Герб України

Постанова від 16.07.2025 по справі 440/1831/25

Другий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2025 р. Справа № 440/1831/25Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: П`янової Я.В.,

Суддів: Присяжнюк О.В. , Жигилія С.П. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Полтавської міської ради на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15.04.2025, головуючий суддя І інстанції: К.І. Клочко, м. Полтава, повний текст складено 15.04.25 у справі № 440/1831/25

за позовом Заступника керівника Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави

до Полтавської міської ради

треті особи: Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , Управління з питань містобудування та архітектури

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави (далі за текстом також прокурор, позивач) звернувся до адміністративного суду з позовом до Полтавської міської ради (далі за текстом також відповідач), третя особа, які не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , в якому просив:

- визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2, 5 рішення Полтавської міської ради від 08.11.2024 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступну тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення - ФОП ОСОБА_1 , торговельний павільйон по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" м. Полтава.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.04.2025 клопотання представника Полтавської міської ради про залучення до участі у справі третьої особи - задоволено; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних щодо предмета спору, на стороні відповідача - Управління з питань містобудування та архітектури.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2025 року позов задоволено.

Визнано протиправними та скасовано пункти 1, 2, 5 рішення Полтавської міської ради від 08.11.2024 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступну тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення - ФОП ОСОБА_1 , торговельний павільйон по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" м. Полтава.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що судом першої інстанції не враховано всі фактичні обставини справи, які мають значення для правильного вирішення адміністративного спору.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач наводить обставини справи, які, на думку відповідача, дають підстави для висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

За результатами апеляційного розгляду відповідач просить скасувати оскаржуване рішення суду та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Від прокурора надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, рішення ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, з дослідженням усіх доказів та встановленням усіх обставин у справі. Вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України) суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 09.09.2024 ФОП ОСОБА_1 звернувся до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою про розгляд на комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава питання щодо можливості подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди (торгівельного павільйону) за адресою: АДРЕСА_1 (поруч із зупинкою громадського транспорту вул. Героїв-чорнобильців), площа тимчасової споруди 30 кв.м. на земельній ділянці площею 40 кв.м. /а.с. 100/.

24.10.2024 протоколом засіданням Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтави №ПР/01.5/27 за результатами розгляду звернення ФОП ОСОБА_1 погоджено клопотання ФОП ОСОБА_1 терміном на 5 років, за умови дотримання державних, санітарно-гігієнічних та будівельних норм і правил, інших вимог чинного законодавства; проведення демонтажу незаконно розміщених спеціальних конструкцій для розміщення зовнішньої реклами (у т. ч. непрозорих плівок та ін.) у вікнах (вітринах) і на фасаді тимчасової споруди; у зв`язку з тим, що зазначена тимчасова споруда знаходиться на відстані менше нормативної від проїжджої частини, будівель і споруд, поруч із зупинкою громадського транспорту та в межах червоних ліній, розміщення тимчасової споруди потребує погодження від уповноваженого підрозділу Національної поліції та ГУ ДСНС України у Полтавській області /а.с. 101/.

На підставі звернення суб`єкта підприємницької діяльності, відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням 22 сесії Полтавської міської ради 6 скликання від 18.05.2012, керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи протокол Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтави від 24.10.2024 № ПР/01.5/27, на 60 сесії Полтавської міської ради 8 скликання прийнято рішення від 08.11.2024 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" /а.с. 20-28/, яким, зокрема, вирішено:

пункт 1 - продовжити на 5 років розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території Полтавської міської територіальної громади, зокрема, ФОП ОСОБА_1 подальше розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" м. Полтава, землі житлової та громадської забудови 5310137000:15:008:0461 (пункт 11 додатку №1 до рішення);

пункт 2 - замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку, серед яких в пункті 11 додатку №1 до рішення ФОП ОСОБА_1 ;

пункт 5 - Управлінню з питань містобудування та архітектури оформити (продовжити термін дії) паспорти прив`язки замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, серед яких в пункті 11 додатку №1 до рішення ФОП ОСОБА_1 .

Вважаючи протиправними пункти 1, 2, 5 рішення Полтавської міської ради від 08.11.2024 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступну тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення - ФОП ОСОБА_1 торговельний павільйон по вул. Європейській, поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" м. Полтава, заступник керівника Полтавської обласної прокуратури Полтавської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом у цій справі.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що на час прийняття Полтавською міською радо 08.11.2024 рішення про продовження розміщення ОСОБА_1 тимчасової споруди, будь-які документи, дію яких можливо було продовжити, не існували і міська рада, враховуючи наявність невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, розірвання договору земельного сервітуту, анулювання дії паспорта прив`язки та прийняття радою рішення про демонтаж, повинна була, використовуючи свої дискреційні повноваження, прийняти рішення про відмову ОСОБА_1 у розміщення ТС.

Також суд першої інстанції зазначив, що протиправне надання землі, яка перебуває під особливою охороною держави, у користування третій особі шляхом продовження дії особистого строкового сервітуту для продовження розміщення тимчасової споруди міською радою, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, суперечить інтересам держави в цілому і з огляду на відсутність органу, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, суд дійшов висновку, що прокурором доведено підстави для захисту інтересів держави у суді.

Надаючи правову оцінку правовідносинам сторін та доводам апеляційної скарги, колегія суддів виходить з такого.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" № 3038-VI (далі за текстом - Закон № 3038-VI), Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 за № 244 (далі за текстом - Порядок № 244), з урахуванням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР (далі за текстом - Закон №280/97-ВР).

Частиною 1 статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 за №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) встановлено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з частинами 1, 5 статті 16 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За приписами статті 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з частинами 1, 2 статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Водночас відповідно до частини 2 статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Частиною 3 статті 28 Закону № 3038-VI визначено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина 4 статті 28 Закону № 3038-VI).

Статтею 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" (далі за текстом - Закон № 2807-IV) передбачено, що малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.

Мала архітектурна форма це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Згідно з частиною 2 статті 4 Закону № 3038-VI суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.

Так, на виконання частини 4 статті 28 Закону № 3038-VI Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 за № 244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" затверджено Порядок № 244, який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4 - 1.5 Порядку № 244 (у відповідній редакції), паспорт прив`язки ТС це комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності; схема розміщення ТС - це графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо); стаціонарна ТС - це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

Згідно з пунктами 2.2. та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним.

Відповідно до пункту 2.4 Порядку № 244 для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Згідно з пунктом 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).

Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки ТС включає: титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності; схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1 : 500; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1 : 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж. Цей перелік документів є вичерпним. Паспорт прив`язки ТС підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Водночас згідно з пунктом 2.18 Порядку № 244, продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк (пункт 2.19 Порядку № 244).

Разом з цим з метою впорядкування розміщення тимчасових споруд на території м. Полтава відповідно до Порядку № 244, керуючись статтею 40 Закону № 280/97-ВР, Полтавська міська рада рішенням від 18.05.2012 затвердила Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава (додаток № 1).

Цей підзаконний нормативно-правовий акт, який встановлює порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, є спеціальним у спірних правовідносинах, чинним, а тому є обов`язковим для виконання на охопленій ним регуляторною діяльністю території м. Полтава.

Відповідно до пунктів 3.1 - 3.3 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС, звертається до виконкому Полтавської міської ради з заявою про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до Управління з питань містобудування та архітектури.

Пунктами 3.4 - 3.9 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава встановлено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви, встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава.

Рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.

У разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава замовник звертається до міської ради із заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в масштабі 1:500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.

Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та переліку документів, визначених пунктом 3.2 цього Положення.

Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.

Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.

Пунктом 3.10 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.

Порядок отримання паспорта прив`язки ТС врегульований розділом 7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава.

Так, відповідно до пунктів 7.1 -7.2 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Відповідно до пункту 7.7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Процедура розгляду звернень щодо продовження дії паспорту прив`язки стаціонарної ТС врегульована розділом 5 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, відповідно до пунктів 5.1 - 5.9 якого замовник, зацікавлений у подальшому розміщенні стаціонарної ТС, звертається до виконкому Полтавської міської ради з відповідною заявою.

До заяви додаються такі документи: копія свідоцтва про реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності або копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців; паспорт прив`язки ТС;

Виконком Полтавської міської ради направляє звернення до управління з питань містобудування та архітектури.

Управління з питань містобудування та архітектури направляє необхідні матеріали для розгляду на засіданні Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава.

Рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.

Після позитивного висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава замовник звертається до міської ради із заявою щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту.

На підставі позитивного рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та заяви замовника управління з питань містобудування та архітектури готує відповідний проект рішення Полтавської міської ради.

На виконання рішення міської ради замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір оренди землі або договір особистого строкового земельного сервітуту.

Після рішення міської ради та отримання документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженою посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.

Аналіз наведених вище положень законодавства свідчить про те, що дія паспорту прив`язки стаціонарної ТС продовжується уповноваженою посадовою особою управління з питань містобудування та архітектури за наслідками реалізації послідовності таких етапів: звернення замовника з відповідною заявою та документами згідно з переліком; прийняття Комісією з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава рішення, оформленого протоколом, яке містить позитивний висновок; звернення замовника із заявою щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту; підготовка проекту та прийняття рішення Полтавської міської ради щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту на підставі позитивного рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та заяви замовника; продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту на виконання рішення Полтавської міської ради щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту; продовження строку дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати після прийняття Полтавською міською радою рішення щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту та отримання заявником документа про право користування земельною ділянкою.

Отже, підставою для продовження розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, який оформлюється відповідним органом за зверненням особи, яка бажає розмістити тимчасову споруду, у разі відповідності розміщення ТС містобудівній документації, будівельним нормам, існуючим містобудівним обмеженням тощо та за наявності документа про право користування земельною ділянкою.

Як убачається з матеріалів справи, рішенням 12 сесії Полтавської міської ради 7 скликання від 15.09.2017 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" вирішено питання подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону ФОП ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" (пункт 32 додатку №1 до рішення).

Договором особистого строкового земельного сервітуту від 19.07.2017 визначено право за ОСОБА_1 на сервітутне користування земельною ділянкою, на якій розміщено тимчасову будівлю, право на встановлення якої надано Полтавською міською радою.

Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради видано ФОП ОСОБА_1 паспорт прив`язки "Стаціонарна тимчасова споруда - торговельний павільйон за адресою: вул. Європейська, поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців", реєстраційний №01-02-01-16/1455-1595 /а.с. 51/.

У подальшому, ухвалою Октябрського районного суду міста Полтава від 16.05.2018 у справі №554/2374/18 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/74434109) затверджено мирову угоду, укладену, зокрема, між ОСОБА_1 . За умовами мирової угоди за ОСОБА_1 визнається право власності на громадський будинок - магазин (літера А-1) загальною площею 149,4 кв. м., який складається з 1-торгівельна зала - 68,8 кв. м., 2-торгівельна зала - 77,9 кв.м., 3 - санвузол - 2,7 кв. м., який знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-Чорнобильців" з правом присвоєння окремої адреси. Вказана споруда знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 5310137000:15:008:0461.

З метою присвоєння адреси вказаному об`єкту нерухомого майна ОСОБА_1 звернувся до Полтавської міської ради з заявою та відповідними документами.

За результатами розгляду звернення ОСОБА_1 рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради від 06.06.2018 №117 "Про надання адрес" вказаному об`єкту надано адресу: АДРЕСА_2 /а.с. 38-39/.

На виконання ухвали Октябрського районного суду міста Полтава від 16.05.2018 у справі №554/2374/18 та на підставі рішення від 06.06.2018 за №117 ФОП ОСОБА_1 зареєстрував право власності на громадський будинок (магазин) площею 149,4 кв. м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1573470153101 /а.с. 46/.

Разом з цим об`єкт нерухомості, на який ФОП ОСОБА_1 зареєстрував право приватної власності, як на громадський будинок (магазин), на підставі ухвали Октябрського районного суду міста Полтави від 16.05.2018 у справі №554/2374/18, є тією ж самою тимчасовою спорудою для здійснення підприємницької діяльності, право на розміщення якої продовжено рішенням Полтавської міської ради від 15.09.2017.

Надалі рішенням 18 сесії 7 скликання Полтавської міської ради від 19.10.2018 скасовано рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради "Про надання адреси" № 117 від 06.06.2018 /а.с. 40/.

Постановою Полтавського апеляційного суду від 12.12.2018 у справі №554/2374/18 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/78532025) апеляційну скаргу Полтавської міської ради задоволено; апеляційну скаргу Прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Полтавської міської ради, Державної архітектурно-будівельної інспекції України задоволено; ухвалу Октябрського районного суду м. Полтави від 16.08.2018 скасовано; матеріали справи про зобов`язання виконання умов договору направлено до Октябрського районного суду м. Полтави для продовження розгляду. Водночас згідно з постановою Полтавського апеляційного суду від 12.12.2018 місцевим судом при розгляді справи та постановленні ухвали від 16.05.2018 було змінено статус спірного об`єкта, а саме, з тимчасової споруди на об`єкт нерухомого майна.

Ухвалою Октябрського районного суду міста Полтава від 27.03.2019 у справі №554/2374/18 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/81094828) позовну заяву про зобов`язання виконання умов договору залишено без розгляду.

Як наслідок, на підставі постанови Полтавського апеляційного суду від 12.12.2018 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 22.12.2018 скасовано реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_1 на громадський будинок (магазин) площею 149,4 кв.м по АДРЕСА_2 /а.с. 47/.

Водночас рішенням Полтавської міської ради від 30.11.2018 "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" /а.с. 36-37/:

- анульовано дію паспорту прив`язки стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону за адресою: АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців", виданого ФОП ОСОБА_1 від 21.07.2017 за №01-02-01-16/1455-1595;

- скасовано договір особистого строкового земельного сервітуту від 19.10.2017, укладеного на підставі рішення 12 сесії Полтавської міської ради 7 скликання від 15.09.2017 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" з ФОП ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:15:008:0461 для розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців";

- зобов`язано ФОП ОСОБА_1 здійснити демонтаж зазначеної стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" за власний рахунок;

- скасовано пункт 32 додатку №1 до рішення 12 сесії Полтавської міської ради 7 скликання від 15.09.2017 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині, що стосується подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону ФОП ОСОБА_1 по вул. Європейській, поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців".

На виконання вказаного рішення Інспекцією по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста видано припис ФОП ОСОБА_1 з вимогою у термін до 15.04.2019 демонтувати стаціонарну тимчасову споруду - торговельний павільйон для провадження підприємницької діяльності, яка розміщується без відповідних дозвільних документів (анульований паспорт прив`язки) на землі комунальної власності міста, яка на праві власності належить Полтавській міській територіальній громаді по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" у м. Полтава та згідно з пунктом 97.3 статті 97 Правил благоустрою міста Полтава, затверджених рішенням 11 сесії Полтавської міської ради 7 скликання від 16.06.2017, доведено вимоги припису до відома через друковане видання газету "Полтавський вісник", офіційний сайт Полтавської міської ради та інші Полтавські інтернет-видання. Пунктом 2 частини V рішення комісії по розміщенню тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава від 20.05.2019 №ПР/01.5/11 погоджено клопотання Інспекції щодо проведення демонтажу стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону ФОП ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" м. Полтава. Попри зазначене ФОП ОСОБА_1 добровільно вимоги припису про демонтаж не виконав і перешкоджав Інспекції виконувати демонтажні роботи /а.с. 32-34/.

У подальшому Інспекцією повторно видано ФОП ОСОБА_1 припис від 26.12.2024 за №9447 з вимогою в термін до 05.01.2025 демонтувати тимчасову споруду та привести територію до належного попереднього стану, з одночасним складанням адміністративного протоколу за статтею 152 КУпАП, який направлено до адміністративної комісії для винесення постанови щодо притягнення порушника до адміністративної відповідальності /а.с. 34-35/.

Як наслідок, з 30.11.2018 ФОП ОСОБА_1 самовільно займає земельну ділянку без права користування нею, на якій самовільно розмістив тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності, площа якої за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та технічного паспорту станом на 06.06.2018 склала 149,4 кв.м., тобто значно перевищує 30 кв.м. /а.с. 41-45, 47/.

За правовими висновками Верховного Суду, сформованими у постановах від 18.10.2018 у справі №821/140/18 та від 24.01.2020 у справі №821/235/18, тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої має відповідати, у тому числі, Єдиним правилам ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198 (надалі Єдині правила) та здійснюватися на підставі дозвільного документу - паспорта прив`язки, який видає (продовжує строк дії) відповідний орган з дотриманням вимог вищевказаної постанови.

Це означає, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності повинне відповідати усім вимогам закону, містобудівної документації, будівельним, санітарним, протипожежним, екологічним та іншим нормам, державним стандартам і правилам, локальним нормативно - правовим актам органів місцевого самоврядування та іншим актам, дотримання яких вимагається під час перевірки намірів замовника щодо розташування таких споруд.

Відповідність намірів замовника щодо розташування тимчасових споруд вищезгаданим нормативам безперервно повинна бути забезпечена і зберігатись, починаючи з моменту звернення зацікавленої особи за отриманням дозвільного документа у вигляді паспорта прив`язки і в подальшому, під час вирішення питання про його оформлення (видачу), переоформлення та продовження строку дії, упродовж усього часу розміщення тимчасових споруд.

Недотримання встановлених законодавством вимог до розміщення тимчасових споруд погіршує умови для життєдіяльності територіальної громади в цілому та кожного її члена окремо, може загрожувати протипожежній, санітарній та екологічній безпеці тощо, а у спірних правовідносинах безпеці учасників дорожнього руху та відвідувачів таких споруд, негативно впливає на безпечні для життя і здоров`я умови перебування на території відповідного населеного пункту, створює ризики настання аварій, інших надзвичайних ситуацій.

У спірному випадку оскаржуваним рішенням від 18.11.2024 Полтавська міська рада продовжила ФОП ОСОБА_1 розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, незважаючи на перевищення розміру такої тимчасової споруди (понад 30 кв.м.), а також незважаючи на те, що рішенням Полтавської міської ради від 30.11.2018 анульовано дію паспорту прив`язки стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону за адресою: АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців", виданого ФОП ОСОБА_1 від 21.07.2017 за №01-02-01-16/1455-1595, скасовано договір особистого строкового земельного сервітуту від 19.10.2017 та скасовано пункт 32 додатку №1 до рішення 12 сесії Полтавської міської ради 7 скликання від 15.09.2017 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині, що стосується подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону ФОП ОСОБА_1 по вул. Європейській, поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців".

Водночас колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що отримання позитивного висновку Комісії щодо можливості подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону не створює умов для автоматичного прийняття міською радою позитивного рішення про продовження договору особистого сервітуту ФОП ОСОБА_1 .

Так, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до пункту "в" статті 99 Земельного кодексу України власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення такого земельного сервітуту як право на розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм).

Разом з цим згідно з Положенням про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженим рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012, у разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії замовник звертається до міської ради з заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в М 1: 500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.

Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії та переліку документів, визначених пунктом 3.2 цього Положення.

Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.

Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.

Отже, зазначеним Положенням встановлено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а саме: надати дозвіл або мотивовану відмову в наданні дозволу. Дозвіл або відмова у його наданні є змістом відповідного індивідуального правового акта.

Як вже зазначалося, рішенням Полтавської міської ради від 15.09.2017 ОСОБА_1 надано дозвіл на розміщення тимчасової споруди, однак, у подальшому, у зв`язку із допущеними ним порушеннями земельного та містобудівного законодавства таке право припинено на підставі рішення Полтавської міської ради від 30.11.2018. Також анульовано дію паспорта прив`язки на ТС та скасовано договір особистого строкового земельного сервітуту.

Отже, на час прийняття Полтавською міською радо 08.11.2024 рішення про продовження розміщення ОСОБА_1 тимчасової споруди, будь-які документи, дію яких можливо було продовжити, не існували.

З огляду на зазначене колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що міська рада, враховуючи наявність невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, розірвання договору земельного сервітуту, анулювання дії паспорта прив`язки та прийняття радою рішення про демонтаж, повинна була, використовуючи свої дискреційні повноваження, прийняти рішення про відмову ОСОБА_1 у розміщення ТС.

Відповідно до частини 3, 4, 5 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Спеціальним законом, яким визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді є Закон України "Про прокуратуру".

Згідно з частиною 1 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття "інтерес держави".

У Рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття "інтереси держави", висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття "інтереси держави" має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Отже, "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Така правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 05.11.2019 у справі №804/4585/18, від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 19.09.2019 у справі № 815/724/15, від 17.10.2019 у справі № 569/4123/16-а.

Частиною 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Стосовно наявності підстав, визначених частиною 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру", для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, відповідно до частини 1 статті 12 Земельного кодексу України, належить, зокрема: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

В адміністративному позові прокурор стверджує, що Полтавська міська рада належним чином не виконала покладені на неї повноваження з розпорядження землею комунальної власності, територіальної громади.

За приписами статті 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Отже, протиправне надання землі, що перебуває під особливою охороною держави, у користування третій особі шляхом продовження дії особистого строкового сервітуту для продовження розміщення тимчасової споруди міською радою, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, суперечить інтересам держави в цілому.

Водночас, як зазначив прокурор, орган, на який покладаються повноваження щодо забезпечення виконання міською радою своїх зобов`язань у спірних правовідносинах, відсутній.

Суд зазначає, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен з таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним та не знаходиться у підпорядкуванні жодного органу.

Позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. У такій категорії справ орган прокуратури повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

Разом з цим інтереси держави, у тому числі, охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, зокрема, у таких сферах, як земельні відносини щодо розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

Суд уважає, що такий підхід відповідає положенням статей 5, 7 Конституції України, згідно з якими носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування; в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

За приписами статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

З огляду на те, що прокурором в адміністративному позові вказано, які саме інтереси держави порушено оскаржуваними положеннями спірного рішення, та враховуючи, що відсутній орган, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що прокурором доведено підстави для захисту інтересів держави у суді.

При прийнятті рішення у даній справі суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 06.09.005; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18.07.2006; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10.02.2010; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09.12.1994, пункт 29).

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Зважаючи на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про визнання протиправними та скасування пунктів 1, 2, 5 рішення Полтавської міської ради від 08.11.2024 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступну тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення - ФОП ОСОБА_1 торговельний павільйон по вул. Європейській, поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв-чорнобильців" м. Полтава та, відповідно, про задоволення позовних вимог заступника Полтавської обласної прокуратури Полтавської області в інтересах держави.

Аргументи відповідача, наведені ним в апеляційній скарзі, фактично зводяться до викладу обставин, зазначених у суді першої інстанції, не мають юридичного значення для правильності вирішення спору, не спростовують висновків, зроблених судом першої інстанції, а тому не беруться колегією суддів до уваги.

Згідно з пунктом першим частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

З урахуванням приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 139, 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Полтавської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15.04.2025 у справі № 440/1831/25 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді О.В. Присяжнюк С.П. Жигилій

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.07.2025
Оприлюднено21.07.2025
Номер документу128921969
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —440/1831/25

Ухвала від 21.08.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 16.07.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 27.05.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 14.05.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 15.04.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 04.04.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 04.04.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні