Восьмий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 липня 2025 рокуЛьвівСправа № 500/4169/22 пров. № А/857/23424/25
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді:Затолочного В.С.,
суддів:Глушка І.В., Пліша М.А.,
з участю секретаря судового засіданняЄршової Ю.С.,
представника позивача Семереза В.П.Фльорківа О.В.,
представника відповідачаДрузюка Р.М.,
представників третіх осібВербіцького Р.А., Гордєєва Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційні скарги Тернопільської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «Револют» на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 травня 2025 року у справі № 500/4169/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії, Товариство з обмеженою відповідальністю «Револют» про визнання протиправним рішення, (рішення суду першої інстанції ухвалене суддею Юзьківим М.І. у м. Тернопіль Тернопільської області за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дата складення повного тексту судового рішення 07 травня 2025 року), -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (далі також позивачі), звернулися із адміністративним позовом до Тернопільської міської ради (далі також відповідач), в якому просили суд:
- визнати протиправним та нечинним пункт 4 рішення сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 21.08.2021 № 8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 ».
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 травня 2025 року позов задоволено повністю.
Не погодившись із ухваленим рішенням, його оскаржив відповідач, покликаючись на його незаконність та необґрунтованість, неповне з`ясування обставин, які мають значення для вирішення спору, прийняття рішення з неправильним застосуванням норм матеріального права, просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційних вимог вказує, що на підставі рішення Тернопільської міської ради від 21.08.2020 № 7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 , релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці» (із змінами внесеними рішенням Тернопільської міської ради від 29.01.2021 № 8/3/78) вказаній релігійній організації надано в постійне користування земельну ділянку площею 0,5265га (кад. номер 6110100000:08:017:0055) для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд та парафіяльних, житлових і громадських споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська.
Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку земельна ділянка кадастровий номер 6110100000:08:017:0055 належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови. Користувач земельної ділянки, яким є Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії, самостійно визначив вид використання наданої земельної ділянки, а саме: для будівництва та обслуговування комплексу будівель житлових, громадських та релігійних організацій.
Пункт 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 №8/3/78 був прийнятий на підставі заяви пароха церкви Пресвятої Тройці о. Іллі Довгошиї від 25.01.2021.
Внесення змін в рішення Тернопільської міської ради від 21.08.2020 №7/54/156 окремим пунктом 4, який вказаний у рішенні про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми жодним чином не впливає на його законність та не свідчить про порушення регламенту Тернопільської міської ради. Дані проекти рішень регулюють тотожні правовідносини - щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та приймаються на підставі одних і тих норм чинного законодавства.
Вказує, що в силу положень частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України (далі також ЗК України) Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії, як користувач земельної ділянки, самостійно визначила вид використання наданої земельної ділянки в межах відповідної категорії земель, а саме: для будівництва та обслуговування комплексу будівель житлових, громадських та релігійних організацій. Зазначений вид використання земельної ділянки узгоджується із положеннями містобудівної документації міста Тернополя, зокрема генеральним планом та планом зонування та статтею 92 ЗК України.
Також з ухваленим рішенням не погоджується третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Револют», та в апеляційній скарзі зазначає що оскаржуваним рішенням змінено вид використання земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:08:017:0055 відповідно до вимог ЗК України та Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій» (далі також Закон № 858-IV). При цьому, процедура зміни виду використання земельної ділянки в межах категорії земель не передбачає розроблення проекту землеустрою щодо відведення. Крім того, оскаржуване рішення відповідає містобудівній документації, оскільки дана земельна ділянка відповідно до плану зонування міста Тернополя відноситься до території змішаної багатоквартирної житлової та громадської забудови (Ж-3).
Акцентує увагу на тому, що у позовній заяві позивачі не покликались як на підставу позову на нецільове використання земельної ділянки. Станом на 29.01.2021 на спірній земельній ділянці не знаходилось жодних споруд. Містобудівні умови та обмеження, затверджені наказом управління містобудування та архітектури від 23.07.2021 № 530, а договір про організацію та здійснення забудови укладено 30 серпня 2021 року, тобто після прийняття оспорюваного у даній справі рішення ради. Законність рішення міської ради оцінюється станом на час його прийняття, а не на майбутнє. Тому, станом на час прийняття такого рішення, ані міська рада, ані користувач не могли знати, які споруди будуватимуться на спірній земельній ділянці. Подальше використання земельної ділянки всупереч цільовому призначенню передбачає застосування іншого способу захисту порушених прав, а саме припинення права користування нею на підставі статті 143 ЗК України.
Позивач ОСОБА_3 надав суду письмові відзиви на апеляційні скарги, в яких просить відмовити в їх задоволенні.
В судовому засіданні представники апелянтів та представник третьої особи - Парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії наполягали на задоволенні апеляційної скарги, представник відповідача Семереза В.П. проти задоволення апеляційної скарги заперечував.
Інші учасники справи не скористалися правом подання відзиву на апеляційну скаргу. Відповідно до частини четвертої статті 304 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України) відсутність відзиву не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Учасники справи були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи.
В судове засідання позивачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 не з`явилися, їх неявка не перешкоджає розгляду справи апеляційним судом.
Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційних скаргах, правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 КАС України, колегія суддів прийшла до висновку про те, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що згідно Статуту Парафії Української Греко-Католицької Церкви міста Тернополя по вул. Чайківського, затвердженого Патріярхом (Верховним Архієпископом) Української Греко - Католицької Церкви Мирославом Іваном Кардиналом Любачівським 25.03.1993, Парафія є первинною структурою Української Греко-Католицької Церкви і утворюється з метою задоволення релігійних потреб громадян.
За положенням пункту 2.1. Статуту Парафія (релігійна громада) створюється для:
- проведення богослужінь, релігійних обрядів та церемоній, передбачених Канонами та настановами Української Греко-Католицької Церкви;
- поширення і пропаганди християнського віровчення;
- організації релігійної освіти;
- сприяння духовному і національному відродженню;
- збереження традицій і звичаїв українського народу;
- благодійної діяльності і милосердя.
Як слідує з матеріалів справи, в 2003 році парафіяни церкви Пресвятої Тройці звернулися до Ієрарха Тернопільсько-Зборівської Єпархії УГКЦ Михайла Сабриги, отця - пароха церкви Пресвятої Тройці Іллі Довгошиї, міського голови Левківа Б.Є та інших із зверненням, в якому зазначали, що: « ... церква побудована в посадочній смузі, що на Східному масиві. Ми просимо, щоб цю територію впорядкувати і створити культурно-духовний центр туристичного призначення. Тим самим сприяти розвитку майбутньому туризму на Тернопіллі, не порушуючи озеленення цієї території.
Культурно-духовний центр включатиме: алею хресної дороги, алею історії ГКЦ, духовні забудови, дитячий майданчик....
... звертаємо увагу, що не один чи два гектари цієї смуги має бути для створення цього центру, а вся смуга, яка бере свій початок із кінця вулиці Малишка і переходить в вулицю Чайковського і закінчується номером 20 цієї вулиці - це по одній стороні посадочної смуги і по другій, яка бере початок навпроти магазину «Прогрес» і переходить у вулицю Слівенську і закінчується початком тролейбусної зупинки.
Ми, парафіяни і жителі міста заперечуємо будь-які перешкоди відносно створення культурно-духовного центру, посилаючись на закон місцевого самоврядування, на новий Земельний кодекс від 01.01.2002 в якому зазначено, що на землі оздоровчо-захисного призначення, яка має екологічну цінність, забудова житлових будинків забороняється ... ».
На дане звернення Єпарх Тернопільсько-Зборівський ОСОБА_6 надав відповідь за вих №132 від 06.03.03р. Б., згідно якої «Цим документом затверджуємо рішення про узгодження затримати для церковних споруд територію, яка прилягає повздовж Храму та парохіального приборства.».
Рішенням п`ятдесят четвертої сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 21.08.2020 № 7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці» розглянувши звернення релігійної організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці, керуючись статтями 12,92,123,125,126,186-1 ЗК України, Законом № 858-IV, враховуючи висновок постійної комісії міської ради з питань містобудування, міська рада вирішила:
1. Затвердити релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці (код ЄДРПОУ 21162586) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5265га для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська.
2. Надати релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці (код ЄДРПОУ 21162586) в постійне користування земельну ділянку площею 0,5265га (кад. номер 6110100000:08:017:0055) для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд за адресою: вул. Чайковського, Малишка, Слівенська.
3. Зобов`язати релігійну організацію парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці в двомісячний термін оформити право користування земельною ділянкою відповідно до Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі також Закон № 1952-IV).
Відповідно до експлікації земель, що міститься у проекті землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 0,5265 га для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, що затверджений рішенням ради від 21.08.2020 № 7/54/156, вказана земельна ділянка віднесена до категорії земель житлової та громадської забудови із встановленим цільовим призначенням 03.04. для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій.
В подальшому пунктом 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 № 8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько-Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви» внесено зміни в рішення міської ради від 21.08.2020р №7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці» та після слів «храмових споруд» читати «та парафіяльних, житлових і громадських споруд» і далі по тексту.
Як слідує з пояснень представника відповідача та наданих на виконання ухвали суду від 05.03.2025 документів, на підставі яких прийнято пункт 4 рішення від 29.01.2021 № 8/3/78, вказане рішення прийняте на підставі заяви пароха церкви Пресвятої Тройці о. Іллі Довгошиї від 25.01.2021, у якому він просив внести зміни в рішення міської ради від 21.08.2020 № 7/54/156 «про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко-Католицької церкви» та після слів «храмових споруд» читати «та парафіяльних, житлових і громадських споруд».
При цьому, вказане звернення не містить інформації чи додатків для будівництва яких саме парафіяльних, житлових чи громадських споруд планується використовувати земельну ділянку з кадастровим номером 6110100000:08:017:0055 площею 0,5265 га за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 26.04.2021 № НВ-611454798202100 земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:08:017:0055 площею 0,5265 га належить до категорії земель житлової та громадської забудови, цільове призначення - 03.04. для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, вид використання для будівництва та обслуговування комплексу будівель житлових, громадських та релігійних організацій.
Вважаючи протиправним та нечинним пункт 4 рішення сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 21.08.2021 № 8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько-Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви», позивачі звернулись до суду з цим позовом.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.03.2023 позов задоволено.
Суд дійшов висновку, що підставою для ухвалення рішення Тернопільської міської ради 29.01.2021 № 8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько-Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви» була заява пароха церкви Пресвятої Тройці о. Іллі Довгошиї від 25.01.2021.
Натомість у вступній частині рішення зазначено, що його прийнято за зверненням релігійної організації «Тернопільсько-Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви», керуючись статтею 12, 92, 123, 125, 126, 186-1 ЗК України, Законом № 858-IV, враховуючи висновки постійних комісій міської ради з питань містобудування, з питань регулювання земельних відносин та екології.
Таким чином, рішення міської ради від 29.01.2021 в порушення статі 24 Регламенту Тернопільської міської ради VIII скликання не містило обов`язкових реквізитів та відповідного обґрунтування внесених змін.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2023 рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.03.2023 скасовано, позов залишено без розгляду. Залишаючи позов без розгляду, суд апеляційної інстанції виходив з того, що предметом оскарження у справі є пункт 4 рішення сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради від 21.08.2020 в редакції змін за рішенням від 29.01.2021 №8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації Тернопільсько-Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви». Водночас з позовом до суду позивачі звернулися лише 18.11.2022, тобто з пропуском визначеного положеннями КАС України строку звернення до суду.
Постановою від 14.11.2023 Верховний Суд касаційну скаргу ОСОБА_3 задовольнив, постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2023 у цій справі скасував, а справу направив до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.
За наслідками нового розгляду Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 06.02.2024 скасував рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.03.2023, ухвалив нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апеляційний суд дійшов висновку про те, що внесення змін у рішення Тернопільської міської ради від 21.08.2020 №7/54/156 пунктом 4 рішення Тернопільської міської ради № 8/3/78 від 29.01.2021 є правомірним, оскільки цими рішеннями міської ради від 21.08.2020 № 7/54/156 та від 29.01.2021 № 8/3/78 затверджено релігійним організаціям проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надано їх у постійне користування. Тобто вказані рішення регулюють тотожні правовідносини - затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та приймаються на підставі одних і тих норм чинного законодавства, яке не забороняє органам місцевого самоврядування вносити зміни до раніше прийнятих рішень, як і не містить вимог до таких рішень.
Пункт 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 № 8/3/78 прийнято органом місцевого самоврядування на підставі заяви землекористувача, в межах повноважень та у відповідності до чинної містобудівної документації, після погодження відповідною профільною комісією.
Постановою Верховного Суду від 07.02.2025 касаційну скаргу ОСОБА_3 задоволено частково. Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 08 березня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2024 року у справі №500/4169/22 скасовано, а справу направлено на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
Скасовуючи рішення судів попередніх інстанцій у даній справі Верховний Суд вказав, що ані судом першої, ані судом апеляційної інстанції не було досліджено про які саме парафіяльні, житлові і громадські споруди йшла мова, і чи належать вони до культових чи інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності релігійних організацій. Між тим, встановлення цих обставин є передумовою для оцінки відповідності спірного рішення вимогам статтею 92 ЗК України.
Задовольняючи позовні вимоги рішенням від 07 травня 2025 року, Тернопільський окружний адміністративний суд виходив з того, що спірним у даній справі рішенням ради визначено вид використання земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:08:017:0055 площею 0,5265 га за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, який не передбачений земельним законодавством. Цим фактично допущено можливість використання земельної ділянки, належної релігійній організації на праві постійного користування, для житлового будівництва окремих об`єктів цивільних прав, що не узгоджується з положеннями частини другої статті 92 ЗК України.
Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційних скаргах, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 КАС України, колегія суддів встановила наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Предметом спору в даній адміністративній справі є пункт 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 № 8/3/78 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько - Зборівській архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви».
Затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура. Затвердження такого проекту без необхідних дій суб`єкта владних повноважень в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав позивачів у передбачений законом спосіб.
Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі також Закон № 280/97-ВР) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування (стаття 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до частини першої статті 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частин першої та другої статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Статтею 25 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується зокрема питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Отже, виключно до повноважень відповідача Тернопільської міської ради, як органу місцевого самоврядування, належить розпорядження землями комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади, у тому числі передача земельних ділянок у постійне користування.
Відповідно до частини першої статті 19 ЗК України (в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин), землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно із частинами першою, другою статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Із наведених норм права вбачається, що за цільовим призначенням землі України поділяються на категорії. Однією з таких категорій є землі житлової та громадської забудови. У межах кожної категорії земель виділяються види використання земельної ділянки, які визначаються її власником або користувачем самостійно, крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони. Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється, відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм (стаття 39 ЗК).
Генеральним планом міста Тернополя, який затверджений рішенням Тернопільської міської ради від 10.08.2010 № 5/37/11 «Про затвердження Генерального плану міста Тернополя», визначено, що територія в районі вулиць Чайковського, Малишка, Слівенська відповідно до пояснювальної записки до генерального плану міста Тернополя є територією багатоквартирної житлової забудови.
Відповідно до плану зонування території міста Тернополя, який затверджено рішенням Тернопільської міської ради від 27.01.2014 № 6/44/12 «Про затвердження плану зонування території міста Тернополя», зазначена територія відноситься до зони змішаної багатоквартирної житлової та громадської забудови (Ж-3).
Згідно з пояснювальною запискою до плану зонування території міста Тернополя зона змішаної багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови Ж-3 визначена для розташування багатоквартирних (від 4 до 9-ти поверхів) житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування, некомерційних комунальних об`єктів, а також окремих об`єктів загальноміського та районного значення.
Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку земельна ділянка кадастровий номер 6110100000:08:017:0055 належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови. Користувач земельної ділянки, яким є Парафія Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці Тернопільсько-Зборівської єпархії, самостійно визначив вид використання наданої земельної ділянки, а саме: для будівництва та обслуговування комплексу будівель житлових, громадських та релігійних організацій.
Рішенням Тернопільської міської ради від 21.08.2020 № 7/54/456 (з змінами, внесеними пунктом 4 рішення міської ради від 29.01.2021р. № 8/3/78) затверджено релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5265га для розширення території під будівництво комплексу храмових споруд та парафіяльних, житлових і громадських споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська.
Згідно з пунктом «в» частини другої статті 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності.
Відповідно до абзаців першого та другого частини дванадцятої статті 123 ЗК України рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Таким чином, в розумінні приписів статті 123 ЗК України, рішення про затвердження проекту землеустрою є рішенням про передачу земельної ділянки в користування.
Аналіз диспозиції пункту «в» частини другої статті 92 ЗК дозволяє дійти висновку про те, що релігійні організації можуть отримувати земельну ділянку для будівництва «інших будівель».
Системне прочитання статті 123 та пункту «в» частини другої статті 92 ЗК свідчить про те, що для отримання в постійне користування земельної ділянки релігійна організація повинна підтвердити свій правовий статус, з якого випливає декларована організацією діяльність.
Із додаткової угоди від 20.04.2023 № 1 до договору про організацію та здійснення забудови земельної ділянки від 30.08.2021 № 1/08/21 видно, що забудова спірної земельної ділянки здійснюється для задоволення житлових та нежитлових потреб релігійної організації. При цьому, саме релігійній організації належить першочергове право на отримання необхідної кількості житлових та нежитлових приміщень, після введення об`єкта в експлуатацію.
Що стосується парафіяльних та храмових споруд (нежитлових приміщень), то останні використовуватимуться, в тому числі, для проведення богослужінь.
Додатком «А» ДБН В.2.2-9-99 «Громадські будинки та споруди» до видів громадських будинків та споруд віднесено, зокрема, культові будинки, споруди та комплекси.
Відповідно до секції Класифікації «В» Класифікатора належали землі «Землі житлової та громадської забудови».
В межах цільового призначення «Землі житлової та громадської забудови» секції «В» поділяються за видом використання на: 1) «Землі житлової забудови» (розділ « 02», секції «В» Класифікації); 2) «Землі громадської забудови» (розділ « 03», секція «В»).
Згідно із Класифікацією до земель житлової забудови належать землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше); землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва), зокрема: «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку» (код КВЦПЗ 02.03); «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури» (код КВЦПЗ 02.10).
У свою чергу, до земель громадської забудови належать землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування, зокрема: «Для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій» (код КВЦПЗ 03.04).
Відповідно до Генерального плану м. Тернополя та плану зонування м. Тернополя спірна земельна ділянка належить до зони змішаної багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови Ж-3 (від 4-ох до 9-ти поверхів).
Як слідує із плану зонування, зона «Ж-3» визначена для розташування багатоквартирних (від 4 до 9-ти поверхів) житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування, некомерційних комунальних об`єктів, а також окремих об`єктів загальноміського та районного значення.
Крім того, для зони «Ж-3» установлені наступні переважні види використання, в тому числі, але не виключно: житлові будинки 4-9-поверхові, окремо розташовані або зблоковані, загальноосвітні та спеціалізовані учбові заклади всіх типів, окремо розміщені, вбудовано-прибудовані дитячі заклади, в тому числі зблоковані з початковими школами, технічні будівлі та споруди, озеленені території, усі типи використання, дозволені у зоні «Г», які можуть розміщуватись в окремій будівлі чи на будь-якому поверсі будинку іншого призначення.
До допустимих видів використання зони «Ж-3» належать, в тому числі (але не виключно) культові споруди.
Проаналізувавши наведене, колегія суддів погоджується з доводами апелянтів, що землі «Для житлової та громадської забудови» в м. Тернополі, до яких належить спірна земельна ділянка, можуть в рівній мірі використовуватись, як для здійснення житлової забудови, спорудження будівель та споруд, які передбачені розділом « 02» секції «В» Класифікатора, так і громадської забудови, спорудження будівель та споруд, вказаних у розділі « 03» секції «В» Класифікатора.
Термін «Використання земельної ділянки не за цільовим призначенням» стосується тих випадків, коли на земельній ділянці з певним цільовим призначенням проводиться діяльність, яка виходить за межі такого цільового призначення.
Тобто, нецільовим використанням земельної ділянки земель житлової та громадської забудови є її використання за іншим призначенням, всупереч генеральному плану населеного пункту, іншій містобудівній документації, плану земельно- господарського устрою тощо, тобто всупереч земельному законодавству України.
А тому, будівництво комплексу храмових споруд та парафіяльних, житлових і громадських споруд є використання спірної земельної ділянки за цільовим призначенням.
Аналізовані норми земельного законодавства розрізняють категорії земель за їх цільовим призначенням та види використання земельної ділянки в межах кожної категорії земель. Зміна цільового призначення земельних ділянок для житлової та громадської забудови на іншу категорію цільового призначення здійснюється за погодженими проектами землеустрою щодо їх відведення. При цьому такої процедури для зміни виду використання земельної ділянки без зміни її категорії цільового призначення, чинним законодавством не передбачено. Разом з тим, користувачі земельних ділянок повинні використовувати такі земельні ділянки відповідно до того виду використання, за яким ці земельні ділянки були передані їм власником.
Отже, в спірному випадку, на зміну виду використання земельної ділянки в межах цільового призначення не поширюється загальна процедура, яка описана у статті 123 ЗК, в тому числі щодо необхідності звернення особи на адресу власника земельної ділянки комунальної форми власності із відповідним клопотанням (заявою) встановленої форми із визначеними додатками.
Суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні дійшов висновку, що подана парохом заява не містить не містить інформації чи додатків для будівництва яких саме парафіяльних споруд планується використовувати спірну земельну ділянку.
Вказаний висновок суду не узгоджується із вимогами ЗК України, що регулюють, як процедуру передання земельних ділянок в постійне користування, так і внормовують порядок зміни виду використання земельної ділянки в межах її цільового призначення.
Зважаючи на те, що рішення про зміну виду використання земельної ділянки в межах її цільового призначення є «рішенням власника земельної ділянки», що не передбачає дотримання процедури тотожної для зміни цільового призначення, то орган місцевого самоврядування (у даному випадку міська рада), як власник земельної ділянки, приймаючи таке рішення, пов`язаний вимогами містобудівної документації та документації землеустрою.
Тобто, змінюючи вид використання земельної ділянки орган місцевого самоврядування повинен виходити з того, що новий вид використання земельної ділянки (1) не повинен призводити до зміни її цільового призначення та (2) повинен узгоджуватись із генеральним планом населеного пункту, іншою містобудівною документацією.
Зважаючи на те, що законодавець не запроваджує виняткової процедури для зміни виду використання земельної ділянки в межах її цільового призначення, в тому числі, не встановлює вимог до заяви (клопотання) заінтересованої особи, то орган місцевого самоврядування зобов`язаний виходити з того, що порушене в зверненні питання не може призводити до зміни цільового призначення земельної ділянки та має узгоджуватись із генеральним планом населеного пункту, іншою містобудівною документацією.
У спірному випадку, пунктом 4 рішення міської ради від 29.01.2021 № 8/3/78 розширено (змінено) вид використання земельної ділянки в межах цільового призначення, з «будівництва комплексу храмових споруд» на «будівництво комплексу храмових, парафіяльних, житлових та громадських споруд».
Прийняте міською радою рішення узгоджується із Генеральним планом м. Тернополя та планом зонування м. Тернополя.
Відтак, пункт 4 рішення міської ради від 29.01.2021р. № 8/3/78 прийнятий на підставі заяви землекористувача та відповідає чинній містобудівній документації, оскільки будівництво комплексу храмових споруд та парафіяльних, житлових і громадських споруд за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська відповідає Генеральному плану та плану зонування території міста Тернополя.
При цьому, слід відзначити те, що міська рада, приймаючи пункт 4 оскаржуваного рішення, визначила види споруд, під будівництво котрих виділяється земельна ділянка, а не коди КВЦПЗ, які визначені Класифікатором. Адже культові (парафіяльні, храмові) споруди належать до громадських споруд. Відтак, будівництво житлових та громадських споруд (культових та парафіяльних) узгоджується із видами використання земельної ділянки в межах цільового призначення «Для житлової та громадської забудови» та відповідає містобудівній документації.
Згідно з пунктом 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок № 1051, в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин), ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України від 7 липня 2011 року № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (далі також - Закон № 3613-VI), до державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.
Згідно із абзацом третім пункту «б» частини другої статті 21 Закону № 3613-VI, відомості щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель вносяться на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, - у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони).
Стаття 25 Закону № 3613-VI визначає, що поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку, зокрема, про цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель) (пункт «ґ» частини першої).
Частиною першою статті 26 Закону № 3613-VI передбачено, що при відкритті Поземельної книги відомості до неї вносяться на підставі документації, яка подана для державної реєстрації земельної ділянки (крім відомостей про власників та користувачів земельної ділянки).
Частинами четвертою та п`ятою статті 26 Закону № 3613-VI визначено, що для внесення змін до відомостей Поземельної книги щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) заявник подає до органу, який здійснює ведення Поземельної книги: заяву за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; оригінали документації із землеустрою, технічної документації з оцінки земель, які згідно з цим Законом є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель, що згідно з цим Законом не потребує розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки); документацію із землеустрою, на підставі якої вносяться зміни до відомостей Державного земельного кадастру, у формі електронного документа (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює ведення Поземельної книги, протягом чотирнадцяти робочих днів з дати реєстрації заяви вносить до Поземельної книги інформацію про зміну відомостей про земельну ділянку або надає мотивовану відмову у внесенні таких відомостей.
Крім цього, статтею 31 Закону № 858-IV передбачено, що зміни до документації із землеустрою вносяться особою, яка відповідно до вимог цього Закону може бути розробником документації із землеустрою за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою.
Як уже зазначалось вище, до повноважень органів місцевого самоврядування належать повноваження про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, внесення до них змін.
Частиною другою статті 59 Закону № 280/97-ВР встановлено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Під час прийняття рішення міської ради від 29.01.2021 № 8/3/78 «За» проголосували 41 депутат. «Проти» - 0, «Утримались» - 0. Кількісний склад депутатів Тернопільської міської ради - 42 депутати та міський голова.
Даний проект рішення пройшов погодження постійної комісії міської ради з питань регулювання земельних відносин та екології.
Згідно листа голови постійної комісії з питань регулювання земельних відносин та екології від 15.02.2023 року № 3.133 проінформовано про те, що постійною комісією з питань регулювання земельних відносин та екології на засіданні 25.01.2021 року розглядався проект рішення міської ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Яреми релігійній організації «Тернопільсько-Зборівської архиєпархії Української Греко-Католицької Церкви», який містив пункт 4 щодо внесення змін в рішення міської ради від 21.08.2020 року № 7/54/156 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Чайковського, Малишка, Слівенська, релігійній організації парафії Української Греко-Католицької Церкви Пресвятої Тройці».
За результатами розгляду вказаного проекту рішення комісією прийнято рішення про його погодження за № 1.69 від 25.01.2021 року.
Таким чином, пункт 4 рішення Тернопільської міської ради від 29.01.2021 № 8/3/78 прийнято органом місцевого самоврядування на підставі заяви землекористувача, в межах повноважень та у відповідності до чинної містобудівної документації, після погодження відповідною профільною комісією.
У ході розгляду справи, апеляційним судом встановлено, що при прийнятті пункту 4 рішення № 8/3/78 Тернопільська міська рада діяла в межах компетенції, а даний пункт відповідає нормам чинного законодавства.
У розрізі викладеного, апеляційний суд дійшов висновку, що використання земельної ділянки, належної релігійній організації на праві постійного користування, для житлового будівництва окремих об`єктів цивільних прав узгоджується з положеннями частини другої статті 92 ЗК України.
Наведене дає підстави вважати, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку щодо незаконності оскаржуваного у справі рішення ради з підстав невідповідності його вимогам земельного законодавства.
За встановлених обставин, надаючи правову оцінку аргументам сторін, суд апеляційної інстанції доходить висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Однак, оскаржуване рішення суду першої інстанції зазначеним вимогам не відповідає.
Відповідно до пункту 2 статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно частин першої та другої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
У розрізі викладеного, оцінюючи наведені скаржниками доводи, апеляційний суд приходить до переконання, що такі є суттєвими і складають підстави для висновку про неправильне застосування норм матеріального права, що призвело до задоволення позовних вимог у спосіб, що заявлений позивачем, а тому апеляційні скарги підлягають задоволенню, а рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до частини шостої статті 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки апеляційний суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, то судові витрати позивачів не підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Керуючись статтями 139, 195, 241, 242, 308, 310, 315, 317, 321, 325, 328, 329, 370 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Тернопільської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «Револют» задовольнити.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 травня 2025 року у справі № 500/4169/22 скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Тернопільської міської ради про визнання протиправним рішення - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку лише з підстав, визначених в статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Постанову разом із паперовими матеріалами апеляційної скарги надіслати до суду першої інстанції для приєднання до матеріалів справи.
Головуючий суддя В. С. Затолочний судді І. В. Глушко М. А. Пліш Повне судове рішення складено 15.07.25
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2025 |
Оприлюднено | 17.07.2025 |
Номер документу | 128864425 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні