Герб України

Постанова від 31.07.2025 по справі 300/7622/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 липня 2025 рокуЛьвівСправа № 300/7622/24 пров. № А/857/1109/25

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого суддіГуляка В. В.

суддів-Ільчишин Н.В., Носа С.П.

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області,

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року (суддя - Скільський І.І., час ухвалення - не зазначено, місце ухвалення - м. Івано-Франківськ, дата складання повного рішення - не зазначено),

в адміністративній справі №300/7622/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області,

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

У жовтні 2024 року позивач ОСОБА_1 звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, в якому просив: 1) визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо непроведення з 01.02.2023 перерахунку пенсії, призначеної ОСОБА_1 , на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення; 2) визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо застосування обмеження максимальним розміром пенсії при виплаті такої ОСОБА_1 ; 3) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з 01.02.2023 провести перерахунок та виплачувати пенсію, призначеної ОСОБА_1 на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2023 року, встановленого за відповідною (аналогічною) посадою (на день звільнення зі служби), начальник управління озброєння начальник озброєння 38 армійського корпусу, яку він займав на день звільнення зі служби, виданої ІНФОРМАЦІЯ_1 №10/1/6160 від 09.09.2024, виходячи з 80% грошового забезпечення, з урахуванням усіх індексацій, доплати по інвалідності, та інших надбавок, які передбачені законодавством - без обмеження пенсії максимальним розміром, з урахуванням раніше виплачених сум.

Відповідач подав відзив на позов, вважаючи його безпідставним. Просив відмовити в задоволенні позовної заяви в повному обсязі.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо непроведення з 01.02.2023 перерахунку пенсії, призначеної ОСОБА_1 , на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо застосування обмеження максимальним розміром пенсії при її виплаті ОСОБА_1 . Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з 01.02.2023 провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2023 року, виданої ІНФОРМАЦІЯ_1 №10/1/6160 від 09.09.2024, виходячи з 80% грошового забезпечення, без обмеження розміру її виплати максимальним розміром з урахуванням індексації, доплат, підвищень (надбавок) пенсії, із врахуванням раніше виплачених сум.

З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає апелянт, що судом першої інстанції ухвалено рішення з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, не відповідністю обставинам справи і з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню з підстав, наведених в апеляційній скарзі.

В обґрунтування апеляційних вимог апелянт покликається на те, що скасування п. 6 Постанови Кабінету Міністрів України №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» не впливає на порядок та процедуру проведення перерахунку розмірів посадового окладу позивача та не може слугувати підставою для надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2021 року оскільки постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі №826/6453/18 не створює підстав для здійснення перерахунку пенсії позивача. Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області у квітні 2018 року було здійснено перерахунок пенсії позивачу на підставі довідки, яка видана відповідно до Постанови №103. ІНФОРМАЦІЯ_1 видано нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 січня 2023 року, однак рішення про зміну розмірів грошового забезпечення КМУ не приймалось. На виконання своїх повноважень Кабінетом Міністрів України 12.05.2023 року прийнято Постанову №481 Про скасування підпункту 1 пункту 3 змін, що вносяться до Постанови КМУ затверджених Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року №103, та внесення змін до пункту 4 Постанови КМУ від 30 серпня 2017 №704, якою встановив розмір посадового окладу за військовим званням військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб в розмірі 1762 грн. Таким чином, видана довідка про розмір грошового забезпечення виходячи із посадового окладу визначеного виходячи із розміру прожиткового мінімуму які втратили працездатність станом на 01.02.2023 суперечить вимогам зазначеної постанови та відповідно не може бути підставою для перерахунку пенсій. Апелянт зазначає, що у випадку перерахунку пенсії на підставі довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.02.2023 із визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2023 року, на відповідний тарифний коефіцієнт, в той час коли при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовим званням діючих військовослужбовців, використовується такий показник як розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня 2018 року, фактично матиме місце протиправна дискримінація щодо застосування розрахункової величини для обчислення таких складових грошового забезпечення стосовно діючих військовослужбовців. Таким чином, на думку Головного управління, відсутні правові підстави для перерахунку пенсії позивача з урахуванням довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.02.2023 відповідної категорії військовослужбовців, із визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2023 року, на відповідний тарифний коефіцієнт, оскільки діючі військовослужбовці фактично таких окладів не отримують. Також апелянт вказує, що позивач пропустив встановлений статтею 122 КАС України 6-ти місячний строк звернення до суду із цим адміністративним позовом. Крім цього, на думку апелянта, позовні вимоги щодо відсоткового розміру грошового забезпечення (80%), щодо перерахунку пенсії без обмеження максимальним розміром і щодо врахування індексації, доплат, підвищень (надбавок), є передчасними, оскільки перерахунок пенсії позивача на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 №10/1/6160 від 09.09.2024 ще не проведено і в цій частині права позивача ще не є порушеними.

За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати рішення суду від 06 грудня 2024 року та винести нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Позивач подав апеляційному суду відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Судом встановлено такі фактичні обставини справи.

Позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та з 1994 отримував пенсію за вислугу років у розмірі 75% сум грошового забезпечення, а з лютого 2021 отримує пенсію по інвалідності у розмірі 80% сум грошового забезпечення, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.01.2021 у справі №300/3735/20, що набрало законної сили, визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови у перерахунку пенсії ОСОБА_1 згідно нової довідки, наданої ІНФОРМАЦІЯ_3 від 13.11.2020. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити перерахунок основного розміру пенсії ОСОБА_1 згідно нової довідки виданої ІНФОРМАЦІЯ_3 від 13.11.2020 та перерахунок доплати по інвалідності без обмежень з 01.04.2019 та здійснити виплату перерахованої пенсії одним платежем з урахування раніше виплачених сум без розтермінування.

На виконання зазначеного судового рішення, відповідачем здійснено перерахунок пенсії позивача по інвалідності (основний розмір пенсії 80% сум грошового забезпечення), внаслідок якого підсумок пенсії (з надбавками) склав 29209,40 грн., з урахуванням максимального розміру пенсії - 29046,20 грн., що підтверджується розрахунком за пенсійною справою №0901007461 (Міноборони) (а.с. 64-зв.).

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.10.2023 у справі №300/5932/23, що набрало законної сили, визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо проведення виплати пенсії ОСОБА_1 без урахування підвищення пенсії, передбаченого постановою Кабінету Міністрів України «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» від 16.02.2022 за №118 та постановою Кабінету Міністрів України «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» від 24.02.2023 за №168. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити з 01.03.2023 виплату пенсії ОСОБА_1 без обмеження максимальним розміром з урахуванням підвищення пенсії, встановленого постановою Кабінету Міністрів України «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» від 24.02.2023 за №168 та постановою Кабінету Міністрів України «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році» від 16.02.2022 за №118, враховуючи раніше проведені платежі.

На виконання зазначеного судового рішення, відповідачем здійснено перерахунок пенсії позивача по інвалідності (основний розмір пенсії 80% сум грошового забезпечення), внаслідок якого підсумок пенсії (з надбавками) склав 36498,33 грн., з урахуванням максимального розміру пенсії - 34837,53 грн., що підтверджується розрахунком за пенсійною справою №0901007461 (Міноборони) (а.с. 68).

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 у справі №300/8771/23, що набрало законної сили, позов ОСОБА_1 , задоволено частково. Визнано протиправною відмову ІНФОРМАЦІЯ_4 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку основного розміру пенсії із врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, для визначення посадового окладу і окладу за військовим званням. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 підготовити та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 за №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 за №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2023 року, на відповідний тарифний коефіцієнт, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2023. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.07.2024 у справі №300/3378/24, що набрало законної сили, визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо зменшення в довідці від 09.04.2024 за №10/1/2412 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023, розміру надбавки за особливості проходження служби з 65% до 0% та премії з 140% до 10%. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 01.01.2023, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністра оборони України 07.06.2018 за №260, вказавши розміри: надбавки за особливості проходження служби - 65% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; премії - 140% посадового окладу, обчислених із застосуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2023, для здійснення перерахунку пенсії.

На виконання зазначеного судового рішення від 03.07.2024 у справі №300/3378/24, ІНФОРМАЦІЯ_1 складено довідку від 09.09.2024 за №10/1/6160 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 01.01.2023 встановленого за відповідною (аналогічною) посадою (на день звільнення із служби) начальник управління озброєння начальник озброєння 38 армійського корпусу, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», у якій визначено наступні види грошового забезпечення: посадовий оклад - 12020 грн, оклад за військовим званням генерал-майор - 2470,00 грн, надбавка за вислугу років 50% - 7245,00 грн, таємність 20% - 1578 грн, класність 5% - 394,5 грн, надбавка за виконання особливо важливих завдань 65% - 14127,75 грн, премія 140% - 16828 грн., всього 54663,25 грн. (а.с. 35).

На звернення представника позивача від 13.09.2024 щодо проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі оновленої довідки від 09.09.2024, Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області листом від 18.09.2024 № 0900-0202-8/50082 повідомило про відсутність підстав та повноважень для врахування оновленої довідки для проведення перерахунку пенсії, оскільки після визнання протиправними та скасування пунктів 1-2 Постанови Кабінету міністрів України від 21.02.2018 №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» інших рішень про умови та порядок проведення перерахунку пенсій не приймалося.

Вважаючи відмову відповідача протиправною позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів апеляційного суду частково погоджується із висновками суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, та деяких інших осіб, врегульовані Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ від 09.04.1992 (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Статтею 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 3 ст.51 Закону №2262-XII визначено, що перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано ст.63 Закону №2262-XII.

Так, частинами 1, 2 та 4 цієї статті передбачено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Так, 30.08.2017 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 704, якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Станом на час прийняття Постанови № 704, пункт 4 цієї постанови передбачав, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

З 24.02.2018 набула чинності Постанова № 103, пунктом 6 якої у первинній редакції внесені зміни до постанов Кабінету Міністрів України, зокрема, пункт 4 Постанови № 704 викладено в новій редакції, яка передбачала, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

Відтак, з 24.02.2018 змінено розрахункову величину, з якої обчислюються розміри посадових окладів та окладів за військовими (спеціальними) званнями, а саме: замість «розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року)» передбачено використання «розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року».

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі № 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови № 103, яким вносились зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що додаються, зокрема пункт 4 Постанови № 704.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, яким передбачено, що довідки про розмір грошового забезпечення надаються уповноваженими структурними підрозділами тієї силової структури, з якої особа звільнялась з військової служби.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-XII, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-XII, затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1(далі - Порядок № 3-1).

Пунктом 23 цього Порядку передбачено, що перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-XII. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з п. 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-XII уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Абзацом 1 п. 4 Порядку № 3-1 встановлено, що заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання, а при необхідності - його законним представником за місцем його проживання.

Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган Пенсійного фонду України.

Зазначене узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 10.10.2019 в справі № 553/3619/16-а, від 17.12.2019 в справі № 160-8324/19.

Судом встановлено, що на виконання рішення суду ІНФОРМАЦІЯ_1 складено довідку від 09.09.2024 за №10/1/6160 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 01.01.2023 встановленого за відповідною (аналогічною) посадою (на день звільнення із служби) начальник управління озброєння начальник озброєння 38 армійського корпусу, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

З урахуванням наведеного, оскільки ІНФОРМАЦІЯ_1 направив відповідачу довідку про розмір грошового забезпечення позивача від 09.09.2024 за №10/1/6160 станом на 01.01.2023, що враховується для перерахунку пенсії встановленої форми, то відповідач не мав правових підстав для відмови позивачу у такому перерахунку.

Так, у Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області у зв`язку з отриманням зазначеної довідки виник обов`язок перерахувати пенсію позивача.

Однак відповідачем було відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії із урахуванням нової довідки про розмір грошового забезпечення, посилаючись на те, що підставою для перерахунку пенсії відповідно до ст.63 Закону № 2262-XII є збільшення розміру складових грошового забезпечення, яке відбувається на підставі відповідного рішення Кабінету Міністрів України.

Застосовуючи висновки Верховного Суду викладені в постанові у справі № 440/6017/21 в контексті обставин цієї справи, колегія суддів дійшла висновку про те, що після подання заяви про проведення перерахунку пенсії на підставі поданої ІНФОРМАЦІЯ_1 складено довідки від 09.09.2024 за №10/1/6160, у відповідача відповідно до ст.63 Закону №2262-XII виник обов`язок здійснити перерахунок пенсії позивача.

Аналізуючи наведені вище законодавчі приписи та встановлені фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів поділяє висновок суду першої інстанції про необхідність визнання протиправними дій відповідача щодо відмови в проведенні перерахунку та виплати пенсії позивачу на підставі оновленої довідки від 09.09.2024 за №10/1/6160, виданої ІНФОРМАЦІЯ_1 , у зв`язку з чим порушені права позивача підлягають відновленню шляхом зобов`язання відповідача здійснити перерахунок і виплату з 01.02.2023 основного розміру пенсії позивача на підставі оновленої довідки від 09.09.2024 за №10/1/6160, виданої ІНФОРМАЦІЯ_1 , з урахуванням виплачених сум.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги в цій частині не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Відносно доводів апелянта про те, що позивач пропустив 6-ти місячний строк звернення до адміністративного суду із цим позовом, то колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини третьої статті 51 Закону №2262-ХІІ, перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Матеріалами справи підтверджується, що розглядувану довідку від 09.09.2024 за №10/1/6160 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 було видано ІНФОРМАЦІЯ_1 на виконання судового рішення від 03.07.2024 у справі №300/3378/24.

Саме на підставі цієї довідки позивач просив здійснити перерахунок пенсії, про що звернувся із відповідною заявою спочатку до Пенсійного органу 13.09.2024, а потім до адміністративного суду із цим позовом 04.10.2024.

Таким чином являються безпідставними доводи апелянта (відповідача) про те, що позивач пропустив строк звернення до адміністративного суду.

Відносно доводів апелянта (відповідача) про те, що частина позовних вимог є передчасними, як-то, щодо відсоткового розміру грошового забезпечення (80%), щодо перерахунку пенсії без обмеження максимальним розміром і щодо врахування індексації, доплат, підвищень (надбавок), то колегія суддів апеляційного суду зазначає наступне.

Із змісту адміністративного позову та матеріалів справи видно, що предметом спору між позивачем і відповідачем у розглядуваних правовідносинах являються питання: - щодо права позивача на перерахунок пенсії згідно вказаної вище довідки від 09.09.2024 за №10/1/6160 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 виданої ІНФОРМАЦІЯ_5 ; - щодо права позивача на виплату йому нарахованої пенсії без обмеження максимальним розміром.

Однак, не являються спірними питання: - щодо відсоткового розміру грошового забезпечення (80%), який застосовується для обрахунку пенсії; - щодо нарахування позивачу до пенсії індексацій, доплат, підвищень (надбавок). При цьому, позовні вимоги щодо нарахування позивачу до пенсії індексації, доплат, підвищень (надбавок) являються неконкретизованими, оскільки не вказано позивачем про які саме індексації, доплати і підвищення (надбавки) він просить.

Із врахуванням наведеного і того факту, що перерахунок пенсії позивача на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 №10/1/6160 від 09.09.2024 ще не проведено, тому являються обгрунтованими доводи апелянта про те, що є передчасними позовні вимоги щодо відсоткового розміру грошового забезпечення та щодо нарахування індексації, доплат, підвищень (надбавок) до пенсії.

Таким чином, відповідно до приписів статті 317 КАС України, рішення суду першої інстанції слід змінити, а саме, в абзаці четвертому резолютивної частини цього рішення суду виключити формулювання «виходячи з 80% грошового забезпечення» та «з урахуванням індексації, доплат, підвищень (надбавок) пенсії».

У решта частині рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як законне і обгрунтоване.

Суд апеляційної інстанції також зазначає, що відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження).

Проаналізувавши характер спірних правовідносин, предмет доказування, склад учасників справи та враховуючи, що дану адміністративну справу було розглянуто судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження, суд апеляційної інстанції зазначає, що дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківські області задоволити частково.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року в адміністративній справі №300/7622/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії змінити, а саме, в абзаці четвертому резолютивної частини цього рішення суду виключити формулювання «виходячи з 80% грошового забезпечення» та «з урахуванням індексації, доплат, підвищень (надбавок) пенсії».

У решта частині рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2024 року в адміністративній справі №300/7622/24 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її ухвалення і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин С. П. Нос

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2025
Оприлюднено04.08.2025
Номер документу129240534
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —300/7622/24

Постанова від 31.07.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 25.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 11.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 10.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 06.12.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні