Герб України

Рішення від 23.07.2025 по справі 620/4626/25

Чернігівський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 липня 2025 року Чернігів Справа № 620/4626/25

Чернігівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом Комунального некомерційного підприємства "Нижинська центральна міська лікарня імені Миколи Галицького" Ніжинської міської ради Чернігівської області до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Комунальне підприємство "Школяр" Ніжинської міської ради Чернігівської області про визнання протиправним та скасування висновку,

У С Т А Н О В И В:

Комунальне некомерційне підприємство "Нижинська центральна міська лікарня імені Миколи Галицького" Ніжинської міської ради Чернігівської області звернулось до суду з позовом до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області про визнання протиправним та скасування висновку, в якому просить:

-визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби у Чернігівській області від 08.04.2025 року про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2025-02-26-007472-а.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що під час проведення процедури закупівлі UА-2025-02-26-007472-а позивачем у повній мірі дотримані принципи, визначені частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки тендерна документація та його дії відповідали вимогам Цивільного кодексу України, Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 29.04.2025 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Відповідачем поданий відзив на позов, в якому заперечує проти задоволення позову та вказує, щодо фактичних обставин справи наступне. Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 10 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами) Відповідачем здійснено моніторинг публічної закупівлі UА -2025-02- 26-007472-а, «Кейтерингові послуги (Послуги з організації харчування військовослужбовців (покращене) відповідно до норми № 5 - лікувальна) (ДК 021:2015 55520000-1- Кейтерингові послуги), очікуваною вартістю 4 619 000,00 грн, що підтверджується рішенням про такий моніторинг, а саме Наказом від 17.03.2025 № 16-3 «Про початок моніторингу процедури закупівлі» (далі - Наказ № 16-3). Підставою для проведення такого моніторингу слугували виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель (пункт 4 частини другої статті 8 Закону № 922), про що зазначено в додатку до Наказу №16-3. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, наявності закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог законодавства та обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі, повноти відображення інформації у річному плані закупівель та в оголошенні про закупівлю відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель, відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства, розгляду тендерних пропозицій з урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зі змінами, у редакції, чинній на момент проведення закупівлі (далі - Особливості), своєчасності укладення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922. За результатами моніторингу закупівлі UA-2025-02-26-007472-a Управлінням складено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 08.04.2025 (далі - Висновок від 08.04.2025), де зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: порушення вимог абзацу другого підпункту другого пункту 44 Особливостей який оприлюднено в електронній системі закупівель за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/ UA-2025-02-26-007472-a. Вимога Замовника щодо проходження працівниками учасника процедури закупівлі - санітарно-гігієнічне навчання зі здачею заліку з гігієнічних знань та відміткою про це в медичній книжці/медичній картці за самостійним рішенням Замовника була включена до вимог, які відносяться до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі «Послуги з організації харчування військовослужбовців (покращене) відповідно до норми №5 - лікувальна». На виконання вищезазначеної вимоги Замовника, учасником процедури закупівлі КП «Школяр» завантажено медичні книжки працівників учасника (файл «медичні книжки.рсf») з результатами проходження періодичних профілактичних медичних оглядів, проте відмітки про проходження санітарно- гігієнічного навчання зі здачею заліку з гігієнічних знань відсутні у документах тендерної пропозиції, чим порушено вимоги пункту 14 додатку № 2 «Технічна специфікація» до тендерної документації Замовника. Також в електронній системі закупівель у складі тендерної пропозиції КП «Школяр» відсутні сертифікати або посвідчення, що засвідчують успішне засвоєння необхідних знань щодо дотримання гігієнічних норм та навичок, а також, відсутні відповідні записи у особистих медичних книжках (медичних картках) працівників, які будуть задіяні для надання послуг за предметом закупівлі. Крім того, звертають увагу суду на те, що під час надання пояснень на запити Управління Замовником не надано жодного документального підтвердження виконання КП «Школяр» пункту 14 додатку № 2 «Технічна специфікація» до тендерної документації. Зауважують, що оцінка тендерних пропозицій здійснюється виключно на підставі поданих учасниками документів, тоді як КП «Школяр» подано документи, а саме копії протоколу гігієнічного навчання персоналу КП «Школяр» Ніжинської міської ради Чернігівської області та копії посадової інструкції кухарів, вже після підписання договору закупівлі, а також, після висновку про результати моніторингу, зокрема, в період оскарження висновку.

Позивач подав відповідь на відзив на позов, в якому наголошує, що жодний нормативно- правовий акт не містить заборони встановлювати конкретні технічні характеристики того чи іншого предмета закупівлі. Замовник при формуванні тендерної документації, зокрема, її технічної частини, керується особливостями предмета закупівлі та специфікою власної діяльності, як закладу. Вимога щодо підтвердження проходження працівниками санітарно- гігієнічного навчання та складання відповідних заліків з гігієнічних знань, дійсно сформульована безпосередньо Замовником та є абсолютно законною, чіткою, однозначною та не допускає розширеного тлумачення. Ця вимога спрямована саме на те, щоб гарантувати на етапі подання тендерних пропозицій факт належного гігієнічного стану персоналу учасника, що забезпечить безпечність та якість послуг, які є предметом закупівлі. На виконання цієї вимоги Замовника у тендерній документації щодо проходження санітарно- гігієнічного навчання з відміткою про це в медичній книжці/картці, КП Школяр у складі Тендерної пропозиції надає копії особистих медичних книжок працівників та відповідних медичних карт огляду осіб для визначення спроможності займатися відповідним видом діяльності за станом здоров`я (файл медичні книжки.рdf). Саме в медичних картах працівників міститься відмітка про проходження ними санітарно- гігієнічного навчання у вигляді штампу, із зазначенням організації, на базі якої проводилося таке навчання та здача заліку з гігієнічних знань, дати проходження, облікового номеру та підпису відповідальної особи. Проте відповідач, викладаючи висновки про результати проведеного моніторингу процедури закупівлі, на власний розсуд здійснив розширене тлумачення та доповнення вимог тендерної документації, зокрема щодо змісту пункту 14 додатку №2 Технічна специфікація. У цьому пункті Замовником було чітко зазначено, що персонал, який залучається до приготування їжі, повинен мати медичні книжки з результатами проходження періодичних профілактичних медичних оглядів та відмітку про проходження санітарно-гігієнічного навчання зі складанням заліку з гігієнічних знань. Водночас, у тендерній документації відсутня будь-яка вимога, шо така відмітка має бути здійснена саме оператором ринку, як це тлумачить Відповідач з посиланням на Закон України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів. Таке тлумачення з боку контролюючого органу фактично змінює зміст тендерної вимоги та підміняє її зміст положеннями іншого нормативного акту, який не був прямо зазначений у тендерній документації.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Комунальне підприємство "Школяр" Ніжинської міської ради Чернігівської області подала пояснення щодо позову, в яких підтримує позовні вимоги, заявлені позивачем. Вказує, що саме у медичних картах огляду кожного працівника, копії яких містяться у поданому файлі, є відмітки про проходження санітарно-гігієнічного навчання. Вказані відмітки містять інформацію про дату проходження навчання та складання заліку з гігієнічних знань, найменування організації, на базі якої проводилося таке навчання, обліковий номер, а також особистий підпис відповідальної особи, яка проводила перевірку знань. Таким чином, зазначені документи є повними, належними, достовірними і безумовно відповідають формальним та сутнісним вимогам, сформульованим Замовником у тендерній документації.

Також зазначають, що втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим виключно у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів). Оскаржуваний висновок про результати моніторингу закупівлі не містить доказів та відомостей про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою відповідача про розірвання укладеного за результатами проведеного тендеру договору.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

26.02.2025 Комунальним некомерційним підприємством "Ніжинська центральна міська лікарня імені Миколи Галицького" Ніжинської міської ради Чернігівської області (далі - Позивач) на підставі статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі" та пункту 24 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022 було оголошено про проведення відкритих торгів з особливостями по предмету ДК 021:2015 (55520000-1) Кейтерингові послуги (Послуги з організації харчування військовослужбовців (покращене) відповідно до норми №5 - лікувальна), очікувана вартість - 4 619 000,00 грн, ідентифікатор закупівлі - UА-2025-02-26-007472-а (далі - Закупівля).

Згідно з тендерною документацією, кінцевий строк подання тендерних пропозицій - 06.03.2025 о 10:00.

Відповідно до реєстру отриманих тендерних пропозицій, для участі у Закупівлі пропозицію було подано єдиним учасником Комунальним підприємством "Школяр" Ніжинської міської ради Чернігівської області (далі - КП "Школяр"). Ціна остаточної тендерної пропозиції - 4 619 000,00 грн.

За результатами розгляду Позивачем тендерної пропозиції КП "Школяр" 11.03.2025 було розміщено протокольне рішення про визнання КП "Школяр" переможцем Закупівлі та прийнято рішення про намір укласти договір про Закупівлю.

17.03.2025 між сторонами було укладено договір №96 про надання кейтерингових послуг (організації покращеного харчування військовослужбовців згідно з нормою №5 - лікувальною).

Наказом Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області «Про початок моніторингу закупівель» №16-3 від 17.03.2025 дану закупівлю було включено до переліку закупівель, які підлягають моніторингу щодо дотримання вимог чинного законодавства у сфері проведення публічних закупівель (т. 1 а.с. 78-79).

За результатами моніторингу закупівлі UА-2025-02-26-007472-а Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 08.04.2025 (а.с. 81-82), в якому зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: порушення вимог абзацу другого підпункту другого пункту 44 Особливостей, який оприлюднено в електронній системі закупівель за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/ UA-2025-02-26-007472-a.

Також у вказаному висновку зазначено, що з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області зобов`язує вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення.

Не погоджуючись з таким висновком позивач звернувся до суду за захистом свої прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи органом місцевого самоврядування, їх посадовою особою дій у межах компетенції, але не передбаченим способом, у не передбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускається бездіяльності.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України від 26.01.1993 №2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі Закон №2939-XII, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин), статтею 1 якого передбачено, що здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

За приписами частини першої статті 5 Закону №2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі Закон № 922-VIII).

Згідно пункту 14 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Пунктом 18 частини першої статті 1 Закону №922-VIII визначено, що переможець процедури закупівлі - це учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі.

Відповідно до частини першої статті 8 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Частиною шостою статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

За змістом частини сьомої статті 8 Закону № 922-VIII у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель шляхом їх моніторингу, за результатами здійснення якого посадовою особою складається висновок про результати моніторингу закупівлі. При виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю у висновку здійснює його опис та зазначає про спосіб його усунення та, з метою усунення виявленого під час моніторингу порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначає вимогу зобов`язального характеру у спосіб, встановлений законом.

Пунктом 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону 922-VIII, установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

На виконання вимог пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №922-VIII Кабінет Міністрів України постановою №1178 від 12.10.2022 затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі- Особливості, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Цими Особливостями було встановлено порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

Згідно пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

За приписами пунктів 31, 32 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Згідно частин 1 та 3 статті 22 Закону № 922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Пунктом 3 частини 2 статті 22 Закону № 922-VIII встановлено, що у тендерній документації зазначаються такі відомості інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.

Відтак саме замовник наділений повноваженнями щодо розроблення на основі вимог Закону №922-VIII,з урахуванням Особливостей, тендерної документації, якою самостійно визначаються конкретні умови закупівлі та спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Статтею 31 Закону №922-VIII визначений виключний перелік випадків за наявності яких замовник відхиляє тендерну пропозицію, зокрема, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Згідно пункту 36 Особливостей, якщо була подана одна тендерна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначених замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкриває всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції, крім інформації, визначеної пунктом 40 цих особливостей, не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною. Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється відповідно до частин третьої та четвертої статті 28 Закону.

Замовник розглядає таку тендерну пропозицію відповідно до вимог статті 29 Закону (положення частин другої, п`ятої - дев`ятої, одинадцятої, дванадцятої, чотирнадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п`ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей. Замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту щодо її відповідності вимогам тендерної документації.

Другим абзацом підпункту 2 пункту 44 Особливостей встановлено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: тендерна пропозиція:не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Суд зазначає, що ключовим правовим питанням у справі, щодо якого фактично виник спір, є з`ясування судом питання чи мало місце порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель при здійсненні закупівлі UА-2025-02-26-007472-а, послуги з організації харчування військовослужбовців (покращене) відповідно до норми №5 - лікувальна, очікувана вартість - 4 619 000,00 грн.

Судом встановлено, що при проведенні відповідачем моніторингу закупівлі UА-2025-02-26-007472-а встановлено порушення, а саме: порушення вимог абзацу другого підпункту другого пункту 44 Особливостей, який оприлюднено в електронній системі закупівель за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/ UA-2025-02-26-007472-a.

З матеріалів справи слідує, що 26.02.2025 Комунальним некомерційним підприємством "Ніжинська центральна міська лікарня імені Миколи Галицького" Ніжинської міської ради Чернігівської області (далі - Позивач) на підставі статті 10 Закону України "Про публічні закупівлі" та пункту 24 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022 було оголошено про проведення відкритих торгів з особливостями по предмету ДК 021:2015 (55520000-1) Кейтерингові послуги (Послуги з організації харчування військовослужбовців (покращене) відповідно до норми №5 - лікувальна), очікувана вартість - 4 619 000,00 грн, ідентифікатор закупівлі - UА-2025-02-26-007472-а (далі - Закупівля).

Відповідно до реєстру отриманих тендерних пропозицій, для участі у Закупівлі пропозицію було подано єдиним учасником Комунальним підприємством "Школяр" Ніжинської міської ради Чернігівської області (далі - КП "Школяр"). Ціна остаточної тендерної пропозиції - 4 619 000,00 грн.

За результатами розгляду Позивачем тендерної пропозиції КП "Школяр" 11.03.2025 було розміщено протокольне рішення про визнання КП "Школяр" переможцем Закупівлі та прийнято рішення про намір укласти договір про Закупівлю.

17.03.2025 між сторонами було укладено договір №96 про надання кейтерингових послуг (організації покращеного харчування військовослужбовців згідно з нормою №5 - лікувальною).

Проте за результатами моніторингу закупівлі UА-2025-02-26-007472-а Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі від 08.04.2025, в якому зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: порушення вимог абзацу другого підпункту другого пункту 44 Особливостей, який оприлюднено в електронній системі закупівель за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/ UA-2025-02-26-007472-a.

Зі змісту висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 08.04.2025 слідує, що згідно з вимогами пункту 14 додатку № 2 «Технічна специфікація» до тендерної документації Замовником передбачено, що «...надавач послуг повинен забезпечити контроль за дотриманням працівниками правил особистої гігієни, дотримання санітарно-гігієнічних заходів. Персонал, який планується залучати безпосередньо до приготування їжі, повинен мати медичні книжки з результатами проходження періодичних профілактичних медичних оглядів, та інші необхідні документи. Персонал повинен пройти санітарно гігієнічне навчання зі здачею заліку з гігієнічних знань та відміткою про це в медичній книжці/медичній картці...». Слід зазначити, що нормами частини першої статті 48 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23 грудня 1997 року № 771/97- ВР, зі змінами, передбачені вимоги до гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами, зокрема: «...Оператори ринку дотримуються таких вимог щодо гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами: 1) на потужності допускається персонал, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами та пройшов у цього оператора ринку навчання з питань гігієни персоналу, що підтверджено відповідними записами цього оператора ринку; 2) персонал потужностей періодично проходить навчання щодо гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів у цього оператора ринку. Періодичність такого навчання встановлюється самим оператором ринку...». Розділом V «Процедури, які забезпечують ефективне функціонування системи управління безпечністю харчових продуктів» Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)» від 01.10.2012 № 590 встановлено, що «...Оператор ринку має забезпечити обізнаність персоналу з визначеними (ідентифікованими) небезпечними факторами (у разі їх наявності), критичними для безпечності властивостями процесів переробки, зберігання, транспортування, а також із запобіжними та коригувальними заходами, задокументованими процедурами, які використовуються оператором ринку... Згідно з вимогами належної практики виробництва персонал, який залучений до виробництва харчових продуктів, у тому числі при їх зберіганні та транспортуванні, має бути поінформований у письмовому вигляді про його обов`язки, відповідальність та повноваження. З цією метою на потужностях для персоналу, включно з сезонними і тимчасовими працівниками, розробляються навчальні програми, які охоплюють питання системи НАССР і програм-передумов відповідно до їх сфери діяльності.... Навчання персоналу потужностей проводяться перед тим, як він має приступити до роботи, і надалі періодично залежно від результатів оцінювання ризику. Також запроваджується перевірка ефективності його навчання; звертається увага на виконання ним засвоєних навичок на практиці...». В електронній системі закупівель у складі тендерної пропозиції КП «Школяр» надано документи (файл «6.Про державну реєстрацію потужностей.pdf»), якими учасником закупівлі КП «Школяр» підтверджено проведення державної реєстрації потужностей з присвоєнням особистого реєстраційного номеру потужностей. Отже, на виконання вищезазначеної вимоги Замовника, учасником процедури закупівлі КП «Школяр» завантажено медичні книжки працівників учасника (файл «медичні книжки.pdf») з результатами проходження періодичних профілактичних медичних оглядів, проте відмітки про проходження санітарно-гігієнічного навчання зі здачею заліку з гігієнічних знань відсутні у документах тендерної пропозиції, чим порушено вимоги пункту 14 додатку № 2 «Технічна специфікація» до тендерної документації Замовника. На запит Управління Замовником надано пояснення, які не спростовують вищезазначеного порушення, оскільки згідно з нормами чинного законодавства персонал учасника повинен бути поінформований у письмовому вигляді про його обов`язки, відповідальність та повноваження за результатами проходження навчання з питань гігієни персоналу, що має бути підтверджено відповідними записами КП «Школяр», як оператора ринку. Отже, враховуючи вищезазначене, Замовник в порушення вимог абзацу другого підпункту другого пункту 44 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі КП «Школяр», як таку, що не відповідала умовам технічної специфікації щодо предмета закупівлі. Натомість, Замовником опубліковано повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 11.03.2025 та протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 11.03.2025 б/н про визначення КП «Школяр» переможцем процедури закупівлі. В результаті чого Замовником укладено з КП «Школяр» договір про надання послуг від 17.03.2025 № 96."

Проте суд не погоджується з таким висновком відповідача з наступних підстав.

Пунктом 6 розділу 3 Тендерної документації визначено, що вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) учасники процедури закупівлі повинні надати згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації.

Відповідно до пункту 14 додатку 2 до Тендерної документації "Технічна специфікація", надавач послуг повинен забезпечити контроль за дотриманням працівниками правил особистої гігієни, дотримання санітарно-гігієнічних заходів. Персонал, який планується залучати безпосередньо до приготування їжі, повинен мати медичні книжки з результатами проходження періодичних профілактичних медичних оглядів, та інші необхідні документи. Персонал повинен пройти санітарно - гігієнічне навчання зі здачею заліку з гігієнічних знань та відміткою про це в медичній книжці/медичній картці.

В пункті 1.2 додатку 1 до Тендерної документації "Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції" також міститься така ж вимога: Окремо у складі пропозиції учасник повинен надати на працівників:

- копії документів, що підтверджують трудові відносини між учасником та його працівниками;

- копії особових медичних книжок персоналу відповідно до Наказу МОЗ України від 21.02.2013 № 150 - із відміткою про допуск до роботи та результати проходження періодичних профілактичних медичних оглядів - стосується виключно тих працівників, які безпосередньо беруть участь у приготуванні їжі.

Персонал повинен пройти санітарно - гігієнічне навчання зі здачею заліку з гігієнічних знань та відміткою про це в медичній книжці/медичній картці.

Відповідач обґрунтовує свій висновок тим, що відповідно до частини першої статті 48 Закону України від 23 грудня 1997 року № 771/97-ВР (зі змінами) «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» оператори ринку зобов`язані дотримуватися низки вимог щодо гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами. Зокрема, законодавство вимагає, щоб до роботи у відповідній зоні допускалися лише ті працівники, які не мають медичних або інших протипоказань до роботи з харчовими продуктами, а також пройшли навчання з питань гігієни персоналу безпосередньо у цього оператора ринку, що має бути підтверджено відповідними записами самого оператора. Крім цього встановлено вимогу про періодичність такого навчання, яка визначається оператором ринку самостійно, виходячи з особливостей його виробничого процесу та інших внутрішніх критеріїв.

Проте суд зауважує, що чинне законодавство України не встановлює конкретних особливих вимог щодо форми, змісту чи способу ведення оператором ринку таких записів про проходження навчання персоналу з питань гігієни; не містить жодних конкретних приписів, які б визначали обов`язковий документ чи формат, у якому ці записи повинні вестися.

Не передбачено законодавством в сфері закупівель також і обов`язковості затвердження таких записів у певній типовій формі або ж спеціальному документі, а отже, на думку суду, оператори ринку мають право на власний розсуд, у межах своєї внутрішньої документації та відповідних локальних нормативних актів, визначати як конкретні форми таких записів, так і спосіб їхнього ведення та зберігання.

Отже суд вважає, що Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» передбачено загальну норму щодо необхідності підтвердження записами факту проходження працівниками навчання з питань гігієни, однак при цьому повністю залишено на розсуд оператора ринку визначення конкретних механізмів, форм і документів, у яких мають бути відображені зазначені записи, а тому оператор ринку має повне право обирати найбільш зручний і практично ефективний спосіб фіксації проходження персоналом відповідного навчання, виходячи з принципів належного документування та можливості надання цих записів для перевірки уповноваженим контролюючим органам.

Як слідує з матеріалів справи на виконання вимоги Тендерної документації щодо проходження санітарно-гігієнічного навчання з відміткою про це в медичній книжці/картці, КП "Школяр" у складі Тендерної пропозиції надав копії особистих медичних книжок всіх працівників, які були ним вказані в довідці на підтвердження кваліфікаційного критерію про наявність працівників відповідної кваліфікації, та відповідних медичних карт огляду осіб для визначення спроможності займатися відповідним видом діяльності за станом здоров`я (файл "медичні книжки.pdf").

В медичних картках всіх працівників міститься відмітка, про проходження ними санітарно-гігієнічного навчання у вигляді штампу, із зазначенням організації, на базі якої проводилося таке навчання та здача заліку з гігієнічних знань, дати проходження, облікового номеру та підпису відповідальної особи.

Матеріали справи також містять протокол гігієнічного навчання персоналу КП "Школяр", проведеного безпосередньо у цього оператора ринку, який містить належні відмітки оператора ринку про дату, тему проведення навчань, перелік працівників, які пройшли відповідні інструктажі, та їхні особисті підписи про ознайомлення, копію посадової інструкції для кухарів.

Крім того суд зауважує, що позивачем у Тендерній документації викладено вимогу «Персонал повинен пройти санітарно-гігієнічне навчання зі здачею заліку з гігієнічних знань та відміткою про це в медичній книжці/медичній картці».

Отже, аналізуючи зміст цієї вимоги, позивачем чітко визначено місце, де має бути зроблено відповідну відмітку про проходження санітарно-гігієнічного навчання, а також встановлено вимогу про підтвердження власне самого факту проходження такого навчання.

Водночас у тендерній документації позивача відсутні конкретні вимоги або обмеження щодо

того, яким саме суб`єктом чи якою установою повинно бути проведене відповідне санітарно-гігієнічне навчання працівників учасника закупівлі.

Також з листа Ніжинського міськрайонного відділу лабораторних досліджень №18-8/455 від 16.04.2025 слідує, що санітарно-гігієнічне навчання проводилося ними відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 01.10.2012 № 590 "Вимоги щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)", наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України N92347 від 17.11.2020 "Методичні настанови щодо розроблення, запровадження та використання постійно діючих процедур, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках у закладах освіти". Застосовуються різні навчальні програми для різних категорій працівників, відповідно до їх функціоналу. Результати навчання оформлюються протоколами, а також вносяться до медичної книжки працівника.

Саме про проходження такого додаткового навчання у медичних картках працівників Переможця було проставлено відповідні відмітки, що повністю відповідало вимогам Тендерної документації та конкретній вимозі.

За таких обставин, суд дійшов висновку про невідповідність оскаржуваного висновку як акта індивідуальної дії статті 19 Конституції України, що є підставою для визнання його протиправним і скасування.

Відповідно до частин першої та другої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Беручи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, виходячи із заявлених позовних вимог, аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.

При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби у Чернігівській області від 08.04.2025 про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2025-02-26-007472-а.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Північного офісу Держаудитслужби у Чернігівській області на користь Комунального некомерційного підприємства "Ніжинська центральна міська лікарня імені Миколи Галицького" Ніжинської міської ради Чернігівської області судовий збір у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Комунальне некомерційне підприємства "Ніжинська центральна міська лікарня імені Миколи Галицького" Ніжинської міської ради Чернігівської області (вул. Станіслава Прощенка, буд. 21, м. Ніжин, Ніжинський район, Чернігівська область, 16608, код ЄДРПОУ - 02774125).

Відповідач: Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (вул. Єлецька, буд. 11, м. Чернігів, Чернігівська область, 14000, код ЄДРПОУ - 40919597 ).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Комунальне підприємство "Школяр" Ніжинської міської ради Чернігівської області (вул. Прощенка Станіслава, буд. 21, м. Ніжин, Чернігівська область, код ЄДРПОУ - 14231950).

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.07.2025
Оприлюднено25.07.2025
Номер документу129041105
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —620/4626/25

Ухвала від 28.08.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 13.08.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 23.07.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 15.07.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 29.04.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні