Герб України

Рішення від 31.07.2025 по справі 200/704/25

Донецький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 липня 2025 року Справа№200/704/25

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БУДМОНТАЖПРОЕКТ» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Товариство з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БУДМОНТАЖПРОЕКТ" звернулося до суду із позовом, в якому просить:

визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: від 31.07.2024 № 11524691/43419305; від 31.07.2024 № 11524694/43419305; від 31.07.2024 № 11524692/43419305; від 31.07.2024 № 11524693/43419305;

зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 19.07.2023 № 36; від 26.07.2023 № 37; від 26.07.2023 № 38; від 31.07.2023 № 39 датою їх фактичного подання.

За змістом викладеного в позові Головним управлінням ДПС у Донецькій області відмовлено в реєстрації податкових накладних, незважаючи на надання позивачем всіх документів, що свідчать про фактичне здійснення господарських операцій із контрагентом позивача, через що позивач вважає вказану відмову безпідставною.

В обґрунтування протиправності прийнятого відповідачем 1 рішення про неврахування таблиці даних позивача в позові зазначено, що таке рішення також прийнято за відсутності на те підстав. Позивач зауважив, що таке рішення не є достатньо вмотивованим, оскільки не визначає документів, що оформлені позивачем із порушенням.

Відповідач 1 - Головне управління ДПС у Донецькій області та відповідач 2 Державна податкова служба України у наданих до суду відзивах заперечували проти задоволення заявлених позивачем вимог. В обґрунтування незгоди із позовом зазначили, що відповідно до пункту 6 Порядку № 1165, згідно з відомостями Журналу ризикових платників, ТОВ «Будівельна компанія Будмонтажпроект» включено до переліку ризикових платників ПДВ по п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, згідно з рішенням про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 08.09.2023 № 6512. Згідно з рішенням встановлено відповідність позивача п.8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 11 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 14 постачання товарів послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку». Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 у рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/ розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних / розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено. Наведене, на думку відповідачів, свідчить про те, що на момент прийняття рішень була наявна законна підстава для відмови у реєстрації податкових накладних. Згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС України, на розгляд комісії центрального рівня скарги на рішення від 31.07.2024 № 11524691/43419305, від 31.07.2024 № 11524694/43419305, від 31.07.2024 № 11524692/43419305, від 31.07.2024 № 11524693/43419305, що прийняті комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від ТОВ «Будівельна компанія Будмонтажпроект» не надходили. Відповідача наполягали на тому, що позивач не надав контролюючому органу належні та достатні копії первинних документів для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а тому рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті правомірно та не підлягають скасуванню.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

10.02.2025 судом постановлено ухвалу по залишення позову без руху. Ухвалою суду від 27.02.2025 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного (письмового) позовного провадження.

Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БУДМОНТАЖПРОЕКТ", є юридичною собою, зареєстрований та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, за кодом 43419305. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань основним видом діяльності позивача є будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20). Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Донецькій області.

18.07.2023 між позивачем (виконавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОМАГІСТРАЛЬ-СХІД» (код ЄДРПОУ 42986191) укладений договір № 1807/23, за умовами якого позивач (виконавець) зобов`язався протягом строку, вказаного у Договорі, на підставі письмових або усних заявок за плату надавати послуги щодо експлуатації будівельних машин та механізмів, а замовник зобов`язався прийняти та оплатити надані послуги.

В ході виконання умов зазначеного договору позивачем складені та направлені для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні №36 від 19.07.2023 на суму 100 000,00 грн, ПДВ 16666,67 грн, №37 від 26.07.2023 на суму 684 357,00 грн, ПДВ 114059,50 грн; №38 від 26.07.2023 на суму 19 418,00 грн, ПДВ 3236,33 грн та №39 від 31.07.2023 на суму 582,00 грн, ПДВ 597,00 грн, копії яких наявні в матеріалах справи.

Згідно із квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.08.2023 в ЄРПН зареєстровано за № 9209560627 податкову накладну № 36 від 19.07.2023, за № 9209560140 податкову накладну № 38 від 26.07.2023, за № 9209556769 податкову накладну № 37 від 26.07.2023, за № 9209559971 податкову накладну № 39 від 31.07.2023, реєстрацію зупинено. У всіх наведених квитанціях підставою зупинення реєстрації визначено їх складення та подання платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). В зазначених квитанціях позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

26.07.2024 позивачем надані пояснення та документи на підтвердження інформації, що зазначена в податкових накладних. Так, у наданих поясненнях позивач зазначив, що податкові накладні № 36 від 19.07.2023, № 37 та № 38 від 26.07.2023, № 39 від 31.07.2023 сформовані в ході виконання зобов`язань за договором від 18.07.2023 №1807/23, укладеного між позивачем та ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-СХІД» з надання послуг спецтехніки (машина для влаштування тонкошарового покриття Macropaver 12B (FREIGHTLINER C120) та послуги з перебазування цієї техніки на виконання умов. За змістом пояснень виконання зазначених послуг підтверджено актом про надання послуг від 31.07.2023 №182 на суму 684 357,00 грн та від 31.07.2023 №183 на суму 120 000 грн, розрахунок за надані послуги проведений через поточний банківський рахунок товариства позивача, що підтверджується банківськими виписками за період 19.07.2023-26.07.2023 та карткою рахунку 361 за період з 01.07.2023 по 31.07.2024. До пояснень додані документи, що підтверджують укладення договору та його виконання сторонами (договір, акти приймання передачі, банківські виписки). Крім цього, до пояснень додані копії: штатного розпису від 01.04.2023, затвердженого наказом № 2 від 01.04.2023, договір оренди офісного приміщення №3/21-АН від 06.12.2021, укладений із ТОВ «РЕНТ ТРЕЙД ГРУП», договір оренди частини виробничого майданчика № 8/20-АН від 22.09.2020, укладений із ТОВ «КОМПАНІЯ УКРСЛАВРЕСУРС», документи, що підтверджують право власності на спеціалізовану будівельну техніку та її обслуговування (заправка, ремонт).

31.07.2024 комісією відповідача 1 прийняті рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11524691/43419305, № 11524692/43419305, № 11524693/43419305 та № 11524694/43419305 про відмову в реєстрації податкових накладних від 19.07.2023 № 36, від 26.07.2023 № 38 та № 37, від 31.07.2023 № 39.

В зазначених рішеннях підставою відмови позивачу в реєстрації податкових накладних зазначено надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, у додатковій інформації визначено: первинні документи, крім того, ТОВ "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БУДМОНТАЖПРОЕКТ" встановлено п.8 критеріїв ризиковості платника податку.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, визначаються положеннями Податкового кодексу України.

Пунктом 14.1.60 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що єдиним реєстром податкових накладних є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України встановлено обов`язок платника скласти на дату виникнення податкових зобов`язань податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246. Так, згідно пунктів 12, 13 цього Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться їх перевірки, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом Порядок № 1165, застосовується редакції, чинній на час зупинення податкових накладних).

Відповідно до вимог пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Пунктом 5 цього Порядку визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстріподаткову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 6 Порядку 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або поданоподаткову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно зпунктом 8додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно зУКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених уподаткових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогампункту 8додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимогиабзацу дев`ятогоцього пункту;

інформація щодо операцій, відображених уподатковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимогиабзацу дев`ятогоцього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначенихабзацом дев`ятимцього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно доабзацу восьмогоцього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно доПорядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Критерії ризиковості здійснення операцій затверджені Додатком № 3 до Порядку № 1165, пункт 8 Критерії ризиковості встановлюється у разі наявності у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстраціїподатковій накладній/розрахунку коригування.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно допункту 201.16статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 520 від 12.12.2019 (надалі за текстом Порядок № 520).

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку № 520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги».

Згідно з пунктом 4 цього Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно допункту 4цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42Кодексу.

Відповідно до пунктів 10-11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно здодаткомдо цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно допункту 5цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктами 19- 20 Порядку № 1246визначено, що податкова накладната/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згдіно з пунктом 20 Порядку № 520 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимогиабзацу десятогопункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

ОЦІНКА ДОВОДІВ СТОРІН ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Спірним питанням в межах цієї справи є правомірність відмови комісії відповідача 1 у реєстрації податкових накладних від 19.07.2023 № 36, від 26.07.2023 № 37 та № 38, від 31.07.2023 № 39 з наведених в оскаржуваних позивачем рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.07.2024 №№ 11524691/43419305, 11524694/43419305, 11524692/43419305 та 11524691/43419305 підстав - надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, у додатковій інформації - ТОВ "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БУДМОНТАЖПРОЕКТ" встановлення п.8 критеріїв ризиковості платника податку.

Згідно з матеріалами справи податкові накладні від 19.07.2023 № 36, від 26.07.2023 № 37 та № 38, від 31.07.2023 № 39 сформовані в ході виконання договору про надання послуг від 18.07.2023 №1807/23, укладеного мж позивачем та ТОВ «АВТОМАГІСТРАЛЬ-СХІД», за умовами якого позивач (виконавець) зобов`язався протягом строку, вказаного у договорі, на підставі письмових або усних заявок за плату надавати послуги щодо експлуатації будівельних машин та механізмів (надалі по тексту «Техніка», згідно з Специфікації №1, яка є невід`ємною частиною Договору, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги.

Згідно з доданими позивачем до пояснень документами факт виконання послуг спецтехніки, підтверджено складеними та підписаними з двох сторін актами про надання послуг від 31.07.2023 №182 на суму 684 357,00 грн та №183 на суму 120 000 грн, проведення розрахунків за надані послуги підтверджується банківськими виписками за період 19.07.2023-26.07.2023. та карткою рахунку 361 за період з 01.07.2023 по 31.07.2024, копії яких наявні в матеріалах прави та які надавалися відповідачу 1 разом із поясненнями щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію (відмову в реєстрації)податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд зазначає, що ані в рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних, ані у відзиві на позов відповідачем 1 не зазначено недоліки оформлення доданих позивачем документів, за яких вони не були враховані під час вирішення питання про реєстрацію податкових накладних.

Водночас, наявні в матеріалах справах первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Аналогічний висновок міститься в постанові Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18.

Відтак, за викладених обставин, рішення про відмову у реєстрації податкових накладних не є обґрунтованими та вмотивованим, та не містять переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, оскільки не встановлюють, які саме первинні документи, надані позивачем для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, оформлені із порушеннями.

Отже, відмова відповідача у реєстрації податкових накладних з мотивів оформлення первинних документів з порушенням вимог податкового законодавства є необґрунтованою, оскільки в спірному рішенні не наведено належного мотивування причин відмови у реєстрації податкової накладної.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 15.02.2023 року у справі № 2240/3117/18.

Суд не приймає посилання відповідача 1 на відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість за п. 8 додатку 1 до Порядку № 1165 в обґрунтування відмови в реєстрації податкових накладних від 19.07.2023 № 36, від 26.07.2023 № 37 та № 38, від 31.07.2023 № 39 з огляду на таке.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Надане відповідачем рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 08.09.2023 № 6512 встановлює відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за операціями (за кодом операції згідно з кодом УКТЗЕД 6109) в період з 01.07.2023 по 08.09.2023 із контрагентом ТОВ "ТД "ПОЛІХІМ" (ЄДРПОУ 38245607), з придбання товарів (код 49.41 згідно з Державним класифікатором продукції та послуг) в період з 01.07.2023 по 08.09.2023 із контрагентом ТОВ "ТД "ПОЛІХІМ" (ЄДРПОУ 38245607), з придбання товарів (код 43.99 згідно з Державним класифікатором продукції та послуг) в період з 01.08.2023 по 08.09.2023 із контрагентом ТОВ «БІЛДГРУП» (ЄДРПООУ 39484698), що не були учасниками господарських угод, під час виконання яких позивачем сформовано податкові накладні від 19.07.2023 № 36, від 26.07.2023 № 37 та № 38, від 31.07.2023 № 39. Крім цього, суд зазначає, що пункт 10 Порядку №520 містить вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та не містить такої підстави для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування як відповідність платника податків критеріям ризиковості.

Крім цього, суд вважає за необхідне звернути увагу на таке.

Згдіно з правовою позицією Верховного Суду, наведеної в постанові від 30.01.2020 по справі № 300/148/19, обов`язок застосування якої встановлений ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, обов`язок надання документів платником податків кореспондує із правом контролюючого органу на витребування в платника податків певних документів у передбачених законом випадках. Втім, контролюючий орган під час витребування від платника податків документів, має визначити їх перелік. Платник податку має чітко розуміти що саме від нього вимагає орган владних повноважень та мати можливість передбачати наслідки своєї поведінки в залежності від виконання чи невиконання вимоги контролюючого органу. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не довільно, на власний розсуд. Відсутність чіткої вимоги податкового органу до платника податків стосовно надання певного документу виключає можливість визнання правомірним застосування до такого платника негативних наслідків через невиконання такої вимоги.

Відповідно до матеріалів справи в квитанціях про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування кількісних та вартіснихпоказників податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладних відповідач 1 не визначив конкретних документів, які має надати позивач для подальшої реєстрації податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено. Відповідно до квитанцій платник має надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію (відмову в реєстрації)податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що за відсутності конкретної пропозиції про надання певних документів, та за умови ненаведення комісією доказів того, що документи, які подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, рішення податкового органу про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.07.2024 №№ 11524691/43419305, 11524694/43419305, №11524692/43419305 та 11524691/43419305 є протиправними.

Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстр податкових накладних Головного управління Державної податкової служби Донецької області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування від 31.07.2024 № 11524691/43419305; від 31.07.2024 № 11524694/43419305; від 31.07.2024 № 11524692/43419305; від 31.07.2024 № 11524693/43419305, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних від 19.07.2023 № 36, від 26.07.2023 № 37 та № 38, від 31.07.2023 № 39.

Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, податковому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в такому випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що надані позивачем документи підтверджували правомірність складення податкової накладної, ГУ ДПС у Донецькій області мало скласти висновок про їх реєстрацію, на підставі якого ДПС України мало провести таку реєстрацію. Отже, такі повноваження відповідачів не є дискреційними.

В такому випадку застосування у цій справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати подані позивачем податкові накладні в ЄРПН не є втручанням в дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованимстаттею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Аналогічний підхід щодо обрання способу захисту порушеного права застосовано Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду у постановах від 31.01.2018 у справі № 825/849/17 та від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні податкові накладні від 19.07.2023 № 36, від 26.07.2023 № 37 та № 38, від 31.07.2023 № 39.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частин першої, третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Частиною 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у випадку якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

З огляду на таке, суд вважає за можливе покласти витрати, пов`язані із розглядом цієї справи у вигляді сплаченого позивачем судового збору в розмірі 9689,60 грн за квитанцією від 20.02.2025 № 75 на відповідача 1 - Головне управління ДПС у Донецькій області.

З огляду на викладене вище, на підставі положень Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних,затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 520 від 12.12.2019, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БУДМОНТАЖПРОЕКТ» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 31.07.2024 № 11524691/43419305; від 31.07.2024 № 11524694/43419305; від 31.07.2024 № 11524692/43419305; від 31.07.2024 № 11524693/43419305.

Зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні від 19.07.2023 № 36; від 26.07.2023 № 37; від 26.07.2023 № 38; від 31.07.2023 № 39 датою їх фактичного подання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БУДМОНТАЖПРОЕКТ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області судові витрати в розмірі 9689 (дев`ять тисяч шістсот вісімдесят дев`ять) гривень 60 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Відомості про сторін:

Позивач: Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ БУДМОНТАЖПРОЕКТ», ЄДРПОУ 43419305, адреса: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 6,

Відповідач 1: Головне управління ДПС у Донецькій області, ЄДРПОУ 44070187 адреса: 87515, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59,

Відповідач 2: Державна податкова служба України: ЄДРПОУ 43005393, адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8.

Суддя А.С. Михайлик

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2025
Оприлюднено07.08.2025
Номер документу129321191
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —200/704/25

Рішення від 31.07.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 27.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні