Герб України

Ухвала від 15.07.2025 по справі 127/21925/25

Вінницький міський суд вінницької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа №127/21925/25

Провадження №1-кс/127/9030/25

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2025 року м. Вінниця

Вінницький міський суд Вінницької області в складі:

слідчого судді ОСОБА_1 ,

за участю секретаря ОСОБА_2 ,

прокурора ОСОБА_3 ,

захисника ОСОБА_4 ,

підозрюваного ОСОБА_5 ,

розглянувши у судовому засіданні клопотання прокурора Вінницькоїспеціалізованої прокуратуриу сферіоборони Південногорегіону ОСОБА_3 про продовження строку застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту відносно підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Хмільник, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , громадянина України, в рамках кримінального провадження №12024020000000175 від 21.02.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Вінницькоїспеціалізованої прокуратуриу сферіоборони Південногорегіону ОСОБА_3 14.07.2025 звернувся до суду з клопотанням про продовження строку застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту відносно підозрюваного ОСОБА_5 .

Клопотання мотивовано тим, що підрозділом детективів Територіального управління Бюро економічної безпеки у Вінницькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, відомості щодо якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12024020000000175 від 21.02.2024, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.

В межах даного кримінального провадження 15 квітня 2025 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України.

Ухвалою слідчого судді Вінницького міського суду від 17.04.2025 задоволено клопотання детектива про обрання запобіжного заходу у вигляді цілодобового домашнього арешту відносно ОСОБА_5 строком 60 (шістдесят) днів, до 15.06.2025.Крім того, одночасно із задоволенням клопотання судом покладено на ОСОБА_5 наступні обов`язки, а саме: носити електронний засіб контролю; прибувати до слідчого, прокурора та судді за першою вимогою; не відлучатисьіз м.Києва бездозволу слідчого,прокурора абосудді; повідомлятислідчого,прокурора тасуд прозміну свогомісця проживаннята місцяроботи; утримуватись від спілкування із свідками, підозрюваними, потерпілими, експертами та спеціалістами у даному кримінальному провадженні; не відвідувати приміщення КЕВ м. Вінниця, Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України, Командування Сил логістики Збройних Сил України, а також офіси ТОВ «КМГ Груп», ТОВ «Укрвідбудова» та ТОВ «Лофт Індастрі Україна»; здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт для виїзду за кордон, інші документи, що дають право виїзду з України і в`їзду в Україну.

Додатково, ухвалою слідчого судді Вінницького міського суду від 27.05.2025 за клопотанням сторони захисту, ОСОБА_5 змінено запобіжний захід у вигляді цілодобового домашнього арешту на запобіжний захід у вигляді домашнього арешту в нічний період доби за адресою АДРЕСА_1 , в проміжок часу із 00:00 год. до 05:00 год.

13.06.2025 строк досудового розслідування у кримінальному провадженні за постановою керівника Вінницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону продовжено до 3 (трьох) місяців, тобто до 15.07.2025.

Відповідно,13.06.2025ухвалою Вінницькогоміського судупродовжено строкдії обов`язків,покладених на підозрюваного ОСОБА_5 до 15.07.2025.

Строки досудового розслідування по кримінальному провадженню завершуються 15.07.2025, однак для закінчення досудового розслідування необхідно виконати ряд слідчих (розшукових) та процесуальних дій, зокрема:

- за результатами допитів підозрюваного ОСОБА_6 призначити та провести у Вінницькому відділенні КНДІСЕ судову психологічну експертизу із використанням комп`ютерного поліграфа, а також інші слідчі (розшукові) дії в яких може виникнути необхідність, враховуючи те, що ОСОБА_6 визнав свою вину у скоєнні злочину та сплатив солідарну суму завданого збитку державному бюджету;

- призначити та провести у Вінницькому НДЕКЦ МВС України судову лінгвістичну семантико-текстуальну експертизу за матеріалами негласний слідчих розшукових дій;

- приєднати до матеріалів кримінального провадження висновок судово-почеркознавчої експертизи, яка на даний час перебуває на виконанні у Херсонському відділенні Одеського НДІСЕ;

- призначити та приєднати до матеріалів кримінального провадження аналітичний продукт (висновок аналітика) ТУ БЕБ у Вінницькій області;

- призначити та приєднати до матеріалів кримінального провадження висновок судово-економічної експертизи, проведення якої доручити експертам Херсонського відділення Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України;

- проаналізувати зазначені документи, скласти протоколи оглядів усіх матеріалів проведених НСРД, після чого призначити та отримати висновок судової лінгвістичної експертизи;

- допитати військових посадових осіб ОСОБА_7 , ЦУІІЗ КСЛ ЗСУ з приводу порядку виділення коштів на проведення закупівлі ліжок;

- приєднати до матеріалів кримінального провадження клопотання про надання дозволу на проведення негласних слідчих (розшукових) дій та ухвали слідчого судді Вінницького апеляційного суду про проведення негласних слідчих (розшукових) дій;

- виконати інші слідчі (розшукові) та процесуальні дії, які необхідні для закінчення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні, в тому числі виконання вимоги ст. 290 КПК України;

- скласти обвинувальний акт та реєстр матеріалів досудового розслідування.

Підозрюваний ОСОБА_5 вчинив особливо тяжкий злочин, за який законом передбачено покарання у вигляді позбавлення волі строком до 12 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна, що зумовлює необхідність продовження останньому міри запобіжного заходу. При цьому існують ризики, передбачені п. п. 1, 3 ч. 1 ст. 177 КПК України, які полягають у тому, що підозрюваний ОСОБА_5 може переховуватись від органів досудового розслідування та незаконно впливати на свідків.

Зокрема, як стверджує обвинувачення, існує високий ступінь ризику того, що ОСОБА_5 під страхом ймовірної кримінальної відповідальності переховуватиметься від органу досудового розслідування, суду. З огляду на те, що санкція інкримінованої ОСОБА_5 статті кримінального закону є такою, що спроможна в значній мірі обмежити її права й свободи, в тому числі право на свободу пересування, думки підозрюваного з приводу можливої ізоляції в умовах установи виконання покарань закритого типу сприятимуть наявності ризику, передбаченого п. 1 ч. 1 ст. 177 Кримінального процесуального кодексу України.

Крім того наявний ризик незаконного впливу на представника потерпілого у кримінальному провадженні - КЕВ м. Вінниця, у тому числі працівників ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , які активно сприяють розкриттю кримінального правопорушення та надають викривальні покази відносно підозрюваного, та які не допитані в суді в якості свідків, а також на даний час, ще не допитаних колишніх працівників суб`єктів господарювання.

Також сторона обвинувачення зазначає про наявність ризику перешкоджання кримінальному провадженню іншим чином (п. 5 ч. 1 ст. 177 КПКУ): ускладнювати слідство, затягувати процес, створювати перешкоди для встановлення істини, інформувати співучасників про слідчі дії, передавати співучасникам інформацію про заплановані обшуки або допити, щоб вони могли ухилитися або знищити речі.

Окрім того, систематичне затягування процесуальних дій, зловживання правом на ознайомлення з матеріалами справи (наприклад, навмисне розтягування ознайомлення на місці), подача необґрунтованих клопотань, апеляцій чи відвід суддів чи слідчого судді. Поширення неправдивої інформації через медіа або соцмережі.

Більше того, підозрюваний, зважаючи на не встановлення, станом на теперішній час у ході проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні, усіх обставин кримінально-протиправної «схеми» розтрати бюджетних грошових коштів та усіх її учасників (причетних осіб) може схиляти окремих службових осіб із числа ІНФОРМАЦІЯ_2 , Командування Сил логістики Збройних Сил України, а також Міністерства оборони України, до приховання дійсних намірів підозрюваних та усіх обставин учиненого кримінального правопорушення;

Також, підозрюваний, використовуючи можливості суб`єктів господарювання ТОВ «КМГ Груп», ТОВ «Укрвідбудова» та ТОВ «Лофт Індастрі України» може вчинити й інше кримінальне правопорушення за аналогічних обставин, маючи досвід кримінально-протиправного сприяння службовим особам Міністерства оборони України у проведенні фіктивного моніторингу цін на ринку та розуміючись на процедурах протиправних закупівель за «прямими» господарськими договорами.

Водночас, у ході вирішення питання щодо значної суспільної небезпечності учиненого підозрюваним кримінального правопорушення слід виходити з того, що предметом даного майнового кримінального правопорушення являються грошові кошти оборони в умовах відсічі збройної агресії проти України.

Додатково, у січні 2025 до Вінницького міського суду Вінницької області передано обвинувальний акт у кримінальному провадженні № 42023022420000128 від 17.08.2023 за обвинуваченням у тому числі ОСОБА_5 в учиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України.

Таким чином ОСОБА_5 вже вдруге притягується до кримінальної відповідальності за вчинення особливо тяжкого корупційного кримінального правопорушення, пов`язаного з розтратою оборонних коштів в особливо великих розмірах в умовах воєнного стану.

Беручи до уваги те, що обставини, які стали підставами для обрання запобіжного заходу не змінились, а строк дії ухвали слідчого судді про домашній арешт підозрюваного ОСОБА_5 закінчується 15.07.2025, прокурор звернувся до суду з даним клопотанням та просив його задовольнити.

Прокурор ОСОБА_3 в судовому засіданні клопотання підтримав за обставин викладених у ньому, та просив продовжити підозрюваному ОСОБА_5 запобіжний захід у вигляді домашнього арешту в межах строку досудового розслідування.

Підозрюваний ОСОБА_5 та його захисник - адвокат ОСОБА_4 в судовому засіданні не заперечували проти продовження запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту, однак просили розширити обов`язок не відлучатись з населеного пункту, де він проживає чи перебуває, без дозволу слідчого, прокурора або суду, зазначивши про таку заборону не відлучатись за межі Вінницької області посилаючись на те, що підозрюваний доглядає за батьками похилого віку, які проживають у Хмільницькому районі Вінницької області, а відтак останній регулярно їх відвідує.

Суд, дослідивши вказане клопотання, матеріали кримінального провадження №12024020000000175, заслухавши думку прокурора, пояснення підозрюваного та його захисника, дійшов висновку, що клопотання підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як слідує з матеріалів справи, підрозділом детективів Територіального управління Бюро економічної безпеки у Вінницькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, відомості щодо якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12024020000000175 від 21.02.2024, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.

В ході досудового розслідування встановлено, що підставою для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань стала інформація здобута в рамках кримінального провадження №42023022420000128 від 17.08.2023 під час проведення санкціонованого обшуку в приміщенні КЕВ м. Вінниця (код за ЄДРПОУ 08320218, 21001, м. Вінниця, вулиця Стрілецька, 87) на підставі ухвали Вінницького міського суду 127/5449/24 від 17.02.2024.

Так, згідно з отриманими відомостями, посадовими особами КЕВ м. Вінниця, за попередніми домовленостями із службовими особами ТОВ «КМГ Груп» (код ЄДРПОУ 45088572), організовано та забезпечено проведення неконкурентних закупівель з метою укладання прямих господарських договорів (на виготовлення та поставку ліжок армійських) із ТОВ «КМГ Груп» з завищення їх вартості.

Встановлено, що посадові особи Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця (код за ЄДРПОУ 08320218) у силу своїх службових обов`язків, діючи з метою незаконного збагачення третіх осіб за рахунок коштів Державного бюджету України, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи суспільно небезпечні наслідки та бажаючи їх настання підписали із службовими особами ТОВ «КМГ Груп» (код за ЄДРПОУ 45088572) прями неконкурентний договір № 5478 від 16.03.2023 на закупівлю «Ліжок армійських 2-х ярусних згідно ТУ» в кількості 1400 шт. за договірною ціною, що є значно вищою за середньо ринкову, а саме за ціною 5700 грн. за 1 ліжко. Загальна сума договору становить 7 980 000 грн. без ПДВ.

Досудовим слідством встановлено, що громадянин України, мешканець м. Києва - ОСОБА_10 , володіючи 100% часткою в статутному капіталі ТОВ «Лофт Індастрі Україна» (код за ЄДРПОУ 40336441, м. Київ, вул. Бориспільська 19), яке спеціалізується на виробництві меблів для офісів і підприємств торгівлі, обробленні металів та нанесенні покриття на метали, механічному оброблення металевих виробів тощо, здійснював реалізацію своєї продукції до початку 2023 року для комерційних, недержавних підприємств на території України разом із службовою особою директором даного товариства ТОВ «Лофт Індастрі Україна» ОСОБА_11 , а також їхнім знайомим ОСОБА_5 , який пов`язаний із останніми родинними зв`язками і спільною господарською діяльністю у інших господарських підприємствах.

Так, наприкінці 2022 року у ОСОБА_10 , зважаючи на введення воєнного стану в Україні, проведення комплексу заходів мобілізаційного характеру та збільшення чисельності особового складу Збройних Сил України, розуміючи наявність значного попиту на ліжка для розміщення військовослужбовців, а також маючи невстановлених у ході досудового розслідування знайомих з числа службовців Збройних Сил України, які здатні лобіювати інтереси останнього, виник кримінально протиправний умисел на виготовлення та продаж ліжок армійських двоярусних Квартирно-експлуатаційним відділам Збройних Сил України, за заздалегідь обумовленою завищеною вартістю та згідно до власних розроблених (та істотно спрощених по відношенню до ліжок типу «А») технічних умов «згідно ТУ».

З метою реалізації своїх кримінально протиправних дій ОСОБА_10 на наприкінці 2022 року розробив детальний план, до якого входило наступне:

- створити організовану групу, до складу якої залучити своїх знайомих ОСОБА_11 та ОСОБА_5 ;

- зареєструвати нове товариство із назвою ТОВ «КМГ Груп», яке здійснюватиме постачання товарів (меблів) зокрема на замовлення

КЕВ м. Вінниця та іншим КЕВ України за заздалегідь визначеною завищеною ціною;

- залучити керівника КЕВ м. Вінниця до складу організованої групи в якості співорганізатора, який в силу свої повноважень та службових обов`язків здатний забезпечити безперешкодне укладення договору на закупівлю товарів по заздалегідь визначеній завідомо завищеній ціні за конкретними «технічними умовами» («згідно ТУ») розробленими ТОВ «КМГ Груп», при цьому організувати проведення фіктивного моніторингу цін на ринку шляхом використання пов`язаними із ОСОБА_10 господарськими підприємствами з метою уникнення проведення реального моніторингу цін на ринку;

- розробити власні технічні умови на предмет продажу «ліжка армійські двоярусні згідно ТУ»;

- дійти домовленостей з керівником КЕВ м. Вінниця та шляхом використання його організаційно-розпорядчих функцій організувати укладання договору на поставку ліжок з використанням саме заздалегідь розроблених технічних умов предмету закупівлі ліжок двоярусних;

- налагодити кримінально протиправний механізм укладання саме «прямих» господарських договорів з КЕВ м. Вінниця, уникнувши проведення прозорих тендерних процедур;

- сприяти КЕВ м. Вінниця у визначенні обумовленої вартості предмета закупівлі через надання комерційних пропозиції від підконтрольних (пов`язаних) суб`єктів господарювання, таких як ТОВ «Лофт Індастрі Україна», ТОВ «Укрвідбудова», ТОВ «КМГ Груп», а також підшукувати інші товариства, здатні надавати комерційні пропозиції, не маючи реального наміру здійснювати постачання товарів до КЕВ.

Реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на створення організованої групи з метою розтрати коштів Квартирно-експлуатаційних відділів Збройних Сил України, та підбираючи її учасників, ОСОБА_10 наприкінці 2022 року запропонував своїм знайомим ОСОБА_12 та ОСОБА_5 створити товариство з обмеженою відповідальністю, за допомогою якого зайнятись реалізацією ліжок армійських двоярусних «згідно ТУ» на користь Квартирно-експлуатаційних відділів Збройних Сил України за ціною, що є значно вищою за середньо ринкову на той час, на що ОСОБА_12 та ОСОБА_5 надали свою згоду та в подальшому добровільно діяли у складі організованої групи.

Учасникам даної групи було доведено план спільної кримінально-протиправної діяльності, розподілені ролі і функції, направлені на успішне виконання спільного плану та досягнення визначеної мети, доведені загальні правила поведінки, обумовлені конспірацією злочинної діяльності.

Розуміючи, що реалізація вказаного плану є довготривалим процесом, який потребує ретельної підготовки та залучення сторонніх осіб, в тому числі працівників КЕВ м. Вінниця, ОСОБА_10 вирішив залучити до складу організованої групи начальника КЕВ м. Вінниця, який в силу своїх повноважень та службових обов`язків здатний забезпечити безперешкодне укладення договору на закупівлю ліжок по заздалегідь домовленій ціні і виключно начальник КЕВ м. Вінниця має право затвердити організацію процедури закупівлі у формі «прямого» господарського договору без проведення відкритих конкурентних торгів (тендеру).

З цією метою у березні 2023 року ОСОБА_10 та ОСОБА_12 почали налагоджувати зв`язки із керівництвом КЕВ м. Вінниця, а саме приїхали до КЕВ м. Вінниця та відрекомендувавшись представниками ТОВ «КМГ Груп», діючи від імені зазначеного товариства та переслідуючи власні інтереси, досягнули згоди керівництва КЕВ м. Вінниця на придбання ліжок армійських «згідно ТУ» у ТОВ «КМГ Груп» за завідомо завищеною вартістю.

В свою чергу керівництво КЕВ м. Вінниця, погодившись на вказані умови закупівлі ліжок армійських усвідомлювало, що фактично являтиметься співорганізатором вказаних кримінально-протиправних дій, після чого, до організованої групи було залучено й інших службових осіб КЕВ м. Вінниця ОСОБА_13 , ОСОБА_14 та ОСОБА_15 .

З метою реалізації розробленого злочинного плану 24.01.2023 ОСОБА_5 створено ТОВ «КМГ Груп» (код за ЄДРПОУ 45088572) з основним видом діяльності «Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі», яке в період часу до 16.03.2023 (фактична дата укладання договору із КЕВ м. Вінниця) не укладало жодних цивільно-правових угод на поставку будь-яких товарів.

Так, ОСОБА_10 при невстановлених під час досудового розслідування обставинах та невстановлений під час досудового розслідування час, але не пізніше березня 2023 року досягнув домовленостей з начальником КЕВ м. Вінниця ОСОБА_6 щодо укладання із ТОВ «КМГ Груп» прямої неконкурентної угоди («прямого» договору без проведення тендерної процедури) на придбання КЕВ м. Вінниця за завищеними цінами ліжок армійських двоярусних «згідно ТУ».

ОСОБА_10 , ОСОБА_12 та ОСОБА_5 на виконання спільного злочинного плану, з метою організації проведення удаваного моніторингу цін на ліжка посадовими особами КЕВ м. Вінниця учасниками організованої групи, забезпечили підготовку і надання до КЕВ м. Вінниця не менше 3 комерційних пропозицій від пов`язаних суб`єктів господарювання, серед яких обумовлено, що ТОВ «КМГ Груп» надасть найнижчу ціновою пропозицією яка відповідатиме сумі граничних бюджетних призначень для закупівлі 1400 ліжок.

Для досягнення вказаного, ОСОБА_10 було підшукано до наявних двох (ТОВ «Лофт Індастрі Україна» та ТОВ «КМГ Груп») та долучено до злочинної схеми (в частині імітації моніторингу цін та реальних комерційних пропозицій) додаткове третє товариство ТОВ «Укрвідбудова» (код за ЄДРПОУ 44594804), яке також знаходиться за адресою підконтрольних СГД (м. Київ, вул. Бориспільська 19) директором якого є ОСОБА_16 особа із кола оточення останнього.

Розуміючи, що реалізація вказаного плану є довготривалим процесом, який потребує ретельної підготовки та залучення значних людських та матеріальних ресурсів, співорганізатор ОСОБА_6 в частині діяльності КЕВ м. Вінниця та ОСОБА_10 фактичний керівник ряду суб`єктів господарювання (зокрема і ТОВ «КМГ Груп»), досягнувши попередньої згоди вирішили створити та очолити стійке об`єднання у формі організованої групи, із залученням до її складу додаткових осіб.

Так, 06.02.2023 за вих. № 370/2/773 листом начальника ЦУІІЗ КСЛ ЗС України було надано розпорядження начальнику КЕВ м. Вінниця наступного змісту:

«З метою забезпечення нагальної потреби у квартирному майні новостворених органів управління та військових частин (підрозділів) Збройних Сил України, вимагаю (пропоную):

відповідно до Правил організації фінансового забезпечення військових частин, установ, організації Збройних Сил України та Державної спеціальної служби транспорту. Затвердженої наказом Міністерства оборони України від 22.05.2017 № 280 (у редакції наказу Міністерства оборони України від 22.04.2021 № 104), провести маркетинговий (ціновий) моніторинг цін ринку товарів щодо закупівлі ліжок металевих двоярусних.

за результатами проведеного моніторингу за бюджетною підпрограмою КПКВ 2101020/2 «Квартирно-експлуатаційне забезпечення» (загальний фонд), КЕКВ 2210 код видатків 030 надати до управління забезпечення матеріально-технічними засобами ІНФОРМАЦІЯ_2 (електронна адреса: mtz_cuiiz@post.mil.gov.ua) детальні розрахунки, які обґрунтовують показники видатків (форма 1/фс) та заявку на бюджетні асигнування (форма 9/фс) на закупівлю ліжок металевих двоярусних в обсязі до 1350 шт.;

після отримання бюджетних асигнувань організувати цільове та ефективне використання виділеного фінансового ресурсу».

ОСОБА_6 , перебуваючи у змові, як співорганізатори із ОСОБА_10 , нібито на виконання вказаного листа ЦУІІЗ КСЛ ЗС України № 370/2/773 від 06.02.2023 та у цей же час у його порушення, у невстановлений день, але не пізніше 06.03.2023 провів ряд службових нарад за участю ОСОБА_13 , ОСОБА_14 та ОСОБА_15 , під час яких обговорювались умови та деталі укладення прямого неконкурентного договору із ТОВ «КМГ Груп» шляхом проведення удаваного моніторингу цін, де розподілялись обов`язки (функції) кожного, виконання яких є необхідним для укладення вказаного договору із ТОВ «КМГ Груп».

З моменту досягнення згоди ОСОБА_13 , ОСОБА_14 та ОСОБА_15 на виконання дій, пов`язаних із підготовкою та сприянням у підписанні прямого договору із ТОВ «КМГ Груп» на закупівлю ліжок, без проведення фактичного моніторингу цін та по максимально можливій вартості одного ліжка відповідно до виділених бюджетних асигнувань, ОСОБА_6 очолив створену організовану групу, яка мала стійкий характер, узгоджений на службових нарадах план та визначений спосіб його виконання.

Стійкість організованої групи ОСОБА_6 забезпечував за рахунок безпеки її функціонування, стабільного складу і здатності ефективно протидіяти факторам, що можуть їх дезорганізувати. На здатність ефективно протидіяти дезорганізуючим факторам указують стабільний склад, тобто всі учасники були службовцями КЕВ м. Вінниця, централізованого підпорядкування учасників, єдині для всіх правила поведінки, планування злочинної діяльності та чіткий розподіл ролей.

Очолена ОСОБА_6 організована група характеризувалась наступними ознаками:

- наявністю достатньої кількості учасників (3 і більше);

- стійкістю, стабільністю і згуртованістю свого складу;

- розробкою планів та методів вчинення кримінальних правопорушень, пов`язаних із розтратою бюджетних коштів;

- наявністю загально визначених правил поведінки, що проявлялося в організованості, тісному зв`язку всіх її членів у злочинній діяльності;

- кожний учасник організованої групи, усвідомлював протиправність своїх та інших членів організації дій, знав про настання тяжких наслідків розтрата коштів Державного Бюджету України, бажав настання таких наслідків і своїми злочинними діями сприяв їх настанню, тобто діяв з прямим умислом, а також корисливим мотивом.

Дії та функції пособників ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , та ОСОБА_13 були заздалегідь розподілені та контролювались ОСОБА_6 , що проявлялось у наданні вказівки ОСОБА_14 , як заступнику начальника головному інженеру КЕВ м. Вінниця, замінити та затвердити сталі технічні умови предмету закупівлі з типу «А» та типу «П» на технічні умови «згідно ТУ», що розроблені та використовуються саме ТОВ «КМГ Груп», ОСОБА_13 , як уповноваженій особі з питань проведення державних закупівель, сприяти у підготовці документів, необхідних для підписання із ТОВ «КМГ Груп» прямого неконкурентного договору (без використання електронної системи публічних закупівель) на придбання ліжок армійських, визначити можливу підставу для укладення «прямого» договору на підставі п. 13 Особливостей в обхід прозорої тендерної процедури, а начальнику фінансово-економічного відділення головному бухгалтеру КЕВ м. Вінниця ОСОБА_15 організувати проведення формального моніторингу цін на ліжка та затвердити вартість закупівлі однієї одиниці продукції (ліжок армійських) по ціні, яку запропоновано ТОВ «КМГ Груп», що є значно вищою за середньо ринкову, тобто забезпечення отримання щонайменше трьох комерційних пропозицій вартості предмета закупівлі, серед яких буде цінова пропозиція ТОВ «КМГ Груп» з найнижчою вартістю предмета закупівлі.

Окрім цього, ОСОБА_14 , ОСОБА_13 та ОСОБА_15 в цілях конспірації та не бажаючи власноручно займатись підготовкою документів, необхідних для підписання прямого неконкурентного договору із ТОВ «КМГ Груп», залучили працівників КЕВ м. Вінниця ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , які не входили до складу організованої групи, та яким не були відомі істині мотиви вчинених дій, однак на виконання кримінально протиправних вказівок останніх безпосередньо займались підготовкою необхідних документів, в тому числі запитів щодо отримання цінових пропозицій, службової записки щодо визначення ТОВ «КМГ Груп» підприємством з яким необхідно укласти «прямий» договір, заявки щодо внесення змін до річного плану закупівель, а також підготовки проекту договору із використанням «технічних умов» ТВО «КМГ Груп», тощо.

ОСОБА_12 будучи директором ТОВ «Лофт індастрі Україна» дотримуючись розробленого злочинного плану з метою належного оформлення документів необхідних КЕВ м. Вінниця, що стануть підставою для підписання саме прямого господарського договору з ТОВ «КМГ Груп» на поставку ліжок армійських двох`ярусних підписав комерційну пропозиції щодо вартості вказаних ліжок від імені ТОВ «Лофт індастрі Україна» за ціною умисно вказаною вищою ніж пропонує ТОВ «КМГ Груп», та надав її ОСОБА_10 для подальшого надіслання до КЕВ м. Вінниця, разом з іншими комерційними пропозиціями підконтрольних ТОВ «КМГ Груп» та ТОВ «Укрвідбудова», таким чином сприяв проведенню моніторингу цін, який проводився не з метою визначення реальної вартості предмета закупівлі, а для створення ілюзії прозорості визначення переможця закупівлі, введення в оману контролюючих органів та для створення видимості відповідності законодавчим вимогам прийнятого рішення про закупівлю ліжок саме у ТОВ «КМГ Груп».

В свою чергу 08.03.2023 ОСОБА_10 дотримуючись розробленого плану для належного оформлення документів необхідних КЕВ м. Вінниця, що стануть підставою для підписання саме прямого господарського договору на поставку ліжок армійських двох`ярусних надіслав економісту КЕВ м. Вінниця ОСОБА_8 технічні вимоги на ліжка розроблені саме ТОВ «КМГ Груп» та три комерційних пропозиції щодо вартості ліжок армійських двох`ярусних від підконтрольних суб`єктів господарювання, а саме ТОВ «Укрвідбудова», ТОВ «Лофт індастрі Україна» та ТОВ «КМГ Груп» з найнижчою ціновою пропозицією саме ТОВ «КМГ Груп», таким чином сприяв проведенню моніторингу цін, який проводився не з метою визначення реальної вартості предмета закупівлі, а для створення ілюзії прозорості визначення переможця закупівлі, введення в оману контролюючих органів та для створення видимості відповідності законодавчим вимогам прийнятого рішення про закупівлю ліжок саме у ТОВ «КМГ Груп».

Після проведеного фіктивного моніторингу цін та визначення нібито найбільш економічно привабливою ціновою пропозицією ТОВ «КМГ Груп», начальник КЕВ м. Вінниця ОСОБА_6 , перебуваючи у змові, як співорганізатори із представником ТОВ «КМГ Груп» ОСОБА_10 , діючи вже як виконавець кримінального правопорушення, у складі організованої групи, з прямим умислом, корисливим мотивом, усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно-небезпечні наслідки та бажаючі їх настання, зловживаючи своїм службовим становищем, всупереч вимог ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», п. 13 постанови КМУ від 11.10.2022 № 1178 та листа ЦУІІЗ КСЛ ЗС України № 370/2/773 від 06.02.2023, без погодження з Центральним управлінням інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України, підписав 16.03.2023 у денний час доби із представником ТОВ «КМГ Груп» в приміщенні КЕВ м. Вінниця, що дислокується за адресою: м. Вінниця, вул. Стрілецька, 87, прямий неконкурентний договір № 5478 купівлі-продажу товарів на закупівлю ліжок армійських двоярусних, що розроблений ОСОБА_13 , згідно «Технічних умов», які погоджені ОСОБА_14 та за договірною ціною, сформованою ОСОБА_15 в сумі 5700 грн. за ліжко без ПДВ в кількості 1400 штук на загальну суму 7 980 000 грн. без ПДВ.

Водночас, ринкова вартість без ПДВ одного ліжка армійського 2-х ярусного, яке відповідає технічним умовам (характеристикам) відповідно до договору купівлі-продажу товарів № 5478 від 16.02.2023 станом на 16.02.2023 складала 3738,1 грн.

У цей же час, матеріальна шкода (збитки) документально підтверджується Державному бюджету України в особі КЕВ м. Вінниця Міністерства оборони України внаслідок закупівлі «ліжок армійських 2-х ярусних згідно ТУ» у ТОВ «КМГ Груп» в межах договору купівлі-продажу товарів № 5478 від 16.03.2023 з урахуванням ринкової вартості вищезазначеного товару визначеної у висновку судово-товарознавчої експертизи № 047/1 від 11.02.2025 на загальну суму 2 746 660 грн без ПДВ, яка більше, ніж у 2046 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян на момент вчинення кримінального правопорушення.

Окрім цього, документально підтверджується необґрунтоване перерахування бюджетних коштів Загального фонду Державного бюджету в сумі 2 746 660 грн. без ПДВ в результаті завищення вартості предмету закупівлі «двоярусних армійських ліжок», придбаних за прямим господарським договором № 5478 від 16.02.2023 в ТОВ «КМГ ГРУП» у невідповідності з вимогами п.10, п. п. 4 п.13 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт, послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня нового припинення або скасування» від 12.10.2022 на № 1778, із змінами та доповненнями.

15 квітня 2025 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України та затримано останнього в порядку п. 6 ч. 1 ст. 615 КПК України.

Ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 17.04.2025 по справі №127/12002/25 застосовано до ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у виді цілодобового домашнього арешту, що полягає у цілодобовій забороні залишати житло, в якому він проживає, а саме: АДРЕСА_1 , строком на 60 (шістдесят) днів, тобто до 15 червня 2025 року включно.

Цією ж ухвалою, відповідно до ст. 194 КПК України, покладено на підозрюваного ОСОБА_5 , такі обов`язки:

- носити електронний засіб контролю;

- прибувати до слідчого, прокурора та суду за першою вимогою;

- не відлучатись із м. Вінниця без дозволу слідчого, прокурора або суду;

- повідомляти слідчого, прокурора та суд про зміну свого місця проживання та місця роботи;

- утримуватись від спілкування із свідками, підозрюваними, потерпілими, експертами та спеціалістами у даному кримінальному провадженні;

- не відвідувати приміщення КЕВ м. Вінниця, Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України, Командування Сил логістики Збройних Сил України, а також офіси ТОВ «КМГ Груп», ТОВ «Укрвідбудова» та ТОВ «Лофт Індастрі Україна»;

- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт для виїзду за кордон, інші документи, що дають право виїзду з України і в`їзду в Україну.

В подальшому, ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 27.05.2025 по справі №127/16285/25 змінено підозрюваному ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді цілодобового домашнього арешту, застосований ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 17 квітня 2025 року (справа №127/12002/25) на запобіжний захід у вигляді домашнього арешту в нічний період доби, за адресою: АДРЕСА_1 , в проміжок часу з 00:00 години до 05:00 години.

Цією ж ухвалою, вирішено покласти на ОСОБА_5 наступні обов`язки, а саме:

- носити електронний засіб контролю;

- прибувати до слідчого, прокурора та суду за першою вимогою;

- не відлучатись із м. Вінниця без дозволу слідчого, прокурора або суду;

- повідомляти слідчого, прокурора та суд про зміну свого місця проживання та місця роботи;

- утримуватись від спілкування із свідками, підозрюваними, потерпілими, експертами та спеціалістами у даному кримінальному провадженні;

- не відвідувати приміщення КЕВ м. Вінниця, Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України, Командування Сил логістики Збройних Сил України, а також офіси ТОВ «КМГ Груп», ТОВ «Укрвідбудова» та ТОВ «Лофт Індастрі Україна»;

- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт для виїзду за кордон, інші документи, що дають право виїзду з України і в`їзду в Україну.

Постановою виконувача обов`язків керівника Вінницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону ОСОБА_17 від 13.06.2025 продовжено строк досудового розслідування у кримінальному провадженні №12024020000000175 від 21.02.2024, за підозрами ОСОБА_6 , ОСОБА_13 , ОСОБА_15 , ОСОБА_14 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 та ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, до 3 (трьох) місяців, тобто до 15.07.2025.

В подальшому, ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 13.06.2025 по справі №127/18149/25 продовжено підозрюваному ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , строк дії запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту в нічний період доби з 00:00 години до 05:00 години., в межах строку досудового розслідування, тобто до 15.07.2025 включно.

Цією ж ухвалою, продовжено підозрюваному ОСОБА_5 наступні обов`язки:

- носити електронний засіб контролю;

- прибувати до слідчого, прокурора та суду за першою вимогою;

- не відлучатись із м. Вінниця без дозволу слідчого, прокурора або суду;

- повідомляти слідчого, прокурора та суд про зміну свого місця проживання та місця роботи;

- утримуватись від спілкування із свідками, підозрюваними, потерпілими, експертами та спеціалістами у даному кримінальному провадженні;

- не відвідувати приміщення КЕВ м. Вінниця, Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України, Командування Сил логістики Збройних Сил України, а також офіси ТОВ «КМГ Груп», ТОВ «Укрвідбудова» та ТОВ «Лофт Індастрі Україна»;

- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт для виїзду за кордон, інші документи, що дають право виїзду з України і в`їзду в Україну.

Ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 11.07.2025 по справі №127/21497/25 строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12024020000000175 від 21.02.2024 за підозрами ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. ч. 2, 3 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, ОСОБА_13 в учиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, ОСОБА_15 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, ОСОБА_14 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, ОСОБА_10 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. ч. 3, 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, ОСОБА_12 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК Країни, а також ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України, продовжено до 5 (п`яти) місяців, тобто до 15.09.2025.

При цьому, строк тримання підозрюваного ОСОБА_5 під домашнім арештом закінчується 15 липня 2025 року.

Однак, з матеріалів справи та пояснень прокурора вбачається, що завершити досудове розслідування до закінчення дії попередньої ухвали про домашній арешт не представляється можливим, оскільки у кримінальному провадженні необхідно провести значну кількість слідчих та інших процесуальних дій, а саме:

- за результатами допитів підозрюваного ОСОБА_6 призначити та провести у Вінницькому відділенні КНДІСЕ судову психологічну експертизу із використанням комп`ютерного поліграфа, а також інші слідчі (розшукові) дії в яких може виникнути необхідність, враховуючи те, що ОСОБА_6 визнав свою вину у скоєнні злочину та сплатив солідарну суму завданого збитку державному бюджету;

- призначити та провести у Вінницькому НДЕКЦ МВС України судову лінгвістичну семантико-текстуальну експертизу за матеріалами негласний слідчих розшукових дій;

- приєднати до матеріалів кримінального провадження висновок судово-почеркознавчої експертизи, яка на даний час перебуває на виконанні у Херсонському відділенні Одеського НДІСЕ;

- призначити та приєднати до матеріалів кримінального провадження аналітичний продукт (висновок аналітика) ТУ БЕБ у Вінницькій області;

- призначити та приєднати до матеріалів кримінального провадження висновок судово-економічної експертизи, проведення якої доручити експертам Херсонського відділення Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України;

- проаналізувати зазначені документи, скласти протоколи оглядів усіх матеріалів проведених НСРД, після чого призначити та отримати висновок судової лінгвістичної експертизи;

- допитати військових посадових осіб ОСОБА_7 , ЦУІІЗ КСЛ ЗСУ з приводу порядку виділення коштів на проведення закупівлі ліжок;

- приєднати до матеріалів кримінального провадження клопотання про надання дозволу на проведення негласних слідчих (розшукових) дій та ухвали слідчого судді Вінницького апеляційного суду про проведення негласних слідчих (розшукових) дій;

- виконати інші слідчі (розшукові) та процесуальні дії, які необхідні для закінчення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні, в тому числі виконання вимоги ст. 290 КПК України;

- скласти обвинувальний акт та реєстр матеріалів досудового розслідування.

Статтею 177КПК України передбачено, що метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: 1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; 2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; 3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; 4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; 5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.

Відповідно до вимог частини першої та частини другої статті 181КПКУкраїни домашній арешт полягає в забороні підозрюваному, обвинуваченому залишати житло цілодобово або у певний період доби. Домашній арешт може бути застосовано до особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину, за вчинення якого законом передбачено покарання у виді позбавлення волі.

Частиною шостою статті 181КПК Українивстановлено,що строк дії ухвали слідчого судді про тримання особи під домашнім арештом не може перевищувати двох місяців. У разі необхідності строк тримання особи під домашнім арештом може бути продовжений за клопотанням прокурора в межах строку досудового розслідування в порядку, передбаченому статтею 199 цього Кодексу.

Крім того, відповідно до вимог частини шостої статті 194КПК України обов`язки, передбачені частиною п`ятою цієї статті, можуть бути покладені на підозрюваного, обвинуваченого на строк не більше двох місяців. У разі необхідності цей строк може бути продовжений за клопотанням прокурора в порядку, передбаченому статтею 199 цього Кодексу.

На підставі викладеного, слідчий суддя при вирішенні питання про наявність підстав для задоволення клопотання враховує у своїй сукупності доведеність обґрунтованої підозри, повідомленої ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, (ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України), за яке законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років.

Разом з тим, вирішуючи питання про продовження строку застосування запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту відносно підозрюваного ОСОБА_5 , слідчий суддя враховує вік та стан здоров`я, сімейний та матеріальний стан, вид діяльності та місце проживання останнього та інші обставини, що мають значення для прийняття відповідного рішення, зокрема те, що ОСОБА_5 раніше не судимий, але разом із тим на даний час підозрюється у вчиненні особливо тяжкого злочину.

Враховуючи обставини кримінального правопорушення, його наслідки, слідчий суддя вважає, що ОСОБА_5 , з метою уникнення відповідальності за злочини у яких підозрюється, може переховуватись від органів досудового розслідування та суду, здійснювати незаконний вплив на свідків, потерпілих, інших підозрюваних у цьому кримінальному провадженні, знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, вчинити інше кримінальне правопорушення, а також перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, а тому вказані ризики виправдовують необхідність продовження строку тримання ОСОБА_5 під домашнім арештом.

Прокурором в ході розгляду даного клопотання доведено, що встановлені в судовому засіданні ризики, є достатніми для переконання про необхідність продовження підозрюваному ОСОБА_5 запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту у певний час доби.

Судом також встановлено, що запобіжний захід у вигляді домашнього арешту, з урахуванням його тривалості, не виходить за межі визначені статтею 181 КПК України, відповідає не лише особі ОСОБА_5 , а й характеру та тяжкості злочинів, у вчиненні яких він підозрюється.

З огляду на викладене слідчий суддя вважає за доцільне клопотання задовольнити та продовжити строк тримання під домашнім арештом у певний час доби підозрюваного ОСОБА_5 в межах строку досудового розслідування.

Посилання захисника та підозрюваного на зазначення в обов`язку не відлучатись з населеного пункту, де він проживає чи перебуває, без дозволу слідчого, прокурора або суду за межі Вінницької області, суд вважає слушними оскільки батьки підозрюваного є особами похилого віку які потребують догляду та проживають у Хмільницькому районі Вінницької області.

На думку слідчого судді, покладення на підозрюваного обов`язку не відлучатися за межі Вінницької області, без дозволу слідчого, прокурора або суду не матиме негативних наслідків для кримінального провадження.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 176, 177, 178, 181, 183, 184, 186, 193, 194, 196, 197, 199, 309, 372, 400 КПК України, слідчий суддя, -

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання прокурора Вінницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону ОСОБА_3 задовольнити.

Продовжити підозрюваному ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , строк дії запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту в нічний період доби з 00:00 години до 05:00 години, в межах строку досудового розслідування, тобто до 15.09.2025 включно.

Продовжити підозрюваному ОСОБА_5 наступні обов`язки:

- носити електронний засіб контролю;

- прибувати до слідчого, прокурора та суду за першою вимогою;

- не відлучатись з Вінницької області без дозволу слідчого, прокурора або суду;

- повідомляти слідчого, прокурора та суд про зміну свого місця проживання та місця роботи;

- утримуватись від спілкування із свідками, підозрюваними, потерпілими, експертами та спеціалістами у даному кримінальному провадженні;

- не відвідувати приміщення КЕВ м. Вінниця, Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення Командування Сил логістики Збройних Сил України, Командування Сил логістики Збройних Сил України, а також офіси ТОВ «КМГ Груп», ТОВ «Укрвідбудова» та ТОВ «Лофт Індастрі Україна»;

- здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт для виїзду за кордон, інші документи, що дають право виїзду з України і в`їзду в Україну.

Строк дії ухвали слідчого судді визначити до 15.09.2025 року включно.

Копію ухвали суду для організації виконання направити органу Національної поліції за місцем проживання підозрюваного ОСОБА_5 .

Контроль за виконанням ухвали покласти на прокурора Вінницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону ОСОБА_3 .

Ухвала слідчого судді може бути оскаржена до Вінницького апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення.

Слідчий суддя

СудВінницький міський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення15.07.2025
Оприлюднено31.07.2025
Номер документу129183525
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку тримання особи під домашнім арештом

Судовий реєстр по справі —127/21925/25

Ухвала від 15.07.2025

Кримінальне

Вінницький міський суд Вінницької області

Волошин С. В.

Ухвала від 15.07.2025

Кримінальне

Вінницький міський суд Вінницької області

Волошин С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні