Господарський суд кіровоградської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2025 рокуСправа № 912/346/25
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу
pа позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Карм" (вул. Гоголя, 62А, м. Кропивницький, 25006)
до відповідача: Департаменту капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації (вул. Дворцова, 32/29, м. Кропивницький, 25022)
про стягнення заборгованості за договором підряду
секретар судового засідання - Коваленко Т.А.
представники сторін
від позивача - Попов Р.О., адвокат, ордер серія ВА № 1104677 від 12.02.2025;
від відповідача - Богушевич Є.А., самопредставництво, довіреність № 1 від 23.01.25;
у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення,
УСТАНОВИВ:
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Карм" (далі - ТОВ "Карм") до Департаменту капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації з вимогами:
1. Стягнути з Департаменту капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації (25022, Україна, Кіровоградська обл., місто Кропивницький, вулиця Дворцова, будинок, 32/29; ідентифікаційний код: 43876025), на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Карм" (25006, Україна, Кіровоградська обл., місто Кропивницький, вулиця Гоголя, будинок, 62А. ідентифікаційний код: 20630536), заборгованість у розмірі 304 780 (триста чотири тисячі сімсот вісімдесят) гривень, 03 копійок.
2. Стягнути з Департаменту капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації (25022, Україна, Кіровоградська обл., місто Кропивницький, вулиця Дворцова, будинок, 32/29; ідентифікаційний код: 43876025), на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КАРМ" (25006, Україна, Кіровоградська обл., місто Кропивницький, вулиця Гоголя, будинок, 62А, ідентифікаційний код: 20630536), судові витрати, які позивач поніс у зв`язку з розглядом справи.
В обґрунтування позовних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю "Карм" зазначило, що у зв`язку із не виконанням відповідачем умов Договору підряду №79/2020 від 02.09.2020 в частині оплати вартості виконаних робіт з Департаменту капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації підлягає стягненню відповідна заборгованість.
Ухвалою суду від 17.02.2025 залишено позовну заяву без руху та встановлено строк для усунення виявлених при поданні позовної заяви недоліків (суддя Коваленко Н.М.).
Ухвалою суду від 05.03.2025 справу прийнято до свого провадження; прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі; постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 27.03.2025.
13.03.2025 до господарського суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
27.03.2025 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 17.04.2025.
09.04.2025 від відповідача надійшло доповнення до відзиву на позовну заяву з клопотанням про подовження строку на подання відзиву.
09.04.2025 від відповідача надійшло клопотання про витребування доказів.
17.04.2025 від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Ухвалою від 17.04.2025 задоволено клопотання Департаменту капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації про витребування доказів, витребувано у Товариства з обмеженою відповідальністю "Карм" оригінал акта приймання виконаних будівельних робіт №9 за червень 2023 року для огляду у судовому засіданні, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів за ініціативою суду та відкладено підготовче засідання до 06.05.2025.
06.05.2025 від позивача надійшла відповідь на відзив.
06.05.2025 оголошено перерву в підготовчому засіданні до 22.05.2025.
13.05.2025 від відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив.
Ухвалою суду від 22.05.2025 закрито підготовче провадження у справі та призначити справу до судового розгляду по суті на 29.05.2025, визначено резервну дату судового засідання - 12.06.2025.
29.05.2025 оголошено перерву в судовому засіданні до 12.06.2025.
У судовому засіданні 12.06.2025 суд дослідив докази.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступні обставини.
14.09.2020 на підставі рішення (протоколу) тендерного комітету від 02.09.2020 укладено договір підряду № 79/2020 "Капітальний ремонт покрівлі Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Помічнянської міської ради Кіровоградської області" (далі Договір, а.с. 8-12).
Сторони договору: Замовник - Управління містобудування, архітектури та капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації; Підрядник ТОВ "Карм".
Згідно з розділом І Договору Замовник на підставі рішення (протоколу) тендерного комітету від 02.09.2020 доручає, а Підрядник бере на себе зобов`язання на свій ризик, власними силами/засобами за завданням Замовника відповідно до проектно-кошторисної документації виконати роботи по об`єкту: "Капітальний ремонт покрівлі Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № З Помічнянської міської ради Кіровоградської області" (далі - Об`єкт), та усунення недоліків впродовж гарантійного періоду.
Найменування робіт - капітальний ремонт покрівлі Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Помічнянської міської ради Кіровоградської області.
Відповідно до п. 1.3 Договору обсяги виконання робіт можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків.
Згідно з п. 5.1. Договору загальна вартість робіт погоджена за договірними цінами, відповідно до пропозиції учасника публічних торгів (процедура - відкриті торги), на момент укладання даного договору складає 5 929 434,59 грн, без ПДВ.
Вартість робіт, яка доручається підряднику для виконання в 2020 році становить 4660000,00 грн, без ПДВ, з них:
- 3260000,00 грн , без ПДВ - кошти субвенції з інших місцевих бюджетів;
- 1400000,00 грн, без ПДВ - кошти субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам.
На послідуючі роки будівництва (у разі неповного фінансування, передбаченого на поточний рік) обсяг робіт Сторони уточнюють додатковою угодою.
Замовник зобов`язаний забезпечувати фінансування робіт в обсязі, передбаченому відповідними Переліками на поточний рік (додатками до рішення сесії або розпоряджень голів ОДА, РДА). Оплата за виконані роботи (форма КБ-2в, КБ-3) проводиться шляхом перерахування коштів на рахунок Підрядника протягом бюджетного року по мірі надходження відповідних цільових коштів з бюджету (п. 6.1 Договору).
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Бюджетного кодексу України платіжні зобов`язання Замовника виникають у разі наявності відповідного бюджетного призначення та в межах бюджетних асигнувань (п. 6.2 Договору).
У відповідності до п. 6.3. Договору Замовник має право уточнити план фінансування протягом поточного року у разі внесення змін у строки виконання робіт, прийняття рішення про прискорення чи уповільнення темпів виконання робіт, а також із урахуванням наявних у нього коштів, обсягів фінансування виконаних робіт. Одночасно із уточненням плану фінансування Сторони зобов`язані внести зміни в інші умови Договору.
У разі затримки бюджетного фінансування не з вини Замовника, оплата за виконані роботи здійсняється протягом 5 банківських днів з дати отримання Замовником бюджетного фінансування на свій розрахунковий рахунок, а у разі зміни бюджетного фінансування Замовник письмово повідомляє Підрядника, який зобов`язаний негайно призупинити роботи з моменту отримання повідомлення.
Згідно з п. 6.4. Договору якщо Замовник у встановленому порядку ухвалить рішення про сповільнення чи прискорення (за згодою Підрядника) темпів виконання робіт упродовж поточного року, він подасть Підряднику для узгодження додаткову угоду, в якій будуть скореговані обсяги коштів, що виділяються на фінансування виконання робіт у поточному році.
Відповідно до п. 6.5. Договору підставою для здійснення розрахунків з Підрядником є підписані сторонами Акта прийняття виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-2в) та Довідки про вартість виконаних підрядних робіт (типова форма № КБ-3), які складаються Підрядником. З метою забезпечення виконання вимог, передбачених Порядком обслуговування державного бюджету за видатками, зазначені форми подаються Замовнику не пізніше 25 числа звітного місяця.
Замовник за участю Підрядника чи самостійно перевіряє обґрунтованість поданих йому документів, підписує та передає їх Підряднику впродовж 5 календарних днів, якщо платежі за виконані роботи є проміжними, і впродовж 28 днів, якщо платежі за виконані роботи є кінцевими.
Замовник здійснює остаточну оплату за фактично виконані роботи з відтермінуванням платежу до 30 днів відповідно до пропозиції учасника публічних торгів.
Оплата за виконані роботи (згідно з типовою формою № КБ-2в) здійснюється протягом 5 робочих днів.
Загальний термін виконання робіт, згідно з п. 7.1. Договору загальний термін виконання робіт, передбачених договором, відповідно до пропозиції переговорної процедури публічних торгів, складає 179 календарних днів.
Загальне виконання робіт передбачено 2020 - 2021 р.р.
Виконання робіт в 2020 році - згідно з календарним графіком.
Підрядник щомісячно інформує Замовника про хід виконання робіт за звітний період, в т. ч. про причини відхилень від графіків виконання робіт (п. 14.1 Договору).
Розділом Договору Права та обов`язки Сторін п. 17.2 визначено, що Замовник має право:
Контролювати виконання робіт у строки, встановлені цим Договором.
Зменшувати обсяг виконання робіт та загальну вартість цього Договору залежно від реального фінансування видатків. У такому разі Сторони вносять відповідні зміни до цього Договору.
Безперешкодного доступу до робіт, що виконуються Підрядником, для перевірки строків та якості робіт, що виконуються.
Відмовитись від прийняття закінчених робіт у разі виявлення недоліків, які виключають можливість використання об`єкту відповідно до мети, зазначеної у проектній документації та Договорі, до усунення недоліків Підрядником.
За п.17.3 Договору підрядник зобов`язаний:
Забезпечити виконання робіт, якість яких відповідає умовам, установленим розділом 4 цього Договору.
Перед укладанням договорів субпідряду зі спеціалізованими організаціями, що залучаються для виконання роботи за цим Договором, отримувати згоду на це Замовника.
Забезпечити оформлення та виготовлення інформаційної таблички (наклейки) з логотипом державного фонду регіонального розвитку та її розміщення на об`єкті, що фінансуються із залученням бюджетних коштів. Вимоги до оформлення, виготовлення та розміщення зазначених табличок (наклейок) затверджуються Мінрегіоном.
За п. 17.4 Договору Підрядник має право:
Своєчасно та в повному обсязі отримувати плату за виконані роботи.
На дострокове виконання робіт за письмовим погодженням Замовника.
Залучати за письмовою згодою Замовника до виконання Договору третіх осіб.
Відповідно до п. 18.4 Договору Замовник не несе відповідальності за несвоєчасність надходження коштів на фінансування за Договором з бюджету. При порушенні своєчасності надходження коштів на фінансування за Договором Замовник зобов`язаний вживати всіх необхідних заходів для відновлення стабільності перерахування платежів за виконані роботи, про що повідомляє Підрядника протягом 3 днів.
У відповідності до п. 22.1. Договору цей Договір набирає чинності з моменту підписання його Сторонами і діє до 31.12.2021, а за невиконаними зобов`язаннями - до їх повного виконання. У випадку несвоєчасного надходження коштів на фінансування об`єкта, Сторони продовжують термін дії договору, про що укладають додаткову угоду (п. п. 22.1.1.).
Згідно з розділом XXIV Договору невід`ємними частинами цього Договору є договірна ціна та календарний план робіт.
Договір підписано сторонами та скріплено печатками.
В подальшому у ході виконання договору підряду Сторони укладали додаткові угоди до договору підряду.
Додатковою угодою № 79/2020/126 від 17.12.2020 (а.с. 16) викладено п. 5.1. Договору в наступній редакції:
"5.1. Загальна вартість робіт погоджена за договірними цінами, відповідно до пропозиції учасника публічних торгів (процедура - відкриті торги), на момент укладання даного договору складає 5929434,59 грн, без ПДВ.
Вартість робіт, яка доручається підряднику для виконання в 2020 році становить 2227987,92 грн, без ПДВ, з них:
- 827987,92 грн, без ПДВ - кошти субвенції з інших місцевих бюджетів;
- 1400000,00 грн, без ПДВ - кошти субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам.
На послідуючі роки будівництва (у разі неповного фінансування, передбаченого на поточний рік) обсяг робіт Сторони уточнюють додатковою угодою."
Додатковою угодою № 79/2020/25 від 06.04.2021 внесено зміни щодо замовника, а саме, змінено Управління містобудування, архітектури та капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації на Департамент капітального будівництва та інвестиційної діяльності Кіровоградської облдержадміністрації (а.с. 17).
Додатковою угодою № 79/2020/26 від 12.04.2021 викладено п. 5.1. Договору в наступній редакції:
"5.1. Загальна вартість робіт погоджена за договірними цінами, відповідно до пропозиції учасника публічних торгів (процедура - відкриті торги), на момент укладання даного договору складає 5929434,59 грн, в т.ч. ПДВ.
Вартість робіт, яка доручалась підряднику для виконання в 2020 році становила 2227987,92 грн, без ПДВ, з них:
- 827987,92 грн, без ПДВ - кошти субвенції з інших місцевих бюджетів;
- 1400000,00 грн, без ПДВ - кошти субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам.
Вартість робіт, яка доручається підряднику для виконання в 2021 році становить 1162000,00 грн, у т.ч. ПДВ - кошти субвенції з інших місцевих бюджетів (кошти на виконання інвестиційних проектів за рахунок субвенцій з інших бюджетів).
На послідуючі роки будівництва (у разі неповного фінансування, передбаченого на поточний рік) обсяг робіт Сторони уточнюють додатковою угодою" (а.с. 18).
Додатковою угодою № 79/2020/64 від 25.06.2021 змінено розрахунковий рахунок підрядника (а.с. 21).
Додатковою угодою № 79/2020/88 від 21.09.2021 викладено п. 5.1. Договору в наступній редакції:
"5.1. Загальна вартість робіт погоджена за договірними цінами, відповідно до пропозиції учасника публічних торгів (процедура - відкриті торги), на момент укладання даного договору складає 5929434,59 грн, в т.ч. ПДВ.
Вартість робіт, яка доручалась підряднику для виконання в 2020 році становила 2227987,92 грн, без ПДВ, з них:
- 827987,92 грн, без ПДВ - кошти субвенції з інших місцевих бюджетів;
- 1400000,00 грн, без ПДВ - кошти субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам.
Вартість робіт, яка доручається підряднику для виконання в 2021 році становить 2344000,00 грн, у т.ч. ПДВ - кошти субвенції з інших місцевих бюджетів (кошти на виконання інвестиційних проектів за рахунок субвенцій з інших бюджетів).
На послідуючі роки будівництва (у разі неповного фінансування, передбаченого на поточний рік) обсяг робіт Сторони уточнюють додатковою угодою" (а.с. 22).
Додатковою угодою № 79/2020/139 від 29.12.2021 (а.с. 25) викладено п. 7.1., 22.1. Договору в наступній редакції:
"7.1. Загальний термін виконання робіт визначається календарним графіком. Загальне виконання робіт передбачено 2020 - 2022 р.р."
"22.1. Цей Договір набирає чинності з моменту підписання його Сторонами і діє до 31.12.2022 року, а за невиконаними зобов`язаннями - до їх повного виконання."
Додатковою угодою № 79/2020/28 від 27.12.2022 (а.с. 26) змінено наступні умови:
1. Враховуючи п. 2 абз. 4 розпорядження голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 30.11.2021 № 851-р "Про затвердження структури обласної державної адміністрації та затвердження граничної чисельності її працівників" здійснити заміну Замовника в договорі: з юридичної особи "Департамент капітального будівництва та інвестиційної діяльності Кіровоградської обласної державної адміністрації" на юридичну особу "Департамент капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації", у зв`язку з чим преамбулу договору викласти в наступній редакції:
"Замовник департамент капітального будівництва Кіровоградської облдержадміністрації, в особі директора департаменту Васильєвої Ірини Євгенівни, яка діє на підставі Положення про департамент та Підрядник - Товариство з обмеженою відповідальністю "КАРМ", в особі директора Радченка Валентина Васильовича, який діє на підставі Статуту".
2. Керуючись ст. 651, 653, 654 Цивільного кодексу України, на підставі п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (зі змінами) та ч. 4 п. 19 Постанови КМУ від 12.10.2022 № 1178, Сторони за взаємною згодою вирішили продовжити строк дії договору підряду по об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Помічнянської міської ради Кіровоградської області" на наступний рік, у зв`язку з чим викласти п. 7.1. та п. 22.1. договору підряду № 79/2020 від 14.09.2020 в наступній редакції:
"7.1. Загальний термін виконання робіт визначається календарним графіком. Загальне виконання робіт передбачено 2020 - 2023 р.р.".
"22.1. Цей Договір набирає чинності з моменту підписання його Сторонами і діє до 31.12.2023 року, а за невиконаними зобов`язаннями - до їх повного виконання."
Враховуючи зміни до договору підряду № 79/2020 від 24.09.2020, з урахуванням додаткових угод до нього № 79/2020/ 25 від 06.04.2021 та № 79/2020/28 від 27.12.2022 належним відповідачем у справі є Департамент капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації
За результатами виконання будівельних робіт сторони уклали наступні документи, що відповідно до п. 6.5. Договору є підставою для здійснення розрахунків з Підрядником:
За листопад 2020 року:
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за листопад 2020 року (за формою КБ-3) на суму 622 018,65 грн;
- Акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2020 року (за формою КБ-2в) на суму 622 018,65 грн (а.с. 27- 30).
За грудень 2020 року:
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за грудень 2020 року (за формою КБ-3) на суму 620 885,95 грн;
- Акт № 1а приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2020 року (за формою КБ-2в) на суму 620 885,95 грн;
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за грудень-2 2020 року (за формою КБ-3) на суму 985 083,32 грн;
- Акт № 1а приймання виконаних будівельних робіт за грудень-2 2020 року (за формою КБ-2в) на суму 985 083,32 грн (а.с. 31- 38).
За червень 2021 року:
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за червень 2021 року (за формою КБ-3) на суму 447 043,60 грн з ПДВ;
- Акт № 4 приймання виконаних будівельних робіт за червень 2021 року (за формою КБ-2в) на суму 447 043,60 грн з ПДВ;
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за червень-2 2021 року (за формою КБ-3) на суму 353 628,54 грн;
- Акт № 5 приймання виконаних будівельних робіт за червень-2 2021 року (за формою КБ-2в) на суму 353 628,54 грн (а.с. 39- 47).
За серпень 2021 року:
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за серпень 2021 року (за формою КБ-3) на суму 211 833,53 грн з ПДВ;
- Акт № 6 приймання виконаних будівельних робіт за серпень 2021 року (за формою КБ-2в) на суму 211 833,53 грн з ПДВ (а.с. 48- 51).
За вересень 2021 року:
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за вересень 2021 року (за формою КБ-3) на суму 149 494,33 грн з ПДВ.
- Акт № 7 приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2021 року (за формою КБ-2в) на суму 149 494,33 грн з ПДВ. (а.с. 52- 55).
За жовтень 2021 року:
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за жовтень 2021 року (за формою КБ-3) на суму 1 182 000,00 грн з ПДВ;
- Акт № 8 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2021 року (за формою КБ-2в) на суму 1 182 000,00 грн з ПДВ (а.с. 56- 63).
За червень 2023 року:
- Довідка про вартість виконаних робіт та витрати за червень 2023 року (за формою КБ-3) на суму 304 780,03 грн з ПДВ;
- Акт № 9 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2021 року (за формою КБ-2в) на суму 304 780,03 грн з ПДВ (а.с. 64- 68).
Позивач зазначає, що на підставі довідок про вартість виконаних робіт та витрат (за формою КБ-3) та актів приймання виконаних будівельних робіт (за формою КБ-2в) Замовник за Договором сплатив Виконавцю за виконані роботи наступні суми у вказані строки:
30.11.2020 622 018,65 грн (підстава: Акт КБ-2в № 1 від 19.11.2020);
09.12.2020 620 885,95 грн (підстава: Акт КБ-2в № 1а від 01.12.2020);
23.12.2020 985 083, 32 грн (підстава: Акт КБ-2в № 1а від 16.12.2020);
08.06.2021 447 043,60 грн (підстава: Акт КБ-2в № 4 від 04.06.2021);
30.06.2021 353 628,54 грн (підстава: Акт КБ-2в № 5 від 24.06.2021);
10.08.2021 211 833,53 грн (підстава: Акт КБ-2в № 6 від 30.08.2021);
13.09.2021 149 494,33 грн (підстава: Акт КБ-2в № 7 від 03.09.2021);
07.10.2021 1 182 000,00 грн (підстава: Акт КБ-2в № 8 від 06.10.2021).
Таким чином, на думку позивача, Замовник не оплатив підряднику вартість виконаних робіт, відображених в акті № 9 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2021 року (за формою КБ-2в) на суму 304 780,03 грн з ПДВ.
Позивач зазначає, що відповідно до умов Договору ТОВ "Карм" у червні 2023 року виконало будівельні роботи з будівництва даху та улаштування покрівлі, згідно з Актом приймання виконаних будівельних робіт № 9 за червень 2023 року (а.с. 65), а сам факт виконання будівельних робіт підтверджується Актом форми № КБ-2в, довідкою форми КБ-3. Оскільки, вказаний Акт форми № КБ-2в є первинним документом в розумінні положень Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", відтак в ньому містяться основні відомості про господарські операції, які були здійснені ТОВ "Карм" на користь Департаменту капітального будівництва Кіровоградської обласної державної адміністрації.
Вказану Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за червень 2023 року та Акт приймання виконаних будівельних робіт за червень 2023 року на суму 304 780,03 грн (у трьох примірниках) для підписання, скріплення їх печаткою та здійснення оплати скеровано до відповідача листом № 15/16-1 від 15.06.2023 (а.с. 69).
Відповідач вказані акти у визначений договором строк не підписав, не обґрунтував своєї відмови від підписання відповідних актів і не зазначив у них про невиконання або неналежне виконання робіт позивачем.
Позивач зазначає, що роботи за актами та довідками виконано на суму 304 780,03 грн з ПДВ та відповідач не заявляв позивачеві про невиконання робіт, або неналежне виконання робіт на вказану суму.
Враховуючи вищезазначене позивач звернувся до суду.
Відповідач у відзиві заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає таке.
Між управлінням містобудування, архітектури та капітального будівництва облдержадміністрації та ТОВ "Карм" дійсно було укладено вищезазначений договір підряду, і управління, а потім і департамент, здійснювали розрахунок за укладеним договором на умовах цього договору та в межах фінансування на відповідний поточний рік, у зв`язку з тим, що такою є специфіка фінансування робіт, будівництво яких здійснюється за бюджетні кошти. Оскільки обсяг будівельних робіт був великим, виконання робіт передбачалося виконувати протягом двох років. Проте, у зв`язку з неповним фінансуванням першого року будівництва, замовником та підрядником було прийнято взаємне рішення про зменшення фінансування у 2020 році на суму 2 432 012,08 грн, що передбачено п. 6.4. договору та про що сторонами було підписано відповідну додаткову угоду №79/2020/126 від 17.12.2020, з підписанням додатків до додаткової угоди, а саме договірної ціни та графіку. Відповідач погоджується з твердженням позивача, що згідно з даними довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (КБ-3) за листопад 2020 року та за грудень-1 2020 року, грудень-2 2020 року, підрядником виконано загалом робіт на суму 2 227 987,92 грн, що відповідає сумі фінансування погодженій між сторонами на 2020 рік та підписаній сторонами додатковій угоді № 79/2020/126 від 17.12.2020.
У 2021, у зв`язку зі зміною замовника, між сторонами було укладено трьохсторонню додаткову угоду №79/2020/25 від 06.04.2021 про таку заміну.
12.04.2021 укладено додаткову угоду з визначенням фінансування будівництва об`єкту у 2021 році, з підписанням додатків до додаткової угоди у вигляді договірної ціни та графіку виконання робіт. Вартість робіт у 2021 році за цією угодою склало 1 162 000,00 грн. Додатковою угодою №79/2020/64 від 25.06.2021 уточнено реквізити підрядника, а угодою від 21.09.2021 визначено остаточну суму фінансування на поточний 2021 рік у розмірі 2 344 000,00 грн. Згідно з даними довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (КБ-3) за червень 2021 року, за червень-2 2021 року, серпень 2021 року, вересень 2021 року та за жовтень 2021 року, підрядником виконано загалом робіт на суму 2 344 000,00 грн., що відповідає сумі фінансування, погодженій між сторонами на 2021 рік та зазначеній у додатковій угоді від 21 вересня 2021 року № 79/2020/88.
Додатковими угодами №79/2020/139 від 29.12.2021 та №79/2020/28 від 27.12.2022 сторони продовжували дію договору на 2022 та 2023 роки відповідно, у зв`язку з відсутністю фінансування на відповідний поточний рік. Крім того, а ні в 2022 році, а ні в 2023 році відповідно фінансування відновлено не було.
На підставі викладеного відповідач зазначає, що даний договір є виконаним на узгоджену між сторонами додатковими угодами суму у повному обсязі.
15.06.2023 на адресу департаменту надійшов лист №15/06-1 з додатками у вигляді підписаних зі сторони підрядника актів виконаних робіт форми КБ-2в та КБ-3 з проханням розглянути можливість відновлення фінансування об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Помічнянської міської ради Кіровоградської області".
Відповідач зазначає, що у керівництва департаменту не було правової підстави підписувати наданий акт виконаних робіт (КБ-2в) та довідку про вартість виконаних робіт та витрати (КБ-3), оскільки були відсутні юридичні зобов`язання перед підрядником (відсутність додаткової угоди про визначення фінансування), а тому не було підстав брати на себе фінансові зобов`язання (підписувати акт виконаних робіт КБ-2в, довідку про вартість виконаних робіт та витрати КБ-3).
Департамент капітального будівництва є головним розпорядником бюджетних коштів, які мають виключно цільове призначення, і він розпоряджається лише вже наданими йому цільовими коштами у межах фінансування поточного бюджетного року.
Відповідач повідомив, що у 2023 році фінансування об`єкту "Капітальний ремонт покрівлі Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Помічнянської міської ради Кіровоградської області" не здійснювалося, сторонами не підписувалися додаткові угоди з визначення обсягів фінансування на 2023 рік, не підписувалися а ні договірна ціна на 2023 рік, а ні графік виконання робіт у 2023 році, а тому зобов`язання на 2023 рік підрядника перед замовником були відсутні, так само як і зобов`язання замовника перед підрядником.
Відповідач зазначає, що Підрядником самовільно, без погодження з замовником, прийнято рішення про виконання робіт та як наслідок - надання актів виконаних робіт за червень 2023 року, за відсутності фінансування у 2023 році, про що підряднику теж відомо, як і замовнику.
Виходячи з вище визначеного відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Розглядаючи спір по суті суд зазначає таке.
Предметом доказування є встановлення обставин виконання робіт відповідно до умов договору, їх прийняття та оплата.
Статтею 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, ч. 1, 2 ст. 509 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені цими актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. До підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, належать договори та інші правочини. Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Відповідно до ч. 1ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
У ч.3ст.203 ЦК Українизакріплено, що волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.
Згідно з ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до ст. 6 ЦК України Сторони мають право укласти договір, який не передбачений актами цивільного законодавства, але відповідає загальним засадам цивільного законодавства. Сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами. Сторони в договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд. Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Відповідно до вимог ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Судом встановлено, що між сторонами виникли правовідносини у сфері виконання підрядних робіт. На підставі укладеного сторонами договору, позивач зобов`язався у порядку та на умовах визначених цим договором, своїми силами і засобами на власний ризик за завданням Замовника відповідно до проектно-кошторисної документації виконати роботи по об`єкту: "Капітальний ремонт покрівлі Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № З Помічнянської міської ради Кіровоградської області" (далі - Об`єкт) та усунення недоліків впродовж гарантійного періоду.
Згідно з ч. 1 ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Умова про предмет договору підряду є істотною. Предметом договору підряду є індивідуалізований результат праці підрядника, на який спрямована узгоджена воля сторін.
Ціна договору підряду - це грошова сума, належна підрядникові за виконане замовлення. За ст.843 ЦК Україниу договорі підряду визначається або конкретна ціна роботи, або способи її визначення. Отже, ціна може бути визначена в тексті договору підряду безпосередньо, або у договорі підряду може зазначатися спосіб визначення ціни. Крім того, ціна у договорі підряду може бути визначена у кошторисі, який містить постатейний перелік затрат на виконання робіт, є додатком до договору та його невід`ємною частиною.
Відповідно до ч. 1 ст. 877 ЦК України підрядник зобов`язаний здійснювати будівництво та пов`язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт.
Згідно з п. 5.1. Договору загальна вартість робіт погоджена за договірними цінами, відповідно до пропозиції учасника публічних торгів (процедура - відкриті торги), на момент укладання даного договору складає 5 929 434,59 грн, без ПДВ.
Вартість робіт, яка доручається підряднику для виконання в 2020 році становить 4660000,00 грн, без ПДВ, з них:
- 3260000,00 грн , без ПДВ - кошти субвенції з інших місцевих бюджетів;
- 1400000,00 грн, без ПДВ - кошти субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам.
На послідуючі роки будівництва (у разі неповного фінансування, передбаченого на поточний рік) обсяг робіт Сторони уточнюють додатковою угодою.
Замовник зобов`язаний забезпечувати фінансування робіт в обсязі, передбаченому відповідними Переліками на поточний рік (додатками до рішення сесії або розпоряджень голів ОДА, РДА). Оплата за виконані роботи (форма КБ-2в, КБ-3) проводиться шляхом перерахування коштів на рахунок Підрядника протягом бюджетного року по мірі надходження відповідних цільових коштів з бюджету (п. 6.1 Договору).
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Бюджетного кодексу України платіжні зобов`язання Замовника виникають у разі наявності відповідного бюджетного призначення та в межах бюджетних асигнувань (п. 6.2 Договору).
Згідно з розділом XXIV Договору невід`ємними частинами цього Договору є договірна ціна та календарний план робіт.
Аналізуючи погоджені сторонами умови договору, суд зазначає, що необхідною умовою розрахунку замовника з підрядником є наявність, підписаних уповноваженими представниками сторін, актів приймання виконаних будівельних робіт (форма №КБ-2в) та довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форма №КБ-3), оформлених відповідно до п. 5.1., п. 6.2 розділом XXIV договору, на підставі обсягу робіт та календарного плану робіт, наданих замовником.
Судом встановлено, що відповідач відмовляється оплачувати заявлену позивачем заборгованість посилається на те, що роботи зазначені в актах приймання виконаних робіт не замовлялись відповідачем, оскільки сторонами не підписувалися додаткові угоди з визначення обсягів фінансування на 2023 рік, не підписувалися а ні договірна ціна на 2023 рік, ані графік виконання робіт у 2023 році, а тому зобов`язання на 2023 рік підрядника перед замовником були відсутні, так само як і зобов`язання замовника перед підрядником, тобто сторонами фактично не погоджено види робіт, обсяги та ціну.
Суд зазначає, що правовою підставою для виконання тих чи інших видів і об`ємів робіт Підрядником була наявність додаткових угод з визначенням обсягів фінансування на 2023 рік, з визначенням договірної ціни на 2023 рік та календарного плану робіт у 2023 році.
Позивачем не надано доказів щодо наявності відповідних додаткових угод з визначенням обсягів фінансування на 2023 рік, з визначенням договірної ціни на 2023 рік, та графік виконання робіт у 2023 році відповідно до видів і об`ємів робіт, зазначені в акті виконаних будівельних робіт, заборгованість за виконання якого, є предметом позову.
Відтак, оскільки Замовник не доводив обсягів фінансування на 2023 рік, з визначенням договірної ціни на 2023 рік, та календарного плану виконання робіт у 2023 році відповідно до видів і об`ємів робіт, правові підстави для перевірки та прийняття такого акта та стягнення заборгованості відсутні.
Суд зазначає, що умовами договору, зокрема п. 5.1., чітко визначено, що на послідуючі роки будівництва (у разі неповного фінансування, передбаченого на поточний рік) обсяг робіт Сторони уточнюють додатковою угодою, платіжні зобов`язання Замовника виникають у разі наявності відповідного бюджетного призначення та в межах бюджетних асигнувань (п. 6.2 Договору).
Отже, позивачем не було погоджено, в установленому законом і договором порядку ціни, обсягу робіт та календарного плану виконання робіт у 2023 році, тобто між сторонами не досягнуто згоди щодо істотних умов договору підряду, тоді як, відповідно до ч.1ст.853 ЦК Україниу замовника виникає обов`язок прийняти роботу, яка виконана підрядником саме відповідно до умов договору підряду.
Отже, суд доходить висновку, що на виконання робіт зазначених в акті приймання виконаних будівельних робіт та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за червень 2023 року позивачем не надано належних та допустимих доказів погодження відповідачем обсягу та ціни робіт, визначених в акті приймання виконаних будівельних робіт та довідці про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за червень 2023 року; на виконання відповідного обсягу робіт відсутнє завдання Замовника щодо виконання робіт з урахуванням наявності відповідного бюджетного призначення та в межах бюджетних асигнувань, з якими пов`язується необхідність виконання робіт за спірним актом.
Враховуючи наведене вище, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню
Судові витрати, відповідно до ч. 4ст. 129 ГПК Українипокладаються на позивача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати учасникам справи через систему "Електронний суд".
Повний текст рішення складено - 07.07.2025.
Суддя М.С. Глушков
| Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
| Дата ухвалення рішення | 26.06.2025 |
| Оприлюднено | 08.07.2025 |
| Номер документу | 128652563 |
| Судочинство | Господарське |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі підряду, з них будівельного підряду |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Глушков М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні