Герб України

Постанова від 05.08.2025 по справі 160/405/25

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 серпня 2025 року м. Дніпросправа № 160/405/25Суддя І інстанції Голобутовський Р.З.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Іванова С.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 березня 2025 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ІМПУЛЬС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Головне управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «ІМПУЛЬС» звернулося до суду з вищевказаним позовом в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача №0621580903 від 04.10.2024 форми «ПС», яким було застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф).

В обґрунтування позову посилається на порушення законодавчо визначеного порядку проведення перевірки. Вказує, що у ТОВ «Імпульс» відсутні відокремлені ємності для навантаження-розвантаження та зберігання пального, а наявні ємності є невід`ємною частиною технологічного обладнання ліній з виробництва лакофарбових виробів, які не можуть використовуватись в якості відокремлених резервуарів для зберігання. Загальна місткість ємностей для зберігання дизельного пального У1 (місткістю 61,205 куб м), У11 (місткістю 61 куб м), С1 (місткістю 61,220 куб м) становить 183,425 куб м, що не перевищує 200 кубічних метрів, тобто не є акцизним складом в розумінні п.п. б) п. 14.1.6. ст. 14 Податкового кодексу України. Актом перевірки не встановлено фактів придбання дизельного пального у кількості, що перевищує 1000 кубічних метрів, а також фактів використання пального поза межами власних потреб. Отже, позивач не мав обов`язку з реєстрації акцизного складу та обов`язкового встановлення та реєстрації витратоміра - лічильника пального в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі. Таким чином, застосування до ТОВ «Імпульс» штрафних санкцій, на думку позивача, є таким, що вчинено в порушення до п.п. б) п. 14.1.6. ст. 14, п. б абз. 6 п.230.1 ст. 230 Податкового кодексу України.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 березня 2025 року позовні вимоги було задоволено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. Вказує , що реєстрації в якості акцизного складу підлягають об`єкти (приміщення, території) на яких здійснюється вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, тобто його фізичний обіг. Місце зберігання пального за адресою: Сумська обл., м. Суми, вул. Харківська, 121/1, відповідно до пп.14.1.6 п.14.1 ст.14 ПК України є акцизним складом, що належить ТОВ «ІМПУЛЬС» на праві власності. На території місця зберігання пального, зокрема резервуарного парку,

розташовані ємності в яких ТОВ «ІМПУЛЬС» здійснюється отримання, зберігання та відпуск пального для власних потреб. ТОВ «ІМПУЛЬС» відповідно до пп.14.1.6 та пп.14.1.224 п.14.1 ст.14 ПК України є розпорядником акцизного складу, а отже має обов`язок щодо реєстрації такого складу.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Імпульс» (код ЄДРПОУ 30012738) зареєстровано 10.08.1998, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.

Основним видом діяльності за КВЕД є: 20.30 Виробництво фарб, лаків і подібної продукції, друкарської фарби та мастик.

19.08.2024 Головним управлінням ДПС у Сумській області прийнято наказ №1693-кп про проведення фактичної перевірки за місцем провадження діяльності за адресою: Сумська область, м. Суми, вул. Харківська, буд. 122/1, господарську діяльність в якому здійснює Товариство з обмеженою відповідальністю «Імпульс». Термін проведення фактичної перевірки не більше 10 діб починаючи з 20.08.2024. Встановлено період, що перевіряється з 22.08.2021 по дату початку перевірки.

Підставою проведення перевірки в наказі визначено: керуючись підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпунктом 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, на підставі підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80, пункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-IV зі змінами та доповненнями, статті 16 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» зі змінами та доповненнями та статті 72 розділу ХІ Закону України від 18 червня 2024 року №3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» у зв`язку з наявністю інформації про відсутність реєстрації акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, з метою здійснення функцій щодо контролю за дотриманням вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання, обігу та транспортування підакцизних товарів.

19.08.2024 Головним управлінням ДПС у Сумській області направлено на адресу ТОВ «Імпульс» запит №2040/12/18-28-09-01-03 про надання документів для проведення перевірки.

В період з 20.08.2024 по 29.08.2024 працівниками Головного управління ДПС у Сумській області проведено фактичну перевірку з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу підакцизних товарів, про що складено акт від 29.08.2024 №9378/А/18-28-09-01/30012738.

Перевіркою встановлено, що ТОВ «ІМПУЛЬС» не зареєстровано платником акцизного податку з реалізації пального в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕАРП та СЕ), акцизні склади товариством також не зареєстровані.

На момент проведення перевірки ТОВ «ІМПУЛЬС» здійснює зберігання пального за наявності ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) реєстраційний номер №18190414202400072, термін дії з 25.07.2024 до 25.07.2029, адреса місця зберігання: Сумська обл., м. Суми, вул. Харківська, буд. 122/1, загальна місткість резервуарів, що використовуються для зберігання пального - 550860,0 літрів (550,86 м куб.).

В ході фактичної перевірки встановлено наявність резервуарів (ємностей) загальною місткістю 631,86 м куб., які фактично використовуються для зберігання пального, а саме:

- 8 резервуарів сталевих горизонтальних циліндричних ЖДЦ типу 25 заводські номери У- 1, У-2, У-3, У-4, У-5, У-6, У-7, У-8, місткістю 61,205 м куб. (номінальний об`єм) кожний. На резервуари в наявності свідоцтва про повірку, чинні до 16.05.2029. Резервуари не обладнані рівнемірами- лічильниками пального;

- 1 резервуар сталевий горизонтальний циліндричний ЖДЦ типу 25а заводський номер С-1, місткістю 61,220 м куб. (номінальний об`єм). На резервуар в наявності свідоцтво про повірку, чинне до 16.05.2029. Резервуар не обладнаний рівнеміром-лічильником пального;

- 1 резервуар сталевий горизонтальний типу 25 заводський номер У-11, місткістю 61,0 м куб. (номінальний об`єм). Документи про останню повірку відсутні. Резервуар не обладнаний рівнеміром-лічильником пального;

- 20 кубових ємностей, місткістю 1 м куб. кожна. Документи про останню повірку відсутні.

Місце відпуску пального з резервуарів У-1, У-2, У-3, У-4, У-5, У-6, У-7, У-8, С-1 обладнане витратоміром-лічильником пального Орtimass 7050С Т40 зав. №01500929. На витратомір-лічильник пального в наявності свідоцтво про повірку, чинне до 25.04.2028. Витратомір-лічильник пального не зареєстрований в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі. Місце відпуску пального з резервуара У-11 не обладнане витратоміром-лічильником пального.

Перевіркою встановлено:

-порушення пункту б) абз. 6 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України у частині відсутності реєстрації акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;

-порушення пункту а) абз. 6 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України у частині відсутності реалізації одного витратоміра-лічильника пального у Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;

-порушення абз. 1 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України у частині необладнання десяти резервуарів для пального рівномерами-лічильниками пального та необладнання одного місця відпуску пального витратоміром-лічильником пального.

16.09.2024 ТОВ «Імпульс» подані заперечення на акт перевірки.

30.09.2024 ГУ ДПС у Сумській області надано відповідь на заперечення позивача, якою заперечення залишені без задоволення, а висновки акту фактичної перевірки від 29.08.2024 №9378/А/18-28-09-01/30012738 без змін.

На підставі акту фактичної перевірки від 29.08.2024 №9378/А/18-28-09-01/30012738 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області сформовано та направлено позивачу податкове повідомлення-рішення від 04.10.2024 №0621580903 про застосування до позивача штрафу за платежем адміністративні штрафи та інші санкції на суму 1240000 грн.

Не погодившись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням, позивачем направлено скаргу в адміністративному порядку до Державної податкової служби України, рішенням якої від 26.12.2024 №38829/6/99-00-06-03-01-06 податкове повідомлення-рішення залишено без змін, а скарга позивача без задоволення.

Не погоджуючись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням про застосування штрафу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимогти суд першої інстанції виходив з того, що у ТОВ «Імпульс» відсутні відокремлені ємності для навантаження- розвантаження та зберігання пального, а наявні ємності є невід`ємною частиною технологічного обладнання ліній з виробництва лакофарбових виробів, які не можуть використовуватись у якості відокремлених резервуарів для зберігання. ТОВ «Імпульс» відповідно до п. 14.1.224 ст. 14 Податкового кодексу України не є розпорядником акцизного складу, так як не відповідає жодному з критеріїв передбачених цим пунктом, а тому позивач не мав обов`язку з реєстрації акцизного складу та обов`язкового встановлення та реєстрації витратоміра-лічильника пального в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України (у редакції чинній на час проведення перевірки) акцизний склад це:

а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;

б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Згідно з пп. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 ПК України розпорядник акцизного складу суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.

Пунктом 230.1 статті 230 ПК України передбачено, що акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.

Водночас, за змістом приписів п. 230.1.2 ст. 230 ПК України акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Платники податку-розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:

а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;

б) усі акцизні склади в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.

Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 №408 "Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового" відповідно до п. 232.1 ст. 230 ПК України затверджено Порядок електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - Порядок № 408 у первинній редакції).

Згідно з п. 1 вказаного Порядку система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового вводиться в дію з 1 липня 2019 р.

Платники акцизного податку зобов`язані з 1 травня 2019 р. до 1 червня 2019 р. зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового всі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники будуть станом на 1 липня 2019 року.

Суб`єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників акцизного податку з 1 липня 2019 р., зобов`язані до 1 липня 2019 р. зареєструватися як платники акцизного податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники акцизного податку будуть станом на 1 липня 2019 р.

У силу вимог п. 4 Порядку №408 юридичні особи (зокрема юридичні особи, що ведуть облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без утворення юридичної особи) та фізичні особи-підприємці, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники акцизного податку до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.

За змістом пункту 5 Порядку №408 реєстр платників веде ДПС. Включення осіб до реєстру платників, внесення змін до нього, виключення з реєстру платників здійснюється контролюючими органами з використанням засобів системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Платники акцизного податку-розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати усі акцизні склади в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Один акцизний склад реєструється виключно одним розпорядником акцизного складу.

Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.

Без реєстрації акцизного складу забороняється здійснення реалізації пального або отримання і реалізація спирту етилового на такому складі.

Кожен акцизний склад має власний уніфікований номер у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, який автоматично присвоюється системою електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

До реєстру платників включаються такі дані про осіб, зареєстрованих як платники акцизного податку, та про акцизні склади, наявні у платників акцизного податку - розпорядників акцизних складів:

- ідентифікаційні дані:

- для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;

- для юридичних осіб, що уповноважені на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та є відповідальними за утримання і внесення податків до бюджету під час виконання договорів, назва договору, найменування уповноваженої особи та податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом 63.6 статті 63 та пунктом 64.6 статті 64 Кодексу;

- для фізичних осіб-підприємців прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);

- реєстраційні дані дата реєстрації особи як платника акцизного податку, дати запису в реєстрі платників про реєстрацію, внесення змін, анулювання реєстрації, дата та причина анулювання реєстрації платника акцизного податку/акцизного складу;

- дані про акцизні склади дані про всі наявні у розпорядника акцизного складу акцизні склади (уніфікований номер, адреса, назва та реквізити документів, що підтверджують право власності або право користування приміщеннями та/або територією, де розміщено акцизний склад), а також відповідні коди адміністративно-територіальних одиниць згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), де розміщується кожний акцизний склад.

ДПС щодня оприлюднює на власному офіційному веб-порталі інформацію з реєстру платників із зазначенням ідентифікаційних та реєстраційних даних платників акцизного податку.

Пунктом 6 Порядку № 408 визначено, що Реєстрація платника акцизного податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочих дні до початку ввезення на митну територію України або до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів (далі - заява), форма якої затверджується Мінфіном.

На підставі заяви, що подається для реєстрації особи як платника акцизного податку, здійснюється одночасно реєстрація акцизних складів такого платника.

У разі введення в експлуатацію нових акцизних складів після реєстрації особи як платника акцизного податку платник акцизного податку - розпорядник акцизного складу подає заяву з відміткою про реєстрацію акцизного складу.

Заява складається та подається до контролюючого органу за основним місцем обліку особи як платника податків з використанням засобів електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів у сфері електронного документообігу та електронних довірчих послуг.

На заяву накладається кваліфікований електронний підпис керівника юридичної особи або уповноваженої особи, фізичної особи - підприємця або її представника.

Датою і часом подання заяви до контролюючого органу є дата і час, зазначені у квитанції про доставку заяви (перша квитанція).

У заяві зазначається інформація про всі наявні у розпорядника акцизного складу та введені в експлуатацію акцизні склади із зазначенням кодів адміністративно-територіальних одиниць згідно з Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад. Щодо кожного акцизного складу в заяві зазначається ідентифікатор об`єкта оподаткування, про який надіслано повідомлення відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Кодексу.

У разі реєстрації нового акцизного складу такому акцизному складу засобами системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового автоматично присвоюється уніфікований номер, який є єдиним у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового і зберігається за акцизним складом до моменту анулювання його реєстрації.

За уніфікованим номером акцизний склад реєструється та обліковується в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Присвоєний під час реєстрації в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового уніфікований номер акцизного складу, з якого реалізовано/на який отримано пальне або спирт етиловий, є обов`язковим реквізитом, що зазначається під час складання акцизної накладної.

Відповідно до п. 8 Порядку №408 Платник акцизного податку може надіслати до ДПС з використанням засобів електронного зв`язку в електронній формі запит для отримання витягу з реєстру платників.

ДПС не пізніше наступного робочого дня після надходження запиту надсилає особі витяг з реєстру платників.

Витяг з реєстру платників також формується та надсилається платнику акцизного податку: в день реєстрації платника акцизного податку та/або реєстрації нового акцизного складу; в день виключення платника акцизного податку з реєстру платників.

Витяг з реєстру платників формується з використанням засобів системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового і надсилається платнику акцизного податку автоматично засобами електронного зв`язку в електронній формі. У витягу зазначаються інформація про платника акцизного податку та всі його зареєстровані в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового акцизні склади з уніфікованими номерами. Витяг є дійсним до внесення відповідних змін до реєстру платників.

Згідно з п. 9 Порядку № 408 датою реєстрації платника акцизного податку/акцизного складу є дата включення його до реєстру платників, але не раніше ніж 1 липня 2019 р.

Не пізніше наступного робочого дня після включення особи до реєстру платників такому платнику акцизного податку автоматично відкриваються облікові картки в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Судом першої інстанції встановлено, що, господарська діяльність ТОВ «Імпульс» полягає у виробництві лакофарбової продукції, що не є підакцизним товаром.

Для здійснення діяльності із виробництва лакофарбової продукції використовується технологічне обладнання та лінії з виробництва фарб та лаків, які обладнані системою подачі сировини, зокрема уайт-спіриту та ксилолу.

Відповідно до наказу ГУ ДПС у Сумській області №418 від 22.09.2021, який ухвалено на виконання Наказу міністерства фінансів України №9 від 23.01.2015 «Про затвердження Порядку роботи представників контролюючих органів на акцизних складах та податкових постах, що утворюються на території підприємств, де виробляється продукція з використанням спирту етилового та біоетанолу, які отримуються за нульовою ставкою акцизного податку» на території підприємства утворено та функціонує податковий пост в порядку п.14.1.177 ст. 14 та ст. 229 Податкового кодексу України.

На підприємстві позивача використовуються системи подачі уайт-спіриту та ксилолу обладнані ємностями, які є невід`ємною інтегрованою частиною технологічної системи забезпечення виробництва сировиною, що підтверджується Постійним технологічним регламентом виробництва лаків, який узгодженим начальником ГУ МНС України в Сумській області, санітарним лікарем Сумської області 22 листопад 2007 року, висновком державної санітарно-гігієнічної експертизи нормативної документації №670 від 22.11.2007 року, планом, що містить схеми подачі сировини.

Вказані ємності є невід`ємною частиною технологічного обладнання ліній з виробництва лаків та влаштовані таким чином, що після заповнення не дають можливості перекачування сировини в інші ємності чи іншим споживачам, що підтверджується зазначеними документами.

ГУ ДПС у Сумській області повідомлено про наявність зазначеного технологічного обладнання листом №101-СФ від 29.08.2024.

Крім того, ТОВ «Промтест» - експертом технічним з промислової безпеки з проведення технічного огляду та/або експертного обстеження устаткування вибухопожежонебезпечних, хімічних, нафтохімічних, нафто газопереробних виробництв, посвідчення № 198-18-2, дійсне до 14.12.2025, було проведено експертизу технологічної, експлуатаційної та іншої документації щодо виготовлення лаків алкідних напівфабрикатних та складу легкозаймистих речовин та горючих рідин, за результатами якої складено висновок №35589427.01.0559.24 від 24 жовтня 2024 року.

За висновком експерта ємності для зберігання сировини: уайт-спіриту та ксилолу (надалі палива), а саме резервуари з технологічними номерами У-8, У-7, У-6, У-5, У-4, У-3, У-2 для навантаження-розвантаження і зберігання легкозаймистих речовин (пального) не можуть використовуватись відокремлено від технології виготовлення лаків алкідних напівфабрикатних згідно існуючої експлуатаційної та технічної документації.

Експертом було зазначено, що ємності для зберігання сировини уайт-спіриту та ксилолу (палива), а саме резервуари з технологічними номерами У-8, У-7, У-6, У-5, У-4, У-3, У-2 є невід`ємною частиною технологічного обладнання по виробництву лаків алкідних напівфабрикатних, а технічна можливість, після їх заповнення, перекачувати паливо в інші ємності (резервуари) чи іншим споживачам відсутня.

При цьому, експерт акцентував увагу на тому, що зливання з автоцистерн в ємності (резервуари) складу ЛЗР та ГР У2, У3, У4, У5, У6, У7, У8 рідкої сировини (уайт- спіриту/ксилолу) здійснюється по відокремленому трубопроводу, який конструктивно виключає можливість змішування з іншими речовинами складу та наповнення інших ємностей (резервуарів), окрім зазначених і є складовою частиною технологічного процесу виготовлення лаків.

Отже, у ТОВ «Імпульс» відсутні відокремлені ємності для навантаження- розвантаження та зберігання пального, а наявні ємності є невід`ємною частиною технологічного обладнання ліній з виробництва лакофарбових виробів, які не можуть використовуватись у якості відокремлених резервуарів для зберігання, про що вірно зазначив суд першої інстанції і доводами апеляційної скарги зазначених висновків не спростовано.

Підпунктом 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.

При цьому не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України: при використанні пального суб`єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу/акцизного складу пересувного, що передано (відпущено, відвантажено) платником акцизного податку таким суб`єктам господарювання виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.

За таких фактичних обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що ємності зі зберігання уайт-спіриту та ксилолу з технічної точки зору не можуть використовуватись ТОВ «Імпульс» у якості відокремлених резервуарів, а тому в силу приписів підпункту «г» підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України не є акцизним складом.

Спростовуючи виявлене порушення п. б абз. 6 п. 230.1 ст 230 Податкового кодексу України в частині відсутності реєстрації акцизного складу системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, суд першої інстанції вірно виходив з того, що ТОВ «Імпульс» відповідно до п. 14.1.224 ст. 14 Податкового кодексу України не є розпорядником акцизного складу, так як не відповідає жодному з критеріїв передбачених цим пунктом, а саме: не є суб`єктом господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, не є суб`єктом господарювання - платником акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу ТОВ «Імпульс» не має виокремлених резервуарів для зберігання пального, так як резервуари для зберігання уайт-спіриту та ксилолу є частиною технологічної лінії і не відповідають визначенню акцизного складу в розумінні п. 14.1.6. ст. 14 Податкового кодексу України.

Верховним Судом у постанові від 16 липня 2024 року (справа № 460/52841/22) було зазначено, що приміщення або територія, де пальне використовується лише для власних потреб у межах технологічного процесу, не є акцизним складом, якщо відповідні ємності є невіддільною частиною технологічного обладнання і не можуть бути використані як відокремлені резервуари для зберігання пального або його реалізації іншим споживачам.

За таких обставин відповідачем безпідставно було застосовано штрафні санкції за порушення обов`язку реєстрації акцизного складу, про що вірно зазначив суд першої інстанції.

Надаючи оцінку виявленому порушення пункту абз. 6 п.230.1 ст. 230 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755 VI у частині відсутності реєстрації одного витратоміра-лічильника пального в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, а також порушення абз. 1 п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу в частині необладнання десяти резервуарів для пального рівнемірами - лічильниками пального та необладнання одного місця відпуску пального витратоміром - лічильником пального суд першої інстанції вірно виходив з наступного.

Витратоміри-лічильники пального, а також рівнеміри-лічильники пального встановлюються виключно на акцизних складах, що передбачено п 230.1.1 ст. 230 Податкового кодексу України.

Судом першої інстанції вірно зазначено, оскільки ТОВ «Імпульс» не відповідає визначенню розпорядника акцизного складу, безпідставним є висновок контролюючого органу про порушення абз.1 та абз. 6 п. 230.1 п.п. 230.1.2 ст. 230 Податкового кодексу України та притягнення до відповідальності відповідно до п. 128-1.1 ст. 128 Податкового кодексу України у вигляді штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового, та/або масовий витратомір.

При цьому, відповідачем не було враховано пояснення позивача, що ємності для зберігання уайт-спіриту та ксилолу (палива) є невід`ємною частиною технологічного обладнання лінії з виробництва лакофарбових виробів, які не можуть використовуватись у якості відокремлених резервуарів для зберігання.

Під час перевірки було встановлено, що ТОВ «Імпульс» має ліцензію на зберігання пального для власних потреб реєстраційний номер 18190414202400072 від 12 червня 2024 року.

Відповідно до п.п. б) п. 14.1.6. ст. 14 Податкового кодексу України не є акцизним складом, приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Відповідно до правової позиції, що викладена в постанові КАС ВС від 29.05.2024 у справі № 480/13995/21, передбачений п. 14.1.6. ст. 14 Податкового кодексу України виняток застосовується при сукупності умов, а саме:

(1) загальна місткість розташованих на території (в приміщенні) ємностей не перевищує 200 кубічних метрів;

(2) суб`єкт господарювання (власник або користувач такого приміщення або території) отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів;

(3) пальне використовується виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і суб`єкт господарювання не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Відсутність однієї з наведених умов виключає можливість визнання відповідної території/приміщення неакцизним складом.

Відповідно, у випадку, якщо протягом календарного року суб`єкт господарювання отримує пальне в обсягах, що перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), він зобов`язаний до часу, коли буде здійснена господарська операція, в результаті якої виникнуть обставини, які зумовлять обов`язок реєстрації акцизного складу, зареєструвати останній.

Тобто, саме з моменту, коли платник податків вже достеменно знає, що відпадає хоча б одна з обов`язкових умов, які передбачені абзацом шостим підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, він зобов`язаний здійснити реєстрацію акцизного складу.

З аналізу наведеного видно відсутність обов`язку суб`єкта господарювання реєструвати акцизний склад у разі відповідності окремим критеріям:

- у приміщенні чи території розташовані ємності для навантаження-розвантаження та зберігання пального, загальна ємність яких не перевищує 200 кубічних метрів;

- суб`єкт господарювання - власник або користувач такого приміщення чи території, протягом календарного року отримує пальне у розмірах, що не перевищує 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки у місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії);

- суб`єкт господарювання використовує пальне виключно для власних потреб або промислової переробки та не здійснює операції по реалізації та зберіганню пального іншим особам.

Загальна місткість ємностей для зберігання дизельного пального У1 (місткістю 61,205 куб м), У11 (місткістю 61 куб м), С1 (місткістю 61,220 куб м.) становить 183,425 куб м., що не перевищує 200 кубічних метрів, тобто не є акцизним складом в розумінні п.п. б) п. 14.1.6. ст. 14 Податкового кодексу України.

Актом перевірки не встановлено фактів придбання дизельного пального у кількості, що перевищує 1000 кубічних метрів, а також фактів використання пального поза межами власних потреб.

За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивач не мав обов`язку з реєстрації акцизного складу та обов`язкового встановлення та реєстрації витратоміра-лічильника пального в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.

Відповідачем не доведено правовірності оскарженого податкового повідомлення-рішення.

Доводи викладені в апеляційній скарзі висновків суду не спростовують, а лише зводяться до їх переоцінки.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційної скарги порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційну скаргу слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 березня 2025 року у залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі.

В повному обсязі постанова складена 05 серпня 2025 року.

Головуючий - суддяД.В. Чепурнов

суддяС.В. Сафронова

суддяС.М. Іванов

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2025
Оприлюднено07.08.2025
Номер документу129326898
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/405/25

Ухвала від 08.09.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 05.09.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 05.08.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 05.08.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 27.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 14.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 24.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 24.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 22.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 09.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні