Постанова
від 10.01.2008 по справі 11/468-ап-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/468-АП-07

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м.Херсон, вул. Горького, 18


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

         

        12 год. 09 хв.

"10" січня 2008 р.                                                           Справа № 11/468-АП-07

м.Херсон, вул.Горького, буд.18, зал судових засідань № 319

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Чернявського В.В. при секретарі Муравльовій Г.М., за участю представників сторін:

від позивача - Райчук П.Ф. - прв.юрисконсульт, дов.№ 135-01-26 від 10.09.2007р.

від відповідача - Шолудько Є.С. - зав.юрид.сектором, дов.№ 1699/9/10-041 від 14.06.2007р.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу              

за позовом Державного підприємства "Скадовське досвідне лісомисливське господарство",  м.Скадовськ Херсонської області

до Державної податкової інспекції у Скадовському районі, м.Скадовськ Херсонської області  

про  скасування 18-ти податкових повідомлень-рішень

Провадження у справі відкрито за позовом про скасування 9 податкових повідомлень-рішень від 31.08.2007р., якими орган державної податкової служби - відповідач визначив позивачу - платнику податків податкові зобов'язання і штрафи з податку на прибуток, з податку на додану вартість, з комунального податку, зі збору за спеціальне використання водних ресурсів, із земельного податку.

Адміністративним позовом № 14/3-31 від 12.11.2007р., що надійшов до суду 29.11.2007р. (вх. № 20559), позивач по суті збільшив позовні вимоги у справі, додавши їх ще й вимогами про скасування таких же дев'яти податкових повідомлень-рішень, прийнятих за результатами розгляду контролюючим органом адміністративної скарги позивача у процедурі апеляційного узгодження податкового зобов'язання. Саме як збільшення позовних вимог позивач пояснив у судовому засіданні спрямування до суду у справі № 111/468-АП-07 ще й адміністративного позову № 14/3-31 від 12.11.2007р. Суд розглядає вимоги про скасування як дев'яти податкових повідомлень-рішень, прийнятих безпосередньо за результатами  перевірки, так і інших дев'яти - винесених після розгляду ДПІ у Скадовському районі адміністративної скарги платника у процедурі апеляційного узгодження податкового зобов'язання.

В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує про наступне.

З 01.04.2004р. по 31.06.2006р. ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" перебувало на спрощеній системі оподаткування, було платником єдиного податку (з 01.04.2004р. по 20.04.2005р. та  з 15.07.2005р. по 30.06.2006р. за ставкою 10%, з 20.04.2004р. до 15.07.2005р. за ставкою 6%). Свідоцтва платника єдиного податку позивачеві видавав відповідач, який будучи непослідовним згодом зробив висновок про безпідставне отримання позивачем цих свідоцтв та про безпідставне існування у позивача статусу платника єдиного податку. Позивач зауважує, що при переході на спрощену систему оподаткування користувався податковими роз'ясненнями, наданими ДПА України в листі-роз'ясненні № 6502/7/15-1317 від 12.05.2000р. щодо застосування норм Указу Президента України № 727/98 від 03.07.1998р. "Про спрощену систему оподаткування".

Відповідно до цих роз'яснень державні підприємства, єдиним засновником яких є держава в особі певних органів, мають право бути платниками єдиного податку у випадках, коли кількість працюючих та розмір доходу не перевищують встановлені вказаним Указом числа.

Позивач зауважує, що названий Указ Президента України та Закон України "Про державну підтримку малого підприємництва" поширюють свою дію на суб'єктів малого підприємництва незалежно від форм власності та не поширюються на суб'єктів підприємницької діяльності, у статутному фонді яких є частка вкладів, що належать юридичним особам-засновникам та учасникам цих суб'єктів, які не є суб'єктами малого підприємництва.

До червня 2006р. ніяких висновків ДПА України про те, що дія Указу № 727/98 не поширюється на державні підприємства, не було. Лише 23.06.2006р. ДПА України наказом № 352 затвердила узагальнююче податкове роз'яснення щодо застосування положень Указу Президента України № 727/98 від 03.07.1998р. "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва", яким на підставі ч.1 ст.8, ст.63, 73, 74, 78 ГК України, ст.7 Указу № 727/98 встановила, що дія цього Указу не поширюється на всі державні та комунальні підприємства.

Позивач повідомив, що його статутний фонд не сформований. Тільки з 02.02.2005р. - із затвердження наказом Державного комітету лісового господарства України № 60 нової редакції Статуту ДП "Скадовське  досвідне лісомисливське господарство" у статуті з'явилося поняття "статутного фонду", вказано його розмір - 391400грн.  Посилаючись на довідку своєї бухгалтерії № 198 від 23.09.2007р., позивач стверджує, що офіційно статутний фонд на підприємстві до цього часу не сформований, кількість власних коштів підприємства складає  309200грн., що становить 79% від статутного фонду.

Позивач також стверджує про порушення органом державної податкової служби строків позовної давності. Будучи платником єдиного податку, позивач не був платником податку на додану вартість, податку на прибуток, земельного податку, збору за спеціальне використання природних ресурсів, комунального податку, відповідно, податкові зобов'язання з цих податків йому не можна було визначати.

Позивач вбачає в ситуації, що склалася, конфлікт інтересів, вважає, що судове рішення має бути прийнятим за п.п.4.4.1 ст.4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (Закон № 2181) на користь платника податків. Також позивач застосовує п.п."9", п.п.4.4.2 ст.4 цього Закону, за яким не притягується до відповідальності платник податків, який діяв відповідно до наданого йому роз'яснення (за відсутності податкових роз'яснень з цього питання, що мали б пріоритет) або узагальнюючого податкового роз'яснення, тільки на підставі того, що у подальшому таке податкове роз'яснення було змінено або скасоване, чи надано нове податкове роз'яснення такому платнику або узагальнююче податкове роз'яснення, що суперечить попередньому, яке не було скасовано ( відкликано).

Відповідач позов не визнав, надав письмові заперечення проти позовних вимог, що полягають у наступному.

ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" має державну форму власності, частка держави 100%. Частиною 4 ст.7 Указу Президента України № 727/98 від 03.07.1998р. "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" встановлено, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності не застосовується суб'єктами підприємницької діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним особам - учасникам та засновникам цих суб'єктів, які не є суб'єктами малого підприємництва, перевищують 25%. Відповідно до ст.63, 73, 74 ГК України державним є підприємство, що діє на основі державної власності, утворюється уповноваженим органом державної влади і майно якого закріплюється за ним на праві господарського відання чи оперативного управління. Незалежно від наявності чи відсутності статутного фонду єдиним засновником (учасником) державних та комунальних підприємств є, відповідно, держава чи територіальна громада в особі уповноважених органів. Їх частка в цих підприємствах перевищує 25%, складає 100%. Вказані уповноважені органи не є суб'єктами малого підприємництва.

ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" не є суб'єктом малого підприємництва, частка держави в ньому становить 100% (перевищує 25%), дія Указу Президента № 727/98 на це підприємство не поширюється.

ДПІ у Скадовському районі, зауважує, що ніяких податкових роз'яснень зі спірного питання на користь позивача не існувало.

Також відповідач повідомив, що відповідно до п.6 Наказу ДПА України № 555 від 12.10.1999р. "Про внесення змін до форми та Порядку видачі Свідоцтва про право сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва - юридичною особою" визначено, що саме суб'єкти малого підприємства - юридичні особи несуть відповідальність згідно з чинним законодавством за достовірність інформації, яка вказана в заяві для отримання та за недотримання вимог цього порядку.

С у д     в с т а н о в и в:

Дев'ятьма податковими повідомленнями-рішеннями від 31.08.2007р. ДПІ у Скадовському районі визначила Державному підприємству  "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" податкові зобов'язання і штрафи з податку на додану вартість, податку на прибуток, комунального податку, земельного податку, збору за спеціальне використання водних ресурсів, зокрема,

- за податковим повідомленням-рішенням № 0005981501/0 визначено 147669грн. податкового зобов'язання з податку на прибуток та 81645грн. штрафу;

- за податковим повідомленням-рішенням № 0005991501/0 - 5859,74грн. податкового зобов'язання зі збору за спеціальне використання водних ресурсів та 4483,82грн. штрафу;

- за податковим повідомленням-рішенням № 0006011501/0 - 190473грн. податкового зобов'язання з податку на додану вартість та 98806,50грн. штрафу;

- за податковим повідомленням-рішенням № 0006071501/0 - 1994,10грн. податкового зобов'язання з комунального податку та 5587,05грн. штрафу;

- за податковим повідомленням-рішенням № 0006021501/0 - 497грн. податкового зобов'язання з земельного податку та 758,50грн. штрафу;

- за податковим повідомленням-рішення № 0006031501/0 - 95грн. податкового зобов'язання з земельного податку та 680грн. штрафу;

- за податковим повідомленням-рішенням № 0006041501/0 - 47грн. податкового зобов'язання з земельного податку та 680грн. штрафу;

- за податковим повідомленням-рішенням № 0006051501/0 - 9грн. податкового зобов'язання з земельного податку та 680грн. штрафу;

- за податковим повідомленням-рішенням № 0006061501/0 - 2188грн. земельного податку та 1604грн. штрафу.

ДПІ у Скадовському районі мотивує прийняття перелічених рішень посиланням на обставини, встановлені за актом перевірки № 391/23/00993225 від 22.08.2007р. застосуванням п.п."б", п.п.4.2.2 ст.4, п.п.17.1.1, 17.1.3 ст.17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", ст.3, п.п.4.1.1 ст.4., п.5.2.1, 5.3.9 ст.5, п.п.8.1.2 ст.8 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", п.п.3.1.1 ст.3 Закону України "Про податок на додану вартість", п.3, 5, 14, 15 Постанови КМ України № 1494 від 16.08.1999р. "Про затвердження Порядку справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту", ст.5 Закону України "Про плату за землю", ст.7 Указу Президента України № 727/98 від 03.07.1998р. "Про спрощену систему оподаткування".

Іншими дев'ятьма податковими повідомленнями-рішеннями від 27.09.2007р. за № 0005981501/1, 0005991501/1, 0006011501/1, 0006021501/1, 0006031501/1, 0006041501/1, 0006051501/1, 0006061501/1, 0006071501/1, ДПІ у Скадовському районі за результатами розгляду адміністративної справи ДП "Скадовське досвідне лісомисливське  господарство" у процедурі апеляційного узгодження податкового зобов'язання довела цьому платникові податків ті ж  розміри податкових зобов'язань і штрафів з податку на прибуток, податку на додану вартість, збору за спеціальне  використання водних ресурсів, комунального та земельного податків, встановивши нові строки сплати цих зобов'язань і штрафів.

Позовні вимоги про скасування перелічених 18-ти податкових повідомлень-рішень задоволенню не підлягають у зв'язку з наступним:

За актом  ДПІ у Скадовському районі № 391/23/00993225 від 22.08.2007р. "Про результати комплексної планової документальної перевірки з питання дотримання вимог податкового та валютного законодавства ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" за період з 01.04.2004р. по 31.03.2007р., код ЄДР 00993225" в якості підстав для визначення ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" податкових зобов'язань і штрафів вказано встановлений цим контролюючим органом при перевірці факт незаконного перебування цього підприємства на спрощеній системі оподаткування з 01.04.2004р. по 30.06.2007р. (з 20.04.2005р. по 15.07.2005р. - за ставкою 6% в інший час із вказаного періоду - за ставкою 10%), та, відповідно, недекларування і несплату в цей період  підприємством податку на прибуток, податку на додану вартість, земельного податку, комунального податку, збору за спеціальне використання водних ресурсів. Складовими визначених штрафів є штрафи за п.п.17.1.1 ст.17 Закону № 2181 по 170грн. за неподання кожної податкової декларації та за п.п.17.1.3 ст.17 цього Закону в розмірі від 170 грн. до 50% від визначеного податкового зобов'язання органом державної податкової служби за п.п."б", п.п.4.2.2 ст.4 Закону № 2181.

Відповідно до Указу Президента України № 727 від 03.07.1998р. "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" в редакції Указу Президента № 746 від 28.06.1999р. спрощена система оподаткування, обліку та звітності запроваджена для певних суб'єктів малого підприємництва, а саме - фізичних осіб, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і у трудових відносинах з якими, включаючи членів їх сімей, протягом року перебуває не більше 10 осіб та обсяг виручки яких від реалізації  продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевіщує 500 тис.грн.;

- юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової  форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн.грн.

          Суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок, не є платником податку на додану вартість (за винятком випадків, коли юридична особа обрала спосіб оподаткування доходів за єдиним податком за ставкою 6%), податку на прибуток, податку на доходи фізичних осіб (для фізичних осіб - суб'єктів малого підприємництва); плати (податку) за землю, збору на спеціальне використання природних ресурсів, збору до фонду на здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення; збору до Державного інноваційного фонду, збору на обов'язкове соціальне страхування, відрахувань та зборів на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування України, комунального податку, податку на промисел, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, збору за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг, внесків до Фонду України соціального захисту інвалідів, внесків до Державного фонду сприяння зайнятості населення, плати за патенти згідно із Законом  України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності".

          Згідно з п.7 вказаного Указу Президента України дія цього Указу не поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності, на яких поширюється дія Закону України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності" в частині придбання спеціального патенту, на довірчі товариства, страхові компанії, банки, інші фінансово-кредитні та небанківські установи, та на суб'єктів підприємницької діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним особам-учасникам та засновникам даних суб'єктів, які не є суб'єктами малого підприємництва, перевищують 25%, на фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які займаються підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи  здійснюють торгівлю лікеро-горілчаними та тютюновими виробами, пально-мастильними матеріалами, на спільну діяльність, визначену пунктом 7.7 ст.7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

          Зі змісту наведених норм слідує, що юридична особа - суб'єкт підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в якій за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки від реалізації продукції за рік не перевищує  1 млн.грн. не  може мати статусу платника єдиного податку у випадку, коли у її статутному фонді частка, що належить юридичним особам - її учасникам та засновникам (які не є суб'єктами малого підприємництва), перевищує 25%.

          Саме такою юридичною особою є позивач.

          За статутом Державне підприємство "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" засноване на державній власності, створене відповідно до наказу Міністерства лісового господарства України від 06.10.1995р. № 124, належить до сфери управління Державного комітету лісового господарства України. Статутний фонд підприємства складає 391400 грн., майно підприємства є державною  власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання. Власником майна є держава в особі Державного комітету лісового господарства України, єдиним засновником та учасником ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" також є держава в особі Державного комітету лісового господарства України.

          Частка власності держави у статутному фонді ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" становить 100%, що відповідно, перевищує 25%. У відповідності до ст.7 Указу Президента України № 746 від 28.06.1999 року "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів підприємницької діяльності" дія цього Указу не поширюється і не поширювалась з 1.04.2004р. по 30.06.2007р. на ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство", це підприємство не мало достатніх підстав перебувати на спрощеній системі оподаткування, набувати, мати та використовувати статус платника єдиного податку.

          Відтак, нарахування позивачеві відповідачем податку на додану вартість, податку на прибуток, земельного, комунального податку, збору на спеціальне використання водних ресурсів мало підстави - позивач не був звільненим від сплати цих податків. Також обгрунтованим є визначення штрафів за п.п.17.1.1, 17.1.3 ст.17 Закону 2181, оскільки цими підпунктами статті Закону передбачена відповідальність у вигляді штрафів за неподання податкових декларацій та у зв'язку з визначенням органом державної податкової служби платників податків податкових зобов'язань за п.п."б" п.п.4.2.2 ст.4 Закону № 2181.

          Поняття "податкового роз'яснення" введено Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", який набув чинності з 01.04.2001р., його ст.18 - з 20.02.2001р. (з дня опублікування) ст.6, 8, 9, 14 - з 01.10.2001р., п.4.3 ст.4, ст.10 - з 01.01.2002р.

          Лист ДПА України № 6502/7/15-1317 від 12.05.2000р. "Про застосування окремих норм Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва", що містить відповіді на питання про застосування цього Указу, не має статусу податкового роз'яснення, оскільки станом на час його видання такого терміну як "податкове роз'яснення" не існувало, з набранням чинності Законом № 2181 цей лист з огляду на правила дії норм у часі не набув статусу податкового роз'яснення, і по суті вказаний лист не відповідає визначенню податкового роз'яснення, наведеному у п.п.4.4.2 ст.4 Закону № 2181.

          Застосований у цьому судовому рішенні зміст нормативних актів є однозначним, не припускає множинного трактування прав та обов'язків ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" у спірних відносинах, відповідно, нема підстав вбачати конфлікт інтересів та застосовувати п.п.4.4.1 ст.4 Закону № 2181.

          Також нема підстав для застосування п.п."д" п.п.4.4.2 ст.4 Закону № 2181. За цим підпунктом  не може бути притягнутим до відповідальності платник податків, який діяв відповідно до наданого йому податкового роз'яснення (за відсутності податкових роз'яснень з цього питання, що мають пріоритет) або узагальнюючого податкового роз'яснення, тільки на підставі того, що у подальшому таке податкове роз'яснення чи узагальнююче податкове роз'яснення було змінено або скасовано, чи надано нове податкове роз'яснення такому платникові податків або узагальнююче податкове роз'яснення, що суперечить попередньому, яке не було скасовано (відкликано).

          Безпосередньо ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" не отримувало податкового роз'яснення з цього питання, до 23.06.2006р. податкового роз'яснення зі спірного питання не існувало, Узагальнююче податкове роз'яснення ДПА України № 352 від 23.06.2006р. щодо застосування положень Указу Президента України від 03.07.1998р. № 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" містить тлумачення законодавства, що застосовується у вирішенні спору, не на користь позивача.

          Суд приймає до уваги, що оспорювані податкові зобов'язання визначені контролюючим органом без порушення ст.15 Закону № 2181 стосовно строків давності. Дійсно, за загальним правилом, викладеним у п.п.15.1.1 ст.15 Закону № 2181 податковий орган визначає суму податкових зобов'язань платника податків не пізніше закінчення 1095 дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, а у випадках коли така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Однак, за виключенням з цього правила згідно з п.п."а" п.п.15.1.2 ст.15 Закону № 2181 податкове зобов'язання визначається без дотримання строку позовної давності у разі, коли податкових декларацій платник не подавав.

          Позивач не подавав податкових декларацій, вважаючи про відсутність такого обов'язку та про наявність підстав перебувати на спрощеній системі оподаткування.

          Суд констатує, що у цій справі не заявлялися та не розглядалися вимоги позивача про повернення з бюджету чи спонукання до зарахування (заліку) в оплату інших зобов'язань як зайво сплаченого єдиного податку.

          До судових витрат у справі відноситься судовий збір, при зверненні до суду з позовом позивач сплатив 85 грн. держмита за платіжним дорученням № 237 від 07.09.2007р., за вимогами про оспорювання 18-ти актів судовий збір складає 61 грн. 20 коп. (18 х 3,40грн.).

          Відмовляючи у позові суд покладає на позивача судовий збір у розмірі 61,20 грн., зайво сплачені в якості державного мита 23,80 грн. (85-61,20) підлягають поверненню позивачеві з Державного бюджету України.

          Керуючись ст.158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в :

1.У позові відмовити.

2.Повернути ДП "Скадовське досвідне лісомисливське господарство" з Державного бюджету України 23 грн. 80 коп. зайво сплаченого  державного мита, про що видати довідку.

Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня складення постанови у повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви на апеляційне оскарження, якщо також заяви не буде подано. Якщо заяву про апеляційне оскарження буде подано, але апеляційної скарги у визначений  строк подано не буде, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя                                                                  В.В. Чернявський

                                                                            Повний текст постанови

                                                                            складено 15.01.2008р.

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення10.01.2008
Оприлюднено24.01.2008
Номер документу1289006
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/468-ап-07

Постанова від 10.01.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Чернявський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні