Харківський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяХарківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 липня 2025 р. № 520/31023/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пасечнік О.В., розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Явірське" до Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
І. Зміст і підстави позовних вимог.
До Харківського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства "Явірське" (далі позивач) до Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області (далі відповідач), у якій позивач просить суд :
1. визнати протиправним та скасувати Рішення LХII сесії VIII скликання Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області №2795-VIII від 17 вересня 2024 року «Про розгляд вимоги відділу поліції №1 Ізюмського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо позбавлення права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами» в частині позбавлення Приватного підприємства «Явірське» права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами;
2. надати Приватному підприємству «Явірське» строк на доведення розміру понесених витрат на професійну правничу допомогу у зв`язку з розглядом цієї позовної заяви упродовж 5-ти днів з дня ухвалення рішення.
Позивач в обгрунтування позовних вимог зазначив, що його позбавили пільги зі сплати (звільнення зі сплати) місцевих податків та зборів (екологічного податку, плати за землю, єдиного податку 4-ї групи та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно). Вважає Рішення LХII сесії VIII скликання Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області №2795-VIII від 17 вересня 2024 року «Про розгляд вимоги відділу поліції №1 Ізюмського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо позбавлення права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами» протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
ІІ. Виклад позицій інших учасників справи та документів, що надійшли до суду.
19.11.2024 до суду надійшов відзив, у якому відповідач зауважує, що позивач заявляє про небезпечний стан земельних ділянок, однак водночас активно намагається використовувати ці ділянки для господарської діяльності, нехтуючи вищезазначеними нормами Закону України «Про протимінну діяльність» та наражаючи на небезпеку працівників ПП «Укрбалпром» (ЄДРПОУ 34329054) та ПП «Явірське» (ЄДРПОУ 33201387), власником яких він є. Як вказано у позовній заяві, засновник ПП «Явірське», ОСОБА_1 , здійснював самостійні спроби розмінування земель, що підпадали під пільгу. Більш того, під час таких заходів отримав мінно-вибухову травму. Також, відповідно листа-вимоги від Відділу поліції № 1 Ізюмського районного управління поліції в Харківській області в ході досудового розслідування по кримінальному провадженню 12023221080001031 від 14 грудня 2023 року за ознаками кримінального правопорушення злочину, передбаченого ч.2 ст. 271 КК України, встановлено, що на земельній ділянці, яка належить ПП «Явірське», посадовими особами ПП «Укрбалпром», діючі всупереч винесеної заборони щодо проведення сільськогосподарських робіт на земельних ділянках, розташованих на території Донецької селищної територіальної громади Ізюмського району Харківської області, цілеспрямовано здійснювались сільськогосподарські роботи на потенційно замінованій земельній ділянці, внаслідок чого відбувся підрив транспортного засобу вантажного автомобіля «МАЗ» із цистерною на вибуховому пристрої, внаслідок чого водій автомобіля гр. ОСОБА_2 від отриманих травм загинув на місці. Тим самим, в діях посадових осіб ПП «Укрбалпром», вбачається порушення вимого законодавства про охорону праці. Зазначений факт є підставою вважати, що ПП «Укрбалпром» (ЄДРПОУ 34329054) та ПП «Явірське» (ЄДРПОУ 33201387), власником яких є ОСОБА_1 , здійснюють господарську діяльність, користуючись пільгою про несплату податків органам місцевого самоврядування у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. З огляду на викладене, провадження у сфері протимінної діяльності поза системою управління становить суспільну небезпеку та потребує встановлення відповідальності за такі дії.
04.12.2024 надійшла відповідь на відзив, у якій зазначає, що факт підриву на відповідній земельній ділянці транспортного засобу вантажного автомобіля «МАЗ» не свідчить та не доводить обставин використання земельної ділянки за цільовим призначенням в господарській діяльності позивача. Зауважує, що автомобіль «МАЗ» не є сільськогосподарською технікою, крім того, підрив автомобіля стався в середині жовтня в період, який не є сезоном для здійснення сільськогосподарських робіт. Також зазначає, що лист-вимога відділу поліції №1 не підпадає під критерії належності, достовірності та достатності доказів, до винесення вироку в рамках кримінального провадження матеріали досудового розслідування не можуть вважатись належними доказами в адміністративному судочинстві.
ІІІ. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою від 18.11.2024 суд відкрив спрощене провадження у справі, призначив її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до положень статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Ухвалою від 09.12.2024 суд відмовив у задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою від 15.04.2025 суд витребував у Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області наказ начальника ГУ ДСНС у Харківській області від 23 серпня 2024 року № 1015 "Про залучення піротехнічних підрозділів до проведення робіт з розмінування та знешкодження (знищення) виявлених вибухонебезпечних предметів на території Харківської області"; інформацію чи є піротехнічні підрозділи частини піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування АРЗ СП ГУ ДСНС України в Луганській області операторами протимінної діяльності та відповідні докази; та пояснення, чому саме піротехнічними підрозділами частини піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування АРЗ СП ГУ ДСНС України в Луганській області було здійснено розмінування.
Ухвалою від 29.04.2025 суд витребував у Головного управління ДСНС у Харківській області наказ начальника ГУ ДСНС у Харківській області від 23 серпня 2024 року № 1015 "Про залучення піротехнічних підрозділів до проведення робіт з розмінування та знешкодження (знищення) виявлених вибухонебезпечних предметів на території Харківської області"; інформацію чи є піротехнічні підрозділи частини піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування АРЗ СП ГУ ДСНС України в Луганській області операторами протимінної діяльності та відповідні докази; та пояснення, чому саме піротехнічними підрозділами частини піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування АРЗ СП ГУ ДСНС України в Луганській області було здійснено розмінування, надав строк подання документів не більше 5-ти днів.
Ухвалою від 16.06.2025 суд витребував у Головного управління ДСНС у Харківській області належним чином завірений сертифікат відповідності ДД № 000035 від 02.05.2025, відповідно до якого визначено, що підрозділ піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування АРЗ СП ГУ ДСНС у Луганській області є оператором протимінної діяльності, надав строк подання документів не більше 5-ти днів.
IV. Фактичні обставини справи, встановлені судом.
У позивача, Приватного підприємства "Явірське" в користуванні на правах оренди знаходяться земельні ділянки, які розташовані в с. Явірське Ізюмського району Донецької ОТГ Харківської області, з кадастровими номерами: 6320285200:02:000:0293; 6320285200:02:000:0296; 6321755600:02:007:0195; 6321755600:02:007:0197; 6321755600:02:002:0677; 6321755600:02:002:0680; 6321755600:02:002:0678; 6320285200:02:000:0494; 6320285200:02:000:0493; 6320285200:02:000:0015; 6320285200:02:000:0291; 6320285200:02:000:0177; 6320285200:02:003:0132; 6320285200:02:000:0241; 6320285200:02:003:0130; 6320285200:02:000:0290; 6320285200:02:000:0129; 6320285200:02:000:0236; 6320285200:02:003:0078; 6320285200:02:000:0356; 6320285200:02:000:0068; 6320285200:02:003:0145; 6320285200:02:000:0158; 6320285200:02:003:0151; 6320285200:02:003:0141; 6320285200:02:000:0272; 6320285200:02:000:0251; 6320285200:02:003:0148; 6320285200:02:003:0122; 6320285200:02:003:0140; 6320285200:02:003:0211; 6320285200:02:000:0188; 6320285200:02:003:0076; 6320285200:02:000:0014; 6320285200:02:000:0017; 6320285200:02:003:0146; 6320285200:02:000:0016; 6320285200:02:003:0258; 6321755600:02:002:0119; 6321755600:02:002:0122; 6320285200:02:003:0243; 6320285200:02:003:0244; 6320285200:02:000:0255; 6320285200:02:000:0254; 6320285200:02:003:0085; 6320285200:02:000:0335; 6320285200:02:003:0215; 6320255300:01:000:0473; 6320285200:02:000:0295; 6320255300:01:000:0758; 6320285200:02:003:0138; 6320285200:02:003:0203; 6320285200:02:003:0142; 6320285200:02:003:0207; 6320285200:02:003:0129; 6320285200:02:003:0217; 6320285200:02:003:0081; 6320285200:02:003:0152; 6320285200:02:003:0113; 6320285200:02:003:0214; 6320285200:02:003:0233; 6320285200:02:003:0270; 6320285200:02:003:0079; 6320285200:02:003:0124; 6320285200:02:003:0075; 6320285200:02:003:0184; 6320285200:02:003:0112; 6321755600:02:002:0121; 6320285200:02:003:0088; 6321755600:02:002:0120; 6320285200:02:003:0216; 6320285200:02:003:0137; 6320285200:02:003:0206; 6320285200:02:003:0123; 6320285200:02:003:0106; 6320285200:02:003:0168; 6320285200:02:003:0121; 6320285200:02:003:0183; 6320285200:02:003:0269; 6320285200:02:003:0144; 6320285200:02:003:0208; 6320285200:02:003:0153; 6320285200:02:003:0229; 6320285200:02:003:0063; 6320285200:02:003:0222; 6320285200:02:003:0069; 6320285200:02:003:0098; 6320285200:02:003:0099; 6320285200:02:003:0101; 6320285200:02:003:0193; 6320285200:02:003:0072; 6320285200:02:003:0166; 6320285200:02:003:0223; 6320285200:02:003:0161; 6320285200:02:003:0175; 6320285200:02:003:0173; 6320285200:02:003:0176; 6320285200:02:003:0118; 6320285200:02:003:0162; 6320285200:02:003:0196; 6320285200:02:003:0169; 6320285200:02:003:0147; 6320285200:02:003:0119; 6320285200:02:003:0149; 6320285200:02:003:0068; 6320285200:02:003:0125; 6320285200:02:003:0077; 6320285200:02:003:0066; 6320285200:02:003:0172; 6320285200:02:003:0170; 6320285200:02:003:0171; 6320285200:02:003:0074; 6320285200:02:003:0086; 6320285200:02:003:0154; 6320285200:02:003:0167; 6320285200:02:003:0087; 6320285200:02:003:0070; 6320285200:02:003:0224; 6320285200:02:003:0073; 6320285200:02:003:0250; 6320285200:02:003:0230; 6320285200:02:003:0231; 6320285200:02:003:0228; 6320285200:02:003:0067; 6320285200:02:003:0126; 6320285200:02:003:0185; 6320285200:02:003:0263; 6320285200:02:003:0261; 6320285200:02:003:0205; 6320285200:02:003:0202; 6320285200:02:003:0201; 6320285200:02:003:0058; 6320285200:02:000:0283; 6320285200:02:003:0253; 6320285200:02:003:0131; 6320285200:02:000:0199; 6320285200:03:000:0292; 6320285200:02:000:0316; 6320285200:02:000:0315; 6320285200:02:000:0314; 6320285200:02:003:0082; 6320285200:02:000:0286; 6320285200:02:000:0279; 6320285200:02:003:0120; 6320285200:02:000:0237; 6320285200:02:000:0282; 6320285200:02:000:0271; 6320285200:02:000:0281; 6320285200:02:000:0307; 6320285200:02:000:0288; 6320285200:02:000:0285; 6320285200:02:000:0284; 6320285200:02:000:0198; 6320285200:02:003:0265; 6320285200:02:000:0310; 6320285200:02:000:0192; 6320285200:02:003:0051; 6320285200:02:003:0049; 6320285200:02:003:0226; 6320285200:02:000:0304; 6320285200:02:000:0305; 6320285200:02:000: 0277.
Рішенням LII сесії VIII скликання Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області №2301-VIII від 23 січня 2024 р. відповідно до підпункту 12.3.7 пункту 12.3 статті 12; пункту 283.2 статті 283, пункту 288.8 статті 288; підпункту 69.33 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (у редакції Закону України від 1 квітня 2023 року N° 3050-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно») вирішено земельні ділянки згідно Додатку 1, що використовуються на території Донецької селищної територіальної громади визнати непридатними до використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та надати пільги зі сплати (звільнити зі сплати) місцевих податків та зборів (екологічного податку, плати за землю, єдиного податку 4-ї групи та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно) з 01 січня 2024 року, діє до 13 грудня 2024 року або до останнього числа місяця, на який припадає дата, що настає раніше: - дата скасування відповідного рішення, - дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання. Відповідно до Додатку №1 до вказаного Рішення, зазначені вище земельні ділянки визнано непридатними до використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та щодо них надано пільги зі сплати (звільнити зі сплати) місцевих податків та зборів.
Рішенням LХII сесії VIII скликання Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області №2795-VIII від 17 вересня 2024 року «Про розгляд вимоги відділу поліції №1 Ізюмського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо позбавлення права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами» вирішено підтримати вимогу від 19.08.2024 № 13615/119-68/2024 відділу поліції № 1 Ізюмського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо позбавлення права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами Приватне підприємство «Укрбалпром» та Приватне підприємство «Явірське» (пункт 1). Позбавити права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами Приватне підприємство «Явірське», що встановлена рішеннями Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області (пункт 2).
Позивач, вважаючи Рішення LХII сесії VIII скликання Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області №2795-VIII від 17 вересня 2024 року «Про розгляд вимоги відділу поліції №1 Ізюмського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо позбавлення права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами» протиправним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся до суду з цим позовом.
V. Мотиви з яких виходить суд.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Основним документом, що регулює земельні відносини в Україні, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-111.
За приписами ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
Плата за землю справляється відповідно до закону.
Положенням п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Положенням п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
За приписами п. 269.1 ст. 269 ПК України
Платниками плати за землю є:
1. платники земельного податку:
1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);
1.2. землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування;
2. платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Згідно з п. 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування платою за землю є:
1. об`єкти оподаткування земельним податком:
1.1. земельні ділянки, які перебувають у власності;
1.2. земельні частки (паї), які перебувають у власності;
1.3. земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування;
2. об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Відповідно п. 283.2 ст. 283 ПК України не сплачується податок за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, у випадку прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, визначеному цим Кодексом.
Ненарахування земельного податку за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, здійснюється протягом періоду, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та/або зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.
Відповідно п. 288.8 ст. 288 ПК України не нараховується орендна плата за договорами оренди земельних ділянок державної і комунальної власності, які непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, протягом періоду, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття рішення сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.
Як вбачається з норм п. 283.2 ст. 283 ПК України та п. 288.8 ст. 288 ПК України період, протягом якого діє пільга зі сплати місцевих податків та/або зборів, завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.
Отже згідно зі ст. 12.3.7 Податкового кодексу України, право на податкові пільги базується на об`єктивній непридатності ділянок до використання, що не підтверджено в даному випадку.
Відповідно п.3 ч.1 ст. 1 Закону України «Про протимінну діяльність» розмінування (гуманітарне розмінування) - комплекс заходів, які проводяться операторами протимінної діяльності з метою ліквідації небезпек, пов`язаних із вибухонебезпечними предметами, включаючи нетехнічне та технічне обстеження територій, складення карт, виявлення, знешкодження та (або) знищення вибухонебезпечних предметів, маркування, підготовку документації після розмінування, надання громадам інформації щодо протимінної діяльності та передачу очищеної території.
До проведення розмінування (гуманітарного розмінування) залучаються фахівці з розмінування операторів протимінної діяльності.
Відповідно п.10 ч.1 ст. 1 Закону України «Про протимінну діяльність» оператори протимінної діяльності - уповноважені підрозділи центральних органів виконавчої влади, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, у тому числі міжнародні та іноземні, що залучаються до проведення заходів у сфері протимінної діяльності.
Зі змісту листа-вимоги Відділу поліції № 1 Ізюмського районного управління поліції в Харківській області вбачається, що в ході досудового розслідування по кримінальному провадженню 12023221080001031 від 14 грудня 2023 року за ознаками кримінального правопорушення злочину, передбаченого ч.2 ст. 271 КК України, встановлено, що на земельній ділянці, яка належить ПП «Явірське», посадовими особами ПП «Укрбалпром», діючі в супереч винесеної заборони щодо проведення сільськогосподарських робіт на земельних ділянках, розташованих на території Донецької селищної територіальної громади Ізюмського району Харківської області, цілеспрямовано здійснювались сільськогосподарські роботи на потенційно замінованій земельній ділянці, внаслідок чого відбувся підрив транспортного засобу- вантажного автомобіля «МАЗ» із цистерною на вибуховому пристрої, в наслідок чого водій автомобіля гр. ОСОБА_2 від отриманих травм загинув на місці. Тим самим, в діях посадових осіб ПП «Укрбалпром», вбачається порушення вимого законодавства про охорону праці. Зазначений факт є підставою вважати, що ПП «Укрбалпром» (ЄДРПОУ 34329054) та ПП «Явірське» (ЄДРПОУ 33201387), власником яких є ОСОБА_1 , здійснюють господарську діяльність, користуючись пільгою про несплату податків органам місцевого самоврядування у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Стаття 12.3.7 Податкового кодексу України, яка передбачає надання податкових пільг виключно за умови об`єктивної непридатності земель до використання. У випадку, якщо земельні ділянки фактично використовуються для господарської діяльності або є доступними для розмінування, підстав для надання пільг немає.
Стаття 283.2 Податкового кодексу України, яка закріплює, що право на звільнення від податку виникає лише за наявності фактичного стану непридатності земельних ділянок для використання.
Судом встановлено, що Рішенням LХII сесії VIII скликання Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області №2795-VIII від 17 вересня 2024 року «Про розгляд вимоги відділу поліції №1 Ізюмського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо позбавлення права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами» вирішено підтримати вимогу від 19.08.2024 № 13615/119-68/2024 відділу поліції № 1 Ізюмського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області щодо позбавлення права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами Приватне підприємство «Укрбалпром» та Приватне підприємство «Явірське» (пункт 1). Позбавити права на пільгу у сплаті податків у зв`язку з забрудненням земель вибухонебезпечними предметами Приватне підприємство «Явірське», що встановлена рішеннями Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області (пункт 2).
Рішенням LII сесії VIII скликання Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області №2301-VIII від 23 січня 2024 р. відповідно до підпункту 12.3.7 пункту 12.3 статті 12; пункту 283.2 статті 283, пункту 288.8 статті 288; підпункту 69.33 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (у редакції Закону України від 1 квітня 2023 року N° 3050-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно») вирішено земельні ділянки згідно Додатку 1, що використовуються на території Донецької селищної територіальної громади визнати непридатними до використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та надати пільги зі сплати (звільнити зі сплати) місцевих податків та зборів (екологічного податку, плати за землю, єдиного податку 4-ї групи та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно) з 01 січня 2024 року, діє до 13 грудня 2024 року або до останнього числа місяця, на який припадає дата, що настає раніше: - дата скасування відповідного рішення, - дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання. Відповідно до Додатку №1 до вказаного Рішення, зазначені вище земельні ділянки визнано непридатними до використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та щодо них надано пільги зі сплати (звільнити зі сплати) місцевих податків та зборів.
Згідно з Актом щодо виконання робіт з обстеження (очищення) ділянки місцевості сільськогосподарських угідь ПП «Явірське» на предмет наявності вибухонебезпечних предметів, які проводились у період з « 19» березня по « 24» серпня 2024 року операторами протимінної діяльності здійснювалось обстеження земельних ділянок, що, згідно п. 283.2 ст. 283 ПК України та п. 288.8 ст. 288 ПК України, є датою закінчення строку, протягом якого діє пільга.
В акті також зазначено, що земельна ділянка площею 276,88 га вважається безпечною.
Щодо посилань відповідача на Акт щодо виконання робіт з обстеження (очищення) ділянки місцевості сільськогосподарських угідь ПП «Явірське» на предмет наявності вибухонебезпечних предметів, які проводилися у період з « 19» березня по « 24» серпня 2024 року, що відповідні заходи проводилися піротехнічними підрозділами частини піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування АРЗ СП ГУ ДСНС України в Луганській області, а не операторами протимінної діяльності, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 ЗУ «Про протимінну діяльність в Україні» суб`єктами протимінної діяльності є: 1) національний орган з питань протимінної діяльності; 2) уповноважені органи виконавчої влади у сфері протимінної діяльності, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування; 3) центр протимінної діяльності та центр гуманітарного розмінування; 4) оператори протимінної діяльності.
Отже, відповідно до законодавства оператори протимінної діяльності є окремими суб`єктами протимінної діяльності.
З матеріалів справи вбачається, що Аварійно рятувальний загін спеціального призначення Головного управління ДСНС України у Луганській області є піротехнічним підрозділом частини піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування АРЗ СП ГУ ДСНС України в Луганській області та є оператором протимінної діяльності.
Відповідно до пункту 283.2 ст. 283 Податкового кодексу України не сплачується податок за земельні ділянки, непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, у випадку прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, визначеному цим Кодексом.
У відповідності до п. 292-.1-1 ст. 292-1 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/ або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди. Площі земельних ділянок, що перебувають у консервації, забруднені вибухонебезпечними предметами або непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, не є об`єктом оподаткування єдиним податком для платників єдиного податку четвертої групи на період консервації або на період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами, або на період, коли земельні ділянки були визнані потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.
Період, коли земельні ділянки визнаються потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, або дата визнання земельної ділянки придатною для використання.
Тобто, як вбачається з положень Податкового кодексу України, дата закінчення періоду коли земельні ділянки визнаються потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами прив`язано до дати початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності або дати визнання земельної ділянки придатною для використання.
Суд зазначає, що Аварійно рятувальний загін спеціального призначення Головного управління ДСНС України у Луганській області є піротехнічним підрозділом частини піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування АРЗ СП ГУ ДСНС України в Луганській області та є оператором протимінної діяльності.
Крім того, та обставина, що в Акті щодо виконання робіт з обстеження (очищення) ділянки місцевості сільськогосподарських угідь ПП «Явірське» на предмет наявності вибухонебезпечних предметів, які проводилися у період з « 19» березня по « 24» серпня 2024 року, зазначено про безпечність обстеженої ділянки станом на 24 серпня 2024 року свідчило про придатність земельних ділянок і про можливість їх використання в господарській діяльності на час виникнення спірних правовідносин.
Ураховуючи викладене вище, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд вважає, що адміністративний позов ПП «Явірське» до Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області необґрунтований та наявні правові підстави для залишення позовних вимог позивача без задоволення.
VI. Висновки суду.
Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частинами першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Надавши оцінку усім доказам в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні адміністративного позову.
VIІ. Розподіл судових витрат.
Розподіл судових витрать здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 19, 241-246, 255, 271, 272, 287, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства "Явірське" до Донецької селищної ради Ізюмського району Харківської області про визнання протиправним та скасування рішення - залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін:
Позивач Приватне підприємство "Явірське", місцезнаходження: вул.Центральна, буд. 168,с. Явірське, Ізюмський р-н, Харківська обл.,64224; код ЄДРПОУ 33201387.
Відповідач Донецька селищна рада Ізюмського району Харківської області, місцезнаходження: вул. Центральна, буд. 40,смт. Донець, Ізюмський район, Харківська область,64250; код ЄДРПОУ 04397112.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 22.07.2025.
Суддя О.В. Пасечнік
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2025 |
Оприлюднено | 24.07.2025 |
Номер документу | 129006039 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Пасечнік О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні