Миколаївський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяМИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 липня 2025 р. № 400/15052/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Величка А.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомДержавного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Херсонського морського порту, просп. Берестейський, 14, м. Київ, 01135,вул. Ланжеронівська, 1, м. Одеса, 65026 до відповідачаПівденного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, вул. 9-а Слобідська, 40/1, м. Миколаїв, 54003, провизнання протиправним та скасування припису від 14.09.2023 року № ПД/ОД/17185/116/П-СК,ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Херсонського морського порту (далі - позивач) до Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (далі - відповідач) про:
- визнання протиправним та скасувати припис Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 14.09.2023 року № ПД/ОД/17185/116/П-СК.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.09.2023 року відповідачем винесений припис № ПД/ОД/17185/116/П-СК, яким зобов`язано начальника адміністрації Херсонського морського порту В. Харкавенка скасувати наказ від 10.05.2022 року № 28-ОП «Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії (зі змінами, внесеними наказом від 10.05.2022 року № 29-ОП) з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . Позивач вважає, що вказаний припис є неправомірним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки не відповідає чинному законодавству та прийнятий на підставі хибних висновків, до яких дійшов відповідач в ході проведення перевірки. Вказав, що підставою для винесення позивачем наказу від 10.05.2022 року № 28-ОП «Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії» є неможливість надання роботи та неможливість її виконання працівниками.
Ухвалою суду від 19.12.2023 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/15052/23 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
05.01.2024 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що начальником ХФ ДП «АМПУ» В.Харкавенко було прийнято рішення щодо призупинення трудових відносин з працівниками, зокрема, з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з 11.05.2022 року, та видано наказ від 10.05.2022 року № 28-ОП «Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії» (зі змінами, внесеними наказом від 10.05.2022 року № 29-ОП), без урахування головної умови для призупинення дії трудового договору, а саме абсолютної неможливості надання роботодавцем та виконання працівником відповідної роботи, що є порушенням абзацу 2 частини 1 статті 13 Закону України № «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 2136-ІХ (у першій редакції), яка діяла на той час.
15.01.2024 року до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що у зв`язку із загальновідомими обставинами Херсонська філія ДП «АМПУ» наразі позбавлена можливості виконувати свої обов`язки і завдання, які покладені на неї відповідно до Закону України «Про морські порти України», статуту ДП «АМПУ» та Положення про філію. Проте, так як Херсонська філія не є ліквідованою та у розумінні чинного законодавства має статус відокремленого підрозділу Позивача, з метою підтримання можливості обміну документами, що стосуються діяльності Херсонської філії ДП «АМПУ», адресою для листування філії вказана адреса офісу ДП «АМПУ». А отже, поняття «місце провадження господарської діяльності» та «місце здійснення окремих функцій адміністративного управління» не є тотожними або взаємозамінними. Зазанчив, що відповідач не надав до суду жодного належного та допустимого доказу того, що Херсонська філія здійснює свою господарську діяльність за адресою: м. Одеса, вул. Ланжеронівська, 1. Отже, так як позапланова перевірка початково здійснювалась не за місцем провадження господарської діяльності Херсонською філією ДП «АМПУ», то, відповідно, результат такої перевірки є таким, що отриманий відповідачем з порушенням норм чинного законодавства, що, в свою чергу, також є самостійною підставою для скасування оскаржуваного Припису.
24.01.2024 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких вказав, що позивачем не спростовано факту порушення трудового законодавства при винесенні оскаржуваного заявниками наказу на призупинення дії трудових договорів, в якому позивач, зокрема, вказав на неможливість виконання роботи, при тому що заявники вказують про протилежне, ОСОБА_1 (моторист 1 класу - матрос 1 класу) вказав, що в нього була можливість виконувати роботу та про її виконання ним навіть під час простою, з наданням табелів обліку використання робочого часу екіпажу суден, ОСОБА_3 (провідний бухгалтер з податкового обліку) також вказала на можливість виконання нею своєї роботи, в тому числі, дистанційно.
21.02.2024 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від ДП «АМПУ» надійшли додаткові пояснення у справі, де вказав, що з початку оголошення правового режиму воєнного стану, військовим командуванням та відповідними військовими адміністраціями було встановлено заборону на вхід/вихід суден з морських портів, розташованих на узбережжі Чорного моря, зокрема у морському порту Херсон. Наказом Міністерства інфраструктури України від 28.04.2022 року № 256 «Про закриття морських портів» закрито, зокрема, морський порт Херсон. Відповідно до Положення про Херсонську філію державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (адміністрацію Херсонського морського порту), затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 28.05.2019 № 404, Херсонська філія ДП «АМПУ» створена з метою забезпечення функціонування морського порту Херсон, організації та забезпечення безпеки мореплавства, утримання та ефективного використання державного майна, закріпленого за Філією та отримання прибутку. Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» Херсонська міська територіальна громада з 01.03.2022 по 11.11.2022 була окупована військовими угрупованнями країни-агресора, з 11.11.2022 по 01.05.2023 - територія можливих бойових дій, а з 01.05.2023 - територія активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Крім того, адміністративні будівлі Херсонської філії ДП «АМПУ» під час окупації м. Херсон були захоплені та використовувалися окупаційною владою для незаконної діяльності так званого підприємства «Государственное унитарное предприятие «Херсонский морськой торговый порт» (лист Управління СБУ в Херсонській області від 03.11.2023 № 71/6/1/2271019). Вищезазначені обставини виключають можливість надання роботодавцем роботи і її виконання працівниками внаслідок об`єктивної неможливості забезпечення безпечних умов праці через військову агресію проти України. Крім того, ОСОБА_2 не зверталася до позивача з проханням перевести її на дистанційну форму роботи. Дистанційна форма роботи була запроваджена в Херсонській філії ДП «АМПУ» лише в серпні 2023 року. У 2022 році до жодного з працівників Херсонської філії ДП «АМПУ» така форма роботи не застосовувалася.
29.02.2024 року до канцелярії Миколаївського окружного адміністративного суду від Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці надійшли додаткові пояснення, в яких указано, що припис № ПД/ОД/17185/116/П-СК від 14.09.2023 року є правомірно прийнятим у межах, на підставі та у спосіб, встановлений ч. 3 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», за погодженням Херсонської міської військової адміністрації, за порушення абзацу 2 частини 1 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» у редакції від 15.03.2022.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Південне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці отримало скарги, подані в порядку ч. 3 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від ОСОБА_2 та від ОСОБА_1 щодо незгоди з наказом Херсонської філії ДП «АМПУ» від 10.05.2022 року № 28-ОП «Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії», в частині призупинення їх трудових договорів.
Державна служба України з питань праці погодила ПМУ Держпраці проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у Херсонській філії ДП «АМПУ».
Відповідно до наказу ПМУ Держпраці від 31.08.2023 року № 84/ПД-ЗК та направлення № ПД/1/5703-23 від 31.08.2023 року, головному державному інспектору відділу з питань праці управління інспекційної діяльності в Одеській області ПМУ Держпраці Ляшук Наталії Іванівні було доручено у термін з 01.09.2023 року по 14.09.2023 року провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю у формі перевірки Херсонської філії ДП «АМПУ», з питань призупинення дії трудового договору.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства про працю в частині призупинення дії трудового договору посадовими особами Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, складений акт від 14.09.2023 року №ПД/ОД/17185/116.
Відповідно до акту, перевіркою встановлено порушення абзацу 1 частини 1 статті 13 та абзацу 1 частини 2 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», а саме керівником прийнято рішення щодо призупинення дії договорів з 2 працівниками підприємства за відсутності належних законних підстав, тобто, за таких обставин, коли він не може надати працівнику роботу, а працівник не може виконати роботу.
У зв`язку із встановленням порушення вимог законодавства про працю в частині призупинення дії трудового договору та відповідно до вимог ч. 3 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» Південним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці складено припис від 14.09.2023 року № ПД/ОД/17185/116/П-СК про скасування наказу (розпорядження) роботодавця або усунення порушень законодавства про працю щодо призупинення дії трудового договору від 10.05.2022 року № 28-ОП «Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії» (зі змінами, внесеними наказом від 10.05.2022 року № 29-ОП).
Не погоджуючись із приписом Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 14.09.2023 року № ПД/ОД/17185/116/П-СК, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених вимог, суд виходить з наступного.
Стаття 43 Конституції України гарантує кожному право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Відповідно до приписів ч. 1ст. 38 Закону України «Про охорону праці» державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96(далі - Положення №96, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пп. 1 п. 3 Положення №96, одним із основних завдань Держпраці є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Як передбачено п. 7 Положення №96, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.
Південне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Указом Президента України від 24.04.2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Згідно з пунктом 3 Указу у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями30-34,38,39,41-44,53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Строк дії воєнного стану в Україні продовжено та триває, як станом на час прийняття оскаржуваного припису, так і станом на час судового розгляду справи.
24.03.2022 року набув чинності Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 року № 2136-IX, який визначає особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами (далі - працівники), у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Згідно із Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»:
1. Заробітна плата виплачується працівнику на умовах, визначених трудовим договором.
2. Роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати.
3. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. Звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов`язку виплати заробітної плати.
4. У разі неможливості своєчасної виплати заробітної плати внаслідок ведення бойових дій, строк виплати заробітної плати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності підприємства.
Статтею 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» передбачені особливості здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю у період дії воєнного стану.
Згідно ч. 3ст. 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», позапланові заходи державного нагляду (контролю) у період дії воєнного стану здійснюються:
за наявності підстав, визначених абзацами п`ятим, восьмим, дев`ятим, десятим частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»;
за зверненням Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації;
у зв`язку з невиконанням суб`єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року.
У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265 Кодексу законів про працю України, не застосовуються.
Статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» врегульовані питання призупинення дії трудового договору.
Так, згідно ч. 1 цієї статті, призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.
Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.
Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.
Призупинення дії трудового договору не може бути прихованим покаранням і не застосовується до керівників та заступників керівників державних органів, а також посадових осіб місцевого самоврядування, які обіймають виборні посади.
Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», призупинення дії трудового договору оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця, в якому, зокрема, зазначається інформація про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки та спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість, категорії і прізвища, ім`я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) відповідних працівників, умови відновлення дії трудового договору.
Наказ (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавець подає для погодження до військової адміністрації, яка здійснює свої повноваження на відповідній території (військові адміністрації населених пунктів та районні військові адміністрації, а за їх відсутності - обласні).
Відповідно до ч. 3ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», у разі незгоди працівника (працівників) із наказом (розпорядженням) роботодавця про призупинення дії трудового договору працівником або профспілкою за дорученням працівника (працівників) відповідний наказ (розпорядження) може бути оскаржений до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу, який, вивчивши зміст наказу (розпорядження) та підстави для його видання, за погодженням з військовою адміністрацією може внести роботодавцеві припис про скасування відповідного наказу (розпорядження) або про усунення порушення законодавства про працю іншим шляхом, що є обов`язковим до виконання роботодавцем протягом 14 календарних днів з дня отримання такого припису.
Приписи у разі оскарження наказу (розпорядження) про призупинення дії трудового договору, укладеного з посадовими особами, зазначеними в абзаці другому частини другої цієї статті, можуть бути внесені роботодавцеві за погодженням з військовою адміністрацією.
Припис центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу може бути оскаржений роботодавцем протягом 10 календарних днів у судовому порядку.
З матеріалів справи вбачається, що предметом спору у цій справі є правомірність припису Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 14.09.2023 року № ПД/ОД/17185/116/П-СК, прийнятого за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Херсонської філії ДП «АМПУ» за зверненням ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .
Як встановлено судом у процесі розгляду справи, наказом Херсонської філії ДП «АМПУ» від 28.02.2022 року №27-ОП "Про організаційні заходи, пов`язані з введенням воєнного стану в Україні" встановлено простій.
Наказом від 10.05.2022 року №28-ОП "Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії" припинено з 11.05.2022 року простій та призупинено, зокрема, з 11.05.2022 року дію трудового договору з провідним бухгалтером з податкового обліку ОСОБА_2 та мотористом 1 класу - матросу 1 класу ОСОБА_1 до відновлення можливості виконувати ними роботу, але не пізніше наступного дня після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Також, наказом від 10.05.2022 року №29-ОП "Про внесення змін та доповнень до наказу від 10.05.2022 №28-ОП" внесено з 11.05.2022 року зміни до наказу від 10.05.2022 року №28-ОП "Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії" та викладено список працівників філії, у яких припиняється простій, та з якими призупиняється дія трудових договорів.
Південне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці отримало скарги, подані в порядку ч. 3 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від ОСОБА_2 та від ОСОБА_1 щодо незгоди з наказом Херсонської філії ДП «АМПУ» від 10.05.2022 року № 28-ОП «Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії», в частині призупинення їх трудових договорів.
Державна служба України з питань праці погодила ПМУ Держпраці проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у Херсонській філії ДП «АМПУ».
Відповідно до наказу ПМУ Держпраці від 31.08.2023 року № 84/ПД-ЗК та направлення № ПД/1/5703-23 від 31.08.2023 року, головному державному інспектору відділу з питань праці управління інспекційної діяльності в Одеській області ПМУ Держпраці Ляшук Наталії Іванівні було доручено у термін з 01.09.2023 року по 14.09.2023 року провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю у формі перевірки Херсонської філії ДП «АМПУ», з питань призупинення дії трудового договору.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства про працю в частині призупинення дії трудового договору посадовими особами Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, складений акт від 14.09.2023 року №ПД/ОД/17185/116.
Відповідно до акту, перевіркою встановлено порушення абзацу 1 частини 1 статті 13 та абзацу 1 частини 2 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», а саме керівником прийнято рішення щодо призупинення дії договорів з 2 працівниками підприємства за відсутності належних законних підстав, тобто, за таких обставин, коли він не може надати працівнику роботу, а працівник не може виконати роботу.
У зв`язку із встановленням порушення вимог законодавства про працю в частині призупинення дії трудового договору та відповідно до вимог ч. 3 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» Південним міжрегіональним управлінням Державної служби з питань праці складено припис від 14.09.2023 року № ПД/ОД/17185/116/П-СК про скасування наказу (розпорядження) роботодавця або усунення порушень законодавства про працю щодо призупинення дії трудового договору від 10.05.2022 року № 28-ОП «Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії» (зі змінами, внесеними наказом від 10.05.2022 року № 29-ОП).
Щодо суті виявленого заходом державного контролю порушення.
Згідно з пунктом 2 Прикінцевих положень КЗпП України, під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Відповідно до статті 13 Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (в редакції до внесених змін Законом №2352-ІХ), призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором.
Дія трудового договору може бути призупинена у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи.
Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.
Призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб.
Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.
Отже, роботодавцю надано право тимчасово призупинити дію трудового договору з працівником у разі неможливості у зв`язку із військовою агресією проти України забезпечити працівника роботою.
Водночас, суд зауважує, що таке право не є абсолютним. Для застосування цієї норми права роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати працівнику роботу, а працівник не може виконати роботу.
У спірному випадку судом встановлено, що 24.02.2022 року розпочалася військова агресія російської федерації проти України.
Указом Президента України № 54/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який Указами Президента України продовжено.
Загальновідомим є факт того, що з першого дня збройної агресії місто Херсон та Херсонська область, де здійснює господарську діяльність позивач, окуповано російськими військами.
Окупація Херсона російськими військами почалася в лютому-березні 2022 року і тривала до 11 листопада 2022 року, коли місто було звільнено Збройними Силами України.
Як вказав позивач, в силу географічного місця розташування морського порту Херсон, функції, що покладені на Херсонську філію ДП «АМПУ», можуть виконуватись виключно у м. Херсон.
З початку оголошення правового режиму воєнного стану, військовим командуванням та відповідними військовими адміністраціями було встановлено заборону на вхід/вихід суден з морських портів, розташованих на узбережжі Чорного моря.
У свою чергу, Міністерством інфраструктури України винесеним наказ від 28.04.2022 року № 256 «Про закриття морських портів», відповідно до п. 1 якого морський порт Херсон є закритим з дня набрання чинності цим наказом (29.04.2022) до відновлення контролю над зазначеним портом.
Поряд з цим, відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, Херсонська міська територіальна громада мала статус тимчасово окупованої території України з 01.03.2022 по 11.11.2022 (п. 10 Розділу II), а з 11.11.2022 мала статус території можливих бойових дій (п. 1 розділу І). Наразі Херсонська міська територіальна громада має статус території активних бойових дій.
Також, як вбачається з листа Управління служби безпеки України від 03.11.2023 №71/6/1/227-1019, в ході досудового слідства по кримінальному провадженню №22023230000000435 встановлено, що під час окупації м. Херсон військовими рф, адміністративні будівлі позивача, розташовані в м. Херсон, просп. Ушакова, 4, пров. Портовий 1а, були захоплені і використовувалися окупаційною владою для незаконної діяльності так званого підприємства «Государственное унитарное предприятие «Херсонский морской торговый порт».
Таким чином, з початком військової агресії рф підприємство фактично припинило роботу, що було обумовлено окупацією території на якій знаходиться позивач.
Матеріалами справи підтверджено, що наказом Херсонської філії ДП «АМПУ» від 28.02.2022 року №27-ОП "Про організаційні заходи, пов`язані з введенням воєнного стану в Україні" встановлено простій.
Наказом від 10.05.2022 року №28-ОП "Про припинення простою та призупинення дії трудових договорів з працівниками Філії" припинено з 11.05.2022 року простій та призупинено, зокрема, з 11.05.2022 року дію трудового договору з провідним бухгалтером з податкового обліку ОСОБА_2 та мотористом 1 класу - матросу 1 класу ОСОБА_1 до відновлення можливості виконувати ними роботу, але не пізніше наступного дня після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Стосовно заяви ОСОБА_1 (моторист 1 класу - матрос 1 класу) про те, що в нього була можливість виконувати роботу та про її виконання ним навіть під час простою, суд зауважує наступне.
ОСОБА_1 працював мотористом 1 класу - матросом 1 класу екіпажу суден (службово-роз`їзний теплохід «ЛК-49», пожежне судно «Отважний») комплексу з обслуговування портових операцій.
Як вбачається з класифікатора професій ДК 003:2010 посада «Моторист-матрос» відноситься до суднової палубної команди та подібним їм робітникам, тобто розуміється, що робота моториста-матроса напряму пов`язана із виконанням певного виду робіт на судні.
Суд ще раз наголошує, що з початком військової агресії рф підприємство фактично припинило роботу, що було обумовлено окупацією ворогом території на якій знаходиться позивач.
Під час окупації м. Херсон військовими рф, адміністративні будівлі позивача, розташовані в м. Херсон, просп. Ушакова, 4, пров. Портовий 1а, були захоплені і використовувалися окупаційною владою для незаконної діяльності так званого підприємства «Государственное унитарное предприятие «Херсонский морской торговый порт».
Крім того, як вбачається з витягу з єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню № 12023231040000498, не встановлені особи збройних формувань рф у період окупації м. Херсон заволоділи майном позивача, у тому числі суднами, які входили до екіпажу суден позивача (службово-роз`їзний теплохід «ЛК-49», пожежне судно «Отважний»).
Отже, в силу вказаних обставин та фактичної відсутності робочого місця, ОСОБА_1 не міг виконувати роботу, обумовлену його трудовим договором.
Стосовно заяви ОСОБА_3 (провідний бухгалтер з податкового обліку) про те, що в неї була можливість виконувати роботу, в тому числі, дистанційно, суд зауважує наступне.
У зв`язку із закриттям морського порту Херсон, тимчасовою окупацією та постійними бойовими діями у м. Херсон, Херсонська філія ДП «АМПУ» повністю припинила здійснення своєї господарської діяльності, передбаченої Положенням про філію.
Суд зауважує, що дистанційна форма роботи була запроваджена в Херсонській філії ДП «АМПУ» лише в серпні 2023 року. У 2022 році до жодного з працівників Херсонської філії ДП «АМПУ» така форма роботи не застосовувалася.
З урахування вказаного, позивач не мав можливості із-за збройної агресії організувати безпечні умови праці та надати роботу працівникам Херсонської філії.
Отже, у спірному випадку встановлено, що підстави для призупинення трудових договорів були обумовлені обставинами, що призвели до зупинення господарської діяльності внаслідок військової агресії рф, що виключало можливість надання роботодавцем роботи (через відсутність такої) та виконання роботи працівниками.
Підсумовуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про необґрунтованість висновків органу державного контролю про порушення позивачем ст. 13 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" і, як наслідок, про необґрунтованість оскаржуваного у цій справі припису.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано достатньо належних та допустимих доказів на підтвердження правомірності свого рішення.
З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини і перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Херсонського морського порту (просп. Берестейський, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 38727770) до Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (вул. 9-а Слобідська, 40/1, м. Миколаїв, 54003, ідентифікаційний код 44742194) про визнання протиправним та скасування припису від 14.09.2023 року № ПД/ОД/17185/116/П-СК - задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати припис Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 14.09.2023 року № ПД/ОД/17185/116/П-СК.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Південного міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (вул. 9-а Слобідська, 40/1, м. Миколаїв, 54003, ідентифікаційний код 44742194) на користь Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (адміністрація Херсонського морського порту (просп. Берестейський, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 38727770) судові витрати в розмірі 2684,00 грн.
4. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А.В. Величко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2025 |
Оприлюднено | 30.07.2025 |
Номер документу | 129128009 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Величко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні