Новоград-волинський міськрайонний суд житомирської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 285/3267/25
провадження у справі №2/0285/1612/25
16 липня 2025 року м. Звягель
Звягельський міськрайонний суд Житомирської області у складі судді Сташківа Т.Б. розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Звягельської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення неправомірно отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, -
ВСТАНОВИВ:
18.06.2025 Управління соціального захисту населення Звягельської міської ради (далі - Управління) звернулося до суду із зазначеним позовом, у якому просить стягнути з відповідача на користь позивача неправомірно отриману державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в розмірі 44 237 грн 52 коп, а також судовий збір в розмірі 3 028 грн.
В обґрунтування позову зазначає, що 06.07.2023 відповідачка звернулась до Управління із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям і подала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів державної соціальної допомоги. У зазначеній заяві відповідач вказала, що у шлюбі не перебуває. У декларації відповідач зазначила осіб, які входять до складу її сім`ї, вказавши себе та 4-х неповнолітніх дітей. Однак після проведеної перевірки Управлінням встановлено, що 20.06.2023 ОСОБА_1 зареєструвала шлюб та змінила прізвище на ОСОБА_1 . Таким чином відповідач отримала вказану державну соціальну допомогу, не маючи на це законних підстав у зв`язку із наявністю у складі сім`ї додаткових доходів, які не були задекларовані (доходи чоловіка). Також встановлено, що за період з 01.07.2023 до 31.12.2023 відповідач неправомірно отримала державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в розмірі 66 012 грн 84 коп. Оскільки відповідач в добровільному порядку повернула частину коштів в розмірі 21 775 грн 32 коп., то з відповідача на користь позивача підлягає стягненню неправомірно отримана державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям в розмірі 44 237 грн 52 коп (66 012 грн 84 коп. - 21 775 грн 32 коп.).
Відзив на позов відповідач не подавала.
Дослідивши матеріали справи та подані докази, з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову, з наступних підстав.
Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 є матір`ю чотирьох неповнолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (а.с. 10).
20.06.2023 ОСОБА_1 зареєструвала шлюб з ОСОБА_8 та змінила прізвище на ОСОБА_1 (а.с. 13).
06.07.2023 відповідачка звернулась до Управління із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям і подала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів державної соціальної допомоги. Однак у зазначеній заяві відповідач вказала, що у шлюбі не перебуває. У декларації відповідач зазначила осіб, які входять до складу її сім`ї, вказавши лише себе та 4-х неповнолітніх дітей. При цьому, у декларації відповідач не зазначили, що перебуває у шлюбі та не вказала доходів чоловіка (а.с. 6-8).
Управління на підставі поданих заяви та декларації відповідача прийняло рішення про призначення останній державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, яка була виплачена відповідачці за період з 01.07.2023 до 31.12.2023 в розмірі 66 012 грн 84 коп. (а.с. 9, 10, 11, 14, 17, 18).
Проте, після проведеної Управлінням перевірки встановлено, що відповідач отримала вказану державну соціальну допомогу, не маючи на це законних підстав у зв`язку із наявністю у складі сім`ї додаткових доходів, які не були задекларовані (доходи чоловіка) (а.с. 17, 18).
Відповідач в добровільному порядку повернула частину коштів в розмірі 21 775 грн 32 коп., тому позивач просить стягнути з відповідача неправомірно отриману державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в розмірі 44 237 грн 52 коп (66 012 грн 84 коп. - 21 775 грн 32 коп.) (а.с. 18).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно із ст. 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: 1) допомога у зв`язку з вагітністю та пологами; 2) допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка"; 2-1) допомога при усиновленні дитини; 4) допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; 5) допомога на дітей одиноким матерям; 5-1) допомога на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність.
Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та об`єднання громадян за рахунок власних коштів можуть запроваджувати додаткові види допомоги та встановлювати доплати до державної допомоги сім`ям з дітьми.
Згідно із п. 2 «Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 (далі - Порядок № 250) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Відповідно до п. 3 Порядку № 250 призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.
Згідно із п. 5 Порядку № 250 для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи: заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; довідку про доходи за шість місяців перед місяцем звернення (за наявності), у разі коли для обчислення сукупного доходу враховуються шість місяців перед місяцем звернення; посвідчення учасника бойових дій встановленого зразка (за наявності).
Інформація про склад малозабезпеченої сім`ї заявника зазначається в декларації.
Відповідно до п.п. 7, 9 Порядку № 250 розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім`ї. Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців. Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї для призначення державної соціальної допомоги визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632.
Згідно із п. 16 Порядку № 250 виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється якщо малозабезпеченою сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру.
Відповідно до п. 24 Порядку № 250 перевірка достовірності відомостей, що надійшли від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги, проводиться на підставі даних, отриманих шляхом автоматизованого доступу, зокрема, з: Державного реєстру актів цивільного стану громадян - про державну реєстрацію шлюбу, розірвання шлюбу, народження, смерть особи, якій призначено державну соціальну допомогу, або смерть члена сім`ї.
Згідно із п. 25 Порядку № 250 якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї; повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення. Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються: отримувачем державної соціальної допомоги самостійно; за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.
У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.
Відповідно до ст. 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом. Органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, мають право перевіряти матеріальний стан сімей з дітьми.
Оскільки відповідач, звертаючись до Управління із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, надала Управлінню недостосвірні відомості про склад сім`ї та доходи сім`ї, не вказавши при цьому відомості про чоловіка та його доходи, тому згідно вимог п. 25 Порядку № 250 та ст. 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» з відповідача підлягає стягненню неправомірно отримана державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям в розмірі 44 237 грн 52 коп, з урахуванням добровільно повернутих відповідачем коштів в розмірі 21 775 грн 32 коп.
За змістом статей 12, 13, 81 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Суд розглядає цивільні справи в межах заявлених фізичними або юридичними особами вимог і на підставі наданих ними доказів. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог або заперечень.
Отже, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підтверджуються належними допустимими і достатніми доказами, є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір.
Керуючись ч. 6 ст. 259, 265, 268, 273 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Звягельської міської ради (вул. Шевченка, 20, м. Звягель Житомирської області, 11700, ЄДРПОУ 03192773) неправомірно отриману державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в розмірі 44 237 гривень 52 копійки, а також судовий збір в розмірі 3 028 гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Житомирського апеляційного суду.
Повний текст судового рішення складено 16.07.2025.
Суддя Т. Б. Сташків
Суд | Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2025 |
Оприлюднено | 21.07.2025 |
Номер документу | 128901772 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області
Сташків Т. Б.
Цивільне
Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області
Сташків Т. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні