Справа № 2-1886/2010 року
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 грудня 2010 року Гуляйпільський р айонний суд Запорізької обла сті
у складі головуючог о: судді Каракай Н.Д.
при секретарі Юрченко Н.М.
Розглянувши у відкр итому судовому засіданні в м .Гуляйполе Запорізької облас ті цивільну справу за позово м ОСОБА_1 до управління Пе нсійного фонду України в Гул яйпільському районі Запоріз ької області про визнання не законою бездіяльності та стя гнення недоплаченої суми вип лат дітям війни,-
В С Т А Н О В И В:
08.09.2010 року до суду звер нувся позивач з позовом до ві дповідача про визнання незак онною бездіяльності та стягн ення недоплаченої суми випла т дітям війни.
В позові позивач пос илається на те, що як дитина ві йни відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» має право на надбавку до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віко м, однак дія ст. 6 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” призупинена, рішен нями Конституційного Суду Ук раїни № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року та № 10- рп/2008 року від 22.05.2008 року положен ня Закону України “ Про держа вний бюджет на 2007 рік” та Закон у України “Про державний бюд жет” на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України”, якими призупи нена дія ст. 6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни” визнані неконституці йними, недоплата підвищення пенсії склала 4535 грн. Прохає в изнати незаконною бездіяльн ість відповідача та здійснит и перерахування та виплати й ому 4535 грн. в розмірі 30% підвище ння до пенсії за період з 09.07.2007 р оку по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року по теперішній час.
Рішенням Конституці йного Суду України від 09.09.2010 рок у № 19-рп/2010 у справі за конституц ійним поданням Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) положень Закону України “Про внесення змін д о деяких законодавчих актів України щодо підвідомчості с прав, пов`язаних із соціальни ми виплатами” від 18.02.2010 року № 1691 /61 визнано такими, що не відпов ідають Конституції України н орми Закону України “Про вне сення змін до деяких законод авчих актів України щодо під відомчості справ, пов`язаних із соціальними виплатами” в ід 18 лютого 2010 року № 1691-IV та Цивіл ьного процесуального кодекс у України, якими справи, пов`яз ані із соціальними виплатами , що підлягали розгляду адмін істративними судами, було пе редано місцевим загальним су дам для розгляду в порядку ци вільного судочинства.
Пунктом 3 резолютивн ої частини названого Рішення Конституційного Суду Україн и встановлено, що положення З акону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвідомч ості справ, пов`язаних із соці альними виплатами” від 18 люто го 2010 року № 1691- IV та Цивільного пр оцесуального кодексу Україн и, визнані неконституційними , втрачають чинність з дня ухв алення Конституційним Судом України цього рішення.
За таких обставин із 0 9.09.2010 року відновлено положенн я Кодексу адміністративного судочинства України, що діял и до набрання чинності Закон ом України “Про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України щодо підвідомчост і справ, пов`язаних із соціаль ними виплатами”, зокрема, пол оження пункту 3 частини першо ї статті 18, якими встановлювал ося, що всі адміністративні с прави у спорах фізичних осіб із суб`єктами владних повнов ажень з приводу обчислення, п ризначення, перерахунку, зді йснення, надання, одержання п енсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним грома дянам, виплат за загальнообо в`язковим державним соціальн им страхуванням та інших соц іальних виплат, доплат, соціа льних послуг, допомоги, захис ту, пільг підсудні місцевим з агальним судам як адміністра тивним судам.
Виходячи з викладено го, з 09.09.2010 року розгляд справ, по в`язаних із соціальними випл атами, віднесено до юрисдикц ії адміністративних судів.
Тому позов розглянут о за нормами КАС України, з ура хуванням розділів ХII. Прикінц еві положення, ХIII. Перехідні п оложення Закону України “Про судоустрій і статус суддів” № 2453-VI від 07.07.2010 р.
В судове засідання по зивач не з`явився, в позові про хає справу розглянути за йог о відсутність, на задоволенн і заявлених вимог наполягає, справа розглянута без його у часті на підставі наявних в н ій доказах.
В судове засідання ві дповідач не з`явився, надав су ду письмові заперечення, про хає в задоволенні позову від мовити, зазначивши, що позива чем пропущено встановлений с трок на звернення до суду за з ахистом свого порушеного пра ва без поважної причини, спра ву розглянути без їх участі н а підставі наявних в ній дока зах.
09.12.2010 року ухвалою Гуля йпільського районного суду З апорізької області ухвалено судовий розгляд здійснити з а правилами КАС України.
Суд, вивчивши матеріа ли справи, оцінивши наявні у с праві докази, вважає встанов леними наступні
2.
обставини:
Позивач народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 ( а. с. 6 ) та є особо ю, на яку поширюється дія абза цу 1 ст. 1 Закону України “Про со ціальний захист дітей війни” № 2195-IV від 18.11.2004 року ( далі по текст у - Закон України № 2195-IV).
Позивач має статус “ дитини війни”, що підтверджу ється копією посвідчення ( а. с . 5 ).
З 01.01.2008 року позивачу в иплачується підвищення до пе нсії в розмірі 10 % як дитині вій ни.
Позов підлягає задо воленню частково з наступних підстав.
Відповідно до ст. 6 За кону України № 2195 - IV дітям війни пенсії або щомісячне довічн е грошове утримання чи держа вна соціальна допомога, що ви плачується замість пенсії, п ідвищується на 30 % мінімальної пенсії за віком. Редакція ціє ї статті набрала чинності з 01. 01.2006 року.
Згідно з ч.1 ст. 28 Закону України “Про загальнообов`я зкове державне пенсійне стра хування” від 09.07.2003 року № 1058- IV (дал і по тексту -Закон України № 1058 - IV) мінімальний розмір пенс ії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мініму му для осіб, які втратили прац ездатність, визначеного зако ном.
Суд вважає за необхі дне прийняти у своїх висновк ах поняття “мінімальна пенсі я за віком”, про яке йдеться в ст. 28 Закону України № 1058- IV, оскіл ьки саме це правове визначен ня застосовується виключно в діях відповідача під час виз начення пенсій громадянам та їх призначення.
Положення ст. 28 Закону України № 1058 - IV не є перешкодою для застосування даної велич ини (мінімального розміру пе нсії за віком) для обрахуванн я інших пенсій чи доплат пов`я заних з мінімальною пенсією за віком, оскільки чинним зак онодавством не встановлено і ншого, крім передбаченого ч.1 д аної статті, мінімального ро зміру пенсій за віком.
З набранням чинності 01.01.2006 року Закону України № 2195- IV д ія ст. 6 цього Закону була приз упинена на 2006 рік Законом Укра їни « Про Державний бюджет Ук раїни на 2006 рік».
Законом України від 19 .01.2006 року № 3367-VI «Про внесення змі н до Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2006 рік » п. 17 ст. 77 виключено та ст. 110 (вик ладеною цим законом у новій р едакції) встановлено, що піль ги дітям війни, передбачені а бзацом 7 ст. 5 Закону України № 21 95-IV, запроваджуються з 01.01.2006 року , а статтею 6- у 2006 році поетапно, за результатами виконання бю джету у першому півріччі у по рядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодж енням із Комітетом Верховної Ради України з питань бюджет у.
Цей Закон був опубл ікований 22.03.2006 року і набрав чин ності 02.04.2006 року.
Тобто з 02.04.2006 року ст. 6 За кону України № 2195- IV знову почал а діяти. Але підвищення пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , на 30 відсотків мінімальної п енсії за віком, як визначив за конодавець, могло здійснюват ися лише за певних умов, зокре ма: поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі у порядку, визначен ому Кабінетом Міністрів Укра їни за погодженням із Коміте том Верховної Ради України з питань бюджету.
Кабінетом Міністрів України протягом 2006 року ріше ння на виконання вимог ст. 110 «П ро Державний бюджет України на 2006 рік» не приймались.
Протягом 2007 року підв ищення пенсій дітям війни ви плачувалось в порядку встано вленому ст.111 Закону України в ід 19.12.2006 року № 489-V «Про Державний бюджет України на 2007 рік», яка передбачала виплату такого п ідвищення особам, що є інвалі дами у розмірі 50 % від розміру н адбавки, встановленої для уч асників війни.
Водночас п.12 ст.71 вказа ного Закону дія ст. 6 Закону Ук раїни № 2195- IV була призупинена.
Рішенням Конституці йного Суду України №6-рп/2007 від 09.07.2007 року положення п. 12 ст.71 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» визнан о неконституційними щодо зуп инення дії на 2007 рік ст. 6 Закону України № 2195-IV.
Таким чином з 01.01.2007 по 09. 07.2007 року застосуванню підляг али приписи ст.111 Закону Украї ни від 19.12.2006 року №489-V «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік» я к такі, що прийняті пізніше в ч асі, у зв`язку з чим мали пріор итет порівняно з нормою- ст. 6 З акону України № 2195- IV.
Після прийняття Конс титуційним Судом України вка заного рішення знову почали діяти положення ст.6 Закону Ук раїни № 2195- IV, тобто з часу прийня ття такого рішення відновлен о право на підвищення пенсії на 30 відсотків мінімальної пе нсіїї за віком.
В період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року слід керуватися ст. 6 З акону України № 2195-IV при визнач енні розміру виплат.
Однак суд, відмовляю чи в задоволенні позовних ви мог за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року виходить з того, що позив ач пропустив річний строк зв ернення до суду за захистом с вого порушенного права, вста новлений ст. 99 КАС України, дію чої на час виникнення спірни х правовідносин, без поважно ї причини, так як позивачу пов инно було стати відомо про по рушення права з дня опубліку вання Рішення Конституційно го Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року, яким положення п. 12 ст.71 За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» визн ано неконституційними, а сам е в липні 2007 року, так як на цьои у наполягає відповідач в пис ьмових запереченнях.
А тому незважаючи на те, що його право в цей період було порушено, суд керуючись ч. 1 ст. 100 КАС України, діючої на час виникнення спірних право відносин, так як на цьому напо лягає відповідач
3.
письмових запереченнях, в важає за необхідне відмовити позивачу в задоволенні цієї частини позовних вимог в зв`я зку з пропуском ним річного с троку звернення до суду за за хистом свого пропущеного пра ва.
Відносно вимог пози вача по виплатам за 2008 рік, суд враховує, що п. п. 2 п. 41 розділу II З акону України № 107-VI “Про держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України” т екст ст. 6 Закону України № 2195-IV в икладено в наступній редакці ї: дітям війни ( крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни “Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту”) до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, що виплачує ться замість пенсії, виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни.
Підстави для підвищ ення пенсії за період з 01 січн я по 22 травня 2008 року були відсу тні, оскільки позивачу пенсі я виплачується у збільшеному розмірі у січні-березні 2008 рок у на 47 грн., щомісячно ( 10% від 470 гр н. - прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність), а в квітні на 48,10 грн., том у позовні вимоги за цей періо д не підлягають задоволенню .
Проте, Рішенням Конст итуційного суду України № 10-рп від 22.05.2008 року визнано неконсти туційним положення Закону Ук раїни “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України” № 107-VI від 28.12.2007 р оку щодо викладення положень ст. 6 Закону України “Про соці альний захист дітей війни” № 2195-IV в новій редакції. Таким чин ом, відновлено дію ст. 6 Закону України № 2195-IV.
Ст. 58 Закону України “ Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” прожитковий мініму м для осіб, які втратили праце здатність на 2008 рік затвердже ний у наступному розмірі: з 1 с ічня - 470 грн., з 1 квітня - 481 грн . з 1 липня - 482 грн., тому відповід ач повинен був провести підв ищення пенсії у збільшеному розмірі відповідно до вимог ст. 6 Закону України № 2195-IV, почин аючи з 22 травня 2008 року по 31 груд ня 2008 року.
Суд, відмовляючи в зад оволенні позовних вимог за п еріод з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року вих одить з того, що позивач пропу стив річний строк звернення до суду за захистом свого пор ушенного права, встановлений ст. 99 КАС України, діючої на час виникнення спірних правовід носин, без поважної причини, т ак як на цьому наполягає відп овідач в письмових заперечен нях.
Щодо вимог позивача стосовно виплати за 2009 рік, суд керується ст. 54 Закону Україн и “Про державний бюджет Укра їни на 2009 рік”, якою встановлен о, що у 2009 році прожитковий міні мум на одну особу та для тих, х то відноситься до основних с оціальних і демографічних гр уп населення, встановлений в розмірах, що діяли у грудні 2008 року .
Ст. 71 Закону України “ Про Державний бюджет України на 2009 рік” Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціа льних виплат, які відповідно до законодавства визначають ся залежно від розміру мінім альної заробітної плати, в аб солютних сумах у межах асигн увань, передбачених за відпо відними бюджетними програма ми.
Названа норма передб ачає встановлення в абсолютн их сумах розмірів лише тих ви плат, вихідним критерієм яки х є розмір мінімальної зароб ітної плати. Відповідно її ді я не поширюється на спірні ві дносини, оскільки розмір заз начених соціальних виплат зг ідно із Законом України № 2195-IV з алежить від розміру мінімаль ної пенсії за віком. Тому відп овідач повинен був провести підвищення пенсії у збільшен ому розмірі відповідно до ви мог ст. 6 Закону України № 2195-IV.
Суд, відмовляючи в за доволенні позовних вимог за період з 01.01.2009 р. по 07.09.2009 р. виходит ь з того, що позивач пропустив річний строк звернення до су ду за захистом свого порушен ного права встановлений ст. 99 КАС України, діючої на час вин икнення спірних правовіднос ин, без поважної причини, так я к на цьому наполягає відпові дач в письмових запереченнях .
Зміст ст. 6 Закону Укра їни “Про соціальний захист д ітей війни” не коригувався т а її дія на 2009 рік законами Укра їни не була зупинена, тому суд вважає за необхідне задовол ьнити вимоги в частині зобов `язання відповідача здійснит и перерахунок підвищення пен сії позивачу з 08.09.2009 р. по 31.12.2009 р. в м ежах річного строку зверненн я до суду за захистом свого по рушеного права.
Щодо вимог позивача стосовно виплати за 2010 рік, від повідно до ст. 52 Закону Україн и “Про державний бюджет Укра їни” на 2010 рік встановлено, що у 2010 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працез датність становить: з 01 січня - 695 грн., з 01 квітня - 706 грн., тому п озивачу повинно бути доплаче но за період з 01.01.2010 року по 01.04.2010 р оку відповідно ( 695х 30 % ) щомісячн о, з 01.04.2010 року відповідно ( 706х 30 %) щ омісячно.
Таким чином в період з 08.09.2009 року по 31.12.2009 року, а також з 01.01.2010 року по 09.12.2010 року позивач ма є право на підвищення пенсії відповідно до ст. 6 Закону Укр аїни № 2195-IV.
Таким чином, бездіяль ність відповідача щодо незді йснення перерахунку та випла ти доплати до пенсії позивач у відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни № 2195-IV за період з 08.09.2009 року по 31.12.2009 року та з 01.01.2010 року по 09.12.2010 року повинна буди визнана пр отиправною і відповідач зобо в`язаний здійснити перерахун ок та виплатити доплату до пе нсії відповідно до ст. 6 Закону України № 2195-IV за період з 08.09.2009 ро ку по 31.12.2009 року та з 01.01.2010 року по 09. 12.2010 року з урахуванням різниці , що виплачена за цей період.
А тому бездіяльність відповідача щодо перерахува ння та виплати підвищення до пенсії позивачу в цей період повинна бути визнана протип равною, так як не грунтується на законі, тоді як позовні вим оги в цій
4.
частині підлягають задово ленню як такі, що грунтуються на законі.
Суд не приймає до ув аги доводи відповідача в пис ьмових запереченнях щодо від сутності бюджетних коштів на виплату даних підвищень до п енсії, відсутність рішень де ржавних органів влади та мех анізму перерахунку даних під вищень до пенсії, так як орган и державної влади не можуть п осилатися на відсутність кош тів, як на підставу невиконан ня своїх зобов”язань, які вст ановлені ст. 46 Конституції Укр аїни та ст. 6 Закону України № 219 5-1V з огляду на можливість відп овідача звернутися за встано вленням порядку виконання су дового рішення. Крім того, Пен сійний фонд України діє у від повідності до Положення “Про Пенсійний фонд України” і зд ійснює свої повноваження на підставі п.15 зазначеного Поло ження через створені в устан овленому порядку територіал ьні управління.
Відповідно до Закону України № 1058-IV рішення щодо при значення, донарахування, пер ерахунок пенсії приймаються територіальними органами Пе нсійного фонду України за мі сцем проживання пенсіонерів . Таким чином, обов”зок по нара хуванню та виплатї пенсій та надбавок до неї покладено на відповідні територіальні уп равління за місцем проживанн я позивача, а порушене право підлягає захисту і гарантуєт ься рішенням суду захист інт ересів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повно важень.
Керуючись ст. ст. 8-11, 18, 69, 99-100, 159-164, 186 КАС України, ст.ст. 64, 124, 152 К онституції України, ст. ст. 1, 3, 6 З акону України “Про соціальни й захист дітей війни”, п. 12 ст. 71, 111 Закону України “Про Державн ий бюджет України на 2007 рік”, За коном України “Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України”, ріш енням Конституційного Суду У країни № 6-рп/2007 р. від 09.07.2007 року, рі шенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 р. від 22.05.2008 року, рішенням Конституційного Су ду України № 19-рп/2010 від 09.09.2010 року , ст. 28 Закону України “Про держ авне загальнообов` я зкове соціальне страхування ”, ст. ст. 54, 71 Закону України “Пр о Державний бюджет України н а 2009 рік”, ст. 52 Закону України “П ро Державний бюджет України на 2010 рік”, розділами ХП. Прикін цеві положення, ХШ. Перехідні положення Закону України “П ро судоустрій і статус судді в”, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 до у правління Пенсійного фонду У країни в Гуляйпільському рай оні Запорізької області про визнання незаконною бездіял ьності та стягнення недоплач еної суми виплат дітям війни задовольнити частково.
Визнати бездіяльніс ть управління Пенсійного Фон ду України в Гуляйпільському районі Запорізької області щодо нездійснення перерахун ку та виплати ОСОБА_1 підв ищення пенсії відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» за період з 08.09.2009 року по 31.12.2009 року т а з 01.01.2010 року по 09.12.2010 року.
Зобов`язати управлі ння Пенсійного Фонду України в Гуляйпільському районі За порізької області здійснити перерахунок та виплатити О СОБА_1 підвищення пенсії зг ідно ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» та ч.1 ст. 28 Закону України « Про загальнообов`язкове держ авне пенсійне страхування» з а період з 08.09.2009 року по 31.12.2009 року та з 01.01.2010 року по 09.12.2010 року в розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком, з урахуванням різниці, я ка була виплаченої за цей пер іод.
В задоволенні решти п озовних вимог відмовити.
Постанова може бути о скаржена до Дніпропетровськ ого апеляційного адміністра тивного суду через Гуляйпіл ьський районний суд Запорізь кої області шляхом подання а пеляційної скарги протягом 1 0 днів.
Суддя:
Суд | Гуляйпільський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2010 |
Оприлюднено | 22.12.2010 |
Номер документу | 12887060 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Гуляйпільський районний суд Запорізької області
Каракай Наталія Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні