Одеський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 420/9922/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 липня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛОБІНЕКС" до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ГЛОБІНЕКС" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Одеської митниці (далі - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення про коригування митної вартості № UA500580/2025/000063/2 від 27.03.2025 р.;
- визнати протиправною та скасувати картку відмови у митному оформленні (випуску) товарів № UA500580/2025/000118 від 27.03.2025 р.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 06.03.2025 р. між ТОВ "ГЛОБІНЕКС" та компанією Alltag und Geratetechnik AG укладено контракт № АUG-39G-02/032025. На підставі вказаного контракту та супроводжувальних документів Alltag und Geratetechnik AG здійснила на адресу ТОВ "ГЛОБІНЕКС" поставку товарів. Під час декларування товару позивачем відповідно до ст.ст.57, 58 МК України самостійно визначено митну вартість товарів за основним методом, а саме, за ціною контракту. З метою митного оформлення товару та на підтвердження заявленої митної вартості товару позивачем надано до митного органу повний пакет документів, передбачений ст.53 МК України. Проте, за результатами розгляду поданих документів митний орган відмовив позивачу у митному оформленні (випуску) товару за заявленою декларантом митною вартістю, у зв`язку з чим оформив картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA500580/2025/000118 з причин винесення рішення про коригування митної вартості товарів 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000063/2, яким за резервним методом скориговано митну вартість товару. Вважає, що рішення про коригування митної вартості товарів прийнято з порушенням вимог МК України, так як воно не містить передбачених законодавством відомостей про підстави невизнання заявленої митної вартості, обґрунтованих підстав для коригування заявленої декларантом митної вартості. При цьому, позивач не погоджується з обставинами, на які вказує в оскаржуваному рішенні відповідач, оскільки вони жодним чином не спростовують митної вартості, яка визначена позивачем у поданій митній декларації, і не є підставою для здійснення коригування її вартості. З огляду на викладене вважає, що висновок митного органу щодо не підтвердження ТОВ "ГЛОБІНЕКС" числового значення складових митної вартості товару, заявленого за основним методом його визначення, є безпідставним, так як позивачем надано всі обов`язкові документи, передбачені ч.2 ст.53 МК України.
Ухвалою від 07.04.2025 р. відкрито спрощене провадження у справі та надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подачі відзиву на позовну заяву.
17.04.2025 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує на те, що декларантом до митниці було подано митну декларацію для здійснення митного оформлення товарів від 27.03.2025 р. № 25UA500580002332U0. Декларантом обрано основний метод визначення митної вартості товару - за ціною договору. Під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості товару, який надійшов на адресу позивача, та перевірки документів, поданих до митниці, встановлено, що в поданих документах містяться розбіжності та не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари. Так, згідно п.1.4, п.3.1 та п.3.2 зовнішньоекономічного контракту детальний опис, асортимент та якість товарів визначаються сторонами у відповідних специфікаціях. Водночас, в комерційному інвойсі та специфікації до контракту відсутня інформація щодо торговельних марок, виробників, моделей та артикулів, що може вплинути на вартість товару та не дає можливості ідентифікувати ці документи з заявленою поставкою. У пакувальному листі відсутнє посилання на товаротранспортні документи, інвойс чи специфікацію, що викликає сумніви щодо їх відповідності поданим комерційним документам і заявленій партії товару. У зв`язку з цим, позивачу було запропоновано надати додаткові документи: 1) виписку з бухгалтерської документації; 2) каталоги, специфікації, прайс-листи виробника товару; 3) копію митної декларації країни відправлення; 4) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями. 27.03.2025 р. декларант додатково надіслав: прайс продавця від 17.03.2025 р. б/н, в якому відсутня інформація щодо торговельної марки та виробника товару, і умови поставки EXW в якому не відповідають умовам поставки CPT Constanta Румунія в наданій копії митної декларації країни відправлення від 10.01.2025 р. № 310120250110543694; комерційну пропозицію б/н без дати і на умовах поставки EXW Китай; експертне дослідження від 25.03.2025 р. № 127/25, у висновку якого зазначені посилання на скріни з Інтернет-сайтів з ринковими цінами на товар інших виробників і без зазначення торговельної марки. Зазначені обставини не дають можливості ідентифікувати додатково надані декларантом документи як такі, що відповідають заявленій до митного оформлення партії товару. Таким чином вказані вище розбіжності усунені не були. Декларантом не подані документи згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у ч.ч.2-4 ст.53 МК України. Тому митним органом прийнято рішення про коригування митної вартості товарів із застосуванням наявної в митниці інформації щодо аналогічних (подібних) товарів, митне оформлення яких вже здійснено, та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення. З огляду на викладене, оскаржувані рішення є правомірними і підстави для їх скасування відсутні.
Ухвалою від 02.05.2025 р. відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 06.03.2025 р. між компанією Alltag und Geratetechnik AG (Продавець) та ТОВ "ГЛОБІНЕКС" (Покупець) укладено договір поставки № АUG-39G-02/032025, за умовами якого Продавець зобов`язується передати у зумовлені строки Покупцеві Товар та документи, що відносяться до нього, а Покупець зобов`язується прийняти такий товар і сплатити Продавцю за нього обумовлену грошову суму. Товар, що поставляється за цим Договором - це сантехнічні вироби та комплектуючі до них, товари сантехнічного призначення. Сторони можуть домовитися про постачання інших категорій товарів за цим Договором (п.1.1 контракту).
Пунктом 1.4 договору встановлено, що детальний опис товару, що поставляється, його кількість, строки, ціна та умови поставки визначаються Сторонами у відповідних Специфікаціях.
Згідно п.п.2.1, 2.2 договору Сторони погоджують та визначають умови та строки поставки Товару у Специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього Договору. Якщо інше не передбачено Специфікацією, на кожну відвантажену партію Товару Продавець повинен надати: повний комплект товарно-транспортних документів (коносаментів, СМR тощо відповідно до умов поставки); оригінал інвойсу на відповідну партію товару; пакувальний лист.
За приписами п.3.1 договору Сторони погоджують та визначають обсяги та асортимент Товару у Специфікаціях, які з моменту підписання Сторонами є невід`ємною частиною цього Договору.
Відповідно до п.п.4.1, 4.2, 4.3 договору загальна сума Договору складається із суми вартості Товару, зазначеного у всіх погоджених Сторонами Специфікаціях та орієнтовно складає 20000000,00 доларів США. Оплата за цим Договором здійснюється за кожну поставку Товару в порядку, визначеному Специфікацією. Розрахунок проводиться у безготівковій формі, шляхом перерахування коштів на рахунок Продавця за банківськими реквізитами, що зазначені в цьому Договорі. Якщо в Специфікації не передбачено інше, всі банківські комісії, включаючи комісії банків-кореспондентів, сплачує Покупець.
На виконання умов договору компанія Alltag und Geratetechnik AG поставила ТОВ "ГЛОБІНЕКС" товар, а саме: товар № 1 - замазки для ущільнення, герметик (50 мл) -1100 шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 2 - стрічки з пластмаси, ущільнювач для різьбових з`єднань - 121 тис. шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 3 - ущільнювачі з вулканізованої гуми, крім твердої, прокладка ущільнювальна, гумова - 80 тис. шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 4 - фітинги для труб, з мідних сплавів, подовжувач - 2720 шт., згін американка -640 шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 5 - інструменти для пресування, для оброблення металів, комплект матриць для механічного пресу - 78 набір, торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 6 - ножі для машин для оброблення металів, фасонний різець для токарного верстата - 25 шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 7 - обладнання для фільтрування або очищення води, фільтр грубої очистки води - 128 шт., мембрана для зворотнього осмоса - 350 шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 8 - частини фільтрів, сітка клапану - 80 тис. шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 9 - клапани зворотні. Клапан зворотній - 600 шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 10 - терморегулювальні вентилі для радіаторів центрального опалення, кран термостатичний - 45 шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 11 - вентилі для радіаторів центрального опалення, кран радіатора - 4776 шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 12 - крани кульові, комплект кульових кранів (4 шт.) - 96 набір, кран кульовий - 66,472 тис. шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD; товар № 13 - частини змішувачів, ручка-метелик для крана кульового - 480 шт., торговельна марка: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD.
27.03.2025 р. декларантом подано митну декларацію для здійснення митного оформлення зазначеного товару - МД № 25UA500580002331U0. Митна вартість товару визначена декларантом самостійно за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції).
Для здійснення митного оформлення та підтвердження заявленої митної вартості товару декларантом надані наступні документи: пакувальний лист від 18.03.2025 р. № 171/03/2025; рахунок-фактуру (інвойс) від 18.03.2025 р. № 173/03/2025; коносамент від 10.01.2025 р. № 248186808; автотранспортну накладну від 21.03.2025 р. № 44031; декларацію про походження товару від 18.03.2025 р. № 171/03/2025; зовнішньоекономічний договір від 06.03.2025 р. № АUG-39G-02/032025; додаткову угоду від 21.03.2025 р. № 1; специфікацію від 18.03.2025 р. № 44031; договір про надання послуг митного брокера від 30.09.2024 р. № ТЕ 30092024/1
За результатами перевірки МД № 25UA500580002331U0 та поданих до неї документів, сформоване повідомлення від 27.03.2025 р., в якому вказано, що у поданих до митного оформлення документах містяться розбіжності та витребувано додаткові документи: 1) виписку з бухгалтерської документації; 2) каталоги, специфікації, прайс-листи виробника товару; 3) копію митної декларації країни відправлення; 4) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями.
Позивачем 27.03.2025 р. було додатково надано прайс від 17.03.2025 р., експертне дослідження від 25.03.2025 р. № 127/25, експортну декларацію від 10.01.2025 р. № 310120250110543694, комерційну пропозицію.
27.03.2025 р. відповідачем прийняте рішення про коригування митної вартості товарів № UA500580/2025/000063/2, відповідно до якого визначено вартість товару № 2 - з 1,30 дол. США/кг до 1,80 дол. США/кг, товару № 3 - з 0,93 дол. США/кг до 1,67 дол. США/кг, товару № 4 - з 1,54 дол. США/кг до 6,73 дол. США/кг, товару № 7 - з 2,22 дол. США/кг до 8,01 дол. США/кг, товару № 8 - з 2,34 дол. США/кг до 8,02 дол. США/кг, товару № 9 - з 1,81 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг, товару № 10 - з 1,8098 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг, товару № 11 - з 1,81 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг, товару № 12 - з 1,17 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг, товару № 13 - з 1,8093 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг.
У рішенні про коригування митної вартості зазначено, що у поданих документах містяться розбіжності: згідно п.1.4, п.3.1 та п.3.2 зовнішньоекономічного контракту детальний опис, асортимент та якість товарів визначаються сторонами у відповідних специфікаціях. Водночас, в комерційному інвойсі та специфікації до контракту відсутня інформація щодо торговельних марок, виробників, моделей та артикулів, що може вплинути на вартість товару та не дає можливості ідентифікувати ці документи з заявленою поставкою. У пакувальному листі відсутнє посилання на товаротранспортні документи, інвойс чи специфікацію, що викликає сумніви щодо їх відповідності поданим комерційним документам і заявленій партії товару. Відповідно до ч.3 ст.53 МК України декларанта було зобов`язано протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) виписку з бухгалтерської документації; 2) каталоги, специфікації, прайс-листи виробника товару; 3) копію митної декларації країни відправлення; 4) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями. 27.03.2025 р. декларант додатково надіслав: прайс продавця від 17.03.2025 р. б/н, в якому відсутня інформація щодо торговельної марки та виробника товару, і умови поставки EXW в якому не відповідають умовам поставки CPT Constanta Румунія в наданій копії митної декларації країни відправлення від 10.01.2025 р. № 310120250110543694; комерційні пропозиції б/н без дати і на умовах поставки EXW Китай; експертне дослідження від 25.03.2025 р. № 127/25, у висновку якого зазначені посилання на скріни з Інтернет-сайтів з ринковими цінами на товар інших виробників і без зазначення торговельної марки. Згадані вище обставини не дають можливості ідентифікувати додатково надані декларантом документи як такі, що відповідають заявленій до митного оформлення партії товару. У своєму електронному повідомленні від 27.03.2025 р. імпортер зазначив, що надав вичерпних перелік наявних у нього документів. На підставі аналізу наявної у митного органу інформації згідно з положеннями ч.1 ст.55 МК України митним органом здійснено коригування до рівня митної вартості подібних товарів, митне оформлення яких вже здійснено, з заявленої декларантом: товару № 2 - з 1,30 дол. США/кг до 1,80 дол. США/кг (МД від 23.12.2024 р. 24UA500500043099U6), товару № 3 - з 0,93 дол. США/кг до 1,67 дол. США/кг (МД від 10.03.2025 р. 25UA500080002260U6), товару № 4 - з 1,54 дол. США/кг до 6,73 дол. США/кг (МД від 13.02.2025 р. 25UA206020001745U4), товару № 7 - з 2,22 дол. США/кг до 8,01 дол. США/кг (МД від 26.12.2024 р. 24UA100330524492U3), товару № 8 - з 2,34 дол. США/кг до 8,02 дол. США/кг (МД від 17.03.2025 р. 25UA100060506738U7), товару № 9 - з 1,81 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг (МД від 13.02.2025 р. 25UA206020001745U4), товару № 10 - з 1,8098 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг (МД від 20.03.2025 р. 25UA100100426925U2), товару № 11 - з 1,81 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг (МД від 02.12.2024 р. 24UA500580004193U6), товару № 12 - з 1,17 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг (МД від 13.02.2025 р. 25UA807200001974U6), товару № 13 - з 1,8093 дол. США/кг до 4,02 дол. США/кг (МД від 13.02.2025 р. 25UA807200001974U6).
У зв`язку з прийняттям рішення про коригування митної вартості товарів від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000063/2, відповідачем сформовано карту відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA500580/2025/000118.
Вважаючи дані рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду із позовною заявою про їх скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Статтею 49 МК України визначено, що митна вартість товарів - це вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Згідно ч.ч.4, 5 ст.58 МК України митною вартістю товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну, скоригована в разі потреби з урахуванням положень частини десятої цієї статті. Ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, - це загальна сума всіх платежів, які були здійснені або повинні бути здійснені покупцем оцінюваних товарів продавцю або на користь продавця через третіх осіб та/або на пов`язаних із продавцем осіб для виконання зобов`язань продавця.
У відповідності до ч.3 ст.318 МК України митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.
Статтею 50 МК України визначено, що відомості про митну вартість товарів використовуються для нарахування митних платежів; застосування інших заходів державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності України; ведення митної статистики; розрахунку податкового зобов`язання, визначеного за результатами документальної перевірки.
Частиною 1 статті 51 МК України встановлено, що митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст.52 МК України декларант або уповноважена ним особа, які заявляють митну вартість товару зобов`язані подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню.
Стаття 57 МК України передбачає, що визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.
Основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції). Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу. Застосуванню другорядних методів передує процедура консультацій між митним органом та декларантом з метою визначення основи вартості згідно з положеннями статей 59 і 60 цього Кодексу. При цьому кожний наступний метод застосовується, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу. Методи на основі віднімання та додавання вартості (обчислена вартість) можуть застосовуватися у будь-якій послідовності на прохання декларанта або уповноваженої ним особи. У разі якщо неможливо застосувати жоден із зазначених методів, митна вартість визначається за резервним методом відповідно до вимог, встановлених статтею 64 цього Кодексу.
Таким чином, митні органи мають виключну компетенцію в питаннях перевірки та контролю правильності обчислення декларантом митної вартості. Однак дискреційні повноваження митних органів мають законодавчі обмеження у випадках незгоди із задекларованою митною вартістю. До таких, зокрема, належать процедура консультацій між митним органом та декларантом з метою обґрунтованого вибору підстав для визначення митної вартості та обов`язок послідовного вибору методів (від першого до шостого) визначення митної вартості товарів.
При декларуванні товарів позивач визначив їх митну вартість виходячи саме з ціни угоди, що підлягала сплаті згідно до умов контракту, інвойсів та інших документів постачальника.
Згідно ч.1 ст.53 МК України у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.
Документами, які підтверджують митну вартість товарів, згідно з ч.2 ст.53 МК України, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) ліцензія на імпорт товару, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.54 МК України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості. Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.
Зокрема, ст.58 МК України передбачено, що метод визначення митної вартості за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, застосовується у разі, якщо щодо продажу оцінюваних товарів або їх ціни відсутні будь-які умови або застереження, які унеможливлюють визначення вартості цих товарів. Метод визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, не застосовується, якщо використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не підтверджені документально або не визначені кількісно і достовірні та/або відсутня хоча б одна із складових митної вартості, яка є обов`язковою при її обчисленні. У разі якщо митна вартість не може бути визначена за основним методом, застосовуються другорядні методи, зазначені у пункті 2 частини першої статті 57 цього Кодексу.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.55 МК України рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою статті 54 цього Кодексу, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів.
Прийняте митним органом письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товарів має містити: 1) обґрунтування причин, через які заявлену декларантом митну вартість не може бути визнано; 2) наявну в митного органу інформацію (у тому числі щодо числових значень складових митної вартості, митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, інших умов, що могли вплинути на ціну товарів), яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості та до прийняття рішення про коригування митної вартості, заявленої декларантом; 3) вичерпний перелік вимог щодо надання додаткових документів, передбачених частиною третьою статті 53 цього Кодексу, за умови надання яких митна вартість може бути визнана митним органом; 4) обґрунтування числового значення митної вартості товарів, скоригованої митним органом, та фактів, які вплинули на таке коригування; 5) інформацію про: а) право декларанта або уповноваженої ним особи на випуск у вільний обіг товарів, що декларуються: у разі згоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням митного органу про коригування митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю, визначеною митним органом; у разі незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням митного органу про коригування заявленої митної вартості товарів - за умови сплати митних платежів згідно із заявленою митною вартістю товарів та надання гарантій відповідно до розділу Х цього Кодексу в розмірі, визначеному митним органом відповідно до частини сьомої цієї статті; б) право декларанта або уповноваженої ним особи оскаржити рішення про коригування заявленої митної вартості до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.
Форма рішення про коригування митної вартості товарів встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Разом з тим, відповідно до вимог ст.57 МК України основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції). Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу. При цьому кожний наступний метод застосовується, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу. Методи на основі віднімання та додавання вартості (обчислена вартість) можуть застосовуватися у будь-якій послідовності на прохання декларанта або уповноваженої ним особи.
Тобто, відповідно до норм Митного кодексу України митним органом при прийнятті рішення про коригування митної вартості товарів повинна бути зазначена послідовність застосування методів визначення митної вартості та причини, через які не був застосований кожний з методів, що передує методу, обраному митним органом.
Відповідно до ч.3 ст.53 МК України у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.
Також згідно ч.6 ст.53 МК України декларант або уповноважена ним особа за власним бажанням може подати додаткові наявні у них документи для підтвердження заявленої ними митної вартості товару.
В той же час, витребуванню підлягають лише ті документи, які дають можливість пересвідчитись у правильності чи помилковості задекларованої митної вартості, а визначення митної вартості не за першим методом можливе тільки тоді, коли подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності не спростовують сумнів у достовірності наданої інформації.
Таким чином, витребування додаткових документів можливе лише у випадку наявності обґрунтованих сумнівів у достовірності поданих декларантом відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, яка була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари. При цьому, сумніви митного органу є обґрунтованими, якщо надані декларантом документи містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
Відтак, наведені приписи зобов`язують митний орган зазначити конкретні обставини, які викликали вiдповiднi сумніви, причини неможливості їх перевірки на пiдставi наданих декларантом документів, а також обґрунтувати необхідність перевірки спірних відомостей та зазначити документи, надання яких може усунути сумніви у їх достовірності.
Встановивши вiдсутнiсть достатніх відомостей, що підтверджують задекларовану митну вартість товарів, митний орган повинен вказати, які саме складові митної вартості товарів є непідтвердженими, чому з поданих документів неможливо встановити дані складові, та які документи необхiднi для підтвердження того чи іншого показника.
Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення про коригування митної вартості товарів, підставою для його прийняття стало встановлення відповідачем тієї обставини, що надані позивачем документи містять розбіжності:
- у комерційному інвойсі та специфікації до контракту відсутня інформація щодо торговельних марок, виробників, моделей та артикулів, що може вплинути на вартість товару та не дає можливості ідентифікувати ці документи з заявленою поставкою;
- у пакувальному листі відсутнє посилання на товаротранспортні документи, інвойс чи специфікацію, що викликає сумніви щодо їх відповідності поданим комерційним документам і заявленій партії товару;
- у прайсі продавця від 17.03.2025 р. відсутня інформація щодо торговельної марки та виробника товару, і умови поставки EXW в якому не відповідають умовам поставки CPT Constanta Румунія в наданій копії митної декларації країни відправлення від 10.01.2025 р. № 310120250110543694;
- надана до митного органу комерційні пропозиції без дати і на умовах поставки EXW Китай;
- у висновку експертного дослідження від 25.03.2025 р. № 127/25 зазначені посилання на скріни з Інтернет-сайтів з ринковими цінами на товар інших виробників і без зазначення торговельної марки;
- не надано всі додатково витребувані документи.
Що стосується доводів відповідача про відсутність у комерційному інвойсі та специфікації інформації щодо торговельних марок, виробників, моделей та артикулів, то суд вважає їх безпідставними, оскільки позивач надав відомості про товар, які зазначені у МД від 27.03.2025 р. № 25UA500580002332U0: торговельні марки: KOER, країна виробництва: CN, виробник: ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARETECHNOLOGY CO.,LTD.
Опис, у тому числі зазначення торговельної марки, відомості виробника, задекларованих товарів №№ 1-13 митної декларації зазначено продавцем у пакувальному листі від 18.03.2025 р. № 171/03/2025, який надавався митному органу разом з митною декларацією.
Також опис товару відображено у специфікації від 18.03.2025 р. № 44031 до договору поставки від 06.03.2025 р. № AUG-39G-02/032025 та переданих продавцем до покупця документів відповідно до графи 44 МД від 27.03.2025 р. № 25UA500580002332U0.
Таким чином, з наданих відповідачу документів у їх сукупності чітко можна встановити торгівельну марку, виробника, модель товарів, митне оформлення яких здійснювалося позивачем.
Стосовно тверджень митного органу про відсутність у пакувальному листі посилання на товаротранспортні документи, інвойс чи специфікацію, що викликає сумніви щодо їх відповідності поданим комерційним документам і заявленій партії товару, суд зазначає, що законодавством не встановлено вимог до оформлення пакувального листа, який є документом довільної форми. Між тим, у наданому відповідачу пакувальному листі від 18.03.2025 р. № 171/03/2025 міститься посилання на договір від 06.03.2025 р. № AUG-39-G-02|032025, а у специфікації від 18.03.2025 р. № 44031 відображено інформацію про якісних характеристик товару. Проаналізувавши зміст інформації, відображеної у специфікації від 18.03.2025 р. № 44031, інвойсі від 18.03.2025 р. № 171/03/2025, коносаменті від 10.01.2025 р. № 248186808, з відомостями пакувального листа від 18.03.2025 р. № 171/03/2025, суд вказує на те, що вони не містять жодних розбіжностей в описах товарів, його кількості та ціні, у зв`язку з чим наданий до митного оформлення пакувальний лист підлягає ідентифікації з поставленою партією товарів.
Щодо зауважень до прайсу від 17.03.2025 р., то суд вказує на те, що прайс-лист - це документ інформаційного характеру, який містить список цін та слугує способом для продавця розповсюджувати інформацію про товар, та за жодних умов не може бути первинним документом для визначення митної вартості товару.
В комерційній практиці при просуванні товару на ринок одним із методів встановлення контактів з потенційними покупцями є направлення продавцем комерційної пропозиції (оферти) або прейскуранта (прайс-листа).
При розгляді наданих декларантом каталогів, специфікацій, прейскурантів (прайс-листів) виробника товару контролюючий орган має упевнитись, що інформацію, яка міститься в зазначених документах, можна ідентифікувати з поставкою оцінюваних товарів.
Позивачем при митному оформленні товарів був поданий прайс від 17.03.2025 р., в якому ціна товарів, пред`явлених до митного оформлення, повністю збігається з задекларованою позивачем ціною товарів.
Прайс-лист є документом довільної форми, а тому митний орган не може посилатися на неповноту чи обмеженість його відомостей як на підставу для коригування митної вартості товарів.
Дана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23.10.2020 р. у справі № 810/690/17.
Що стосується умов поставки, що зазначені в прайс-листі, то вони є безвідносними до позивача, на відміну від специфікації, МД № 25UA500580002332U0 та інвойсу, які містять умови поставки згідно Інкотермс.
З аналогічних підстав суд відхиляє зауваження відповідача до комерційної пропозиції, так як міжнародним законодавством та законодавством України не передбачено чітких вимог до змісту та форми комерційної пропозиції, яка є документом довільної форми продавця інформаційного характеру, який розумінні ч.2 ст.53 МК України не є документом, що підтверджує митну вартість товару, внаслідок чого не може слугувати підставою для коригування митної вартості.
Стосовно доводів відповідача про те, що в експертному дослідженні від 25.03.2025 р. № 127/25 зазначені посилання на скріни з Інтернет-сайтів з ринковими цінами на товар інших виробників і без зазначення торговельної марки суд зазначає наступне.
Як вбачається з проведеного дослідження, експерту було поставлене наступне запитання: визначить вартість товару - сантехнічні вироби, умови поставки DPU KYIV, виробник ZHEJIANG KAITOU SANITARY WARE TECHNOLOGY CO.,LTD країна походження - Китай, ввезеного на митну територію України на підставі контракту від 06.03.2025 р. № AUG-39G-02/032025, інвойсу від 18.03.2025 р. № 171/03/2025, пакувального листа від 18.03.2025 р. № 171/03/2025, від 21.03.2025 р. CMR № 44031, згідно наданих документів.
Висновок експертного дослідження від 25.03.2025 р. № 127/25 проведений відносно товару та документів на нього, який було фактично імпортовано і документи на який надано до митного органу. Зазначене експертне дослідження було проведено щодо товару торгівельної марки KOER, та характеристик на аналогічний товар. При цьому, в скрінах експертного дослідження вказано найменування виробника та ідентифікуючі ознаки товару. Експертом повністю розписано і зазначено, які джерела і дані використовувались при підготовці дослідження, а отже, жодних неузгодженостей в цій частині немає.
З викладеного вбачається, що жодних розбіжностей надані митному органу документи не містять.
Доводи відповідача про ненадання декларантом виписки з бухгалтерської документації суд не бере до уваги виходячи з наступного.
Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 р. № 996-XIV (далі - Закон № 996) передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію.
Таким чином саме інвойс є первинним документом, оскільки у ньому відображено відомості про господарську операцію.
Згідно правил бухгалтерського обліку відображення товарів у регістрах обліку визначається лише за фактом переходу права власності на нього. Ця подія має бути документально оформлена. Для імпортних операцій таким документом є митна декларація, у якій міститься вичерпна інформація щодо ввезеного на митну територію України товару: фіксується ціна товару, кількість, загальна сума (ураховуючи курс).
З огляду на викладене, первинними документами, на підставі яких в обліку відображається придбання товару (ввезеного на митну територію України), є митна декларація, складена з дотриманням встановлених законодавством вимог та яка фіксує господарську операцію із взяття підприємством зобов`язання у сумі нарахованих митних платежів та інвойс, який входить до переліку документів, що підтверджують митну вартість товарів згідно ч.2 ст.53 МК України.
Тому виписка з бухгалтерської документації не є документом, який підтверджує митну вартість товару.
Стосовно доводів відповідача про ненадання декларантом каталогів, висновків про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, то суд вважає їх безпідставними, так як такі документи згідно ч.2 ст.53 МК України не є обов`язковими, а враховуючи, що надані декларантом документи підтверджували всі складові митної вартості, не містили розбіжностей та/або явних ознак підробки, тому у митного органу не було законних підстав для витребування додаткових документів, зокрема і перелічених вище.
Неподання декларантом запитуваних митним органом документів, за відсутності обґрунтування неможливості визначення митної вартості товарів за першим методом, не є достатнім для висновку про наявність підстав для застосування митним органом іншого методу визначення митної вартості.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 19.12.2019 р. у справі № 810/5295/15, від 06.02.2020 р. у справі № 540/2219/18.
Отже, суд відхиляє вищевказані доводи відповідача про наявність сумніву у заявленій позивачем митній вартості імпортованого товару з підстав, наведених у спірному рішенні про коригування митної вартості товарів, оскільки надані позивачем до митного органу вище перелічені документи, підтверджують ціну імпортованого товару та жодних розбіжностей не містять.
Разом із тим підставою для коригування відповідачем митної вартості товарів слугувала інформація з цінової бази Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби щодо митного оформлення ідентичних товарів з вищим рівнем митної вартості.
Однак формально нижчий рівень митної вартості імпортованого позивачем товару від рівня митної вартості іншого митного оформлення не може розцінюватися як заниження позивачем митної вартості та не є перешкодою для застосування першого методу визначення митної вартості товару і не може бути достатньою та самостійною підставою для відмови у здійсненні митного оформлення товару за першим методом визначення його митної вартості.
Дана правова позиція сформована в постановах Верховного Суду від 15.02.2024 у справі № 815/5838/17, від 05.05.2022 р. у справі № 2040/6019/18, від 19.11.2024 р. у справі № 420/23588/23, від 31.07.2018 р. у справі № 814/1253/14, від 04.09.2018 р. у справі № 814/2659/16, від 04.09.2018 р. у справі № 818/1186/17.
Відповідач не довів, що позивач сплатив за товар іншу суму ніж та, яка заявлена у якості митної вартості товару.
Відповідно до ч.2 ст.55 МК України прийняте митним органом письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товарів має містити, крім іншого, наявну в митного органу інформацію (у тому числі щодо числових значень складових митної вартості, митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, інших умов, що могли вплинути на ціну товарів), яка призвела до виникнення сумнівів у правильності визначення митної вартості та до прийняття рішення про коригування митної вартості, заявленої декларантом; обґрунтування числового значення митної вартості товарів, скоригованої органом доходів і зборів, та фактів, які вплинули на таке коригування.
Згідно п.2.1 Правил заповнення рішення про коригування митної вартості товарів, затверджених наказом Міністерства фінансів України № 598 від 24.05.2012 р., посилання на використання цінової бази Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби у Рішенні допускається тільки при визначенні митної вартості відповідно до положень статей 59, 60 та 64 Кодексу з обов`язковим зазначенням номера та дати митної декларації, яка була взята за основу для визначення митної вартості оцінюваних товарів, з поясненнями щодо зроблених коригувань на обсяг партії ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, умов поставки, комерційних умов тощо. У випадку визначення митної вартості оцінюваних товарів із застосуванням резервного методу (стаття 64 Кодексу) зазначаються докладна інформація та джерела, які використовувалися митним органом при її визначенні.
Як вбачається з рішення про коригування митної вартості товарів від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000063/2, відповідачем використано для коригування митної вартості товарів МД від 23.12.2024 р. 24UA500500043099U6, МД від 10.03.2025 р. 25UA500080002260U6, МД від 13.02.2025 р. 25UA206020001745U4, МД від 26.12.2024 р. 24UA100330524492U3, МД від 17.03.2025 р. 25UA100060506738U7, МД від 20.03.2025 р. 25UA100100426925U2, МД від 02.12.2024 р. 24UA500580004193U6, МД від 13.02.2025 р. 25UA807200001974U6.
В той же час приймаючи рішення про коригування митної вартості імпортованого позивачем товару за резервним методом, відповідач лише зазначив ці МД однак не вказав, яким чином митна вартість товару визначена саме в такому розмірі, які складові вплинули на формування такої вартості, не навів порівняння характеристик оцінюваного товару та характеристик товару, ціна якого взята за основу для коригування митної вартості за резервним методом, що свідчить про порушення відповідачем ч.2 ст.55 МК України щодо обґрунтованості прийнятого рішення.
Аналогічна позиція з цього питання викладена в постанові Верховного Суду від 12.03.2020 р. у справі № 804/6243/14.
Враховуючи викладене, позивачем для митного оформлення були надані всі документи, необхідні для підтвердження заявленої митної вартості імпортованого товару, які містили необхідні числові показники митної вартості.
З урахуванням викладеного, рішення про коригування митної вартості товарів від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000063/2 не відповідає ознакам правомірності та обґрунтованості, а тому підлягає скасуванню.
Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про протиправність рішення про коригування митної вартості товарів від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000063/2, то і прийнята на його підставі картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000118 також є протиправною та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Відповідач не надав доказів того, що документи, подані позивачем для митного оформлення товару, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів в недостовірності наданої інформації. В той же час позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про протиправність рішення про коригування митної вартості товарів від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000063/2 та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000118, а тому позовні вимоги ТОВ "ГЛОБІНЕКС" підлягають задоволенню у повному обсязі.
Приписами ч.1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ "ГЛОБІНЕКС", то з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у сумі 8304,58 грн.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛОБІНЕКС" (03150, м.Київ, вул.Гедройця Єжи, буд.6, офіс 42, код ЄДРПОУ 45659982) до Одеської митниці (65078, м.Одеса, вул.Лип Івана та Юрія, буд.21-А, код ЄДРПОУ 44005631) про визнання протиправними та скасування рішень задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Одеської митниці про коригування митної вартості товарів від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000063/2 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 27.03.2025 р. № UA500580/2025/000118.
Стягнути з Одеської митниці (65078, м.Одеса, вул.Лип Івана та Юрія, 21А, код ЄДРПОУ 44005631) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛОБІНЕКС" (03150, м.Київ, вул.Гедройця Єжи, буд.6, офіс 42, код ЄДРПОУ 45659982) судовий збір у сумі 8304 (вісім тисяч триста чотири) грн. 58 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2025 |
Оприлюднено | 14.07.2025 |
Номер документу | 128791778 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні