Володимирецький районний суд рівненської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа 556/871/23
Номер провадження 2/556/191/2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24.10.2024 року селище Володимирець
Володимирецький районний суд Рівненської області в складі
головуючої судді Іванків О.В.,
секретаря Кньовець Н.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в селищі Володимирець цивільну справу за позовомкерівникаВараської окружної прокуратури в інтересахдержави вособі Володимирецькоїселищної радидо ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третьої особи Фермерське господарство "Залузьке" про скасування державної реєстрації та витребування земельних ділянок,-
В С Т А Н О В И В:
Керівник Вараської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Володимирецької селищної ради ОСОБА_2 , третьої особи Фермерське господарство "Залузьке" про скасування державної реєстрації та витребування земельних ділянок.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що що ОСОБА_1 розпорядженням від 05.03.2012 № 67 надано дозвіл та, у подальшому, розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарство, в тому числі, земель водного фонду площею 1,1 га. У подальшому, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 11.02.2014 ОСОБА_1 зареєструвала право власності на земельну ділянку площею 1,9 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0018. Підставою для державної реєстрації права власності зазначено, зокрема, розпорядження голови Володимирецької районної державної адміністрації від 20.12.2013 № 359 «Про затвердження землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність». За договором дарування від 28.11.2014 №1190, ОСОБА_1 безоплатно подарувала ОСОБА_2 спірну земельну ділянку. Надалі, ОСОБА_2 17.12.2020 здійснено її поділ на 3 земельні ділянки, а саме: площею 1,66 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0019; площею 0,12 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0020; площею 0,12 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0021.
Однак, з`ясовано, що упродовж 2012-2013 років розпорядження Володимирецькою районною державною адміністрацією щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 не приймалося, що підтверджується інформаціями Вараської районної державної адміністрації від 26.09.2022 №вих 3221/01-40/22 та від 17.10.2022 №вих351 1/01-33/22. З огляду на викладене, ОСОБА_4 отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1.9 га. кадастровий номер 5620885800:04:033:0018, зареєструвала право власності на земельну ділянку державної власності без відповідного рішення органу державної влади про її передачу у власність.
Крім того, окружній прокуратурі стало відомо, що 21.03.2023 здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 5620885800:04:033:0019 та утворено нові, а саме: площею 0.9752 та. кадастровий номер 5620885800:04:033:0052; площею 0,6848 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0053.
З огляду на викладене, земельна ділянка площею 1,9 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0018, підлягає на підставі ст. 388 ЦК України витребуванню у ОСОБА_2 на користь держави в особі Володимирепької селищної територіальної громади в особі Володимирепької селищної ради.
Наведені вище обставини стали підставою для звернення до суду із даним позовом.
Вказана позовна заява надійшла до Володимирецького районного суду Рівненської області 28.03.2023 року.
Ухвалою суду від 31.03.2023 року відкрито загальне позовне провадження по даній справі.
26.05.2023 року відповідач ОСОБА_2 , не погоджуючись з пред`явленими вимогами, подав відзив на цивільний позов, в якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог позивача у повному обсязі посилаючись на безпідставність та недоведеність заявлених вимог. Відповідач заперечує щодо наведених обставин та зазначив, що оцінюючи в сукупності обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та докази, якими вони підтверджуються, позов не може бути задоволений.
02.06.2023 року від керівника Вараської окружної прокуратури, надійшла відповідь на відзив, в якому прокурор звернув увагу на підставність та обґрунтованість заявлених вимог.
28.06.2023року відпозивача ОСОБА_2 надійшла заявапро зупиненняпровадження усправі.Того жчисла ухвалоюсуду було зупинено провадження в даній справі до набрання законної сили рішенням у справі за позовом ОСОБА_2 до Вараської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними.
26.02.2024 року від в.о. керівника Вараської окружної прокуратури надійшло клопотання про поновлення провадження у справі та заява про зміну предмета позову.
Ухвалою суду від 04.03.2024 року поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 02.05.2024 року було закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.
Ухвалою суду від 17.06.2024 року задоволено заяву відповідача ОСОБА_2 залучено до участі у справі у якості третьої особи, без самостійних вимог Фермерське господарство «Залузьке» код ЄДРПОУ 42492405.
В судовому засіданні, прокурор Володимирецького відділу Вараської окружної прокуратури Піщук Д.О. позовні вимоги підтримав в повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві та заяві про зміну предмета позову, просив їх задовольнити, а також стягнути з відповідача судові витрати.
Відповідач ОСОБА_2 позовні вимоги не визнав в повному обсязі просив відмовити у їх задоволенні. Крім того, звернув увагу суду на пропущений, на думку відповідача, строк позовної давності звернення із таким позовом.
Представник Володимирецької селищної ради Кравець С.С. в судовому засіданні підтримав позов в повному обсязі та просив його задовольнити.
Представник третьоїособи Фермерськегосподарство "Залузьке", будучи належно повідомленим про час і місце проведення судових засідань, в судове засідання не з`явився.
Заслухавши пояснення учасників судового засідання, дослідивши письмові докази в їх сукупності, суд встановив такі обставини та прийшов до наступних висновків.
Відповідно до ч. 1 ст.13ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Статтею 121 Конституції України на органи прокуратури покладено обов`язок представництва інтересів держави в суді.
Згідно ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", передбачено що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
В даній справі прокурором належно мотивовано підстави звернення до суду з позовом в інтересах держави, а також дотримано встановленого законом порядку підготовки та подачі позову.
Зокрема, наявність підстав для звернення до суду з позовом в інтересах держави прокурор обґрунтував бездіяльністю протягом тривалого часу уповноваженого органу місцевого самоврядування, в інтересах якого він звернувся до суду, та обґрунтував необхідність захисту прав та інтересів держави, що відповідаєст. 23 Закону України «Про прокуратуру». Тому суд вважає, що у даному випадку допуск прокурора до суду виправданий, вступ у справу здійснений у межах дискреційних повноважень, визначених законодавством.
Судом встановлено,що розпорядженням голови Володимирецької районної державної адміністрації від 05.03.2012 № 67 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки», ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ-01.03), орієнтовною площею 1,9 га (1,1 га - за рахунок земель запасу водного фонду, з них 0,4 га під озерами, прибережними замкнутими водоймами, лиманами, та 0,7 га - відкриті заболочені землі (низинні); 0,8 га - за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення (відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом - піски), яка знаходиться за межами населених пунктів на території Красносільської сільської ради.
Пунктом 2 вказаного розпорядження зазначено, що після розробки проекту землеустрою, ОСОБА_1 необхідно подати його на погодження згідно з чинним законодавством та на проведення державної експертизи землевпорядної документації.
В Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 11.02.2014 зареєстровано за ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку площею 1,9 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0018, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, яка розташована по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 299719556208, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер: 11151760 від 24.02.2014).
Документи,на підставіяких здійсненодержавну реєстраціюправа власностіна вказануземельну ділянкузазначено,зокрема,витяг зДЗК проземельну ділянкувід 02.10.2013№5600462922013,розпорядження головиВолодимирецької районноїдержавної адміністраціївід 20.12.2013№ 359«Про затвердженняземлеустрою щодовідведення земельноїділянки увласність»,яким затвердженопроект землеустроющодо відведенняземельної ділянкита передано ОСОБА_1 у власністьземельну ділянкуплощею 1,9га,кадастровий номер 5620885800:04:033:0018, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Красносільської сільської ради Володимирецького району.
У подальшому, державним реєстратором реєстраційної служби Володимирецького районного управління юстиції Шурко Т.Ф. 25.02.2014 видано свідоцтво про право власності № НОМЕР_1 на земельну ділянку.
Однак, встановлено, що упродовж 2012-2013 років розпорядження Володимирецькою районною державною адміністрацією щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 не приймалося, що підтверджується інформаціями Вараської районної державної адміністрації від 26.09.2022 № вих 3221/01-40/22 та від 17.10.2022 № вих 351 1/01-33/22.
З огляду на викладене, ОСОБА_1 отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1.9 га. кадастровий номер 5620885800:04:033:0018, зареєструвала право власності на земельну ділянку державної власності без відповідного рішення органу державної влади про її передачу у власність.
Крім того, відповідно до ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» (в редакції чинній, на час розроблення проекту землеустрою), обов`язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Згідно інформації ГУ Держгеокадастру у Рівненській обласіі від 27.09.2022 №10-17-0.9-3386/2-22, в Головному управлінні висновок державної експертизи землевпорядної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 з кадастровим номером 5620885800:04:033:0018, відсутній.
Таким чином, у порушення вимог ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», державна експертиза проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду у власність, яка є обов`язковою, не проводилася.
Відповідно до ст. 79-1 ЗК України, сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастровою номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр». Державний земельний кадастр - едина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж (ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Основними принципами, на яких базується Державний земельний кадастр, є зокрема, принцип об`єктивності, достовірності та повноти внесених відомостей.
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку (ч. 1 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Пунктом 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 (далі - Порядок) визначено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги па таку земельну ділянку відповідно до п. н. 49-54 цього Порядку.
Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що до Державного земельного кадастру включаються відомості про земельні ділянки, зокрема кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); нормативна грошова оцінка та ін.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр», відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених ним Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.
Як вбачається з відомостей Державного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером 5620885800:04:033:0018 зареєстрована 02.10.2013 в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Водночас, як зазначено вище, усупереч вимог ч. 3 ст. 186-1 ЗК України (чинної на момент прийняття оспорюваного рішення), проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не погоджений з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.
Окрім того, при здійсненні державної реєстрації спірної земельної ділянки у Державний земельний кадастр всупереч вимогам ст. ст. 18-20 ЗК України га фактичного виду використання земельної ділянки внесено відомості про категорію земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - 01.05 Для ведення особистого селянського господарства.
Так, ч. ч. 1, 2 ст. 18 ЗК України передбачено, що до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на ряд категорій, до яких віднесено і землі водного фонду.
Як передбачено ч. ч. 1,2 ст. 20 ЗК України, при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється, зокрема на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Пунктом б ч. 1 ст. 58 ЗК України визначено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті прибережними захисними смугами вздовж морів, річок.
Отже, віднесення земельної ділянки водного фонду з кадастровим номером 5620885800:04:033:0018 до категорії земель «землі сільськогосподарського призначення» суперечить вищевказаним вимогам Закону.
Документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати законодавству (ч. 1 ст. 22 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви перевіряє відповідність документів вимогам законодавства, за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є зокрема невідповідність в поданих документів вимогам законодавства (ч. ч. 5, 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
За наведених обставин, незаконне формування спірної земельної ділянки па підставі проекту землеустрою, який не відповідає вимогам чинного законодавства та подальша наявність відомостей про неї в Державному земельному кадастрі порушує принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей.
Таким чином, земельна ділянка з кадастровим номером 5620885800:04:033:0018 не може існувати у встановлених межах, її державна реєстрація повинна бути скасована.
Статтями 16, 25 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Також, у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки закривається і відповідна Поземельна книга.
Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації (ч. 13 ст. 79-1 ЗК України).
Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Разом з тим, встановлено, що за договором дарування від 28.11.2014 № 1190, ОСОБА_1 безоплатно передала у власність ОСОБА_2 , належну їй на праві приватної власності, земельну ділянку площею 1,9 та, кадастровий номер 5620885800:04:033:0018.
Надалі, ОСОБА_2 17.12.2020 здійснено поділ вказаної земельної ділянки, у зв`язку з чим, утворено нові, а саме: площею 1,66 та, кадастровий помер 5620885800:04:033:0019; площею 0,12 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0020, та площею 0,12 та, 5620885800:04:033:0021.
Крім того, встановлено, що 21.03.2023 здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 5620885800:04:033:0019 та утворено нові, а саме: площею 0.9752 та. кадастровий номер 5620885800:04:033:0052; площею 0,6848 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0053.
Також, встановлено, що на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, до Державного земельного кадастру 17.03.2023 внесено відомості про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,9752 та з кадастровим номером 5620885800:04:033:0052 та площею 0.6848 та з кадастровим номером 5620885800:04:033:0053, які утворені шляхом поділу земельної ділянки з кадастровим номером: 5620885800:04:033:0019 (площею 1,66 га).
В подальшому, 21.03.2023 до Державноою реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості за № 66921082 про державну реєстрацію погашення за права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5620885800:04:033:0019 у зв`язку з поділом об`єкта нерухомого майна, та зареєстровано право власності на новоутворені земельні ділянки площею 0,9752 та з кадастровим номером 5620885800:04:033:0052 та площею 0.6848 га з кадастровим номером 5620885800:04:033:0053.
Відповідно до п. 4 ч. З ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор, окрім іншого, під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи. Отримані відомості долучаються до відповідної заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав. Перелік державних електронних інформаційних ресурсів, які використовуються для проведення реєстраційних дій, визначається Кабінетом Міністрів України в Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Пунктом 8 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі - Порядок) передбачено, що державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та реєструє заяву в базі даних заяв за умови оплати послуг за державну реєстрацію прав у повному обсязі та встановлення особи заявника, а також у разі, коли заява подається щодо земельної ділянки, - за умови наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про таку земельну ділянку.
Спеціальний Закон, який установлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру, є Закон України «Про Державний земельний кадастр».
Положеннями ст. 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України.
Згідно з п. 40 Порядку, державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених ст. 27 Закону
України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та цим Порядком.
Отже, для ідентифікації земельної ділянки як окремого об`єкта цивільного права необхідною умовою є наявність усіх характеристик такого об`єкта, у тому числі, її кадастровий номер, розмір, межі га координати, які містяться у Державному земельному кадастрі, і використовуються реєстратором за умови наявності таких відомостей у ньому.
Положеннями ч. З ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» унормовано, що у разі скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Формування земельних ділянок їх володільцем, зокрема внаслідок поділу та/або об`єднання, з присвоєнням їм кадастрових номерів, зміною інших характеристик не впливає на можливість захисту права власності чи інших майнових прав у визначений цивільним законодавством спосіб (правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі №367/2022/15-ц від 29.05.2019).
З огляду на викладене, земельна ділянка площею 1,9 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0018, підлягає на підставі ст. 388 ЦК України витребуванню у ОСОБА_2 на користь держави в особі Володимирецької селищної територіальної громади в особі Володимирецької селищної ради.
Водночас, наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, та у Державному земельному кадастрі реєстрації права власності ОСОБА_2 на земельні ділянки з кадастровим номером 5620885800:04:033:0020, 5620885800:04:033:0021, 5620885800:04:033:0052 та 5620885800:04:033:0053 порушує права власника земельної ділянки з кадастровим номером 5620885800:04:033:0018, оскільки на момент такої реєстрації в силу закону відповідне право було відсутнє в ОСОБА_5 у зв`язку із відсутністю волевиявлення власника земельної ділянки.
Водночас, у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому п. 1 ч. 7 ст. 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав. (ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Тому, єдиним можливим та ефективним діє обом захисту прав власника є саме скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5620885800:04:033:0018, 5620885800:04:033:0019,5620885800:04:033:0020, 5620885800:04:033:0021, 5620885800:04:033:0052 та 5620885800:04:033:0053 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, та Державному земельному кадастрі.
З огляду на викладене, підлягає скасуванню у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державна реєстрація права приватної власності ОСОБА_2 на земельні ділянки з кадастровими номерами 5620885800:04:033:0018, 5620885800:04:033:0019, 5620885800:04:033:0020, 5620885800:04:033:0021, 5620885800:04:033:0052 та 5620885800:04:033:0053, які сформовані у результаті поділу спірної земельної ділянки, припинивши право власності за ним на цю земельну ділянку, як похідна вимога, без задоволення якої задоволення вимоги про витребування земельної ділянки з кадастровим номером 5620885800:04:033:0018 не призведе до відновлення прав законного власника.
З огляду на зазначене, задоволення позовних вимог про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (Державному реєстрі прав) державної реєстрації права власності ОСОБА_2 на земельні ділянки з кадастровими номерами 5620885800:04:033:0018, 5620885800:04:033:0019, 5620885800:04:033:0020, 5620885800:04:033:0021, 5620885800:04:033:0052 та 5620885800:04:033:0053, припинивши право власності за ним на пі земельні ділянки, та скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5620885800:04:033:0020, 5620885800:04:033:0021, 5620885800:04:033:0052 та 5620885800:04:033:0053 призведе до ефективного способу захисту порушених прав та законних інтересів власника.
З урахуванням вищевикладеного, керуючись ст.ст.15,16,187,188,391 Цивільного кодексу України, ст.10, 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст.15,20,24,25 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ст.ст.4,76,77,80,81,141,211,247,259,263,265 ЦПК України, суд, -
ухвалив:
Позов задовольнити повністю.
Скасувати уДержавному реєстріречових правна нерухомемайно таРеєстрі праввласності нанерухоме майно,Держаному реєстріІпотек,Єдиного реєструзаборон відчуженняоб`єктівнерухомого майнадержавну реєстраціюправа приватноївласності ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 )на земельніділянки площею1,9га,кадастровий номер5620885800:04:033:0018(реєстраційнийномер:299719556208),площею 1,66га,кадастровий номер5620885800:04:033:0019(реєстраційнийномер:2255242556208),площею 0,12га,кадастровий номер5620885800:04:033:0020(реєстраційнийномер:2255245956208),площею 0,12га,кадастровий номер5620885800:04:033:0021(реєстраційнийномер:2255247556208),площею 0,9752 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0052 (реєстраційний номер: 2710511756208) та площею 0,6848 га, кадастровий номер 5620885800:04:033:0053 (реєстраційний номер: 2710522856208), з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) на вказані земельні ділянки.
Витребувати у ОСОБА_2 (РНОКГІП НОМЕР_2 ) у комунальну власність територіальної громади в особі Володимирецької селищної ради (код ЄДРПОУ 04388113, вул. Повстанців, 21, смт. Володимирець, Вараський район, Рівненська область, 34300) земельну ділянку з кадастровим номером 5620885800:04:033:0018, площею 1,9 га, в координатах, межах та конфігурації, що була передана ОСОБА_2 за договором дарування від 28.11.2014 № 1190.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 5620885800:04:033:0020, 5620885800:04:033:0021, 5620885800:04:033:0052, 5620885800:04:033:0053.
Стягнути з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 на користь Рівненської обласної прокуратури по 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні з кожного, судового збору, сплаченого за пред`явлення позовної заяви до суду за реквізитами: одержувач - р/р UА228201720343130001000015371, МФО 820172, ЗКПО 02910077, банк: Державна казначейська служба, м. Київ, код класифікації видатків бюджету 2800.
Повний текст рішення буде проголошено 05 листопада 2024 року.
На рішення може бути подана апеляція до Рівненського апеляційного суду. Апеляцію на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
С У Д Д Я :
Повний текст рішення складено 07 липня 2025 року
Сторони:
Орган прокуратури Вараська окружна прокуратура, 34400, м. Вараш, м-н Будівельників, 1, Рівненська область, ЄДРПОУ 02910077.
Орган місцевого самоврядування, в інтересах якого пред"явлено позов - Володимирецька селищна рада Вараського району, 34300, с-ще Володимирець Вараського району, вул.Повстанців, 21, ЄДРПОУ 04388113
Відповідачі -
ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 .
ОСОБА_2 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Третя особа - Фермерське господарство "Залузьке",34332,Вараський район,Рівненська обл.,село Зелене,вулиця Осинська,будинок,3ЄДРПОУ 42492405.
| Суд | Володимирецький районний суд Рівненської області |
| Дата ухвалення рішення | 24.10.2024 |
| Оприлюднено | 08.07.2025 |
| Номер документу | 128648044 |
| Судочинство | Цивільне |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Володимирецький районний суд Рівненської області
Іванків О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні