Герб України

Рішення від 01.07.2025 по справі 260/3164/25

Закарпатський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

01 липня 2025 рокум. Ужгород№ 260/3164/25 Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Скраль Т.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ), через уповноваженого представника Рішко Сергія Івановича (90000, Закарпатська обл., с-ще Міжгір`я, вул. Грушевського, 78) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88008, Закарпатська обл., м. Ужгород, пл. Народна, 4, код ЄДРПОУ 20453063) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

25 квітня 2025 року ОСОБА_1 , через уповноваженого представника Рішко Сергія Івановича звернулася до суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, якою просить: 1) визнати протиправними і скасувати розпорядження Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області №071950002494 від 02.12.2024 року про припинення виплати пенсії за віком ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , та поновити їй виплату пенсії за віком, починаючи з 09 травня 2024 року; 2) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , для обчислення розміру пенсії, в повному обсязі наступні періоди роботи: - з 01.01.1987 року по 07.06.1988 року та з 08.06.1991 по 31.12.1992 року у колгоспі імені Кірова села Нижній Студений Міжгірського району Закарпатської області; - з 01.07.2000 по 02.01.2001 року у колективному сільськогосподарському підприємстві «Бескид» (код ЄДРПОУ 03748685) / виробничому сільськогосподарському кооперативі «Бескид» (код ЄДРПОУ 03748685); - з 01.04.2001 по 31.07.2001 року, з 01.10.2001 по 31.10.2001 року та з 01.06.2002 по 23.01.2003 року у товаристві з обмеженою відповідальністю «Студений» (код ЄДРПОУ 31277339).

29 квітня 2025 року ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (без виклику) сторін. Зобов`язано Головне управління ПФУ в Закарпатській області надати суду до 26 травня 2025 року пенсійну справу ОСОБА_1 .

20 травня 2025 року на виконання вимог суду, відповідачем надано матеріали електронної пенсійної справи ОСОБА_1 № 071950002494.

28 травня 2025 року ухвалою суду витребувано від Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області належним чином засвідчену копію службової записки № 9140/03-16 від 02 грудня 2024 року.

30 травня 2025 року, на виконання вимог ухвали суду, відповідачем надано службову записки № 9140/03-16 від 02 грудня 2024 року та розрахунок пенсії за віком у зв`язку з уточненням даних електронної пенсійної справи.

1. Позиції сторін.

Заявлені позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що рішенням №071950002494 від 12.08.2024 року Позивачці було призначено пенсію за віком з 09.05.2024 року у розмірі 2725,00 грн. При цьому страховий стаж Позивачки було обраховано у розмірі 21 років 0 місяців 15 днів. Натомість лише 02.12.2024 року начальником відділу опрацювання документації Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області Логін Т.М. з посиланням на службову записку №9140/03-16 від 02.12.2024 року було прийнято розпорядження №071950002494 про припинення виплати пенсії за віком ОСОБА_1 з 09.05.2024 року у зв`язку із відсутністю необхідного стажу роботи. При цьому у змісті самого розпорядження відсутні будь-які розрахунки стражу роботи ОСОБА_1 , а також визначені законодавством підстави для прийняття такого рішення загалом і повноваження на прийняття такого розпорядження ОСОБА_2 зокрема. На переконання сторони Позивача, у начальника відділу опрацювання документації ГУ ПФУ в Закарпатській області Логін Т.М., були відсутні повноваження переглядати рішення ГУ ПФУ №071950002494 від 12.08.2024 року щодо призначення ОСОБА_1 пенсії за віком з 09.05.2024 року. Також сумнівним є форма прийнятого ОСОБА_2 рішення у формі розпорядження, а не у формі саме рішення. Крім того, загалом Відповідачем безпідставно не було зараховано до стажу роботи ОСОБА_1 періоди роботи з 22.10.1987 по 31.12.1987, з 23.03.1988 по 07.06.1988, з 12.11.1991 по 31.12.1991, з 19.11.1992 по 31.12.1992, з 01.07.2000 по 31.12.2000, з 01.01.2001 по 02.01.2001, з 01.04.2001 по 31.07.2001, з 01.10.2001 по 31.10.2001, 01.06.2002 по 31.12.2002, з 01.01.2003 по 23.01.2003 року, що в сукупності призвело до зменшення страхового стажу ОСОБА_1 на 2 роки 2 місяці 22 дні.

05 травня 2025 року відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просять відмовити в задоволенні позову. В обґрунтуванні зазначають, що на підставі поданої заяви та документів від 01 серпня 2024 року , що містяться в матеріалах електронної пенсійної справи Головним управлінням прийнято рішення про призначення пенсії за віком з урахуванням 21 року 15 днів страхового стажу. Відповідно до частини другої статті 26 Закону № 1058-IV, право на призначення пенсії за віком мають особи після досягнення віку 63 років за наявності страхового стажу у період з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року - від 21 до 31 року. До страхового стажу згідно записів трудової книжки серії НОМЕР_2 від 10.09.1987 року враховано періоди роботи з 14.08.1986 року по 02.01.2001 року, а також згідно архівної довідки №252/28 від 12.05.2021 року. Архівною довідкою №252/28 від 12.05.2021 року підтверджено період роботи по 1997 рік. Дані за період роботи з 1988 року по 2001 рік відсутні, в тому числі такі відомості не містяться в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Оскільки, вказані періоди роботи потребували проведення перевірки стажу роботи та факту нарахування заробітної плати, то для можливості врахування вищевказаних періодів роботи спеціалістами Головного управління було вжито заходів щодо проведення перевірки підстав видачі та підтвердження їх первинними документами згідно частини третьої статті 44 Закону № 1058-IV. В подальшому, за результатами опрацювання акту перевірки достовірності документів, поданих для оформлення пенсії № 0700-1001-1/4759 від 27.08.2024 року вилучено періоди роботи з 01.07.2000 року по 02.01.2001 року, з 01.04.2001 року по 31.07.2001 року, з 01.10.2001 року по 31.10.2001 року, оскільки відсутні дані про нарахування заробітної плати в індивідуальних відомостях про застраховану особу. В результаті чого, страховий стаж зменшився і становить 20 років 1 місяць 13 днів. Отже, в зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу роботи визначеного статтею 26 Закону № 1058-IV (21 рік), прийнято розпорядження №071950002494 від 02.12.2024 про припинення виплати пенсії згідно заяви поданої від 01.08.2024 року.

Відповідно до статті 229 частини 4 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

2. Обставини, встановлені судом.

Судом встановлено, що 01 серпня 2024 року ОСОБА_1 звернулася до Головного управління ПФУ в Закарпатській області із заявою № 1337 про призначення пенсії за віком, (а.с. 49-50).

12 серпня 2024 року ОСОБА_1 рішенням № 071950002494 призначено пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», (а.с. 51).

02 грудня 2024 року начальник відділу перерахунку пенсій № 2 Попович Тетяна звернулася до першого заступника начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області із службовою запискою № 9140/03-16 щодо припинення виплати пенсії гр. ОСОБА_1 постійною причиною, в якій просить скерувати цю службову записку до управління з питань виплати пенсії ( ОСОБА_3 ) для припинення виплати пенсії постійною причиною (15) та відділу контролю за правильністю призначення пенсій ( ОСОБА_4 ), оскільки за наслідками перегляду стаж роботи зменшився і становить 20 років 1 місяців 13 днів у зв`язку з надходженням актів перевірок №0700-1001- 1/4308 від 27.08.2024 року і №0700-1001-1/4759 від 24.09.2024 року.

02 грудня 2024 року розпорядженням Головного управління ПФУ в Закарпатській області, відповідно до службової записки № 9140/03-16 від 02 грудня 2024 року, пенсію гр. ОСОБА_1 припинено код « 15» приховані або надані недостовірні дані з 09 травня 2024 року, (а.с. 53).

Не погодившись із розпорядженням відповідача, позивач звернулася до суду.

3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі по тексту - Закон №1058-IV) визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначено.

Відповідно до статті 1 Закону №1058-ІV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом; пенсіонер - особа, яка відповідно до цього Закону отримує пенсію, довічну пенсію, або члени її сім`ї, які отримують пенсію в разі смерті цієї особи у випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 49 Закону № 1058-IV виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду припиняється: 1) якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості; 2) на весь час проживання пенсіонера за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України; 2-1) за заявою пенсіонера про припинення виплати пенсії у зв`язку з тимчасовим проживанням за кордоном; 3) у разі смерті пенсіонера, визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим у встановленому законом порядку; 3-1) у разі надання пенсіонеру статусу особи, зниклої безвісти за особливих обставин, відповідно до Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин»; 4) у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд; 4-1) у разі непроходження фізичної ідентифікації у випадках, передбачених законодавством; 5) в інших випадках, передбачених законом.

Наведений перелік підстав для припинення виплати пенсії за рішенням територіальних органів ПФУ є вичерпним та передбачає можливість припинення виплати пенсії з інших підстав лише у випадках, прямо передбачених законом.

Поновлення виплати пенсії здійснюється за рішенням територіального органу Пенсійного фонду протягом 10 днів після з`ясування обставин та наявності умов для відновлення її виплати. Виплата пенсії поновлюється в порядку, передбаченому частиною третьою статті 35 та статтею 46 цього Закону (частина друга статті 49 Закону № 1058-IV).

Відповідно до статті 24 цього Закону страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно зі статті 56 Закону України №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (у редакції, що діяла до 01 січня 2004 року) до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

Порядок підтвердження стажу регламентовано у статті 62 Закону №1788-XII, яка визначає, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі - Порядок №637).

Відповідно до пунктів 1, 3 Порядку №637 основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Документи можуть бути подані в електронному вигляді з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Документи, визначені цим Порядком, є підставою для внесення відомостей до частини персональної електронної облікової картки в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, що відображає трудову діяльність застрахованої особи, в тому числі за період до 1 січня 2004 року.

За відсутності трудової книжки, а також у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Згідно з пунктами 17-18 Порядку №637 за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливості їх одержання у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі.

За відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, стаж роботи установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Однак, якщо у трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження наявного трудового стажу приймаються додаткові докази, зазначені у пункті 3 Порядку №637, а за відсутності документів про наявний стаж або відсутності архівних даних, трудовий стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, пов`язаних з заявником спільною роботою.

Також, постановою Міністрів СРСР від 21 квітня 1975 року № 310 (яка була чинною у період заповнення трудової книжки колгоспника) було затверджено «Основні положення про порядок видачі та ведення трудових книжок колгоспників», в яких зазначено, зокрема, таке: трудова книжка колгоспника є основним документом про трудову діяльність членів колгоспів; трудові книжки ведуться на всіх членів колгоспів і моменту прийняття їх в члени колгоспу; в трудову книжку колгоспника вносяться; відомості про колгоспника: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, освіта, професія, спеціальність; відомості про членство в колгоспі: прийом в члени колгоспу, припинення членства в колгоспі; відомості про роботу: призначення на роботу, переведення на іншу роботу, припинення роботи: відомості про трудову участь: прийнятий в колгоспі річний мінімум трудової участі в громадському господарстві, його виконання; відомості про нагородження і заохочення: нагородження орденами і медалями, присвоєння почесних звань, нагородження і заохочення за успіхи в роботі, передбачені статутом та правилами внутрішнього розпорядку колгоспу, інші заохочення відповідно до чинного законодавства: відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з цим винагороди; всі записи в трудовій книжці засвідчуються у всіх розділах за час роботи в колгоспі підписом голови колгоспу або спеціально уповноваженого правлінням колгоспу особи та печаткою; трудові книжки зберігаються в правлінні колгоспу як бланки суворої звітності, а при припиненні членства в колгоспі видаються їх власникам на руки.

Отже, трудова діяльність членів колгоспів підтверджується трудовою книжкою колгоспника встановленого взірця, що є основним документом про трудову діяльність членів колгоспів, та до якої вносяться відомості, зокрема про прийом на роботу, переведення на іншу посаду, звільнення з роботи, а також трудову участь у громадському господарстві (встановлений у колгоспі річний мінімум трудової участі в громадському господарстві, виконання річного мінімуму трудової участі, причини невиконання встановленого мінімум трудової участі).

У випадку відсутності трудової книжки колгоспника або відповідних записів у ній, трудовий стаж колгоспника підтверджується довідкою господарства, в якому набуто стаж або довідкою правонаступника. В разі ліквідації господарства колгоспний стаж підтверджується довідками архівних установ.

Як вбачається зі змісту трудової книжки колгоспника ОСОБА_1 від 10 вересня 1987 року НОМЕР_2 , така містить відповідні записи про періоди трудової діяльності з 14 серпня 1986 року по 02 січня 2001 року у реорганізованому ВСК «Бескид» та з 03 січня 2001 року по 23 січня 2003 року у ТзОВ «Студений», (а.с. 20-21).

Вказана трудова книжка містить усі належні чином внесені записи про роботу позивача у спірні періоди. Такі записи засвідчені чітким відтиском печатки підприємств та не містять неточностей, які б давали підстави сумніватись у їх достовірності.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що згідно з актом перевірки достовірності документів, поданих для оформлення пенсії № 0700-1001-1/4308 від 27 серпня 2024 року за результатами перевірки довідки про стаж роботи № 252/28 від 12 травня 2021 року за період роботи в колгоспі ім. Кірова (КСГП «Бескид» за період 1985-2001 рр., розбіжностей з даними первинних документів не встановлено та згідно з актом перевірки достовірності документів, поданих для оформлення пенсії № 0700-1001-1/4759 від 24 вересня 2024 року за результатами перевірки архівної довідки про стаж роботи № 688 від 11 травня 2021 року розбіжностей з даними первинних документів не встановлено.

Згідно з абзацом першим частини першої статті 40 Закону № 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Відповідно до абзацу п`ятого частини першої статті 40 Закону № 1058-IV заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

За положеннями частини третьої статті 44 Закону № 1058-IV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Пунктом другим частини першої статті 64 Закону № 1058-IV передбачено, що Виконавча дирекція Пенсійного фонду та її територіальні органи мають право проводити планові та позапланові перевірки документів для оформлення пенсії, виданих підприємствами, установами та організаціями, а також поданих відомостей про застрахованих осіб, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсійні виплати.

Згідно з абзацом першим пункту 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1, у редакції чинній на момент спірних правовідносин) довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 2.1 Порядку № 22-1 за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Згідно з пунктом 4.2 Порядку № 22-1 при прийманні документів працівник сервісного центру, зокрема, ідентифікує заявника (його представника); надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії; реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу; повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів.

Відповідно до пункту 4.7 Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію. Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження. Якщо пенсію за віком призначено автоматично (без звернення особи), у повідомленні про призначення особі пенсії додатково зазначається інформація про порядок її виплати.

Матеріалами справи підтверджено, що на підставі поданої позивачем заяви від 01 серпня 2024 року їй призначено пенсію за віком. До вказаної заяви, зокрема, було подано архівну довідку від 12 травня 2021 року № 252/28 та від 11 травня 2021 року № 688.

Так, Відділом контрольно-перевірочної роботи № 1 управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області при проведенні перевірки достовірності поданих довідок від 12 травня 2021 року № 252/28 та від 11 травня 2021 року № 688 розбіжностей з даними первинних документів не встановлено.

Відсутність посилання на нарахуванню заробітної плати на конкретну посаду, яку займала позивач у той чи інший період його роботи у підприємстві за наявності належним чином оформленої трудової книжки, не може бути підставою для виключення вказаних періодів роботи з трудового стажу позивача, що дає їй право на призначення пенсії за віком, оскільки працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист.

Також варто зазначити, що трудовим законодавством України не передбачено обов`язку працівника здійснювати контроль за веденням обліку та заповнення роботодавцем, іншими органами трудової книжки, бухгалтерських чи кадрових документів, а тому працівник не може нести негативних наслідків.

Таким чином, аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та встановлені фактичні обставини справи у їх сукупності, суд дійшов висновку, що розпорядження Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області по ЕПС № 071950002494 від 02 грудня 2024 року, яким позивачу припинено виплату пенсії є таким, що порушує право позивачки на соціальних захист, не відповідає приписам чинного законодавства та принципу верховенства права, тому таке розпорядження необхідно скасувати як протиправне.

Крім того, наявні у документах формальні неточності, за загальним правилом, не можуть бути підставою для органів пенсійного фонду для обмеження особи у реалізації конституційного права на соціальний захист, а тому з метою ефективного поновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області з 09 травня 2024 року поновити ОСОБА_1 виплату пенсії за віком та здійснити перерахунок пенсії з врахуванням періодів роботи з 22 жовтня 1987 року по 31 грудня 1987 року, з 01 липня 2000 року по 02 січня 2001 року, з 01 квітня 2001 року по 31 липня 2001 року, з 01 жовтня 2001 року по 31 жовтня 2001 року та з 01 червня 2002 року по 23 січня 2003 року, відповідно до трудової книжки колгоспника від 10 вересня 1987 року НОМЕР_2 .

Не підлягає до задоволення позовна вимога в частині зарахування періодів з 01 січня 1987 року по 21 жовтня 1987 року та з 08 червня 1991 року по 31 грудня 1992 року, оскільки такі зараховано відповідачем під час розрахунку страхового стажу для призначення пенсії та при розрахунку у зв`язку з уточненням даних в ЕПС.

Відповідно до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.

Відповідно до частини третьої статті 139 КАС Українипри частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивач при поданні адміністративного позову сплатив судовий збір у розмірі 968,96 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 0.0.4333278469.1 від 25 квітня 2025 року, (а.с. 10).

Таким чином, вказана сума судових витрат підлягає стягненню на користь позивача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 9, 14, 90, 139,229, 242-246, 256 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

1. Позов ОСОБА_1 , через уповноваженого представника Рішко Сергія Івановича до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області по ЕПС № 071950002494 від 02 грудня 2024 року.

3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області з 09 травня 2024 року поновити ОСОБА_1 виплату пенсії за віком та здійснити перерахунок пенсії з врахуванням періодів роботи з 22 жовтня 1987 року по 31 грудня 1987 року, з 01 липня 2000 року по 02 січня 2001 року, з 01 квітня 2001 року по 31 липня 2001 року, з 01 жовтня 2001 року по 31 жовтня 2001 року та з 01 червня 2002 року по 23 січня 2003 року, відповідно до трудової книжки колгоспника від 10 вересня 1987 року НОМЕР_2 .

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (88008, Закарпатська обл., м. Ужгород, пл. Народна, 4, код ЄДРПОУ 20453063) судові витрати у розмірі 968,96 грн. (дев`ятсот шістдесят вісім гривень 96 коп.) сплаченого судового збору.

5. В решті позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 01 липня 2025 року.

СуддяТ.В.Скраль

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2025
Оприлюднено07.07.2025
Номер документу128603221
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —260/3164/25

Рішення від 01.07.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

Ухвала від 28.05.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

Ухвала від 29.04.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Скраль Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні