Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 липня 2025 рокуСправа №160/13795/25
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Златіна Станіслава Вікторовича
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 із позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служба України, в якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.04.2025 р., №12721978/2781221721 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 28.06.2024 р., складеної фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ).
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 28.06.2024 р., складену фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) датою її фактичного подання.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що ним направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкови накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну, але її реєстрацію зупинено із посиланням на п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Позивачем направлено копії відповідних документів, необхідних для проведення реєстрації зупиненої податкової накладної, однак за результатами розгляду поданих документів комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.04.2025 р., №12721978/2781221721. Вказане рішення позивач вважає необґрунтованим та таким, що порушує норми податкового законодавства, права та охоронювані законом інтереси позивача, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки позивачем подані контролюючому органу усі необхідні документи, що підтверджують правомірність складання податкової накладної.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.05.2025 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
27.05.2025р. представником Головного управління ДПС у Дніпропетровській області подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти позову та зазначив, що згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних Позивачем подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №1 від 28.06.2024 на загальну суму 1 723 679,75 гри., у т.ч. ПДВ - 211 679,97 гри., щодо «Соняшник врожаю 2023 року» на адресу контрагента - Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича компанія "Золотий дракон" (ЄДРПОУ 41607663) але їх реєстрацію зупинено. Згідно з Квитанцією від 15.07.2024 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку №1165, реєстрацію податкової накладної №1 від 28.06.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 1206 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатково повідомлено: показник "D"=3.7155%, "Рпоточ"=0. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач 04.04.2025 надав на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Повідомлення про подання пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Дослідивши надані Позивачем документи, Комісія 08.04.2025 ухвалила Рішення №12721978/2781221721 про відмову в реєстрації спірної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства. Додатково в рішенні зазначено про наявність ризикових операцій та відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
27.05.2025р. представником Державної податкової служби України подано до суду відзив на позовну заяву, який за своєю суттю аналогічний доводам, викладеним у відзиві Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Дослідивши письмові докази наявні у матеріалах справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) 07.02.2005 зареєстрована як суб`єкт підприємницької діяльності фізична особа-підприємець та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Основним видом господарської діяльності є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Одним з додаткових видів економічної діяльності Позивача є також оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (46.21 за КВЕД).
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 є платником податку на додану вартість.
У користуванні у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 перебувають земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 707,30 га, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та довідкою про земельні ділянки, що перебувають у користуванні ФОП ОСОБА_1 , станом на 17.04.2025.
На підставі свідоцтва про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 від 31.01.2020, ОСОБА_1 є власником сільськогосподарської техніки, а саме трактора колісного марки Т-150К реєстраційний номер НОМЕР_3 2020 року складання. Також у власності ФОП ОСОБА_1 перебувають зернозбиральні комбайни NEW HOLLAND NC 5080 реєстраційний номер НОМЕР_4 ; NEW HOLLAND CSХ-7080 реєстраційний номер НОМЕР_5 ; трактор колісний NEW HOLLAND ТDS-110 реєстраційний номер НОМЕР_6 за допомогою яких здійснюється збирання врожаю сільськогосподарських культур.
На підставі договору поставки №1702 від 17.02.2022 у 2023 та 2024 роках ФОП ОСОБА_1 придбавалися у ТОВ "Нафтаторг" дизельне паливо ЄВРО-5 для заправки сільськогосподарської техніки.
Згідно з договором поставки №130323/01/7-П-1 від 13.03.2023 протягом 2023 ФОП ОСОБА_1 придбавалися у ТОВ "Украгропротект" посівне насіння соняшника, товари для захисту рослин (гербіциди, фунгіциди, інсектициди).
Відповідно до договору поставки №020224/01/7-ПК від 02.02.2024 протягом 2024 року ФОП ОСОБА_1 придбавалися у ТОВ "Украгропротект" посівне насіння соняшника, товари для захисту рослин (гербіциди, фунгіциди, інсектициди).
Крім того, на підставі договору від 09.02.2019, у строковому платному користуванні ФОП ОСОБА_1 строком до 01.10.2024 (строком на 2 роки 11 місяців) перебуває виробнича база (будівлі та споруди для ведення сільського господарства) по АДРЕСА_1 , на території якої розташовані складські приміщення площею 833,1 квадратних метрів, які використовуються позивачем для зберігання товарної сільськогосподарської продукції. Також вказана територія використовується ФОП ОСОБА_1 в якості зернового току, гаражів та майстерні для сільськогосподарської техніки.
Згідно з договором оренди частини елеваторного комплексу від 10.10.2024, укладеного між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "ВАРВАРІВКА СТОРЕДЖ" (код ЄДРПОУ 45431497), остання отримала в строкове платне користування частину елеваторного комплексу, зокрема: топочну, робочу очисну башту, приймальну станцію 72, приймальну станцію 73, зерносклад площею 1167,2 кв.м., резервуар для пального 50 куб.м., зерносушарку спарену ДСП-32 потужністю 6400 кВт, водонапірну башту, чотири резервуари ПММ.
Відповідно до повідомлень про об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми 20-ОПП від 27.03.2024, 22.05.2024, 11.11.2024, які ФОП ОСОБА_1 були подані в електронному кабінеті платника податків, ГУ ДПС у Дніпропетровській області було повідомлено про наступні об`єкти оподаткування: виробнича база по АДРЕСА_1 ; комбайн зернозбиральний NEW HOLLAND CSХ-7080 реєстраційний номер НОМЕР_5 ; трактор колісний NEW HOLLAND ТDS-110 реєстраційний номер НОМЕР_6 ; частини елеваторного комплексу від 10.10.2024, укладеного між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "ВАРВАРІВКА СТОРЕДЖ" (код ЄДРПОУ 45431497).
ФОП ОСОБА_1 отримала в строкове платне користування частину елеваторного комплексу, зокрема: топочну, робочу очисну башту, приймальну станцію 72, приймальну станцію 73, зерносклад площею 1167,2 кв.м., резервуар для пального 50 куб.м., зерносушарку спарену ДСП-32, водонапірну башту, чотири резервуари для палива. Згідно з квитанціями №2 вказані повідомлення прийняті до розгляду та опрацьовані.
10 жовтня 2024 року між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "МАКСПАВЕР" було укладено договір №181/24М поставки газового конденсату природного стабільного УКТ ЗЕД 2709.00.10.00. Постачання ФОП ОСОБА_1 природного газового конденсату ТОВ "МАКСПАВЕР" підтверджується видатковими та товарно-транспортними накладними, підписаними постачальником та покупцем, випискою з банківського рахунку позивачки за жовтень-грудень 2024 року.
17 жовтня 2024 року між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "АЛЬТРОН ЛТД" було укладено договір №17/10-24 поставки газового конденсату природного стабільного УКТ ЗЕД 2709.00.10.00. Постачання ФОП ОСОБА_1 природного газового конденсату стабільного ТОВ "АЛЬТРОН ЛТД" підтверджується видатковими та товарно-транспортними накладними, підписаними постачальником та покупцем, рахунками на оплату товару, Актами прийому-передачі матеріальних цінностей, випискою з банківського рахунку позивачки за листопад-грудень 2024 року.
26 листопада 2024 року між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "ЕДРІКА-ЛП" було укладено договір №2611/2024-1-ГК купівлі-продажу нафтопродуктів, а саме газового конденсату природного стабільного УКТ ЗЕД 2709.00.10.00. Постачання ФОП ОСОБА_1 природного газового конденсату стабільного ТОВ "ЕДРІКА-ЛП" підтверджується видатковою та товарно-транспортною накладною, підписаною постачальником та покупцем, рахунком на оплату товару, Актом прийому-передачі матеріальних цінностей, випискою з банківського рахунку позивачки за листопад-грудень 2024 року.
Доказом оплати грошових коштів Покупцем на користь Постачальників за придбаний газовий конденсат є виписка з банківського рахунку ФОП ОСОБА_1 за жовтень-грудень 2024 року.
13.11.2024 ФОП ОСОБА_1 отримано ліцензію на право зберігання пального виключно для потреб власного виробництва реєстраційний номер 04350414202400616 терміном дії на 5 років, адреса зберігання с. Варварівка, вул. Пристанційна, 10, Павлоградського району, Дніпропетровської області.
04.01.2024 року між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ "Виробнича компанія "Золотий Дракон" було укладено договір поставки сільськогосподарської продукції власного виробництва №В/ЗД/0401/2024-3. предметом якого є (враховуючи зміст його пунктів 1.1, 1.2) та специфікації №9 (додатку до договору поставки) поставка сільськогосподарської продукції - насіння соняшника врожаю 2023 року в кількості 125 тон +-10% за ціною 14000,00 грн., за тонну (з ПДВ). Згідно з пунктом 2 специфікації №9 поставка товару здійснюється автотранспортом Продавця до складу Покупця, розташованого за адресою:вул. Фабрична, 3/24, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область. Пунктом 3 вказаної Специфікації передбачено термін поставки товару з 27.06.2024 до 10.07.2024 включно.
На виконання даного договору поставки сільськогосподарська продукція - насіння соняшника врожаю 2023 року у загальній кількості 123,12 тон була відвантажена Продавцем 28.06.2024 року у власність ТОВ "Виробнича компанія "Золотий Дракон" згідно товарно-транспортних накладних №1, №2, №3, N«4 від 28.06.2024 р.
28.06.2024р., сторонами складено та підписано накладну №1 на приймання- передачу 123,12 т., насіння соняшника на суму 1 511 999,78 грн., (без ПДВ), ПДВ (14%) склало 211 679,97 грн., всього з ПДВ 1 723 679,75 грн.
28.06.2024Продавцем складено та вручено Покупцю рахунок-фактуру №127 на оплату вищевказаної поставленої продукції.
Під час здійснення господарської операції з поставки за умовами вказаного договору Позивач склав податкову накладну від 28.06.2024 р., №1 на суму 1 511 999,78 грн., (крім того податок на додану вартість 211 679,97 грн), яка була надіслана для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно Виписки по рахунку Акціонерного товариства комерційного банку "ПРИВАТБАНК" про надходження коштів на банківський рахунок Позивача - 09.07.202 та 10.07.2024 ТОВ "Виробнича компанія "Золотий Дракон" здійснено оплату 86% вартості придбаного насіння соняшника за вказаним договором поставки та специфікацією №9 від 27.06.2024 р., в загальному розмірі 1 511 999,78 грн., (без ПДВ).
16.07.2024р., ФОП Британ 1.1., отримала квитанцію про прийняття документа та зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 28.06.2024 р., на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки вказана податкова накладна не відповідає критеріям оцінки ступеня ризику, визначених пунктом 1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567, за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Комісією регіонального рівня Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відповідність/не відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку прийнято рішення від 01.04.2025 №7164 про відповідність ФОП ОСОБА_1 п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.
04.04.2025року на виконання вимог контролюючого органу Позивачем надіслано повідомлення №6 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, - у додатку до вказаного документу було надано письмове пояснення щодо господарської операції за вищевказаною податковою накладною та копії документів, які підтверджують реальність здійснення такої господарської операції. Вказане повідомлення №6 від 04.04.2025 разом з поясненнями №6 від 04.04.2025 та підтверджуючими документами щодо податкової накладної від 28.06.2024 р., №1 отримано та прийнято Відповідачами 04.04.2025 р., про що свідчить квитанція №2 від 04.04.2025 р.
08.04.2025 комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №12721978/2781221721, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 28.06.2024 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстави надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, а саме наявність ризикових операцій, відповідність платника податків.
Позивач вважає протиправними рішення контролюючого органу, що стало підставою для звернення до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у п. 201.16 ст. 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок №1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку № 1165).
Як вже було встановлено судом, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тих підстав, що обсяг постачання товару/послуги 7007 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку № 1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, щодо якої заявлено позовні вимоги. ГУ ДПС у Дніпропетровській області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначеної податкової накладної та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Позивачем надані пояснення та копії первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджено матеріалами справи.
Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що оскаржуване рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної, зокрема, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування навантаження тощо.
Таким чином, суд доходить висновку, що за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, які подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність таких рішень.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18 виклав правову позицію, у відповідності до якої за загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Одночасно суд зазначає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не є обґрунтованим та вмотивованим, та не містять переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, оскільки не встановлює, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних позивача.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну, датою її подання.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 28.06.2024 року №1 датою фактичного її подання.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 1211,20 грн.
Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 3028 грн. підлягає стягненню з Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області у рівних частинах за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст. 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.04.2025 р., №12721978/2781221721 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 28.06.2024 р., складеної фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ).
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 28.06.2024 р., складену фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) датою її фактичного подання.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати з оплати судового збору у розмірі 605,60 грн.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати з оплати судового збору у розмірі 605,60 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя С.В. Златін
| Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 14.07.2025 |
| Оприлюднено | 16.07.2025 |
| Номер документу | 128824506 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні