Овідіопольський районний суд одеської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 509/4161/25
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 липня 2025 року смт. Овідіополь
Суддя Овідіопольського районного суду Одеської області Панасенко Євгеній Миколайович, розглянувши справу про адміністративне правопорушення яка надійшла від Одеської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону стосовно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, військовослужбовець, кулеметни 2 відділення взводу охорони ІНФОРМАЦІЯ_2 , солдат, зареєстроване місце проживання за адресою: АДРЕСА_1 , фактично проживає за адресою: АДРЕСА_2 , за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 172-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі КУпАП)
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до протоколу про вчинення адміністративного правопорушення від 30.07.2025 року солдат ОСОБА_1 , приблизно о 13:45 22.05.2025, будучи військовою службовою особою, перебуваючи на посаді кулеметника 2 відділення взводу охорони ІНФОРМАЦІЯ_2 , будучи включеним до групи оповіщення населення про мобілізаційні заходи на період воєнного стану, перебуваючи за місцем здійснення оповіщення громадян, а саме: АДРЕСА_3 , житловий комплекс «Сьоме небо», - діючи недбало, протиправно, всупереч інтересам служби, на порушення своїх статутних обов`язків, приписів законів, інструкцій та наказів, здійснив затримання із застосуванням заходів фізичного впливу громадянина ОСОБА_2 , всупереч вимогам Постанови КМУ від 16.05.2025 №560 «Про затвердження порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» без працівників Національної поліції, що утворює собою склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 172-14 КУпАП.
Під час розгляду справи ОСОБА_3 вину у вчиненні даного правопорушення не визнав, пояснивши, що жодної заяви від потерпілого відносно його неправомірних дій не надходило, потерпілий ОСОБА_2 вів себе агресивно, провокував бійку, а він лише намагався цій бійкі запобігти. При цьому на запитання суду відповів, що відеореєстратор при врученні повістки ОСОБА_2 він не увімкнув, оскільки батарея була розряжена, під час даної події працівник Національної поліції був відсутній.
Прокурор Луцюк Р.П. під час розгляду справи підтвердив обставини, викладені в протоколі про вчинення адміністративного правопорушення, просив обрати вид адміністративного стягнення відносно ОСОБА_1 на розсуд суду.
Заслухавши пояснення учасників провадження, дослідивши письмові докази у справі, суддя прийшов до наступного.
Відповідно до статті 251 КУпАП обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення.
Статтею 256 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлені вимоги щодо змісту протоколу про адміністративне правопорушення, зокрема, у такому зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.
Наявний в матеріалах справи протокол про адміністративне правопорушення за своєю формою та змістом відповідає вимогам чинного законодавства.
Згідно досліджених матеріалів справи встановлено, що з 28.02.2023 року ОСОБА_1 проходить військову службу за призовом під час мобілізації в ЗСУ. З 17.02.2023 проходить військову службу на посаді кулеметника 2 відділення взводу охорони ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Так, у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України, відповідно до Указу Президента України №69/2022 від 24.02.2022 «Про загальну мобілізацію» на території України почав діяти особливий період, який триває до теперішнього часу.
Згідно положень п. 2 ч. 1 ст. 24 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», початком проходження військової служби для громадян, прийнятих на військову службу за контрактом, у тому числі військовозобов`язаних, які проходять збори та резервістів під час мобілізації вважається день зарахування до списків особового складу військової частини (військового навчального закладу, установи тощо).
Згідно вимог п. п. 1, 2, 3 ч. 3 ст. 24 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» військовослужбовці вважаються такими, що виконують обов`язок військової служби на території військової частини або в іншому місці роботи (занять) протягом робочого (навчального) часу, включаючи перерви, встановлені розпорядком (розкладом занять) чи поза військовою частиною, якщо перебування там відповідає обов`язкам військовослужбовця або його було направлено туди за наказом відповідного командира (начальника), на шляху прямування на службу або зі служби, під час службових поїздок, повернення до місця служби.
Відповідно до ст. 65 Конституції України, захист Батьківщини, незалежності і територіальної цілісності України є обов`язком громадян України та ст. 11 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, військовослужбовці зобов`язані свято і непорушно додержуватися Конституції України та законів України, Військової присяги, віддано служити українському народові, сумлінно і чесно виконувати військовий обов`язок; постійно підвищувати рівень військових професійних знань, вдосконалювати свою виучку і майстерність, знати і виконувати свої обов`язки та додержуватися вимог статутів Збройних Сил України; знати і утримувати в готовності до застосування закріплене озброєння, бойову та іншу техніку; дорожити бойовою славою Збройних Сил України та своєї військової частини, честю і гідністю військовослужбовця Збройних Сил України.
Відповідно до наказу ТВО начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 від 21.05.2025 №141-НР, на 22.05.2025 було призначено групу оповіщення громадян ІНФОРМАЦІЯ_2 у складі патрульних ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , водія ОСОБА_9 .
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2025 №560 «Про затвердження порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» (далі-Порядок):
Керівники обласних (Київського та Севастопольського міського) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки з набранням чинності Указом Президента України про оголошення (продовження) мобілізації та/або з отриманням мобілізаційної директиви (розпорядження) оперативного командування з визначеними строками та обсягами призову резервістів та військовозобов`язаних організовують проведення уповноваженими представниками обласного та підпорядкованих районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки перевірок в осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) та вручення повісток резервістам та військовозобов`язаним; здійснюють оповіщення резервістів та військовозобов`язаних у складі груп оповіщення, до складу яких залучаються представники структурних підрозділів районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, селищних, сільських рад, підприємств, установ, організацій, представники районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки і поліцейські.
Відповідно до п. 31 Порядку, повістки мають право вручати: представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - в межах адміністративної території, на яку поширюється повноваження відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Призначення представників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ, структурних підрозділів районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад та підприємств (установ, організацій), уповноважених вручати повістки, здійснюється наказом відповідного керівника, який є підставою для видачі службового посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки.
Представники, уповноважені вручати повістки, здійснюють оповіщення громадян як самостійно, так і у складі груп оповіщення.
Вручення повісток резервістам та військовозобов`язаним здійснюється цілодобово за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання, роботи, навчання, у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, на пунктах пропуску (блок-постах), пунктах пропуску через державний кордон України.
У громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, на пунктах пропуску (блок-постах), пунктах пропуску через державний кордон України резервісти та військовозобов`язані можуть бути оповіщені: представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки; групами оповіщення, до складу яких можуть включатися представники районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та поліцейські.
У районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки резервістам та військовозобов`язаним повістка вручається військовослужбовцями або працівниками таких центрів.
Під час вручення повістки здійснюється фото- і відеофіксація із застосуванням технічних приладів та засобів фото- та відеофіксації представником територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейським.
Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов`язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є: у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов`язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки.
Для організації роботи груп оповіщення керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки не пізніше ніж за день до проведення таких заходів видає наказ, в якому визначаються: старші груп оповіщення із числа представників територіального центру комплектування та соціальної підтримки; маршрути оповіщення (місця, де здійснюватиметься оповіщення, із зазначенням адрес будинків, громадських місць, громадських будинків та споруд, назв вулиць або площі); підприємства, установи, організації, працівники яких підлягають оповіщенню; час та строки проведення оповіщення; порядок залучення керівника установи (організації) або фізичної особи - підприємця, який надає послуги з управління багатоквартирними будинками, голови правління об`єднання співвласників багатоквартирного будинку до груп оповіщення, де старшими визначений представник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, представників структурних підрозділів районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, підприємств, установ, організацій, територіальних органів (підрозділів) поліції.
Уповноважена особа РТЦК та СП, що діє у складі групи оповіщення, на вимогу громадянина пред`являє свій паспорт громадянина України (посвідчення офіцера, військовий квиток, службове посвідчення), службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, а також пропонує громадянину пред`явити його військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
Якщо особа підлягає оповіщенню відповідно до розпорядження голови (начальника) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації) або відповідного керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов`язаних районного (міського) територіального центру комплектування, їй вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов`язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.
Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності.
Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки. У разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
На період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.
Право на перевірку військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) у резервістів та військовозобов`язаних під час мобілізації надається представникам територіального центру комплектування та соціальної підтримки, уповноваженим вручати повістки (далі - уповноважені представники).
Відтак, будучи військовослужбовцем солдат ОСОБА_1 відповідно до вимог ст.ст. 9, 11, 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, зобов`язаний свято та непорушно додержуватися Конституції України та законів України, сумлінно і чесно виконувати військовий обов`язок, бути дисциплінованим, беззастережно виконувати накази командирів (начальників), виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою; бути зразком високої культури, скромності й витримки, берегти військову честь, захищати свою й поважати гідність інших людей.
Згідно вимог ст.ст. 1, 2, 3, 4, Дисциплінарного статуту Збройних Сил України військова дисципліна досягається шляхом особистої відповідальності кожного військовослужбовця за дотримання Військової присяги, виконання своїх обов`язків, вимог військових статутів, а також зобов`язує кожного військовослужбовця додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги військових статутів та накази командирів.
Статтею 26 Статуту передбачено, що військовослужбовці залежно від характеру вчиненого правопорушення чи провини несуть дисциплінарну, адміністративну, матеріальну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність згідно із законом.
Таким чином, на солдата ОСОБА_1 , під час виконання обов`язків під час здійснення оповіщення громадян під час мобілізації у складі групи оповіщення ІНФОРМАЦІЯ_2 , покладалися організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції, а отже, в розумінні положення примітки до ст. 172-13 та ст. 425 КК України він являвся військовою службовою особою - суб`єктом правопорушення передбаченого ст. 172-14 КУпАП.
Водночас, солдат ОСОБА_1 будучи військовою службовою особою, свідомо ігноруючи вимоги законів, у порушення вимог ст. 16 Статуту Збройних Сил України недбало поставився до військової служби за наступних обставин:
Відповідно до вимог статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України. Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 №608 ( зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2017 року за №1503/31371. на підставі рапорту заступника начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки з психологічної підтримки персоналу - начальника відділу психологічної підтримки персоналу ІНФОРМАЦІЯ_3 підполковника ОСОБА_10 від 23.05.2025 N?943/298 та наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 23.05.2025 №276 «Про призначення службового розслідування», від 27.05.2025 №280 «Про продовження службового розслідування» тимчасово виконуючим обов?язки заступника начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки - начальника сектору комплектування ІНФОРМАЦІЯ_3 майором ОСОБА_11 в період з 23 травня 2025 року по 31 травня 2025 року проведено службове розслідування, з метою встановлення причин та умов. що сприяли можливому застосуванню заходів фізичного впливу військовослужбовцями ІНФОРМАЦІЯ_4 та вирішення питань щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності винних осіб .
Під час проведення службового розслідування, призначеного наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 від 23.05.2025 №276, з метою встановлення причин та умов, що сприяли можливому застосуванню заходів фізичного впливу військовослужбовцями ІНФОРМАЦІЯ_4 , вирішення питань щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності винних осіб, було визначено коло осіб, які зображені відеоматеріалі телеграм каналу «Будни ухилянта» (https://t.me/padla_tck/13661). Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 від 21.05.2025 №141 - НР , було визначено склад групи оповіщення на 22.05.2025: патрульний - солдат ОСОБА_12 , патрульний - солдат ОСОБА_1 , патрульний - солдат ОСОБА_8 .
В районі ЖК «7 небо » приблизно о 13:42 години 22.05.2025 року група оповіщення зупинила громадянина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , у якого при собі були відсутні військово - облікові документи. В ході перевірки за автоматизованими базами даних з?ясовано, що даний громадянин с військовозобов?язаним, перебуває на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_5 , має статус «підлягає призову на військову службу ».
У зв?язку з чим йому було запропоновано проїхати до ІНФОРМАЦІЯ_5 для уточнення облікових даних та направлення на ВЛК для визначення придатності до проходження військової служби.
Громадянин у категоричній формі відмовився від виконання законних вимог посадових осіб спільної групи оповіщення з представниками Національної поліції у зв?язку з чим було здійснено затримання особи та доставлення до ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Станом на 30.07.2025 ІНФОРМАЦІЯ_7 не надав на адресу Одеської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону інформацію та підтверджуючі матеріали щодо наявності під час вказаної ситуації працівників поліції.
Однак з УПП та управління превентивної діяльності ГУНП в Одеській області надійшли відповіді, що відповідні підрозділи не володіють інформацією та не приймали участь під час оповіщення та затримання громадянина ОСОБА_2 .
З матеріалів відео-зображення затримання громадянина ОСОБА_2 , можливо встановити, що ОСОБА_1 вчиняє дії фізичного впливу на громадянина ОСОБА_2 з метою затримання та, в подальшому (як встановлено з матеріалів службового розслідування), для доставлення до ІНФОРМАЦІЯ_5 всупереч Порядку №560 (лише адміністративне затримання працівником поліції разом зі складання протоколу про адміністративне правопорушення).
Таким чином, при вказаній події оповіщення громадянина ОСОБА_2 , працівником ІНФОРМАЦІЯ_2 , що був включений до групи оповіщення населення під час мобілізації - ОСОБА_1 , було здійснено порушення Порядку №560 «Про затвердження порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» з частині перевищенні заходів фізичного впливу на громадянина ОСОБА_2 , що виразилось у його фактичному затриманні без відповідних підстав, не уповноваженою на це особою без працівників Національної поліції.
Зазначені факти повністю підтверджені доданими до протоколу матеріалами.
Даючи оцінку дослідженим матеріалам справи, приходжу до переконання, що вина особи, яка притягається до адміністративної відповідальності доведена в повному обсязі, а його дії правильно кваліфіковані за ч. 2 ст. 172-14 КУпАП.
Обставиною, що пом`якшують відповідальність та обставин, що обтяжують відповідальність, суд не встановив.
Отже, зважаючи на характер вчиненого правопорушення, особу порушника, ступень його вини, відсутність обставин, що обтяжують чи пом`якшують відповідальність, до правопорушника слід застосувати захід адміністративного стягнення передбачений відповідною частиною 2 статті 173-14 КУпАП, у виді штрафу, що має бути достатньою мірою відповідальності з метою його виховання та має бути необхідним для запобігання вчинення нових правопорушень.
Згідно зі статтею 307 КУпАП штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, крім випадків, передбачених статтею 300-1 цього Кодексу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Згідно п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності, Герої України - у справах, пов`язаних з порушенням їхніх прав. Згідно посвідчення серії НОМЕР_1 від 01.04.2024 року ОСОБА_1 являється учасником бойових дій.
Керуючись статтями 9, 24, 27, 33, 40-1, 173-14, 221, 245, 251, 252, 256, 265-1, 268, 276, 277, 283, 284, 285, 289, 298, 299, 301, 304, 307 КУпАП, суд
ПОСТАНОВИВ:
Визнати ОСОБА_1 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 172-20 КУпАП і притягнути його до адміністративної відповідальності, наклавши адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17000 (сімнадцять тисяч) грн. 00 коп.
На підставі п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» звільнити ОСОБА_1 від сплати судового збору.
Згідно з ч. 1 ст. 307 КУпАП штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Відповідно до ст. 308 КУпАП у разі несплати правопорушником штрафу у строк, установлений ч. 1 ст. 307 КУпАП, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом.
У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті цього Кодексу та зазначеного у постанові про стягнення штрафу - 34000 (тридцять чотири тисячі) грн. 00 коп.
Строк пред`явлення постанови до виконання 3 (три) місяці.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного суду через Овідіопольський районний суд на протязі десяти днів з дня її винесення.
Суддя Є. М. Панасенко
Суд | Овідіопольський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2025 |
Оприлюднено | 01.08.2025 |
Номер документу | 129217875 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Військові адміністративні правопорушення Перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень |
Адмінправопорушення
Овідіопольський районний суд Одеської області
Панасенко Є. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні