Герб України

Рішення від 21.07.2025 по справі 160/11926/25

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2025 рокуСправа №160/11926/25

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кальника В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовною заявою ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ БУДИНОК АРХІТЕКТОРА до відповідача -1: Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, відповідача 2: Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради, відповідача 3: Дніпропетровської обласної державної (військової) адміністрації, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Оперком» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

24 квітня 2025 року ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ БУДИНОК АРХІТЕКТОРА звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідача -1: Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, відповідача 2: Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради, відповідача 3: Дніпропетровської обласної державної (військової) адміністрації, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Оперком», в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати Виконавчий комітет Дніпровської міської ради (49070, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 04052092) вчинити необхідні дії з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата»;

- визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати Інспекцію з питань благоустрою Дніпровської міської ради (49070, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 40634559) вчинити необхідні дії з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата»;

- визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати Дніпровську обласну державну (військову) адміністрацію (49004, м. Дніпро, просп. Олександра Поля, 1, код ЄДРПОУ 00022467) здійснити державний контроль за додержанням ТОВ «Оперком» санітарних правил і правил благоустрою на прибудинковій території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро.

Ухвалою суду від 29.04.2025 року позовну заяву ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ БУДИНОК АРХІТЕКТОРА було залишено без руху.

05.05.2025 року позивач звернувся до суду з уточненою позовною заявою, в якій він просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Дніпровської міської ради (49070, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 04052092) щодо невчинення необхідних дій з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата»;

- зобов`язати Виконавчий комітет Дніпровської міської ради (49070, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 04052092) вчинити необхідні дії з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата»;

- визнати протиправною бездіяльність Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради (49070, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 40634559) щодо невчинення необхідні дії з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата»;

- зобов`язати Інспекцію з питань благоустрою Дніпровської міської ради (49070, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 40634559) вчинити необхідні дії з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата»;

- визнати протиправною бездіяльність Дніпровської обласної державної (військової) адміністрації (49004, м. Дніпро, просп. Олександра Поля, 1, код ЄДРПОУ 00022467) щодо нездійснення державного контролю за додержанням Товариством з обмеженою відповідальністю «ОПЕРКОМ» санітарних правил і правил благоустрою на прибудинковій території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро;

- зобов`язати Дніпровську обласну державну (військову) адміністрацію (49004, м. Дніпро, просп. Олександра Поля, 1, код ЄДРПОУ 00022467) здійснити державний контроль за додержанням Товариством з обмеженою відповідальністю «ОПЕРКОМ» санітарних правил і правил благоустрою на прибудинковій території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Багатоквартирний житловий будинок № 1, що розташований по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро, знаходиться на балансі позивача. В даному будинку побудована та обладнана система збору твердих побутових відходів у вигляді сміттєпроводу в кожному під`їзді із сміттєкамерами на першому поверсі будинку. Доступ до сміттєпроводу має, в тому числі, нежитлове приміщення №1а, в якому після побудови будинку знаходився салон краси, а в теперішній час заклад громадського харчування ресторан «Пузата хата». При цьому, офіційний контейнерний майданчик, на якому розміщені сміттєві контейнери будинку, розміщений поза двором, на вулиці Шевченка.

Зауважено, що в порушення конституційного права співвласників житлового багатоквартирного будинку на безпечне довкілля, впритул до стіни будинку було розміщено два контейнери для збору та зберігання відходів ресторану «Пузата хата». Позивач стверджує, що металева споруда (огорожа) та сміттєві контейнери ресторану «Пузата Хата» встановлені самовільно, без належних дозволів, з грубим порушенням санітарних норм і правил, зокрема, щодо мінімальних відстаней від житлових будинків та дитячих майданчиків. Це призводить до постійного смороду, створює загрозу розповсюдження шкідників (щурів) та погіршує санітарно-епідеміологічну ситуацію, порушуючи конституційне право співвласників на безпечне довкілля.

Позивачем також наголошено на відсутності рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради про надання дозволу на облаштування такого майданчика та погодження його місця розташування відповідно до встановлених процедур.

Також, звернуто увагу на те, що позивач звертався зі скаргами до Дніпровського міського голови, Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради, Міністерства охорони здоров`я та Дніпропетровської обласної державної адміністрації. Проте, отримані відповіді, на думку позивача, є формальними «відписками», які суперечать одна одній та свідчать про бездіяльність відповідачів у частині вжиття ефективних заходів для усунення порушень.

Отже, позивач вважає, що Виконавчий комітет Дніпровської міської ради та Інспекція з питань благоустрою Дніпровської міської ради допустили протиправну бездіяльність, не забезпечивши належного контролю за дотриманням правил благоустрою та санітарних норм, не вживши ефективних заходів для демонтажу самовільно встановлених об`єктів та перенесення сміттєвих контейнерів у дозволене місце.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.05.2025 року відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження. Також, даною ухвалою до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів, залучено Товариство з обмеженою відповідальністю «Оперком».

26.05.2025 року на адресу суду від відповідача 3 надійшов відзив щодо заявлених позовних вимог, в якому відповідач просив суд відмовити в задоволенні позову. Вказав, що виконавчі органи місцевого самоврядування здійснюють контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері благоустрою відповідно до статей 10 та 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів". Також, органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями щодо організації благоустрою населених пунктів, а також організації управління побутовими відходами.

В даному випадку, власником прибудинкової території житлового будинку за адресою: вулиця Михайла Грушевського, будинок 1, м. Дніпро є територіальна громада міста "Дніпровська міська рада", що здійснює право власності через органи місцевого самоврядування.

Отже, відповідач вважає, що контроль за додерженням санітарних правил і правил благоустрою на прибудинковій території за адресою: вулиця Михайла Грушевського, будинок 1, м. Дніпро, належить саме до компетенції Дніпровської міської ради та її виконавчих органів, а облдержадміністрація не є органом державного нагляду у сфері благоустрою багатоквартирних будинків. А тому, Дніпропетровська обласна державна (військова) адміністрація не є належним відповідачем та не може в силу закону вчиняти будь-яку господарську діяльність благоустрою на об`єктах, компетенція яких віднесена до Дніпровської міської ради, а не до компетенції облдержадміністрації.

29.05.2025 року від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що Законом «Про місцеві державні аждміністрації» від 09.04.1999 №586-XIV передбачено здійснення місцевою державною адмінінстрацією, на відповідних територіях, державного контролю за додержанням санітарних правил, збиранням побутових та інших відходів, додержанням правил благоустрою; передбачені права для реалізації таких повноважень. Зауважено, що для забезпечення реалізації державної політики у галузі поводження з побутовими відходами, для здійснення державного контролю за дотриманням санітарних правил, правил благоустрою, у складі Дніпропетровської ОДА утворено окремий структурний підрозділ - департамент житлово-комунального господарства та будівництва, який підпорядкований голові облдержадміністрації. Об`єктом державного контролю є відповідна територія Дніпропетровської області, до якої належить також територія міста Дніпра включно з прибудинковою територією багатоквартирного будинку за адресою вул. Михайла Грушевського, 1.

Позивач вважає, що самовільне розміщення рестораном «Пузата хата» відходів закладу громадського харчування на прибудинковій території та порушення ним встановленого порядку поводження з відходами, може призвести до шкідливого впливу на здоров`я людини, відповідно до пунктів а), б) частини 1 статті 42 Закону України «Про відходи», та є правопорушенням у сфері поводження з відходами. Проте, Дніпропетровською обласною державною адмміністрацією не забезпечено поновлення порушених конституційних прав громадян співвласників будинку на безпечене довкілля, а тому, на переконання позивача, вона є належним відповідачем у справі.

29.05.2025 року на адресу суду від відповідача 2 надійшов відзив щодо заявлених позовних вимог, в якому відповідач просив суд відмовити в задоволенні позову. Вказав, що Інспекція є контрольним органом, основними завданнями якого є здійснення самоврядного контролю за дотриманням законодавства з питань благоустрою, санітарних та природоохоронних норм, а також виявлення фактів порушень.

Зауважив, що Інспекція після отримання звернення від ОСББ «Будинок Архітектора» 02.10.2024 року, надала Третій особі (ТОВ «Оперком») Припис від 12.11.2024 року щодо приведення контейнерного майданчика у відповідність вимогам державних санітарних норм та правил, а також надання правовстановлюючих документів. У подальшому, після проведеної перевірки, на керуючу закладом ТОВ «Оперком» було складено Протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення №1368 від 19.11.2024 року, через невжиття заходів щодо приведення майданчика у відповідність до вимог Державних санітарних норм та правил.

Відповідач 2 вважає, що твердження позивача про бездіяльність Інспекції не відповідають дійсності, оскільки Інспекція вчинила всі залежні від неї дії для вирішення спірної ситуації. Отже, Інспекція діяла в межах своїх повноважень, визначених Положенням про інспекцію з питань благоустрою Дніпровської міської ради.

04.06.2025 року від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що у відзиві відповідач 2 не надав жодної інформації щодо фактичного вирішення зазначеного питання, не надано документів, які підтверджують усунення вказаних порушень. Отже, бездіяльність Інспекції не була припинена належним чином.

На думку позивача, посилання Інспекції на окремі формальні дії (надання Товариству з обмеженою відповідальністю «Оперком» Припису про вжиття заходів щодо приведення контейнерного майданчика у відповідність вимогам державних санітарних норм та правилам утримання території населених місць, надання правовстановлюючих документів, що підтверджують законність розміщення контейнерного майданчика, складання протоколу) не свідчить про повне, ефективне та своєчасне реагування на проблему, викладену у зверненні позивача. Тому, твердження відповідача 2, що Інспекція в межах своїх повноважень виконала всі залежні від неї дії, щодо вирішення спірної ситуації яка склалася, не відповідає дійсним обставинам справи, оскільки результат вжитих заходів на момент звернення до суду відсутній, що свідчить про наявність фактичної бездіяльності Інспекції у межах її повноважень, що порушує права співвласників будинку та інтереси позивача, як їх представника.

Відповідач 1 у строк, наданий судом, відзив на адміністративний позов або заяву про визнання позову не надав.

Від третьої особи пояснень щодо предмету позову не надійшло.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСББ «БУДИНОК АРХІТЕКТОРА» створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро. Його Статут був затверджений загальними зборами ОСББ «БУДИНОК АРХІТЕКТОРА» (Протокол № 3 від 03.04.2017 року), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.12.2016 року.

Як зазначено у позові позивачем, у будинку АДРЕСА_1 функціонує система збору твердих побутових відходів у вигляді сміттєпроводу з сміттєкамерами на першому поверсі. Офіційний контейнерний майданчик для будинку розташований поза двором, на вулиці Шевченка. В порушення конституційного права співвласників житлового багатоквартирного будинку на безпечне довкілля, впритул до стіни будинку було розміщено два контейнери для збору та зберігання відходів ресторану «Пузата хата». Сміттєві контейнери ресторану знаходяться за незаконно прибудованою до фасаду будинку огорожею, виготовленою з металевого профнастилу. Вказана самовільно встановлена мала архітектурна форма (огорожа) та незаконні сміттєві контейнери розміщені для потреб ресторану «Пузата Хата» з порушенням державних санітарних норм і правил.

Встановлено, що Правління ОСББ «Будинок Архітектора», в інтересах співвласників будинку № 1 по вул. М. Грушевського, зверталось зі скаргами до Дніпровського міського голови (скарга від 04.10.2023 № 119) та до Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради (скарга від 01.10.2024 № 206) щодо приведення у відповідність до державних санітарних норм і правил прибудинкової території.

Також, позивачем направлялись скарги до Міністерства охорони здоров`я, Дніпропетровської обласної державної адміністрації (від 11.11.2024 № 222 та № 240) на бездіяльність міської влади та порушення конституційного права співвласників багатоквартирного будинку на безпечне довкілля.

За результатами розгляду скарги стосовно самовільного облаштування майданчика для сміттєвих баків у дворі буд. № 1 по вул. Михайла Грушевського, Дніпровська міська рада листом від 02.11.2023 №4/232222 повідомила позивача про те, що: «..Спеціалістами відділу контролю благоустрою інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради проведено перевірку на вищезазначеній території, якою встановлено, що контейнери для сміття у дворі будинку розміщено згідно з договором № 07-23 про надання послуг з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів, який укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «РМ Логістік» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Оперком», для обслуговування ресторану «Пузата Хата». Контейнери розміщено на майданчику, який облаштований навісом та огорожею. Відходи вивозяться щоденно, територія навколо майданчика прибрана. Місце розташування контейнерів визначається безпосередньо компанієюперевізником та підприємством, яке надає послуги з утримання будинків і прибудинкових територій, житлово-будівельними кооперативами, об`єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, власниками приватних домоволодінь тощо. У буд. № 1 по вул. Михайла Грушевського створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Будинок архітектора». Ресторан «Пузата хата» розміщено в цьому будинку і він бере дольову участь у благоустрої двору. Відповідно до підпункту 6.4.8. Правил благоустрою території міста Дніпра, затверджених рішенням міської ради від 27.11.2013 № 44/43 (зі змінами), у разі неможливості дотримання відстаней місця розташування контейнерних майданчиків встановлюються комісією за участю посадових осіб спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури, державної санітарно-епідеміологічної служби, представників балансоутримувача будинку та органу самоорганізації населення. Ураховуючи вищевикладене, радимо Вам як голові ОСББ «Будинок архітектора» разом із представниками ТОВ «РМ Логістик» та керівництвом ресторану «Пузата хата» визначити нове місце розташування контейнерного майданчика з дотриманням чинних норм.».

На скаргу позивача стосовно зміни місця дислокації контейнерів для збирання побутових відходів за адресою: вул. Михайла Грушевського, буд. 1, Департамент екологічної політики ДМР листом від 07.06.2024 № 7/7-143 повідомив позивача про те, що: «…Комісією було обстежено територію в районі вищезазначеного будинку на предмет встановлення єдиного місця розташування контейнерного майданчика. Комісією встановлено, що контейнери розташовані на контейнерному майданчику закритого типу, прилегла до контейнерів територія знаходиться у належному санітарному стані. У результаті обстеження прибудинкової території за адресою: вул. Михайла Грушевського, буд. 1, враховуючи особливості забудови території міста, місце дислокації контейнерів для збирання побутових відходів, яке відповідає санітарним нормам і є зручним для під`їзду і маневру великовантажної спецтехніки, вирішено залишити без змін.».

Інспекція з питань благоустрою Дніпровської міської ради щодо розгляду скарги листом від 29.11.2024 № 4/3-734 повідомила позивача про те, що: «..Відповідно до п. 6.4.7. Правил благоустрою територій міста Дніпра, затверджених рішенням міської ради від 27.11.2013 № 44/43 (зі змінами), контейнерні майданчики повинні відповідати вимогам Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць, а саме: 1) мати водонепроникне тверде покриття; 2) бути обладнані навісами та огорожею; 3) бути ізольованими від об`єктів обслуговування населення, господарських дворів і магістральних вулиць смугою зелених насаджень шириною не менше ніж 1,5 м; 4) не бути прохідними для пішоходів і транзитного руху транспорту; 5) бути віддаленими від меж земельних ділянок навчальних та лікувальнопрофілактичних закладів, стін житлових та громадських будівель і споруд, спортивних і дитячих майданчиків та місць відпочинку населення на відстань не менше ніж 20 м, але не більше ніж 100 м від входів до під`їздів житлових будинків, а на території садибної забудови - на відстань не менше ніж 5 м від меж присадибних ділянок зі сторони вулиць.

Спеціалістами відділу поводження з твердими відходами інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради проведено перевірку за адресою: вул. Михайла Грушевського, буд. 1, за результатами якої встановлено, що зазначена у скарзі металева конструкція є контейнерним майданчиком для сміття, який не відповідає вимогам Правил тільки в підпункті 5 пункту 6.4.7. цих Правил.

Спеціалістами Інспекції на керуючу закладом ТОВ «Оперком» складено протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративне правопорушення, а саме, невжиття заходів щодо приведення контейнерного майданчику у відповідність до вимог Державних стандартів та правил утримання територій населених місць, зазначених у підпункті 5 пункту 6.4.7 Правил, чим порушила ці Правила. Цей протокол передано на розгляд до адміністративної комісії при виконавчому комітеті міської ради.

Згідно з пунктом 6.4.8 Правил у разі неможливості дотримання відстаней, зазначених у пункті 6.4.7 цих Правил, місця розташування контейнерних майданчиків встановлюються комісією за участю посадових осіб спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури, державної санітарноепідеміологічної служби, представників балансоутримувача будинку та органу самоорганізації населення. Додатково зазначено, що Інспекція не створює та не бере участь у зазначеній комісії.».

Департамент громадського здоров`я Міністерства охорони здоров`я України після опрацювання скарги ОСББ «Будинок Архітектора» від 11.11.2024 № 220 щодо розміщення контейнерних майданчиків для зберігання побутових відходів листом від 10.12.2024 № 26-04/Щ-13238//11632-зв повідомив позивача про те, що: «..Вимоги до санітарного очищення територій населених місць, а також правила виконання робіт з належного прибирання об`єктів благоустрою, основні гігієнічні вимоги санітарного упорядкування та оздоровлення міських та сільських поселень України визначені Державними санітарними правилами планування та забудови населених пунктів, затвердженими наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 № 173, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.07.1996 за № 379/1404 (далі - ДСП-173) (зокрема, пунктами 8.24 8.26) та Державними санітарними нормами та правилами утримання територій населених місць, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 № 145, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 05.04.2011 за № 457/19195 (далі - ДСП-145). Вимоги до складу та змісту схеми санітарного очищення населеного пункту встановлені ДБН Б.2.2-6:2013 «Склад та зміст схеми санітарного очищення населеного пункту», затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.08.2013 № 395 (далі - ДБН Б.2.2-6:2013).

Слід зазначити, що організація благоустрою населених пунктів, організація управління побутовими відходами, розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами, забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (підпункти 6, 7, 15, 26 пункту «а» статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» (далі - Закон № 280/97-ВР).

Затвердження місцевих планів управління відходами, надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для управління відходами, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію, вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (пункти 38, 54-1 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР).

При цьому, статтею 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що благоустрій населених пунктів комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціальноекономічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Зважаючи на зазначене, органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями щодо організації благоустрою населених пунктів, а також організації управління побутовими відходами. При цьому, обов`язковому виконанню підлягають вимоги ДСП-145, ДСП-173 та ДБН Б.2.2-6:2013.

Водночас, відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 90), Міністерство охорони здоров`я України не має повноважень здійснювати заходи з державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного та екологічного законодавства.

Відповідно до підпункту 2 пункту 3 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Держекоінспекція здійснює у межах повноважень, передбачених законом, державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо поводження з відходами.

Крім того, згідно з пунктом 6 статті 16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за додержанням санітарних і ветеринарних правил, збиранням, утилізацією і захороненням промислових, побутових та інших відходів, додержанням правил благоустрою.».

Згідно з листом Дніпровської обласної військової адміністрації від 08.01.2025 № 54/0/92-25, скарга позивача стосовно розміщення контейнерів для побутових відходів, зареєстрована 17.12.2024 за № Щ-2545/1/42-24, та в межах компетенції розглянуто департаментом житлово-комунального господарства та будівництва облдержадміністрації спільно з Дніпровською міською радою.

На звернення позивача від 17.12.2024 за № Щ-2545/1/42-24 Департамент житлово-комунального господарства та будівництва облдержадміністрації листом від 03.01.2025 вих. № 57/0/112-25 повідомив позивча про те, що: «У відносинах з підприємствами, установами та організаціями місцева державна адміністрація здійснює на відповідній території управління тільки тими об`єктами, що перебувають у державній власності, та виконує функцію управління майном тих підприємств, установ та організацій, що передані до сфери її управління, в межах статей 15, 19, 36 Закону України "Про місцеві державні адміністрації.

За інформацією департаменту екологічної політики Дніпровської міської ради за зазначеною адресою розташовано контейнери для збирання твердих побутових відходів ТОВ "Екологія-Д", яке визначено виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у межах міста. Копія відповіді департаменту екологічної політики Дніпровської міської ради від 27.12.2024 № Щ-198/3-1/09-24 додається.

Додатково повідомляємо, що правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг, регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги". Відповідно до статті 12 пункту 1 вказаного Закону відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Вирішення спорів між споживачами та надавачами житлово-комунальних послуг здійснюється шляхом переговорів або у судовому порядку.

У разі виникнення додаткових питань рекомендуємо звернутися до департаменту екологічної політики Дніпровської міської ради за адресою: просп. Д. Яворницького, буд. 75, м. Дніпро.».

Також, як вбачається з матеріалів спраіви, Департамент екологічної політики Дніпровської міської ради на лист голови правління ОСББ повідомив, що: «За результатами конкурсного відбору виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у межах міста з 01.06.2020 визначено Товариство з обмеженою відповідальністю «Екологія-Д», яким здійснюється встановлення контейнерів для збирання побутових відходів та забезпечується вивезення сміття з них. За інформацією, наданою ТОВ «Екологія-Д», контейнери згідно Договору «Про надання послуги з управління побутовими відходами», норм накопичення та періодичності вивезення твердих побутових відходів. Відходи із цих контейнерів вивозяться за графіком.».

Позивач, важаючи бездіяльність відповідачів 1, 2 щодо вчинення необхідних дій з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата» та відповідача 3 щодо здійснення державного контролю за додержанням Товариством з обмеженою відповідальністю «Оперком» санітарних правил і правил благоустрою на прибудинковій території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро протиправною, звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Правовідносини, що виникають у сфері розміщення та експлуатації на території населених пунктів майданчиків для збору та вивезення побутових відходів, правовий статус таких майданчиків врегульовані низкою нормативно-правових актів у сферах містобудування, поводження з відходами та санітарного-екологічного контролю, а також державними будівельними (санітарними) нормами і правилами.

Так, в розумінні норми п.п. 15, 26 і 34 ч.1 ст. 1 Закону України від 20.06.2022 № 2320-ІХ «Про управління відходами» (далі - Закон № 2320-ІХ) побутовими відходами є змішані та/або роздільно зібрані відходи від домогосподарств, включаючи відходи паперу, картону, скла, пластику, деревини, текстилю, металу, упаковки, біовідходи, відходи електричного та електронного обладнання, відходи батарей та акумуляторів, небезпечні відходи у складі побутових, великогабаритні та ремонтні відходи, а також змішані та/або роздільно зібрані відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів домогосподарств; система управління побутовими відходами - комплекс заходів із збирання, перевезення та оброблення побутових відходів, включаючи створення та забезпечення діяльності об`єктів, нагляд за ними та подальший догляд за об`єктами видалення побутових відходів, а також діяльність суб`єктів господарювання, що здійснюють окремі операції з управління побутовими відходами в межах територіальної громади або декількох територіальних громад; збирання відходів - операція, що полягає у вилученні, купівлі, накопиченні та зберіганні відходів суб`єктами господарювання у сфері управління відходами, включаючи роздільне збирання, з метою подальшого перевезення відходів на об`єкти оброблення відходів; зберігання відходів - утримання відходів на об`єктах збирання, у тому числі до їх оброблення, протягом не більше одного року з моменту їх утворення, що є безпечним для здоров`я людей та навколишнього природного середовища відповідно до екологічних та санітарно-епідеміологічних вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 3 цього Закон,у основними цілями державної політики у сфері запобігання утворенню та управління відходами є, зокрема: захист здоров`я людей та навколишнього природного середовища від негативного впливу відходів; здійснення заходів у сфері управління відходами без загрози здоров`ю людей та спричинення шкоди навколишньому природному середовищу в межах встановлених нормативів шкідливого впливу фізичних факторів.

В силу приписів ч. 1 ст. 13 Закону № 2320-ІХ, відходи збираються, перевозяться та оброблюються залежно від їх виду, складу і властивостей у спосіб, що є безпечним для здоров`я людини та не завдає шкоди навколишньому природному середовищу, у тому числі:

не становить загрози забруднення води, атмосферного повітря, ґрунту, для рослин і тварин, не спричиняє негативного впливу (незручностей) через шум і запах; не спричиняє негативного впливу на землі сільськогосподарського призначення, природні території та об`єкти, що підлягають особливій охороні, а також відповідає встановленим стандартам або нормативам шкідливого впливу фізичних та біологічних факторів та найкращим доступним технологіям і методам управління.

Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері запобігання утворенню та управління відходами визначені у розд. ІІІ зазначеного Закону.

Відповідно до положень ст. 26 Закону № 2320-ІХ, до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: 1) участь у реалізації державної політики у сфері управління відходами; 2) участь у розробленні та реалізації регіональних планів управління відходами; 3) затвердження місцевих планів управління відходами; 4) вирішення питань щодо розміщення на території відповідних територіальних громад об`єктів оброблення відходів; 5) створення пунктів роздільного збирання побутових відходів.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: 1) розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами; 2) організація управління побутовими відходами, відходами будівництва та знесення; 3) визначення у встановленому порядку суб`єктів господарювання, які здійснюють збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів; 4) визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами; 5) запровадження роздільного збирання побутових відходів та забезпечення виконання цільових показників щодо підготовки для повторного використання та рециклінгу побутових відходів; 6) організація роботи пунктів роздільного збирання побутових відходів; 7) забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів; 8) передача відходів, власник яких не встановлений, суб`єктам господарювання у сфері управління відходами для їх оброблення; 9) надання інформації, проведення роз`яснювальної та просвітницької роботи серед населення щодо управління відходами; 10) визначення одиниці вимірювання обсягу наданої послуги з управління побутовими відходами; 11) затвердження норм надання послуги з управління побутовими відходами; 12) затвердження інвестиційних програм суб`єктів господарювання у сфері управління побутовими відходами; 13) встановлення тарифів на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення, видалення побутових відходів окремо за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні); 14) укладення договорів з організаціями розширеної відповідальності виробників щодо запровадження приймання та роздільного збирання видів побутових відходів, на які поширюється розширена відповідальність виробника.

Органи місцевого самоврядування здійснюють й інші повноваження у сфері управління відходами відповідно до закону.

Поряд з цим, Законом України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить власні (самоврядні) повноваження, в тому числі з організації управління побутовими відходами, відходами будівництва та знесення, знешкодження та захоронення трупів тварин (пп. 6 п. «а» ч. 1 ст. 30 цього Закону).

Відповідно до пп. 7-1, 12 п. «б» ч. 1 ст. 33 Закону № 280/97-ВР, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо: здійснення контролю за діяльністю суб`єктів господарювання у сфері управління побутовими відходами; здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері управління відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про управління відходами.

Окрім того, згідно з пп. 7 п. «а» ч. 1 ст. 30 зазначеного Закону, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать також такі власні (самоврядні) повноваження як організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Останнє кореспондується із нормами ст.ст. 10, 20 і 21 Закону України від 06.09.2005 №2807-IV «Про благоустрій населених пунктів» (далі - Закон № 2807-IV), відповідно до яких:

до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить : затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою; 5) затвердження місцевих планів управління відходами;

до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема: забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку; розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища; інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів.

Організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють повноваження з: організації забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; розробленні та реалізації місцевих планів управління відходами та створення системи управління побутовими відходами; здійсненні самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів.

У контексті наведеного, суд зазначає, що в розумінні приписів ст. 13, п. 3 ч. 1 ст. 21, ст. 23 Закону № 2807-IV будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів, майданчики для збирання побутових відходів є одним із елементів (частин) об`єктів благоустрою - зокрема, таких об`єктів як території житлової та громадської забудови.

Згідно з приписами ст.14 Закону №2807-IV, об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

При цьому, ч. 2 ст. 23 Закону № 2807-IV, чітко передбачено, що благоустрій території житлової та громадської забудови здійснюється з урахуванням вимог використання цієї території відповідно до затвердженої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також установлених будівельних норм, норм і правил.

Відповідності до ст.1 Закону України «Про відходи», відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.

Стаття 21 Закону України «Про відходи» відносить до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами виконання вимог законодавства про відходи; розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами. Крім того, органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.

У розд. VI Типових правил благоустрою території населеного пункту, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального України від 27.11.2017 № 310 (що зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 18.12.2017 за № 1529/31397) містяться, зокрема такі вимоги до санітарного очищення території населених пунктів:

- збирання та вивезення побутових відходів у межах певної території здійснюються суб`єктом господарювання, який уповноважений на це органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1173;

- зберігання побутових відходів здійснюється згідно з вимогами Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17 березня 2011 року № 145, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 квітня 2011 року за № 457/19195, та Методики роздільного збирання побутових відходів, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01 серпня 2011 року № 133, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2011 року за № 1157/19895.

У взаємозв`язку з наведеним, суд враховує, що вимоги до санітарного очищення територій населених місць, а також правила виконання робіт з належного прибирання об`єктів благоустрою та державного санітарно-епідеміологічного нагляду у сфері благоустрою населених пунктів і поводження з відходами закріплені в Державних санітарних нормах та правилах утримання територій населених місць (далі - Державні санітарні норми та правила, Санітарні норми), затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 № 145.

Дія Санітарних норм поширюється на відносини, що виникають у сфері благоустрою населених пунктів та поводження з відходами, та вони є обов`язковими для виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та підпорядкування і громадянами (п. 1.3 цих Державних санітарних норм та правил).

На підставі п. 2.2.3. Санітарних правил утримання територій населених місць Сан ПиН 42-128-4690-86 площадки для установки та розміщення сміттєвих контейнерів повинні бути розміщені на відстані 20 метрів від житлових будинків. У виключних випадках в районах забудови, що склалось, відстань розміщення сміттєвих контейнерів встановлюється комісійно за участю представника житлоексплуатаційної організації, головного архітектора району, санітарного лікаря. Акт комісій повинні затверджуватись виконкомами місцевих рад народних депутатів.

Згідно з п. 2.8. Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць, затверджених МОЗ України № 145 від 17.03.2011, зареєстрованих в Мінюсті України за № 457/19195 від 05.04.2011, контейнерні майданчики повинні бути віддалені від стін житлових будівель, майданчиків для ігор дітей на відстані не менше 20 метрів.

Пунктом 2.10 Санітарних норм, встановлено, що у виняткових випадках в районах забудови, що склалася, де немає можливості дотримання відстаней, зазначених у пункті 2.8 Санітарних норм, місця розташування контейнерних майданчиків встановлюються комісією за участю посадових осіб спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури і державної санітарно-епідеміологічної служби, а також представників балансоутримувача будинку та органу самоорганізації населення.

Комісією складається акт довільної форми щодо місця розташування контейнерного майданчика, який підписується всіма членами комісії у чотирьох примірниках для кожної із сторін.

Тільки за наявності 4-х сторін, перелік яких визначений в п.2.10 Санітарних норм, та волевиявлення їх згоди в акті, допускається встановлення сміттєвого майданчика в порядку п. 2.10 Санітарних норм з порушенням безпечних відстаней.

При укладанні та підписанні акту щодо розташування контейнерного майданчика повинен бути присутній орган самоорганізації населення. Органи самоорганізації населення (будинкові, вуличні, квартальні комітети тощо) створюються у відповідності до Закону України «Про органи самоорганізації населення» на підставі дозволу, наданого міською, районною у місті радою.

Відповідно до п.п. 3.6.6. Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених Наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 № 76, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25.08.2005 за № 927/11207, сміттєзбірники необхідно розміщувати на відстані від вікон та дверей жилих будинків не менше 20 метрів, але не більш 100 м від вхідних під`їздів.

Згідно з пп.6.1.2 Правил поводження з відходами у місті Дніпрі, затвердженими рішенням виконавчого комітету міської ради від 24.04.2012 №403, місця розташування контейнерних майданчиків на об`єктах благоустрою населених пунктів визначаються у складі проектів будівництва житлових і громадських будівель і споруд.

Згідно з пп.6.4.7. Правил благоустрою території міста Дніпра, затвердженими рішенням Дніпровської мвської ради від 27.11.2013 №44/43, контейнерні майданчики повинні відповідати вимогам Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць, а саме: 1) мати водонепроникне тверде покриття; 2) бути обладнані навісами та огорожею; 3) бути ізольованими від об`єктів обслуговування населення, господарських дворів і магістральних вулиць смугою зелених насаджень шириною не менше ніж 1,5 м; 4) не бути прохідними для пішоходів і транзитного руху транспорту; 5) бути віддаленими від меж земельних ділянок навчальних та лікувально-профілактичних закладів, стін житлових та громадських будівель і споруд, спортивних і дитячих майданчиків та місць відпочинку населення на відстань не менше ніж 20 м, але не більше ніж 100 м від входів до під`їздів житлових будинків, а на території садибної забудови на відстань не менше ніж 5 м від меж присадибних ділянок зі сторони вулиць.

Згідно з пп.19.3.1 Правил благоустрою території міста Дніпра, розміщення малих архітектурних форм на об`єктах благоустрою міста здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів», за рішенням власника об`єкта благоустрою, з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Відповідно до пп. 9.2.1 Державних будівельних норм Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій», місця розміщення контейнерних майданчиків для збирання твердих побутових відходів визначаються згідно з Державними санітарними нормами та правилами утримання територій населених місць, затверджених наказом МОЗ України №145 від 17.03.2011.

Згідно з п.3.2, п.4.5, п.6 ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 «Настанова з улаштування контейнерних майданчиків» (прийнята наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.10.2013 № 506), контейнерний майданчик спеціально обладнанні майданчики для розміщення контейнерів для зберігання побутових відходів із зручними під`їздами для спеціально обладнаних транспортних засобів; контейнерні майданчики повинні бути віддалені від стін житлових будівель, майданчиків для ігор дітей на відстань не менше ніж 20 метрів; прийняття в експлуатацію контейнерного майданчика здійснюється відповідно до ст.39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Згідно з ст. 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (далі Закон №2807-IV), прибудинкові території належать до об`єктів благоустрою населених пунктів.

Згідно з п. 5, ч. 1 ст. 16 Закону №2807-IV, на об`єктах благоустрою забороняється самовільно встановлювати торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо.

Відповідно до ст. 21 Закону №2807-IV, навіси та огорожі є малими архітектурними формами, елементами об`єкту благоустрою; розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

За змістом норм ст. 38, 39 Закон № 2807-IV, контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів.

Державний контроль за дотриманням законодавства у сфері благоустрою території населених пунктів здійснюється місцевими державними адміністраціями. Порядок здійснення державного контролю у сфері благоустрою населених пунктів визначається цим Законом та іншими законодавчими актами.

Водночас, положеннями ч. 1 ст. 40 цього ж Закону передбачена можливість здійснення сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

Для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів (ч. 2 ст. 40 зазначеного Закону).

Таким чином, Закон № 2807-IV наділяє повноваженнями селищні ради та їх виконавчі органи на здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

Згідно з ч. 3 ст. 40 Закону № 2807-IV, самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом: 1) проведення перевірок території; 2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян; 3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій; 4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об`єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.

Згідно з ч. 4 ст.1 Закону України «Про систему громадського здоров`я», державні медико-санітарні нормативи (санітарні нормативи) обов`язкові до виконання параметри безпечності середовища життєдіяльності людини та епідемічного благополуччя, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, які є науково обґрунтованими на основі відповідних досліджень та аналізу ризику згідно з вимогами безпеки для життя і здоров`я людини за медичними критеріями (…), недотримання яких може призвести до шкідливого впливу на здоров`я людини.

Правовий аналіз наведених положень законодавства у сукупності дає підстави для висновку, що майданчики для збирання побутових відходів є невід`ємними елементами благоустрою територій житлової та громадської забудови, та їх розміщення регламентуються відповідними державними будівельними нормами, державними санітарними нормами та правилами. Дотримання зазначених нормативно-правових актів є обов`язковим для забезпечення належного санітарного стану та безпеки в населених пунктах України, запобігає негативному впливу на здоров`я населення.

Судом встановлено, що металева огорожа та контейнери для збору сміття ресторану «Пузата Хата» розташовані на прибудинковій території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро. Власником прибудинкової території є територіальна громада міста.

Металева огорожа, що слугує для огорожі контейнерів, є малою архітектурною формою (ст. 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»). Її розміщення повинно здійснюватися за рішенням власника об`єкта благоустрою та з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Відповідно до матеріалів справи, судом встановлено та не спростовано відповідачами, що належні дозвільні документи органів місцевого самоврядування на облаштування зазначеного майданчика та встановлення малої архітектурної форми (огорожі) відсутні. Також відсутній акт комісійного погодження місця розташування майданчика відповідно до п. 2.10 Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць (ДСП-145). Це вказує на самовільне встановлення даної споруди, що є порушенням пп. 19.3.1 Правил благоустрою території міста Дніпра.

Суд звертає увагу на численні порушення вимог нормативно-правових актів, на які посилається позивач:

- пункт 2.8. Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць, затверджених МОЗ України № 145 від 17.03.2011 (ДСП-145), який встановлює, що контейнерні майданчики повинні бути віддалені від стін житлових будівель, майданчиків для ігор дітей на відстані не менше 20 метрів;

- пункт 3.6.6. Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених Наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 № 76, також вимагає розміщення сміттєзбірників на відстані не менше 20 метрів від вікон та дверей жилих будинків;

- підпункт 5 пункту 6.4.7 Правил благоустрою території міста Дніпра, затверджених рішенням міської ради від 27.11.2013 № 44/43, дублює аналогічні вимоги щодо відстаней.

Факт порушення відстаней, встановлених п. 2.8 ДСП-145 (не менше 20 м від житлових будівель та дитячих майданчиків), підтверджується також листом Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради від 29.11.2024 № 4/3-734, де відповідачем 2 зазначено про невідповідність металевої конструкції, яка є майданчиком для сміття, підпункту 5 пункту 6.4.7 Правил благоустрою території міста Дніпра, що, в свою чергу, свідчить про самовільне встановлення зазначених об`єктів.

Суд зауважкє, що факт складання Інспекцією з питань благоустрою Дніпровської міської ради протоколу про адміністративне правопорушення на ТОВ «Оперком» за недотримання відстаней від 19.11.2024 року № 1368 свідчить про визнання факту існування порушення, проте, не усуває його наслідків.

Також, суд констатує, що, незважаючи на численні звернення позивача та очевидні порушення санітарних норм і правил благоустрою, відповідач 1 та відповідач 2 не вжили достатніх та ефективних заходів для усунення виявлених порушень. При цьому, відповіді Виконавчого комітету Дніпровської міської ради та Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради, на переконання суду, носять формальний характер, а дії зводяться до констатації факту порушення (складання протоколу про адміністративне правопорушення) без реального забезпечення відновлення порушених прав співвласників будинку.

Таким чином, судом встановлено, що металева огорожа та сміттєві контейнери ресторану «Пузата хата» розміщені на прибудинковій території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро з грубим порушенням вимог законодавства, зокрема п. 2.8 Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць (Наказ МОЗ № 145 від 17.03.2011), п.п. 3.6.6 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій (Наказ Держжитлокомунгоспу № 76 від 17.05.2005), а також пп. 5 п. 6.4.7 Правил благоустрою території міста Дніпра. Мінімально допустимі відстані від житлових будівель, дитячих майданчиків та інших об`єктів не дотримані.

Досліджені судом докази підтверджують, що розміщення сміттєвих контейнерів впритул до стіни житлового будинку та поруч з дитячим майданчиком створює несприятливі умови для проживання мешканців, що є прямим порушенням права на безпечне для життя та здоров`я довкілля, що гарантоване Конституцією України та відповідними санітарними нормами (ДСП-145, ДСП-173).

Суд зазначає, що повноваження органів місцевого самоврядування щодо організації благоустрою населених пунктів, управління побутовими відходами, здійснення контролю за дотриманням законодавства у сфері благоустрою та санітарних норм є достатніми для вжиття необхідних заходів. Разом з тим, органи місцевого самоврядування, як суб`єкти, які наділені повноваженнями щодо благоустрою та санітарного очищення населених пунктів, не виконали свої обов`язки належним чином. Ухилення від їх виконання є протиправною бездіяльністю.

Жодних пояснень із документальним підтвердженням, які б спростовували наведені факти порушенням вимог законодавства у сфері благоустрою та санітарного стану, відповідачами 1, 2 до суду не надано.

Таким чином, суд вважає, що бездіяльність відповідачів 1, 2 є протиправною, оскільки вони, маючи відповідні повноваження, не забезпечили дотримання законодавства у сфері благоустрою та санітарного стану, що призвело до порушення прав співвласників багатоквартирного будинку на безпечне довкілля.

Вказана бездіяльність відповідачів 1, 2 не може бути залишена без відповідного реагування, оскільки вона створює пряму загрозу як праву на безпечне довкілля, що є життєво важливим для здоров`я, так і належному поводженню з відходами.

При прийнятті рішення суд враховує, що бездіяльність - це не вчинення у встановлений законом строк дії, яку суб`єкт владних повноважень повинен вчинити, та в даному випадку вказана бездіяльність стосується саме очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата».

На підставі наведеного, враховуючи те, що металева огорожа, яка є малою архітектурною формою, та сміттєзбірники встановлені на прибудинковій території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро без належних дозволів та погоджень, а також, без врахування санітарних норм та правил, суд дійшов висновку про протиправну бездіяльність відповідачів 1, 2 щодо вчинення необхідних дій з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата».

Щодо позовних вимог до Дніпропетровської обласної державної (військової) адміністрації, суд зазначає, що відповідно до статей 15, 19, 36 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», основні повноваження обласних державних адміністрацій у сфері управління майном обмежуються об`єктами державної власності або тими, що передані їм у встановленому законом порядку.

Натомість, підпункти 6, 7, 15, 26 пункту «а» частини 1 статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» чітко відносять організацію управління побутовими відходами, організацію благоустрою населених пунктів, розроблення та реалізацію місцевих планів управління відходами, а також забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Крім того, статті 10 та 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та стаття 21 Закону України «Про відходи» закріплюють за виконавчими органами місцевого самоврядування контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері благоустрою, розроблення та затвердження схем санітарного очищення, організацію збирання і видалення побутових відходів, а також вирішення питань щодо розміщення об`єктів поводження з відходами.

Відповідно до матеріалів справи, власником прибудинкової території зазначеного житлового будинку є територіальна громада міста, яка здійснює право власності через органи місцевого самоврядування, тобто Дніпровську міську раду.

Таким чином, контроль за додержанням санітарних правил і правил благоустрою на прибудинковій території за адресою: вулиця Михайла Грушевського, будинок 1, м. Дніпро, належить до компетенції Дніпровської міської ради та її виконавчих органів.

З огляду на викладене, враховуючи те, що Дніпропетровська обласна військова адміністрація у межах наданих їй повноважень не є відповідальною за організацію благоустрою населених пунктів та управління побутовими відходами на місцевому рівні, а також за безпосередній контроль за дотриманням санітарних норм щодо розміщення контейнерних майданчиків, а також враховуючи те, що функції обласної державної адміністрації в цій сфері зводяться до державного контролю за дотриманням санітарних правил та правил благоустрою, що не передбачає безпосереднього втручання в оперативне вирішення питань розміщення сміттєвих контейнерів, за що відповідають органи місцевого самоврядування, позовні вимоги до Дніпропетровської обласної державної (військової) адміністрації задоволенню не підлягають.

Решта доводів та заперечень учасників справи не спростовують висновків суду по суті позовних вимог.

Згідно з ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна, сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Відповідачі 1, 2, як суб`єкти владних повноважень, доказів, які б спростовували доводи позивача, не надали.

Суд, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

За приписами ч. 1ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ БУДИНОК АРХІТЕКТОРА до відповідача -1: Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, відповідача 2: Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради, відповідача 3: Дніпропетровської обласної державної (військової) адміністрації, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Оперком» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Дніпровської міської ради щодо вчинення необхідних дій з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата».

Зобов`язати Виконавчий комітет Дніпровської міської ради вчинити необхідні дії з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата».

Визнати протиправною бездіяльність Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради щодо вчинення необхідних дій з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата».

Зобов`язати Інспекцію з питань благоустрою Дніпровської міської ради вчинити необхідні дії з метою очищення прибудинкової території будинку № 1 по вул. Михайла Грушевського у м. Дніпро від металевої огорожі та сміттєвих контейнерів для збирання відходів ресторану «Пузата хата».

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Дніпровської міської ради на користь ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ БУДИНОК АРХІТЕКТОРА судові витрати у розмірі 2019,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради на користь ОБ`ЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ БУДИНОК АРХІТЕКТОРА судові витрати у розмірі 2019,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Кальник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2025
Оприлюднено28.07.2025
Номер документу129067181
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —160/11926/25

Рішення від 21.07.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 12.05.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 29.04.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні