Господарський суд житомирської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" липня 2025 р. м. Житомир Справа № 906/899/24
Господарський суд Житомирської області у складі судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Газарової Є.Д.
за участю представників сторін:
від позивача: Алєксійчук С.В., дов. №08/32567 від 29.12.2023
від відповідача: Плис О.А., голова ОСББ, виписка з ЄДР від 01.10.2024
від третьої особи на стороні відповідача-1: Дмитрієва Ж.А., адвокат, ордер серії АМ №1128294 від 07.05.2025 ( в засіданні 24.06.2025)
від третьої особи на стороні відповідача-2: не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Акціонерного товариства "Житомиробленерго"
до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гагаріна-5"
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні Відповідача ОСББ "Гагаріна-5":
- фізичної особи ОСОБА_1 ;
- фізичної особи ОСОБА_2
про стягнення 52 740,70 грн
Процесуальні дії по справі.
Господарський суд Житомирської області ухвалою від 29.08.2024 відкрив провадження у справі за позовом АТ "Житомиробленерго" до ОСББ "Гагаріна-5" про стягнення 52740, 70грн за правилами спрощеного позовного провадження.
Суд ухвалою від 19.12.2024 перейшов від спрощеного позовного провадження до розгляду справи №906/899/24 за правилами загального позовного провадженн.
Суд ухвалою від 24.03.2025 залучив до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні Відповідача ОСББ "Гагаріна-5".
Суд ухвалою від 12.05.2025 закрив підготовче провадження.
Суд в засіданні 27.05.2025 заслухав пояснення щодо виявленого порушення у сфері споживання електричної енергії працівника АТ "Житомиробленерго" електромонтера з ДОПО ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , а також особу яка допустила на об`єкт перевірки від ОСББ " Гагаріна-5" - Горбика В. О .
В судовому засіданні 24.06.2025 Суд дослідив докази наявні в матеріалах справи та відклав стадію ухвалення та проголошення судового рішення до 14:30 год. 07.07.2025.
У судовому засіданні 07.07.2025 Суд перейшов зі стадії ухвалення та проголошення судового рішення до стадії з`ясування обставин справи та дослідження доказів.
У судовому засіданні 21.07.2025 Суд дослідив розрахунок стягуваної суми за додатково наданими поясненнями на вимоги ухвали суду від 07.07.2025 від 09.07.2025 ( вх. № г/с 8803 від 10.07.2025), заслухав представників щодо підтримки доводів та заперечень щодо предмету спору, викладених на стадії судових дебатів та ухвалив перейти до стадії ухвалення та проголошення судового рішення, відклавши судове засідання до 12:00 год. 24.07.2025.
В судовому засіданні 24.07.2025 Суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення суду про часткове задоволення позову.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Акціонерне товариство "Житомиробленерго" звернулося з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гагаріна-5" стягнення 52740,70грн (далі - Позивач та Відповідач).
В обґрунтування фактичних підстав позову Позивач посилається на наявність договірних відносин з Відповідачем, опосередкованих Договором споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії № 1553 від 02.09.2020. 12.12.2023 представники Позивача в присутності Горбика В.О. (особи, що допустила до об`єкта) провели контрольний огляд об`єкта по вулиці Юрія Вороного, 5 у м. Житомирі , в результаті якого виявили порушення п.п. 7 п.8.2.4 Правил роздрібного ринку електричної енергії, шляхом самовільного позаоблікового підключення до мереж, що не є власністю оператора системи розподілу з порушенням схеми обліку. На місці виявленого порушення працівниками Позивача складено Акт про порушення ПРРЕЕ № 03497-23 від 12.12.2023, який вручено представнику Відповідачу, про що доводить підпис останнього. Копію Акту про порушення ПРРЕЕ № 03497-23 від 12.12.2023 надіслано 14.12.2023 рекомендованим листом на юридичну адресу Відповідача. На засіданні комісії Житомирського РЕМ з розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ, яке відбулось 17.01.2024 у присутності голови ОСББ "Гагаріна-5" Плис О.А., розглянуто Акт про порушення ПРРЕЕ № 03497-23 від 12.12.2023 , визнано його правомірним, а споживача причетним до порушення, вирішено провести нарахування у відповідності до вимог п.8.4.13 ПРРЕЕ, затверджених Постановою № 312 від 14.03.2018 із змінами та доповненнями від 27.07.2019 виходячи з найменшого допустимого струму, який може протікати через поперечну площу перерізу проводів, що використані у схемі самовільного підключення до електричної мережі, згідно з главою 1.3 ПУЕ. Кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалось з порушенням вимог ПРРЕЕ визначається за період з дати останньої технічної перевірки ( 20.06.2023) до дати виявлення порушення. За розрахунками Позивача загальна сума необлікованої електричної енергії склала 52 740,70 грн. Рішення комісії Житомирського РЕМ з розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ оформлено протоколом № 01/01-24 від 17.01.2024, однак голова ОСББ "Гагаріна-5" Плис О.А. відмовилися від отримання документів. Додатково Позивач звертає увагу, що визначення обсягу та вартості електричної енергії необлікованої внаслідок порушення споживачем ПРЕЕ здійснено згідно п. 8.4.1 цих Правил про те, що у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у п.п. 6-8 п.8.4.2 Правил, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення за відповідною формулою.
У відзиві на позов ОСББ "Гагаріна-5" вимоги останнього не визнає , вказуючи на те, що в Акті про порушення ПРРЕЕ № 03497-23 від 12.12.2023 не вказано , де саме відбулося самовільне підключення , тоді як Відповідач відповідає за освітлення сходових клітин і на кожному поверсі є світильник , який приєднаний до загальної системи освітлення день/ніч і вмикається та вимикається автоматично. Самовільне підключення було встановлено в тамбурі відокремленого дверима від загальної частини сходової клітини площею 1 кв.м власниками 2 квартир у вигляді лампочки 60 вт та вимикача, тому це вплинуло на визначення відповідального за це порушення. Про підключення освітлення в тамбурі двома свіввласниками було наголошено на засіданні комісії Позивача з розгляду актів про порушення 17.01.2024, а також про необґрунтованість стягуваної суми в розмірі 52740,70грн за використання лампочки 60вт протягом шести місяців. Так за шість місяців освітлення тамбура площею 1 кв.м. лампочкою в 60вт складає суму, рівну освітленню цілого будинку за 27 місяців.
У відповіді на відзив Акціонерне товариство "Житомиробленерго" наполягає на доводах позову про те, що згідно з п.п. 4,13 ст. 77 Закону України " Про ринок електричної енергії" правопорушенням на ринку електричної енергії є самовільне підключення до об`єктів електроенергетики та споживання електричної енергії без приладів обліку. Згідно Акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін (додаток № 6.1 до Договору № 1553 від 02.09.2020), межа балансової належності електромереж на кінцівках КЛ-0,4кВ в РУ-0,4 кВ ТП-117. ОСББ "Гагаріна-5" несе відповідальність за технічний стан та експлуатацію КЛ-0,4 кВ від РУ-0,4 кВ ТП-117 до РЩ-0,4 кВ ж/б за адресою вул. Гагаріна, буд. 5, РЩ-0,4 кВ, засоби обліку, пломби на них внутрішньо будинкових електро мереж ж/б. Наведеним підтверджується, що Відповідач несе відповідальність за все внутрішньо будинкове електричне обладнання за межею розподілу. За умовою пп. 20 п.5.5.5 Договору Відповідач зобов`язаний не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодувати збитки, завдані оператору системи, у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача. У Відповідача 12.12.2023 виявлено порушення п.п. 7 п.8.2.4 ПРРЕЕ шляхом самовільного позаоблікового підключення до електромереж, що не є власністю оператора системи розподілу з порушенням схеми обліку, яке оформлено Актом про порушення ПРЕЕ № 03497-23. Враховуючи викладене, саме ОСББ "Гагаріна-5" є належним відповідачем за цим позовом.
У поясненнях третьої особи ОСОБА_1 йдеться про те, що вона проживає в квартирі АДРЕСА_1 з часу введення його в експлуатацію та заселенню мешканцями. з 11 квітня 1994 року квартира НОМЕР_3 приватизована членами сім`ї третьої особи. У технічному паспорті на квартиру НОМЕР_3 позначена вхідна група у квартири НОМЕР_2 та НОМЕР_3 . Тамбур на початку 90-х років встановив власник квартири НОМЕР_2 . Стосовно освітлення в тамбурі , то при будівництві будинку на кожному поверсі було встановлено по дві лампочки , одна з яких і влаштована в межах такого тамбуру.
Правом подати письмові пояснення щодо предмету спору та взяти участь у змагальному процесі не скористалась фізична особа ОСОБА_2 , попри вжиті Судом заходи щодо повідомлення третьої особи про розгляд цієї справи.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
02 вересня 2020 року між Акціонерним товариством "Житомиробленерго" та ОСББ "Гагаріна-5" укладено Договір № 1553 споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії ( а. с. 18).
За умовою п.2.2 Договору №1553 від 02.09.2020 відомості про засіб (засоби) вимірювання обсягу електричної енергії, що використовується на об`єкті споживача, зазначаються разом із енергетичними ідентифікаційними кодами (ЕІС кодами) в додатку 3.1 до цього Договору.
Облік ( у тому числі приладовий) електричної енергії , що передається Оператором системи розподілу та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії № 311. За розрахункову одиницю розподіленого та спожитого обсягу електричної енергії береться одна кіловат година ( кВт.год) (п.3.1 Договору № 1553 від 02.09.2020).
Постачальник послуг комерційного обліку та оператор системи розподілу мають право здійснювати контрольні зняття показів лічильника електричної енергії Споживача . Оператор системи розподілу не рідше одного разу на шість місяців здійснює контрольне зняття показів лічильника електричної енергії та формує обсяг розподіленої та спожитої електричної енергії по Споживачу за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника електричної енергії, з урахуванням його фактичних показань ( п.3.6 Договору № 1553 від 02.09.2020).
У разі виявлення однією із Сторін порушень умов Договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, на місця оформляється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох Сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження (п.8.9 Договору № 1553 від 02.09.2020).
Додатком № 3.1 до Договору № 1553 від 02.09.2020 погоджено відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії, що використовуються на об`єктах споживача у будинку № 5 по вулиці Гагаріна у м. Житомирі. Згідно додатку № 3.1 об`єкту - сходи присвоєно ЕІС код 62Z0480567984832, балансова належність ТП-117 (ЖРЕМ), дозволена потужність 3,0кВт, лічильник НІК 2301АП1 №0662963, місце встановлення - ел. щитова (приміщення), режим роботи - 24 год. на добу 7 днів на тиждень, ступінь напруги -0,4, клас напруги - 2, тарифна група - 8, примітка А (а.с. 21).
Додатком № 6.1 до Договору № 1553 від 02.09.2020 погоджено Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін по об`єкту 62Z1207722270186, 62Z0480567984832, ліфт, сходи за адресою: вул. Гагаріна , буд. 5. Згідно Акту "Споживач" несе відповідальність за технічний ста експлуатацію КЛ-0,4 кВ від РУ-0,4кВ ТП-117 до РЩ-0,4 кВ ж/б, РЩ-0,4 кВ, засоби обліку, пломби на них внутрішньобудинкових ел.мереж ж/б. ( а с. 77).
Додатком № 7 до Договору № 1553 від 02.09.2020 погоджено однолінійну схему електропостачання по об`єкту по об`єкту 62Z1207722270186, 62Z0480567984832, ліфт, сходи за адресою: вул. Гагаріна , буд. 5 ( а.с. 79).
Судом встановлено, що 20.06.2023 було складено Акт № 363302 про пломбування та технічну перевірку вузла обліку електричної енергії ( а.с.14). Згідно Акту № 363302 від 20.06.2023 назва точки обліку - сходи, місце встановлення вузла обліку електричної енергії - ГРЩ-0,4кВт, точка приєднання до мереж - РУ-0,4 кВт ТП-117, дозволена потужність об`єкту - 3 кВт, ввідний кабель від межі балансової належності АВВГ4 до місця встановлення ЗВТ змонтовано - кабель в трубі ( а.с. 14).
Як встановив Суд, 12.12.2023 працівники Житомиробленерго виявили порушення п. 8.4.2 підп. 7 Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ) - самовільне позаоблікове підключення електропроводки до електричної мережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку у будинку № 5 по вулиці Гагаріна при огляді сходового освітлення, про що складено Акт про порушення № 03497-23 о 13:10 год. за участю представника ОСББ "Гагаріна 5" Горбика В.О. ( а. с.13).
В Акті про порушення № 03497-23 від 12.12.2023 зафіксовано ділянку схеми самовільного підключення, визначивши точку вимірювання, зазначену у схемі електроживлення споживача літерою С, матеріал проводу (кабелю) -алюміній, переріз проводу (кабелю) - 2,5 мм, дозволена потужність споживання - 3,0кВт.
В Акті про порушення № 03497-23 від 12.12.2023 вказано про дату та час засідання комісії з його розгляду - 17.01.2024 о 9:30год. за адресою: пр. Селецький 3, буд.2 каб. 209, м. Житомир, а також, що виявлене порушення зафіксовано відеофіксацією. Акт про порушення № 03497-23 від 12.12.2023 підписано представником ОСББ "Гагаріна 5" Горбиком В.О. Другий примірник акту надіслано поштовим зв`язком.
17 січня 2024 відбулось засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, рішення якої оформлено протоколом № 01/01-24. Участь у засіданні комісії приймала голова ОСББ "Гагаріна 5" Плис О.А. ( далі - Рішення комісії від 17.01.2024).
Рішенням комісії від 17.01.2024 визнано Акт про порушення № 03497-23 від 12.12.2023, яким зафіксовано самовільне підключення споживачем струмоприймачів до мережі, що є власністю оператора системи, поза розрахунковими засобами обліку електроенергії з порушенням схеми обліку, правомірним. Згідно розрахунку обсяг необлікованої активної електричної енергії склав 6612 кВт/год, вартість - 52740,70грн. Голова ОСББ "Гагаріна 5" Плис О.А. відмовилася від отримання документів ( а. с. 27).
Згідно з розрахунком обсягу та вартості необлікованої електричної енергії до Акту про порушення № 03497-23 від 12.12.2023 нарахування здійснено за об`єктом сходи ( ЕІС код 62Z0480567984832) щодо освітлення сходових клітин на підставі п. 8.4.13 ПРРЕЕ (величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення), п.8.4.8 ПРРЕЕ ( кількість днів у періоді, за який здійснюється розрахунок) та п.8.4.7 ПРРЕЕ (вартість необлікованої електричної енергії ).
Так, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення визначена на рівні 38,016 кВт/год. Період, за який здійснено розрахунок охоплює час з 20.06.2023 до 12.12.2023 , що відповідає 174 дням. За цей період загальний розрахунковий обсяг споживання електричної енергії склав 6612,00кВт/год.
Вартість необлікованої електричної енергії визначено за тарифами червня - грудня 2023 року із нарахуванням ПДВ на загальну суму 52740,70грн (а.с. 25). Як встановив Суд із змісту додаткових пояснень АТ "Житомиробенерго" від 09.07.2025 ( вх. № г/с 8803 від 10.07.2025) тариф за необліковану електричну енергію складається з 3-х (трьох) ціноутворюючих складових: середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у відповідному місяці ; тариф на послуги з передачі; тариф на послуги з розподілу ( постанова НКРЕКП від 17.12.2021 № 2595). Такі складові тарифу як середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку та тариф на послуги з розподілу розміщені на офіційному сайті Позивача у відкритому доступі для споживачів, а вартість послуги з передачі - у відкритому доступі на офіційному сайті НКРЕКП.
АТ "Житомиробенерго" надіслало ОСББ "Гагаріна 5" на юридичну адресу претензію № 01/01-24 від 17.01.2024 про сплату 52740,70грн з доданими розрахунком обсягу та вартості необлікованої електричної енергії за Актом про порушення № 03497-23 від 12.12.2023, рахунком на відшкодування завданих збитків (за необліковану електроенергію) № 2702 від 17.01.2024, копією протоколу засідання комісії Житомирського РЕМ рекомендованою з повідомленням кореспонденцією за штрихкодовим ідентифікатором 1000902471387 (а.с.22-27). Докази отримання/неотримання ОСББ "Гагаріна 5" кореспонденції за штрихкодовим ідентифікатором 1000902471387 АТ "Житомиробенерго" до матеріалів позову не подано. В ході судового вирішення спору Голова ОСББ "Гагаріна 5" Плис О.А. заперечила факт отримання поштової кореспонденції Позивача, тому зі змістом документів, оформлених за результатами розгляду Акту про порушення № 03497-23 від 12.12.2023, зокрема в частині стягуваної суми, ознайомилась в ході судового вирішення спору.
В судовому засіданні 27.05.2025 за участю від ОСББ "Гагаріна 5" - Горбика В., як особи, яка допустила до об`єкта та спеціалістів від АТ "Житомиробенерго" - ОСОБА_3 (посв. №692 від 22.05.2028) та ОСОБА_4( посв. №699 від 30.11.2025), які проводили обстеження об`єкта електропостачання оглянуто відеофіксацію виявленого порушення ПРРЕЕ за об`єктом сходи ( ЕІС код 62Z0480567984832) щодо освітлення сходових клітин , яким підтверджується, що на сходовій клітці одного з під`їздів будинку в електричному щитку, розташованому на стіні, де є чотири окремі електролічильники, виявлено окрім чотирьох кабелів, які підключені до мереж, що є власністю оператора системи розподілу для обліку спожитої електричної енергії кожним із співвласників також є п`ятий кабель, який позаобліково підключений до мереж, що не є власністю оператора системи розподілу з порушенням схеми обліку для освітлення тамбурної зони, яка відокремлює квартири НОМЕР_3 та НОМЕР_4 у загальному коридорі від ліфта та сходового прольоту з окремим вимикачем.
З усних пояснень Голови ОСББ "Гагаріна 5" Плис О.А. встановлення рами тамбура та дверей, а також проведення кабелю для освітлення тамбурної зони здійснено силами та засобами власників квартир НОМЕР_2 та НОМЕР_3 ще до створення об`єднання з обмеженням доступу до нього представників об`єднання шляхом встановлення замка у двері тамбура.
Відеофіксацією підтверджується викладені пояснення Голови ОСББ "Гагаріна 5" Плис О.А. , зокрема факт відкривання дверей тамбуру мешканкою квартири НОМЕР_3 для огляду спеціалістами АТ "Житомиробенерго" - ОСОБА_3 (посв. №692 від 22.05.2028) та ОСОБА_4 (посв. №699 від 30.11.2025), які встановили факт самовільного підключення освітлення у тамбурі зі споживанням електричної енергії поза обліком квартирних лічильників, що відображено в Акті про порушення № 03497-23 від 12.12.2023.
Зі змісту пояснень третьої особи ОСОБА_1 , яка проживає в квартирі АДРЕСА_1 з часу введення його в експлуатацію та технічного паспорту на квартиру НОМЕР_3 , Суд встановив, що технічно існувала вхідна група у квартири НОМЕР_2 та НОМЕР_3 , тоді як тамбур влаштовано самовільно мешканцями. Факт встановлення колишнім власником квартири НОМЕР_2 цього тамбуру та щодо його освітлення в межах вирішення цього спору не встановлювався.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Правовідносини у сфері регулювання ринку електричної енергії врегульовано Законом України "Про ринок електричної енергії", Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 ( далі - Правила РРЕЕ) та іншими законодавчими актами.
Споживачем, згідно з п. 84 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" є , зокрема, юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
Так, юридична особа, створена шляхом об`єднання фізичних осіб - побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та/або господарську діяльність) визнається колективним побутовим споживачем ( (п. 62 ч.1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" ).
Аналогічне визначення терміну колективний побутовий споживач наведено у п. 1.1.2 розділу І Правил РРЕЕ).
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна (ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (далі - Закон)).
Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині [...] (ч. 2 ст. 382 ЦК України).
ОСББ як юридична особа ОСББ не має свого власного споживання. ОСББ, згідно з нормами чинного законодавства, сприяє отриманню співвласниками багатоквартирного будинку комунальних послуг, зокрема постачанню та розподілу електричної енергії. Ця електрична енергія постачається у багатоквартирний будинок виключно задля функціонування спільного майна співвласників (зокрема інженерно-технічних систем будинку, як то роботи індивідуального теплового пункту, котелень, підкачувальних насосів тощо) та для задоволення побутових (спільно-побутових) потреб співвласників (зокрема електропостачання ліфтів, освітлення місць загального користування та прибудинкової території тощо).
ОСББ має особливий статус, відмінний від інших юридичних осіб, оскільки створюється та функціонує як непідприємницьке товариство згідно з окремим Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", має статус неприбутковості, та не є суб`єктом господарювання, не використовує електричну енергію для власних потреб.
Отже, ОСББ в частині споживання електричної енергії на побутові потреби по аналогії закону підпадає під визначення "колективний побутовий споживач" електроенергії, у випадку, коли ці організації об`єднують мешканців у багатоквартирних будинках та діють в їхніх інтересах для забезпечення комфортних умов проживання у будинку.
Відповідна правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 30.11.2022 у справі № 916/3837/21 та підтримана у постановах від 13.02.2024 у справі № 922/1717/23 та від 22.10.2024 у справі № 912/2308/23. Схоже правове визначення юридичної особи, що створена шляхом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, за аналогією закону застосовано Верховним Судом у постановах від 22.01.2025 у cправі № 916/1071/24 та від 27.05.2025 у cправі № 916/2778/24, зокрема щодо правовідносин з постачання природного газу.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", співвласники зобов`язані разом з іншим забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна.
Згідно зі ст. 12 вказаного Закону, витрати на управління багатоквартирним будинком включають, зокрема, витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна.
У багатоквартирному будинку 5 по вулиці Ю. Вороного (колишня Гагаріна) обліковується окремо споживання електричної енергії у місцях загального користування в будинку (ліфти, сходові клітини), а також споживання електричної енергії побутовими споживачами житлового будинку - власниками квартир /нежитлових приміщень.
Мешканці житлового будинку індивідуально споживають електричну енергію, виходячи із показів окремих приладів обліку, встановлених окремо для кожної квартири.
Наявність індивідуальних договорів у мешканців будинку з постачальником електричної енергії жодним чином не спростовує факту того, що електроенергія, яка сплачується за утримання спільного майна, в тому числі місць загального користування з рахунків ОСББ витрачається в інтересах всіх співвласників.
Верховний Суд у постанові від 14.12.2021 у справі №922/3767/20 зазначив, що у контексті норм Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" від 01.06.2011 №869, електрична енергія, яка витрачається на технічні (загальні) потреби освітлення місць загального використання, ліфти, насосні станції підкачки води та інше, входить до комунальної послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Саме за комунальну електроенергію сплачує об`єднання співвласників багатоквартирного будинку. Оплата будь-якої іншої електричної енергії, яка витрачається не на технічні цілі зазначеними законодавчими актами не передбачена.
Отже ОСББ оплачує спожиту електричну енергію за освітлення сходових клітин для забезпечення потреб мешканців будинку без урахування кількості електроенергії, спожитої безпосередньо мешканцями будинку.
Щодо участі у спорі третіх осіб - власників квартир НОМЕР_2 та НОМЕР_3 у житловому будинку № 5 по вулиці Ю. Вороного (колишня Гагаріна).
Відповідно до ч.2 ст.383 ЦК України власник квартири може на свій розсуд здійснювати ремонт і зміни у квартирі, наданій йому для використання як єдиного цілого, - за умови, що ці зміни не призведуть до порушень прав власників інших квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку та не порушать санітарно-технічних вимог і правил експлуатації будинку.
Статтею 360 ЦК України передбачено, що співвласник відповідно до своєї частки у праві спільної часткової власності зобов`язаний брати участь у витратах на управління, утримання та збереження спільного майна, у сплаті податків, зборів (обов`язкових платежів), а також нести відповідальність перед третіми особами за зобов`язаннями, пов`язаними із спільним майном.
В свою чергу, місця загального користування - це всі допоміжні нежитлові приміщення в багатоквартирному будинку, такі як сходові клітини, міжквартирні майданчики, коридори (крім балконів), які є спільною власністю всіх власників квартир / нежитлових приміщень багатоквартирного будинку ( за змістом ст.1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку").
Відповідно до пункту 10.2.2 ПРРЕЕ точка розподілу електричної енергії колективному побутовому споживачу встановлюється на межі балансової належності електроустановок цього колективного побутового споживача.
Електроенергія від постачальника передається до кожної квартири в точці, на яку оформлено ЕІС-код на квартиру (там же розміщені і поквартирні лічильники, які розташовані на сходових клітинах будинку), що узгоджується з приписами абзацу 2 пункту 2.1.1 Правил РРЕЕ. Так само точка розподілу електричної енергії від постачальника до ОСББ розташована в місцях розташування точок, на які оформлені відповідні ЕІС-коди точок, та які пов`язані з лічильниками електроенергії на електрозабезпечення ліфту, лампочок освітлення місць загального користування, бойлерної та насосної станцій.
Суд встановив, що Додатком № 3.1 до Договору № 1553 від 02.09.2020 погоджено відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії, що використовуються на об`єктах споживача у будинку № 5 по вулиці Гагаріна у м. Житомирі. Згідно додатку № 3.1 об`єкту - сходи присвоєно ЕІС код 62Z0480567984832, балансова належність ТП-117 (ЖРЕМ), дозволена потужність 3,0кВт, лічильник НІК 2301АП1 №0662963, місце встановлення - ел. щитова (приміщення), режим роботи - 24 год. на добу 7 днів на тиждень, ступінь напруги -0,4, клас напруги - 2, тарифна група - 8, примітка А (а.с. 21).
Додатком № 6.1 до Договору № 1553 від 02.09.2020 погоджено Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін по об`єкту 62Z1207722270186, 62Z0480567984832, ліфт, сходи за адресою: вул. Гагаріна , буд. 5. Згідно Акту "Споживач" несе відповідальність за технічний ста експлуатацію КЛ-0,4 кВ від РУ-0,4кВ ТП-117 до РЩ-0,4 кВ ж/б, РЩ-0,4 кВ, засоби обліку, пломби на них внутрішньобудинкових ел.мереж ж/б ( а с. 77).
Додатком № 7 до Договору № 1553 від 02.09.2020 погоджено однолінійну схему електропостачання по об`єкту по об`єкту 62Z1207722270186, 62Z0480567984832, ліфт, сходи за адресою: вул. Гагаріна , буд. 5 ( а.с. 79).
Тобто ОСББ є відповідальним за належний технічний стан такого об`єкту як сходи ( ЕІС код 62Z0480567984832) та внутрішніх мереж до цього об`єкту, по яким розподіляється електрична енергія у житловому будинку № 5 по вулиці Ю. Вороного (колишня Гагаріна) до індивідуальних лічильників квартир.
В свою чергу, споживач зобов`язаний, зокрема, дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів (ч. 3 ст. 58 Закону України «Про ринок електричної енергії»).
Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку тощо) (ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії").
Згідно з приписами розділу XI Кодексу систем розподілу безобліковий відбір електричної енергії з системи розподілу, а також від технологічних мереж основного споживача не допускається.
Відповідно до пункту 5.5.5. глави 5.5. розділу V ПРРЕЕ споживач зобов`язаний, серед іншого:
- своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень;
- не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
ПРРЕЕ визначені поняття термінів «технічна перевірка» та «контрольний огляд засобу комерційного обліку».
Зокрема, технічна перевірка - це виконання комплексу робіт із метою визначення відповідності стану засобу обліку та/або таврування, параметрів часових зон чи роботи керуючої програми; відповідності стану електропроводки та електроустановок від межі балансової належності до точки обліку цим Правилам та іншим нормативно-правовим актам; виявлення самовільного підключення, використання «штучного нуля», порушення роботи засобу обліку електричної енергії.
Контрольний огляд засобу комерційного обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності засобу комерційного обліку (корпусу, скла, кріплення тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, індикаторів, зняття показів засобів комерційного обліку (у разі виконання функцій постачальника послуг комерційного обліку), а також з метою виявлення самовільних підключень без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій або оздоблювальних матеріалів.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 січня 2020 року у справі № 910/17955/17 вказано, що «приховане приєднання до електричної мережі (прихованою електропроводкою) можна виявити лише під час технічної перевірки, а не під час контрольних оглядів […] адже виявити факт прихованого підключення (прихованою електропроводкою) можна лише з використанням спеціальних технічних засобів або у зв`язку з частковим демонтажем будівельних конструкцій, оздоблювальних матеріалів».
В ході судового розгляду ОСББ "Гагаріна 5" не довело, що вживало заходи щодо демонтажу влаштованого власниками квартир НОМЕР_2 та НОМЕР_3 відокремленого тамбуру в загальному коридорі на дві квартири, в якому встановлені двері із замком , що обмежують доступ представників об`єднання до місця загального користування, з метою проведення його обстеження на предмет виявлення самовільно підключених струмоприймачів тощо.
Водночас Суд акцентує увагу ОСББ "Гагаріна 5" на місце виявлення порушення - електричний щиток, розташований на стіні, де є чотири окремі електролічильники, які підключені через окремі кабелі до мереж, що є власністю оператора системи розподілу для обліку спожитої електричної енергії кожним із співвласників та зайвий п`ятий кабель, який позаобліково підключений до мереж, що не є власністю оператора системи розподілу з порушенням схеми обліку для освітлення тамбурної зони, про яку йшлося вище. Тобто, влаштований співвласниками квартир НОМЕР_2 та НОМЕР_3 тамбур не перешкоджав виявленню зайвого кабелю в електричному щитку на відкритій сходовій клітині працівниками об`єднання у разі належного виконання ними вимог п.6.2 Договору № 1553 від 02.09.2020 про те, що споживач зобов`язується забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж , електроустановок та електроприладів.
За змістом п.п.1.1.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці України 09.01.98 N 4, забезпечити належний технічний стан та безпечну експлуатацію внутрішніх електромереж ОСББ "Гагаріна 5" мали працівники, з правом обслуговування діючих електроустановок споживачів напругою до 220 кВ включно.
Щодо аргументів голови ОСББ Оксани Плис в судовому засіданні 21.07.2025 щодо притягнення до майнової відповідальності усіх співвласників будинку за допущене одним чи кількома співвласниками законодавства у сфері електропостачання як несправедливе.
Електроенергія від постачальника передається до кожної квартири в точці, на який оформлено ЕІС-код на квартиру (там же розміщені і поквартирні лічильники, які розташовані на сходових клітках будинку). Так само точка розподілу електричної енергії від постачальника до ОСББ розташована в місцях розташування точок, на які оформлені відповідні ЕІС-коди точок, та які пов`язані з лічильниками електроенергії на електрозабезпечення ліфту, лампочок освітлення місць загального користування, бойлерної та насосної станції ( див. постанову Верховного Суду від 10.04.2024 у справі № 922/1242/23).
Оскільки факт споживання електричної енергії лампочкою 60в у тамбурі через провід (кабель), яким здійснене її самовільне підключення виявлено в місці загального користування, Суд не поділяє доводи ОСББ "Гагаріна 5" про те, що останнє не є належним відповідачем за позовом АТ "Житомиробленерго" , оскільки такими мали бути власники квартир НОМЕР_2 та НОМЕР_3 у цьому будинку.
Наявність матеріально-правової зацікавленості у ОСББ у правовідносинах, що виникають щодо будинку чи його складових, утримання, експлуатації та інших подібних питань є передумовою визнання за ОСББ самостійної процесуальної правосуб`єктності ( правоздатності та дієздатності ( ст. 44 ГПК України) (подібні висновки викладені у постанові КГС ВС від 07.11.2019 у справі № 910/11948/18, постанову КАС ВС від 14.03.2018 у справі № 815/219/17).
Щодо правомірності оформлення Акту про порушення ПРРЕЕ № 03497-23 від 12.12.2023.
Пункт 8.2.5. ПРРЕЕ містить як алгоритм дій стосовно складення та підписання акта про порушення, так і визначає коло осіб, які мають як складати (оформлювати) акт, так і його підписувати. Зокрема, ПРРЕЕ визначає таке коло осіб: 1) оператор системи, який (які) брали участь у перевірці; 2) споживач (представник споживача); 3) інша особа, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи); 4) незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо).
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. Якщо графи та рядки акта про порушення не стосуються виявленого порушення, у них проставляються прочерки (абз.10 п.8.2.5 гл.8.2 розд. VIII ПРРЕЕ).
Акт про порушення є службовим документом, що підтверджує факт порушення, носієм доказової інформації про виявлені представниками оператора системи розподілу порушення побутовими споживачами вимог законодавства. Акт про порушення не може бути оскаржений у судовому порядку, оскільки висновки, які в ньому містяться, самі собою не породжують для побутового споживача настання юридичних наслідків, не порушують його права та не породжують спірних правовідносин, у яких підлягає захисту порушене право побутового споживача ( аналогічні висновки у подібних правовідносинах викладено у постанові ВП ВС від 2 квітня 2019 року у справі № 904/1199/18).
Згідно п. 8.4.6 ПРРЕЕ у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 6 - 8 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави застосовуються за умови виявлення місця підключення до відповідних мереж, про що зазначається в акті про порушення та позначається на схемі (крім випадків, передбачених цим пунктом).
В акті про порушення зазначаються відомості про дії представників оператора системи, вжиті для виявлення місця підключення (наприклад, використання спеціальних технічних засобів (із зазначенням їх типу та способу застосування), здійснення часткового демонтажу будівельних конструкцій, оздоблювальних матеріалів та/або демонтажу приладів чи їх захисних панелей тощо).
Акт про порушення ПРРЕЕ № 03497-23 від 12.12.2023 оформлено відповідно до вимог ПРРЕЕ, текст виявленого порушення є однозначним, без можливості подвійного тлумачення та підтверджується, додатково, відеофіксацією.
Рішенням комісії від 17.01.2024 визнано Акт про порушення № 03497-23 від 12.12.2023, яким зафіксовано самовільне підключення споживачем струмоприймачів до мережі, що є власністю оператора системи, поза розрахунковими засобами обліку електроенергії з порушенням схеми обліку, правомірним. Згідно розрахунку обсяг необлікованої активної електричної енергії склав 6612 кВт/год, вартість - 52740,70грн. Голова ОСББ "Гагаріна 5" Плис О.А. відмовилася від отримання документів ( а. с. 27).
Рішення комісії з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, оформлене протоколом про нарахування обсягу необлікованої енергії та визначення її вартості, яку повинен оплатити споживач, безпосередньо впливає на права та обов`язки відповідного суб`єкта господарювання, а отже його оскарження можливе в судовому порядку ( див. постанову КГС ВС від 11.07. 2019 у справі № 904/3918/18).
ОСББ "Гагаріна-5" правом оскаржити Рішенням комісії від 17.01.2024 не скористалось.
В свою чергу, невірне застосування формули є підставою для висновку про незаконність рішення щодо нарахування вартості необлікованої електричної енергії (аналогічний висновок викладений у постанові ВПВС від 14.01.2020 у справі №910/17955/17).
Як наголосила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04.06.2019 у справі №916/190/18, визначаючи розмір заборгованості відповідача, суд зобов`язаний належним чином дослідити подані сторонами докази, у тому числі зроблений розрахунок заявлених до стягнення сум, перевірити їх, оцінити в сукупності та взаємозв`язку з іншими наявними у справі доказами, а в разі незгоди з ними повністю чи частково - зазначити правові аргументи, на їх спростування та навести в рішенні свій розрахунок.
Щодо обґрунтованості розрахунку стягуваної суми в розмірі 52 740,70грн.
Так, за змістом пункту 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Пунктом 8.2.4 глави 8.2 розділу VIII ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення представниками оператора системи самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Відповідно до пункту 8.4.1 глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.
Суд встановив, що згідно з розрахунком обсягу та вартості необлікованої електричної енергії до Акту про порушення № 03497-23 від 12.12.2023 нарахування здійснено за об`єктом сходи ( ЕІС код 62Z0480567984832) щодо освітлення сходових клітин на підставі п. 8.4.13 ПРРЕЕ (величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення), п.8.4.8 ПРРЕЕ ( кількість днів у періоді, за який здійснюється розрахунок) та п.8.4.7 ПРРЕЕ (вартість необлікованої електричної енергії ).
Так, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (W доб.с.п., кВт·год), розрахована за формулою W доб.с.п. = P с.п. · t вик.с.п., де P с.п. - потужність самовільного підключення (кВт), а t вик.с.п. приймається рівним 8 год. В свою чергу, Р с.п. визначена: 24Ах0,22кВх0,9=4,752кВт, тому W доб.с.п. складає : 4,752кВт х 8 год/доб = 38,016 кВт/год.
Оскільки період, за який здійснено розрахунок охоплює час з 20.06.2023 до 12.12.2023 , що відповідає 174 дням, загальний розрахунковий обсяг споживання електричної енергії склав 6612,00кВт/год.
Щодо доводів Голови ОСББ "Гагаріна 5" Оксани Плис про те, що визначена розрахунково величина P с.п. в обсязі 4,752кВт /год. перевищує договірну потужність в 3 кВт/год., а величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії в обсязі 38,016 кВт/год. самовільно встановленим струмоприймачем - лампочкою 60в, яка перетворює електричну енергію на світлову не є об`єктивною.
Та Суд поділяє доводи представника АТ "Житомиробенерго", що величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення розраховується за формулою (W доб.с.п., кВт·год), яка не передбачає можливість врахування для визначення P с.п. договірної потужності при факті самовільного підключення струмоприймача, а показник t вик.с.п. приймати не рівним 8 год., а меншим.
Щодо вартості необлікованої електричної енергії.
Згідно п. 8.4.7 ПРЕЕ розрахунок вартості необлікованої електричної енергії здійснюється виходячи з: вартості середньомісячних витрат оператора системи на купівлю однієї кіловат-години (кВт/год) електричної енергії на компенсацію незапланованих втрат електричної енергії, її передачі та розподілу у період порушення споживачем цих Правил (Ц, грн/кВт·год).
Вартість необлікованої електричної енергії (В но, грн) розраховується за формулою, де Ц i - середня вартість витрат оператора системи на купівлю однієї кіловат-години (кВт/год) електричної енергії на компенсацію незапланованих втрат електричної енергії, її передачі та розподілу протягом i-того календарного місяця (цінового періоду) (грн/кВт/год), яка визначається виходячи з суми середньої ціни купівлі електричної енергії оператором системи на балансуючому ринку та тарифів на послуги з передачі та розподілу електричної енергії (для споживача відповідного класу напруги) протягом i-того календарного місяця (цінового періоду), грн/кВт/год.
Цей показник АТ "Житомиробенерго" визначено за тарифами червня - грудня 2023 року із нарахуванням ПДВ на загальну суму 52740,70грн (а.с. 25).
Згідно з розрахунком обсягу та вартості необлікованої електричної енергії до Акту про порушення № 03497-23 від 12.12.2023 нарахування здійснено за об`єктом сходи ( ЕІС код 62Z0480567984832) щодо освітлення сходових клітин також на підставі п.8.4.7 ПРРЕЕ (вартість необлікованої електричної енергії ) ( а. с. 25).
Так, згідно з розрахунком обсягу та вартості необлікованої електричної енергії до Акту про порушення № 03497-23 від 12.12.2023 :
- за період з 20.06.2023 по 30.06.2023 (10 днів) розрахунковий обсяг споживання необлікованої електричної енергії склав 380 кВт/год , тариф -4,966590 грн , сума нарахування з ПДВ - 2264,76грн;
- за період з 01.07.2023 по 31.07.2023 (31 день) розрахунковий обсяг споживання необлікованої електричної енергії склав 1178кВт/год, тариф -6,257180 грн , сума нарахування з ПДВ - 8845,14грн;
- за період з 01.08.2023 по 31.08.2023 (31 день) розрахунковий обсяг споживання необлікованої електричної енергії склав 1178кВт/год, тариф - 7,549450грн , сума нарахування з ПДВ - 10671,90грн;
- за період з 01.09.2023 по 30.09.2023 (30 днів ) розрахунковий обсяг споживання необлікованої електричної енергії склав 1140кВт/год, тариф - 6,633140грн , сума нарахування з ПДВ - 9074,13грн;
- за період з 01.10.2023 по 31.10.2023 (31 день) розрахунковий обсяг споживання необлікованої електричної енергії склав 1178кВт/год, тариф - 6,366270грн , сума нарахування з ПДВ - 8999,50грн;
- за період з 01.11.2023 по 30.11.2023 (30 днів) розрахунковий обсяг споживання необлікованої електричної енергії склав 1140кВт/год, тариф - 7,118480грн , сума нарахування з ПДВ - 9738,07грн;
- за період з 01.12.2023 по 11.12.2023 (11 днів) розрахунковий обсяг споживання необлікованої електричної енергії склав 418кВт/год, тариф - 6,274350грн , сума нарахування з ПДВ - 3147,20грн.
Як встановив Суд із змісту додаткових пояснень АТ "Житомиробенерго" від 09.07.2025 ( вх. № г/с 8803 від 10.07.2025) тариф за необліковану електричну енергію складається з 3-х (трьох) ціноутворюючих складових: середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у відповідному місяці ; тариф на послуги з передачі; тариф на послуги з розподілу ( постанова НКРЕКП від 17.12.2021 № 2595). Такі складові тарифу як середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку та тариф на послуги з розподілу розміщені на офіційному сайті Позивача у відкритому доступі для споживачів, а вартість послуги з передачі - у відкритому доступі на офіційному сайті НКРЕКП.
Так, за червень 2023 середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у червні 2023 року складала 3104,228 грн/Мвт/год. Тариф на послуги з розподілу для 2-го класу напруги у червні 2022 складав - 1432,11грн/Мвт, тариф на послуги з передачі складав -430,25 грн /Мвт/год.
Загальний тариф за необліковану електричну енергію : 3104,228грн + 1432,11грн + 430,25 грн = 4966, 590грн /1000=4,966590грн. 380 кВт/год х4,966590 грн =1887,30грн, сума нарахування з ПДВ - 2264,76грн.
За липень 2023 середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у липні 2023 року складала 4339,972 грн/Мвт/год. Тариф на послуги з розподілу для 2-го класу напруги у липні 2022 складав - 1432,11грн/Мвт, тариф на послуги з передачі складав -485,10 грн /Мвт/год.
Загальний тариф за необліковану електричну енергію : 4339,972грн + 1432,11грн + 485,10грн = 6257,182грн /1000=6,257180грн. 1178кВт/год, тариф -6,257180грн , сума нарахування з ПДВ - 8845,14грн.
За серпень 2023 середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у серпні 2023 року складала 5632,237 грн/Мвт/год. Тариф на послуги з розподілу для 2-го класу напруги у серпні 2022 складав - 1432,11грн/Мвт, тариф на послуги з передачі складав -485,10 грн /Мвт/год.
Загальний тариф за необліковану електричну енергію : 5632,237грн + 1432,11грн + 485,10грн = 7549,447грн /1000= 7,549450грн. 1178кВт/год, тариф - 7,549450грн , сума нарахування з ПДВ - 10671,90грн.
За вересень 2023 середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у вересні 2023 року складала 4715,932 грн/Мвт/год. Тариф на послуги з розподілу для 2-го класу напруги у серпні 2022 складав - 1432,11грн/Мвт, тариф на послуги з передачі складав -485,10 грн /Мвт/год.
Загальний тариф за необліковану електричну енергію : 4715,932грн + 1432,11грн + 485,10грн = 6633,142грн /1000= 6,633140грн. 1140кВт/год, тариф - 6,633140грн , сума нарахування з ПДВ - 9074,13грн.
За жовтень 2023 середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у жовтні 2023 року складала 4449,163 грн/Мвт/год. Тариф на послуги з розподілу для 2-го класу напруги у серпні 2022 складав - 1432,11грн/Мвт, тариф на послуги з передачі складав -485,10 грн /Мвт/год.
Загальний тариф за необліковану електричну енергію : 4449,163грн + 1432,11грн + 485,10грн = 63663,373грн /1000= 6,366370грн. 1178кВт/год, тариф - 6,366270грн, сума нарахування з ПДВ - 8999,50грн.
За листопад 2023 середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у листопаді 2023 року складала 5201,27грн/Мвт/год. Тариф на послуги з розподілу для 2-го класу напруги у серпні 2022 складав - 1432,11грн/Мвт, тариф на послуги з передачі складав -485,10 грн /Мвт/год.
Загальний тариф за необліковану електричну енергію : 5201,27грн + 1432,11грн + 485,10грн = 7118,48грн /1000= 7,11848грн. 1140кВт/год, тариф - 7,11848грн, сума нарахування з ПДВ - 9738,07грн.
За грудень 2023 середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку у грудні 2023 року складала 4357,138грн/Мвт/год. Тариф на послуги з розподілу для 2-го класу напруги у серпні 2022 складав - 1432,11грн/Мвт, тариф на послуги з передачі складав -485,10 грн /Мвт/год.
Загальний тариф за необліковану електричну енергію: 4357,138грн + 1432,11грн + 485,10грн = 6274,348грн/1000= 6,274350грн. 418кВт/год, тариф - 6,274350грн, сума нарахування з ПДВ - 3147,20грн.
Щодо обґрунтованості застосування тарифів на послуги з передачі та з розподілу електричної енергії ( постанова НКРЕКП від 17.12.2021 № 2595).
Як встановив Суд, 01.01.2022 набула чинності постанова НКРЕКП від 25.08.2021 № 1430, якою внесені зміни до Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 05.10.2018 № 1175, абзацами другим-четвертим пункту 8.1 глави 8 якого визначено, що споживачі, які отримують електричну енергію від оператора системи розподілу на межі балансової належності номінальною напругою нижче 27,5 кВ, відносяться до 2 класу напруги. З врахуванням викладеного, тариф на послуги з розподілу для 2-го класу напруги протягом періоду нарахування з 20.06.2023 до 12.12.2023 не змінювався, та є застосованим АТ "Житомиробленерго " обґрунтовано.
Також Суд встановив, що постановою НКРЕКП від 21.12.2022 № 1788 " Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» (Постанова втратила чинність на підставі Постанови НКРЕКП № 2322 від 09.12.2023) було встановлено ПАТ НЕК «УКРЕНЕРГО» тариф на послуги з передачі електричної енергії для користувачів системи (крім підприємств «зеленої» електрометалургії):
- на період з 01 квітня 2023 року по 30 червня 2023 року (включно) - 430,25 грн/МВт/год (без урахування податку на додану вартість);
- на період з 01 липня 2023 року по 31 грудня 2023 року (включно) - 485,10 грн/МВт/год (без урахування податку на додану вартість).
З врахуванням викладеного, тариф на послуги з передачі протягом періоду нарахування з 20.06.2023 до 12.12.2023 у розмірі 430,25 грн/МВт/год та 485,10 грн/МВт/год застосований АТ "Житомиробленерго " обґрунтовано.
Однак така складова вартості необлікованої електричної енергії як середня ціна купівлі електричної енергії на балансуючому ринку не є обґрунтовано застосованою до ОСББ "Гагарін-5".
Згідно із ст. 22 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання оплачує електричну енергію за цінами (тарифами), встановленими для населення, крім частини таких послуг, що оплачуються власниками нежитлових приміщень.
ОСББ як неприбуткова організація може проводити оплату та контролювати витрати, понесені з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів її діяльності, визначених установчими документами, та не здійснює розподіл доходу чи витрат серед засновників (учасників), членів ОСББ, працівників, членів органів управління та інших, пов`язаних з ним осіб.
Видатки на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності, визначаються статутом об`єднання та договором про їх використання (кошторисом). Кошти за користування неподільним та загальним майном і обслуговування спільної власності сплачуються на банківський рахунок об`єднання (стаття 23 Закону № 2866-III).
Кошти, що надходять на банківський рахунок об`єднання від власників жилих і нежилих приміщень для компенсації видатків на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності об`єднання, не підпадають під об`єкт оподаткування ПДВ.
Відповідно до п. 13 розділу XVII Закону України "Про ринок електричної енергії" електрична енергія, що купується у постачальника універсальних послуг та споживається: у багатоквартирних житлових будинках на технічні цілі (роботу індивідуальних теплових пунктів, котелень, ліфтів, насосів та замково-переговорних пристроїв, що належать власникам квартир багатоквартирного будинку на праві спільної власності) та освітлення дворів, східців і номерних знаків, оплачується за цінами, за якими постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії побутовим споживачам.
Згідно із п. 10.2.16 глави 10.2 ПРРЕЕ колективний побутовий споживач розраховується з постачальником електричної енергії за обсяги електричної енергії, спожитої для побутових потреб колективного побутового споживача, за відповідним тарифом для населення, яке розраховується за загальним розрахунковим засобом обліку та об`єднане шляхом створення юридичної особи. Розрахунки за електричну енергію, спожиту на технічні цілі, здійснюються за відповідними тарифами.
Кабінет Міністрів України постановою від 30.05.2023 р. №544 встановив для всіх жителів України фіксовану ціну на електроенергію, яка з 1 червня по 31 грудня 2023 року становила 2,64 грн/кВт/год незалежно від обсягу споживання. При цьому ціна визначена з врахуванням ПДВ. Без ПДВ - 2,2 грн /кВт/год.
Ця ціна застосовувалася для колективних побутових споживачів (ОСББ, гуртожитків тощо) в обсягах, що споживається на побутові потреби мешканців ( додатково див. публікацію НКРЕКП "Щодо визначення вартості електричної енергії, спожитої колективними побутовими споживачами" в мережі Інтернет за посиланням https://www.nerc.gov.ua/news/shchodo-viznachennya-vartosti-elektrichnoyi-energiyi-spozhitoyi-kolektivnimi-pobutovimi-spozhivachami).
Щодо включення ПДВ до фіксованої ціни на електроенергію.
ПДВ є податком на споживання і сплачувати його повинні всі споживачі товарів і послуг незалежно від категорії (фізичні чи юридичні особи), соціального стану та рівня доходу споживача.
ПДВ не має індивідуального характеру (як, наприклад, податок на доходи фізичних осіб) і не може бути ідентифікованим для кожного покупця окремо.
Платники-суб`єкти господарювання, здійснюючи продаж товарів/послуг, зобов`язані утримувати у споживачів таких товарів/послуг ПДВ у складі їх вартості та вносити суму податку до бюджету, а покупці, які придбавають товари та споживають послуги (незалежно від того, чи вони є суб`єктами підприємницької діяльності, чи ні), здійснюють компенсацію вартості таких товарів/послуг продавцям за цінами разом з ПДВ.
У зазначеному порядку громадяни сплачують ПДВ при купівлі продуктів харчування, одягу, в складі вартості комунальних послуг, електроенергії, послуг телефонного зв`язку тощо.
Таким чином, виходячи з норм ПКУ, платник податку, зареєстрований відповідно до вимог розд. V ПКУ, включає ПДВ до складу вартості товарів/послуг та сплачує його до бюджету, а покупець/споживач компенсує вартість таких товарів/послуг (у тому числі послуг із електропостачання) продавцю за цінами (з урахуванням податку) в момент їх придбання/споживання та незалежно від категорії покупців/споживачів.
При цьому покупець/споживач при придбанні/споживанні товарів/послуг самостійно не обраховує ПДВ та не сплачує його до бюджету.
Верховний Суд виснував, що визначення вартості необлікованої електричної енергії для колективного побутового споживача по тарифу для побутових споживачів є логічним та вірним, адже колективний побутовий споживач є різновидом саме побутового споживача, поняття "побутового споживача" включає поняття "колективного побутового споживача", втім не обмежується ним. Визначення у випадку порушення колективним побутовим споживачем вартості необлікованої спожитої енергії за тарифами як для не побутового споживача ні прямо, ні опосередковано не вбачається з загального аналізу нормативних приписів, що регулюють відповідні відносини розрахунку за спожиту електроенергію. Нарахування плати за спожиту необліковану електричну енергію за певною формулою не змінює правової природи цього нарахування з "вартості оплати" на "санкцію" ( див. постанову від 30.11. 2022 у cправі № 916/3837/21).
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 14.01.2020 також вказала, що рішення постачальника електричної енергії про донарахування споживачу вартості недорахованої спожитої електроенергії не є оперативно-господарською санкцією, тому до спірних правовідносин не підлягають застосуванню положення статей 235-237 ГК України; вартість необлікованої електроенергії є платою за поставлену електричну енергію, а не оперативно-господарською санкцією чи збитками в розумінні законодавства про електроенергетику.
З усних пояснень голови ОСББ Оксани Плис в судовому засіданні 21.07.2025 Суд встановив , що Відповідач придбаває електроенергію за 1 кВт/год за тарифом для населення, передбаченим для колективного побутового споживача приписами пункту 10.2.16 глави 10.2 ПРРЕЕ.
На підставі викладеного, Суд здійснив власний розрахунок стягуваної суми:
- загальний тариф за необліковану електричну енергію червень 2023: 2,2грн +1, 43211грн + 0,43025грн = 4,06236грн або 4,06грн. 380 кВт/год х4, 06грн =1542,8грн, сума нарахування з ПДВ - 1542, 80грн + 308,56грн = 1851,36грн;
- загальний тариф за необліковану електричну енергію липень 2023: 2,2грн +1, 43211грн + 0,4851грн = 4,11721грн або 4,12грн.1178кВт/год х 4,12грн = 4853,36грн, сума нарахування з ПДВ - 4853,36грн + 970,67грн = 5824,03грн;
- загальний тариф за необліковану електричну енергію серпень 2023: 2, 2грн +1, 43211грн + 0,4851грн = 4,11721грн або 4,12грн. 1178кВт/год х 4, 12грн = 4853,36грн, сума нарахування з ПДВ - 4853,36грн + 970,67грн = 5824,03грн;
- загальний тариф за необліковану електричну енергію вересень 2023: 2,2грн +1, 43211грн + 0,4851грн = 4,11721грн або 4,12грн. 1140кВт/год х 4, 12грн = 4696,80грн, сума нарахування з ПДВ - 4696,80грн, + 939,36грн = 5636,16грн;
- загальний тариф за необліковану електричну енергію жовтень 2023: 2,2грн +1, 43211грн + 0,4851грн = 4,11721грн або 4,12грн. 1178кВт/год х 4, 12грн = 4853,36грн, сума нарахування з ПДВ - 4853,36грн + 970,67грн = 5824,03грн;
- загальний тариф за необліковану електричну енергію листопад 2023: 2,2грн +1, 43211грн + 0,4851грн = 4,11721грн або 4,12грн. 1140кВт/год х 4,12грн = 4696,80грн, сума нарахування з ПДВ - 4696,80грн, + 939,36грн = 5636,16грн;
- загальний тариф за необліковану електричну енергію грудень 2023: 2,2грн +1, 43211грн + 0,4851грн = 4,11721грн або 4,12грн. 418 кВт/год х 4, 12грн = 1722,16грн, сума нарахування з ПДВ - 1722,16грн, + 344,43грн = 2066,59грн.
За результатами вирішення спору Суд дійшов висновку, що АТ "Житомиробленерго" вірно застосовано формулу щодо визначення обсягу необлікованої електричної енергії, однак її вартість помилково визначено за тарифами як для не побутового споживача, що має наслідком часткове задоволення позову.
Таким чином, обґрунтованою до стягнення є сума 32 662, 36 грн. У стягненні 20078,34грн вартості необлікованої електричної енергії Суд відмовляє.
Щодо розподілу судового збору
Позивач при зверненні з цим позовом сплатив судовий збір в розмірі 2422,40грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 10359872 від 22.08.2024.
Судовий збір у сплаченому розмірі Суд повністю покладає на відповідача на підставі ч.ч.2 та 9 ст. 129 ГПК України.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Гагаріна-5" ( м. Житомир, вул. Юрія Вороного, 5, кв. , код ЄДРПОУ 40546233) на користь Акціонерного товариства "Житомиробленерго" ( м.Житомир, вул. Косенка Віктора, 32/8, код ЄДРПОУ 22048622, р/р НОМЕР_1 , філія- Житомирське обласне управління АТ "Ощадбанк" , код 22048622) :32 662, 36грн вартості необлікованої електричної енергії та 2 422, 40 грн судового збору.
Видати наказ.
3. У стягненні 20078,34грн вартості необлікованої електричної енергії відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 24.07.25
Суддя Машевська О.П.
Віддрукувати: 1 - в справу
2-3 сторонам (через Ел. суд), 4- третій особі ОСОБА_1 (через Ел. суд адвоката)
5- третій особі ОСОБА_2 ( АДРЕСА_5 ) простою
| Суд | Господарський суд Житомирської області |
| Дата ухвалення рішення | 24.07.2025 |
| Оприлюднено | 25.07.2025 |
| Номер документу | 129054915 |
| Судочинство | Господарське |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні