БІО» щодо сплати орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:07:052:0041 у 2022 році існує на підставі вимог законодавства та договору оренди землі. Становище відповідача, щодо користування земельною ділянкою у 2022 році не змінювалося. У зв`язку з цим відсутні також підстави для зарахування плати за землю за період 2022 року на майбутнє. За наслідками невиконання умов договору погіршується становище територіальної громади м. Запоріжжя, натомість заявлені стягнення не перевищують очікуваних витрат за користування спірною земельною ділянкою для відповідача.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи був попереджений належним чином. В матеріалах справи містяться пояснення третьої особи № 49979/6/08-01-13-03-04 від 14.11.2024, яка зазначила наступне. Підставою для нарахування орендної плати за землю є договір оренди земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону Україні; Про оренду землі, пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України. Враховуючи той факт, що контролючим органом за сплатою податків, зборів та платежів та органом стягнення державою делеговано податкові органи звернення з позовною заявою Запорізької міської ради є помилковим, необґрунтованим, внаслідок чого позивач є неналежним. Згідно інформаційно-комунікаційної системи «Податковий блок» ГУДПС у Запорізькій області, станом на 2025 у Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО податковий борг по орендній платі з юридичних осіб відсутній.

В засіданні суду 23.06.2025 здійснено безпосереднє дослідження доказів, поданих учасниками спору (ст. 210 ГПК України).

У судовому засіданні 23.06.2025, на підставі ст. 217 ГПК України суд закінчив порядок з`ясування обставин та перевірки їх доказами і перейшов до судових дебатів ст. 218 ГПК України.

Судові дебати частина судового розгляду, що складаються з промов осіб, які беруть участь у справі.

Заслухавши представників сторін, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали справи та оцінивши надані докази, вислухавши пояснення представників сторін, суд

УСТАНОВИВ:

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, способами захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання права.

19.05.2020 між Запорізькою міською радою (далі орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО (далі орендар) укладено договір оренди землі № 202007000100180 (далі договір).

Згідно п. 1 договору орендодавець відповідно до рішення сорок дев`ятої сесії сьомого скликання Запорізької міської ради від 25 березня 2020 року № 51/80 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування виробничого майданчика, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Базова, 10.

Відповідно до п. 2 договору земельна ділянка належить Запорізькій міській раді на праві комунальної власності.

Згідно п. 3 договору в оренду передається земельна ділянка площею 1,7676 га, кадастровий номер 2310100000:07:052:0041.

Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 25 березня 2030 року.

Пунктом 6 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 11 031 011 грн 39 коп., в цінах 2020 року.

Згідно п. 12 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі: 330 930 грн 34 коп. на рік, що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2020 року.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 13 договору оренди).

Відповідно до п. 14 Договору оренди орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно пункту 15 Договору розмір орендної плати переглядається зокрема у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі; в інших випадках, передбачених законом.

Підпунктами 31.4, 31.8 пункту 31 договору оренди встановлено право Орендодавця вимагати від Орендаря своєчасного та повного внесення орендної плати; здійснювати контроль за виконання умов договору з боку Орендаря, в тому числі за правильністю індексування та повнотою перерахування орендної плати.

Відповідно до, пп. 34.4 п. 34 договору оренди закріплено обв`язко Орендаря своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату.

Запорізька міська рада повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарю земельну ділянку загальною площею 1,7676 га, кадастровий номер 2310100000:07:052:0041, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується підписаним між сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки (далі акт).

Отже, у відповідача за результатами підписання договору виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

У відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 «Про затвердження Порядку обміну інформацією між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування» здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, надано інформацію щодо сплати коштів до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб».

Пунктом 5 Порядку встановлено, що інформація в ІАС формується у розрізі джерел доходів бюджету та платників податків юридичних осіб відповідно до адміністративно-територіальних одиниць (тобто по фактичних платниках без поділу та прив`язки суми сплати до адрес розташування, кадастрових номерів земельних ділянок або номерів укладених по ним договорів оренди).

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 22.07.2024 за № 06.1-14/1516 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 «Про затвердження Порядку обміну інформацією між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування» здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, надано інформацію щодо сплати коштів до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» Товариством з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО в 2021-2024 роках: в 2021 році 330 931 грн 80 коп., в 2022 році 361 265 грн 77 коп., в 2023 році 134 992 грн 01 коп., в 2024 році (станом на 01.07.2024 році) 193 941 грн 05 коп.

Позивач у позовній заяві зазначив, що відповідач не виконував свої зобов`язання у повному обсязі в частині сплати орендної плати, внаслідок чого у нього утворилась заборгованість: за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 (включно) у розмірі 312 438 грн 40 коп.

Згідно ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 34.6 договору оренди Орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (далі Кодекс) листом від 12.01.2024 № 6-28-0.222-600/2-24 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2024 роки.

Враховуючи викладене вище, позивач розрахував розмір річної орендної плати відповідача

за 2021 рік:

11 031 011,39 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2020) * 1,0 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2020 рік) (Далі Крік) = 11 031 011,39 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у 2021 році) (Далі - НГОрік) * 3% (розмір орендної плати) (Далі - 3%) = 330 930,34 грн;

за 2022 рік:

11 031 011,39 грн. (НГО2021) * 1,1 (К2021) = 12 134 112,53 грн. (НГО2022) * 3% = 364 023,38 грн;

за 2023 рік:

12 134 112,53 грн. (НГО2022) * 1,15 (К2022) = 13 954 229,41 грн. (НГО2023) * 3% = 418 626,88 грн;

за 2024 рік (з 01.01.2024 по 30.06.2024 включно):

13 954 229,41 грн. (НГО2023) * 1,051 (К2022) = 14 665 895,11 грн. (НГО2023) * 3% = 439 976,85 грн.

Розмір орендної плати з 01.01.2024 по 30.06.2024 включно складає:

439 976,85 грн. (річна орендна плата за 2024 рік)/12 міс. * 6 міс = 219 988,43 грн.

Позивач зазначив, що оскільки відповідач орендну плату за користування земельними ділянками сплачував не в повному обсязі, заборгованість відповідача, що підлягає стягненню за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 становить 312 438 грн 40 коп. та розраховується наступним чином: 330 930,34 грн. (орендна плата за 2021 рік) + 364 023,38 грн.(орендна плата за 2022 рік) + 418 626,88 грн. (орендна плата за 2023 рік) + 219 988,43 грн. (орендна плата з 01.01.2024 по 30.06.2024 включно) 330 931,80 грн. (сплачено у 2021 році) 361 265,77 грн. (сплачено у 2022 році) 134 992,01 грн. (сплачено у 2023 році) 193 941,05 грн. (сплачено з 01.01.2024 по 30.06.2024 включно) = 312 438,40 грн.

Неналежне виконання відповідачем зобов`язання щодо сплати орендних платежів у визначений договором строк стало підставою для звернення позивача до суду за захистом порушених прав та інтересів.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України Про оренду землі, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Статтями 11 та 509 Цивільного кодексу України визначено, що однією із підстав виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань), які мають виконуватись належним чином і в установлений строк, є договір.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.

Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

За приписами ст. 173 Господарського кодексу України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, у силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо) або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утримуватися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України (далі ЦК України) з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до ч. 1 ст. 67 Господарського кодексу України відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності, виконуються на підставі договорів.

Згідно з ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 ЦК).

Згідно ст. 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Зобов`язання, згідно ст. 526 ЦК України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом, ст. 525 Цивільного кодексу України.

Відповідно до положень ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до вимог статті 124 Земельного кодексу України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Згідно положень ст. 21 Закону України Про оренду землі та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ Податок на майно) об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

За змістом підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Отже, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі", підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України), з іншого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Такий висновок наведено, зокрема, в постановах Верховного Суду від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20, 09.06.2020 у справі № 911/2685/18.

Подвійна правова природа орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", необхідно враховувати і вимоги ПК України (аналогічний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19).

Пунктом 286.2 статі 286 ПК України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до пункту 287.3 статті 287 податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який згодом було неодноразово продовжено.

Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану", який набрав чинності 17 березня 2022 року, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, зокрема вказаний пункт доповнено підпунктом 69.14 відповідно до якого тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно", який набрав чинності 06 травня 2023 року, внесено зміни до підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, зокрема абзац перший вказаного пункту встановлював наступне:

За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.

Аналіз підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України в редакції чинній з 06 травня 2023 року свідчить про те, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року, не нараховується та не сплачується плата за землю (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані, окрім іншого, на територіях активних бойових дій та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб-підприємців або юридичних осіб (схожий за змістом висновок щодо попередньої редакції пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України викладений у постанові Касаційного адміністративного суду від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23).Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (в подальшому - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Вказана постанова набрала чинності 25.12.2022.

На підставі вищевказаної постанови, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004.

Відповідно до вказаного Переліку вся територія Запорізького району (код UA23060000000070350) станом на момент набрання чинності Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-IX, віднесена до території активних бойових дій з 12.03.2022 по 31.12.2022.

Крім того, у пункті 2.3 вказаного Переліку по коду UA23060000000070350 не міститься виключень щодо територіальних громад Запорізького району.

Отже, враховуючи викладене вище та положення підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та той факт, що вся територія Запорізького району віднесена до території активних бойових дій з 12.03.2022 по 31.12.2022, Товариство з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО мало право у спірний період не сплачувати орендну плату за користування земельними ділянками, які розташована в місті Запоріжжя.

Відповідно до правового висновку Касаційного адміністративного суду, викладеному в постанові від 22.11.2024 у справі № 280/325/24: "Аналіз вказаних положень підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин свідчить про те, що платники податків (плати за землю, орендної плати), які задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом та орендної плати за земельні ділянки до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" (який набрав чинності 06.05.2023) мають право відкоригувати такі нараховані податкові зобов`язання за період 2022-2023 років шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій".

Відповідно абзацу другого статті 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Тобто, у правовідносинах із Запорізькою міською радою по договорах оренди землі, в частині строків сплати орендної плати, застосуванню підлягають тільки норми Податкового кодексу України, незалежно від того, що зазначено у самих договорах, а п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ якраз і регулює питання строків внесення орендної плати у період воєнного стану.

Як зазначалося вище, 06.05.2023 набув чинності Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно».

Зважаючи, що вище зазначеним Законом передбачено можливість звільнення від сплати за землю територій активних бойових дій, підприємства, що розташовані на території м. Запоріжжя, мали право відкоригувати свої податкові зобов`язання за період із 01.03.2022 по 31.12.2022.

Відповідно до Закону України № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» відповідач подав уточнюючу декларацію з сплати за землю в ГУ ДПС у Запорізькій області з орендної плати і зменшило свої зобов`язання, щодо сплати за землю.

Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України передбачено обов`язок платників податків сплачувати податки та збори у строки та в розмірах, встановлених цим кодексом та законами з питань митної справи. Згідно з п.15.1 ст. 15 Податкового Кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим кодексом. Згідно п.п. 14.1.39 п. 141.1 ст. 14 ПК України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Відповідно до п. 59.1 ст. 59 ПК України, у разі коли платник податків не сплачує Документ сформований в системі «Електронний суд» 05.02.2025 3 узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. За п. п. 14.1.137 ст. 14 Податкового Кодексу України орган стягнення державний орган, уповноважений здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах повноважень, встановлених цим Кодексом та іншими законами України. Так, згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою. Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку. Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України Про оренду землі необхідно враховувати і вимоги ПК України. Відповідно до п.п. 14.1.136. п.14.1 ст..14 ПК України, орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди. Відповідно до п.п.14.1.147. п.14.1 ст. 14 ПК України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Відповідно до п.п. 14.1.156. п.14.1 ст. 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк). Відповідно до пп. 19.1.1 п.19.1 ст.19 ПК України на контролюючі органи покладено обов`язки зі здійснення контролю за своєчасністю подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів. Проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків. Податковим кодексом України чітко зазначено, перелік контролюючих органів та органів стягнення: Контролюючими органами є: Документ сформований в системі «Електронний суд» 05.02.2025 4 - податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування, законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи; - митні органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань митної справи та оподаткування митом, акцизним податком, податком на додану вартість, іншими податками та зборами, які відповідно до податкового, митного та іншого законодавства справляються у зв`язку із ввезенням (пересиланням) товарів на митну територію України або територію вільної митної зони або вивезенням (пересиланням) товарів з митної території України або території вільної митної зони. Органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 ПК України, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється. Тобто, контролюючими органами є податкові органи - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування, законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи. Орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України Про оренду землі, підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України), з другого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України). Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ «Податок на майно») об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди. Таким чином, контролюючими органами в частині адміністрування податків і зборів, в тому числі плати за землю, є податкові органи. При цьому п.п. 14.1.1-1 ПК України визначається, що адміністрування податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та інших платежів відповідно до законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (далі - податків, зборів, платежів) - це сукупність рішень та процедур контролюючих органів і дій їх посадових осіб, що визначають інституційну структуру податкових та митних відносин, організовують ідентифікацію, облік платників податків і платників єдиного внеску та об`єктів оподаткування, забезпечують сервісне обслуговування платників податків, організацію та контроль за сплатою податків, зборів, платежів відповідно до порядку, встановленого законом.

Відповідно до матеріалів позовної заяви, річний розмір орендної плати за договором, в тому числі за 2022 рік, становить: за 2022 рік у загальному розмірі 364 023,38 грн, тобто 30 335,2817 грн./міс * 12 міс.

Такий самий розмір річної орендної плати за 2022 рік у розмірі 364 023,38 грн також визначений відповідачем та відображений у Звітній податковій декларації за 2022 рік з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) сформованій та поданій відповідачем 26.01.2022 об 13:00:51 згідно вимог податкового законодавства, що підтверджується квитанцією № 2 від 26.01.2022.

Між сторонами існує спір щодо умов внесення орендної плати за 2022 рік, оскільки відповідач вважає що має право на застосування податкової пільги 303 352 грн 82 коп. за період березень-грудень 2022 року (30 335,2817 грн/міс * 10 міс.) встановлену відповідно до підпункту 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, в той час як позивач таке право відповідача не визнає, а правомірність застосування податкової пільги відповідачем заперечує.

Застосування відповідачем податкової пільги відбулось у передбачений законом спосіб, а саме шляхом подання 24.05.2023 об 12:12:03 Уточнюючої податкової декларації за 2022 рік з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) сформованій та поданій відповідачем згідно вимог податкового законодавства, що підтверджується квитанцією № 2 від 24.05.2023.

Як зазначалося вище, пунктом 286.2 статі 286 ПК України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Так, за 2022 рік сума грошового зобов`язання 364 023 грн 38 коп. зі сплати орендної плати виконана відповідачем фактичними платежами із застосуванням податкової пільги, а саме: 60 670,56 грн. за січень - лютий 2022 (2 міс. * 30 335,2817 грн./міс), фактично сплачені відповідачем впродовж 2022 року у складі суми 361 265,77 грн. про що вірно зазначає позивач у позовній заяві; 303 352,82 грн. за березень грудень 2022 (10 міс * 30 335,2817 грн./міс.) застосована відповідачем 24.05.2023 податкова пільга (п. 69.14 ПКУ) за 10 повних календарних місяців, що підтверджується Уточнюючою податковою декларацією за 2022 рік від 24.05.2023 прийнятою контролюючим органом.

Решта суми 300 595 грн 21 коп. із фактично сплаченої відповідачем впродовж 2022 року суми 361 265,77 грн. (361 265,77 грн. 60 670,56 грн. = 300 595,21 грн.) з урахуванням застосованої відповідачем податкової пільги за березень - грудень 2022 року є передоплатою орендних платежів на майбутні періоди.

З урахуванням викладеного, станом на 28.08.2024 (на дату складання Позивачем розрахунку заборгованості як додатку до позовної заяви) за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 заборгованість відповідача складала не 312 438 грн 40 коп., а лише 9 087 грн 09 коп., що підтвердив своїм контррозрахунком відповідач: нараховано орендної плати за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 у розмірі 1 333 570 грн 55 коп. з яких:

за 2021 рік, річний розмір орендного платежу згідно НГО - 330 930 грн 34 коп., сплачено відповідачем - 330 931 грн 84 коп., що підтверджується платіжними інструкціями: № 263 від 23.02.2021, № 430 від 26.03.2021, № 604 від 27.04.2021, № 774 від 27.05.2021, № 931 від 24.06.2021, № 1153 від 27.07.2021, № 1341 від 26.08.2021, № 1512 від 23.09.2021, № 1707 від 25.10.2021, № 1891 від 26.11.2021, № 2081 від 28.12.2021, № 150 від 25.01.2022;

- за 2022 рік, річний розмір орендного платежу згідно НГО 364 023 грн 38 коп. сплачено відповідачем - 364 023 грн 38 коп., що підтверджується платіжними інструкціями: № 578 від 18.05.2022, № 740 від 29.096.2022, № 806 від 27.07.2022, № 19 від 24.08.2022, № 84 від 21.09.2022, № 59 від 27.10.2022, № 179 від 28.11.2022, № 287 від 27.12.2022, № 215 від 27.01.2023;

- за 2023 рік, річний розмір орендного платежу згідно НГО - 418 626 грн 88 коп., сплачено відповідачем 418 626 грн 88 коп., з яких сплачено - 115 274 грн 06 коп. та застосовано податкову пільгу у 2023 - 303 352 грн 82 коп., що підтверджується платіжними інструкціями: № 278 від 20.02.2023, № 364 від 22.03.2023, № 456 від 26.04.2023, № 72 від 25.01.2024 та податкова декларація з квитанцією про її отримання податковим органом;

- за І півріччя 2024 рік, розмір орендного платежу за 6 місяців згідно НГО - 219 988 грн 43 коп., сплачено відповідачем - 219 988 грн 45 коп., що підтверджується платіжними інструкціями № 908 від 15.02.2024, № 987 від 28.03.2024, № 1047 від 25.04.2024, № 1077 від 16.05.2024, № 1117 від 20.06.2024, № 1149 від 19.07.2024.

Різниця між сумою нарахованої орендної плати та сумою сплаченої орендної плати Відповідачем (в т.ч. податковою пільгою) за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 становить 9 087,09 грн.: 1 333 570,54 грн. 1 324 483,45 грн. = 9 087,09 грн.

Однак, відповідно до довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи від 22.10.2024 № 2821/АП/08-01-13-05 від ГУ ДПС у Запорізькій області у Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО станом на 22.10.2024 не має податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстроченої, відстроченої реструктуризованої), контроль за справлянням яких покладено на контролюючий орган.

Отже, за 2022 рік відповідачем виконано обсяг зобов`язання зі сплати орендної плати за договором у розмірі 364 023 грн 38 коп. (в т.ч. фактичними платежами 60 670 грн 56 коп. за січень - лютий 2022 та з урахуванням податкової пільги 303 352 грн 82 коп. за березень грудень 2022) та навіть зроблено попередню оплату орендної плати на майбутні періоди 2023-2024 років у сумі 300 595 грн 21 коп.

Слід звернути увагу на правову позицію Верховного Суду, викладену, зокрема, в постановах від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23, від 22.11.2024 у справі № 280/325/24, відповідно до якої правом на подання уточнюючої декларації та зменшення податкових зобов`язань можуть скористатися також платники орендної плати за договорами оренди.

Крім того, при вирішенні даного спору, судом було враховано правову позицію в подібних відносинах, викладеної у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 25.02.2025 у справі № 908/929/24.

Так, в пунктах 30-31, 41-56 зазначено:

« 30. Як уже було наголошено вище, предметом позову у цій справі є стягнення заборгованості по орендній платі за землю за Договорами №№1-3.

31. Відповідач, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, посилався, зокрема, на те, що ним було подано уточнюючу декларацію за 2022 рік на підставі п. 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України (в редакції Закону України від 11.04.2023 № 3050-IX) на суму 1 825 536,34 грн, що свідчить про відсутність у нього заборгованості по орендній платі.

41. Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану", який набрав чинності 17 березня 2022 року, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, зокрема вказаний пункт доповнено підпунктом 69.14 відповідно до якого тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

42. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

43. Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно", який набрав чинності 06 травня 2023 року, внесено зміни до підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, зокрема абзац перший вказаного пункту встановлював наступне:

За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.

44. Аналіз підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України в редакції чинній з 06 травня 2023 року свідчить про те, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року, не нараховується та не сплачується плата за землю (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані, окрім іншого, на територіях активних бойових дій та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб-підприємців або юридичних осіб (схожий за змістом висновок щодо попередньої редакції пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України викладений у постанові Касаційного адміністративного суду від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23).

45. Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (в подальшому - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Вказана постанова набрала чинності 25.12.2022.

46. На підставі вищевказаної постанови, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за №1668/39004.

47. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариство згідно з Договорами №№ 1-3 орендує земельні ділянки: площею 0,4595 га, кадастровий номер 2310100000:07:072:0079; площею 6,2392 га, кадастровий номер 2310100000:07:044:0553; площею 1,0951 га, кадастровий номер 2310100000:07:072:0029 на території міста Запоріжжя.

48. Відповідно до вказаного Переліку вся територія Запорізького району (код UA23060000000070350) станом на момент набрання чинності Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-IX, а також подання відповідачем уточнюючої податкової декларації віднесена до території активних бойових дій з 12.03.2022 по 31.12.2022.

49. При цьому, Верховний Суд наголошує, що у пункті 2.3 вказаного Переліку по коду UA23060000000070350 не міститься виключень щодо територіальних громад Запорізького району, а тому висновок суду апеляційної інстанції про те, що Запорізька територіальна громада не входить до території Запорізького району є необґрунтованим.

50. Окрім того, з огляду на наведене вище законодавче врегулювання порядку звільнення від сплати земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, зокрема, наявності затвердженого переліку відповідних територій, безпідставними також є висновки суду апеляційної інстанції щодо самостійного дослідження обставин проведення чи непроведення активних бойових дій на території міста Запоріжжя.

51. З огляду на вказане вище правове регулювання, положення підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та той факт, що вся територія Запорізького району віднесена до території активних бойових дій з 12.03.2022 по 31.12.2022, Суд вказує на те, що Товариство мало право у спірний період не сплачувати орендну плату за користування земельними ділянками, які розташована в місті Запоріжжя.

52. Відповідно до правового висновку Касаційного адміністративного суду, викладеному в постанові від 22.11.2024 у справі № 280/325/24: "Аналіз вказаних положень підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин свідчить про те, що платники податків (плати за землю, орендної плати), які задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом та орендної плати за земельні ділянки до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" (який набрав чинності 06.05.2023) мають право відкоригувати такі нараховані податкові зобов`язання за період 2022-2023 років шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій".

53. Як убачається з установлених судами обставин, відповідач 05.12.2023 подав уточнюючу податкову декларацію з орендної плати за землю, де зменшив нарахування податкових зобов`язань за період з 01.03.2022 по 31.12.2022 у сумі 1 825 536,34 грн. Суди попередніх інстанцій на вказане увагу не звернули, а відтак дійшли помилкового висновку про обґрунтованість позовних вимог Ради в частині стягнення орендної плати на суму 1 825 536,34 грн.

54. При цьому, доводи Ради, а також висновки суду апеляційної інстанції відносно того, що зміни до Договорів №№1-3 щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022 році сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Радою не приймалося, не узгоджують з правовою позицією Верховного Суду, викладеною, зокрема, в наведених вище постановах від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23, від 22.11.2024 у справі № 280/325/24, відповідно до якої правом на подання уточнюючої декларації та зменшення податкових зобов`язань можуть скористатися також платники орендної плати за договорами оренди.

55. Суд також визнає необґрунтованими посилання Ради на наявність різних редакцій Переліку, відповідно до який територія Запорізького району відносилася до території можливих/активних бойових дій, оскільки як уже було наголошено вище, станом на момент набрання чинності Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-IX та подання відповідачем уточнюючої податкової декларації пункт 2.3 Переліку визначав всю територію Запорізького району територією активних бойових дій.

56. З огляду на викладене вище, вимоги Ради в частині стягнення з відповідача заборгованості а договорами оренди землі в розмірі 1 825 536,34 грн за лютий-жовтень 2023 року задоволенню не підлягають, а рішення судів попередніх інстанцій в цій частині підлягають скасуванню».

У зв`язку з викладеним вище та враховуючи застосовану у 2023 році відповідачем податкову пільгу у сумі 303 352 грн 82 коп., що еквівалентна орендному платежу за спірну земельну ділянку впродовж 10 місяців 2022 року (березень грудень 2022), шляхом подання Товариством з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО уточнюючої Податкової декларації від 24.05.2023 з плати за землю за 2022 рік (орендна плата за спірну земельну ділянку 2310100000:07:052:0041 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Базова, 10), що підтверджується квитанцією № 2 від 24.05.2023 про прийняття даної декларації контролюючим органом, Товариство з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО звільнено від сплати орендної плати за 10 міс (березень грудень) 2022 року, а отже заявлена Запорізькою міською радою до стягнення сума заборгованості 312 438 грн 40 коп. є помилковою та такою, що розрахована позивачем без врахування положень чинного законодавства, тому заборгованість за договором оренди землі № 202007000100180 від 19.05.2020 за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 в розмірі 312 438 грн 40 коп. задоволенню не підлягають. Відповідачем у справі надано до матеріалів справи всі платіжні інструкції, зокрема з призначенням платежу всіх проплат за спірний період, який заявлений позивачем у даній справі.

Вимога п. 1 ст. 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітися як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь вмотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує право кожного на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

При цьому виконання рішень, винесених судом, є невід`ємною частиною «права на суд», адже в іншому випадку положення статті 6 Конвенції будуть позбавлені ефекту корисної дії (пункти 34, 37 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Бурдов проти Росії»).

Відповідно до ст.ст. 7, 13 Господарського процесуального кодексу України правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Відповідно до статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст.ст. 73, 77 ГПК України).

Рішення суду про задоволення позову може бути прийнято виключно у тому випадку, коли подані позивачем докази дозволять суду зробити чіткий, конкретний та безумовний висновок про обґрунтованість та законність вимог позивача.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Відповідно до статті 79 ГПК України, наявність обставин, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Це стосується позивача, який мав довести наявність тих обставин, на підставі яких він звернувся до господарського суду з позовними вимогами. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.

Верховний Суд неодноразово наголошував щодо необхідності застосування категорій стандартів доказування та відзначив, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зокрема, цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17). Аналогічний стандарт доказування застосовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 18.03.2020 у справі № 129/1033/13-ц (провадження № 14-400цс19).

Наявність заборгованості у відповідача з оплати заборгованості за договором оренди землі № 202007000100180 від 19.05.2020 за період з 01.01.2021 по 30.06.2024 в розмірі 312 438 грн 40 коп. позивачем не доведено.

За вказаних обставин, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 42, 46, 50, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙМ-БІО відмовити.

Повний текст рішення оформлено та підписано 03.07.2025.

Суддя С.С. Дроздова

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення23.06.2025
Оприлюднено04.07.2025
Номер документу128593407
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/2591/24

Повістка від 07.07.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Рішення від 23.06.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 27.06.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 26.05.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 30.04.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 31.03.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 04.03.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 05.02.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 15.01.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 16.12.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні