Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 липня 2025 рокуСправа №160/9959/25
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Врони О. В.
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Приватного акціонерного товариства «Нікопольський ремонтний завод» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство «Нікопольський ремонтний завод» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0087640403 від 18.02.2025 року.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на те, що відповідачем до позивача неправомірно застосовано штрафні санкції та неправомірно прийняте податкове повідомлення-рішення №0087640403 від 18.02.2025 року. На переконання позивача, ним не порушено встановлені строки для реєстрації розрахунків коригувань до податкових накладних в ЄРПН, оскільки відповідачем не враховано дату отримання позивачем розрахунків коригування та невірно визначено граничну дату реєстрації розрахунків коригування.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2025 року відкрито провадження у справі №160/9959/25, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1,2 ст.257, ч.1 ст.260 Кодексу адміністративного судочинства України зазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.
За ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області у відзиві на позовну заяву не погоджується з доводами позовної заяви, вказуючи наступне.
ПАТ «НРЗ» володіло інформацією про реєстрацію постачальником в ЄРПН податкових накладних з невірними даними/реквізитами та якого контрагент-покупець, був обізнаним про необхідність реєстрації розрахунків коригування до цих податкових накладних в ЄРПН. Однак суб`єктом господарюванняне надано жодних підтверджуючих документів,що вказують на дії платника, що спрямовані на вчасне отримання від контрагента розрахунків коригування та, відповідно, їх реєстрацію.
При цьому пп. 201.10 ст. 201 ПК України передбачено механізм для забезпечення покупцем товарів/послуг виконання своїх обов`язків та реалізації прав у частині отримання від продавця розрахунку коригування на зменшення для наступної його реєстрації в ЄРПН.
У разіненаданняплатникомподатку -продавцемрозрахунку коригування, який передбачає зменшення сумикомпенсаціївартості товарів/послуг, доцільним є подання платникомподатку покупцемдо податкової декларації з ПДВ заяви із скаргою на такого продавцята копій документів,передбачених пунктом 201.10 статті 201Кодексу, у тому числі документів,що засвідчують дату отримання такого розрахунку коригування.
ГУ ДПС звертає увагу на те, що ПАТ «НРЗ» не подало до податкової декларації (декларацій)з податку на додану вартість скаргу на постачальників (продавців).
Датоюта часом надання податкової накладної та/аборозрахунку коригуванняв електронному вигляді доцентральногоорганувиконавчої влади, що реалізує державну податкову і митнуполітику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абз. 9 п. 201.10 ст. 201 ПК України та п.4 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010). У разі порушення такихстроків застосовуються штрафні санкції згідноз цим Кодексом.
При цьому, ПК України не визначено перелік документів, які можуть слугувати підтвердженням дати отримання покупцем такого РК при камеральній перевірці з питань дотриманнястроків реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
ПАТ «НРЗ»в позовній заяві, зазначає що факти (дати) отримання від постачальників зазначених РК підтверджуються в електронному кабінеті платника податків (витягами з програмногозабезпечення «M.E.Doc»).
ДПС не супроводжує послуги з надання платних програмних забезпечень, які надають платникам податків приватні компанії (у тому числі «M.E.Dос»).
Тобто, робота програмного забезпечення, яке встановлюється на комп`ютері користувача, з використанням якого платники податків надсилають/обмінюються електронними документами, відправляють на реєстрацію податковінакладні (електронні документи), не супроводжуєтьсята не контролюється ДПС.
Витяги/квитанції про отримання РК з програмних забезпечень, за якими відбуваєтьсяобмінінформацієюплатників податків та контролюючих органів відповідно до Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, щонадані ПАТ «НРЗ», не єналежним/допустимим доказом на підтвердження, зокрема, дати отримання від Постачальника розрахунків коригування.
Суддя знаходилась у відпустці, що підтверджується довідкою Відділу управління персоналом Дніпропетровського окружного адміністративного суду №304 від 01.07.2025 .
Справа розглянута в перший робочий день виходу судді з відпустки.
Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
На підставі п. 20.1.4 ст. 20 розділу 1, п. 75.1 ст. 75 розділу ІІ Податкового кодексу України, у порядку визначеному п. 76.2 ст. 76 ПК України. Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ПРАТ «НРЗ», за наслідками якої складено акт №3382/04-36-04-03/31167067 від 22.01.2025.
Відповідно до наведеної в акті таблиці було встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації в ЄРПН 12-ти податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних:
№10(РК) від 03.02.2022,дата реєстрації в ЄРПН 19.10.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -97;
№4 (РК) від 04.10.2022, дата реєстрації в ЄРПН 23.11.2022, граничний термін реєстрації 31.10.2022, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -23;
№6 (РК) від 13.10.2022, дата реєстрації в ЄРПН 23.11.2022, граничний термін реєстрації 31.10.2022, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -23;
№29 (РК) від 11.05.2023, дата реєстрації в ЄРПН 12.06.2023, граничний термін реєстрації 05.06.2023, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -7;
№24(РК) від 11.05.2023, дата реєстрації в ЄРПН 12.06.2023, граничний термін реєстрації 05.06.2023, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -7;
№2(РК) від 29.03.2024, дата реєстрації в ЄРПН 18.04.2024, граничний термін реєстрації 15.04.2024, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -3;
№10(РК) від 16.04.2024, дата реєстрації в ЄРПН 14.05.2024, граничний термін реєстрації 03.05.2024, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -11;
№578(РК) від 26.04.2024, дата реєстрації в ЄРПН 14.05.2024, граничний термін реєстрації 13.05.2024, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -1;
№300038(РК) від 16.05.2024, дата реєстрації в ЄРПН 14.06.2024, граничний термін реєстрації 02.06.2024, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -12;
№1395(РК) від 17.09.2024, дата реєстрації в ЄРПН 18.10.2024, граничний термін реєстрації 04.10.2024, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -14;
№231(РК) від 30.09.2024, дата реєстрації в ЄРПН 21.10.2024, граничний термін реєстрації 18.10.2024, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -3;
№229 (ПН) від 01.10.2024, дата реєстрації в ЄРПН 20.11.2024, граничний термін реєстрації 05.11.2024, кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації -15.
Перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН 12 ПН/РК, у тому числі: 1 податкова накладна на суму ПДВ 4121,00 грн. та 11 розрахунків коригування на загальну суму ПДВ 88888,11 грн. Зазначені ПН і РК складені у лютому, жовтні 2022, травні 2023, березні, квітні, травні, вересні, жовтні 2024, затримка реєстрації в ЄРПН склала від 1 до 97 днів.
Відповідальність за вказане правопорушення, передбачена пунктом120-1.1 статті 120-1 ПК України, а саме:
- абзац 1 пункту 120-1.1 статті 120розділу ІІ Кодексу. Порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної, пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України -17022,63 грн.;
- пункт 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідних положень Кодексу. Порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних -67744,48.
підрозділу 2 розділу XX "Перехідних положень" Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної - 20564,36 грн.
На підставі акту перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 18.02.2025 року№0087640403 на суму штрафу в розмірі 8282грн. 33 коп.
Позивачем оскаржено податкове повідомленні-рішення до Державної податкової служби України .
За результатами розгляду скарги позивача на податкове повідомлення-рішення Державною податковою службою України прийнято рішення № 8526/6/99-00-6-03-01-06 від 26.03.2025 про залишення її без задоволення, а податкове повідомлення-рішення без змін.
Позивач, не погоджуючись з вищевказаним податковим повідомленням-рішенням, звернувся з відповідним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до підп. 20.1.4 п.20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
У розумінні підп. 41.1.1 п.41.1 ст. 41 ПК України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до підп. 75.1.1 п.75.1 ст. 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також можуть бути:
1) своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків);
2) своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних;
3) своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах;
4) повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2,3частини першої та пунктом 10 частини другоїстатті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні";
5) своєчасність подання заяви про взяття на облік фінансових агентів відповідно до вимог статті 39-3цього Кодексу;
6) своєчасність подання фінансовими агентами звітів про підзвітні рахунки, виправлених звітів про підзвітні рахунки;
7) своєчасність надання фінансовими агентами відповіді на запити (повідомлення) контролюючого органу, що надсилаються у випадках, визначених статтею 39-3цього Кодексу;
8) своєчасність подання повідомлення про структуру власності та кінцевих бенефіціарних власників відповідно до вимог пункту44-1.2статті 44-1цьогоКодексу;
9) своєчасність подання особою, яка здійснює управління або адміністрування трасту, повідомлення про укладення договору щодо управління або адміністрування трасту або про припинення такого договору, фінансової звітності, копій первинних документів та іншої інформації щодо трасту на запит контролюючого органу у випадках, передбачених статтею 44-2цього Кодексу;
10) своєчасність надання інформації на запит контролюючого органу відповідно до пункту44-1.3статті 44-1,підпунктів 6-8підпункту73.3.1 пункту 73.3 статті 73цьогоКодексу;
11) своєчасність та повнота сплати узгодженої суми грошового зобов`язання у вигляді авансового внеску з податку на прибуток підприємств, визначеного відповідно до пункту141.13статті 141цьогоКодексу, на підставі даних Реєстру пунктів обміну іноземної валюти.
Відповідно до пп.16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Пунктом201.1 ст. 201 ПК Українина платника податку покладено обов`язокна дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За п.192.1 ст. 192 ПК Українирозрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Наказом Міністерства фінансів України 31 грудня 2015 року № 1307 (у редакціїнаказу Міністерства фінансів України від 28 грудня 2022 року№ 463) затверджено Порядок заповнення податкової накладної (Порядок №1307).
Пунктом 21 Порядку №1307 встановлено, що у разі здійснення коригування сум податкових зобов`язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до статті192 розділуV Податкового кодексу Українипостачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) за формою згідно з додатком 2до податкової накладної.
Розрахунок коригування складається особами, визначеними відповідно до пункту 1 цього Порядку.
Порядок складання розрахунку коригування та його реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних аналогічний порядку, передбаченому для податкових накладних, крім випадків, передбачених цим Порядком.
У розрахунку коригування вказуються дата та номер податкової накладної, до якої вносяться зміни. У клітинках номера податкової накладної, що не заповнюються, нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються.
У разі складання розрахунку коригування з метою виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, у розрахунку коригування зазначаються виправлені дані.
Не допускається виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За цим же пунктом реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
За п.120-1.1ст.120 ПК Українипорушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановленихстаттею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Законом №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2розділу XX «Перехідні положення» ПК Українидоповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:
« 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів»;
69.18. установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.
Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.
Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня».
Воєнний стан введено в Україні з 24.02.2022 року згідно Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 та Закону України від 24.02.2022 №2102-IX.
Отже, Законом №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу «Перехідні положення» ПК Українидля реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних регламентовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. №1246 (Порядок № 1246).
Згідно п.5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до п.п.11-15 Порядку № 1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки податкової накладної.
За результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
При цьому, за приписами п.3 Порядку № 1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
З викладеного слідує, що у будь-якому випадку контролюючий орган протягом операційного дня зобов`язаний надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 17.04.2018 р. у справі № 820/6330/16.
З аналізу вказаних норм вбачається, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
Крім того, строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, при цьому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з операційним днем, який відповідно до Порядку № 1246 триває з 8-ї до 20-ї години. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Наведені нормативні положення дають підстави для висновку, що в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.
Вищевикладене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду викладеною у постанові від 03.04.2020 р. у справі № 160/5380/19.
У цьому контексті встановлена нормою п.120-1.1 ст.120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 10.06.2019 р. у справі № 802/1825/16-а, від 12.07.2019 р. у справі № 0940/1600/18.
Порядком обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженогонаказом міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557встановлено, що після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня.
У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
З акту перевірки вбачається , що розрахунок кількості днів порушення граничного терміну реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування проводився від дати складання розрахунку коригування, в той час як граничний строк реєстрації термінів реєстрації починає свій перебіг саме з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем), як того вимагають приписи п. 201.10 ст. 201 та п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, а відтак висновки акту перевірки не відповідають вимогам чинного законодавства, а прийняте на підставі такого акту податкове повідомлення-рішення є протиправним і підлягає скасуванню.
Товариством для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних використовується комп`ютерна програма «М.Е.DOC.
На запит позивача про надання інформаціїщодо дати та часу, способу отримання та відправки розрахунківкоригувань доподаткових накладних з КП «М.Е.DOC», останнім листом №27/01-0231 від 27.01.2025 надано детальну інформацію щодо дати, часу, способу отримання та відправки розрахунків коригувань з КП «М.Е.DOC».
Відповідно до наданої інформації по реєстрації розрахунків коригування:
№10(РК) від 03.02.2022,дата і час отримання від контрагента 18.10.2022 15:53 (документ відправлено контрагентом через сервер ДПС з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 19.10.2022 10:44, дата реєстрації 19.10.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 02.11.2022;
№4 (РК) від 04.10.2022, дата і час отримання від контрагента 15.11.2022 17:43 (документ відправлено контрагентом через сервер ДПС з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 23.11.2022 13:17, дата реєстрації 23.11.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 30.11.2022;
№6 (РК) від 13.10.2022, дата і час отримання від контрагента 15.11.2022 17:43 (документ відправлено контрагентом через сервер ДПС з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 23.11.2022 13:17, дата реєстрації 23.11.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 30.11.2022;
№29 (РК) від 11.05.2023, дата і час отримання від контрагента 12.06.2023 08:05 (документ відправлено контрагентом через сервер ДПС з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 12.06.2023 10:25, дата реєстрації 12.06.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 30.06.2023;
№24(РК) від 11.05.2023, дата і час отримання від контрагента 12.06.2023 08:05 (документ відправлено контрагентом через сервер ДПС з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 12.06.2023 10:25, дата реєстрації 12.06.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 30.06.2023;
№2(РК) від 29.03.2024, дата і час отримання від контрагента 18.04.2024 10:43 (документ відправлено контрагентом через сервер ДПС з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 18.04.2024 10:44, дата реєстрації 18.04.2024, граничний термін реєстрації в ЄРПН .06.05.2024;
№10(РК) від 16.04.2024, дата і час отримання від контрагента 18.04.2024 10:43 (документ відправлено контрагентом через сервер ДПС з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 14.05.2024 12:46, дата реєстрації 14.05.2024, граничний термін реєстрації в ЄРПН .01.06.2024;
№578(РК) від 26.04.2024, дата і час отримання від контрагента 14.05.2024 09:40 (документ відправлено контрагентом через сервер ДПС з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 14.05.2024 10:24, дата реєстрації 14.05.2024, граничний термін реєстрації в ЄРПН .01.06.2024;
№300038(РК) від 16.05.2024, дата і час отримання від контрагента 14.06.2024 13:05 (документ відправлено контрагентом з використанням гарантованої доставки, з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 14.06.2024 13:22, дата реєстрації 14.06.2024, граничний термін реєстрації в ЄРПН .02.07.2024;
№1395(РК) від 17.09.2024, дата і час отримання від контрагента 18.10.2024 14:32 (документ відправлено контрагентом з використанням гарантованої доставки, з використанням прямого з`єднання), дата і час відправки до ДПС 18.10.2024 14:33, дата реєстрації 18.10.2024, граничний термін реєстрації в ЄРПН .05.11.2024.
Між тим позивач жодним чином не спростував факт несвоєчасної реєстрації розрахунку коригування №231 і податкової накладної №229.
РК №231 з сумою ПДВ 618,20 включає кількість днів прострочення -3, відповідно, штраф становить 2%, що складає 12,36 грн.
ПН №229 з сумою ПДВ 4121,00 включає кількість днів прострочення -15, відповідно, штраф становить 2%, що складає 82,42 грн.
За правовим висновком Верховного Суду у постанові від 21.05. 2020 у справі №824/257/18-а, від 10.08.2023. у справі №160/1998/19, суми грошових зобов`язань, штрафних (фінансових) санкцій, боргу (недоїмки), яких стосуються позовні вимоги, визначені позивачу за конкретними окремими підставами, які відображені в акті перевірки, а при вирішенні відповідного спору суд не позбавлений можливості скасувати рішення суб`єкта владних повноважень в частині та, за встановлення у судовому процесі об`єкту оподаткування та його вартісного вираження, не позбавлений можливості виділити іззагального обсягу грошових зобов`язань суму, яка збільшена правомірно. Такі дії суду не є підміною повноважень контролюючого органу, а є способом відновлення порушених прав, інтересів та справедливості в цілому, що відповідає повноваженням адміністративного суду.
Тому спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню в частині застосування штрафу у сумі 8187,55 грн.
За приписами ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до вимог ч.1 ст. 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.
Згідно ч.3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем при зверненні до суду із даним позовом було сплачено судовий збір у сумі 3028,00 грн., що підтверджується копією платіжною інструкцією №1155 від 03.04.2025.
Разом з тим позовна заява подана позивачем через систему «Електронний суд»
З врахуваннямч.3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір"позивач повинен бувсплатити 2422,40 грн.(3028,00 грн. х 0,8).
Відповідно до п. 1 ч.1ст. 7 Закону України «Про судовий збір»сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
У випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми (ч. 2ст. 7 Закону України «Про судовий збір»).
Суд, керуючись положеннями ст. 139 КАС України, враховуючи часткове задоволення позову вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь позивача судовий збір у сумі 1211,20грн.
Керуючись ст.ст.139,243-246,250,262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Приватного акціонерного товариства «Нікопольський ремонтний завод» (пр.Трубників, буд. 56, м. Нікополь, Дніпропетровська область, 53201, 49022, код ЄДРПОУ 31167067) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49000) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення-задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомленнярішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №0087640403 від 18.02.2025 року в частині накладення на Приватне акціонерне товариство «Нікопольський ремонтний завод» штрафу у сумі 8187,55 грн.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) на користь Приватного акціонерного товариства «Нікопольський ремонтний завод» (пр.Трубників, буд. 56, м. Нікополь, Дніпропетровська область, 53201, 49022, код ЄДРПОУ 31167067) судовий збір у сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Врона
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2025 |
Оприлюднено | 10.07.2025 |
Номер документу | 128699376 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні