Волинський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 липня 2025 року ЛуцькСправа № 140/20330/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
при секретарі Щербюк Г.Д.,
за участю представника позивача Богачука Я.О.,
представника відповідача Годунко М.Ф.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМО-Експорт» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «КОМО-Експорт» (далі ТОВ «КОМО-Експорт», товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1, податковий орган, контролюючий орган), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2, податковий орган, контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.05.2023 №№8865156/31226169, 8865157/31226169 про відмову у реєстрації податкових накладних від 30.11.2022 №108 та від 31.12.2022 №142 відповідно;
зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 30.11.2022 №108 та від 31.12.2022 №142.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем за результатами своєї господарської діяльності було подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні (далі ПН), а саме: №108 від 30.11.2022 та №142 від 31.12.2022, однак їх реєстрація була зупинена ГУ ДПС у Волинській області та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач зазначає, що з метою усунення причин зупинення реєстрації податкових накладних до податкового органу надано повідомлення від 11.05.2023 та перелік первинних документів, які підтверджують реальність здійснення операцій по вказаних податкових накладних.
Однак, пояснення не були прийняті до уваги та Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області були прийняті рішення від 24.05.2023 №№8865156/31226169, 8865157/31226169 про відмову у реєстрації відповідних податкових накладних. Підстава прийняття рішення - ненадання платником податку копій документів, зокрема відсутні первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування.
На думку позивача, надані для ГУ ДПС у Волинській області документи є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а відтак оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН позивач вважає незаконними з наведених підстав, у зв`язку з чим просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 адміністративний позов задоволено (т.3, а.с.114-119).
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2024 рішення Волинського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 скасовано. В задоволенні адміністративного позову ТОВ «КОМО-Експорт» до ГУ ДПС у Волинській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання до вчинення дій відмовлено (т.3, а.с.167-171).
Постановою Верховного Суду від 31.03.2025 скасовано рішення Волинського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2024, а справу направлено на новий розгляд до Волинського окружного адміністративного суду (т.3, а.с.213-226).
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 14.04.2025 прийнято дану справу до провадження та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами (т.3, а.с.241).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву (т.3, а.с.246-249) представник відповідачів позов не визнала та зазначила, що за результатами розгляду наданих позивачем документів контролюючим органом направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 №8811944/31226169, №8811937/31226169, відповідно до яких запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання послуг; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також у повідомленнях зазначена додаткова інформації, а саме: «Відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати, акти виконаних робіт».
Даними повідомленнями проінформовано платника, що у разі неподання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим пункту 9 цього Порядку.
Звертає увагу суду, що позивач не скористався своїм правом щодо надання додаткових пояснень та копій документів, у результаті комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН були винесені оскаржувані рішення від 25.05.2023 №8865156/31226169, №8865157/31226169.
З наведених підстав просила у задоволенні позову відмовити.
У відповіді на відзив позивач підтримав позовні вимоги та додатково зазначив, що ТОВ «КОМО-Експорт» 23.05.2023 направило для податкового органу через Електронний кабінет платника податків лист - відповідь на запит про надання додаткових документів. До цього листа було долучено підтверджуючі документи: копії банківських виписок; акти здачі приймання робіт (надання послуг); угода про зарахування зустрічних вимог; додаткова угода, якими підтверджувалось надання послуг та їх оплата. Відтак, позивач вказує, що добросовісно поставився до свого обов`язку і надав податковому органу документи, які пропонувалося надати у Повідомленнях.
Крім того, зауважив, що документи, які ТОВ «КОМО-Експорт» надавало раніше, разом із поясненнями від 11.05.2023, цілком підтверджували законність податкових накладних, тож підстави для надання додаткових документів відсутні (т.4, а.с.16-18).
У запереченнях на відповідь на відзив (т.4, а.с.27-28, 34) представник відповідачів наголосила, що вказаний позивачем лист на адресу контролюючого органу не надсилався, а його надсилання не підтверджується жодними доказами. Надані позивачем скріншоти не є належними та достовірними доказами, оскільки доказом направлення на адресу контролюючого органу електронного документу та його прийняття є квитанція №1 та квитанція №2, однак такі квитанції позивач не надав, що свідчить про відсутність факту надсилання на адресу контролюючого органу вказаного листа. Крім того, під час первинного розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанції позивач жодного разу не надавав суду цю інформацію та докази, хоча контролюючий орган наголошував на цьому увагу в кожному процесуальному документі по суті справи. Вказане, на думку представника відповідача, додатково підтверджує факт недобросовісної процесуальної поведінки позивача та намагання ввести суд в оману.
07.05.2025 суд постановив ухвалу про розгляд справи в судовому засіданні (т.4, а.с.41).
26.05.2025 через систему Електронний суд представником відповідачів подані додаткові пояснення (т.4, а.с.50-51), в яких зазначила, що із листа ТОВ «КОМО-Експорт» слідує, що платником зазначено: «На ваш запит ТОВ «Комо-Експорт» надає підтверджуючі документи».
Відповідно службою діловодства ГУ ДПС у Волинській області вказаний лист був направлений до структурного підрозділу управління податкового аудиту саме у зв`язку із зазначеним формулюванням платником супровідного листа, оскільки в період з 19.05.2023 по 29.05.2023 проводилась документальна позапланова виїзна перевірка, в межах якої був наявний запит про необхідність надання документів.
Представник відповідача зауважила, що ТОВ «КОМО-Експорт» не було використано електронну форму, належну для подання додаткових пояснень та документів, а наданий платником лист був використаний під час проведення документальної позапланової виїзної перевірки з огляду на формулювання супровідного листа.
До матеріалів справи представником позивача та представником відповідачів серед іншого надавались додаткові пояснення та клопотання про долучення доказів (т.4, а.с.65, 72-73).
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, відповіді на відзив, просив його задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав з підстав, викладених у відзиві, запереченні на відповідь на відзив, просила відмовити у задоволенні його вимог.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких мотивів та підстав.
Суд встановив, що ТОВ «КОМО-Експорт» зареєстроване як платник податків на додану вартість за індивідуальним податковим номером 312261603179, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію платника податків на додану вартість №200054926 (т.1, а.с.15).
01.12.2017 між товариством з обмеженою відповідальністю «КОМО Україна» (далі -ТОВ «КОМО Україна», комітент) та ТОВ «КОМО-Експорт» (далі - комісіонер) укладено договір комісії №01/12К, згідно з яким ТОВ «КОМО-Експорт» взяло на себе обов`язок здійснювати реалізацію на експорт з України належних комітенту товарів (т.1, а.с.20-22).
31.12.2019 укладено додаткову угоду до договору комісії №01/12К від 01.12.2017, відповідно до якої договір вступає в силу з дня його підписання уповноваженими представниками сторін і діє до 31.12.2026, а в частині невиконаних зобов`язань до повного їхнього виконання. Решта умов договору залишається без змін (т.1, а.с.23).
Крім цього, 01.06.2022 укладено додаткову угоду до договору комісії №01/12К від 01.12.2017, згідно з якою п.6.1 договору викладено в наступній редакції: за неналежне виконання доручення комітент виплачує комісійну плату в розмірі, який становить 5% від загальної вартості переданого комісіонеру на реалізацію товару (без врахування податку на додану вартість). Комісійна плата включає в себе плату за делькредере. Решта умов договору залишається без змін (т.1, а.с.24).
Комітент ТОВ «КОМО Україна» передав в листопаді 2022 року для ТОВ «КОМО-Експорт» на реалізацію товари загальною вартістю 70460 780,05 грн (без ПДВ), що підтверджується актами приймання-передачі в кількості 27 штук, а саме: №88863, №89186, №89082, №89187 від 04.11.2022, №91317, №91337 від 11.11.2022, №92142, №92336, №93112 від 15.11.2023, №93039,№93098, №93668, №93676, №93678 від 18.11.2022, №93121 від 21.11.2022, №94382, 94435 від 22.11.2022, №94893, №94947 від 23.11.2022, №95146, №95147 , №95260, №95264 від 24.11.2022, №95880, №95882, №96165, №96168 від 25.11.2022 (т.1, а.с.25-52).
У грудні 2022 року було передано на комісіютоварів загальною вартістю 24380 334,53 грн (без ПДВ), про що свідчать акти приймання-передачі в кількості 11 штук, а саме: №99161 від 06.12.2022, №№101267, 101211, 101088 від 13.12.2022, №101751 від 15.12.2022, №101775 від 15.12.2022, №102050, №102127 від 16.12.2022, №102695, №102934 від 20.12.2022, №104275 від 21.12.2022 (т.1, а.с.54-64).
Копії зовнішньоекономічних контрактів (в кількості одинадцять штук) містяться у матеріалах справи, у яких ТОВ «КОМО Експорт» виступає як продавець (постачальник) товарів та підтверджують ті обставини, що ТОВ «КОМО Експорт» є експортером молочних продуктів, і з цією метою співпрацює із значною кількістю покупців-нерезидентів (т.1, а.с.66-107).
Факт експорту продукції (товарів), який позивач отримав від комітента ТОВ «КОМО Україна» для подальшої реалізації та факт належного виконання товариством «КОМО Експорт» із ТОВ «КОМО Україна» договору комісії щодо реалізації отриманих від товариства «КОМО Україна» у листопаді-грудні товарів підтверджується копіями тридцяти двох митних декларацій, які містяться в матеріалах справи (т.1,а.с.109-184).
Таким чином, весь товар було реалізовано позивачем на експорт, а останній отримував від покупців-нерезидентів кошти за товари, які експортувало товариство «КОМО-Експорт» згідно укладеного договору із ТОВ «КОМО Україна», що підтверджується банківськими виписками (т.1, а.с.186-214).
Копіями платіжних доручень, які містяться у матеріалах справи (т.1, а.с.216-231) підтверджується повне виконання зобов`язань позивачем перед контрагентом і законність права на отримання плати за надані послуги за договором комісії (комісійної винагороди). Крім безпосереднього факту реалізації на експорт товарів, отриманих від ТОВ «КОМО Україна», позивач, як комісіонер, перераховував виручку від такої реалізації для ТОВ «КОМО Україна».
Після цього ТОВ «КОМО-Експорт» склало два звіти комісіонера від 30.11.2022 та від 31.12.2022 про виконання зобов`язань по договору комісії №01/12К від 01.12.2017, які були затверджений комітентом і які підтверджують ті факти і обставини, що позивач виконав зобов`язання за договором комісії перед комітентом ТОВ «КОМО Україна». Розмір комісійної винагороди ТОВ «КОМО-Експорт» становив: за листопад 2022 року п`ять відсотків від 70460780,05 грн, що дорівнює 3523 039,00 грн (без ПДВ), а з нарахованим на цю суму ПДВ (704607,80 грн) розмір винагороди становив 4227646,80 грн; за грудень 2022 року п`ять відсотків від 24380334,53 грн, що дорівнює 1219016,73 грн (без ПДВ), а з нарахованим на цю суму ПДВ (243803,35 грн) розмір винагороди становив 1462820,08 грн. ТОВ «КОМО Україна» затвердило ці звіти, погодившись з розміром отриманої комісійної винагороди позивачем (т.1, а.с.233-238).
За наслідками вказаної операції ТОВ «КОМО-Експорт» складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №108 від 30.11.2022 та№142 від 31.12.2022 на суму 5690 466,88 грн з ПДВ (т1, а.с.249, т.2, а.с.2).
Як вбачається із квитанцій від 15.12.2022, від 16.01.2023, реєстрація зазначених податкових накладних була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПK України у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. У квитанції позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.2, а.с.5, 6).
Для підтвердження реєстрації спірних податкових накладних позивач подав до контролюючого органу повідомлення від 11.05.2023 №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено (т.1, а.с.8-47).
За результатами розгляду вказаних документів ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 16.05.2023 №8811937/31226169, №8811937/31226169, яким запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо постачання, послуг; актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі додаткова інформація зазначено: відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати, акти виконаних робіт) (т.4, а.с.3-6).
24.05.2023 комісією ГУ ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення №8865156/31226169 та №8865157/31226169, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.11.2022 №108 та від 31.12.2022 №142 відповідно з підстав ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (т.1, а.с.48-51).
Вказані рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області були оскаржені в адміністративному порядку шляхом подання до ДПС України скарг від 24.05.2023 (т.1, а.с.53, 117).
Рішеннями ДПС України від 19.06.2023 №50893/31226169/2, №50901/31226169/2 скарги товариства залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - без змін (т.1, а.с.197,199-200).
Надаючи правову оцінку оскаржуваними рішенням, суд враховує наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
ПН складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в ЄРПН податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 8 Порядку №1165 передбачено, що платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як установлено судом, реєстрація спірних податкових накладних була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну в ЄРПН, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).
Відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 12.01.2023 №19 «Зміни до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який набрав чинності з 08.03.2023, пункт 9 Порядку №520 викладено у наступній редакції:
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2023 №19 також було затверджено форми Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (Додаток 1) та Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (Додаток 2).
Отже, з аналізу наведених вище норм (з урахуванням внесених до них змін) слідує, що з метою вирішення питання про наявність/відсутність підстав для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з 08.03.2023 було встановлено наступний алгоритм взаємодії платника податків та контролюючого органу.
За наслідками отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН пункт 4 Порядку №520 надає право платнику податків подати на розгляд комісії регіонального рівня письмові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Загальний перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку №520.
Якщо платник податків скористався правом подання письмових пояснень та копій документів, то за результатами розгляду останніх комісія регіонального рівня приймає одне із трьох наступних рішень:
1) рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - якщо надані платником податків документи та письмові пояснення підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування;
2) про направлення Повідомлення - якщо наданих платником податків документів та письмових пояснень недостатньо для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. При цьому зміст форми указаного Повідомлення (Додаток 2 до Порядку №520) свідчить, що у ньому мають бути вказані конкретні документи, які пропонується надати платнику податків;
3) рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - якщо платник податків надав письмові пояснення та достатній обсяг документів, передбачених пунктом 5 Порядку №520, але вони не відповідають вимогам законодавства, внаслідок чого не можуть вважатися такими, що підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування.
У випадку направлення платнику податків повідомлення, такий платник має право подати контролюючому органу додаткові пояснення та копії документів, зазначені у Повідомленні, за результатами розгляду яких комісія регіонального рівня приймає одне з рішень: 1) про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН; 2) про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Реалізація такого права має бути здійснена протягом п`яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Неподання платником податків додаткових пояснень та копій документів, зазначених у Повідомленні, або їх неповне подання протягом означеного строку має наслідком прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
При цьому із змісту пункту 10 Порядку №520 та форми Рішення (Додаток 1 до Порядку №520) слідує, що комісія регіонального рівня у випадку, якщо подані платником податків пояснення/додаткові пояснення та копії документів не підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/ розрахунку коригування, проставляє відмітку у графі «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
У випадку ж ненадання платником податків у встановлені строки додаткових пояснень і копій документів, встановлених абзацом шостим пункту 9 Порядку №520, комісія регіонального рівня проставляє відмітку у графі «ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку».
Таким чином, суд зазначає, що згідно із новим алгоритмом взаємодії податкового органу та платника податків під час моніторингу податкових накладних, додано новий етап під час вирішення питання про реєстрацію ПН чи відмову і її реєстрації. При цьому, такий етап є важливим для правильного вирішення спору у цій справі, оскільки на цьому етапі податковий орган, повинен конкретизувати той перелік документів та інформації, яку додатково слід надати платнику податків.
Верховний Суд у постанові від 24.03.2025 у справі №140/32696/23 сформував висновок, якщо за результатами розгляду письмових пояснень та копій документів, наданих платником податків внаслідок отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, комісія регіонального рівня дійде висновку, що таких пояснень і документів недостатньо для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, вона направляє платнику податків повідомлення, в якому зазначає конкретний перелік документів та інформації, які слід надати. Протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення, платник податків може скористатися правом на подання додаткових пояснень та копій документів згідно із змістом Повідомлення. Якщо платник податків не скористався таким правом, то комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Аналогічна правова позиція була викладена в постановах Верховного Суду від 31.03.2025 у справа №140/20330/23, від 23.04.2025 у справі №620/4035/24.
Як встановлено судом та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, за результатами розгляду поданого позивачем повідомлення від 11.05.2023 №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, на підставі норм пункту 9 Порядку №520, ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 16.05.2023 №8811937/31226169 та №8811944/31226169, якими запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо постачання, послуг; актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі додаткова інформація зазначено: відсутні розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати, акти виконаних робіт (т.4, а.с.3-6)
У наведених повідомленнях податкового органу позивача також попереджено про наслідки ненадання додаткових пояснень і копій документів протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення.
Отже, з установлених у цій справі обставин у взаємозв`язку з вищенаведеними висновками щодо застосування Порядку №520 (в редакції, чинній з 08.03.2023) слідує, що податковий орган, проаналізувавши надані позивачем пояснення і документи, але не знайшовши підстав для прийняття рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної в ЄРПН, забезпечив позивачу право на подання додаткових пояснень та документів щодо спірних податкових накладних, реєстрацію якої було зупинено. Зміст повідомлення свідчить, що шляхом проставлення відмітки у відповідній графі та заповнення графи «Додаткова інформація» податковий орган повідомив позивача про те, яких саме документів йому не вистачає для остаточного вирішення питання про реєстрацію/відмову в реєстрації спірної податкової накладної, а також повідомив про наслідки ненадання додаткових пояснень і документів протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення.
Як зазначив представник відповідачів у відзиві на позовну заяву, позивач не скористався правом надання додаткових пояснень і копій документів після отримання відповідного повідомлення від ГУ ДПС у Волинській області, що в свою чергу підтверджується протоколом засідання комісії №1 ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН від 24.05.2023 №105 (т.4, а.с.1-2).
Наслідком невиконання платником податків вимог пункту 9 Порядку №520 в частині подання додаткових документів протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення, стало прийняття відповідачем1 оскаржуваних рішень від 24.05.2023 №8865156/31226169 та №8865157/31226169, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних від 30.11.2022 №108 та від 31.12.2022 №142 в ЄРПН.
Водночас, заперечуючи доводи контролюючого органу, позивач вказав, що на повідомлення контролюючого органу про подання додаткових пояснень від 16.05.2023 в межах 5 робочих днів, а саме 23.05.2023 надіслав через електронний кабінет платника податку лист - відповідь на запит про надання додаткових документів, до якого долучив копії банківських виписок, акти здачі приймання робіт (надання послуг), угоду про зарахування зустрічних вимог та додаткова угоду.
Щодо таких тверджень позивача, то суд зазначає, що дослідженими в судовому засіданні доказами підтверджується факт надсилання позивачем 23.05.2023 вищезгаданого листа з додатками (т.4, а.с.21-22, 86-91).
Проте, суд враховує, що відповідно до пункту 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261), (далі Порядок №557 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 2 розділу ІІ Порядку №557 автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).
Відповідно до пункту 5 розділу ІІ Порядку №557 у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.
Пунктом 8 розділу ІІ Порядку №557 визначено, що перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.
Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.
Відповідно до пункту 9 розділу ІІ Порядку №557 не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та цим Порядком, формується друга квитанція.
Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).
Отже, належним та допустимим доказом направлення на адресу контролюючого органу електронного документу та його прийняття є квитанція №1 та квитанція №2, проте такі квитанції у позивача відсутні, що вказує на невиконання вимог Порядку №520 та Порядку №557 в частині належного надсилання повідомлення про надання додаткових пояснень та копій документів.
Також, суд враховує пояснення представника відповідачів про те, що для надання додаткових пояснень та копій документів для підтвердження реєстрації ПН/РК функціонал електронного кабінету передбачає спеціальну форму (код J1307801), яка передбачає зазначення дати складання ПН/РК, порядковий номер та інші обов`язкові реквізити, які дозволяють ідентифікувати податкову накладну, якої стосуються надані документи.
Позивач надав суду пояснення бухгалтера товариства, яка вказала, що через дану спеціальну форму (код J1307801) не вдалось завантажити pdf-файли з додатковими документами, а тому був надісланий через електронний кабінет платника податку відповідний лист (т.4, а.с.75).
Суд критично відноситься до таких пояснень, оскільки вони не підтверджуються належними доказами. Крім того, суд зауважує, що надісланий позивачем лист такого змісту: «Пояснення. На Ваш запит ТОВ «КОМО-Експорт» надає підтверджуючі документи: копії банківських виписок, акти здачі приймання робіт (надання послуг), угода про зарахування зустрічних вимог, додаткова угода», не давав змогу контролюючому органу ідентифікувати конкретного адресата вказаного листа, оскільки в ньому не було чітко зазначено, на чий запит надаються документи. При цьому представник відповідачів визнала факт надходження зазначеного листа, однак вказала, що в період його надсилання проводилась документальна позапланова виїзна перевірка позивача, в межах якої на товариство скеровувались запити про надання документів, і даний лист був використаний під час проведення перевірки.
З огляду на встановлені судом обставини справи суд виснуває, що позивач не виконав вимог Порядку №520 щодо надання додаткових пояснень та копії документів на вимогу контролюючого органу, з огляду на що комісія регіонального рівня правомірно прийняла спірні рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Невиконання платником податків пропозиції контролюючого органу, викладеної в повідомленні про надання додаткових пояснень та копій документів, є самостійною підставою для прояву негативної дискреції.
Відповідно до вимог частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З врахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку, що комісія ГУ ДПС у Волинській області діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішень, а відтак оскаржувані рішення 24.05.2023 №№8865156/31226169, 8865157/31226169 про відмову у реєстрації податкових накладних від №108 від 30.11.2022 та №142 від 31.12.2022 в ЄРПН є правомірними.
Оскільки відповідач довів належними та допустимими доказами правомірність прийнятих рішень, тому у задоволенні позовних ТОВ «КОМО-Експорт» слід відмовити повністю.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Повне судове рішення складено 07 липня 2025 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2025 |
Оприлюднено | 10.07.2025 |
Номер документу | 128699168 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні