Герб України

Рішення від 14.07.2025 по справі 920/190/25

Господарський суд сумської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14.07.2025м. СумиСправа № 920/190/25Господарський суд Сумської області у складі

судді Резніченко О.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Бублик Т.Д.

розглянув у порядку загального позовного провадження матеріали справи

за позовом Керівника Конотопської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Конотопської міської ради Сумської області (пр. Миру, 8, м. Конотоп, Сумська область, 41615, код ЄДРПОУ 24006881);

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Невський ринок (пр. Миру, буд. 87, м. Конотоп, Сумська область, 41600, код ЄДРПОУ 30451952)

про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом демонтажу тимчасової споруди

за участю представників сторін:

від позивача: не прибув

від відповідача: Іванцов А.В. (в режимі відеоконференції)

прокурор: Кошлякова А.Ю.

Стислий виклад позицій сторін по справі. Заяви, які подавались сторонами. Процесуальні дії, які вчинялись судом.

Прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі Конотопської міської ради Сумської області та просить суд зобов`язати ТОВ Невський ринок усунути Конотопській міській раді перешкоди у користуванні земельною ділянкою з кадастровим номером 5910400000:05:140:0009, яка розташована в м. Конотоп по пр. Миру, 83а, шляхом демонтажу тимчасової споруди торгівельного павільйону площею 120м2, що розміщена на ній, а саме на відстані 25,84м від 5-ти поверхового будинку житлового будинку по проспекту Миру, 83 і на відстані 3,96м від трамвайної колії. Також, прокурор просить суд стягнути з відповідача на користь Сумської обласної прокуратури кошти, витрачені на сплату судового збору у розмірі 2422,40грн.

Позов обґрунтовано тим, що тимчасова споруда площею 120 м2, розташована на земельній ділянці за адресою: м. Конотоп, пр. Миру, 83-а, кадастровий номер 5910400000:05:140:0009, а саме на відстані 25,84 м від 5-ти поверхового будинку житлового будинку по проспекту Миру, 83, ТОВ «Невський ринок» розміщена самовільно, за відсутності паспорту прив`язки, що є порушенням пунктів 2.20, 2.21, 2,30 Порядку № 244, її площа не відповідає вимогам ч.2 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», розташована у межах «червоних ліній» вулиці, що заборонено ст. 18 Закону України «Про автомобільні дороги».

Позивач позовні вимоги прокурора підтримує в повному обсязі та просить розглядати справу за відсутності представника позивача (а.с. 145).

Відповідач позов не визнає з огляду на те, що відповідач не здійснював самовільну будівлю на території, що орендується, а лише обслуговував вже збудовані торгові місця шляхом установки панорамних вікон та дверей.

Рух справи та процесуальні дії суду.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 12.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначене на 17.03.2025.

Розгляд справи 17.03.2025 не відбувся, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та оголошенням повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 17.03.2025 підготовче засідання відкладене на 07.04.2025.

07.04.2025 відповідач подав до суду відзив на позов (вх №1498).

Розгляд справи 07.04.2025 не відбувся, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та оголошенням повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 07.04.2025 підготовче засідання відкладене на 30.04.2025.

24.04.2025 прокурором подано відповідь на відзив (вх №1903).

Розгляд справи 30.04.2025 не відбувся, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та оголошенням повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 30.04.2025 підготовче засідання відкладене на 21.05.2025.

Розгляд справи 21.05.2025 не відбувся, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та оголошенням повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 21.05.2025 підготовче засідання відкладене на 16.06.2025.

У судовому засіданні 16.06.2025 закрите підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті на 14.07.2025.

Представник позивача в судове засідання не прибув.

Щодо підстав звернення з даним позовом до суду прокурора в інтересах держави в особі Конотопської міської ради Сумської області.

Статтею 131-1 Конституції України визначено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ч. 3 ст. 4 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

За приписами частини четвертої статті 53 Господарського процесуального кодексу України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України №3-рн/99 від 08.04.1999 під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Із урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Керівник Конотопської окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Конотопської міської ради Сумської області з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно ч. 1 ст. 10 цього закону сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності українського народу від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Природні ресурси, які перебувають у власності територіальних громад, є складовою частиною матеріальної і фінансової основи місцевого самоврядування (ст. 142 Конституції України).

Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема на рухоме і нерухоме майно, землю, природні ресурси, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, (ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Пункт 8 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до ст. 4 вказаного закону одним із принципів місцевого самоврядування в Україні є судовий захист прав місцевого самоврядування.

Пунктом 3 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

У свою чергу, в силу ст. ст. 16, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 59, 189 Земельного кодексу України, саме Конотопська міська рада як власник комунальної землі у м. Конотоп має виконувати відповідні функції, здійснювати контроль за використанням земель та своєчасно реагувати на порушення земельного законодавства.

Встановлено, що Конотопська міська рада як орган місцевого самоврядування захист інтересів держави свідомо не здійснює, хоча усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.

Правомочності власника землі на території міста Конотоп від імені територіальної громади здійснює Конотопська міська рада, яка відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України наділена державою повноваженнями щодо здійснення контролю за використанням і охороною земель комунальної власності.

Проте, до цього часу позивачем не вжито заходів щодо усунення існуючих порушень вищенаведених вимог законодавства, шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Конотопська окружна прокуратура у порядку ст.23 Закону України «Про прокуратуру» повідомляла Конотопську міську раду про порушення вимог земельного законодавства при використанні спірної земельної ділянки листом від 30.09.2024 №50-6338 вих-24.

Конотопською міською радою листом від 03.10.2024 №046/3732 повідомлено Конотопську окружну прокуратуру про те, що рада не заперечує проти вжиття заходів представницького характеру прокуратурою щодо подання позовної заяви про демонтаж вищезазначеної тимчасової споруди.

З огляду на зазначене, судом встановлено, що саме пасивна поведінка позивача після отримання повідомлення про порушення інтересів держави і стала підставою для представництва прокурором інтересів держави та звернення до суду з таким позовом.

Таким чином, прокурор, звертаючись з позовом, зазначив підстави для представництва прокурором інтересів держави та підтвердив їх наявність.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

20.10.2020 між Конотопською міською радою та ТОВ "Невський ринок" укладено договір оренди землі (далі - Договір).

Згідно з п.п. 1, 2 Договору Конотопська міська рада на підставі рішення міської ради від 07.10.2020 (42 сесія 7 скликання) надає, а орендар ТОВ «Невський ринок» приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, з кадастровим номером 5910400000:05:140:0009, яка розташована в м. Конотоп по пр. Миру, 83а.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1520 га.

Пунктами 14-16 Договору передбачено, що земельна ділянка передається для обслуговування будівель та споруд ринку, її цільове призначення: землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Забороняється самовільна забудова земельної ділянки.

Відповідно до п. 25 Договору Конотопська міська рада має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням, дотримання екологічної безпеки землекористування, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів; дотримання режиму санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються.

Згідно з п. 28 Договору ТОВ «Невський ринок» зобов`язане виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому договором оренди землі.

У провадженні слідчого відділу Конотопського РВП ГУНП в Сумській області знаходиться кримінальне провадження № 42024200250000082 від 10.06.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 197-1, ч. 1 ст. 275 КК України, за фактом незаконного розміщення на території міста Конотоп тимчасових споруд.

Відповідно до протоколу огляду місця події від 03.05.2024 встановлено, що на території "Невського ринку" за адресою: м. Конотоп, пр. Миру, 83а, а саме зі сторони трамвайних колій ближче до супермаркету АТБ, розміщена споруда, що складається з металопластикових вікон сірого кольору. Ця споруда поділена на дві частини, де на даху з одного боку мається вивіска зеленого кольору з написом "Солодощі", а з іншого боку мається вивіска чорного кольору з написом "ІЖАК" їжа та кава". Вхід до приміщення здійснюється через металопластикові двері з врізаним замком, які розташовані з лівого та правого боку споруди (а.с. 87-88).

Згідно з повідомленням сертифікованого інженера технічного нагляду ФОП Тимошенко С.Д. № 1-09 від 27.09.2024 при комісійному обстеженні тимчасових споруд закладів «ІЖАК» та «Солодощі», розташованих за адресою: буд. 83-а, пр. Миру, м. Конотоп, Сумської області встановлено, що конструктивна схема обстежених тимчасових споруд каркасна, складається з металевого каркасу із заповненням зовнішніх стін легкими панелями по типу сандвіч-панелей та металопластиковими вікнами і дверима. Такий конструктив споруд не вимагає капітального фундаменту. В даному випадку можливе застосування як основи металевих пластин, бордюрних блоків, тощо. Вимірами встановлено, що площі ТС закладів «ІЖАК» та «Солодощі» по зовнішньому контуру перевищують нормативи (фактично по 60 кв.м), а отже зведені з порушенням законодавства (а.с. 68).

Висновком сертифікованого інженера-геодезиста Пудікова О.О. від 27.09.2024 визначено місце розташування тимчасової споруди, а саме тимчасова споруда, в якій знаходиться заклади харчування «ІЖАК» та «Солодощі», орієнтовною площею 120 кв.м. знаходиться на території земельної ділянки з кадастровим номером 5910400000:05:140:0009 на відстані приблизно 25,84 м від 5-ти поверхового житлового будинку по проспекту Миру, 83 і на відстані 3,96 м від трамвайної колії (а.с. 48).

Відповідно до листа директора ТОВ Невський ринок Нікітіна О.М. від 13.05.2024 на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 5910400000:05:140:0009, яка розташована в м. Конотоп по пр. Миру, 83а, у грудні 2023 року розпочато модернізацію місць реалізації продукції шляхом установлення вищезазначеної тимчасової споруди. Розташування споруди здійснювалося в межах орендованої земельної ділянки (а.с. 77).

Однак, у ТОВ Невський ринок відсутня планувальна документація території або проектна документація споруд, що підтверджується повідомленням Конотопського РУ ГУ ДСНС України в Сумській області від 05.09.2024, представник якого 23.08.2024 як спеціаліст у сфері пожежної та техногенної безпеки брав участь в огляді тимчасової споруди за адресою м. Конотоп по пр. Миру, 83а, в якій знаходяться заклади «ІЖАК» та «Солодощі» (а.с. 66).

Також згідно з повідомленням Конотопської міської ради № 0214 від 28.03.2024 ТОВ "Невський ринок" по пр. Миру, 83а споруджено торгівельні павільйони на території ринку. Відділом містобудування та архітектури Конотопської міської ради дозвільних документів на проведення даних робіт не надавалося (а.с. 49).

За інформацією виконавчого комітету Конотопської міської ради, викладеною в листі № 0224/2308 від 27.06.2024, дозвільних документів на проведення робіт на території ТОВ «Невський ринок» відділом містобудування та архітектури не надавалося.

Відповідно до договору оренди землі від 20.10.2020 року на земельній ділянці по пр. Миру, 83а (кадастровий номер 5910400000:05:140:0009) наявні обмеження в використанні земельної ділянки, а саме: зона особливого режиму забудови (в межах червоних ліній) та право прокладання та експлуатації лінії електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших ліній комунікацій. Орендар здійснює будівництво саме в зоні дій цих обмежень. Розташування торгівельних павільйонів не відповідає «Правилам безпеки систем газопостачання України», а також грубо порушує протипожежні норми та правила, оскільки на даній ділянці знаходяться підземні мережі та комунікації. Згідно з розділом 1 ДБН В.2.3-5-2001 розміщення і будівництво наземних об`єктів житлово-цивільного, промислового призначення та інших капітальних споруд, крім об`єктів транспорту та інженерних мереж, в межах червоних ліній вулиці і доріг забороняється. Крім того, відповідно до пункту 19 Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.11.2017 № 310 «Про затвердження типових правил благоустрою території населеного пункту», розміщувати споруди та об`єкти у межах червоних ліній вулиць і доріг забороняється (а.с. 50).

Крім цього, відповідно до протоколу огляду місця події від 23.08.2024 встановлено, що тимчасова споруда, яка розташована за адресою: м. Конотоп, пр. Миру, 83-а, знаходиться в охоронній зоні газопроводу високого тиску 2-ї категорії. Документальна відстань до осі проводу складає 7 метрів, а під час огляду встановлена відстань складає 4,5 м (а.с. 84-86).

Згідно з листом Конотопського відділення Сумської філії ТОВ "Газорозподільчі мережі України" № СФ-300-165-0424 від 17.04.2024, спорудження павільйонів на території ринку по проспекту Миру, 83а міста Конотоп з Конотопським УЕГГ Сумської філії ТОВ "Газорозподільчі мережі України" не погоджувалося. На зазначеній території дійсно розташовано підземний розподільний газопровід високого тиску другої категорії, який збудовано та введено в експлуатацію ще в 1987 році, тобто раніше, ніж збудовано ринок. Торгівельний павільйон, про демонтаж якого заявлено позовні вимоги, розташовано з порушенням меж "охоронних зон", визначених Кодексом газорозподільчих систем, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за № 1379/27824 та Правилами безпеки систем газопостачання, зареєстрованими Міністерством юстиції України 08 червня 2015 року за № 674/27119, про що неодноразово направлялися листи до Конотопської міської ради. Торговельний павільйон збудовано з порушенням вимог Кодексу усталеної практики, а саме не дотримані мінімальні відстані від підземних газопроводів до будівель та споруд (а.с. 70).

Також як вбачається з листа ТОВ "ГАЗОРОЗПОДІЛЬЧІ МЕРЕЖІ" № СФ-1168-105-24 від 20.06.2024, Сумською філією ТОВ "ГАЗОРОЗПОДІЛЬЧІ МЕРЕЖІ" дозвільних документів щодо розташування МАФів на території ринку "Невський" у м. Конотоп, по пр. Миру, 83-А не надавалося (а.с. 76).

Згідно з довідкою майстра СЕМ і ПРГ Конотопського Управління експлуатації газового господарства Сумської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» від 27.09.2024, встановлено що обстежені 23.08.2024 споруди, розташовані за адресою: Сумська область, м. Конотоп, пр. Миру, буд.83-а, заклади «ІЖАК» та «Солодощі», знаходяться в охоронній зоні газопроводу високого тиску II категорії, що є порушенням «Кодексу усталеної практики України», прийнятого наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 18.11.2021 року № 445. В додатку А (обов`язковому) даного Кодексу вказана мінімальна відстань від підземних газопроводів високого тиску II категорії до фундаментів будівель і споруд, яка складає 7 м. Під час огляду встановлена відстань, яка складає 4,5 м від вище оглянутих споруд до осі газопроводу (а.с. 51).

Тому, на думку прокурора, у порушення п.п. 2,1 2.3, 2.7, 3.2 Положення про тимчасове використання елементів благоустрою комунальної власності та розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Конотопської міської громади ТОВ «Невський ринок» тимчасову споруду розміщено за відсутності паспорту прив`язки, без врахування планувальних обмежень, передбачених державними будівельними нормами, в охоронних зонах інженерних комунікацій за відсутності погоджень з особами, які їх експлуатують (в охоронній зоні газопроводу високого тиску II категорії без погодження з Конотопським УЕГГ Сумською філією ТОВ «ГАЗОРОЗПОДІЛЬЧІ МЕРЕЖІ»).

У зв`язку із чим, відповідно до ст.ст. 152 ЗК України тимчасова споруда - торгівельний павільйон, що знаходиться по пр. Миру, 83а в м. Конотоп на земельній ділянці з кадастровим номером № 5910400000:05:140:0009, площею 120 м.кв., підлягає демонтажу (далі по тексту тимчасова споруда).

Відповідач заперечує проти вимог прокурора та зазначає, що він помилково вважає, що на земельній ділянці з кадастровим номером № 5910400000:05:140:0009 відповідач здійснив самовільне будівництво. Так згідно п.3 договору оренди між ТОВ «Невський ринок» та Конотопською міською радою» від 20.10.2020 року, на даній земельній ділянці розташовані об`єкти нерухомого майна, а саме будівлі та споруди, які належать на праві приватної власності орендарю тобто торгові місця ринку, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно №27186639 від 01.09.2010 року.

Дані споруди побудовані відповідно до рішення виконавчого комітету Конотопської міської ради від 25.05.2009 року №162, яким надано ТОВ «Невський ринок» дозвіл на реконструкцію торговельних павільйонів та розроблення проектно-кошторисної документації та відповідних дозволів з погодженням всіх відповідних служб. Що і було зроблено орендарем. Однак дані документи до позову не долучено, хоча вони і були надані органу досудового слідства при проведенні відповідної виїмки.

21.05.2025 відповідач направив суду копію свідоцтва про право власності на нерухоме майно ТОВ «Невський ринок», а саме будівля та споруди міні-ринка загальною площею 348,3 кв.м. розташованого за адресою м. Конотоп, пр-т Миру, 83-а та копію акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта міні ринку та схему ринкового закладу розташованого за вищевказаною адресою, які долучені до матеріалів справи (а.с. 167-173).

Також відповідач зазначає, що не здійснював самовільну будівлю на території, що орендується, а лише обслуговував вже збудовані торгові місця шляхом установки панорамних вікон та дверей, що відповідає п.п. 14-15 договору оренди земельної ділянки.

Оцінка суду, висновки суду та законодавство, що підлягає застосуванню.

Згідно з ч.ч. 2, 4 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі Закон) тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року № 244 (далі - Порядок № 244).

Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.7 Порядку № 244 передбачено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.

За визначеннями, наведеними у пункті 1.4 Порядку № 244, паспорт прив`язки ТС це комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності; пересувна ТС - споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності; стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв. м. Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Відповідно до пунктів 2.20, 2.21 Порядку № 244, встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки ТС. Відхилення від паспорта прив`язки ТС не допускається.

Згідно з пунктами 2.29, 2.30 Порядку № 244, у разі самовільного встановлення ТС, така ТС підлягає демонтажу. Розміщення ТС самовільно забороняється.

Рішенням п`ятої сесії Конотопської міської ради восьмого скликання від 29.11.2021 затверджено Положення про тимчасове використання елементів благоустрою комунальної власності та розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Конотопської міської громади (далі - Положення).

Відповідно до п. 2.1. Положення ТС розміщуються відповідно до цього Положення, Комплексної схеми, інших нормативних актів на підставі паспорту прив`язки за наявності у Замовника укладеного Договору на право тимчасового користування елементами благоустрою комунальної власності Конотопської МТГ.

Пунктом 2.3 Положення визначено, що при розміщенні тимчасової споруди враховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені державними будівельними нормами. Їх розміщення здійснюється при наявності вільної від забудови території, без створення перешкод у функціонуванні іншим об`єктам містобудування, інфраструктури, без порушення правил благоустрою населених пунктів Конотопської міської територіальної громади, пішохідного та транспортного рухів.

Згідно з п. 2.7. Положення розміщення тимчасової споруди в охоронних зонах інженерних комунікацій допускається за погодженням з особами, які їх експлуатують. Неотримання такого погодження є підставою Уповноваженому органу відмовити Замовнику в реалізації намірів щодо розміщення тимчасової споруди.

Відповідно до п. 3.2 Положення для визначення можливості розміщення тимчасової споруди Замовник звертається із відповідною заявою (у довільній формі) до Уповноваженого органу через центр надання адміністративних послуг.

Всупереч вимогам Положення відповідачем не було дотримано порядку розміщення тимчасових споруд на території міста Конотоп. Як вбачається з інформації Конотопської міської ради від 28.03.2024 № 0214 та виконавчого комітету Конотопської міської ради, викладеної в листі № 0224/2308 від 27.06.2024, Відділом містобудування та архітектури Конотопської міської ради дозвільних документів на встановлення тимчасової споруди ТОВ «Невський ринок» не надавалося.

Крім цього, відповідно до ст. 18 Закону України «Про автомобільні дороги» складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є: проїзна частина вулиць і доріг, трамвайне полотно, дорожнє покриття, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації дорожнього руху, зупинки міського транспорту, стоянки таксі, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, зелені насадження, наземні та підземні мережі, майданчики для паркування.

Межі вулиці за її шириною визначаються «червоними лініями». Розташування будь-яких об`єктів, будівель, споруд або їх частин у межах «червоних ліній» вулиці не допускається.

Матеріалами справи підтверджується, що:

- тимчасова споруда розміщена самовільно, за відсутності паспорту прив`язки;

- розмір тимчасової споруди становить 120 м.кв., що у 4 рази перевищує максимально допустиму законодавством площу;

- тимчасова споруда розташована у межах «червоних ліній» вулиці;

- тимчасова споруда розміщена в охоронних зонах інженерних комунікацій за відсутності погоджень (в охоронній зоні газопроводу високого тиску ІІ категорії).

Установлені судом факти є прямим порушенням законодавчих актів, про які зазначено судом у рішенні.

Відповідно до ч. 1 ст. 78 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Підпункт «а» ч. 2 ст. 83 ЗК України встановлює, що у комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до ч.1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Частиною 1 ст. 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (стаття 126 ЗК України).

Таким чином, право власності та право користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності виникає лише за наявності рішення компетентних органів і тільки в межах вказаних в цих рішеннях, і такі повноваження в межах міста Конотоп є виключною компетенцією Ради. Тобто підставою набуття права власності чи права користування земельними ділянками комунальної власності вказаної адміністративної одиниці для громадян та юридичних осіб, як і визначення умов такого користування є відповідне рішення Ради.

За змістом ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до п. "б" ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав. У ст. 152 Земельного кодексу України не конкретизовано переліку видів порушень прав власника земельної ділянки. В кожному конкретному випадку власник має право на власний розсуд конкретизувати, як саме буде усунене те чи інше порушення.

Зокрема порушення прав власника може бути усунене шляхом демонтажу споруд, які розташовані на орендованій земельній ділянці. (Велика Палата Верховного Суду, постанова від 02.11.2022 № 922/3166/20).

Позов у цій справі подано в інтересах держави в особі власника земельної ділянки про зобов`язання ТОВ «Невський ринок» усунути перешкоди у користуванні земельною ділянкою з кадастровим номером 5910400000:05:140:0009 шляхом демонтажу тимчасової споруди площею 120 кв.м, розташованої з порушенням вимог містобудівного законодавства на орендованій товариством земельній ділянці комунальної власності.

Вимога позивача про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом демонтажу споруди торговельного призначення, яка розташована на цій земельній ділянці, відповідає змісту статті 152 Земельного кодексу України та умовам Договору оренди.

Тому суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог прокурора.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідач не спростував належними та допустимими доказами вимог прокурора, а подані відповідачем копії свідоцтва про право власності відповідача на будівлі та споруди міні-ринка від 06.11.2008 та акт державної приймальної комісії від 08.12.1999 не можуть підтверджувати виконання відповідачем вимог законодавства щодо спорудження тимчасового павільйону у 2023 році.

Розподіл судових витрат між сторонам.

Згідно із ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав,- на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи те, що судом позовні вимоги задоволені в повному обсязі, 2422 грн 40 коп. витрат по сплаті судового збору підлягають стягненню з відповідача на користь Сумської обласної прокуратури.

Керуючись ст. ст.123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов Керівника Конотопської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Конотопської міської ради Сумської області до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Невський ринок про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом демонтажу тимчасової споруди задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Невський ринок (пр. Миру, буд. 87, м. Конотоп, Сумська область, 41600, код ЄДРПОУ 30451952) усунути Конотопській міській раді (пр. Миру, 8, м. Конотоп, Сумська область, 41615, код ЄДРПОУ 24006881) перешкоди у користуванні земельною ділянкою з кадастровим номером 5910400000:05:140:0009, яка розташована в м. Конотоп по пр. Миру, 83а, шляхом демонтажу тимчасової споруди торгівельного павільйону площею 120м2, що розміщена на ній, а саме на відстані 25,84м від 5-ти поверхового будинку житлового будинку по проспекту Миру, 83 і на відстані 3,96м від трамвайної колії.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Невський ринок (пр. Миру, буд. 87, м. Конотоп, Сумська область, 41600, код ЄДРПОУ 30451952) на користь Сумської обласної прокуратури (вул. Г.Кондратьєва, буд. 33, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 03527891) 2422 грн 40 коп. витрат по сплаті судового збору.

4. Видати Сумській обласні прокуратурі наказ після набрання рішенням законної сили.

5. Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

6. Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повні реквізити сторін зазначені у п.п. 2-3 резолютивної частини даного рішення.

Оскільки з 21.07.2025 по 04.08.2025 включно суддя Резніченко О.Ю. знаходилась у відпустці, повне судове рішення складено 05.08.2025.

СуддяО.Ю. Резніченко

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення14.07.2025
Оприлюднено06.08.2025
Номер документу129312577
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —920/190/25

Постанова від 14.10.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яценко О.В.

Ухвала від 18.09.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яценко О.В.

Ухвала від 27.08.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яценко О.В.

Ухвала від 27.08.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яценко О.В.

Рішення від 14.07.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 16.06.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 21.05.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 30.04.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 07.04.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 01.04.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні