Герб України

Рішення від 30.06.2025 по справі 620/6655/25

Чернігівський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 червня 2025 року м. Чернігів Справа № 620/6655/25

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіКлопота С.Л.,

за участю секретаряШевченко А.В.,

представник позивача Карети О.О.,

представник відповідачів Паншиної І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Торговий Дім "Чернігівнафтопродукт" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство "Торговий Дім "Чернігівнафтопродукт" звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області та просить наступне.

1. Визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12498070/45116887 від 12.02.2025 року, №12460743/45116887 від 04.02.2025 року, №12484081/45116887 від 10.02.2025 року, №12498203/45116887 від 12.02.2025 року, №12498204/45116887 від 12.02.2025 року, №12498205/45116887 від 12.02.2025 року, №12484102/45116887 від 10.02.2025 року, №12498103/45116887 від 12.02.2025 року, №12498104/45116887 від 12.02.2025 року, №12498105/45116887 від 12.02.2025 року, №12498083/45116887 від 12.02.2025 року та №12498084/45116887 від 12.02.2025 року про відмову у реєстрації податкових накладних №493 від 28 лютого 2024 року, №62 від 01 лютого 2024 року, №492 від 27 лютого 2024 року, №496 від 28 лютого 2024 року, №4 від 04 березня 2024 року, №14 від 05 лютого 2024, №502 від 29 лютого 2024 року, №311 від 19 лютого 2024 року, №3 від 04 березня 2024 року, №13 від 05 березня 2024 року, №342 від 16 лютого 2024 року та №503 від 29 лютого 2024 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних;

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №493 від 28 лютого 2024 року, №62 від 01 лютого 2024 року, №492 від 27 лютого 2024 року, №496 від 28 лютого 2024 року, №4 від 04 березня 2024 року, №14 від 05 березня 2024, №502 від 29 лютого 2024 року, №311 від 19 лютого 2024 року, №3 від 04 березня 2024 року, №13 від 05 березня 2024 року, №342 від 16 лютого 2024 року та №503 від 29 лютого 2024 року подані ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГВНАФТОПРОДУКТ».

Свої вимоги обґрунтовує тим, що Комісія Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації не мала правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних, а самі рішення були винесені не у спосіб визначений законом, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Комісія ГУ ДПС у Чернігівській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному накладних (в подальшому іменовані - Відповідач-2), №12498070/45116887 04.02.2025 року, №12498203/45116887 12.02.2025 року, №12484102/45116887 12.02.2025 року, №12498105/45116887 12.02.2025 року та №12498084/45116887 від 12.02.2025 року, якими відмовлено ПП «ТД «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» (в подальшому іменоване - Позивач) у реєстрації податкових накладних №493 від 28 лютого 2024 року на загальну суму 1 309 342,20 гривень, в тому числі ПДВ 218 223,70 гривень, №62 від 01 лютого 2024 року на загальну суму 364 950,00 гривень, в тому числі ПДВ 60 825,700 гривень, №492 від 27 лютого 2024 року на загальну суму 531 802,15 гривень, в тому числі ПДВ 88 633,69 гривень, №496 від 28 лютого 2024 року на загальну суму 1 275 892,80 гривень, в тому числі ПДВ 212 648,80 гривень, №4 від 04 березня 2024 року на загальну суму 1 388 793,60 гривень, в тому числі ПДВ 231 465,60 гривень, №14 від 05 лютого 2024 року на загальну суму 1 354 502,40 гривень, в тому числі ПДВ 225 750,40 гривень, №502 від 29 лютого 2024 року на загальну суму 499 439,93 гривень, в тому числі ПДВ 83 239,99 гривень, №311 від 19 лютого 2024 року на загальну суму 1 370 424,00 гривень, в тому числі ПДВ 228 404,00 гривень, №3 від 04 березня 2024 року на загальну суму 1 335 633,60 гривень, в тому числі ПДВ 222 605,60 гривень, №13 від 05 березня 2024 року на загальну суму 1 295 095,20 гривень, в тому числі ПДВ 215 849,20 гривень, №342 від 16 лютого 2024 року на загальну суму 339 778,92 гривень, в тому числі ПДВ 56 629,82 гривень та №503 від 29 лютого 2024 року на загальну суму 499 439,93 гривень, в тому числі ПДВ 83 239,99 гривень.

Підставою для прийняття вказаних Рішень Комісія вказала: « - надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В графі Додаткова інформація зазначено: «неможливо підтвердити придбання пального у ТОВ «Термінал Сістем» в зв`язку з відмовою в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, транспортування в зв`язку з зупинкою/відмовою реєстрації податкових накладних в ЄРПН на відповідні послуги, Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.».

Позивач вважає їх незаконними, не обґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, а податкові накладні реєстрації.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» - юридична особа приватного права, зареєстрована за законодавством України та обліковується у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом - 45116887, що підтверджується даними що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та знаходяться у вільному доступі.

Основними видами діяльності Підприємства за КВЕД-2010 є:

46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний);

47.30 Роздрібна торгівля пальним.

Підприємство займається оптовою торгівлею твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» має позитивну податкову історію, своєчасно сплачує податки та немає заборгованостей перед бюджетом.

З метою належного здійснення господарської діяльності ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» орендує приміщення, , закуповує ПММ.

Відповідні об`єми придбання товарів, робіт, послуг, а також їх подальше використання у господарській діяльності можна чітко прослідити з даних, що містяться в електронних базах даних ДПС.

В рамках господарської діяльності Підприємство має відносини з наступними ключовими контрагентами:

-ПАТ «ЧЗЕРНОПРОДУКТ МХП» - код 32547211;

-ТОВ «КОНОНІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР» - код 32284263;

-ПАТ «МИРОНІВСЬКИЙ ЗАВОДПО ВИГОТОВЛЕННЮ КРУП І КОМБІКОРМІВ» - код 00951770;

-ТОВ «МХП-УРОЖАЙНА КРАЇНА» - код 37078234;

-ТОВ «ОБРІЙ» - код 03795997;

-ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА «УРОЖАЙ» - код 31860551;

-СТОВ «ХОРОБОР АГРО» - код 32934346.

Стосовно спірних, на думку Відповідачів, господарських операцій, суд зазначає наступне.

Між ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» та ПАТ «ЧЗЕРНОПРОДУКТ МХП», ТОВ «КОНОНІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР», ПАТ «МИРОНІВСЬКИЙ ЗАВОД ПО ВИГОТОВЛЕННЮ КРУП І КОМБІКОРМІВ», ТОВ «МХП- УРОЖАЙНА КРАЇНА», ТОВ «ОБРІЙ», ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА «УРОЖАЙ» та СТОВ «ХОРОБОР АГРО» було укладено Договори поставок предметом яких є продаж нафтопродуктів, а саме - дизельне паливо.

При оформленні поставок були складені наступні первинні господарські документи (Видаткові, ТТН, податкові накладні).

На підставі Видаткових накладних і були сформовані податкові накладні №493 від 28 лютого 2024 року на загальну суму 1 309 342,20 гривень, в тому числі ПДВ 218 223,70 гривень, №62 від 01 лютого 2024 року на загальну суму 364 950,00 гривень, в тому числі ПДВ 60 825,700 гривень, №492 від 27 лютого 2024 року на загальну суму 531 802,15 гривень, в тому числі ПДВ 88 633,69 гривень, №496 від 28 лютого 2024 року на загальну суму 1 275 892,80 гривень, в тому числі ПДВ 212 648,80 гривень, №4 від 04 березня 2024 року на загальну суму 1 388 793,60 гривень, в тому числі ПДВ 231 465,60 гривень, №14 від 05 лютого 2024 року на загальну суму 1 354 502,40 гривень, в тому числі ПДВ 225 750,40 гривень, №502 від 29 лютого 2024 року на загальну суму 499 439,93 гривень, в тому числі ПДВ 83 239,99 гривень, №311 від 19 лютого 2024 року на загальну суму 1 370 424,00 гривень, в тому числі ПДВ 228 404,00 гривень, №3 від 04 березня 2024 року на загальну суму 1 335 633,60 гривень, в тому числі ПДВ 222 605,60 гривень, №13 від 05 березня 2024 року на загальну суму 1 295 095,20 гривень, в тому числі ПДВ 215 849,20 гривень, №342 від 16 лютого 2024 року на загальну суму 339 778,92 гривень, в тому числі ПДВ 56 629,82 гривень та №503 від 29 лютого 2024 року на загальну суму 499 439,93 гривень, в тому числі ПДВ 83 239,99 гривень, і подані на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних, де їх реєстрація і була зупинена.

Податковий кодекс України - є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість - є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

б)дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Пунктом 201.10. статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

В день виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість (вчинення першої події), Позивач, відповідно до пунктів 201.10 статті 201 ПК України, склав податкові накладні по першій події №493 від 28 лютого 2024 року, №62 від 01 лютого 2024 року, №492 від 27 лютого 2024 року, №496 від 28 лютого 2024 року, №4 від 04 березня 2024 року, №14 від 05 лютого 2024, №502 від 29 лютого 2024 року, №311 від 19 лютого 2024 року, №3 від 04 березня 2024 року, №13 від 05 березня 2024 року, №342 від 16 лютого 2024 року та №503 від 29 лютого 2024 року.

Проте, у відповідь Позивач отримав квитанції №1, в яких повідомлялося про прийняття податкових накладних, зупинення їх реєстрації з наступних підстав: «Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Одночасно, пунктом 201.10. вказаної статті встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Разом з тим, пункт 201.16. вказаної статті встановлює, що реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

На виконання вказаних положень ПК України, Кабінету Міністрів України, згідно Постанови №1165 від 11 грудня 2019 року прийняло/затвердило Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в подальшому іменовані - Критерії) оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в подальшому іменується - Реєстр) здійснюється ДПС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування цим Критеріям.

Одночасно, пункт 2 Критеріїв визначає, що моніторинг здійснюється ДПС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Разом з тим, відповідно зазначеного Порядку усі податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення Моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:

Відповідно до п.5. Порядку податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.6. Порядку У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податків відноситься до ризикових, на підставі п.8 «Критеріїв ризиковості платника податків», якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Тобто, податковий орган має право зупинити реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування, якщо в нього наявна податкова інформація яка вказує/ свідчить про ризиковість конкретної операції, на підставі якої складено подану на реєстрацію податкову накладну.

Сформовані Відповідачем 1 та направлені Позивачу квитанції №1 не містять посилання на інформацію (факти/конкретні підстави) що вказують на обґрунтованість висновків щодо ризиковості платника податків, - а отже вже саме зупинення реєстрації ПН є незаконним.

Зазначені вище податкові накладні були заблоковані в автоматичному форматі, тобто без перевірки операцій на факт їх легальності.

Посилання у Квитанціях №1 на начебто відповідність операцій п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, без зазначення чим саме підтверджується ризиковість платника податків- обмежує Позивача у можливості належним чином скористуватись наданими йому правами по розблокуванню накладної, в т.ч. надати необхідний/достатній пакет документів.

Підставою зупинення реєстрації податкових накладних №493 від 28 лютого 2024 року, №62 від 01 лютого 2024 року, №492 від 27 лютого 2024 року, №496 від 28 лютого 2024 року, №4 від 04 березня 2024 року, №14 від 05 лютого 2024, №502 від 29 лютого 2024 року, №311 від 19 лютого 2024 року, №3 від 04 березня 2024 року, №13 від 05 березня 2024 року, №342 від 16 лютого 2024 року та №503 від 29 лютого 2024 року, в квитанціях №1 було зазначено що податкові накладні складені і подані платником податку, який відповідає п.8 критеріїв ризиковості платника податку.

Однак такі висновки є помилковими, оскільки оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, по факту є основним діяльності Підприємства, що підтверджується і відомостями що містяться у ЄДРПОУ, про що добре відомо податковому органу .

Всі вказані вище операції підтверджуються належним чином складеними первинними документами.

У квитанціях №1 не зазначено жодного критерію ризиковості (передбаченого постановою КМУ 1165), на підставі яких було зупинено ПН в реєстрі. Зазначено лише про відповідність платника п.8 Критеріїв ризиковості платника. Жодні конкретні пропозиції щодо необхідних документів та/або пояснень відсутні. Лише процитовано зміст Наказу Мінфіну №520 щодо необхідності надання документів та письмових пояснень.

ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» займається діяльністю, яка повністю відповідає установчим та реєстраційним документам, а операції підприємства носять однотипний стабільний характер та повністю відповідають статутному виду діяльності, що значно спрощує їх адміністрування та податковий контроль.

Відповідно до п.10 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (Затвердженого Наказом №520 від 12.12.2019 року), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено може включати:

-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Разом з тим, пункт 6 зазначеного Порядку визначає, що письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Одночасно згідно п.11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄДР, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, комісія регіонально рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

-та/або надання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених з порушенням законодавства.

На виконання вимог вказаного пункту, Підприємство направило до ГУ ДПС письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 Порядку, в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДПС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

В поясненнях Підприємство серед іншого зазначило, і про структуру діяльності (з повним описом матеріально-технічної бази) і про господарські операції, та підтвердило пояснення первинними документами.

ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» здійснює оптову торгівлю твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, і це є основним видом діяльності, що видно зі звітності, що подається до податкового органу.

Отже, ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» в повному обсязі виконало вимоги пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄДР, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної'/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено та надало копії документів, визначених орієнтованим переліком, про підтвердження реальності здійснення операцій по оскаржуваним податковим накладним, реєстрацію яких зупинено.

Проте, незважаючи на вказані обставини, та те, що всі документи зазначені комісією були подані комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, були прийняті Рішення №12498070/45116887 від 04.02.2025 року, №12498203/45116887 від 12.02.2025 року, №12484102/45116887 від 12.02.2025 року, №12498105/45116887 від 12.02.2025 року, №12484081/45116887 від 12.02.2025 року, №12498205/45116887 від 10.02.2025 року, №12498104/45116887 від 12.02.2025 року, №12460743/45116887 від 10.02.2025 року, №12498204/45116887 від 12.02.2025 року, №12498103/45116887 від 12.02.2025 року, №12498083/45116887 від 12.02.2025 року та №12498084/45116887 від 12.02.2025 року, про відмову у реєстрації оскаржуваних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: « надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В графі Додаткова інформація зазначено: неможливо підтвердити придбання пального у ТОВ «Термінал Сістем» в зв`язку з відмовою в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, транспортування в зв`язку з зупинкою/відмовою реєстрації податкових накладних в ЄРПН на відповідні послуги, Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.».

При цьому в графі Додаткова інформація - жодного документу не зазначено.

Зазначене підтверджує протиправність дій податкового органу.

Так, відповідно до пункту 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (Затвердженого Наказом №520 від 12.12.2019 року) зазначений вичерпний перелік підстав при наявності яких комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, а саме:

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вже зазначалось судом ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» надало усі Пояснення, що стосуються операцій по яким було складено вищезазначені податкові накладні.

У даному пункті (11) Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН відсутня така підстава як «підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій».

Із зазначеного формулювання, навіть якщо припустити, що така підстава була передбачена нормами діючого законодавства, абсолютно не зрозуміло про кого саме йде мова, і яке він має відношення до правочину на підставі якого складено заблоковані податкові накладні.

Більш того, із зазначеного формулювання не тільки не зрозуміло про якого суб`єкта господарювання йде мова, а і на підставі чого комісія зробила такий висновок. На які саме докази вони посилались.

З приводу того, що неможливо підтвердити придбання пального, транспортування в зв`язку з зупинкою/відмовою реєстрації податкових накладних в ЄРПН, хочемо зазначити, що такі підстави не можуть бути підставою для відмови у реєстрації ПН оскільки:

-питання реальності здійснення господарських операцій не являється предметом дослідження при вирішенні питання реєстрації/відмові у реєстрації ПН/РК до ПН. Зазначені питання можуть бути предметом дослідження виключно в межах проведення документальної перевірки, про що зазначає у своїй практиці ВС;

-відтак дослідження реальності господарських операцій виходить за межі повноважень комісії що приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, оскільки відповідним Порядком, по якому вона діє, не регламентується;

-реєстрація ПН, іншими суб`єктами господарювання, немає ніякого відношення до господарських операцій по яких були складені спірні Податкові накладні, документи по реальності/правомірності яких були надані в повному обсязі.

ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» в повному обсязі виконало вимоги пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄДР, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної'/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію якої зупинено та надало копії документів, визначених орієнтованим переліком, про підтвердження реальності здійснення операцій по оскаржуваній податковій накладній, реєстрацію якої зупинено.

Як вбачається з оскаржуваних Рішень Комісії, підставою для відмови Підприємству в реєстрації податкових накладних, було обрано: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства». В графі Додаткова інформація зазначено: «неможливо підтвердити придбання пального у ТОВ «Термінал Сістем» в зв`язку з відмовою в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, транспортування в зв`язку з зупинкою/відмовою реєстрації податкових накладних в ЄРПН на відповідні послуги, Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.».

Відтак, суд робить висновок, що оскаржувані Рішення Комісії є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні пояснення та документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій по податковим накладним, у реєстрації яких було відмовлено. Господарські операції, за результатом яких було складено вищенаведені податкові накладні носять реальний, незмінний характер.

З поданих суду доказів убачається, що ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ», на момент здійснення таких господарських операцій, мало і має достатні технічні, та матеріальні ресурси.

Таким чином, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» та ПАТ «ЧЗЕРНОПРОДУКТ МХП, ТОВ «КОНОНІВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР», ПАТ «МИРОНІВСЬКИЙ ЗАВОДПО ВИГОТОВЛЕННЮ КРУП І КОМБІКОРМІВ», ТОВ «МХП-УРОЖАЙНА КРАЇНА», ТОВ «ОБРІЙ», ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА «УРОЖАЙ» та СТОВ «ХОРОБОР АГРО» та на те, що такі документи та пояснення були надані Комісії, остання не мала правових підстав для відмови ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ» у реєстрації податкових накладних №493 від 28 лютого 2024 року, №62 від 01 лютого 2024 року, №492 від 27 лютого 2024 року, №496 від 28 лютого 2024 року, №4 від 04 березня 2024 року, №14 від 05 лютого 2024, №502 від 29 лютого 2024 року, №311 від 19 лютого 2024 року, №3 від 04 березня 2024 року, №13 від 05 березня 2024 року, №342 від 16 лютого 2024 року та №503 від 29 лютого 2024 року.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Приватного підприємства "Торговий Дім "Чернігівнафтопродукт" (вул. Громадська, 60, м. Чернігів,Чернігівський р-н, Чернігівська обл.,14037) до Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053), Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11, м. Чернігів, 14000) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12498070/45116887 від 12.02.2025 року, №12460743/45116887 від 04.02.2025 року, №12484081/45116887 від 10.02.2025 року, №12498203/45116887 від 12.02.2025 року, №12498204/45116887 від 12.02.2025 року, №12498205/45116887 від 12.02.2025 року, №12484102/45116887 від 10.02.2025 року, №12498103/45116887 від 12.02.2025 року, №12498104/45116887 від 12.02.2025 року, №12498105/45116887 від 12.02.2025 року, №12498083/45116887 від 12.02.2025 року та №12498084/45116887 від 12.02.2025 року про відмову у реєстрації податкових накладних №493 від 28 лютого 2024 року, №62 від 01 лютого 2024 року, №492 від 27 лютого 2024 року, №496 від 28 лютого 2024 року, №4 від 04 березня 2024 року, №14 від 05 лютого 2024, №502 від 29 лютого 2024 року, №311 від 19 лютого 2024 року, №3 від 04 березня 2024 року, №13 від 05 березня 2024 року, №342 від 16 лютого 2024 року та №503 від 29 лютого 2024 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №493 від 28 лютого 2024 року, №62 від 01 лютого 2024 року, №492 від 27 лютого 2024 року, №496 від 28 лютого 2024 року, №4 від 04 березня 2024 року, №14 від 05 березня 2024, №502 від 29 лютого 2024 року, №311 від 19 лютого 2024 року, №3 від 04 березня 2024 року, №13 від 05 березня 2024 року, №342 від 16 лютого 2024 року та №503 від 29 лютого 2024 року подані ПП «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЧЕРНІГВНАФТОПРОДУКТ».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного підприємства "Торговий Дім "Чернігівнафтопродукт" судові витрати в розмірі 29 068,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 03 липня 2025 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2025
Оприлюднено07.07.2025
Номер документу128605527
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —620/6655/25

Ухвала від 31.07.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 30.06.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Рішення від 30.06.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 12.06.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні