Львівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 липня 2025 рокусправа № 380/4391/25
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сидор Н.Т., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до 12 Регіональної військово-лікарської комісії, Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
у провадженні Львівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 до 12 Регіональної військово-лікарської комісії (далі відповідач-1), Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» (далі відповідач-2), у якому, з урахуванням заяви про зміну предмета позову, позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» у частині внесення відомостей у свідоцтво про хворобу №3 за вих. №229 від 01 лютого 2025 року щодо зв`язку захворювання із проходженням військової служби ОСОБА_1 «НІ, не пов`язане з проходженням військової служби»;
- визнати протиправними дії у частині затвердження свідоцтва про хворобу №3 за вих. №229 від 01 лютого 2025 року 12 Регіональною ВЛК щодо зв`язку захворювання із проходженням військової служби ОСОБА_1 «НІ, не пов`язане з проходженням військової служби»;
- зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» внести зміни у свідоцтво про хворобу №3 за вих. №229 від 01 лютого 2025 року у частині зв`язку захворювання із проходженням військової служби ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) шляхом виправлення тексту на «ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби»;
- зобов`язати 12 Регіональну ВЛК затвердити зміни, що будуть внесені Комунальним некомерційним підприємством Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» у свідоцтво про хворобу №3 за вих. №229 від 01 лютого 2025 року в частині зв`язку захворювання із проходженням військової служби ОСОБА_1 шляхом виправлення тексту на «ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби».
В обґрунтування позовних вимог вказує, що у період з 15.11.2024 по 04.01.2025 Позивач брав безпосередню участь у заходах, необхідним для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку із військовою агресією російською федерації проти України. Довідками військово-лікарської комісії при Військово-медичному клінічному центрі південного регіону «Клініка амбулаторно-поліклінічної допомоги» установлено, що діагноз позивача має безпосередній причиново-наслідковий зв`язок із проходженням військової служби. Втім, Свідоцтвом про хворобу військово-лікарської комісії при КНП СОР «Сумська обласна клінічна лікарня» за погодженням із 12 Регіональною військово-лікарською комісією встановлено, що погіршення стану відбулось не внаслідок проходження військової служби. Таким чином, позивач вважає, що ЛК при КНП СОР «Сумська обласна клінічна лікарня» та 12 Регіональна військово-лікарська комісія у вищезгаданому свідоцтві про хворобу намагаються заперечити попередні висновки військово-лікарської комісії при Військово-медичному клінічному центрі південного регіону «Клініка амбулаторно-поліклінічної допомоги» щодо зв`язку погіршення стану здоров`я та в кінцевому результаті визнання військовослужбовця непридатним не внаслідок проходження військової служби. Позивач вважає такі висновки протиправними та такими, що суперечать дійсним обставинами справи, відтак звертається до суду із цим позовом.
Щодо процесуальних дій, вчинених у зв`язку із розглядом цієї справи, суд зазначає наступне.
Ухвалою судді від 10.03.2025 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач-1 подав відзив на позовну заяву, у якому проти задоволення позовних вимог заперечує. Вказує, що 12-та РВЛК як ВЛК регіону є окремою медичною установою в системі Міністерства оборони України, наділеною широким спектром прав і повноважень, визначених Положенням та іншими нормативно-правовими актами. ВЛК приймають рішення колегіально, керуючись Положення. Встановлення причинного зв`язку, зокрема захворювань, як для діючих військовослужбовців, так і для звільнених може бути ухвалено лише у визначених формулюваннях, які охоплені Положенням. Із змісту позовної заяви вбачається, що позивач прохає суд зобов`язати відповідачів прийняти рішення про причинний зв`язок захворювання у формулюванні «Захворювання, ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби». Однак позивач та його представник неправильно трактують норму матеріального права, не врахувавши, що визначальним критерієм для встановлення такого причинного зв`язку є участь у бойових діях в інших країнах, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.94 № 63, або у складі Миротворчих Сил ООН. В той же час, позивач не надав доказів, що брав участь у таких діях, що унеможливлює прийняття рішення у запитуваному формулюванні. Чинне законодавство не передбачає можливості встановлення причинного зв`язку у формулюванні «Захворювання, ТАК, пов`язанні з виконанням обов`язків військової служби», що узгоджується з положенням пункту 21.5 глави 21 розділу ІІ Положення. Отже, провівши системний аналіз наведених правових норм та встановлених фактів, беручи до уваги надані на розгляд медичні документи, слід дійти висновку, що постанова про причинний зв`язок ОСОБА_1 у формулюванні «Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби» винесена обґрунтовано. Підстав для скасування постанови ВЛК не вбачається. Позивач не довів факту протиправних дій відповідачів, які, на його думку, полягали у невиконанні обов`язкових дій, передбачених Положенням. Насправді, такі дії були виконані у встановленому порядку. Таким чином, доводи, викладені у позовній заяві, є безпідставними та не ґрунтуються на нормах матеріального права. Наголошує на тому, що ВЛК надано виключне право встановлення причинного зв`язку захворювань, травм, поранень, контузій, травм, каліцтв у військовослужбовців та вибір формулювань в яких приймаються постанови ВЛК. Жоден інший орган влади не може брати на себе відповідні повноваження.
Ухвалою суду від 02.04.2025 замінено первісного відповідача у справі - Комунальне некомерційне підприємство Центральна міська клінічна лікарня Сумської міської ради на Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» (40022, м. Суми, вул. Троїцька, 48; код ЄДРПОУ 02000381).
Ухвалою суду від 02.04.2025 прийнято до розгляду заяву представника позивача про зміну предмета позову.
Відповідач-2 проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Вказує, що Свідоцтво №3 від 31.01.2025 затверджено 12 Регіональною військово-лікарською комісією. Позивач не скористався своїм правом на звернення до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України. Зазначає, що чинне законодавства не передбачає можливості встановлення причинного зв`язку у формулюванні «Захворювання, ТАК, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби». Висновки, викладені у позовній заяві, жодним чином не відповідають обставинам справи. Позивачем та його представником неправильно трактуються норми матеріального права, а також не витлумачено Положення №402.
Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Позивач проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 .
Згідно з довідкою військової частини НОМЕР_2 від 22.01.2025 №50 у період з 15.11.2024 по 31.12.2024 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Згідно з довідкою військової частини НОМЕР_2 від 14.02.2025 №220 у період з 15.11.2024 по 04.01.2025 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Згідно з довідкою військово-медичного клінічного центру південного регіону «Клініка амбулаторно-поліклінічної допомоги» від 28.08.2024 №3651/в діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): стан після операції (07.08.2024) наскрізної керапластики лівого ока з приводу посттравматичного (2014) центрального рубця рогівки лівого ока при гостроті зору 0,09. Складний далекозорий астигматизм ст. 3.0 правого ока з рефракцією в меридіані найбільшої аметропії 3,75 при гостроті зору правого ока з корекцією 1.0. Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби.
Згідно з довідкою військово-медичного клінічного центру південного регіону «Клініка амбулаторно-поліклінічної допомоги» від 27.09.2024 №4142/в діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): стан після операції (07.08.2024) наскрізної керапластики лівого ока з приводу посттравматичного (2014) центрального рубця рогівки лівого ока при гостроті зору 0,09. Складний далекозорий астигматизм ст. 3.0 правого ока з рефракцією в меридіані найбільшої аметропії 3,75 при гостроті зору правого ока з корекцією 1.0. Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби.
Комунальним некомерційним підприємством Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» за погодженням (01.02.2025 за вих. №229) із 12 Регіональною військово-лікарською комісією сформовано свідоцтво про хворобу №3, з якого випливає, що захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби.
Позивач вважає такі висновки протиправними та такими, що суперечать дійсним обставинами справи, відтак звернувся до суду із цим позовом.
Вирішуючи цей спір, суд застосовує такі норми права та виходить з таких мотивів.
Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі Закон №2232-XII), військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Відповідно до частини десятої статті 2 Закону №2232-XII та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800 (далі - Положення №402).
Пунктом 1.1 Положення №402 передбачено, що це Положення визначає процедуру проведення військово-лікарської експертизи військово-лікарськими комісіями, визначеними у главі 2 цього розділу.
Це Положення поширюється на військовослужбовців Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, членів їх сімей, призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Згідно з п. 1.2 Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза це, зокрема, встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.
Відповідно до п. 2.1 Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
Відповідно до п. 2.2 Положення №402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать:
Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК);
ВЛК регіону.
Пунктом 2.4.4 Положення №402 передбачено, що на ВЛК регіону покладаються:
організація військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності;
контроль за організацією та проведенням медичного огляду осіб, визначених у пункті 1.2 розділу I Положення, поповнення, що прибуває для комплектування Збройних Сил України, з метою правильного розподілу його за родами військ, військовими частинами (кораблями), підрозділами та військовими спеціальностями, а також кандидатів на навчання за військовими спеціальностями з урахуванням стану здоров`я та фізичного розвитку;
розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи;
аналіз та узагальнення результатів і досвіду роботи підпорядкованих ВЛК;
проведення спільно з головними (провідними) медичними спеціалістами та іншими лікарями - спеціалістами аналізу та оцінки результатів медичного огляду військовослужбовців та інших контингентів, розробка пропозицій для покращення військово-лікарської експертизи;
організація та керівництво науковою роботою з питань військово-лікарської експертизи у підпорядкованих ВЛК;
підготовка та вдосконалення персоналу для ВЛК;
розробка та подання до ЦВЛК пропозицій з уточнення, доповнення та внесення змін до нормативно-правових актів з питань військово-лікарської експертизи;
контроль за організацією та проведенням лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, обстеженням та медичним оглядом призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, надання методичної та практичної допомоги органам та закладам охорони здоров`я України та ТЦК та СП у цій роботі;
проведення спільно з департаментами охорони здоров`я обласних (Київської міської) державних адміністрацій і ТЦК та СП аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, обстеження та медичного огляду допризовників, призовників, громадян, які вступають у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи;
контроль за організацією та станом лікарсько-льотної експертизи в учбових та спортивних авіаційних закладах Товариства сприянні обороні України (далі - ТСО України), які знаходяться в межах регіону.
Відповідно до п. 2.4.5 Положення №402 ВЛК регіону має право:
оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення;
перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК та давати їм роз`яснення з питань військово-лікарської експертизи;
перевіряти організацію медичного огляду військовослужбовців та інших осіб у закладах охорони здоров`я (установах), військових частинах;
приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати, відміняти або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК;
перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у закладах охорони здоров`я (установах), медичних підрозділах військових частин та ВВНЗ у цілях військово-лікарської експертизи;
направляти у заклади охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України на контрольне обстеження, медичний огляд, повторний медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців, які проходять базову військову службу), військовозобов`язаних, резервістів;
запитувати особові та пенсійні справи, медичні документи, матеріали службового (спеціального) розслідування, дізнання, досудового розслідування, характеристики, архівні довідки, витяги з наказів, актів, протоколів та інші документи, необхідні для прийняття постанови;
залучати для вирішення питань військово-лікарської експертизи головних (провідних) медичних спеціалістів та інших лікарів-спеціалістів, за необхідності - інших спеціалістів, начальників медичної служби та представників командування (керівництва) військових частин, де проходить службу військовослужбовець;
приймати постанови, а за необхідності переглядати свої постанови про причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та смерті у осіб, звільнених з військової служби, з військовою службою (крім постанов ЦВЛК);
перевіряти у ТЦК та СП, закладах охорони здоров`я (установах) Автономної Республіки Крим (далі - АР Крим), областей, міста Києва, на території регіону організацію та стан лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, результати перевірок доповідати начальнику ЦВЛК та керівникам органів місцевої державної адміністрації та місцевого самоврядування.
Згідно з п. 2.4.10 Положення №402 постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку.
Відповідно до п. 20.1 Положення №402 постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК. Члени ВЛК зобов`язані дотримуватися вимог Положення.
Голова або члени ВЛК відповідальні за прийняте рішення та видачу документів про встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв). ВЛК мають право приймати постанови на виїзних засіданнях та у випадках визначення потреби (відсутності потреби) у продовженні тривалого лікування військовослужбовців під час лікування за кордоном - дистанційно, на підставі оригіналів медичних та військово-облікових документів або належним чином їх засвідчених копій.
Як видно з матеріалів справи, позивач не погоджується із визначеним відповідачами причинним зв`язком його захворювання, відображеним у Свідоцтві про хворобу №3.
Порядок встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень, контузій, травм, каліцтв) у військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, які призвані на збори, та осіб, звільнених з військової служби, зі службою у Збройних Силах України врегульовано главою 21 Положення №402.
Відповідно до п. 21.1 Положення №402, у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.
Згідно із п. 21.2 Положення №402, причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців, які проходять військову службу, військовозобов`язаних і резервістів, призваних ТЦК та СП на навчальні (перевірочні) збори, при медичному огляді вирішують позаштатні постійно діючі госпітальні, гарнізонні ВЛК і ЛЛК та за потреби - штатні ВЛК.
За визначенням пункту 21.3 Положення №402, причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у осіб, звільнених з військової служби визначають штатні ВЛК; у осіб, звільнених з військової служби інших військових формувань та військових формувань колишнього СРСР, правонаступниками яких вони стали, - штатні ВЛК цих військових формувань та оформлюють протоколом за формою, наведеною в додатку 19.
У випадку прийняття штатними ВЛК рішення про відсутність підстав для прийняття постанови про причинний зв`язок захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв) у формулюваннях, передбачених пунктами 21.5, 21.6 цієї глави, у розділ Х протоколу, оформленого за формою, наведеною в додатку 19 до цього Положення, заноситься відповідне рішення.
Перелік можливих формулювань причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв та підстави їх встановлення передбачено пунктом 21.5 та 21.6 Положення №402.
Із Свідоцтва про хворобу №3 вбачається, що захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби.
Відповідно до пп. «ж» п. 21.5 Положення №402 «Захворювання (поранення, травма, контузія, каліцтво), НІ, не пов`язане з проходженням військової служби» - якщо захворювання виникло в того, хто пройшов медичний огляд, до призову на військову службу, прийняття на військову службу за контрактом (у тому числі і захворювання, яке не діагностовано під час призову (під час прийому на військову службу), але патогенетично їх розвиток почався до призову (до прийому) на військову службу) і військова служба не вплинула на вже наявне захворювання і придатність до військової служби або коли захворювання виникло після звільнення з військової служби, коли початок захворювання не можна віднести на період проходження військової служби.
Постанова в такому формулюванні приймається також за наслідками поранень (травм, контузій, каліцтв), якщо вони одержані до призову на військову службу, прийняття на військову службу за контрактом і військова служба не вплинула на вже наявні наслідки поранення (травми, контузії, каліцтва) і придатність до військової служби або одержаних після звільнення з військової служби.
У такому самому формулюванні приймаються постанови щодо військовослужбовців, військову службу яким призупинено в порядку, передбаченому частиною другою статті 24 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», та якщо в час призупинення військової служби військовослужбовцем одержано поранення (травму, контузію, каліцтво) або на цей період можна віднести початок захворювання.
У цьому контексті варто звернути увагу на постанову від 10.02.2022 у справі №160/7153/20, у якій Верховний Суд наголосив, що перевірка правильності прийнятого військово-лікарською комісією рішення виключно за медичними показниками не входить до компетенції адміністративного суду.
Адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим частиною другою статті 2 КАС України, критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 12.02.2021 у справі №820/5570/16 від 12.06.2020 у справі №810/5009/18 про те, що надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби виходить за межі судового розгляду суду касаційної інстанції.
Дискреційні повноваження - це повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким. З огляду на положення статті 2 КАС України щодо компетенції адміністративного суду останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Водночас, розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити їх законність в межах дотримання процедури прийняття таких.
Втім, покликаючись на порушення відповідачами процедури прийняття Свідоцтва №3, позивач не наводить жодних фактів та не долучає доказів, які свідчили б про таке порушення, не зазначає, які конкретно етапи проведення експертизи військово-лікарською комісією порушено.
Щодо покликання позивача на висновки про те, що захворювання пов`язане із проходженням служби, зазначені у довідках від 28.08.2024 №3651/в та від 27.09.2024 №4142/в, то суд зазначає, що 12 Регіональна військова лікарська комісія наділена широким спектром повноважень щодо проведення військово-лікарської експертизи, прийняттю висновку щодо причинного зв`язку передує дослідження стану здоров`я військовослужбовця, здійснення якого відображено у змісті Свідоцтва №3, та постановка кінцевого діагнозу. Водночас, обов`язку щодо безумовного врахування висновку щодо причинного зв`язку, установленого гарнізонною військово-лікарською комісією, військово-лікарською комісією регіону як штатною військовою-лікарською комісією Положенням №402 не встановлено.
Покликання позивача на довідки від 22.01.2025 №50 та від 14.02.2025 №220, сформовані військовою частиною НОМЕР_2 є помилковими, оскільки такі лише підтверджують факт участі позивача у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та є підставою для надання особі статуту учасника бойовий дій.
Відтак, позивачем жодним чином не доведено, а судом не встановлено факт порушення відповідачами процедури проведення військово-лікарської експертизи, за результатами якої складено Свідоцтво про хворобу №3, що свідчить про необґрунтованість позовних вимог.
Також суд зауважує, що позивач наполягає на правильності причинного зв`язку «Захворювання, ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби», втім причинний зв`язок захворювання саме у такому формулюванні відсутній у вичерпному переліку, закріпленому пунктами 21.5 та 21.6 Положення №402.
Крім того, слід зазначити, що позивач не позбавлений права оскаржувати постанову ВЛК регіону до Центральної військово-лікарської комісії з метою її перегляду військово-лікарською комісією найвищого рівня, втім таким правом він не скористався.
Таким чином, в межах спірних правовідносин, судом не встановлено протиправності дій відповідачів як суб`єктів владних повноважень, у зв`язку з чим заявлені вимоги задоволенню не підлягають.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч. 2 ст. 2 КАС України).
Під час судового розгляду справи судом не встановлено ознак протиправності дій відповідачів в контексті спірних правовідносин. Натомість, доводи позивача, зазначені у позовній заяві є безпідставними та ґрунтуються на неправильному тлумаченні норм чинного законодавства, а тому в задоволенні адміністративного позову слід відмовити в повному обсязі.
Відповідно до ст. 139 КАС України витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-77, 90, 139, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд
в и р і ш и в :
у задоволенні позову ОСОБА_1 до 12 Регіональної військово-лікарської комісії, Комунального некомерційного підприємство Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.
Судові витрати покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач-1: 12 Регіональна військово-лікарська комісія (61058, м. Харків, вул. культури, 5; ЄДРПОУ 24983125).
Відповідач-2: Комунальне некомерційне підприємства Сумської обласної ради «Сумська обласна клінічна лікарня» (40022, м. Суми, вул. Троїцька, 48; ЄДРПОУ 02000381).
СуддяСидор Наталія Теодозіївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2025 |
Оприлюднено | 18.07.2025 |
Номер документу | 128891735 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сидор Наталія Теодозіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сидор Наталія Теодозіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сидор Наталія Теодозіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сидор Наталія Теодозіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні