Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 липня 2025 рокуСправа №160/8953/25
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маковської О.В., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Обласного комунального підприємства «ФАРМАЦІЯ» до Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях про визнання бездіяльності протиправною та зобов?язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему "Електронний суд" надійшла позовна заява Обласного комунального підприємства «ФАРМАЦІЯ» до Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях, в якій позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях щодо не проведення перереєстрації транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація»;
- зобов?язати Головний сервісний центр МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях здійснити перереєстрацію транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що з метою здійснення перереєстрації автомобіля марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4 ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація», як новим власником цього автомобіля, позивач звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях, проте в перереєстрації вказаного транспортного засобу було відмовлено у зв?язку з тим, що АТ КБ «Приватбанк» значиться в Єдиному реєстрі боржників, про що Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях надав ОКП «Фармація» письмове роз?яснення від 28.01.25 № 8/49. Позивач зазначає, що Порядок №1388 не визначає державну реєстрацію транспортного засобу, як підставу набуття права власності на транспортний засіб, а тому, відповідно до вищевказаного договору купівлі-продажу предмету лізингу № DNVKFL0122535 від 11.09.24 та акту приймання-передачі транспортного засобу від 11.09.24, власником транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 є ОКП «Фармація». За інформацією з Єдиного реєстру боржників, ОКП «Фармація», як власник транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 , не перебуває в Єдиному реєстрі боржників, що свідчить про допущену відповідачем протиправну бездіяльності щодо не проведення перереєстрації вказаного транспортного засобу за його власником - ОКП «Фармація», що в свою чергу перешкоджає ОКП «Фармація» в реалізації як обов`язку, так і законного інтересу щодо реєстрації за собою придбаного автомобіля, а також позбавляє ОКП «Фармація» в повній мірі реалізувати своє право власності на вказаний автомобіль.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2025 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити у задоволенні позовної заяви, оскільки відповідно до договору фінансового лізингу від 11.08.2021 №DNVKFL0122535, укладеного між ОКП «Фармація» та АТ КБ «Приватбанк» та акту прийому-передачі майна від 04.10.2021 до цього договору, АТ КБ «Приватбанк» придбав у свою власність і передав ОКП «Фармація» автомобіль марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, (95 к.с.), колір 249, BIANCO, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 . З метою здійснення перереєстрації автомобіля марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4 ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 на ОКП «Фармація», як нового власника цього автомобіля, позивач звернувся до РСЦ ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях, проте в перереєстрації вказаного транспортного засобу було відмовлено у зв?язку з тим, що АТ КБ «Приватбанк» значиться в Єдиному реєстрі боржників, про що територіальним сервісним центром МВС №1242 РСЦ ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях було надано на адресу ОКП «Фармація» письмове роз?яснення від 01.02.2025 №31/29/1242/18-1978-2025. Так, згідно із інформацією з Єдиного державного реєстру транспортних засобів, транспортний засіб FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, (95 к.с.), колір 249 - BIANCO, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 , який Позивач має намір перереєструвати на своє ім?я, зареєстрований за ПАТ КБ «ПРИВАТБАНК», код ЄДРПОУ 14360570. Станом на 24.04.2025 згідно Єдиного реєстру боржників Міністерства Юстиції України, ПАТ КБ «ПРИВАТБАНК» значиться боржником у понад 200 виконавчих провадженнях. За наявності відомостей про власника транспортного засобу в Єдиному реєстрі боржників, перереєстрація такого автомобіля не здійснюється відповідно до Порядку №1388, дотримання вимог якого є обов?язковим під час здійснення державної реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів. Водночас, жодних положень, які б визначали окрему процедуру, за якої б положення щодо перевірки відомостей Єдиного реєстру боржників не застосовувалися при проведення перереєстрації транспортного засобу, відчуженого за договором лізингу, у Порядку № 1388 не зазначено. А відтак, відмова відповідача в здійсненні реєстраційних дій щодо спірного автомобіля є законною і обґрунтованою.
Від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що доводи відповідача не спростовують доводів позовної заяви.
Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до договору фінансового лізингу № DNVKFL0122535 від 11.08.21, укладеного між ОКП «Фармація» та АТ КБ «Приватбанк» та акту прийому-передачі майна від 04.10.21 до цього договору, АТ КБ «Приватбанк» придбав у свою власність і передав ОКП «Фармація» автомобіль марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, (95 к.с.), колір 249 - BIANCO, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 .
Відповідно до п. 1.1 договору фінансового лізингу № DNVKFL0122535 від 11.08.21 Банк зобов?язується набути у власність у Товариства з обмеженою відповідальністю «НІКО МЕГАПОЛІС» (далі-ПРОДАВЕЦЬ) предмет лізингу (далі-МАЙНО) відповідно до встановлених лізингоодержувачем специфікацій та передати його в користування Лізингоодержувачу на строк, що зазначений в цьому Договорі, а Лізингоодержувач зобов`язується сплатити Банку лізингові платежі в розмірі та порядку, визначеними цим Договором.
Строк Лізингу - 10.08.2024 (п. 1.2 Договору).
Загальна вартість Майна за цим Договором становить 347 068,85 гривень, усього до сплати 416 482,62, у т.ч. вартість пристрою GPS зі встановленням у розмірі 1 582.62 грн. (п. 2.1 Договору).
Загальна вартість Майна за Договором складається з: авансового платежу Лізингоодержувача в рахунок викупу Майна, що становить 124 470,00 гривень та підлягає сплаті протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту підписання цього Договору; загальної суми лізингових платежів у частині, що йде на викуп переданого Лізингоодержувачу Майна 292.012,62 грн. згідно з Додатком № 2 до цього Договору (п.п. 2.1.1 Договору).
Передача Майна буде здійснюватися за адресою: Київська обл., Бориспільський р-н, село Гора, вул. Бориспільська, будинок 22 (п. 3.1 Договору).
Передача Майна можлива після сплати, якщо вони передбачені умовами оформлення Майна згідно чинного законодавства, витрат Банку по оплаті пенсійного збору, відшкодуванню витрат при реєстрації майна, а також витрат при страхуванні Майна, витрат зі страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та інших платежів прямо передбачених цим Договором на рахунок, відкритий згідно з п. 2.3 цього Договору, або на рахунок страхової компанії (п. 3.2 Договору).
Майно повинне бути передане Лізингодержувачу згідно з Актом прийому-передачі Майна протягом 7 ( семи) робочих днів після сплати авансового платежу відповідно до умов цього Договору. Допускається поставка Майна узгодженими Сторонами партіями. Строк передачі Майна може змінюватись в залежності від дотриманням Продавцем строку постачання Майна за Договором купівлі-продажу, укладеного між Банком та Продавцем, про що Банк попередньо повідомляє Лізингоодержувача. У такому випадку вважатиметься, що Сторони підписанням відповідного Акту приймання-передачі погодили новий строк поставки Майна, що відповідає даті складання Акту приймання-передачі Майна, якщо інше не буде встановлено домовленістю Сторін (п. 3.3 Договору)..
З моменту підписання Сторонами Акту прийому-передачі до Лізингоодержувача переходять всі ризики, пов`язані з користуванням та володінням Майном, у т.ч. ризик випадкового знищення або пошкодження, а також невідповідності Майна цілям його використання. Банк не несе відповідальності перед третіми особами, в т.ч. за завдані Майном смерть, шкоду здоров`ю або псування майна третіх осіб в результаті експлуатації майна (п. 3.4 Договору).
Протягом усього строку цього Договору Майно є власністю банка. Майно переходить у власність Лізингоодержувача сплати банку Банку всієї суми лізингових та інших платежів за цим Договором, але не раніше одного року з моменту передачі Майна Лізингоодержувачу (п. 4.1 Договору).
Протягом усього строку цього Договору Лізингоодержувачу забороняється без згоди Банка передавати Майно у сублізинг, оренду, у позику або будь-яким іншим способом третій стороні, передавати в заставу або відчужувати у будь-який спосіб (п. 4.2 Договору).
Договір є належною і достатньою підставою для переходу Майна у власність Лізингоодержувача після сплати Банку всієї суми лізингових та інших платежів за цим Договором. Укладення додаткових договорів тощо для переходу Майна у власність Лізингоодержувача не вимагається (п. 4.3 Договору).
Оформлення всіх необхідних, відповідно до чинного законодавства України, документів у зв`язку з переходом права власності на Майно до Лізингоодержувача здійснюється за його рахунок (п. 4.4 Договору).
Договір набуває чинності з моменту його підписання Сторонами і діє до повного виконання Сторонами всіх зобов`язань за ним (п. 11.1 Договору)..
За результатами виконання договору фінансового лізингу № DNVKFL0122535 від 11.08.21, між ОКП «Фармація» та АТ КБ «Приватбанк» був складений акт звірки взаєморозрахунків та переходу права власності по фінансовому лізингу від 11.09.2024, яким засвідчено факт належного і повного виконання сторонами умов цього договору.
На виконання договору фінансового лізингу № DNVKFL0122535 від 11.08.21, між ОКП «Фармація» та АТ КБ «Приватбанк» був укладений договір купівлі-продажу предмету лізингу № DNVKFL0122535 від 11.09.2024 та складений акт приймання-передачі транспортного засобу від 11.09.24, відповідно до яких АТ КБ «Приватбанк» передав ОКП «Фармація» автомобіль марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4 ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 .
З метою здійснення перереєстрації автомобіля марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4 ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація», як новим власником цього автомобіля, позивач звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях, проте в перереєстрації вказаного транспортного засобу було відмовлено у зв?язку з тим, що АТ КБ «Приватбанк» значиться в Єдиному реєстрі боржників, про що Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях надав ОКП «Фармація» письмове роз?яснення від 28.01.2025 №8/49.
Позивач вважає протиправними дії відповідача щодо відмови в перереєстрації транспортного засобу, у зв`язку з чим звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 19 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 №2344-III порядок державної реєстрації транспортних засобів визначає Кабінет Міністрів України.
Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388, встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі реєстраційних документів та/або їх формування в електронній формі.
Крім того, згідно з пунктом 3 Порядку № 1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Відповідно до пунктів 7, 8 Порядку № 1388 власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (надалі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (надалі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Згідно абзацу 5 п. 8 Порядку № 1388, документом, що підтверджує правомірність придбання транспортного засобу, його складової частини, що має ідентифікаційний номер, зокрема, є оформлений в установленому порядку договір фінансового лізингу або зазначений у такому договорі окремий договір купівлі-продажу (викупу) предмета лізингу, або інший договір, визначений договором фінансового лізингу;…а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб.
За абзацом 1 п. 15 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів здійснюються після проведення уповноваженими особами сервісного центру МВС перевірки відповідних документів та/або відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державному Реєстрі атестованих судових експертів, автоматизованій базі даних про розшукувані транспортні засоби, банку даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірки відомостей про обмеження відчуження з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також відомостей про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), що містяться в Єдиному державному демографічному реєстрі (крім внутрішньо переміщених осіб, інформація щодо яких підтверджується даними Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб), відомостей про особу, що містяться в Єдиному реєстрі боржників, відповідних базах даних та державних реєстрах щодо осіб, які перебувають у розшуку, перевірки дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей, дійсності сертифіката відповідності за Державним реєстром сертифікатів відповідності транспортних засобів, виданих уповноваженими органами або органами із сертифікації, та реєстром виданих сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання, що формується за повідомленнями уповноважених органів, і сертифікатів відповідності нових транспортних засобів, виданих виробником, документів, що підтверджують правомірність придбання, отримання відомостей щодо митного оформлення транспортних засобів, а також установлення відповідності конструкції вимогам правил та нормативів шляхом отримання відповідних відомостей із таких баз даних і реєстрів. За результатами таких перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться відповідний напис про їх проведення, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) і дати (крім випадків подання заяви в електронній формі через електронний кабінет водія або засобами Порталу Дія).
Згідно з абзацом 2 того ж п. 15 Порядку у разі надходження до сервісного центру МВС звернення щодо транспортного засобу, відомості про власника якого містяться в Єдиному реєстрі боржників, перереєстрація транспортного засобу не здійснюється.
Пунктом 6 Порядку №1388 передбачено, що транспортні засоби реєструються за юридичними та фізичними особами в сервісних центрах МВС або через центри надання адміністративних послуг. Державна реєстрація нових транспортних засобів може проводитися сервісними центрами МВС за участю суб`єктів господарювання, які стоять на обліку в Головному сервісному центрі МВС, здійснюють продаж таких транспортних засобів та уклали з Головним сервісним центром МВС відповідний договір.
Згідно з абзацом 2 пункту 7 Порядку №1388 експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають вимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється.
Державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів (абзац 1 пункту 8 Порядку №1388).
Відповідно до абзацу 5 пункту 8 Порядку №1388 документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є, зокрема, оформлені в установленому порядку договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою.
Згідно з абзацом 4 пункту 9 Порядку №1388 не допускається державна реєстрація транспортних засобів, придбаних з порушенням вимог абзацу 2 пункту 8, пунктів 11, 16, абзацу другого пункту 17, пункту 18, абзацу другого пункту 33, пунктів 44, 48, 49 Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2009 № 1200.
Відповідно до пункту 15 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів здійснюються після проведення уповноваженими особами сервісного центру МВС перевірки відповідних документів та/або відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державному Реєстрі атестованих судових експертів, автоматизованій базі даних про розшукувані транспортні засоби, банку даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірки відомостей про обмеження відчуження з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також відомостей про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), що містяться в Єдиному державному демографічному реєстрі (крім внутрішньо переміщених осіб, інформація щодо яких підтверджується даними Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб), відомостей про особу, що містяться в Єдиному реєстрі боржників, відповідних базах даних та державних реєстрах щодо осіб, які перебувають у розшуку, перевірки дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей, дійсності сертифіката відповідності за Державним реєстром сертифікатів відповідності транспортних засобів, виданих уповноваженими органами або органами із сертифікації, та реєстром виданих сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання, що формується за повідомленнями уповноважених органів, і сертифікатів відповідності нових транспортних засобів, виданих виробником, документів, що підтверджують правомірність придбання, отримання відомостей щодо митного оформлення транспортних засобів, а також установлення відповідності конструкції вимогам правил та нормативів шляхом отримання відповідних відомостей із таких баз даних і реєстрів.
За результатами таких перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться відповідний напис про їх проведення, що засвідчується підписом особи, яка її подає.
Судом встановлено, що за результатами виконання договору фінансового лізингу №DNVKFL0122535 від 11.08.21, між ОКП «Фармація» та АТ КБ «Приватбанк» був складений акт звірки взаєморозрахунків та переходу права власності по фінансовому лізингу від 11.09.2024, яким засвідчено факт належного і повного виконання сторонами умов цього договору. АТ КБ «Приватбанк» здійснено фактичне передання у власність та в повне розпорядження ОКП «Фармація» транспортного засобу, що зафіксовано Актом приймання-передачі транспортного засобу від 11.09.2024, відповідно до яких АТ КБ «Приватбанк» передав ОКП «Фармація» автомобіль марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4 ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 .
З метою здійснення перереєстрації автомобіля марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4 ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація», як новим власником цього автомобіля, позивач звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях, проте в перереєстрації вказаного транспортного засобу було відмовлено у зв?язку з тим, що АТ КБ «Приватбанк» значиться в Єдиному реєстрі боржників, про що Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях надав ОКП «Фармація» письмове роз?яснення від 28.01.2025 № 8/49.
Отже, за положеннями Порядку № 1388, при розгляді заяви про перереєстрацію ОКП «Фармація», відповідач мав здійснювати перевірку інформації саме щодо неї як власника, а не щодо АТ КБ «Приватбанк», з власності якого транспортний засіб вибув, у передбачений законом спосіб.
Крім того, суд зазначає, що підставами набуття позивачем права власності на транспортний засіб є не тільки Договір фінансового лізингу, але також і похідний від нього договір купівлі-продажу предмету лізингу № DNVKFL0122535 від 11.09.2024.
Аналогічна правова позиція міститься в постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 27.03.2025 у справі №160/11934/24.
Згідно з визначенням, наведеним у пункті 3 Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2009 № 1200, електронний реєстр - автоматизована інформаційно-пошукова система обліку суб`єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, накопичення інформації про надходження, передачу, реалізацію транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, видачу та використання бланкової продукції, номерних знаків для разових поїздок і номерних знаків «Транзит».
Відповідно до абзацу 3 пункту 7 Порядку №1200 суб`єкти господарювання невідкладно вносять інформацію про надходження, передачу, реалізацію транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, до електронного реєстру.
Постановою Кабінету Міністрів України № 190 від 04.03.2022 у Порядку № 1200:
1) пункт 7 доповнено абзацами такого змісту:
«У разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях внесення інформації до електронного реєстру суб`єктами господарювання про надходження, передачу, реалізацію транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, тимчасово припиняється.
З дня припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях суб`єкти господарювання протягом дев`яноста днів зобов`язані внести інформацію про надходження, передачу, реалізацію транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, до електронного реєстру.»;
2) пункт 8 доповнено абзацами такого змісту:
«У разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях внесення інформації до електронного реєстру за місцезнаходженням торговельних приміщень суб`єктами господарювання про здійснення продажу транспортних засобів, зокрема укладення договорів купівлі-продажу транспортних засобів, тимчасово припиняється.
З дня припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях суб`єкти господарювання, які здійснили продаж транспортних засобів, зокрема шляхом укладення договорів купівлі-продажу транспортних засобів, зобов`язані протягом дев`яноста днів внести відповідну інформацію до електронного реєстру за місцезнаходженням торговельних приміщень».
Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
У подальшому строк дії воєнного стану в Україні продовжувався і триває на час розгляду справи.
Відповідно до абзацу 1 пункту 7 Порядку №1388 (із змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України №190 від 04.03.2022, №1019 від 10.09.2022) власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів.
Отже, у період дії воєнного стану тимчасово припиняється внесення інформації до електронного реєстру щодо укладення договорів купівлі-продажу транспортних засобів, а також зобов`язано суб`єктів господарювання, які здійснили продаж транспортних засобів, протягом дев`яноста днів після припинення воєнного стану внести відповідну інформацію до електронного реєстру за місцезнаходженням торговельних приміщень, а власники протягом зазначеного строку зобов`язані зареєструвати транспортні засоби.
Дослідивши відмову відповідача, суд встановив, що відмовляючи у перереєстрації транспортного засобу на нового власника, суб`єкт владних повноважень не взяв до уваги зміни, внесені постановою Кабінету Міністрів України № 190 від 04.03.2022 до Порядку №1388 та Порядку № 1200.
Верховний Суд у постанові від 15.12.2021 у справі № 1840/2970/18 зазначив, що одним із критеріїв оцінювання судами рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень є прийняття ними рішень обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Цей критерій відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо.
Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Приймаючи рішення у справі, суд враховує, що відповідно до досліджених судом документів позивач виконав усі умови за договором лізингу між ним та третьої особою і має право на реєстрацію автомобіля, як власник, за собою, а знаходження третьої особи в реєстрі боржників не може бути підставою для обмеження прав позивача.
Вказані обмеження не відповідають вимогам ч. 1 ст. 6 КАС України, відповідної до якої суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
А отже, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях щодо не проведення перереєстрації транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація».
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Головного сервісного центру МВС (ідентифікаційний код 40109173) в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (ідентифікаційний код 45291657) здійснити перереєстрацію транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація» (ідентифікаційний код 01976358), суд зазначає наступне.
Згідно з пунктом 3 Порядку №1388 державна реєстрація (перереєстрації) транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій. Державний облік зареєстрованих транспортних засобів передбачає реєстрацію, накопичення, узагальнення, зберігання і передачу інформації про такі засоби та відомостей про їх власників, які вносяться до Єдиного державного реєстру МВС. Порядок ведення Єдиного державного реєстру затверджується МВС.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1388 експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають вимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється.
Постановою Кабінету Міністрів України №190 від 04.03.2022 внесено зміни до Порядку №1388 та продовжено строк державної реєстрації, проте цим Порядком не скасовано заборону експлуатації транспортних засобів, які не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС.
Відповідно до пункту 1 Положення про регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС), затвердженого наказом Головного сервісного центру МВС від 17.10.2023 №151, регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) є відокремленим структурним підрозділом Головного сервісного центру МВС, утвореним на правах філії без статусу юридичної особи.
Пунктом 5 Положення передбачено, що РСЦ ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях складається із структурних підрозділів, у тому числі територіальних сервісних центрів МВС.
Дослідивши матеріали справи, суд звертає увагу відповідача, що станом на дату подачі заяви позивачем про перереєстрації транспортного засобу, новим власником вказаного транспортного засобу було - ОКП «Фармація».
АТ КБ «Приватбанк» здійснено фактичне передання у власність та в повне розпорядження ОКП «Фармація» транспортного засобу, що зафіксовано Актом приймання-передачі транспортного засобу від 11.09.24, відповідно до яких АТ КБ «Приватбанк» передав ОКП «Фармація» автомобіль марки FIAT - Doblo Cargo Corto 1.4 ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 .
Суд вважає, що віднесення АТ КБ "Приватбанк", як боржника в Єдиному державному реєстрі боржників, не може слугувати підставою для відмови в перереєстрації автомобіля, оскільки зобов`язання щодо підстав укладених договорів між позивачем та третьою особою є належним чином виконаними.
Оскільки відповідачем не було враховано особу нового власника, суд вважає за доцільне зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях здійснити перереєстрацію транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація» (ідентифікаційний код 01976358).
Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Згідно частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих правових підстав для задоволення адміністративного позову.
Враховуючи положення статті 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір у розмірі 2422,20 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Обласного комунального підприємства «ФАРМАЦІЯ» до Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях про визнання бездіяльності протиправною та зобов?язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях щодо не проведення перереєстрації транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація».
Зобов?язати Головний сервісний центр МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях здійснити перереєстрацію транспортного засобу марки - FIAT, модель - Doblo Cargo Corto 1.4, 2021 року випуску, ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN): НОМЕР_1 за ОКП «Фармація» (ідентифікаційний код 01976358).
Стягнути на користь Обласного комунального підприємства «ФАРМАЦІЯ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2422,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Маковська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2025 |
Оприлюднено | 10.07.2025 |
Номер документу | 128699383 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні