Герб України

Рішення від 25.06.2025 по справі 902/507/25

Господарський суд вінницької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"25" червня 2025 р.Cправа № 902/507/25

Господарський суд Вінницької області у складі головуючого судді Виноградського О. Є., за участю секретаря судового засідання Ганкіної А. Л., за участю:

прокурора Ярмощука В. П.,

інші учасники справи не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні Господарського суду Вінницької області справу № 902/507/25

за позовом: Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області (місцезнаходження; вул. Національна, буд 6а., м. Жмеринка., Жмеринський р-н., Вінницька обл., 23100; ідентифікаційний код юридичної особи 02909909)в інтересах держави в особі Барської міської ради (місцезнаходження: майдан Святого Миколая, буд 18., м.Бар, Жмеринського р-н., Вінницька обл., 2300; ідентифікаційний код юридичної особи: 04051017)

до: Сільськогосподарсього товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" (місцезнаходження: вул. Б.Претвича, буд.39., м.Бар., Жмеринський р-н., Вінницька обл., 23000 іденфікаційний код юридичної особи 30072357

про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні водним об`єктом та земельною ділянкою під ним

У С Т А Н О В И В :

21.04.2025 Керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом в інтересах держави в особі Барської міської ради з позовом до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» про

- усунення перешкод власнику Барській міській територіальній громаді в особі Барської міської ради у користуванні та розпорядженні водним об`єктом водосховищем «Фольваркське» площею 65 га та земельною ділянкою під ним шляхом скасування державної реєстрації права постійного користування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» на земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001;

- усунення перешкод власнику Барській міській територіальній громаді в особі Барської міської ради у користуванні та розпорядженні водним об`єктом водосховищем «Фольваркське» площею 65 га та земельною ділянкою під ним шляхом зобов`язання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» повернути Барській міській територіальній громаді в особі Барської міської ради водний об`єкт - водосховищем «Фольваркське» площею 65 га та земельну ділянку водного фонду під ним з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001 площею 118,9 га, що розташована на території Барської міської ради.

Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор вказує наступне.

На території Барської міської територіальної громади за межами населених пунктів колишньої Журавлівської сільської ради (наразі барська міська рада), розташований водний об`єкт водосховище «Фольваркське» площею 65 га на земельній ділянці з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001 площею 118,9 га.

Відповідно до повідомлення Барської міської ради № 04-04/159 від 21.01.2025, земельна ділянка з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001 площею 118,9 га перебуває в користуванні Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» на підставі державного акта серії I-ВН № 001596 від 21.02.1996.

Прокурор стверджує, що вищевказаний акт на право постійного користування землею серії I-ВН № 001596, видано Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп», відповідно до якого Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп» в постійне користування надано земельну ділянку площею 118,9 га, що розташована на території Журавлівської сільської ради. На вказаній земельній ділянці розташоване водосховище «Фольваркське».

З посиланням на висновок спеціаліста від 03.03.2025, залученого в кримінальному провадженні № 12025020140000034 від 11.02.2025, повідомлення Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 0-2-0.6-1105/2-25 від 25.02.2025 та інформацію з Державного земельного кадастру прокурор стверджує, що в період 1995-1996 років земельна ділянка зазначена в державному акті серії I-ВН № 001596 від 21.02.1996 в межах населених пунктів не перебувала.

Також, прокурор, з посиланням на повідомлення Жмеринської районної військової адміністрації Вінницької області, Жмеринської районної державної адміністрації Вінницької області, Барської районної державної адміністрації Вінницької Вінницької області, Вінницької обласної військової адміністрації та Барської міської ради зазначає, що розпорядження щодо надання в користування земельних ділянок які використовуються СТОВ «Прогрес» не приймались та відповідні договори не укладались.

Відповідно до статуту СТОВ «Прогрес», зареєстрованого 21.05.2011 Барською районною державною адміністрацією, останнє створено шляхом реорганізації (перетворення) Сільськогосподарського відкритого акціонерного товариства «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива». В свою чергу, згідно п.1.1. Статуту СВАТ «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива» засноване відповідно до рішення Регіонального відділення фонду державного майна України по Вінницькій області № 954 від 27.08.1998, шляхом перетворення Барського рибоводного цеху структурного підрозділу Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп» в сільськогосподарське відкрите акціонерне товариство та є правонаступником цього структурного підрозділу.

Тобто, за висновком прокурора, СТОВ «Прогрес» використовує спірну земельну ділянку та водний об`єкт, що розташований на ній на підставі державного акта серії I-ВН № 001596, який був виданий структурному підрозділу іншої юридичної особи Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп», ніж того Барський рибоводний цех Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп», правонаступником якого є відповідач, відповідно до вищевказаних статутів.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.04.2025 справу розподілено судді Виноградському О. Є.

Ухвалою судді Господарського суду Вінницької області від 25.04.2025 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

26.04.2025 позивач отримав, надіслану йому через підсистему «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, ухвалу про відкриття провадження у справі, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с.125 т.2).

Позивач Барська міська рада не скористався своїм правом та не подав суду пояснення щодо позовної заяви.

26.04.2025 відповідач отримав, надіслану йому через підсистему «Електронний суд» Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, ухвалу про відкриття провадження у справі, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с.125 т.2).

30.04.2025 від відповідача Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» до Господарського суду Вінницької області надійшла Заява про визнання позовних вимог (вх. канц. суду № 01-34/4575/25 від 30.04.2025) (а.с. 126 т.2).

Відповідно до заяви позовні вимоги керівника Жмеринської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Барської міської ради до СТОВ «Прогрес» про усунення перешкод у користуванні майном відповідач визнає в повному обсязі та просить їх задовольнити. Також відповідач просить проводити розгляд справи без представника СТОВ «Прогрес».

В підготовче засідання, призначене судом на 12:00 год 28.05.2025 з`явився прокурор. Інші учасники справи не з`явились.

В підготовчому засіданні суд постановив ухвалу, занесену до протоколу судового засідання про відкладення підготовчого засідання до 12:00 25.06.2025.

В підготовче засідання, призначене судом на 12:00 год 25.06.2025 з`явився прокурор. Інші учасники справи не з`явились.

Позивач та відповідач, повідомлені належним чином про дату, місце та час підготовчого засідання своїм правом на участь в підготовчому засіданні не скористались, своїх представників в підготовче засідання не направили.

Статтею 202 Господарського процесуального кодексу України визначені наслідки неявки в судове засідання учасника справи. Зокрема, згідно із частиною третьою статті 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки. При цьому, суд зазначає, що відповідно до частини четвертої статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

У підготовчому засіданні прокурор підтримав свій позов.

Відповідно до частини першої статті 191 ГПК України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд (частина четверта статті 191 ГПК України).

Відповідно до частини третьої статті 185 ГПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.

В підготовчому засідання, в зв`язку з визнанням відповідачем позову суд оголосив про перехід до стадії ухвалення рішення та час його проголошення в цьому судовому засіданні.

Після ухвалення судом рішення, у підготовчому засіданні, 25.06.2025, оголошено вступну та резолютивну частину рішення, яка долучена до матеріалів справи.

Заслухавши пояснення прокурора оцінивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, суд установив.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно частини першої статті 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За приписами частини першої статті 58 ЗК України до земель водного фонду належать землі, зайняті:

а) морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;

б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;

в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;

г) береговими смугами водних шляхів;

Згідно матеріалів наявних в справі, в 1991 році створено Вінницьке державне обласне виробниче об`єднання рибного господарства «Вінницярибгосп». Статут Об`єднання затверджено Генеральним директором виробничого державно-кооперативного об`єднання «Укррибгосп» та загальними зборами колективу виробничого об`єднання «Вінницярибгосп» (а.с.185, 186 т.1).

31.07.1995 наказом № 120 Міністерства рибного господарства України на базі господарств об`єднання «Вінницярибгосп»: рибокомбінату, Вінницької, Уланівської, Тиврівської рибоводно-меліоративних станцій та пересувної механізованої колони № 4 вирішено створити Вінницьке обласне державне виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство «Вінницярибгосп» з правом юридичної особи з 10.08.1995 (а.с. 194-196 т.1).

31.07.1995 наказом № 123 Міністерства рибного господарства України на базі господарств: Ольгопільської та Бершадської рибоводно-меліоративних станцій вирішено створити Ольгопільське державне виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство з правом юридичної особи. Також, вказаним наказом вирішено ліквідувати як юридичні особи Ольгопільську рибоводно-меліоративну станцію та Бершадську рибоводно-меліоративну станцію (а.с. 187, 188 т.1).

10.09.1995 на 5 сесії 22 скликання Журавлівська сільська рада народних депутатів Барського району Вінницької області ухвалила рішення (а.с. 41 т.1):

- про затвердження існуючої площі рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп в розмірі 118,9 га.

- видати державний акт на право постійного користування землею Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп».

29.12.1995 Міністерством рибного господарства України затверджено Статут Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп» (а.с.197-207 т.1).

Згідно Статуту Вінницьке обласне державне виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство «Вінницярибгосп» засноване на державній власності, входить до складу Виробничого державного кооперативного об`єднання рибного господарства «Укррибгосп» і підпорядковане Міністерству рибного господарства України (а.с.198 т.1).

В пункті 3.1. Статут визначено, що Підприємство є юридичною особою. Права і обов`язки юридичної особи Підприємство набуває з дня його державної реєстрації.

Відповідно до пункту 4.3. Статуту джерелами формування майна Підприємства є:

-майно, передане йому органами державного управління;

-доходи, одержані від реалізації продукції, а також від інших видів фінансово-господарської діяльності;

-доходи від цінних паперів;

-кредити банків та інших кредиторів;

-капітальні вкладення і дотації з бюджетів;

-безоплатні або благодійні внески, пожертвування організацій, підприємств і громадян;

-придбання майна іншого підприємства, організації;

-іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законодавством.

21.02.1996 Журавлівська сільська рада народних депутатів Барського району Вінницької області видала Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп» Державний акт на право постійного користування землею І-ВН № 001596 площею 118,9 гектарів землі (а.с.31, 32 т.1).

25.06.1996 наказом № 82 Вінницького обласного виробничого об`єднання Вінницярибгосп» затверджено структуру Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарського рибоводного підприємства до складу якого включено на правах структурних підрозділів (а.с.189-194 т.1):

- заводоуправління/коптильний цех, рибдільниця «Вишня»,

11 виробничих рибоводних цехів:

-Барський;

-Бершадський;

-Дашівський;

-Літинський;

-Пиківський;

-Прилукський;

-Тульчинський;

-Південно-Бузькій;

-Таврійський;

-Уланівський;

-Киріївський;

-ПМК /пересувна механізована колона/.

Згідно із довідкою Вінницького обласного управління статистики від 01.08.1996 Вінницьке обласне державне виробниче сільськогосподарсько-рибоводне Підприємство «Вінницярибгосп» зареєстровано районною державною адміністрацією 29.07.1996 як юридичну особу та 01.08.1996 включено до ЄДРПОУ (а.с.208 т.1).

Проаналізувавши у сукупності зміст:

-наказу Міністерства рибного господарства України № 120 від 31.07.1995, в якому поряд з рішенням про створення на базі господарств об`єднання «Вінницярибгосп» Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп» з правом юридичної особи вирішено ліквідувати ці підприємства (створення ліквідаційних комісій) та вирішення питань працівників ліквідованих юридичних осіб;

-наказу № 82 Вінницького обласного виробничого об`єднання Вінницярибгосп», яким затверджено структуру Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарського рибоводного підприємства до складу якого включено на правах структурних підрозділів заводоуправління/коптильний цех, рибдільниця «Вишня» та 11 виробничих рибоводних цехів;

-Статуту Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп», з положення якого свідчать, що підприємство є новоствореною юридичною особою;

-відсутність в матеріалах справи роздільного акту (балансу);

суд дійшов висновку, що Вінницьке обласне державне виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство «Вінницярибгосп» є новоствореною юридичною особою.

Відповідно до пункту третього частини першої статті 27 ЗК України від 18.12.1999 № 561-ХІІ, право користування земельною ділянкою чи її частиною припиняється у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації, селянського (фермерського) господарства.

Оскільки, Виробниче об`єднання «Вінницярибгосп», до складу якого входив Барський рибцех, було припинено шляхом ліквідації, то відповідно до пункту третього частини першої статті 27 ЗК України від 18.12.1999 № 561-ХІІ, було припинено і право користування спірною земельною ділянкою, посвідчене Державним актом на право постійного користування землею І-ВН № 001596 площею 118,9 гектарів землі

За приписами статті 19 ЗК України від 18.12.1999 № 561-ХІІ (чинного на час виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.

Міська Рада народних депутатів надає земельні ділянки (крім ріллі і земельних ділянок, зайнятих багаторічними насадженнями) для будь-яких потреб у межах міста.

Районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Ради народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів:

із земель запасу для сільськогосподарського використання;

із земель лісового і водного фонду у випадках, передбачених статтями 77 і 79 цього Кодексу;

для ведення селянського (фермерського) господарства, у разі відмови в наданні земельної ділянки сільською, селищною Радою народних депутатів.

Обласні Ради народних депутатів надають земельні ділянки:

із земель усіх категорій за межами населених пунктів для будівництва шляхів, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів та інших лінійних споруд;

в усіх інших випадках, крім передбачених частинами першою, другою, третьою і п`ятою цієї статті.

Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки. Клопотання про відведення ділянок, що надаються Верховною Радою України, подаються до обласної, Київської, Севастопольської міської Ради народних депутатів.

Відповідно до статті 78 ЗК України від 18.12.1999 № 561-ХІІ (чинного на час виникнення спірних правовідносин) до земель водного фонду належать землі, зайняті ріками, озерами, водоймами, болотами, гідротехнічними та іншими водогосподарськими спорудами, а також землі, виділені по берегах водойм під смуги відведення.

Судом встановлено, що 10.09.1995 на 5 сесії 22 скликання Журавлівська сільська рада народних депутатів Барського району Вінницької області ухвалила рішення видати державний акт на право постійного користування землею Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп». 21.02.1996 Журавлівська сільська рада народних депутатів Барського району Вінницької області видала Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп» Державний акт на право постійного користування землею І-ВН № 001596 площею 118,9 гектарів землі.

Ухваливши рішення видати державний акт на право постійного користування землею Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп» Журавлівська сільська рада народних депутатів Барського району Вінницької області вийшла за межі своїх повноважень з огляду на приписи статті 19 ЗК України від 18.12.1999 № 561-ХІІ.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підставою набуття земельної ділянки у власність із земель державної чи комунальної власності є відповідне рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, а не державний акт на право власності на земельну ділянку. Такий акт лише посвідчував відповідне право та не мав самостійного юридичного значення.

У цьому висновку суд звертається до правової позиції, що викладена в Постанові Великої Палати Верховного суду від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17.

Відповідно до правової позиції, викладеної в Постанові Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 20.05.2020 у справі № 911/1902/19 державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є юридичним фактом, який полягає в офіційному визнанні та підтвердженні державою набутого особою речового права на нерухомість та є елементом в юридичному складі (сукупності юридичних фактів), який призводить до виникнення речових прав. При цьому реєстрація права власності хоча і є необхідною умовою, з якою закон пов`язує виникнення речових прав на нерухоме майно, однак реєстраційні дії є похідними від юридичних фактів, на підставі яких виникають, припиняються чи переходять речові права, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття права власності. Близький за змістом правовий висновок неодноразово сформульований Верховним Судом, зокрема в постановах від 27.06.2018 у справі № 921/403/17-г/6, від 08.08.2019 у справі № 909/472/18, від 29.04.2020 у справі № 911/1455/19.

29.07.1998 Фонд державного майна України видав Наказ № 855 про приватизацію Барського рибоводного цеху структурного підрозділу Вінницького обласного державного сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп», яке знаходиться за юридичною адресою: 288000, Вінницька обл., м. Бар, вул. Димитрова,29 (а.с.214 т.1).

25.08.1998 Фонд державного майна України видав Наказ № 944 про приватизацію Вінницького обласного державного сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп», яке знаходиться за юридичною адресою: 287111, Вінницька обл., Вінницький р-н, с. Якушинці.

18.08.1998 видав Наказ № 115 про проведення структурної перебудови Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп» і створення на його базі Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства з правом юридичної особи, до складу якого входять структурні підрозділи серед яких головне підприємство/рибдільниця «Вишня», коптильний цех, село Якушенці Вінницького району, Барський виробничих рибоводний цех / м. Бар, Барського району (а.с.212 т.1).

23.12.1998 Начальником Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій області затверджено статут Сільськогосподарського відкритого акціонерного товариства «Вінницярибгосп» (а.с.219-238 т.1).

Згідно пункту 1.1. статуту Сільськогосподарське відкрите акціонерне товариство «Вінницярибгосп» засноване відповідно до рішення засновника - Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій області від 27.08.98 шляхом перетворення сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп» в сільськогосподарське відкрите акціонерне товариство відповідно до закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі».

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки 420716654; Дата та час формування: 02.04.2025 10:29:42) право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001 площею 118,9 га зареєстровано за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Прогрес». Документи, подані для державної реєстрації державний акт на право постійного користування землею, серія та номер: І-ВН001596, виданий 21.02.1996, видавник: Журавлівська сільська Рада народних депутатів; наказ, серія та номер% 52, виданий 07.06.2001, видавник: Голова правління М. І. Мельник (а.с. 241 т.1).

Статут Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес», затверджено Загальними зборами засновників сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» 20.04.2001 та зареєстровано Барською районною державною адміністрацією м. Бар 21 травня 2001 року.

Відповідно до пункту 1.1. Статуту Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Прогрес» створено шляхом реорганізації (перетворення) сільськогосподарського відкритого акціонерного товариства «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива» у сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю за рішенням загальних зборів акціонерів сільськогосподарського відкритого акціонерного товариства «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива» від 20.04.2001 (Протокол № 6) (а.с.43 т.2).

Засновниками товариства (надалі учасники) є фізичні особи, які є акціонерами сільськогосподарського відкритого акціонерного товариства «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива», які за рішенням загальних зборів учасників прийняли участь в створенні Товариства, внесли грошові кошти та частку майна для створення статутного фонду Товариства шляхом переведення частки в статутному фонді сільськогосподарського відкритого акціонерного товариства «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива» в статутний фонд сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» (пункт 4.1. Статуту СТОВ «Прогрес»).

Статут Сільськогосподарського відкритого акціонерного товариства «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива» затверджено Начальником регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій області 23.12.1998 та зареєстровано Барською районною державною адміністрацією Вінницької області (а.с.15 35 т.2).

Згідно пункту 1.1. Статуту Сільськогосподарське відкрите акціонерне товариство «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива» засноване відповідно до рішення засновника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій області від 27.08.98 № 954 шляхом перетворення Барського рибоводного цеху структурного підрозділу Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп» у сільськогосподарське відкрите акціонерне товариство відповідно до Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» від 10.07.96 № 290/96ВР.

Отже, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Прогрес» є правонаступником Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп».

В той же час, як було встановлено судом, до Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп» не перейшло право користування

Оскільки, як вже було встановлено судом, до Вінницького обласного державного виробничого сільськогосподарсько-рибоводного підприємства «Вінницярибгосп» не перейшло право постійного користування спірною земельною ділянкою, то і Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Прогрес» не набуло права постійного користування цією земельною ділянкою.

10.12.2020 Вінницька обласна державна адміністрація ухвалила розпорядження № 760 про надання сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Прогрес» дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 288,4 га на території Підлісноялтушківської сільської ради Барського району, за межами населеного пункту, для рибогосподарських потреб (а.с.162 т.1).

10.03.2025 листом № 04-04/604 (а.с.154, 155 т.1) Барська міська рада у відповідь на запит Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області № 52/1-369 вих-25 від 04.03.2025 (а.с.149-153 т.1) повідомила, що Барською міською радою не укладались договори оренди та не приймались рішення про надання у користування СВАТ «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива», або СТОВ «Прогрес» земельних ділянок водного фонду, які були надані в постійне користування Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп». На рахунок Барської міської територіальної громади не надходили кошти за користування СТОВ «Прогрес» зазначеними земельними ділянками.

Також Барська міська рада повідомила, що не володіє інформацією щодо укладення Мигалівською, Ялтушківською, Журавлівською, Підлісноялтушківською, Гаївською, Чемериською та Балківською сільськими радами договорі в оренди, отримання плати, а також прийняття рішень про надання в користування СВАТ «Барське рибоводне підприємство «Голуба нива», або СТОВ «Прогрес» земельних ділянок водного фонду.

10.03.2025 листом № 01.01-67/2237 Вінницька обласна військова адміністрація, розглянувши запити Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області № 02.52/1-22вих-25 від 13.02.2025 та № 02.52/1-329вих-25 від 26.02.2025 повідомила, що Обласна військова (державна) адміністрація не приймала рішення про надання у користування земельних ділянок сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Прогрес», а також не укладала договори оренди.

Разом з тим, Вінницька обласна військова адміністрація повідомила, що розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 10.12.2020 № 760-762 та від 21.04.2021 № 342-346 «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) сільськогосподарському товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), розташованих на території Барської міської ради та Копайгородської селищної ради Жмеринського району, для рибогосподарських потреб (а.с.160, 161 т.1).

25.02.2025 листом № 39/223 Жмеринська районна військова адміністрація на запит Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області № 02.52/1-221 вих-25 від 13.02.2025 повідомила, що Жмеринською районною державною адміністрацією та Барською районною державною адміністрацією розпоряджень щодо надання в користування земельних ділянок, які використовуються СТОВ «Прогрес» не приймалось та договори оренди не укладались (а.с.181 т.1).

17.02.2025 листом № 85 Архівний відділ Жмеринської районної державної адміністрації Вінницької області повідомив керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області, що Архівний відділ не володіє інформацією щодо надання Барською районною державною адміністрацією у користування земельних ділянок, які були надані в постійне користування Барському рибцеху виробничого об`єднання «Вінницярибгосп»; щодо укладення Барською РДА чи Жмеринською РВА договорів оренди з фізичними/юридичними особами відносно вказаних земельних ділянок; а також чи сплачувалась на користь Барської РДА або Жмеринської РВА плата за користування вказаними земельними ділянками (а.с. 182 т.1).

Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості (пункт дев`ятий статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Відповідно до частини третьої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

Зайняття земельної ділянки водного фонду з порушенням статті 59 ЗК України має розглядатися як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовна вимога зобов`язати повернути земельну ділянку має розглядатися як негаторний позов, який може бути заявлений упродовж всього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки водного фонду.

У цьому висновку суд звертається до правової позиції, що викладена в Постанові Великої Палати Верховного суду від 07.04.2020 у справі № 372/1684/14-ц.

Щодо підстав представництва прокурором інтересів держави

02.04.2025 Керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області звернувся з запитом за № 52/1-526вих-25 до Барського міського голови, яким просив повідомити чи вживались/вживатимуться Барською міською радою заходи щодо усунення перешкод Барській міській територіальній громаді в користуванні земельною ділянкою з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001, площею 118,9 га, що розташована на території колишньої Журавлівської сільської ради, нині Барської міської ради та на даний час протиправно використовується СТОВ «Прогрес» (а.с.89-93 т.2).

Листом від 07.04.2025 за № 04-04/831 заступник міського голови Барської міської ради з питань діяльності виконавчих органів ради повідомив Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області, що земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001, площею 118,9 га, що знаходиться на території колишньої Журавської сільської ради протиправно використовує СТОВ «Прогрес» (а.с.94 т.2).

Також, вказаним листом заступник міського голови Барської міської ради з питань діяльності виконавчих органів ради повідомив, що у зв`язку з обмеженим фінансуванням Барська міська рада не буде вживати заходів щодо зазначеного водного об`єкта у 2025 році.

15.04.2025 Керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області звернувся з листом за № 52/1-587вих-25 до Барського міського голови, яким повідомив, що Жмеринська окружна прокуратура має намір звернутись до Господарського суду Вінницької області із позовною заявою в інтересах держави в особі Барської міської ради до СТОВ «Прогрес» про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні водним об`єктом та земельною ділянкою під ним.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

В Рішенні від 08.04.1999 № 3-рп/99 у справі № 1-1/99 Конституційний суд України зазначив, що інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств. Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами (частина третя статті 53 ГПУ України»).

Відповідно до частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини (частина третя статті 23 Закону України «Про прокуратуру»).

Системне тлумачення статті 53 ГПК України й абзацу першого частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Конституційний Суд України зазначив, що поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до статей 6, 7, 13 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади (абзац другий частини п`ятої Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо (постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18, пункт 40; від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20, пункт 8.37; від 28.09.2022 у справі № 483/448/20, пункт 7.16; від 20.06.2023 у справі № 633/408/18, пункт 10.17; від 21.06.2023 у справі № 905/1907/21, пункт 8.54; від 08.11.2023 у справі № 607/15052/16-ц, пункт 8.16, від 11.06.2024 у справі № 925/1133/18 пункт 71).

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Зважаючи на докази, подані прокурором щодо підстав звернення з позовом в інтересах держави в особі визначеного прокурором позивача, суд вважає обґрунтованими підстави представництва прокурором інтересів держави в особі Барської міської ради у цій справі.

Відповідно до частини першої статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд враховує, що Європейський суд з прав людини у справі «Проніна проти України» у рішенні від 18.07.2006 та у справі «Трофимчук проти України» у рішенні від 28.10.2010 зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Проаналізувавши вищевказані норми права, оцінивши належність, допустимість та достовірність кожного окремого доказу, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності суд прийшов до висновку, що позовні вимоги Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в Північного офісу Держаудитслужби в особі Барської міської ради до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 74, 76 80, 129, 233, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Вінницької області,

У Х В А Л И В:

1.Позов Керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі Барської міської ради до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні водним об`єктом та земельною ділянкою під ним задовольнити.

2.Усунути перешкоди власнику Барській міській територіальній громаді в особі Барської міської ради (майдан Святого Миколая, буд. 18, місто Бар, Жмеринського району, Вінницької області, 23000, ідентифікаційний код юридичної особи 04051017) у користуванні та розпорядженні водним фондом водосховищем «Фольваркське» площею 65 га та земельною ділянкою під ним шляхом скасування державної реєстрації права постійного користування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» (вул. Б. Претвича, буд. 39, м. Бар, Жмеринського району, Вінницької області, 23000, ідентифікаційний код юридичної особи 30072357) на земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001, площею 118, га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2473722805060), припинивши право постійного користування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» на земельну ділянку із кадастровим номером 0520281600:03:001:0001.

3.Усунути перешкоди власнику Барській міській територіальній громаді в особі Барської міської ради (майдан Святого Миколая, буд. 18, місто Бар, Жмеринського району, Вінницької області, 23000, ідентифікаційний код юридичної особи 04051017) у користуванні та розпорядженні водним фондом водосховищем «Фольваркське» площею 65 га та земельною ділянкою під ним шляхом зобов`язання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Прогрес» (вул. Б. Претвича, буд. 39, м. Бар, Жмеринського району, Вінницької області, 23000, ідентифікаційний код юридичної особи 30072357) повернути Барській міській територіальній громаді в особі Барської міської ради водний об`єкт водосховище площею 65 га та земельну ділянку водного фонду під ним з кадастровим номером 0520281600:03:001:0001 площею 118,9 га, що розташована на території Барської міської ради.

4.Стягнути з відповідача на користь Вінницької обласної прокуратури судовий збір в сумі 6056 гривень (отримувач коштів: Вінницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02909909, банк отримувача ДКСУ м. Київ, МФО 820172, рахунок: UA568201720343110002000003988).

5.Видати накази після набрання рішенням законної сили.

6.Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

7.Згідно частини першої статті 256 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено скорочене (вступну та резолютивну частини) рішення суду або якщо розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

8.Примірник рішення надіслати учасникам справи до електронних кабінетів у системі ЄСІТС, за їх відсутності - рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення, а також Жмеринській окружній прокуратурі на адресу електронної пошти: zhmerynka@vin.gp.gov.ua.

Повне рішення складено 03 липня 2025 р.

Суддя Олег ВИНОГРАДСЬКИЙ

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - Жмеринській окружній прокуратурі на адресу електронної пошти: zhmerynka@vin.gp.gov.ua

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення25.06.2025
Оприлюднено07.07.2025
Номер документу128624404
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них

Судовий реєстр по справі —902/507/25

Судовий наказ від 29.07.2025

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Судовий наказ від 29.07.2025

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Рішення від 25.06.2025

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Виноградський О.Є.

Ухвала від 29.05.2025

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Виноградський О.Є.

Ухвала від 25.04.2025

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Виноградський О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні