Кіровоградський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2025 року м. Кропивницький Справа № 340/2754/25
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Сагуна А.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за позовною заявою Приватного підприємства ТЕКІС до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Представник позивача звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 18.03.2025 № 12633684/32504492 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 18.02.2025 № 1, складеної Приватним підприємством ТЕКІС (ідентифікаційний код юридичної особи 32504492);
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстр податкових накладних податкову накладну від 18.02.2025 № 1, складену Приватним підприємством ТЕКІС (ідентифікаційний код юридичної особи 32504492), днем її подання.
В обґрунтування вимог представник позивача посилався на те, що оскаржуване рішення прийнято відповідачами з порушенням норм чинного законодавства України, оскільки, ПП скористалось наданим правом та подало письмові пояснення щодо господарських операцій стосовно поставки товару, яка стала передумовою для складення податкової накладної, реєстрація якої зупинена, та копії документів на їх підтвердження, відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019. Зазначені пояснення та копії документів були прийняті відповідачем-1. Однак, останні не були взяті контролюючим органом до уваги, натомість, відповідач-1 прийняв спірні рішення щодо відмови в реєстрації податкової накладної. До того ж вказує, що оскаржувані рішення відповідача-1 не містять конкретної інформації щодо підстав їх прийняття, не наведено жодної інформації щодо причин та підстав для прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач стверджує, що він є сумлінним платником податків, а господарські операції щодо поставки товару, за якими складено податкову накладну, підтверджується необхідними документами, копії яких надавалися відповідачу. Крім того, складена накладна відповідає ознакам безумовної реєстрації.
Представником відповідачів надано до суду відзиви на позовну заяву (а.с. 11-123), у яких позов не визнав. Стверджував про законність спірного рішення, посилаючись на те, що у рішенні комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації вказано на те, що за результатами розгляду наданих платником додаткових пояснень встановлено: відсутні копії документів про наявність основних засобів для здійснення повного циклу обробітку землі - комбайн, та/або договори оренди, акти виконаних робіт з зазначенням місця надання даних послуг, належним чином завірених платіжних документів (платіжні доручення, банківські виписки тощо) щодо оплати за оренду комбайна, відсутні складені та зареєстровані податкові накладні за отримані послуги зі збирання соняшника на зазначену кількість землі (101га), в контрагента СТОВ «СЕДНІВСЬКА АГРОГРУПА» в 20ОПП відсутні основні засоби, які надані в оренду, ТТН на транспортування сільськогосподарської продукції з поля (територія Чернігівського р-ну Остерська територіальна громада (колишня Євминська сільська рада) до складу (Кіровоградська обл., Устинівський район, с. Седнівка). Враховуючи викладене, комісією 18.03.2025р, прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 18.02.2025р.
Представником позивача подано відповідь на відзив ( а.с.140-143), у якій зазначено, що зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної ПП «ТЕКІС» податкової накладної слідує, що господарська операція платника податків відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Надіслана квитанція містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Вищезазначена квитанція не містять інформації (конкретного переліку) документів, необхідних контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірного розрахунку коригування, в результаті чого позивач потрапив у стан правової невизначеності. Отже, під час зупинення реєстрації спірної податкової накладної відповідач 1 застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкової накладної, що не відповідає наведеним вище приписам пунктів 6, 7 Порядку № 1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкової накладної. Позивач вважає, що надав відповідачу 1 документи, які у своїй сукупності дають можливість встановити факт поставки насіння соняшнику у кількості 28,920 тон вартістю 790 384,12 грн з урахуванням ПДВ 97 064,72 грн. При цьому об`єктивних ознак неможливості поставки вказаного товару відповідачами не наводяться.
Фактичні обставини справи, встановлені судом.
Приватне підприємство «ТЕКІС» (далі - позивач, ПП «ТЕКІС» або Підприємство) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.05.2003.
Підприємство є суб`єктом господарювання та здійснює такі види діяльності: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) (КВЕД 01.11), вирощування інших однорічних і дворічних культур (КВЕД 01.19), розведення свиней (КВЕД 01.46), оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (КВЕД 46.21), оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (КВЕД 46.33), надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (КВЕД 68.20).
ПП «ТЕКІС» має статус платника єдиного податку четвертої групи, а з 01.09.2013 є платником податку на додану вартість.
Для здійснення господарської діяльності з вирощування зернових культур Підприємство орендує у фізичних осіб земельні ділянки сільськогосподарського призначення, а саме: на території Устинівської територіальної громади (колишня Седнівська сільська рада) Кропивницького району Кіровоградської області площею 31,7102 га, а на території Остерської територіальної громади (колишня Євминська сільська рада) Чернігівського району Чернігівської області - 392,4627 га.
Кількість найманих працівників позивача становить 4 особи.
18.02.2025 між ГШ «ТЕКІС» (постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (покупець) укладено договір поставки № КРП25-4666 (далі - Договір), згідно з яким постачальник зобов`язується поставити, а покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2024 року на умовах, зазначених у цьому договорі (п. 1.1 Договору).
ПП «ТЕКІС» (код ЄДРПОУ 32504492) не віднесено до переліку ризикових платників податків.
ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 31454383) не віднесено до переліку ризикових платників податків.
18.02.2025 між ПП «ТЕКІС» (постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕИД» (покупець) укладено додаткову угоду № ЗМ24-14679 до Договору, згідно з яким поставці підлягає насіння соняшнику у кількості 28,920 тон вартістю 790 384,12 грн з урахуванням ПДВ 97 064,72 грн.
18.02.2025 ГШ «ТЕКІС» склало податкову накладну № 1 відносно вказаної господарської операції на суму податку на додану вартість у розмірі 97 064,716 грн (далі - Податкова накладна).
Податкова накладна була доставлена до ДПС України, однак реєстрація була зупинена, про що сформовано відповідну квитанцію від 24.02.2025 № 9041832952. Підставою зупинено зазначено:
«Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі -Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 18,02.2025 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1206 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "0"=15.2372%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної Урозрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пропонуємо надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної Урозрахунку коригування в Реєстрі.».
03.03.2025 ПП "ТЕКІС" подано до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та додано додатки.
Зокрема, надано копії документів: Додаток №1 до Податкової декларації платника єдиного податку за 2024рік відомості про наявність земельних ділянок з квитанцією; Додаток №3 до Податкової декларації платника єдиного податку за 2023рік з квитанцією; статистична звітність: № 29-сг(річна), № 21-заг(річна) за 2024рік з квитанціями, № 4-сг(річна); Податкова декларація платника єдиного податку за 2024рік з квитанцією; договір оренди нежитлового приміщення від 01.02.2021р., акт приймання-передачі майна, додаток-схема, платіжна інструкція.
Також надано документи щодо придбання (ПК):
-ТОВ «ТД Штайген» (код ЄДРПОУ 45044619): договір поставки від 18.03.2024р. з додатком; видаткова накладна; платіжна інструкція;
-ТОВ «ТД Украгроактив» (код ЄДРПОУ 44358626): договір поставки від 21.06.2024р. з додатком; видаткові накладні, ТТН, платіжна інструкція;
-СФГ Мороза С.В. (код ЄДРПОУ 23692087):рахунок на оплату, акт здачі-прийняття робіт, платіжна інструкція;
-ТОВ «Кропивницька нафтова компанія» (код ЄДРПОУ 44789976): договір поставки нафтопродуктів від 07.05.2024р.; видаткова накладна, ТТН, платіжна інструкція;
-ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ): договір про надання послуг від 17.02.2025р., акт до договору, ТТН з квитанцією, платіжна інструкція.
Надано документи щодо реалізації (ПЗ): договір поставки, додаткові угоди, видаткова накладна, платіжна інструкція, довіреність, ТТН з квитанцією.
За результатами розгляду поданих ПП "ТЕКІС" документів до ПН №1 від 18.02.2025р. встановлено: Відсутні копії документів про наявність основних засобів для здійснення повного циклу обробітку землі - комбайн, та/або договори оренди, акти виконаних робіт з зазначенням місця надання даних послуг, належним чином завірених платіжних документів (платіжні доручення, банківські виписки тощо) щодо оплати за оренду комбайна, відсутні складені та зареєстровані податкові накладні за отримані послуги зі збирання соняшника на зазначену кількість землі, нотаріально завіреного договору оренди приміщення, акти виконаних робіт з оренди нежитлового приміщення, в контрагента СТОВ «СЕДНІВСЬКА АГРОГРУПА» в 20-ОПП відсутні основні засоби, які надані в оренду, ТТН на транспортування сільськогосподарської продукції з поля до складу, звіти 4СГ, 29СГ з зазначення відповідного регіону де здійснювалась діяльність та відповідними квитанціями про прийняття звітності органами статистики. Відсутня копія договору на надання послуг з оранки з зазначенням місця надання даних послуг.
Повідомленням від 06.03.2025 № 12590766/32504492 про необхідність надання додаткових пояснень позивачу було запропоновано надати пояснення щодо господарської операції.
ПП «ТЕКІС» подано до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку додаткове Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та додано додатково додатки.
Зокрема, надано додаткові копії документів: Додаток № 1 до Податкової декларації платника єдиного податку за 2024рік відомості про наявність земельних ділянок з квитанцією; Додаток № 3 до Податкової декларації платника єдиного податку за 2023 рік з квитанцією; статистична звітність: № 29-сг (річна), № 21-заг (річна) за 2024рік з квитанціями, № 4-сг(річна), № 4-сг(річна) з квитанцією; Податкова декларація платника єдиного податку за 2024рік з квитанцією; договір оренди нежитлового приміщення від 01.02.2021р., акт приймання-передачі майна, додаток-схема, платіжна інструкція; договір оренди нежитлового приміщення від 01.02.2024р., акт приймання-передачі майна, додаток-схема ТІК, акт надання послуг; банківська виписка з 01.01.2024 по 31.12.2024; форми 20-ОПП з квитанціями, заява (додаток 10) форма 20-ОПП з квитанцією; накладні(вимоги) на внутрішнє перевезення; пояснення.
Також надано документи щодо придбання (ПК):
-ТОВ «ТД Штайген» (код ЄДРПОУ 45044619): договір поставки від 18.03.2024р. з додатком; видаткова накладна; платіжна інструкція;
-ТОВ «ТД Украгроактив» (код ЄДРПОУ 44358626): договір поставки від 21.06.2024р. з додатком; видаткові накладні, ТТН, платіжна інструкція;
-СФГ Мороза С.В. (код ЄДРПОУ 23692087): договір про надання послуг, рахунки на оплату, акти здачі-прийняття робіт, платіжні інструкції;
-ТОВ «Кропивницька нафтова компанія» (код ЄДРПОУ 44789976): договір поставки нафтопродуктів від 07.05.2024р.; видаткова накладна, ТТН, платіжна інструкція;
-ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ): договір про надання послуг від 17.02.2025р., акт до договору, ТТН з квитанцією, платіжна інструкція;
-ФОП ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ): договір оренди комбайну з екіпажом, акти приймання-передачі комбайну з екіпажем, акт здачі-приймання виконаних робіт, платіжна інструкція;
-ПСП «Седнівське» (код ЄДРПОУ 03758476): договір оренди причепа від 01.10.2024р. акт приймання-передачі майна, свідоцтво про реєстрацію;
Надано документи щодо реалізації (ПЗ): Договір поставки, додаткові угоди, видаткова накладна, платіжна інструкція, довіреність, ТТН з квитанцією.
За результатами розгляду наданих платником додаткових пояснень встановлено: відсутні копії документів про наявність основних засобів для здійснення повного циклу обробітку землі - комбайн, та/або договори оренди, акти виконаних робіт з зазначенням місця надання даних послуг, належним чином завірених платіжних документів (платіжні доручення, банківські виписки тощо) щодо оплати за оренду комбайна, відсутні складені та зареєстровані податкові накладні за отримані послуги зі збирання соняшника на зазначену кількість землі (101га), в контрагента СТОВ «СЕДНІВСЬКА АГРОГРУПА» в 20ОПП відсутні основні засоби, які надані в оренду, ТТН на транспортування сільськогосподарської продукції з поля (територія Чернігівського р-ну Остерська територіальна громада (колишня Євминська сільська рада) до складу (Кіровоградська обл.,Устинівський район, с. Седнівка).
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 18.03.2025 №12633684/32504492 (далі - Рішення) відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 18.02.2025 № 1, складеної Приватним підприємством «ТЕКІС» (ідентифікаційний код юридичної особи 32504492).
26.03.2025 року ПП «ТЕКІС» (код ЄДРПОУ 32504492) до ДПС України подано скаргу на рішення комісії регіонального рівня щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 1 від 18.02.2025року, проте за результатами розгляду скарги комісією центрального рівня скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін.
Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.
Згідно з пп. «а» п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України (далі за текстом ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до п.188.1 ст.188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
З огляду на п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абз.1, 2, 5, 10, 12, 13, 14 п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначався Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165, у редакції. Чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі за текстом Порядок №1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для їх реєстрації.
Відповідно до п.п.4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. №520.
Оцінюючи підстави зазначені у квитанції від 22.11.2023 р. №9315783867 про зупинення реєстрації податкової накладної №8 від 04.11.2023 р., суд враховує, що у Додатку 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.
Зокрема, відповідно до пункту 1 обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен повідомити платника податків, які саме документи мають бути подані для спростування наявних у податкового органу сумнівів та які аспекти належить висвітлити у поясненнях.
Зі змісту квитанції від 24.02.2025 № 9041832952( а.с.89), судом установлено, що зупинення реєстрації податкової накладної зумовлено тим, що обсяг постачання товару/послуги 1206 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "0"=15.2372%, "Рпоточ"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладноі Урозрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, суд враховує, що відповідачами не надано доказів, що на час проведення моніторингу податкової накладної від 18.02.2025 № 1, поданої ПП «Текіс» на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач відповідав п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Так, відповідачами не доведено, що обсяг постачання товару/послуги 1206, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання.
Також матеріалами справи не підтверджується факт виявлення контролюючим органом під час проведення моніторингу, об`єктивних ознак не можливості здійснення позивачем операцій з постачання насіння соняшнику, дані про яку вказані у податковій накладній від 18.02.2025 № 1, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що матеріалами справи не підтверджується наявність підстав для зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 18.02.2025 № 1, складеної ПП «Текіс».
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі за текстом Порядок №520).
Відповідно до п.п.2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 встановлено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261).
З огляду на п.п.9 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Згідно з п.п.42, 44-46 Порядку №1165 рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Суд звертає увагу на те, що Верховний Суд неодноразово, зокрема у постановах від 12.11.2019 р. у справі №816/2183/18, від 18.02.2020 р. у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 р. у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 р. у справі №824/245/19-а, наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Таким чином, контролюючий орган, під час виконання повноважень щодо моніторингу податкових накладних, має аналізувати первинні документи у взаємозв`язку з відомостями податкової накладної та іншими джерелами (державними реєстрами, електронними документами) лише за зовнішніми (формальними, очевидними) критеріями. Натомість податковий орган під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної чи відмову у її реєстрації не має права здійснювати аналіз господарських операцій платника податків на предмет її реальності (нереальності) та не повинен надавати оцінку, серед іншого, наявності основних засобів, складських приміщень, трудових ресурсів тощо у платника податків. Така оцінка може надаватись контролюючим органом виключно у межах проведення відповідної документальної перевірки платника податків.
Викладене узгоджується із правовим висновком Верховного Суду наведеним у постанові від 06.07.2023 р. у справі №140/1986/22.
Суд вважає, що обсяг наданих позивачем разом із поясненнями документів, підтверджує наявність підстав для реєстрації податкової накладної від 18.02.2025 № 1 і ненадання первинних документів про наявність основних засобів для здійснення повного циклу обробітку землі, відсутність в контрагента СТОВ «СЕДНІВСЬКА АГРОГРУПА» в 20ОПП основних засобів, які надані в оренду, ТТН на транспортування сільськогосподарської продукції з поля не є підставою для відмови у реєстрації такої податкової накладної.
Так, суд зазначає, що посилання відповідачів на те, що позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладених, з огляду на відсутність копій первинних документів про наявність основних засобів для здійснення повного циклу обробітку землі, відсутність в контрагента СТОВ «СЕДНІВСЬКА АГРОГРУПА» в 20ОПП основних засобів, які надані в оренду, ТТН на транспортування сільськогосподарської продукції з поля є необґрунтованим, оскільки зі змісту оскаржуваного рішення не вбачаються дійсні та об`єктивні підстави для відмови у реєстрації податкової накладної, як не вказано яке саме конкретне порушення податкового законодавства допустив позивач.
Стосовно змісту п.9 Порядку №520 суд зауважує, що, з одного боку, в абзаці 6 вказаного пункту йдеться про те, що платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Отже, подання додаткових пояснень і документів визначається як право платника податку. З іншого боку, абзац 9 цього ж п.9 Порядку №520 визначає, що якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, комісія приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту. Тобто, абзац 9 визначає негативні наслідки для платника податків у разі ненадання додаткових пояснень та копій документів, безвідносно до того, чи були подані пояснення та документи платником податку у відповідь на зупинення реєстрації податкової накладної.
За викладених обставин, застосовуючи до спірних правовідносин пункт 9 Порядку №520, суд тлумачить наявні у цьому пункту суперечності абзаців 6 та 9, з урахуванням приписів пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 ПК України щодо презумпції правомірності рішень платника податків, на користь платника податків, та робить висновок, що за умови подання пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної (що і було зроблено позивачем), подання до контролюючого органу додаткових пояснень та копій документів є саме правом платника податків, та як наслідок, не може в безумовному порядку тягнути за собою прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем за відсутності правових підстав зупинено реєстрацію податкової накладної від 18.02.2025 № 1, а надалі безпідставно відмовлено у реєстрації такої накладної, а тому рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.03.2025 № 12633684/32504492 підлягає визнанню протиправним та скасуванню, а позовні вимоги в цій частині задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 18.02.2025 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.
Згідно з п.п.2, 4, 10 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Із аналізу зазначених норм суд дійшов висновку, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.
Зважаючи на встановлені обставини, суд вважає, що ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 18.02.2025 № 1днем її подання для реєстрації.
З огляду на викладене позовні вимоги підлягають задоволенню.
При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору у частині заявлених позовних вимог у сумі 3 028,00 грн (а.с.6), а тому суд стягує на користь позивача документально підтверджені судові витрати (судовий збір) у сумі 3 028,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області.
Також представником позивача подано до суду заява про відшкодування судових витрат на професійну правову (правничу) допомогу у розмірі 10 000 грн ( а.с.154-155).
Представником відповідача подано клопотання про відмову у задоволенні заяви сторони позивача про стягнення витрат на правову допомогу ( а.с.172-173).
Відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу (п.1 ч.3 ст.132 КАС України).
Частинами першою, другою статті 134 КАС України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
При цьому даною статтею передбачено цілі розподілу, визначення розміру та розмір судових витрат.
Так, згідно з частиною третьою статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Водночас, частинами четвертою, п`ятою статті 134 КАС України встановлено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Разом з тим, відповідно до частин шостої та сьомої статті 134 КАС України у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення не співмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч.ч.7, 9 ст.139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.
Цей висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 21 березня 2018 року у справі № 815/4300/17, від 11 квітня 2018 року у справі № 814/698/16, від 11 червня 2019 року у справі №826/841/17.
Статтею 30 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність від 05.07.2012 №5076-VI встановлено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.
Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги.
При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
У справі East/West Alliance Limited проти України Європейський суд із прав людини, оцінюючи вимогу заявника щодо здійснення компенсації витрат у розмірі 10 % від суми справедливої сатисфакції, виходив з того, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір обґрунтованим.
У пункті 269 вказаного рішення Європейський суд з прав людини зазначив, що угода, за якою клієнт адвоката погоджується сплатити в якості гонорару певний відсоток від суми, яку присудить позивачу суд - у разі якщо така сума буде присуджена та внаслідок якої виникають зобов`язання виключно між адвокатом та його клієнтом, не може бути обов`язковою для Суду, який повинен оцінити рівень судових та інших витрат, що мають бути присуджені з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично, але й також - чи була їх сума обґрунтованою (вищезазначене рішення щодо справедливої сатисфакції у справі Іатрідіс проти Греції (Iatridis v. Greece), п. 55 з подальшими посиланнями).
Виходячи з аналізу вищевказаних правових норм вбачається, що склад та розмір витрат на професійну правничу допомогу підлягає доказуванню в судовому процесі. Сторона, яка хоче компенсувати судові витрати повинна довести та підтвердити розмір заявлених судових витрат, а інша сторона може подати заперечення щодо не співмірності розміру таких витрат. Результат та вирішення справи безпосередньо пов`язаний із позицією, зусиллям і участю в процесі представника інтересів сторони за договором. При цьому, такі надані послуги повинні бути обґрунтованими, тобто доцільність надання такої послуги та її вплив на кінцевий результат розгляду справи, якого прагне сторона, повинно бути доведено стороною в процесі.
До того ж, при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Аналогічний висновок викладено в додатковій постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 у справі № 755/9215/15-ц та в постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.05.2020 у справі № 904/4507/18.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі ''Лавентс проти Латвії'' зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.
На підтвердження обґрунтованості витрат на оплату правничої допомоги надано: копію договору від 22.03.2025 про надання правничої допомоги, копію додаткового договору щодо визначення гонорару до договору від 22.03.2025, копію ордеру серії СВ № 1122074, копію детального опису робіт ( надання послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги по справі № 340/2754/25 від 19.06.2025, копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю ( а.с. 156-161).
Отже, вирішуючи питання щодо розподілу витрат, пов`язаних з правничою допомогою адвоката, суд, враховуючи предмет спору, розгляд справи в порядку спрощеного провадження без виклику сторін, та виходячи із критеріїв, визначених частинами 3, 5 статті 134, частиною 9 статті 139 КАС України, з дотриманням принципів розумності, обґрунтованості, дійсності та співмірності, вважає, що на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області за надання професійної правничої допомоги в розмірі 5 000, 00 грн.
Керуючись ст.ст.132, 139, 143, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Приватного підприємства ТЕКІС (вул. Василини, буд. 4, кв. 6, м. Кропивницький, 25012, ЄДРПОУ 32504492) до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (вул. Велика, Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006, ЄДРПОУ ВП 43995486), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 18.03.2025 № 12633684/32504492 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 18.02.2025 № 1, складеної Приватним підприємством ТЕКІС.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстр податкових накладних податкову накладну від 18.02.2025 № 1, складену Приватним підприємством ТЕКІС, днем її подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Приватного підприємства «Текіс» (код ЄДРПОУ) судові витрати на оплату судового збору в сумі 3 028,00 грн, судові витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5 000,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ ВП 43995486).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду А.В. САГУН
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2025 |
Оприлюднено | 01.08.2025 |
Номер документу | 129196153 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
А.В. САГУН
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні