Герб України

Ухвала від 14.07.2025 по справі 905/1251/23

Східний апеляційний господарський суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

УХВАЛА

про залишення апеляційної скарги без руху

14 липня 2025 року м. Харків Справа № 905/1251/23

Східний апеляційний господарський суд у складі судді-доповідача Крестьянінова О.О.,

розглянувши апеляційну скаргу Комунального підприємства «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області (вх. №1557Д) на рішення Господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/1251/23

за позовом Комунального підприємства «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області, м. Покровськ

до відповідача фізичної особи-підприємця Корявець Наталії Іванівни, м. Покровськ

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Покровської міської ради Донецької області, м. Покровськ

про стягнення 1517845,00 грн

та за зустрічним позовом фізичної особи-підприємця Корявець Наталії Іванівни, м. Покровськ

до відповідача Комунального підприємства «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області, м. Покровськ

про визнання недійсним договору та стягнення 80000,00 грн моральної шкоди

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/1251/23 (суддя Курило Г.Є.) у задоволенні первісного позову Комунального підприємства «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області, м. Покровськ до Фізичної особи-підприємця Корявець Наталії Іванівни, м. Покровськ про стягнення 1517845,00 грн. відмовлено; у задоволенні зустрічного позову Фізичної особи-підприємця Корявець Наталії Іванівни, м. Покровськ до Комунального підприємства «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області, м. Покровськ про визнання недійсним договору про надання послуг №01-04-ПТ від 01.11.2021 та стягнення 80000,00грн моральної шкоди внаслідок визнання договору про надання послуг №01-04-ПТ від 01.11.2021 недійсним відмовлено; стягнуто з Комунального підприємства «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області на користь Фізичної особи-підприємця Корявець Наталії Іванівни вартість судової експертизи в розмірі 35970,00 грн.

КП «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області звернулося до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати частково рішення Господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/1251/23 в частині відмови у задоволенні первісного позову КП «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області до ФОП Корявець Н.І. про стягнення 1517845,00 грн.; ухвалити у цій частині нове рішення, яким позовні вимоги КП «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області про стягнення з ФОП Корявець Н.І. на користь КП «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області заборгованості за договором про надання послуг №01-04-ПТ від 01.11.2021 в сумі 1517845,00 грн. за період січень - грудень 2022 року та січень травень 2023 року задовольнити; судові витрати покласти на первісного відповідача.

Дослідивши матеріали апеляційної скарги, суд дійшов висновку про залишення її без руху виходячи з такого.

Згідно з п. 2 ч. 3 ст. 258 Господарського процесуального кодексу України до апеляційної скарги додаються докази сплати судового збору.

Правові засади справляння судового збору, платники, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначено Законом України «Про судовий збір».

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Ставка судового збору за подання позовної заяви майнового характеру складає 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп.1, п. 2 ч. 2 ст. ст. 4 Закону України «Про судовий збір»).

Ставка судового збору з апеляційних скарг на рішення суду складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги (пп. 4 п.2 ч.2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір»).

Згідно із ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Апеляційну скаргу подано в електронній формі через систему «Електронний суд».

Таким чином, за подання апеляційної скарги заявник повинен сплатити судовий збір у розмірі 27321,21 грн (1517845,00 *1,5%*150%*0,8).

Проте, заявником апеляційної не надано доказів сплати судового збору у встановленому законом порядку та розмірі.

Водночас, позивач за первісним позовом звернувся з клопотанням про відстрочення сплати судового збору в розмірі 34151,505 грн за подання апеляційної скарги на рішення господарського суду Донецької області від 10.06.2025 у справі №905/1251/23 до ухвалення Східним апеляційним господарський суд відповідного судового рішення.

В обґрунтування клопотання КП «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області зазначає, що воно утворено згідно рішення Покровської міської ради від 03.06.2020 № 7/77-7. Підприємство є підконтрольним Покровській міській раді Донецької області і підзвітним його виконавчому комітету. Згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України №376 від 28.02.2025 Покровська міська територіальна громада відноситься до території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, а місто Покровськ фактично знаходиться на території активних бойових дій. Грошові кошти КП «БКП» ПМР йдуть на виплату заробітної плати працівникам, які залишились працювати на даному підприємстві, ремонт техніки, яка дозволяє виконання робот з ліквідації наслідків обстрілів і завалів, робіт по прибиранню територій від уламків будівель, дерев та скла, вивезення відходів у Покровській МТГ.

Розглянувши клопотання про відстрочення сплати судового збору, суд зазначає таке.

Відповідно до ст. 8 Закону України «Про судовий збір» враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов: 1) розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або 2) позивачами є: а) військовослужбовці; б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів; в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю; г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї; ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або 3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю. Суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.

Так, з аналізу статті 8 Закону України «Про судовий збір» вбачається, що законодавець, застосувавши конструкцію «суд, враховуючи майновий стан сторони, може…», тим самим визначив, що питання звільнення, зменшення розміру, відстрочення чи розстрочення сплати судового збору осіб, є правом, а не обов`язком суду навіть за наявності однієї з умов для такого звільнення, зменшення розміру, відстрочення чи розстрочення.

Що ж до самих умов, визначених статтею 8 вказаного Закону, то вони диференційовані за суб`єктним та предметним застосуванням.

Так, умови, визначені у пунктах 1 та 2 частини першої статті 8 вказаного Закону, можуть застосовуватися лише до позивачів - фізичних осіб, котрі перебувають у такому фінансовому стані, що розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру їх річного доходу, та до позивачів, що мають певний соціальний статус - є військовослужбовцями, батьками, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів; одинокими матерями (батьками), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю; особами, які діють в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена.

Щодо третьої умови, визначеної у пункті 3 частини першої статті 8, то законодавець, застосувавши слово «або», не визначив можливість її застосування за суб`єктом застосування, в той же час визначив коло предметів спору, коли така умова може застосовуватись, - лише у разі, коли предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.

Слід зазначити, що встановлений у статті 8 Закону України «Про судовий збір» перелік умов, для звільнення, зменшення розміру, відстрочення чи розстрочення є вичерпним.

Із системного аналізу змісту норм зазначеної статті вбачається, що положення пунктів 1 та 2 частини першої статті 8 Закону України «Про судовий збір» не поширюються на юридичних осіб, незалежно від наявності майнового критерію (майнового стану учасника справи - юридичної особи), а положення пункту 3 частини першої статті 8 вказаного Закону можуть бути застосовані до юридичної особи за наявності майнового критерію, але тільки у справах, визначених цим пунктом, тобто предметом позову у яких є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю (постанова Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2021 у справі №0940/2276/18).

Предметом справи, що розглядається, не є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.

Відтак, заявник апеляційної скарги не відноситься до переліку осіб, зазначених у статті 8 Закону України «Про судовий збір» та зазначені ним у заяві підстави не передбачені вказаною нормою.

Суд зауважує, що «право на суд» не є абсолютним, воно може бути піддане обмеженням, дозволеним за змістом, включно з фінансовими. Так, інтереси справедливого здійснення правосуддя можуть виправдовуватися накладенням фінансових обмежень на доступ особи до суду. Вимога сплати зборів цивільними судами у зв`язку з поданням позовів, які вони мають розглянути, не може вважатися обмеженням права на доступ до суду, яке є саме по собі таким, що суперечить пункту 1 статті 6 Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 19.06.2001 у справі «Креуз проти Польщі»).

Необхідність сплати судового збору є певним обмеженням при зверненні до суду, однак таке обмеження є загальним для всіх суб`єктів, узгоджується зі статтею 129 Конституції України, якою визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, в тому числі й органів державної влади.

Отже, суд звертає увагу, що саме на заявника покладається обов`язок щодо доведення фактів відповідно до його прохання, зокрема, про відстрочення сплати судового збору, зокрема процесуальний обов`язок надати докази на підтвердження об`єктивної та цілковитої неможливості сплати судового збору; обов`язок сплатити судовий збір, запроваджений відповідно до закону, має законну мету, а тому, за загальним правилом, не визнається судом непропорційним чи накладеним свавільно; застосовані згідно із законом процесуальні обмеження у виді обов`язку сплатити судовий збір, за загальним правилом, не зменшують для заявника можливості доступу до суду та не ускладнюють йому цей доступ так і такою мірою, щоб завдати шкоди самій суті цього права.

Питання перевірки реальної спроможності заявника сплатити судовий збір набуває особливої актуальності та має детально перевірятися судами у випадку, якщо заявник ставить питання про звільнення, зменшення та/чи розстрочення/відстрочення сплати судового збору.

Особа, яка заявила відповідне клопотання про відстрочення сплати судового збору, повинна навести доводи того, що її майновий стан чи інші обставини об`єктивно та цілковито перешкоджали (перешкоджають) сплаті нею судового збору у встановленому порядку і розмірі, а також надати докази, які б свідчили про вжиття нею всіх необхідних заходів для своєчасної сплати судового збору.

Проте, КП «Багатогалузеве комунальне підприємство» не надано жодних доказів в обґрунтування клопотання про відстрочення сплати судового збору, та відповідно не підтверджено неможливості сплатити судовий збір.

Окрім того, відповідно до положень Закону України «Про судовий збір» відстрочення сплати судового збору може мати місце на строк не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 273 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції розглядається протягом шістдесяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження у справі.

Водночас. заявник апеляційної скарги всупереч вимогам статті 74 ГПК України не надав жодних доказів як відсутності коштів для сплати судового збору, так і доказів, які б давали підстави сподіватися, що судовий збір може бути сплачений під час розгляду справи або після ухвалення судового рішення за наслідками розгляду апеляційної скарги.

З огляду на відсутність обставин, передбачених ст. 8 Закону України «Про судовий збір», суд не вбачає правових підстав для задоволення клопотання про відстрочення сплати судового збору.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що апелянтом не було виконано вимоги п. 2 ч. 3 ст. 258 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ч. 2 ст. 260 ГПК України до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, встановлених статтею 258 цього Кодексу, а також подана особою, яка відповідно до частини шостої статті 6 цього Кодексу зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, застосовуються положення статті 174 цього Кодексу.

Статтею 174 ГПК України передбачено, що суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 162, 164, 172 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.

Відповідно ч. 2 ст. 174 ГПК України в ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про залишення апеляційної скарги без руху з наданням строку для усунення вказаних недоліків.

На підставі викладеного та керуючись ст. 174, 234, 260 Господарського процесуального кодексу України,

УХВАЛИВ:

1. Апеляційну скаргу Комунального підприємства «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області залишити без руху.

2. Встановити Комунальному підприємству «Багатогалузеве комунальне підприємство» Покровської міської ради Донецької області десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху для усунення її недоліків шляхом надання доказів сплати судового збору у встановленому законом порядку та розмірі (27321,21 грн).

3. Наслідки не усунення недоліків, визначених цією ухвалою, у строк, встановлений судом, передбачені статтями 174, 260 ГПК України.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та не підлягає оскарженню.

Суддя О.О. Крестьянінов

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.07.2025
Оприлюднено15.07.2025
Номер документу128813492
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі надання послуг

Судовий реєстр по справі —905/1251/23

Судовий наказ від 14.08.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 04.08.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 14.07.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 14.07.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Крестьянінов Олексій Олександрович

Ухвала від 19.06.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Рішення від 10.06.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Рішення від 10.06.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 23.05.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 20.05.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 12.05.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні