Герб України

Рішення від 07.07.2025 по справі 120/3725/25

Вінницький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

07 липня 2025 р. Справа № 120/3725/25

Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо премету спору на стороні відповідача - Барського ліцею № 4 Барської міської ради, до Барської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області звернувся до суду з адміністративним позовом до Барської міської ради, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльністю відповідача щодо невжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі, які перебувають у користування Барського ліцею № 4 Барської міської ради.

Ухвалою суду 24.03.2025 року відкрито провадження у цій справі та вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Окрім того вказаною ухвалою до участі у справі у якості третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Барського ліцею № 4 Барської міської ради.

Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався.

Пояснень по суті справи від третьої особи до суду не надходило.

Ознайомившись з наявними матеріалами справи, судом встановлено такі обставини.

Жмеринською окружною прокуратурою під час реалізації повноважень визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", встановлено що на території Барської міської територіальної громади розташоване приміщення Барського ліцею № 4 Барсбкої міської ради за адресою: вул. Героїв Майдану, буд. 5, м. Бар, Жмеринський р-н, Вінницька обл.

Відповідно до додатку № 2 рішення 5 позачергової сесії 8 скликання Барської міської ради від 02.02.2021 року № 12 "Про передачу грошових коштів та майна комунальної власності з балансу Барської міської ради на баланс виконавчих органів Барської міської ради", на відділ освіти Барської міської ради передано заклад загальної середньої освіти - Барський ліцей № 4 Барської міської ради.

Згідно акта передачі-прийому від 02.02.2021 року, зокрема приміщення ліцею передано з балансу Барської міської Згідно акта передачі-прийому від 02.02.2021 року, зокрема приміщення ліцею передано з балансу Барської міської ради на баланс в господарське відання виконавчих органів Барської міської ради, а саме, баланс відділу освіти Барської міської територіальної громади, з правом управління відносно вищевказаної юридичної особи публічного права.

Відповідно до рішення 37 сесії Барської міської ради 8 скликання від 06.07.2023 року № 7.1 "Про зміну назви навчальних закладів Барської міської ради та затвердження Статутів в новій редакції" затверджено Статут Барського ліцею № 4 Барської міської ради. Вказаним рішенням цей заклад освіти з 06.07.2023 року переведено на умови самостійного ведення господарської діяльності та бухгалтерського обліку.

Приміщення Барського ліцею № 4 Барської міської ради перебуває на балансі відділу освіти Барської міської ради перебуває на балансі відділу освіти Барської міської ради, що підтверджується відповіддю відділу освіти Барської міської ради від 12.03.2025 року № 92 та довідкою від 11.02.2025 року № 87.

На лист окружної прокуратури від 14.02.2025 року щодо оформлення та реєстрації права власності на приміщення закладів освіти, у тому числі, будівлі Барського ліцею № 4 Барської міської ради , Барською міською радою та відділом освіти Барської міської ради у листах від 20.02.2025 року № 03/459 та 22.02.2025 року № 73 повідомлено, що планується оформлення правовстановлюючих документів на будівлю Барського ліцею № 4 Барської міської ради.

Так, вважаючи протиправною тривалу бездіяльність Барської міської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають у користування Барського ліцею № 4 Барської міської ради те державно реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості, позивач звернувся за захистом інтересів держави до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд керується таким.

Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України від 14.10.2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1697-VII) прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У відповідності до норм Закону №1697-VII прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.

У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia («суд знає закони») під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Велика Палата Верховного Суду у своєму рішенні також послалася на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, згідно з яким Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, зокрема зазначив, що за змістом частини третьої статті 23 Закону № 1697-VІІпрокурор може представляти інтереси держави в суді лише у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.

Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції законів України.

Суд зазначає, що Закон України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, частиною першою статті 10 якого сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до частини третьої статті 16 Закону № 280/97-ВР матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Підпунктом 1 пункту "а" статті 29 Закону № 280/97-ВР визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, власні (самоврядні) повноваження, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до частини п`ятої статті 60 Закону № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

У силу вимог статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Таким чином, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Барської територіальної громади є Барська міська рада.

Згідно частини першої статті 10 Закону України від 05.09.2017 року № 2145-VIII "Про освіту" (далі - Закон № 2145-VIII) невід`ємними складниками системи освіти є: дошкільна освіта; повна загальна середня освіта; позашкільна освіта; спеціалізована освіта; професійна (професійно-технічна) освіта; фахова передвища освіта; вища освіта; освіта дорослих, у тому числі післядипломна освіта.

Частиною третьою статті 66 Закону № 2145-VIII передбачено, що сільські, селищні ради, серед іншого: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 80 Закону № 2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема, нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Разом з тим згідно з частиною першою статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

За приписами частини четвертої статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України від 01.07.2004 року № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі- Закон №1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Судом враховано, що згідно листів, наданих у відповідь органу прокуратури, відповідач вказує, що ним планується здійснення заходів спрямованих на оформлення права власності будівлі, яка перебуває в користуванні закладу освіти.

Усупереч наведеного, правовстановлюючі документи на будівлі, які перебувають в користуванні Барського ліцею № 4 Барської міської ради та розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , відповідачем не оформлено у розумні строки, чим допущено протиправну бездіяльність.

Окрім того, станом на моменту розгляду справи відомості про оформлення правовстановлюючих документів - відсутні.

Пунктами 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127 передбачено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Статтею 327 Цивільного кодексу України передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно з частиною другою статті 324 Цивільного кодексу України від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених конституцією України.

Враховуючи, що відповідач, згідно вказаних норм, є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, то саме на нього покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на будівлі, які перебувають в користуванні Барського ліцею № 4 Барської міської ради.

З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що відповідач зобов`язаний вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на вказані будівлі.

Відтак, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

У силу положень статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області (вул. Національна, 6а, м. Жмеринка, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 02909909) до Барської міської ради (майдан Святого Миколая, 18, м. Бар, Жмеринський р-н, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 04051017), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Барського ліцею № 4 Барської міської ради (вул. Героїв Майдану, буд. 5, м. Бар, Жмеринський р-н, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 21724083) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Барської міської ради щодо невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Барського ліцею № 4 Барської міської ради, розташованих по вул. Героїв Майдану, буд. 5, м. Бар, Жмеринського р-ну, Вінницької обл., та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.

Зобов`язати Барську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Барського ліцею № 4 Барської міської ради, розташованих по вул. Героїв Майдану, буд. 5, м. Бар, Жмеринського р-ну, Вінницької обл., та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено скорочене (вступну та резолютивну частини) рішення (ухвалу) суду або якщо розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

СуддяАльчук Максим Петрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.07.2025
Оприлюднено09.07.2025
Номер документу128666890
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —120/3725/25

Рішення від 07.07.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 24.03.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні