Герб України

Постанова від 21.07.2025 по справі 334/1950/25

Ленінський районний суд м. запоріжжя

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Дата документу 21.07.2025

Справа № 334/1950/25

Провадження № 3/334/914/25

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2025 року суддя Дніпровського районного суду міста Запоріжжя Баруліна Т.Є., за участю представників Запорізької митниці Ткача В.В., Наказного Т.О., розглянувши адміністративний матеріал, який надійшов з Запорізької митниці про притягнення до адміністративної відповідальності:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ,

за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України,

ВСТАНОВИВ:

06.02.2025 року у відношенні ОСОБА_1 , було складено протокол про порушення митних правил №0020/UA112000/2025, з якого вбачається, що Запорізькою митницею під час перевірки законності ввезення на митну територію України транспортних засобів у якості гуманітарної допомоги зі звільненням від сплати обов`язкових митних платежів, отримувачами яких є суб`єкти, розташовані (зареєстровані) на території Запорізької області, встановлено наступне. Одним із таких отримувачів гуманітарної допомоги є Благодійна організація Благодійний фонд «БІЛА ЛІЛІЯ» /далі БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ»/ (м.Запоріжжя, бульвар Центральний, буд. 19Б, кв.78, код ЄДРПОУ 45422147).

З метою встановлення законності ввезення на митну територію України транспортних засобів у якості гуманітарної допомоги, Запорізькою митницею 20.11.2024 було направлено запит за вих. № 7.20-4/20-01/14/3908 до БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» щодо транспортних засобів, ввезених в Україну у якості гуманітарної допомоги, отримувачем яких зазначений Благодійний фонд.

17.12.2024 Запорізькою митницею отримано відповідь від БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» за вих. № б/н від 17.12.2024 (вх. Запорізької митниці від 17.12.2024 № 7088/14-24) про надання інформації від БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» з долученням копій документів щодо цільового використання та передачі БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» транспортних засобів, ввезених в Україну у якості гуманітарної допомоги. В надісланих копіях документів, а саме актах приймання-передачі транспортних засобів, міститься інформація щодо передачі таких транспортних засобів військовим частинам (військовослужбовцям) Збройних Сил України. Зокрема, в акті приймання-передачі транспортного засобу № б/н від 21.07.2024 зазначено, що БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» в особі керівника ОСОБА_1 передала транспортний засіб марки «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ. № НОМЕР_2 військовослужбовцю військової частини НОМЕР_3 ОСОБА_2 , а військовослужбовець військової частини НОМЕР_3 ОСОБА_2 прийняв такий транспортний засіб для виконання завдань підрозділами військової частини.

Згідно інформації, що міститься у базі даних АСМО «Інспектор», встановлено, що зазначений транспортний засіб марки «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ. № НОМЕР_2 , бувший у використанні, було ввезено на митну територію України 19.07.2024 через міжнародний пункт пропуску «Шегині-Медика» митного поста «Мостиська» Львівської митниці громадянкою України ОСОБА_3 та був оформлений у якості гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану без оподаткування та застосовування заходів нетарифного регулювання і випущений на митну територію України.

В ході проведення перевірки, з метою з`ясування обставин ввезення на митну територію України даного транспортного засобу, Запорізькою митницею направлено запит у Львівську митницю за вихідним від 20.11.2024 № 7.20-4/20-01/7/3905 з проханням надати копії документів, на підставі яких транспортні засоби, отримувачем яких зазначено БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ», ввезено в Україну в якості гуманітарної допомоги. Факт ввезення на митну територію України та оформлення у якості гуманітарної допомоги вищевказаного транспортного засобу підтверджується відомостями, що містяться у АСМО «Інспектор» та копіями документів, які додані до відповіді Львівської митниці від 02.12.2024 № 7.4-5/20-03/7/32733.

Так, згідно поданої Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 19.07.2024, особою, що здійснює декларування ОСОБА_1 , отримувачем товару зазначено БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» (код ЄДРПОУ 45422147), номер в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги ЄР9487, унікальний код гуманітарної допомоги 24007724.

Відповідно до ст.1 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 №1192-XIV гуманітарна допомога цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Безоплатна допомога (пересилка, виконання робіт, надання послуг) - надання гуманітарної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації донорам. Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 №953 «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану», відповідно до якого визначено спрощений механізм визнання товарів гуманітарною допомогою, пропуску через митний кордон України та митного оформлення, отримання, надання, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги, що ввозиться на митну територію України. Згідно п.2-2 вказаної Постанови пропуск через митний кордон та митне оформлення гуманітарної допомоги у вигляді транспортних засобів для осіб, визначених відповідно до частини другої статті 6 Закону України «Про гуманітарну допомогу», здійснюється без письмового підтвердження від таких осіб. Також, п.2-1 Постанови КМУ №953 визначено, що до 1 квітня 2024 року встановлено перехідний період для пропуску через митний кордон України гуманітарної допомоги, що здійснюється відповідно до вказаного Порядку, протягом якого пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги може здійснюватися також за місцем перетину митного кордону України шляхом подання у паперовому вигляді декларації про товари, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, без зазначення унікального коду гуманітарної допомоги, який надається автоматизованою системою реєстрації гуманітарної допомоги. У відповідності до постанови Кабінету міністрів України від 05.09.2023 № 953 на період воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги від донорів (у значенні «Про гуманітарну допомогу») здійснюється у пунктах пропуску через державний кордон України без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності шляхом подання декларації у спосіб, визначений Порядком. При цьому, Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2000 № 544, та Порядок взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та Національного банку щодо реалізації Закону України «Про гуманітарну допомогу», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2013 № 241, не застосовуються.

В ході проведення перевірки 25.11.2024 вх. № 6700/10-26 отримано письмові пояснення ОСОБА_2 та копії наступних документів: копію свідоцтва про реєстрацію ТЗ та роздруківку скріншотів квитанцій про перерахування грошових коштів.

Згідно пояснення громадянина ОСОБА_2 , на сайті ОLХ.ua він знайшов об`яву про продаж транспортного засобу «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ.№ НОМЕР_2 та придбав його за власні кошти 2 200 доларів США у невідомої особи. Кошти перераховував через додаток «Приват 24» чотирма транзакціями на два рахунки, загальна сума 92 400 гривень.

За результатами перевірки встановлено, що транспортний засіб «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ.№ НОМЕР_2 в порушення вимог Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 №1192-XIV керівник БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» ОСОБА_1 використано не за цільовим призначенням та не сплачені митні платежі, які б підлягали сплаті у разі митного оформлення даного транспортного засобу у вільний обіг.

З метою визначення суми несплачених митних платежів, управлінням боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил направлено службову записку від 20.12.2024 № 20/20-01/5458 на адресу управління контролю та адміністрування митних платежів.

Згідно службової записки управління контролю та адміністрування митних платежів Запорізької митниці від 23.12.2024 № 15/15-01/5510 розрахунок митних платежів на дату ввезення на митну територію України 19.07.2024 транспортного засобу «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ. № НОМЕР_2 становить 128 163, 31 грн. (з яких ввізне мито 3 847,25 грн.; акциз 96 543,42 грн.; ПДВ 27 772,64 грн.).

Таким чином, громадянка України ОСОБА_1 , керівник БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» вчинила протиправні дії шляхом використання товару - транспортного засобу «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ. № НОМЕР_2 стосовно якого було надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, що призвело до ухилення від сплати митних платежів на загальну суму 128 163, 31 гривень.

Зазначені дії мають ознаки порушення (порушень) митних правил, передбаченого (передбачених) статтею 485 Митного кодексу України.

25.03.2025 року від захисника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 - адвоката Рогозіна О.В. надійшло клопотання про закриття провадження у справі, в якому адвокат просив провадження у справі про адміністративне правопорушення закрити у зв`язку з відсутністю в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення.

Клопотання обґрунтоване тим, що 19.07.2024 через пункт пропуску «ШЕГИНІ-МЕДИКА» ОСОБА_4 на митну територію України в якості гуманітарноїдопомоги буде переміщено (ввезено) транспортний засіб «SKODA OCTAVIA »Відповідно до графи 1 декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 19.07.2024, отримувачем вказаної гуманітарної допомоги БО «БФ «Біла лілія». Зазначений транспортний засіб за актом прийому-передачі транспортного засобу віл 21 липня 2024 року був переданий БО «БФ «Біла лілія» в особі ОСОБА_5 до військовослужбовця ОСОБА_2 , саме як гуманітарна допомога. При цьому в своїх письмових поясненнях ОСОБА_2 не заперечив, що він не підписував вищевказаний акт. Те, що не відомий громадянин ОСОБА_6 взяв кошти за транспортний засіб, який був гуманітарною допомогою є підставою для притягнення зазначеного громадянина до відповідальності, але зазначений громадянин не має відношення до ГО «БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» та ОСОБА_5 , а розрахунковий рахунок, на який останній громадянин отримував кошти по-перше не є рахунком ГО «БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» та ОСОБА_5 особисто, по-друге, в платіжних дорученнях не зазначено, що кошти сплачені за купівлю автомобілю на користь ГО «БФ «БІЛА ЛІЛІЯ», по-третє, можуть бути предметом розгляду окремого цивільного спору між ОСОБА_7 та вищевказаним громадянином.

У судовому засіданні представники Запорізької митниці Ткач В.В., Наказний Т.О просили притягнути ОСОБА_5 до адміністративної відповідальності, за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, вказали, що у справі наявні всі матеріали, що підтверджують вчинення нею правопорушення.

ОСОБА_1 та її захисники - адвокат Рогозін О.В. та адвокат Єлисеєв С.С. в судове засідання не з`явились, причини неявки невідомі, про дату та час розгляду повідомлені у встановленому законом порядку.

ОСОБА_1 повідомлялась про дату та час судового розгляду, шляхом направлення рекомендованим листом, судової повістки на адресу реєстрації місця проживання. Згідно довідки про причини повернення рекомендованого листа «адресат відсутній за вказаною адресою».

Захисники - адвокат Рогозін О.В. та адвокат Єлисеєв С.С. повідомлялись про дату та час судового розгляду, шляхом направлення судової повістки рекомендованим листом. Згідно рекомендованих повідомлень про вручення поштового відправлення судові повістки захисники отримали особисто.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до вимог ст. ст.245,251,252,280 КУпАП, ст.ст.486,489 МК України, суд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, дослідити в судовому засіданні наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і, в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.

Згідно ст.487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Відповідно ст.2 КУпАП законодавство України про адміністративні правопорушення складається з цього Кодексу та інших законів України.

Відповідно ст.7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом.

Відповідно ч.1 ст.9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачена адміністративна відповідальність.

Згідно ст.245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Відповідно ст.251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, безпеки на автомобільному транспорті та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами. Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.

Відповідно ст.252 КУпАП орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.

Згідно ст.486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Згідно ст.489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ст.494 МК України про кожний випадок виявлення порушення митних правил уповноважена посадова особа митного органу, яка виявила таке порушення, невідкладно складає протокол за формою, установленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно ч.1 ст.495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: 1) протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; 2) поясненнями свідків; 3) поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; 4) висновком експерта; 5) іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Статтею 458 МК України визначено, що порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Відповідно ст.459 МК України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Відповідно до ст.485 МК України склад цього адміністративного правопорушення полягає у заявленні в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги і такі дії тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 50 до 150 відсотків несплаченої суми митних платежів.

Об`єкт правопорушення встановлений законодавством України порядок оподаткування та сплати митних платежів, що забезпечує формування дохідної частини державного бюджету, а також порядок використання товарів у цілях, стосовно яких надано пільги щодо сплати податків і зборів.

Об`єктивна сторона дії, тобто активна поведінка (вчинок) особи, в якій виражена зовні її воля і що спрямована на застосування особою під час декларування товарів саме таких ставок митних платежів, які справляються з товарів, що переміщуються через митну територію України, та звільняють від сплати митних платежів або зменшують їх розмір.

Суб`єктом правопорушення є осудна особа, яка досягла 16-річного віку.

Суб`єктивна сторона правопорушення характеризується умисною або необережною (самовпевненість чи недбалість) формами вини. Ставлення винного до наслідків у вигляді недоборів митних платежів, за відсутності ознак злочину, може характеризуватися непрямим умислом або необережністю.

Для кваліфікації дій за ст. 485 МКУ не мають значення мотив і мета їх учинення, а також те, чи настали шкідливі наслідки.

Відповідно до ст.1 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV гуманітарна допомога цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.

Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст.3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».

Згідно зі ст.3 ЗУ «Про гуманітарну допомогу», підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги.

При цьому, зміна отримувача гуманітарної допомоги можлива лише за письмовим погодженням з донором такої допомоги, крім випадків, якщо таке погодження було надано донором під час його пропозиції про надання гуманітарної допомоги або передбачено правочином щодо здійснення гуманітарної допомоги.

У відповідності зі ст.6 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг) гуманітарної допомоги здійснюється в порядку, встановленому Податковим кодексом України та Митним кодексом України.

Згідно з ч.1 ст.287 Митного кодексу України та п.197.11 ст.197, п.213.3.9 ст.213 Податкового кодексу України, при ввезенні на митну територію України вантажі гуманітарної допомоги, звільняються від оподаткування, а саме сплати ввізного мита, акцизного податку та податку на додану вартість.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» передбачено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою визначеною вказаною постановою Кабінету Міністрів України, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Такі товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.

Так, згідно поданої Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 19.07.2024, особою, що здійснює декларування ОСОБА_1 , отримувачем товару зазначено БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» (код ЄДРПОУ 45422147), номер в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги ЄР9487, унікальний код гуманітарної допомоги 24007724.

Згідно з ч.1 ст.257 Митного кодексу України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Митна декларація та інші документи, подання яких митним органам передбачено Митним кодексом України, оформлені на паперовому носії та у вигляді електронних документів, мають однакову юридичну силу. Митна декларація це заява встановленої форми, в якій особою зазначено митну процедуру, що підлягає застосуванню до товарів, та передбачені законодавством відомості про товари, умови і способи їх переміщення через митний кордон України та щодо нарахування митних платежів, необхідних для застосування цієї процедури (п.20 ст.4 Митного кодексу України).

Відповідно до п.30.1 ст.30 Податкового кодексу України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі.

Згідно з ч.1 ст.292 Митного кодексу України митні платежі не сплачуються у разі, якщо відповідно до цього Кодексу, Податкового кодексу України, інших законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України щодо товарів надано звільнення або повне умовне звільнення від сплати митних платежів - у період дії такого звільнення і при дотриманні умов, у зв`язку з якими його надано.

Використання гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням або з метою отримання прибутку є порушенням законодавства про гуманітарну допомогу, що тягне за собою кримінальну або адміністративну відповідальність (ст. 12 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу»).

Приймаючи рішення про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ознаками порушення митних правил, передбачених ст. 485 МК України, суд виходить з того, що вина останньої у вчиненні вищевказаного правопорушення підтверджена зібраними та дослідженими при розгляді матеріалу доказами, а саме:

- відомостями з протоколу про адміністративне правопорушення №0020/UA112000/2025, в яких зафіксовані обставини вчинення правопорушення ОСОБА_1 ;

- відповіддю від БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» за вих. № б/н від 17.12.2024 (вх. Запорізької митниці від 17.12.2024 № 7088/14-24) про надання інформації від БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» з долученням копій документів щодо цільового використання та передачі БО БФ «БІЛА ЛІЛІЯ» транспортних засобів, ввезених в Україну у якості гуманітарної допомоги.;

- актом приймання-передачі транспортного засобу №б/н від 21.07.2024;

- відомостями, що містяться у АСМО «Інспектор» та копіями документів, які додані до відповіді Львівської митниці від 02.12.2024 № 7.4-5/20-03/7/32733;

- Декларацією про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 19.07.2024;

- письмовими поясненнями від 25.11.2024 вх. № 6700/10-26 ОСОБА_2 та копії наступних документів: копію свідоцтва про реєстрацію ТЗ та роздруківку скріншотів квитанцій про перерахування грошових коштів. Згідно пояснення громадянина ОСОБА_2 , на сайті ОLХ.ua він знайшов об`яву про продаж транспортного засобу «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ.№ НОМЕР_2 та придбав його за власні кошти 2 200 доларів США у невідомої особи;

Таким чином, транспортний засіб «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ.№ НОМЕР_2 в порушення вимог Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 №1192-ХІV громадянкою ОСОБА_1 використано не за цільовим призначенням та не сплачені митні платежі, які б підлягали сплаті у разі митного оформлення даного транспортного засобу у вільний обіг.

Посилання на те, що ОСОБА_1 передала ввезений транспортний засіб військовослужбовцю який в подальшому передав його невідомій особі на ім`я ОСОБА_6 і не знає де зараз перебуває даний транспортний засіб, не є підставою для звільнення її від адміністративної відповідальності, оскільки, як було зазначене раніше відповідно до ст.3 ЗУ «Про гуманітарну допомогу», підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги. При цьому, зміна отримувача гуманітарної допомоги можлива лише за письмовим погодженням з донором такої допомоги, крім випадків, якщо таке погодження було надано донором під час його пропозиції про надання гуманітарної допомоги або передбачено правочином щодо здійснення гуманітарної допомоги. Таких документів суду не надано.

Згідно службової записки управління контролю та адміністрування митних платежів Запорізької митниці від 23.12.2024 № 15/15-01/5510 розрахунок митних платежів на дату ввезення на митну територію України 19.07.2024 транспортного засобу «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ.№ НОМЕР_2 становить 128 163, 31 грн. (з яких ввізне мито 3 847,25 грн.; акциз 96 543,42 грн.; ПДВ 27 772,64 грн.).

Вищенаведені досліджені судом докази підтверджують, що ОСОБА_1 вчинила дії, що призвели до несплати митних платежів у сумі 128 163, 31 грн., шляхом використання товару - транспортного засобу, ввезеного ним на митну територію України в умовах воєнного стану у якості гуманітарної допомоги, щодо яких було надано пільги зі сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Тобто, ОСОБА_1 вчинила порушення митних правил, відповідальність за яке передбачена ст.485 МК України, а саме вчинила протиправні дії шляхом використання товару - транспортного засобу «SKODA OCTAVIA 1.9 TDI», 2002 року випуску, VIN НОМЕР_1 , держ.№ НОМЕР_2 стосовно якого було надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, що призвело до ухилення від сплати митних платежів.

Відповідно ст.23 КУпАП, адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.

Відповідно ст.33КУпАП, при накладенні стягнення враховуються характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність

Враховуючи характер вчиненого правопорушення, особу порушника, ступінь його вини, ОСОБА_1 слід притягнути до відповідальності за порушення митних правил, передбачених ст.485 МК України, та застосувати стягнення, передбачене санкцією ст.485 МК України, у виді штрафу в розмірі 50 відсотків несплаченої суми митних платежів.

Згідно ст.40-1 КУпАП, судовий збір у провадженні по справі про адміністративне правопорушення у разі винесення судом (суддею) постанови про накладення адміністративного стягнення сплачується особою, на яку накладено таке стягнення. Розмір і порядок сплати судового збору встановлюється законом.

Відповідно ст.4 Закону України «Про судовий збір» у разі ухвалення судом постанови про накладення адміністративного стягнення, стягується судовий збір.

Керуючись ст.ст. 485, 495, 522, 526, 527, 528, 529 МК України, ст.ст. 7, 245, 251, 252, 276, 278, 289, 294 КУпАП, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_4 , визнати винною у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.

Накласти на громадянку ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_4 , адміністративне стягнення у виді штрафу в дохід держави в розмірі 50 відсотків несплаченої суми митних платежів, що становить 64 081 грн. 66 коп. (шістдесят чотири тисячі вісімдесят одна гривня 66 коп.)

Стягнути з громадянки ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_4 , на користь держави судовий збір у розмірі 605,60 грн.(шістсот п`ять гривень 60 коп.).

Постанова може бути оскаржена до Запорізького апеляційного суду протягом десяти діб з дня винесення постанови через Дніпровський районний суд міста Запоріжжя.

Суддя: Баруліна Т. Є.

СудЛенінський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення21.07.2025
Оприлюднено23.07.2025
Номер документу128986937
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів

Судовий реєстр по справі —334/1950/25

Постанова від 21.07.2025

Адмінправопорушення

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Баруліна Т. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні