Герб України

Рішення від 22.07.2025 по справі 910/5387/25

Господарський суд міста києва

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

22.07.2025Справа № 910/5387/25

Господарський суд міста Києва у складі судді Блажівської О.Є., розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу №910/5387/25

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТРОМІСТОБУД» (02099, місто Київ, вул. Бориспільська, 7; ЄДРПОУ 40902007)

до Товариства з обмежено відповідальністю «ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ» (02232, місто Київ, вул. М. Цвєтаєвої, 16, кв. 505; ЄДРПОУ 39134065)

про стягнення 107 602, 27 грн,

без виклику представників сторін,

ІСТОРІЯ СПРАВИ:

Стислий виклад позовних вимог.

До Господарського суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТРОМІСТОБУД» (далі - Позивач) з позовом до Товариства з обмежено відповідальністю «ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ» (далі - Відповідач) про стягнення заборгованості у розмірі 107 602 грн 27 коп.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що між Товариством з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТРОМІСТОБУД» (Замовник) і Товариством з обмеженою відповідальністю «ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ» (Підрядник) укладено договір будівельного підряду № 23/039 від 01.08.2023 (далі - Договір).

Відповідно до п. 1.1.12. Договору, роботи виконуватимуться на Об`єкті: «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом по вул. П. Лумумби, 12 в Печерському районі м. Києва», 1-а черга будівництва, пусковий комплекс 5.1.

Пунктом 1.1.15. Договору зазначено, Підрядник виконує на Об`єкті, відповідно до умов Договору, наступні Роботи: нанесення вертикальної розмітки (відм. -13,700, осі А-Е; 3- 15).

Згідно п. 2.1. Договору, Підрядник зобов`язується виконати, за завданням Замовника, власними або залученими силами і засобами Роботи відповідно до проектної документації і передати їх результати Замовнику у встановлений цим Договором строк, а Замовник зобов`язується надати Підряднику Фронт Робіт, затверджену Проектну документацію, здійснювати приймання виконаних Підрядником Робіт і проводити оплату Робіт відповідно до умов цього Договору.

В п. 3.1, п. 3.2 Договору встановлено строк виконання робіт - 10 робочих днів. При цьому, пунктом 13.1. встановлено, що Договір діє до 31.12.2023 або до повного виконання його сторонами. Початок Робіт - з моменту передачі Замовником Будівельного майданчику (Фронту робіт). Якщо інше не передбачено Договором, вважається, що Будівельний майданчик (Фронт робіт) передано Підряднику в день підписання Договору. Як вбачається із Додатку № 2 до Договору, Замовник передав Підряднику за Актом Фронт робіт на Об`єкті.

Відповідно до п. 3.3. Договору, датою закінчення Робіт є дата підписання Замовником Акту приймання виконаних будівельних робіт (або заключного із Актів приймання виконаних будівельних робіт, якщо Роботи приймались частинами).

Згідно п. 4.1. Договору і Додатку № 3 «Договірна ціна», сторони визначили тверду договірну ціну в сумі 59 920,22 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 9 986,70 грн.

Додаткової угоди № 1 до Договору, сторони погодили виконання Підрядником додаткових робіт з виготовлення кронштейнів і кріплень для встановлення дорожніх знаків. Вартість зазначених додаткових робіт погоджена сторонами у сумі 48 080,28 грн., в т.ч. ПДВ 8 013,38 грн.

Додаткової угоди № 2 від 19.09.2023 до Договору, сторони погодили виконання Підрядником додаткових робіт з виготовлення кронштейнів і кріплень для встановлення дорожніх знаків, виготовлення та монтаж дорожніх знаків. Вартість зазначених додаткових робіт погоджена сторонами у сумі 32 820,00 грн., в т.ч. ПДВ 5 470,00 грн. Згідно п. 4 додаткової угоди № 2 визначено, що роботи повинні бути виконані Підрядником протягом 7 робочих днів з моменту передачі фронту робіт. При цьому, в п. 6 цієї додаткової угоди зазначено, що фронт робіт переданий Підряднику.

Замовник, на виконання п.п. 4.3., 4.4. Договору, здійснив Підряднику авансову оплату на придбання матеріальних ресурсів, необхідних для виконання робіт, на загальну суму 140 422,21 грн.: 03.08.2023 перераховано кошти на суму 29 960,11 грн., а 08.08.2023 перераховано ще 48 080,28 грн., що підтверджується довідкою АТ «Укрбудінвестбанк» № 25 від 20.01.2025 (копія додається). Крім того, платіжною інструкцією № 766 від 23.11.2023 перерахував Підряднику зі свого рахунку в ПУАТ «КБ «Акордбанк» грошові кошти на суму 27 509,96 грн, а платіжною інструкцією № 972 від 05.12.2023 перерахував ще 34 871,86 грн. (копії додаються).

Підрядник не виконав умови Договору. За час, що минув після підписання Договору, виконав роботи лише на загальну суму 32 819,94 грн., що підтверджується актами приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року: № 1 на суму 9 249,98 грн. і № 2 на суму 23 569,96 грн.

Підрядник прострочив виконання робіт загальною вартістю 107 602,27 грн. (140 422,21 грн. - 32 819,94 грн.) більше ніж на 16 місяців, що є грубим порушенням умов Договору.

Замовник направляв Підряднику претензію № 74 від 30.09.2024 з вимогами надати акти виконаних робіт на суму невикористаних авансів 107 602,27 грн. та виконавчу документацію, а також звіт про використання переданих матеріалів на суму 48 073,75 грн. або повернути отримані кошти (копія додається). Відповіді Підрядника на претензію не отримано, вимоги претензії ним не виконано.

Пунктами 13.3., 13.3.1. Договору передбачено, що Договір може бути розірваний в односторонньому порядку за ініціативою Замовника за умови повідомлення про це Підрядника за 14 календарних днів до розірвання Договору.

З огляду на невиконання Підрядником умов Договору та керуючись п.п. 13.3., 13.3.1. Договору, Замовник вимушений був прийняти рішення про відмову від договору будівельного підряду № 23/039 від 01.08.2023, про що повідомив Підрядника листами № 19 від 21.01.2025 і № 31 від 21.02.2025 (копії додаються). Також запропонував Підряднику виконати вимоги п. 13.4. Договору: передати, у порядку, передбаченому Договором, виконані роботи та виконавчу документацію, закуплені Підрядником, а також передані Замовником матеріали, які не використані для виконання робіт, підписати акт звірки, повернути невикористані аванси.

Зазначені повідомлення надіслані Відповідачу рекомендованими листами з описами вкладення 29.01.2025 і 24.02.2025 на адреси реєстрації Відповідача в ЄДР, а також, що вказані в п. 17.3. і розділі 19 Договору (копії описів вкладення і квитанцій додаються). Лист № 19 від 21.01.2025 не отриманий Підрядником і повернутий Замовнику 15.02.2025 в зв`язку з закінченням встановленого строку зберігання, що підтверджується трекінгом Укрпошта (додається). Лист № 31 від 24.02.2025 також не отриманий Підрядником і повернутий Замовнику 18.03.2025 в зв`язку з закінченням встановленого строку зберігання, що підтверджується трекінгом Укрпошта (додається). Отже, на підставі п.п. 13.3., 13.3.1., Договору, цей Договір вважається розірваним на 15-й день після повернення повідомлення - з 02.04.2025.

Згідно п. 13.4. Договору, визначено, що в разі дострокового розірвання Договору, сторони протягом п`яти робочих днів зобов`язуються провести звірку взаємних розрахунків з врахуванням раніше сплачених авансів і виконаних робіт, підписати акт звірки, акти виконаних робіт, інші необхідні документи. За наслідками проведеної звірки сторони проводять остаточні розрахунки (доплата Підряднику, або повернення Замовнику зайво сплачених коштів). Отже, Відповідач зобов`язаний повернути Позивачу невикористані (невідпрацьовані) аванси та матеріали не пізніше 07.04.2025, проте, цього не зробив.

З моменту розірвання Договору, сплачені Позивачем Відповідачу невідпрацьовані аванси на суму 107 602,27 грн., є майном, збереженим Відповідачем без достатньої правової підстави. Відповідач повинен був повернути Позивачу ці кошти не пізніше 07.04.2025, проте цього не зробив.

Стислий виклад заперечень Відповідача.

Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву у відповідності до приписів ст. 178 ГПК України не скористався та не надав.

Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.05.2025 залишено позов без руху, встановлено Позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 5 днів з дня вручення ухвали.

09.05.2025 через систему «Електронний суд» від Товариства з обмеженою відповідальністю «Центромістобуд» надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.05.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвала суду від 19.05.2025 була направлена Відповідачу рекомендованим листом, що підтверджується відтиском печатки про відправлення на зворотному боці ухвали, на адресу місцезнаходження, яка вказана у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, - 02232, місто Київ, вул. М. Цвєтаєвої, 16, кв. 505; код ЄДРПОУ 39134065). Конверт з ухвалою суду від 19.05.2025 було повернуто до суду відділенням поштового зв`язку з зазначенням про те, що поштове відправлення не було вручено Відповідачу, з відміткою «за закінченням терміну зберігання».

Відповідно до Витягу інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадським формувань сформований станом на 22.07.2025, Відповідач - Товариство з обмежено відповідальністю «ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ», дані про перебування юридичної особи у процесі припинення - відсутні відомості.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України «Про доступ до судових рішень» для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України «Про доступ до судових рішень»).

Також судом враховано, що за приписами частини 1 статті 9 Господарського процесуального кодексу України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.

Враховуючи наведене, господарський суд зазначає, що Відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись, зокрема, з ухвалою суду по справі № 910/5387/25 у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

Враховуючи викладене, Відповідач повідомлений належним чином про розгляд даної справи.

ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

Товариство з обмежено відповідальність (далі - Позивач/Замовник) та Товариство з обмеженою відповідальність «Організація дорожнього руху» (далі - Відповідач/Підрядник) уклали Договір будівельного підряду №23/039 від 01.08.2023 (далі - Договір), який підписаний Сторонами та скріплений печатками, пунктом 1.1.12 зазначено, що Обєкт - відповідно до затвердженої документації, - «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями та підземними паркінгом по вул. П. Лумумби, 12 в Печерському районі м. Києва», 1 черга будівництва, 5.1 п.к.

Відповідно до п. 1.1.15 Договору, Роботи - будівельній роботи, що виконуються Підрядником на Об`єкті відповідно до умов цього Договору, а смае: Нанесення вертикальної розмітки.

Відповідно до п 2.1 Договору, якого визначено, що за цим Договором Підрядник зобов`язується за завданням Замовника власними або залученими силами і засобами виконати Роботи на Об`єкті, відповідно до Проектної документації і передати їх результати Замовнику у встановлений цим Договором строк, а Замовник зобов`язується надати Підряднику Фронт Робіт, затверджену Проектну документацію, здійснити приймання виконаних Підрядником Робіт і проводити оплату Робіт відповідно до умов цього Договору.

Пунктом 3.1 Договору встановлено, що строк виконання Робіт 10 робочих днів.

Початок Робіт - з моменту виконання Замовником наступних умов: передачі підготовленого відповідно до умов Договору Будівельного майданчика (Фронту робіт). Якщо інше не передбачено Договором, вважається, що Будівельний майданчик передано Підряднику в день підписання Договору (п.3.2 Договору).

Відповідно до Акту прийому-передачі Фронту робіт Додаток №2 до Договору підряду №23/039 від 01.08.2023, Замовник та Підрядник склали цей Акт про те, що Замовник передав, а Підрядник прийняв Фронт робіт на Об`єкті. Вказаний Фронт робіт відповідає всім необхідним вимогам для належного виконання Робіт за Договором. У Підрядника немає зауважень щодо отриманого Фронту робіт.

Датою закінчення Робіт є дата підписання Замовником Акту приймання виконаних будівельних робіт (або заключного із Актів приймання виконаних будівельних робіт в разі, якщо Роботи приймались частинами) (п. 3.3. Договору).

Про можливість припинення або сповільнення виконання Робіт з вини Замовника або через інші незалежні від Підрядника обставини, Підрядник зобов`язаний у письмовій формі інформувати Змовника відразу після прийняття такого рішення (п. 3.5 Договору).

Відповідно до п. 4.1 Договору, джерело фінансування Робіт - кошти Замовника. Ціна Договору є твердою складає 59 920 грн 22 коп, у томі числі ПДВ 20% - 9 986 грн 70 коп., відповідно до Договірної ціни/кошторису, - Додатку №3 до Договору. Підрядник підтверджує, що під час складання договірної ціни/кошторису він врахував всі свої витрати, необхідні для належного виконання Робіт відповідно до умов Договору і не має права вимагати від Замовника додаткової оплати, якщо під час виконання Робіт виявиться необхідність у додаткових витратах.

Додатком №3 до Договору №23/039 від 01.08.2023 договірною ціною за матеріали: виготовлення трафареті у кількості 56 шт сума 23 333 грн 52 коп. (без ПДВ), витратні матеріали (маркери, малярний скотч, плівка, валіки т.п.) у кількості 1 шт сума 3 500 грн 00 коп. (без ПДВ), фарба фасадна, паро проникла біла у кількості 65 кг сума 9 100 грн 00 коп (без ПДВ), а всього 59 920 грн 20 з ПДВ.

Додатковою угодою №1 до Договору підряду №23/039 від 01.08.2023, Замовник та Підрядник склали Додаткову угоду про те, що Замовник передає, а Підрядник приймає дорожні знаки для їхнього подальшого встановлення на Об`єкті. Вказаний Фронт робіьт відповідно до всім необхідним вимогам для належного виконання Робіт за Договором. Підрядник має виготовити кронштейн та кріплення для встановлення дорожніх знаків. Підрядник має встановити дорожні знаки згідно ДСТУ даного виду робіт. Загальна вартість робіт за цією Додатковою угодою включає в себе повний комплекс робіт по встановленню дорожніх знаків на позначці - 13.7 на точки в`їзд - виїзду в паркінг. Ця Додаткова угода складено в двох примірниках і є невід`ємною частиною Договору. Загальна вартість становить 48 080 грн 28 коп. з ПДВ.

Додатковою угодою №2 від 19.09.2023 до Договору підряду №23/039 від 01.08.2023 Замовник та Підрядник склали Додаткову угоду про те, що Сторони домовились про виконання Підрядником додаткових робіт з виготовлення кронштейнів та кріплень для встановлення дорожніх знаків виготовлення кріплень та монтаж дорожніх знаків та встановлення дорожніх знаків згідно ДСТУ даного виду робіт на Об`єкті, «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом по вул. П. Лумумби, 12 в Печерському районі м. Києва», 1 черга. Загальна вартість робіт за цією Додатковою Угодою 32 820 грн 00 коп, (в т.ч. ПДВ-5 470 грн). Оплата згідно цієї Додатковою угоди здійснюється Замовником на користь Підрядника згідно умов Договору. Термін виконання Додаткових робіт: 7 робочих днів з моменту передання Замовником фронту робіт Підряднику. Гарантія на виконанні роботи - згідно умов Договору. Підписанням цієї Додаткової угоди Підрядник підтверджує, що отримав від Замовника фронт робіт та всі необхідні проектні та технічні документи та ніщо не заважає виконанню Додаткових робіт на Об`єкті. Всі інші умови Договору залишаються незмінними і Сторони підтверджують по ним свої зобов`язання. Дана Додаткова угода вступає в силу з дати підписання її Сторонами. Дана Додаткова угода складена у двох примірниках, які мають однакову юридичну силу, по одному для кожної із Сторін. Ця Додаткова угода має Додаток №1 (Договірна ціна), який є невід`ємною частиною цієї Додаткової угоди та Договору.

Договірною ціною, яка є Додатком №1 до Додаткової угоди №2 до Договору №23/039 від 01.08.2023, визначено види робіт, а саме: кронштейн у кількості 3 шт сума 2 550 грн з ПДВ, встановлення кронштейну послуга у кількості 3 шт сума 1 800 грн з ПДВ, встановлення дзеркала з кріпленням послуга у кількості 3 шт сума 1 200 грн з ПДВ, дорожній знак 4.2 у кількості 1 шт сума 850 грн з ПДВ, кріплення до знаку у кількості 1 копмл сума 150 грн з ПДВ, стійка зі стаканом під анкера у кількості 1 шт сума 1200 грн з ПДВ, доставка та встановлення знака зі стійкою у кількості 1 послуга сума 1500 грн з ПДВ, дорожній знак 2.5 з кріпленням у кількості 1 шт сума 970 грн з ПДВ, дорожній знак 2.6 з кріплення у кількості 1 шт сума 970 грн з ПДВ, дорожній знак 1050*700 мм (увага ведуться будівельні роботи) кріпленням у кількості 2 шт сума 2700 грн з ПДВ, стійка 3 м зі стаканом під анкера у кількості 2 шт сума 3900 грн з ПДВ, бетонна підставка (70-90 кг) у кількості 2 шт сума 3000 грн з ПДВ, доставка та встановлення знаків та стійок у кількості 1 послуги сума 2500 грн з ПДВ, дзеркало дорожнє сферичне 70 см у кількості 1 шт сума 4650 грн з ПДВ, встановлення дзеркала з кріпленням у кількості 1 послуга сума 400 грн з ПДВ, демпфер паркувальний гумовий настінний 1000*150*15 мм (захист авто на підйомі) у кількості 4 шт сума 2 880 грн з ПДВ, встановлення демпфера з кріпленням у кількості 4 послуги сума 1600 грн з ПДВ, а всього 32 820 грн 00 коп з ПДВ.

Умовами п. 4.3 Договору визначено, що Замовник здійснює авансову оплату для придбання матеріальних ресурсів, необхідних для виконання Робіт, за погодженими ним заявками Підрядника з обов`язковим погодженням рахунків.

Відповідно до п. 4.4, п. 4.4.1 Договору, розрахунки за виконанні Роботи проводяться наступним чином: протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання відповідного Акту приймання виконання будівельних робіт і Довідки про вартість, Замовник оплачує 50% від вартості Робіт, виконаних згідно цього Акту (з врахуванням раніше сплачених авансів).

Відповідно до п. 5.1 Договору, Підрядник забезпечує виконання робіт, передбачених Договором у відповідності до вимог закону, обов`язкових норм, стандартів, умов Договору. Під час виконання Робіт Підрядник забезпечує присутність відповідального інженерно-технічного працівника з метою постійного операційного контролю.

Відповідно до п. 7.1, п. 7.1.1, п. 7.1.2, п. 7.1.3 Договору, Замовник зобов`язується передати Підряднику затверджену Проектну документацію із штамом «До виконання» та Фронт робіт до початку виконання Робіт. Прийняти належним чином виконанні Роботи і оплатити їх згідно умов цього Договору. До початку Робіт оформити і передати Підряднику необхідні дозвільні документи, що законом вимагаються від Замовника.

Відповідно до п. 7.3, п. 7.3.1, п. 7.3.12 Договору, Підрядник зобов`язується виконати Роботи у відповідності до умов цього Договору. Зробити все, що від нього залежить, для усунення будь-яких обставин, що зумовлюють затримку або можливе зупинення Робіт, і, як тільки вони будуть усунені, приступити до виконання зобов`язань по Договору, письмово проінформувавши про це Замовника.

Пунктом 9.1 Договору визначено, що Підрядник гарантує якість закінчених Робіт, досягнення показників, визначених в Проектній документації, та можливість їх експлуатації протягом Гарантійного строку. Роботи, виконані Підрядником, в тому числі залученими ним субпідрядниками, мають відповідати умовам Договору, а в разі їх відсутності або неповноти-вимогам, що звичайно ставляться до роботи відповідного характеру.

Відповідно до п. 10.1 Договору, за невиконання або неналежне виконання своїх обов`язків по Договору, Сторони несуть відповідальності, передбачену цим Договором.

Так, п. 12.1, п. 12.2, п. 12.3 Договору, відповідальність Сторін за порушення зобов`язань Договору і порядок врегулювання спору визначаються чинним законодавством України і цим Договором. Сторони зобов`язуються докладати зусиль для вирішення спорів в досудовому порядку, у тому числі шляхом проведення переговорів, пошуку взаємоприйнятих рішень, залучення експертів, продовження строків врегулювання розбіжностей, внесення змін до умов Договору тощо. Якщо шляхом переговорів розбіжності не вирішуються, то спір вирішуватиметься у господарському суді за підсудністю, відповідно до чинного законодавства України.

Сторонами погоджені умови договору та визначено строк дії та порядок розірвання договору, зокрема, пунктом 13.1 визначено, що цей Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами, який визначено в преамбулі, та діє до 31.12.2023 року (або до повного виконання його Сторонами).

Пунктом 13.1 Договору, Цей договір припиняє свою дію в зв`язку з закінченням строку його дії; в зв`язку з його достроковим розірванням; в інших випадках, передбачених цим Договором та/або діючим законодавством України.

Пунктом 13.2 Договору зазначено, що Договір припиняє свою дію: у зв`язку з закінченням строку його дії; у зв`язку з його достроковим розірванням; в інших випадках, передбачених цим Договором та/або діючим законодавством України.

Пунктом 13.3 Договору, встановлено, що Договір може бути розірваний за рішенням суду, за згодою Сторін та в односторонньому порядку, у випадках, передбачених Договором. У випадках ініціювання розірвання Договору в односторонньому порядку з підставі, вказаних в п.п. 13.3.1, 13.3.2 Договору, зацікавлена Сторона за 14 календарних днів до розірвання Договору направляє іншій Стороні листа з повідомленням про таке розірвання.

Пунктами 13.3.1, 13.3.2 Договору, Замовник має право в односторонньому порядку розірвати Договір, повідомивши про це Підрядника в порядку, визначеному п. 13.3 Договору. Підрядник має право в односторонньому порядку ініціювати дострокове розірвання Договору, повідомивши про це Замовника в порядку, визначеному п. 13.3 Договору, у випадках: прострочення Замовником оплати більше ніж на 15 робочих днів, банкрутства Замовника.

Пунктом 13.4 Договору визначено, що в разі дострокового розірвання Договору Сторони зобов`язуються протягом 5 робочих днів провести звірку взаємних розрахунків з врахуванням раніше сплачених Замовником авансів і виконаних Підрядником Робіт, підписати Акт звірки взаєморозрахунків, акти приймання виконаних робіт, інші необхідні фінансово-господарські документи, які визначають взаємовідносини Сторін за цим Договором. За наслідками проведеної звірки Сторони проводять остаточні взаєморозрахунки (доплата Підрядника, повернення заяво сплачених коштів Замовнику) і Підрядник передає Замовнику всі результати Робіт виконані Підрядником до моменту розірвання Договору (в т.ч. проектну, виконавчу та іншу документацію, а також оплачені Замовником але не використані для виконання Робіт матеріали). Дострокове розірвання Договору не звільняє Сторони від виконання обов`язків, передбачених цим підпунктом Договору.

Відповідно до п. 13.5 Договору, Припинення Договору не звільняє Сторони від відповідальності за його порушення, що виникли під час дії Договору. Також припинення Договору не звільняє Сторони від виконання обов`язків, передбачених розділом 9 та п. 13.4 Договору.

Відповідно до п. 15.1, п. 15.2, п. 15.9 Договору, цей Договір вважається укладеним з моменту його підписання уповноваженими представниками Сторін і скріплення печатками Сторін та діє до повного виконання Сторонами зобов`язання по ньому. Закінчення строку дії Договору не звільняє Сторону від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії Договору. Підписанням цього Договору Сторони засвідчують, що вони повністю розуміють його та мають всі необхідні повноваження, дозволи та ресурси для його виконання.

Умовами розділу 17 Договору встановлений порядок повідомлення сторін, зокрема, п. 17.2 зазначено, що всі взаємні повідомлення Сторін за цим Договором можуть бути: доставлені особисто, у такому випадку вони вважаються доставленими після доставки на вказану адресу, а розписка уповноваженої особи про отримання із зазначенням ПІБ та дати отримання буде достатнім доказом належної доставки та/або відправлено засобами поштового зв`язку - у такому випадку відправлення може бути здійснено цінним листом з описом вкладеного, а належним доказом доставки будуть відомості поштового трекінг-сервісу про вручення, або про відсутність адресата за вказаною адресою або про відмову адресата в отриманні.

Відповідно до п. 4.3, п. 4.4, п. 4.4.1 Договору, Замовник може здійснювати авансову оплату для придбання матеріальних ресурсів, необхідних для виконання Робіт, за погодженими ним заявками Підрядника з обов`язковими погодженням рахунків. Розрахунки за виконанні Роботи проводяться наступним чином: протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання відповідного Акту приймання виконання будівельних робіт і Довідки про вартість, Замовник оплачує 50% від вартості Робіт, виконаних згідно цього Акту (з врахуванням раніше сплачених авансів).

На виконання умов п. 4.3, п. 4.4, п. 4.4.1 Договору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Центромістобуд» перерахував на рахунок Товариству з обмеженою відповідальністю «Організація дорожнього руху» авансові платежі на придбання матеріальних ресурсів необхідних для виконання робіт, а саме: 03.08.2023 авансовий платіж за нанесення розмітки згідно Договору №23/039 від 01.08.2023 у сумі 29 960 грн 11 коп з ПДВ, 08.08.2023 авансовий платіж за встановлення дорожніх знаків згідно Договору 323/039 від 01.08.2023 у сумі 48 080 грн 28 коп з ПДВ, що підтверджується довідкою АТ «Укрбудінвестбанк» № 25 від 20.01.2025, авансовий платіж за виготовлення кріплення та монтаж дорожніх знаків згідно Договору №23/039 від 01.08.2023 у сумі 27 509 грн 96 коп з ПДВ, що підтверджується платіжною інструкцією №766 від 23.11.2023, авансовий платіж за нанесення розмітки та монтаж знаків та дорожніх дзеркал згідно Договору №23/039 від 01.08.2023 у сумі 34 871 грн 86 коп з ПДВ, що підтверджується платіжною інструкцією №972 від 05.12.2023.

Як зазначає Позивач у позовній заяві, на виконання умов Договору Позивачем було виконано свої зобов`язання за Договором, сплативши Відповідачу авансові платежі на загальну суму 140 422 грн 21 коп, однак Відповідач виконав роботи лише на загальну суму 32 819 грн 94 коп.

Відповідно до акту 1 приймання виконання будівельних робіт за вересень 2023 від 29.09.2023, Підрядник здав, а Замовник прийняв: вартість всього робіт без ПДВ - 3 750 грн 00 коп, всього матеріалів без ПДВ - 3 958 грн 32 коп, всього по акту без ПДВ - 7 708 грн 32 коп, а всього з ПДВ - 9 249 грн 98 коп.

Відповідно до акту 2 приймання виконання будівельних робіт за вересень 2023 від 29.09.2023, Підрядник здав, а Замовник прийняв: вартість всього робіт без ПДВ - 5 099 грн 97 коп, всього матеріалів без ПДВ - 14 541 грн 66 коп, всього по акту без ПДВ - 19 641 грн 63 коп, а всього з ПДВ - 23 569 грн 96 коп.

На виконання умов Договору та Додаткових угод, Позивач виконуючи свої зобов`язання сплатив Відповідачу 140 422 грн 21 коп. та надав матеріали для роботи на суму 48 073 грн 75 коп., в той час, коли Відповідач надав Позивачу Акти приймання виконаних будівельних робіт на суму 32 819 грн 94 коп.

Позивачем було направлено Відповідачу Претензія №74 від 30.09.2024 про негайне надання в строк до 08.10.2024 про надання Замовнику Актів приймання виконаних будівельних робіт та всю виконавчу документацію за Договором та Додатковими угодами на суму 107 602 грн 27 коп та звіт про використання матеріалів в роботі на суму 48 073 грн 75 коп або повернути кошти. Претензію №74 від 30.09.2024 надіслано Відповідачу 30.09.2024 з описом вкладення, відповідно до умов розділу 17 Договору. Однак, вимоги претензії не виконано: акти приймання виконаних будівельних робіт, виконавча документація і звіт про використані матеріали не надані, грошові кошти на суму отриманих авансів не повернуті.

Товариством з обмеженою відповідальністю «Центромістобуд» було направлено повідомлення про відмову від договору будівельного підряду №23/039 від 01.08.2023 на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Організація дорожнього руху» №19 від 21.01.2025 та №31 від 21.02.2025, відповідно до яких Позивач зазначає, що Відповідач відповідно до умов п. 3.1 Договору, строк виконання робіт 10 робочих днів, а згідно Додаткової угоди №2 від 19.09.2023 - 7 робочих днів. Згідно п. 3.2 Договору, початок Робіт - з моменту передачі Замовником Будівельного майданчику (Фронту Робіт). Якщо інше не передбачено Договором, вважається, що Будівельний майданчик (Фронт робіт) передано Підряднику в день підписання Договору. Замовник на виконання своїх зобов`язань за Договором здійснив Підряднику авансову оплату на загальну суму 140 422 грн 21 коп, а також передав матеріальні ресурси для виконання робіт на загальну суму 48 073 грн 75 коп.

Підрядник виконав роботи лише на суму 32 819 грн 94 коп, що підтверджується актами приймання виконаних будівельний робіт № 1, № 2 за вересень 2023 року. Підрядник прострочив виконання робіт вже більше ніж на 15 місяців, що є грубим порушенням умов Договору. Відповідно до умов Договору, Позивач направив повідомлення Відповідачу про відмову від Договору шляхом розірвання в односторонньому порядку за 14 календарних днів до розірвання Договору. Також в повідомленні зазначено про вимоги виконання п. 13.4 Договору, а саме протягом п`яти днів передати у порядку, передбаченому Договором, виконані роботи і виконавчу документацію, закуплені Підрядником, а також передані Замовником матеріали, які не використані для виконання робіт, підписати акти звірки взаємних розрахунків, повернути Замовнику невикористані аванси.

Повідомлення №19 від 21.01.2025 про відмову від Договору надіслано Відповідачу 29.01.2025 з описом вкладення на адресу реєстрації юридичної особи зазначено у Єдиному державного реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, за адресою:02232, місто Київ, вул. М. Цвєтаєвої, 16, кв. 505, відповідно до умов розділу 17 Договору.

Зазначене повідомлення не отримано Відповідачем і повернуто Позивачу у зв`язку з завершенням встановленого строку зберігання 15.02.2025, що підтверджується трекінгом Укрпошта.

Повідомлення №31 від 21.02.2025 про відмову від Договору надіслано Відповідачу 24.02.2025 з описом вкладення на адресу, зазначену Відповідачем у п. 17.3 Договору, а саме 02232, м. Київ, а/с 39.

Зазначене повідомлення не отримано Відповідачем і повернуто Позивачу у зв`язку з завершенням встановленого строку зберіганні 18.03.2025, що підтверджується трекінгом Укрпошта.

Відтак, на підставі п. 13.3, п. 13.3.1 Договору, цей Договір вважається розірваним на 15-й день після завершення встановленого строку зберігання листа, тобто 02.04.2025.

Відповідно до п. 13.4 Договору, зазначено, що в разі дострокового розірвання Договору, сторони протягом п`яти робочих днів зобов`язуються провести звірку взаємних розрахунків з врахуванням раніше сплачених авансів і виконаних робіт, підписати акт звірки, акти виконаних робіт, інші необхідні документи. За наслідками проведеної звірки сторони проводять остаточні розрахунки (доплата Підряднику, або повернення Замовнику зайво сплачених коштів). Отже, Відповідач зобов`язаний повернути Позивачу невикористанні (невідпрацьовані) аванси та матеріали не пізніше 07.04.2025, проте, цього не зробив.

Матеріалами справи встановлено, що відповідно до п. 13.2 Договору, Цей Договір припиняє свою дію, зокрема, у зв`язку з його достроковим розірванням.

Так, на виконання умов п. 13.3, п. 13.3.1, п. 17.2, Замовник за 14 календарних днів до розірвання Договору направив Підряднику листа засобами поштового зв`язку з повідомленням про розірвання Договору будівельного підряду №23/039 від 01.08.2023, відповідно до Повідомлення №31 від 21.02.2025, яке було направлено Відповідачу - 24.02.2025 та повернуто Позивачу у зв`язку з завершенням встановленого строку зберігання - 18.03.2025, що підтверджується трекінгом Укрпошта.

Враховуючи приписи частини 3 статті 651 Цивільного кодексу України у разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Звертаючись до суду з даним позовом, Позивач просить суд стягнути з Відповідача невідпрацьований аванс на суму 107 602 грн 27 коп.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Судом під час розгляду справи по суті було досліджено докази, якими Позивач обґрунтовував свої доводи, а саме копії: Договору будівельного підряду №23/039 від 01.08.2023, Додатку №1 до Договору будівельного підряду №23/039 від 01.08.2023 заходи з охорони праці на Об`єкті, Додатку №1.1 до Договору будівельного підряду №23/039 від 01.08.2023 класифікатор видів порядку виконання робіт, трудової дисципліни, техніки безпеки і охорони праці, пожежної та санітарно-епідеміологічної безпеки, охорони навколишнього середовища, зелених насаджень і землі під час проведення робіт по Договору, Додатку 1.2 до Договору підряду №23/039 від 01.08.2023 акт перевірки дотримання вимог нормативно-правових актів з охорони праці, промислової, пожежної та техногенної безпеки, Додатку №1.3 до Договору будівельного підряду №23/039 від 01.08.2023 заява щодо спроможності безпечного проведення робіт на об`єкті ТОВ «ЗМК ВЕЛДКОНСТРАКШН», Додатку №2 до Договору №23/039 від 01.08.2023 акт прийому-передачі Фронту робіт, Договірної ціни, Додаткової угоди №1 до Договору підряду №23/039 від 01.08.2023, Додаткової угоди №2 від 19.09.2023 до Договору підряду №23/039 від 01.08.2023, Додаток №1 до Додаткової угоди 32 до Договору №23/039 від 01.08.2023, довідки АТ «УКРБУДІНВЕСТБАНК» №25 від 20.01.2025, платіжної інструкції від 23.11.2023 №766, платіжної інструкції від 05.12.2023 №972, акту №2 приймання виконаних робіт від 29.09.2023, акту №1 приймання виконаних робіт від 29.09.2023, претензії №74 від 30.09.2024 з доказам направлення Відповідачу, повідомлення №19 від 21.01.2025 та повідомлення №31 від 21.02.2025 з доказами направлення Відповідачу, протоколу загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «Центромістобуд» від 21.10.2020, Статуту Товариства з обмеженою відповідальністю «Центромістобуд», Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 23.10.2020, судом надано оцінку доказам, які містяться в матеріалах справи.

Відповідно до частин першої та другої статті 509 Цивільного кодекс України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

За змістом пункту 1 частини другої статті 11 Цивільного кодексу України договори та інші правочини є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до статті 6 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших акті цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 Цивільного кодексу України).

Як правильно встановили суди попередніх інстанцій укладений між сторонами у справі договір за своєю правовою природою є договором підряду.

Відповідно до частини першої статті 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

За договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх (частина перша статті 875 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 846 Цивільного кодексу України строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду.

Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту.

Відповідно до статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Поняття "строк виконання зобов`язання", "термін виконання зобов`язання" визначені у статті 530 Цивільного кодексу України, відповідно до якої якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Аналогічні висновки Верховного Суду викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2018 року у справі № 910/9072/17 та у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 червня 2023 року у справі № 925/1238/22.

Матеріалами справи встановлено, що п. 3.2 Договору встановлено, що початок Робіт - з моменту виконання Замовником Будівельного майданчику (Фронту робіт). Якщо інше не передбачено Договором, вважається, що Будівельний майдачник (Фронт робіт) передано Підряднику в день підписання Договору. Як вбачається з Додатку №2 до Договору, Замовник передав Підряднику Фронт робіт на Об`єкті.

Відповідно до п. 3.3 Договору, Датою закінчення Робіт є дата підписання Замовником Акту приймання виконаних будівельних робіт (або заключного із Актів приймання виконаних будівельних робіт в разі, якщо Роботи приймалися частинами).

У той же час, згідно п. 4.3 Договору, Замовник може здійснювати авансову оплату для придбання матеріальних ресурсів, необхідних для виконання Робіт, за погодженими ним заявками Підрядника з обов`язковим погодженням рахунків.

Відповідно до п. 4.4, п. 4.4.1 Договору, розрахунки за виконанні Роботи проводяться наступним чином: протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання відповідного Акту приймання виконання будівельних робіт і Довідки про вартість, Замовник оплачує 50% від вартості Робіт, виконаних згідно цього Акту (з врахуванням раніше сплачених авансів).

Як вбачається з матеріалів справи, Позивачем було здійснено наступну оплату: 03.08.2023 авансовий платіж за нанесення розмітки згідно Договору №23/039 від 01.08.2023 у сумі 29 960 грн 11 коп з ПДВ, 08.08.2023 авансовий платіж за встановлення дорожніх знаків згідно Договору 323/039 від 01.08.2023 у сумі 48 080 грн 28 коп з ПДВ, що підтверджується довідкою АТ «Укрбудінвестбанк» № 25 від 20.01.2025, авансовий платіж за виготовлення кріплення та монтаж дорожніх знаків згідно Договору №23/039 від 01.08.2023 у сумі 27 509 грн 96 коп з ПДВ, що підтверджується платіжною інструкцією №766 від 23.11.2023, авансовий платіж за нанесення розмітки та монтаж знаків та дорожніх дзеркал згідно Договору №23/039 від 01.08.2023 у сумі 34 871 грн 86 коп з ПДВ, що підтверджується платіжною інструкцією №972 від 05.12.2023.

Тобто, Позивачем було сплачено на рахунок Відповідача 140 422 грн 21 коп.

Відповідно до акту 1 приймання виконання будівельних робіт за вересень 2023 від 29.09.2023, Підрядник здав, а Замовник прийняв: вартість всього робіт без ПДВ - 3 750 грн 00 коп, всього матеріалів без ПДВ - 3 958 грн 32 коп, всього по акту без ПДВ - 7 708 грн 32 коп, а всього з ПДВ - 9 249 грн 98 коп.

Відповідно до акту 2 приймання виконання будівельних робіт за вересень 2023 від 29.09.2023, Підрядник здав, а Замовник прийняв: вартість всього робіт без ПДВ - 5 099 грн 97 коп, всього матеріалів без ПДВ - 14 541 грн 66 коп, всього по акту без ПДВ - 19 641 грн 63 коп, а всього з ПДВ - 23 569 грн 96 коп.

Позивач звертаючись з даним позовом до Господарського суду міста Києва, зазначає, що в порушення взятих на себе зобов`язань за Договором будівельного підряду Відповідач не виконав роботи у відповідності з умовами Договору, та в строки, що передбачені Договором.

Як встановлено ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Позивач засобами поштового зв`язку 21.01.2025 звернувся до Відповідача, шляхом направлення на адресу юридичної особи, зазначеної у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, з повідомлення про відмову від договору (розірвання в односторонньому порядку) Договору та вимогою виконати п. 13.4 Договору, а саме протягом п`яти днів передати, у порядку, передбаченому Договором, виконані роботи і виконавчу документацію, закуплені Підрядником, а також передані Замовником матеріали, які не використані для виконання робіт, підписати акти звірки взаємних розрахунків, повернути Замовнику невикористані аванси.

Позивач засобами поштового зв`язку 21.02.2025 звернувся до Відповідача, шляхом направлення на адресу, зазначену Відповідачем у пункті 17.3 Договору, з повідомлення про відмову від договору (розірвання в односторонньому порядку) Договору та вимогою виконати п. 13.4 Договору, а саме протягом п`яти днів передати, у порядку, передбаченому Договором, виконані роботи і виконавчу документацію, закуплені Підрядником, а також передані Замовником матеріали, які не використані для виконання робіт, підписати акти звірки взаємних розрахунків, повернути Замовнику невикористані аванси.

За приписами статті 631 Цивільного кодексу України строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору.

Згідно з частиною 7 статті 180 Господарського кодексу України строком дії господарського договору є час, впродовж якого існують господарські зобов`язання сторін, що виникли на основі цього договору.

Відповідно до частини 3 статті 651 Цивільного кодексу України у разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Отже, за загальним правилом розірвання договору в односторонньому порядку не допускається, однак окремі договірні відносини допускають можливість одностороннього розірвання договору. Повноваження сторони на одностороннє розірвання договору можуть бути передбачені законом або безпосередньо у договорі та можуть бути узалежнені від вчинення/невчинення сторонами договору певних дій, так і без будь-яких додаткових умов (безумовне право сторони на відмову від договору).

При цьому, у випадку наявності права, одностороння відмова від договору не потребує узгодження та як самостійний юридичний факт зумовлює його розірвання. У випадках, коли права на односторонню відмову у сторони немає, намір розірвати договір може бути реалізований лише за погодженням з іншою стороною, оскільки одностороннє розірвання договору не допускається, а в разі недосягнення сторонами домовленості щодо розірвання договору - за судовим рішенням на вимогу однієї із сторін.

Наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 26.09.2023 року в справі № 911/1518/22, від 28.02.2023 року в справі № 909/899/21, від 06.07.2022 року в справі № 904/8118/21, від 09.02.2022 року в справі № 922/1372/21, від 27.10.2021 року в справі № 910/16684/19.

Слід зазначити, що матеріали справи містять належні докази направлення Позивачем на дійсну адресу Відповідача повідомлення від 21.01.2025 №19 про відмову від Договору, та від 21.02.2025 №31 у тому числі копію поштової накладної від 24.02.2025 року №0222100275301 та опису вкладення.

При цьому, суд враховує правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 18.03.2021 року № 911/3142/19, відповідно до якої направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у даному випадку - замовника.

Близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 року в справі № 800/547/17, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.02.2024 року в справі № 904/853/23, від 15.06.2020 року в справі № 24/260-23/52-б, від 27.11.2019 року в справі № 913/879/17.

Тлумачення статті 651 Цивільного кодексу України, з урахуванням принципу розумності, свідчить про те, що:

- сторони в договорі як універсальному регуляторі можуть визначити момент з якого договір вважатиметься розірваним внаслідок вчинення односторонньої відмови від договору;

- у випадку, якщо сторони не встановили момент, з якого договір вважатиметься розірваним внаслідок вчинення односторонньої відмови від договору, то, з урахуванням, що такий односторонній правочин відноситься до таких, що розраховані на їх сприйняття іншими особами, таким моментом має бути момент одержання іншою стороною повідомлення про відмову від договору.

Згідно з п.1 глави ІІ Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України 28.11.2013 № 958, нормативні строки пересилання простої письмової кореспонденції операторами поштового зв`язку (без урахування вихідних днів об`єктів поштового зв`язку):

1) місцевої - Д+2, пріоритетної - Д+1;

2) у межах області та між обласними центрами України (у тому числі для міст Києва, Сімферополя, Севастополя) - Д+3, пріоритетної - Д+2;

3) між районними центрами різних областей України (у тому числі для міст обласного підпорядкування) - Д+4, пріоритетної - Д+3;

4) між іншими населеними пунктами різних областей України - Д+5, пріоритетної - Д+4,

де Д - день подання поштового відправлення до пересилання в об`єкті поштового зв`язку або опускання простого листа чи поштової картки до поштової скриньки до початку останнього виймання;

1, 2, 3, 4, 5 - кількість днів, протягом яких пересилається поштове відправлення.

При пересиланні рекомендованої письмової кореспонденції зазначені в пункті 1 цього розділу нормативні строки пересилання збільшуються на один день.

Враховуючи те, що відправлення здійснено з м. Києва у м. Київ, у даному випадку нормативні строки пересилання письмової кореспонденції з пріоритетним видом відправлення становлять 1 день. Таким чином, Відповідач мав отримати повідомлення №31 від 21.02.2025 - 25.02.2025.

Відповідно до п. 101, п. 102 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 №270 "Про затвердження Правил надання послуг поштового зв`язку", у разі неможливості вручення адресатам (одержувачам) поштові відправлення, внутрішні поштові перекази зберігаються об`єктом поштового зв`язку місця призначення протягом строку, що встановлюється оператором поштового зв`язку, відправлення "EMS" - 14 календарних днів, міжнародні поштові перекази - відповідно до укладених угод. Строк зберігання за заявою відправника/адресата (одержувача) і за додаткову плату може бути продовжений. Після закінчення встановленого строку зберігання поштові відправлення, поштові перекази повертаються відправнику, крім випадків, коли відправником надано розпорядження "не повертати".

Тобто, неотримання поштової кореспонденції в точці видачі є наслідком свідомого діяння (бездіяльності) Відповідача щодо належного отримання листа, тобто є його власною волею. Суд звертає увагу на те, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника.

За таких підстав, Суд приймає до уваги саме дату повернення Повідомлення Позивача на його адресу за закінченням встановленого терміну зберігання в якості дати отримання Відповідачем, тобто 18.03.2025. А тому датою розірвання Договору внаслідок односторонньої відмови Позивача від нього у даному випадку слід вважати 02.04.2025.

Відтак, враховуючи умови п. 13.3, п. 13.3.1 Договору, датою розірвання Договору внаслідок односторонньої відмови Позивача від нього у даному випадку слід вважати 02.04.2025.

Відтак, після направлення вищевказаного повідомлення про односторонню відмову та розірвання Договору Відповідач у добровільному порядку не повернув Позивачу сплачені останнім кошти в сумі 107 602 грн 27 коп. Докази, які свідчать про повернення Позивачу цієї суми грошових коштів станом на час розгляду судом даного спору, в матеріалах справи відсутні.

Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання.

Частиною 1 ст. 614 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. При цьому відсутність своєї вини відповідно до ч. 2 ст. 614 Цивільного кодексу України доводить особа, яка порушила зобов`язання.

Відповідно до ч. 1 ст. 843 Цивільного кодексу України у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення.

Згідно з ч. 1 ст. 854 Цивільного кодексу України, якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.

Стаття 846 Цивільного кодексу України визначає, що строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду. Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту.

Проте, з матеріалів справи вбачається, що Відповідач у погоджений сторонами строк прострочив виконання робіт загальною вартістю 107 602 грн 27 коп. більше ніж на 16 місяців, що є грубим порушенням умов Договору.

Суд звертає увагу на те, що права замовника під час виконання роботи підрядником передбачені статтею 849 Цивільного кодексу України, відповідно до якої: замовник має право у будь-який час перевірити хід і якість роботи, не втручаючись у діяльність підрядника (частина 1); якщо підрядник своєчасно не розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її у строк стає явно неможливим, замовник має право відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків (частина 2); якщо під час виконання роботи стане очевидним, що вона не буде виконана належним чином, замовник має право призначити підрядникові строк для усунення недоліків, а в разі невиконання підрядником цієї вимоги - відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення роботи іншій особі за рахунок підрядника (частина 3); замовник має право у будь-який час до закінчення роботи відмовитися від договору підряду, виплативши підрядникові плату за виконану частину роботи та відшкодувавши йому збитки, завдані розірванням договору (частина 4).

У статті 849 Цивільного кодексу України передбачено права замовника під час виконання роботи.

Згідно з частиною 1 зазначеної норми замовник має право у будь-який час перевірити хід і якість роботи, не втручаючись у діяльність підрядника.

Відповідно до частини 2 статті 849 Цивільного кодексу України якщо підрядник своєчасно не розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її у строк стає явно неможливим, замовник має право відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків.

Якщо під час виконання роботи стане очевидним, що вона не буде виконана належним чином, замовник має право призначити підрядникові строк для усунення недоліків, а в разі невиконання підрядником цієї вимоги - відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення роботи іншій особі за рахунок підрядника (частина 3 статті 849 Цивільного кодексу України).

За змістом частини 4 статті 849 цього Кодексу замовник має право у будь-який час до закінчення роботи відмовитися від договору підряду, виплативши підрядникові плату за виконану частину роботи та відшкодувавши йому збитки, завдані розірванням договору.

Отже, у статті 849 Цивільного кодексу України передбачено три окремі (самостійні) підстави для відмови замовника від договору підряду, а саме: - підрядник несвоєчасно розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її у строк стає явно неможливим (частина 2); - очевидність для замовника невиконання роботи належним чином та невиконання підрядником у визначений замовником строк вимоги про усунення недоліків (частина 3); - відмова замовника від договору до закінчення робіт з виплатою підрядникові плати за виконану частину робіт та відшкодуванням збитків, завданих розірванням договору (частина 4).

Відповідно, правові наслідки відмови замовника від договору підряду на підставі статті 849 Цивільного кодексу України є різними.

Однак, Позивачем не надано доказів, які б свідчили про реалізацію його права як замовника у порядку ст.849 Цивільного кодексу України.

Повідомлення Позивача містить вимогу про повернення грошового авансу (боргу) в сумі 107 602 грн 27 коп. та повідомлення про відмову від Договору (розірвання Договору в односторонньому порядку).

За змістом статті 570 Цивільного кодексу України завдатком є грошова сума або рухоме майно, що видається кредиторові боржником у рахунок належних з нього за договором платежів, на підтвердження зобов`язання і на забезпечення його виконання.

Якщо не буде встановлено, що сума, сплачена в рахунок належних з боржника платежів, є завдатком, вона вважається авансом.

Аванс (попередня оплата) - це грошова сума, яка не забезпечує виконання договору, а є сумою, що перераховується згідно з договором наперед, у рахунок майбутніх розрахунків, зокрема, за товар який має бути поставлений, за роботи, які мають бути виконані. При цьому аванс підлягає поверненню особі, яка його сплатила, лише у випадку невиконання зобов`язання, за яким передавався аванс, незалежно від того, з чиєї вини це відбулося (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 року в справі № 918/631/19, постанова об`єднаної палати Верховного Суду від 16.09.2022 року в справі № 913/703/20, постанова Верховного Суду від 21.02.2018 року в справі № 910/12382/17).

Верховний Суд у постанові від 04.10.2022 року в справі № 910/13391/20 зробив висновок про те, що з припиненням дії договору підряду така грошова сума втрачає ознаки авансу та стає майном (грошовими коштами), набутими підрядником без достатньої правової підстави, а тому наявні підстави для застосування положень статті 849 Цивільного кодексу України в сукупності із приписами статті 1212 Цивільного кодексу України.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду вказав, що відповідно до частини 2 статті 570 ЦК України, якщо не буде встановлено, що сума, сплачена в рахунок належних з боржника платежів, є завдатком, вона є авансом. Однак, з припиненням дії договору підряду така грошова сума втрачає ознаки авансу та стає майном (грошовими коштами), набутими підрядником без достатньої правової підстави. Відповідно до частини 1 статті 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відтак, зазначена норма застосовується за наявності сукупності таких умов: набуття (збереження) майна (майном також є грошові кошти) однією особою за рахунок іншої; відсутність для цього підстав; або коли така підстава згодом відпала. Випадок, коли зобов`язання було припинено на вимогу однієї із сторін відповідно до закону чи умов договору належить до таких підстав.

Відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Верховний Суд неодноразово зазначав, що набуття однією зі сторін зобов`язання майна за рахунок іншої сторони в порядку виконання договірного зобов`язання не вважається безпідставним. Тобто у разі, коли поведінка набувача, потерпілого, інших осіб або подія утворюють правову підставу для набуття (збереження) майна, положення статті 1212 Цивільного кодексу України можна застосовувати тільки після того, як така правова підстава в установленому порядку скасована, визнана недійсною, змінена, припинена або була відсутня взагалі. Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.

Аналогічні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 14.09.2023 року в справі № 910/4725/22, від 06.02.2020 року в справі № 910/13271/18, від 23.01.2020 року в справі № 910/3395/19 та від 01.04.2019 року в справі № 904/2444/18.

Як свідчать матеріали справи, Позивач, як замовник, скористався власним правом, передбаченим частиною 2 статті 849 Цивільного кодексу України щодо розірвання договору в односторонньому порядку, звернувшись у подальшому до суду з позовними вимогами про повернення авансу (попередньої оплати).

З огляду на вищенаведене, суд вважає за можливе застосувати до спірних правовідносин положення статті 849 Цивільного кодексу України в сукупності з приписами статті 1212 Цивільного кодексу України, у зв`язку з чим зазначає про наявність правових підстав для стягнення з Відповідача на користь Позивача отриманих коштів в сумі 107 602 грн 27 коп.

Близьких за змістом правових висновків щодо застосування положень статті 849 Цивільного кодексу України та можливість стягнення з підрядника на користь замовника коштів внесеної передоплати після припинення дії договору підряду дійшов Верховний Суд у постановах від 24.11.2021 року в справі № 910/17235/20, від 25.02.2021 року в справі № 904/7804/16, від 16.03.2021 року в справі № 910/10233/20.

Враховуючи розірвання Договору з 02.04.2025, беручи до уваги те, що загальна сума боргу (попередньої оплати) Відповідача, яка складає 107 602 грн 27 коп., підтверджена належними доказами, наявними у матеріалах справи, і Відповідач на момент прийняття рішення не надав документи, які свідчать про погашення вказаної заборгованості перед Позивачем (повернення означеної попередньої оплати), а також не надав доказів належного виконання ним обумовлених між сторонами робіт в установлені Договором строки, суд дійшов висновку про законність та обґрунтованість вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Центромістобуд» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Організація дорожнього руху» про стягнення вказаної суми грошових коштів, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню.

За приписами частин 1, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з частиною 1 статті 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на Відповідача.

Керуючись ст. ст. 73-74, 76-79, 86, 129, 233, 237, 238, 240, 241, 242, 254, 255, 256, 257 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТРОМІСТОБУД» до Товариства з обмежено відповідальністю «ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ» - задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмежено відповідальністю «ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ» (02232, місто Київ, вул. М. Цвєтаєвої, 16, кв. 505; ЄДРПОУ 39134065) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТРОМІСТОБУД» (02099, місто Київ, вул. Бориспільська, 7; ЄДРПОУ 40902007) грошові кошти у сумі 107 602 (сто сім тисяч шістсот дві) грн 27 коп.

3. Стягнути Товариства з обмежено відповідальністю «ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ» (02232, місто Київ, вул. М. Цвєтаєвої, 16, кв. 505; ЄДРПОУ 39134065) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕНТРОМІСТОБУД» (02099, місто Київ, вул. Бориспільська, 7; ЄДРПОУ 40902007) витрати по сплаті судового збору в розмірі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено в порядку та строки відповідно до приписів статей 254, 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення виготовлено 22.07.2025, з урахуванням перебування судді Блажівської О.Є у відпустці.

Суддя Оксана БЛАЖІВСЬКА

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.07.2025
Оприлюднено25.07.2025
Номер документу129055157
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі підряду, з них будівельного підряду

Судовий реєстр по справі —910/5387/25

Рішення від 22.07.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Блажівська О.Є.

Ухвала від 19.05.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Блажівська О.Є.

Ухвала від 05.05.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Блажівська О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні