Київський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 липня 2025 року справа №320/3003/25
Київський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Білоноженко М.А.,
розглянувши у приміщенні суду в м. Києві у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 )доКомісія Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян в особі Київської обласної державної адміністрації (01196, м. Київ, пл. Лесі Українки, 1, код ЄДРПОУ 03193459) Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації (08700, Київська область, м. Обухів, вул. Київська, 24, код ЄДРПОУ 03193695)провизнання протиправними дій, зобов`язання вчинити діївстановив:
ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації та Комісія Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян в особі Київської обласної державної адміністрації, в якому просив суд:
- визнати неправомірними дії Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації щодо відмови від формування та направлення подання на розгляд комісії Київської обласної державної адміністрації про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, оформленої листом № 60/2985 від 30.12.2024;
- зобов`язати Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації сформувати та направити до Комісії Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян подання щодо встановлення ОСОБА_1 статусу та видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС;
- зобов`язати Комісію Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян розглянути заяву ОСОБА_1 про встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та видачі відповідного посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
В обгрунтування позовних вимог зазначає, що є особою, яка брала участь у ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС на підставі чого звернувся до Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації з заявою про направлення пакету документів для розгляду Комісією Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян. Проте в супереч наведених вище обставин, Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації протиправно відмовлено в направленні документів на розгляд Комісії, за змістом котрого статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у позивача не підтверджено належними документами, а тому відсутні підстави для направлення таких документів.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду відкрито провадження та призначено справу до розгляду у порядку спрощеного провадження без проведення судового засідання.
Представником Київської обласної державної адміністрації подано відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти задоволенні позовних вимог, виходячи з того, що в Департаменті соціального розвитку та ветеранської політики Київської обласної державної адміністрації відсутня інформація про визначення ОСОБА_1 статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. До Регіональної комісії відповідне подання районної державної адміністрації не надходило, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині зобов`язання Комісії Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян розглянути заяву ОСОБА_1 про встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та видачі відповідного посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Представником позивача подано відповідь на вказаний відзив, в якому останній заперечив проти висновків Київської обласної державної адміністрації, з посиланням на вимоги норм Закону №796-ХІІ щодо обов`язку розгляду поданих документів саме Комісією Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян в особі Київської обласної державної адміністрації, проте Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації протиправно відмовило у направленні таких документів на розгляд комісії, що позбавило права позивача на отримання відповідного статусу.
Представником Київської обласної державної адміністрації подано заперечення на відповідь на відзив та письмові пояснення, в яких останній наголосив на тому, що представником позивача вчиняються дії щодо маніпулюванням погіршенням стану здоров`я позивача з метою отримання позитивного результату розгляду справи, окрім іншого.
Представником Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечив проти задоволення позовних вимог, виходячи з того, що твердження Позивача в частині що дії Відповідача не відповідають «принципу належного урядування» сформованого в рішеннях Європейського суду з прав людини адже без будь-якого належного мотивування, позбавляють Позивача можливості замінити видане на законних підставах посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС , та вимагають від Позивача вчинення додаткових дій, щодо доведення належності до категорії учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не являється вірним, адже не можливо замінити посвідчення якого не існує в природі. Крім цього, наголосив на тому, що позивачем подано не повний пакет документів, що й стало підставою для відмови у направленні пакету документів на розгляд Комісії Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян.
Представником позивача подано письмові пояснення, в яких останній звертав увагу суду на той факт, що поведінка Відповідача (Управління) не відповідає принципу естопель і доктрині venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки). У судовій практиці принцип добросовісності охоплює естопель та заборону суперечливої поведінки (venire contra factum proprium). Естопель правовий принцип, згідно з яким сторона позбавляється права без розгляду питання по суті висувати певні заперечення або заяви, які явно розходяться з її початковим поведінкою. Принцип заборони суперечливої поведінки (venire contra factum proprium) базується на правилі, що ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці. Принцип «естопель», зокрема, застосовано в практиці Європейського суду з прав людини («Хохліч проти України», заява № 41707/98; «Рефаг парті зі (Партія добробуту) Туреччини та інші проти Туреччини», заяви №№ 41340/98, 41342/98, 41344/98), він підлягає застосуванню і українськими судами.
Суд, перевіривши матеріали справи, повно та об`єктивно оцінивши докази в їх сукупності, зазначає наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 26 лютого 1986 року по 20 вересня 2021 року перебувала у трудових відносинах з Миронівським комбінатом хлібопродуктів на посаді водія.
За час роботи у Миронівському комбінаті хлібопродуктів Позивач з 23.05.1986 по 31.05.1986 був відряджений до зони відчуження Чорнобильської АЕС (м. Чорнобиль) для участі у ліквідації наслідків аварії, що підтверджується відповідним наказом, зокрема наказом № 57 від 21.05.1986.
Позивачем було зібрано докази своєї безпосередньої участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та подано заяву від 01.09.2024 з первинним документами до Комісії Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян (далі по тексту - Відповідач-2 або Комісія) в особі Київської обласної державної адміністрації, для прийняття рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
За результатами розгляду вищевказаної заяви, Департамент соціального розвитку та ветеранської політики Київської обласної державної (військової) адміністрації листом від 26.10.2024 повідомив Позивача, що законодавством чітко визначено механізм надходження необхідних документів. Відповідне подання райдержадміністрації, за умови наявності підстав, до Департаменту не надходило. Окрім того, Департамент зазначив, що надана Позивачем ксерокопія довідки № 65 від 18.04.1989 (форма 122) не відповідає затвердженій формі.
Зважаючи на дані обставини, Позивач 11.12.2024 звернулась до Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації із заявою про встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. До вказаної заяви також були додані відповідні письмові докази: нотаріально завірена копія з перекладом українською мовою витягу із наказу по Миронівському комбінату хлібопродуктів № 57 від 21.05.1986 за № 66 від 18.04.1989; нотаріально завірена копія з перекладом українською мовою довідки форма № 122 за № 65 від 18.04.1989; нотаріально завірена копія з перекладом українською мовою маршрутного листа № 34 від 22.05.1986; нотаріально завірена копія з перекладом українською мовою особового рахунку за 1986 рік за № 67 від 18.04.1989; нотаріально завірена копія з перекладом українською мовою табуляграми за травень 1986 року; копія паспорта серія НОМЕР_2 , виданий « 29 » грудня 1999 року Миронівським РВ ГУ МВС України в Київській області; копія трудової книжки НОМЕР_3 ОСОБА_1 ; копія військового квитка № НОМЕР_4 .
Листом № 60/2985 від 30.12.2024 Управління повідомило Позивача, що окрім поданих документів, Позивачем додатково має бути надана до управління довідка про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту. Форму довідки про заробітну плату, одержану за роботу в зоні відчуження затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 03.09.2012 № 536 «Про затвердження форми Довідки про заробітну плату (грошове забезпечення), одержану особою за роботу (службу) в зоні відчуження в 1986-1990 роках». Даним рішенням Відповідач-1 фактично відмовив Позивачу у формуванні подання для направлення поданих ним документів на розгляд Комісії.
Вважаючи протиправною відмову Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації у направленні документів на розгляд Комісії, а також не встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Комісією Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян в особі Київської обласної державної адміністрації, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення врегульовано Законом України від 28.02.1991 № 796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закон № 796).
Згідно зі ст. 10 Закону № 796 учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 14 Закону № 796 для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи: учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження: з моменту аварії до 01.07.1986 - незалежно від кількості робочих днів; з 01.07.1986 по 31.12.1986 - не менше 5 календарних днів; у 1987 році - не менше 14 календарних днів, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи.
Статтею 15 Закону № 796 передбачено, що підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.
Згідно зі ст. 65 Закону № 796 учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.
Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.
Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Порядок № 551).
Згідно з п. 2 Порядку № 551, посвідчення є документом, що підтверджує статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадян, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружин (чоловіків) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, і надає право користуватися пільгами та компенсаціями, встановленими Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закон), іншими актами законодавства.
Пунктом 11 Порядку № 551 визначено перелік документів, за наявності одного з яких особам видаються посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Посвідчення видаються учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів: довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження, особового рахунка, табеля обліку робочого часу, посвідчення про відрядження в зону відчуження з відміткою підприємства про прибуття та вибуття працівника, шляхових листів (за наявності), трудової книжки (у разі потреби); довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження, у разі потреби - довідки командира військової частини, військового квитка, витягу з особової справи військовослужбовця, завіреного в установленому порядку.
В силу вимог ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Одним із суттєвих елементів принципу верховенства права є принцип юридичної визначеності.
Пунктом 3 Порядку № 551 передбачено, що особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, віднесеним до категорії 1, видаються посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році" (категорія 1) серії А синього кольору.
Відповідно до пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 (що набрав чинності 25.07.2018), посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії). Посвідчення видаються: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів:- довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження;- довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження.
Наказом Міністерства соціальної політики України від 03.09.2012 № 536 «Про затвердження форми Довідки про заробітну плату (грошове забезпечення), одержану особою за роботу (службу) в зоні відчуження в 1986-1990 роках» відповідно до пункту 9 Типового положення про комісії з визначення даних про заробітну плату (грошове забезпечення), одержану особою за роботу (службу) в зоні відчуження в 1986-1990 роках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 липня 2012 року № 685 затверджено форму Довідки про заробітну плату (грошове забезпечення), одержану особою за роботу (службу) в зоні відчуження в 1986-1990 роках, що додається.
Проте, як зазначено у тому ж самому листі Відповідача № 60/2985 від 30.12.2024 посвідчення Позивачу має бути видано згідно Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. № 551.
Відповідно до частини 1 статті 55 Конституції України надано кожному право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, зокрема, від порушень з боку органів державної влади.
Як вбачається з матеріалів справи, Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації відмовило позивачу в направленні відповідних документів на розгляд комісії регіонального рівня.
Розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 05 лютого 2019 року № 50 затверджено Положення про Комісію Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Положення).
Відповідно до пункту 1.2 Положення, Комісія Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Регіональна комісія) - це постійно діючий колегіальний орган, що утворюється розпорядженням голови Київської обласної державної адміністрації.
Регіональна комісія, відповідно до пункту 1.3 Положення, у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, постановами Верховної Ради України та актами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України, розпорядженнями голови Київської обласної державної адміністрації, іншими законодавчими актами та цим Положенням.
Основними принципами діяльності Регіональної комісії є: законність; колегіальність; повнота розгляду наданих документів; обґрунтованість прийнятих рішень; незалежність членів Регіональної комісії (недопущення втручання в діяльність Регіональної комісії фізичних та юридичних осіб, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування) (п. 1.4 Положення).
Згідно з пунктом 3.2 Положення Регіональна комісія здійснює перевірку правильності визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідних категорій, та іншим категоріям громадян на підставі первинних документів, що надходять від органів соціального захисту населення Київської області за місцем проживання (реєстрації) осіб, державних установ, департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації та опрацювання особових справ громадян. У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії, таке посвідчення, на підставі рішення комісії, підлягає вилученню уповноваженими органами.
З наведеного вбачається, що повноваження щодо розгляду документів (повноти їх надання та достовірності) належить до повноважень Комісії Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян в особі Київської обласної державної адміністрації, а не до повноважень Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації, що свідчить про протиправну бездіяльність останнього щодо не направлення відповідного пакету документів до Комісії Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян в особі Київської обласної державної адміністрації.
Тобто, з врахуванням вищезазначеного, встановлення статусу ліквідатора аварії на Чорнобильській АЕС та видача відповідного посвідчення має бути здійснено Комісією Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян за відповідним поданням Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації.
У зв`язку з вищенаведеним позовні вимоги в частині зобов`язання Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації сформувати та направити до Комісії Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян подання щодо встановлення ОСОБА_1 статусу та видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС підлягають задоволенню.
Щодо решти позовних вимог, суд зазначає наступне.
Як вже зазначалось судом, розпорядженням Київської обласної державної адміністрації від 05 лютого 2019 року № 50 затверджено Положення про Комісію Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян.
Відповідно до пункту 1.2 Положення, Комісія Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Регіональна комісія) - це постійно діючий колегіальний орган, що утворюється розпорядженням голови Київської обласної державної адміністрації.
Регіональна комісія, відповідно до пункту 1.3 Положення, у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, постановами Верховної Ради України та актами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України, розпорядженнями голови Київської обласної державної адміністрації, іншими законодавчими актами та цим Положенням.
Основними принципами діяльності Регіональної комісії є: законність; колегіальність; повнота розгляду наданих документів; обґрунтованість прийнятих рішень; незалежність членів Регіональної комісії (недопущення втручання в діяльність Регіональної комісії фізичних та юридичних осіб, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування) (п. 1.4 Положення).
Згідно з пунктом 3.2 Положення Регіональна комісія здійснює перевірку правильності визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідних категорій, та іншим категоріям громадян на підставі первинних документів, що надходять від органів соціального захисту населення Київської області за місцем проживання (реєстрації) осіб, державних установ, департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації та опрацювання особових справ громадян. У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії, таке посвідчення, на підставі рішення комісії, підлягає вилученню уповноваженими органами.
Як встановлено обставинами справи та не заперечується учасниками справи, до Регіональної комісії відповідне подання районної державної адміністрації не надходило, а тому відсутні підстави для зобов`язання Комісію Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян розглянути заяву ОСОБА_1 про встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та видачі відповідного посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, оскільки остання ще не отримувала відповідне подання та не надавала оцінку поданим документам у відповідності до вимог Положення.
За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для частково задоволення адміністративного позову.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 у справі "Чуйкіна проти України" (Chuykina v. Ukraine) зазначив, що процесуальні гарантії, викладені у ст. 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином ст. 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (рішення у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог п. 1 ст. 6 Конвенції.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, який не довів правомірність своїх дій.
Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити частково.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246, 251 Кодексу адміністративного судочинства України суд -
в и р і ш и в:
Задовольнити частково адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Комісія Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян в особі Київської обласної державної адміністрації (01196, м. Київ, пл. Лесі Українки, 1, код ЄДРПОУ 03193459) та Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації (08700, Київська область, м. Обухів, вул. Київська, 24, код ЄДРПОУ 03193695) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації щодо формування та направлення подання на розгляд комісії Київської обласної державної адміністрації про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, оформленої листом № 60/2985 від 30.12.2024.
Зобов`язати Управління соціальної та ветеранської політики Обухівської районної державної (військової) адміністрації сформувати та направити до Комісії Київської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян подання щодо встановлення ОСОБА_1 статусу та видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
В решті позовних вимог - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Білоноженко М.А.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2025 |
Оприлюднено | 24.07.2025 |
Номер документу | 129003892 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Білоноженко М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні