Хмельницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 560/9650/25
РІШЕННЯ
іменем України
28 липня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Нетішинської міської ради Хмельницької області , Нетішинської міської ради Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулась до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Виконавчого комітету Нетішинської міської ради Хмельницької області, Нетішинської міської ради Хмельницької області:
- визнати протиправним та скасувати рішення п`ятдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради від 28 лютого 2025 року № 58/2706 "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради";
- визнати протиправним та скасувати розпорядження № 138/2025 рк від 05.03.2025 р. "Про виконання ОСОБА_2 обов`язків заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішення № 58/2706 є незаконним та протиправним, а також таким, що прийняте з порушенням процедури передбаченої Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування", Регламенту Нетішинської міської ради, оскільки пропозиція про призначення ОСОБА_2 на посаду заступника міського голови була внесена з порушенням порядку встановленого в чинному законодавстві та Регламенті Нетішинської міської ради. Кандидатура заступника міського голови ОСОБА_2 була внесена на розгляд Нетішинської міської ради неуповноваженою особою депутатом Нетішинської міської ради, з порушенням процедури оприлюднення, обговорення на постійних комісіях та на засіданні ради. Проект рішення про затвердження його кандидатури був включений до порядку денного сесії без підготовлених, згідно Закону та Регламенту, висновків комісій. Окрім того, ОСОБА_2 було незаконно введено до складу виконавчого комітету міської ради на постійній основі, оскільки він на момент призначення був та продовжує бути депутатом Білогірської селищної ради VIII скликання.
Ухвалою суду від 09 червня 2025 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.
Представник Нетішинської міської ради Хмельницької області та Виконавчого комітету Нетішинської міської ради Хмельницької області подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що ОСОБА_1 не має процесуального права на звернення з даним позовом, оскільки не є особою, права чи інтереси якої порушено оскаржуваними рішеннями. Її звернення є безпідставною спробою втручання у дискреційні повноваження ради щодо кадрових призначень і спрямоване не на захист власних прав, а на блокування реалізації рішення органу місцевого самоврядування, що є неприпустимим в адміністративному судочинстві. Крім того, вказує, що процедуру призначення нового заступника дотримано відповідно до положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту Нетішинської міської ради. Окрім того, у разі наявності розбіжностей норм регламенту з нормами чинного законодавства України, діють норми чинного законодавства України (ч. 3 ст. 93 Регламенту ради). Також вказує, що твердження позивачки про те, що виключне право вносити кандидатуру заступника міського голови на розгляд ради належить виключно міському голові, не ґрунтується на нормах чинного законодавства.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 на підставі рішення 34 сесії Нетішинської міської ради VII скликання від 27.10.2017 №34/1866 затверджена на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради, зі складанням Присяги посадової особи місцевого самоврядування.
В подальшому, в грудні 2020 року позивача затверджено на посаді заступника міського голови з питань виконавчих органів Нетішинської міської ради рішенням другої позачергової сесії Нетішинської міської ради VIII скликання від 01.12.2020 №2/8, що підтверджується записами в трудовій книжці.
Рішенням п`ятдесят сьомої сесії Нетішинської міської ради VIII скликання від 31 січня 2025 року №57/2661 Нетішинська міська рада достроково припинила повноваження позивача як заступника міського голови з питань виконавчих органів Нетішинської міської ради, у зв`язку із визнанням її роботи незадовільною.
Розпорядженням секретаря Нетішинської міської ради від 03.02.2025 №77/2025рк ОСОБА_1 звільнено з посади заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради з 10 лютого 2025 року.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 травня 2025 року по справі № 560/3609/25 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасувати рішення п`ятдесят сьомої сесії Нетішинської міської ради VIII скликання від 31.01.2025 №57/2661 "Про дострокове припинення повноважень заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради ОСОБА_3 ". Визнано протиправним та скасувати розпорядження секретаря Нетішинської міської ради від 03.02.2025 №77/2025-рк "Про звільнення ОСОБА_1 ". Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради з 11 лютого 2025 року. Стягнуто з Нетішинської міської ради на користь ОСОБА_1 середньомісячний заробіток за час вимушеного прогулу з 11.02.2025 по 13.05.2025 в сумі 231521 (двісті тридцять одну тисячу п`ятсот двадцять одну) грн 40 коп. Допущено негайне виконання рішення суду, в частині поновлення на посаді ОСОБА_1 та стягнення середньої заробітної плати за один місяць.
Рішенням п`ятдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради від 28 лютого 2025 року № 58/2706 "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради" ОСОБА_2 було затверджено на посаді заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради (додаток 1).
Розпорядженням № 138/2025 - рк від 05.03.2025 р "Про виконання ОСОБА_2 обов`язків заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради" було визначено: приступити ОСОБА_2 до виконання обов`язків заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради (додаток 2).
Вважаючи протиправними рішення сесії Нетішинської міської ради, а також таким, що порушують її право на працю, позивач звернулась до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно положень ст. 141 Конституції статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом. Такими законами, зокрема є Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
Згідно з статтею 1 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Згідно з частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційнорозпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (ст. 2 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування").
Стаття 3 вищезазначеного закону містить перелік посад в органах місцевого самоврядування, якими є:
- виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою;
- виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;
- посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Відповідно до частини третьої статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Сільська, селищна, міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.
Відповідно до ст. 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.
В абзаці четвертому частини першої статті 10 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування зазначається, що приймання на службу в органи місцевого самоврядування на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради здійснюється шляхом затвердження відповідною радою.
Порядок призначення заступника голови міської ради регулюється ст. 42, 47, 51 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до п. 5 ч. 4 ст. 42 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" внесення на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради віднесено до виключних повноважень міського голови.
Відповідно до ч. 5 ст. 42 Закону міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень.
Відповідно до ч. 5 ст. 47 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою, попередньо розглядаються на постійних комісіях, за результатами яких готуються висновки з цих питань.
Відповідно до ч. 2 ст. 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради за пропозицією голови відповідної ради. Заступник міського голови входить до складу виконавчого комітету міської ради.
Суд встановив, що Відповідно до ст. 31 Регламенту Нетішинської міської ради, затвердженого рішенням другої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VІІІ скликання 01.12.2020 № 2/3 про скликання сесії ради міський голова не пізніше як за 10 днів до пленарного засідання сесії ради видає розпорядження із зазначенням часу скликання, місця проведення та переліку питань, які передбачаються внести на розгляд ради.
Зазначене розпорядження доводиться до відома депутатів та публікується не пізніше ніж через 24 години.
Відповідно до ст. 37 Регламенту порядок денний включає питання, які підготовлені відповідно до цього регламенту.
Порядок призначення заступників міського голови визначений в ст. 79 Регламенту передбачає таке:
1.Кандидатури членів виконавчого комітету ради та заступників міського го лови вносить на розгляд ради міський голова.
2.Внесені на розгляд ради кандидатури заступників міського голови обговорюються у постійних комісіях ради та депутатських фракціях.
3.Кандидати на посади заступників міського голови обов`язково виступають на пленарному засіданні сесії ради, відповідають на запитання і обговорюються на пленарному засіданні сесії ради. Щодо інших кандидатів у члени виконкому ради, то їх персональні виступи на пленарних засіданнях сесії ради є обов`язковими, якщо цього вимагає хоча б одна з постійних комісій ради чи депутатських фракцій ради.
Отже, враховуючи усі вищенаведені норми законодавства, суд дійшов висновку, що заступник (заступники) сільського, селищного, міського голови є посадовою особою органу місцевого самоврядування, який призначається на посаду шляхом затвердження сільською, селищною, міською радою об`єднаної територіальної громади за пропозицією сільського, селищного, міського голови. Відповідна рада приймає рішення.
Тобто питання затвердження особи на посаду заступника міського голови та включення її до персонального складу виконавчого комітету ради розглядаються міською радою за пропозицією міського голови.
З матеріалів справи суд встановив, що у зв`язку із відстороненням ОСОБА_4 від займаної посади Нетішинського міського голови за підозру у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України (службова недбалість) на підставі ухвали Хмельницького апеляційного суду від 16.12.2024 р. у справі № 688/1431/24 в межах кримінального провадження № 12024244000001969 (запобіжний захід продовжено ухвалою Хмельницького апеляційного суду від 16.05.2025 р., додаток 2), міський голова Супрунюк О.О., не має можливості виконувати повноваження міського голови.
у зв`язку із відстороненням ОСОБА_4 від займаної посади Нетішинського міського голови, його повноваження тимчасово (від грудня 2024 року й до 16 липня 2025 року) здійснює ОСОБА_5 , який обраний секретарем Нетішинської міської ради VІІІ скликання згідно з рішенням другої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VІІІ скликання від 01 грудня 2020 року № 2/4.
За тимчасової відсутності міського голови рішенням п`ятдесят сьомої сесії Нетішинської міської ради VIII скликання від 31 січня 2025 року за №57/2661 було достроково припинено повноваження ОСОБА_1 , як заступника міського голови з питань виконавчих органів Нетішинської міської ради. У зв`язку з чим 11 лютого 2025 року посада заступника стала вакантною.
З матерілів справи вбачається, що 12 лютого 2025 року депутатка Нетішинської міської ради Катерина Янович звернулась до секретаря Нетішинської міської ради з вимогою включити до порядку денного чергової сесії Нетішинської міської ради VIII скликання питання "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради".
В подальшому, Нетішинською міською радою 28 лютого 2025 року прийнято рішення про затвердження ОСОБА_2 заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради.
Згодом, на підставі рішення № 58/2706 видане розпорядження міського голови №138/2025-рк від 05.03.2025 року "Про виконання ОСОБА_2 обов`язків заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради", яким передбачено приступити до виконання обов`язків від 07.03.2025 року.
Враховуючи вищевикладене, суд погоджується із твердження позивача, що кандидатура заступника міського голови ОСОБА_2 була внесена на розгляд Нетішинської міської ради неуповноваженою особою депутатом Нетішинської міської ради, з порушенням процедури.
Також суд звертає увагу на те, що рішенням другої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VIII скликання затверджено Регламент Нетішинської міської ради VIII скликання, яким встановлюється порядок діяльності ради, скликання сесій ради, підготовки і розгляду нею питань, проведення засідань, прийняття рішень ради, порядок формування та організації роботи постійних та інших комісій ради, порядок формування виконавчих органів ради, здійснення діяльності депутатів ради, обрання та затвердження посадових осіб ради, її органів та інші процедури, які випливають з повноважень ради, встановлених Конституцією та законами України.
Поряд з цим, згідно з абзацом 2 частини 9 статті 64 Регламенту Нетішинської міської ради VIII скликання при одноразовому відхиленні від регламенту за рішенням ради про внесення проекту рішення на розгляд ради в день засідання, юридична екпертиза здійснюється постійною комісією з питань гуманітарної сфери, регламенту, депутатської діяльності, законності та правопорядку, антикорупційної діяльності в день засідання.
Разом з тим, в супереч вимог Регламенту Нетішинської міської ради, постійною комісією не було проведено юридичної експертизи проекту рішення міської ради від 28 лютого 2025 року № 58/2706 "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради", що підтверджується копією листа від 20.02.2025 № 02/01-02-810/2025, що міститься в матеріалах справи.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що під час прийняття рішення від 28 лютого 2025 року № 58/2706 "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради" відповідачем було порушено вимоги ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту Нетішинської міської ради.
Як наслідок, рішення п`ятдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради від 28 лютого 2025 року № 58/2706 "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради".
Враховуючи, що розпорядження міського голови №138/2025-рк від 05.03.2025 року "Про виконання ОСОБА_2 обов`язків заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради" видане на підставі рішення п`ятдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради від 28 лютого 2025 року № 58/2706 "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради" воно також підлягає скасуванню, як похідне.
Щодо твердження відповідачів, що ОСОБА_1 не має процесуального права на звернення з даним позовом, оскільки не є особою, права чи інтереси якої порушено оскаржуваними рішеннями, суд зазначає наступне.
Рішенням п`ятдесят сьомої сесії Нетішинської міської ради VIII скликання від 31 січня 2025 року №57/2661 Нетішинська міська рада достроково припинила повноваження позивача як заступника міського голови з питань виконавчих органів Нетішинської міської ради, у зв`язку із визнанням її роботи незадовільною.
Розпорядженням секретаря Нетішинської міської ради від 03.02.2025 №77/2025рк ОСОБА_1 звільнено з посади заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради з 10 лютого 2025 року.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 травня 2025 року по справі № 560/3609/25 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасувати рішення п`ятдесят сьомої сесії Нетішинської міської ради VIII скликання від 31.01.2025 №57/2661 "Про дострокове припинення повноважень заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради ОСОБА_3 ". Визнано протиправним та скасувати розпорядження секретаря Нетішинської міської ради від 03.02.2025 №77/2025-рк "Про звільнення ОСОБА_1 ". Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради з 11 лютого 2025 року. Стягнуто з Нетішинської міської ради на користь ОСОБА_1 середньомісячний заробіток за час вимушеного прогулу з 11.02.2025 по 13.05.2025 в сумі 231521 (двісті тридцять одну тисячу п`ятсот двадцять одну) грн 40 коп. Допущено негайне виконання рішення суду, в частині поновлення на посаді ОСОБА_1 та стягнення середньої заробітної плати за один місяць.
Станом на дату подання позовної заяви доказів поновлення позивача на посаді заступника міського голови з питань виконавчих органів Нетішинської міської ради, до суду не надано.
Суд встановив, що відповідно до листа Виконавчого комітету Нетішинської міської ради Хмельницької області від 15.05.2025, вбачається що наявні складнощі у виконанні рішення рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 травня 2025 року по справі № 560/3609/25 в частині поновлення позивача на посаді заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради, оскільки дана посада не є вакантною у зв`язку із прийняттям рішення п`ятдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради VIII скликання від 28 лютого 2025 року № 58/2706 "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради", а тому позивачем підтверджено наявність правових підстав для звернення до адміністративного суду з цим позовом.
За таких обставин, вказані позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов - задоволити.
Визнати протиправним та скасувати рішення п`ятдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради від 28 лютого 2025 року № 58/2706 "Про затвердження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради".
Визнати протиправним та скасувати розпорядження № 138/2025-рк від 05.03.2025 р. "Про виконання ОСОБА_2 обов`язків заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Нетішинської міської ради".
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Нетішинської міської ради Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Виконавчий комітет Нетішинської міської ради Хмельницької області (вул. Шевченка, 1, м. Нетішин, Шепетівський р-н, Хмельницька обл., 30100 , код ЄДРПОУ - 05399231) Нетішинська міська рада Хмельницької області (вул. Шевченка, 1, м. Нетішин, Шепетівський р-н, Хмельницька обл., 30100 , код ЄДРПОУ - 25939741)
Головуючий суддя П.І. Салюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2025 |
Оприлюднено | 30.07.2025 |
Номер документу | 129130311 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Салюк П.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні