Господарський суд харківської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
8-й під`їзд, Держпром, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" липня 2025 р.м. ХарківСправа № 922/1867/25
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Трофімова І.В.
при секретарі судового засідання Ломакіній О. В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова (61072, м. Харків, вул. Вартових Неба, 55-А) в інтересах держави в особі: 1) Харківської обласної державної адміністрації (61002, м. Харків, вул. Сумська, 64) 2) Департаменту житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Харківської обласної державної адміністрації (61022, м. Харків, м-н Свободи, 5, Держпром, 9 під., пов. 5) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Високо-технологічні споруди" (61089, м. Харків, проспект Героїв Харкова, 299) про стягнення 1'012'617,28 грн за участю :
прокурора - Хряка О.О.;
представника позивача 1 - не з`явився;
представника позивача 2 - не з`явився;
представника відповідача - не з`явився,
ВСТАНОВИВ:
Шевченківська окружна прокуратура міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської обласної державної адміністрації та Департаменту житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Харківської обласної державної адміністрації звернулася до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Високо-технологічні споруди", в якій просить суд стягнути з останнього на користь Департаменту житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Харківської обласної державної (військової) адміністрації грошові кошти в сумі 1'012'617,28 грн, а саме:
- невикористані кошти попередньої оплати в розмірі 705'896,35 грн;
- штраф у розмірі 211'768, 91 грн;
- пеню в розмірі 94'952,02 грн.
Також позивач просить суд покласти на відповідача судові витрати у вигляді судового збору.
Позовні вимоги мотивовані неналежним виконання відповідачем своїх зобов`язань за Договором №150/24 від 20.02.2024 щодо повернення попередньої оплати.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 02.06.2025 відкрито підготовче провадження по справі №922/1867/25 та призначено судове засідання на 02 липня 2025 року о 14:15.
23.06.2025 Харківська обласна державна адміністрація надала письмові пояснення (вх.14787), в яких підтримала позовні вимоги, а також зазначила, що відповідно до ст. 233 ГК України, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій.
Протокольною ухвалою від 16.07.2025 підготовче засідання було закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 30 липня 2025 року о15:00.
Прокурор у судовому засіданні 30.07.2025 позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представники позивачів у судове засідання 30.07.2025 не з`явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином. Південний офіс Держаудитслужби просив проводити розгляд справи за відсутністю його представника.
Представник відповідача у судове засідання 30.07.2025 не з`явився, відзив на позов не надав, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчать наявні у матеріалах справи довідки про доставку електронного листа.
Таким чином, всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції по суті позовних вимог та судом дотримано, під час розгляду справи, обумовлені чинним ГПК України процесуальні строки для звернення із заявами по суті справи та іншими заявами з процесуальних питань.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. Відповідно до ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Отже, за висновками суду, в матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками справи докази, вислухавши пояснення прокурора, суд установив такі обставини.
За результатами закупівлі UA-2024-02-27-007426-a між Департаментом житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Харківської обласної державної адміністрації (далі - Позивач 2, Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Високо-технологічні споруди" (далі - Відповідач, Підрядник) укладено договір №150/24 від 20.02.2024 (далі - Договір) щодо виконання робіт "Будівництво фортифікаційних споруд в Харківській області (об`єкт №26-Х/24) вартістю 22'109'522,06 грн.
В п. 1.1 Договору встановлено, що Підрядник зобов`язується своїми силами і засобами на свій ризик за завданням Замовника (відомість обсягів робіт), що є невід`ємним додатком №1 до цього Договору, виконати 1 роботу по об`єкту "Будівництво фортифікаційних споруд в Харківській області (об`єкт №26-Х/24)" (ДК 021:2015 45220000-5: Інженерні та будівельні роботи) у встановлений цим Договором, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану 1 роботу.
Згідно з п. 3.1 Договору сума договору визначена на основі динамічної договірної ціни і становить 22'109'522 грн 06 коп., у тому числі ПДВ 20 % - 3'684'920 грн 34 коп.
Фінансування у 2024 році складає 15'999'339 грн 68 коп., у тому числі ПДВ 20 % - 2'666'556 грн 61 коп.
Фінансування у 2025 році складає 6'110'182 грн 38 коп., у тому числі ПДВ 20 % - 1'018'363 грн 73 коп.
Розрахунки можуть проводитись з попередньою оплатою відповідно до бюджетного законодавства України та постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 "Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва", у термін не більш як 3-х місяців з дня надходження коштів на придбання матеріалів у розмірі не більше 50 % від вартості робіт за договором, що складає 9'900'000 грн, у тому числі ПДВ 20 % - 1'650'000 грн.
Підрядник протягом 3-х місяців з дня надходження коштів, як попередньої оплати підтверджує їх використання згідно з актами приймання-передачі виконаних робіт.
У разі не використання та/або неповного використання суми перерахованої попередньої оплати, Підрядник у строк до 3 робочих днів з дати підписання акта приймання-передачі виконаних робіт зобов`язаний повернути такі суми Замовнику.
В подальшому між Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА та ТОВ "Високо-технологічні споруди" укладено додаткову угоду №1 від 21.05.2024 до Договору, зокрема викладено абз 4 п. 3.1 договору в наступній редакції: "Розрахунки можуть проводитись з попередньою оплатою відповідно до бюджетного законодавства України та постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 "Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва", у термін не більш як 4-х місяців з дня надходження коштів на придбання матеріалів у розмірі не більше 50 % від вартості робіт за договором, що складає 9'900'000 грн, у тому числі ПДВ 20 % - 1'650'000 грн.
Підрядник протягом 4-х місяців з дня надходження коштів, як попередньої оплати підтверджує їх використання згідно з актами приймання-передачі виконаних робіт."
Надалі 27.05.2024 між Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА та ТОВ "Високо-технологічні споруди" укладено додаткову угоду №2 до Договору, якою, зокрема, внесено зміни до п. 2.1 "Підрядник розпочинає виконання робіт протягом 3 (трьох) календарних днів з дня підписання договору і зобов`язується завершити виконання робіт не пізніше 30.06.2024".
Крім того, додатковою угодою №2 зменшено суму договору на 726,10 грн: "Сума договору визначена на основі динамічної договірної ціни і становить 22'108'795 грн 96 коп, у тому числі ПДВ 20 % - 3'684'799 грн 33 коп.
15'999'339 грн 68 коп, у тому числі ПДВ 20 % - 2'666'556 грн 61 коп. за рахунок розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.04.2024 №331-р "Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на здійснення заходів, пов`язаних із зміцненням обороноздатності держави".
6'109'456 грн 28 коп, у тому числі ПДВ 20 % - 1'018'242 грн 72 коп. за рахунок розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.04.2024 №331-р "Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на здійснення заходів, пов`язаних із зміцненням обороноздатності держави".
Розрахунки можуть проводитись з попередньою оплатою відповідно до бюджетного законодавства України та постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 "Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва", у термін не більш як 4-х місяців з дня надходження коштів на придбання матеріалів у розмірі не більше 50 % від вартості робіт за договором, що складає 9'900'000 грн, у тому числі ПДВ 20 % - 1'650'000 грн
Підрядник протягом 4-х місяців з дня надходження коштів, як попередньої оплати підтверджує їх використання згідно з актами приймання-передачі виконаних робіт.
У разі не використання та/або неповного використання суми перерахованої попередньої оплати, Підрядник у строк до 3 робочих днів з дати підписання акта приймання-передачі виконаних робіт зобов`язаний повернути такі суми Замовнику".
Крім того, Договір доповнено п. 3.11 "Замовник проводить кінцеві розрахунки з Підрядником, а саме 5% від вартості договору протягом 15 календарних днів після проведення експертиз, експертних досліджень, експертних оцінок об`єктів будівництва та отримання за їх результатами висновків про виконання робіт, що відповідають вимогам встановленим чинним законодавством України, стандартам, нормам тощо, а також відповідність цін на матеріали середньоринковим".
Пункт 4.3.19 Договору викладено в наступній редакції: "Підрядник зобов`язаний надати замовнику після завершення виконання робіт протягом 5-ти робочих днів належно оформлену виконавчу документацію, сертифікати, акти на приховані роботи, тощо відповідно до чинного законодавства України".
Пункт 5.6 Договору викладено в наступній редакції "За порушення термінів виконання зобов`язань по договору, зазначених у п. 2.1 розділу 2 СТРОКИ ВИКОНАННЯ РОБІТ, якщо Сторони не досягли домовленості щодо його продовження Підрядника стягується пеня у розмірі 1% від вартості робіт, по яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 днів додатково стягується штраф у розмірі 7% зазначеної вартості".
Пункт 5.8. Договору викладено в наступній редакції: "У випадку неякісного виконання робіт, виявленого в процесі виконання робіт, або протягом гарантійного терміну, що складає два роки, підрядник зобов`язаний усунути виявлені недоліки за свій рахунок у терміни, вказані Замовником".
Пункт 9.1 Договору викладено в наступній редакції "Договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 01.11.2024, а в частині розрахунків до повного їх проведення за фактично виконану роботу, прийняту Замовником за актами приймання-передачі виконаних робіт".
В подальшому, 21.06.2024 між Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА та ТОВ "Високо-технологічні споруди" укладено додаткову угоду №3 до Договору, якою абз. 4 п. 3.1 викладено в наступній редакції "Розрахунки можуть проводитись з попередньою оплатою відповідно до бюджетного законодавства України та постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 "Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва", у термін не більш як 6-х місяців з дня надходження коштів на придбання матеріалів у розмірі не більше 50 % від вартості робіт за договором, що складає 9'900'000 грн, у тому числі ПДВ 20 % - 1'650'000 грн. Підрядник протягом 6-х місяців з дня надходження коштів, як попередньої оплати підтверджує їх використання згідно з актами приймання-передачі виконаних робіт.
У разі не використання та/або неповного використання суми перерахованої попередньої оплати, Підрядник у строк до 3 робочих днів з дати підписання акта приймання-передачі виконаних робіт зобов`язаний повернути такі суми Замовнику".
Крім того, розділ 5 Відповідальність сторін доповнено підпунктом 5.13 наступного змісту "За порушення строків повернення попередньої оплати Підрядник сплачує штраф у розмірі 30% суми неповерненої попередньої оплати, а також 5% від суми неповерненої попередньої оплати за кожен день прострочення".
Надалі, між Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА та ТОВ "Високо-технологічні споруди" укладено додаткову угоду №4 від 31.10.2024, згідно з якою п. 3.11 викладено в наступній редакції: "Підрядник зобов`язується у строк 5 днів з дня отримання вимоги Замовника повернути отримані за цим договором кошти за роботи, які виконані в неповному обсязі, неналежної якості, з завищенням цін на матеріали або з іншими недоліками на суму, яка буде встановлена під час проведення експертизи, експертного дослідження ціни, обсягів та якості виконаних робіт з будівництва військових інженерно-технічних та фортифікаційних споруд в Харківській області, проведеного експертною установою".
Пункт 9.1 викладено в наступній редакції "Договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 25.12.2024, а в частині розрахунків - до повного їх проведення за фактично виконану роботу, прийняту Замовником за актами приймання-передачі виконаних робіт."
Прокурор зазначає, що на виконання вимог Договору Замовником Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА відповідно до платіжної інструкції №142 від 22.02.2024 перераховано на рахунок ТОВ "Високо-технологічні споруди" 9'900'000 грн в якості попередньої оплати на придбання матеріалів для будівництва фортифікаційних споруд в Харківській області (об`єкт 26-Х/24), згідно рахунку №4 від 22.02.2024.
Відповідно до листа Департаменту ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА від 25.10.2024 №01-12/4890, станом на 25.10.2024 ТОВ "Високо-технологічні споруди" не виконало свої зобов`язання за договором №150/24 від 20.02.2024 в строк до 30.06.2024. Роботи з будівництва фортифікаційних споруд в Харківській області не завершені. Сума попередньої оплати за договором №150/24 на яку роботи не виконані становить 4'016'046, 82 грн.
Крім того, відповідно до листа Департаменту ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА від 27.11.2024 за №06-05/5519, станом на 27.11.2024 підрядником ТОВ "Високо-технологічні споруди" зобов`язання, прийняті на себе не виконані, у зв`язку з чим Департаментом було проведено листування з підрядником щодо урегулювання питання стягнення заборгованості шляхом досудового вирішення питання.
Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА на адресу ТОВ "Високо-технологічні споруди" направлено вимогу від 18.10.2024 №06-05/4740 щодо повернення невикористаної суми попередньої оплати за договором №150/24, а також попереджено про намір звернутися до суду у випадку не повернення коштів. Проте, відповіді на вказану вимогу ТОВ "Високо-технологічні споруди" не надано.
Водночас, 25.12.2024 Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА та ТОВ "Високо-технологічні споруди" укладається додаткова угода №5 до Договору, якою вносяться зміни до строків виконання робіт (п. 2.1.), а саме: "Підрядник розпочинає виконання робіт протягом трьох календарних днів з дня підписання договору і зобов`язується завершити виконання робіт до 31.03.2025". Також, сторонами внесено зміни до п. 9.1.: "Договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 31.05.2025, а в частині розрахунків до повного їх проведення за фактично виконану роботу, прийняту Замовником за актами приймання-передачі виконаних робіт".
В подальшому, 31.12.2024 Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА та ТОВ "Високо-технологічні споруди" укладається додаткова угода №6 до договору №150/24, якою вносяться наступні зміни:
"Пункт 3.1. розділу 3.ДОГОВІРНА ЦІНА, ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ТА ОПЛАТИ РОБІТ викласти в новій редакції:
"3.1. Сума договору визначена на основі динамічної договірної ціни і становить 22'108'795 грн 96 коп. ( двадцять два мільйона сто вісім тисяч сімсот дев`яносто п`ять гривень 96 копійок), у тому числі ПДВ 20 % - 3'684'799 грн 33 коп (три мільйона шістсот вісімдесят чотири тисячі сімсот дев`яносто дев`ять гривень 33 копійки), в тому числі:
2024 рік - 14'816'926 грн 15 коп. (чотирнадцять мільйонів вісімсот шістнадцять тисяч дев`ятсот двадцять шість гривень 15 копійок), у тому числі ПДВ 20% - 2'469'487 грн 69 коп. (два мільйона чотириста шістдесят дев`ять тисяч чотириста вісімдесят сім гривень 69 копійок).
2025 рік - 7'291'869 грн 81 коп. (сім мільйонів двісті дев`яносто одна тисяча вісімсот шістдесят дев`ять гривень 81 копійка), у тому числі ПДВ 20 % - 1'215'311 грн 64 коп. (один пльйоіі двісті п`ятнадцять тисяч триста одинадцять гривень 64 копійки).
Розрахунки проводяться з попередньою оплатою відповідно до бюджетного законодавства України та постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 "Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва", у термін не більш як 6-х місяців з дня надходження коштів на придбання матеріалів у розмірі не більше 50 % від вартості робіт за договором, що складає 9'900'000 грн (дев`ять мільйонів дев`ятсот тисяч гривень 00 копійок), у тому числі ПДВ 20 % - 1'650'000 грн (один мільйон шістсот п`ятдесят тисяч гривень 00 копійок).
Підрядник протягом 6-х місяців з дня надходження коштів, як попередньої оплати підтверджує їх використання згідно з актами приймання-передачі виконаних робіт.
У разі перевищення суми перерахованої попередньої оплати над фактичними витратами Підрядника за виконані роботи Підрядник у строк до 10 календарних днів з дати підписання акта приймання-передачі виконаних робіт зобов`язаний різницю повернути Замовнику".
14.03.2025 Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА та ТОВ "Високо-технологічні споруди" укладається додаткова угода №7 до договору №150/24, якою вносяться наступні зміни:
1.1. "Пункт 2.1. Розділу 2. СТРОКИ ВИКОНАННЯ РОБІТ викласти в новій редакції:
"2.1. Підрядник розпочинає виконання робіт протягом 3 (трьох) календарних днів з дня підписання договору і зобов`язується завершити виконання робіт, відповідно до графіку виконання робіт:
- 2024 рік - не пізніше 25.12.2024,
- 2025 рік - не пізніше 31.03.2025,
- 2026 рік - не пізніше 30.01.2026,
1.2. Пункт 3.1. розділу 3.ДОГОВІРНА ЦІНА, ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ТА ОПЛАТИ РОБІТ викласти в новій редакції:
"3.1. Сума договору визначена на основі динамічної договірної ціни і становить 22'108'795 грн 96 коп. ( двадцять два мільйона сто вісім тисяч сімсот дев`яносто п`ять гривень 96 копійок), у тому числі ПДВ 20 % - 3'684'799 грн 33 коп. (три мільйона шістсот вісімдесят чотири тисячі сімсот дев`яносто дев`ять гривень 33 копійки), в тому числі:
Фінансування у 2024 році - 14'816'926 грн 15 коп. (чотирнадцять мільйонів вісімсот шістнадцять тисяч дев`ятсот двадцять шість гривень 15 копійок), у тому числі ПДВ 20% - 2'469'487 грн 69 коп. (два мільйона чотириста шістдесят дев`ять тисяч чотириста вісімдесят сім гривень 69 копійок).
Фінансування у 2025 році за рахунок обласного бюджету - 3'531'850 грн 41 коп. (п`ять мільйонів п`ятсот тридцять чотири тисячі вісімсот п`ятдесят гривень 41 копійка), у тому числі ПДВ 20 % - 588'641 грн 74 коп. (п`ятсот вісімдесят вісім тисяч шістсот сорок одна гривня 74 копійки).
Фінансування у 2026 році - 3'760'019 грн 40 коп. (три мільйона сімсот шістдесят тисяч дев`ятнадцять гривень 40 копійок), у тому числі ПДВ 20 % - 626'669 грн 90 коп. (шістсот двадцять шість тисяч шістсот шістдесят дев`ять гривень 90 копійок).
Розрахунки проводяться з попередньою оплатою відповідно до бюджетного законодавства України та постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 "Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва", у термін не більш як 6-х місяців з дня надходження коштів на придбання матеріалів у розмірі не більше 50 % від вартості робіт за договором, що складає 9'900'000 грн (дев`ять мільйонів дев`ятсот тисяч гривень 00 копійок), у тому числі ПДВ 20 % - 1'650'000 грн (один мільйон шістсот п`ятдесят тисяч гривень 00 копійок).
Окружною прокуратурою 30.01.2025 направлено лист №55-107-513вих-25 до Департаменту ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА стосовно того чи повернуто ТОВ "Високо-технологічні споруди" не використану попередню оплату, чи виконано договір та чи вживалися заходи реагування Департаментом.
Листом від 28.02.2025 за №06-05/826 Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА повідомлено прокуратуру про те, що протягом грудня 2024 року та січня-лютого 2025 року підрядною організацією ТОВ "Високо-технологічні споруди" вжито заходи щодо завершення робіт з будівництва фортифікаційної споруди. Станом на цей час завершено виконання будівельних робіт згідно договору від 20.02.2024 №150/24, здійснюється остаточна перевірка та прийняття виконаних робіт інженером технагляду, оформлюється відповідна документація. Після надання актів приймання виконаних будівельних робіт до Департаменту буде здійснено заходи щодо їх оплати.
Крім того, повідомлено, що у зв`язку з тим, що в Департаменті остаточної інформації щодо погашення дебіторської заборгованості підрядною організацією в повному обсязі, відповідь стосовно необхідності вжиття заходів представницького характеру за порушення умов договору від 20.02.2024 №150/24 буде надана додатково.
Листом від 25.04.2025 за №06-05/1609 Департаментом ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА повідомлено прокуратуру про те, що у березні 2025 року Департаментом від підрядної організації ТОВ "Високо-технологічні споруди" було прийнято акти приймання виконаних будівельних робіт за договором від 20.02.2024 № 150/24 на загальну суму 5'375'557,46 грн, з якої 1'843'707,05 грн зараховано як погашення дебіторської заборгованості, 3'531'850,41 грн проведено касові видатки підрядній організації.
Після проведення оплати 14.03.2025 та отримання коштів на рахунки ТОВ "Високо-технологічні споруди" повинні були здійснити заходи щодо повернення залишку невідпрацьованої дебіторської заборгованості до державного бюджету на суму 705'896,35 грн. Однак, повернення коштів до державного бюджету не було здійснено, у зв`язку з чим Департаментом було направлено на адресу ТОВ "Високо-технологічні споруди" лист від 25.03.2025 року №06-05/1180 з вимогою здійснити повернення попередньої оплати. На цей час питання залишається не вирішеним.
Наразі будівельні роботи згідно договору від 20.02.2024 № 150/24 виконано в повному обсязі. Підрядною організацією до Департаменту надано остаточний акт приймання виконаних будівельних робіт, перевірений та прийнятий інженером-технагляду, на суму 303'339,47 грн, яким не передбачається повернення попередньої оплати. Даний акт Департаментом не підписано, оплату не здійснено.
Департаментом було вжито всі можливі заходи для завершення будівельних робіт в повному обсязі з метою забезпечення виконання завдань з обороноздатності регіону та держави в цілому.
Проте як зазначає прокурор, неповернення коштів попередньої оплати ТОВ "Високо-технологічні споруди" у сумі 705'896,35 грн свідчить про невиконання умов договору від 20.02.2024 № 150/24 в повному обсязі. У зв`язку з цим, Департамент звернувся з проханням розглянути можливість вжиття заходів представницького характеру за порушення умов договору від 20.02.2024 №150/24.
Такі обставини, на думку прокурора, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначені підстави представництва прокурором інтересів держави в суді, а саме, у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Вивчивши доводи прокурора відносно наявності підстав його звернення до суду з позовною заявою, судом було встановлено, що на виконання вимог ст. 53 ГПК України, ст. 23 ЗУ "Про прокуратуру", прокурором при зверненні до суду з позовом було належним чином обґрунтовано, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду саме прокурора, а також зазначено орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно з ч.1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (ст. 174 Господарського кодексу України).
Відповідно до ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ч.1 ст. 626 Цивільного кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно зі ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 цього Кодексу).
Відповідно до ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно зі ст. 193 Господарського кодексу України та ст. 526 Цивільного кодексу України, яка містить аналогічні положення, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом не допускається.
Відповідно до ч.1ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно з ч.1ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.
Відповідно до п. 1 ст. 853 Цивільного кодексу України замовник зобов`язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.
Відповідно до ч. 1 ст. 857 Цивільного кодексу України робота, виконана підрядником, має відповідати умовам договору підряду, а в разі їх відсутності або неповноти - вимогам, що звичайно ставляться до роботи відповідного характеру.
Як встановлено в п. 2.1. Договору в редакції додаткової угоди № 2 від 27.05.2024 підрядник розпочинає виконання робіт протягом 3 календарних днів з дня підписання договору і зобов`язується завершити виконання робіт не пізніше 30.06.2024.
Пунктом 3.1. Договору в редакції додаткової угоди № 3 від 21.06.2024 передбачено, що Підрядник протягом 6-х місяців з дня надходження коштів, як попередньої оплати підтверджує їх використання згідно з актами приймання-передачі виконаних робіт. У разі не використання та/або неповного використання суми перерахованої попередньої оплати, Підрядник у строк до 3 робочих днів з дати підписання акта приймання-передачі виконаних робіт зобов`язаний повернути такі суми Замовнику.
Аванс (попередня оплата) це грошова сума, яка не забезпечує виконання договору, а є грошова сума, яка перераховується згідно договору наперед, у рахунок майбутніх розрахунків, зокрема, за роботи які мають бути виконані. При цьому аванс підлягає поверненню особі, яка його сплатила, лише у випадку невиконання зобов`язання, за яким передавався аванс, незалежно від того, з чиєї вини це відбулося.
Пунктами 3.4, 3.6, 3.7 Договору передбачено, що Замовником, після надання Підрядником підписаних актів виконаних робіт (за формою № № КБ-2в, КБ-3), перевірки спеціалістами технічного нагляду, з яким Замовник укладає окремий договір, обсягів виконаних робіт, їх якості, умовам цього Договору та після підписання Замовником актів з урахуванням надходження відповідних коштів на рахунок Замовника, здійснюється перерахування коштів на поточний рахунок Підрядника протягом 15 робочих днів. Підрядник визначає обсяги та вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, та готує відповідні акти, несе відповідальність за правильність відображення фактичних обсягів виконання робіт, правильності застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення і подає їх для підписання Замовнику до 20 числа місяця. Підрядник відповідає за якість підготовки документів визначених п. 3.4 розділу 3 Договору, за недоліки виконання робіт та зобов`язаний безоплатно їх усунути, а також відшкодувати завдані збитки.
Пунктом 3.9 Договору передбачено, що Замовник має право затримати оплату за виконані роботи або відмовитись від Договору в односторонньому порядку, у разі порушення Підрядником взятих на себе зобов`язань за Договором щодо якості, кількості, та строків виконання робіт. Пунктом 4.2.5 Договору передбачено, що Замовник має право відмовитися в односторонньому порядку від Договору та вимагати відшкодування збитків, якщо Підрядник своєчасно не розпочав роботи або виконує їх настільки повільно, що закінчення їх у строк, визначений Договором, стає неможливим, у разі якщо Сторони не досягли домовленості щодо продовження дії Договору. Пунктом 4.2.7 Договору передбачено, що Замовник має право вимагати відшкодування завданих йому збитків, зумовлених порушенням договору.
В той же час, підрядник ТОВ "Високо-технологічні споруди" належним чином не виконав свої зобов`язання за Договором № 150/24, не повернув Департаменту ЖКГ та ПЕК Харківської ОВА невикористану суму попередньої оплати, у зв`язку з чим невикористана сума попередньої оплати підлягає стягненню.
Сума попередньої оплати за Договором, на яку роботи не виконані, становить 705'896,35 грн, а тому вимоги про стягнення зазначеної суми підлягають задоволенню.
Щодо вимог про стягнення пені у розмірі 94'952,02 грн; штрафу в розмірі 211'768, 91 грн, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.
Згідно приписів ст. 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Відповідно до ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями є господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.
Відповідно до ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Відповідно до ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Згідно п. 5.13 Договору за порушення строків повернення попередньої оплати Підрядник сплачує штраф у розмірі 30% суми неповерненої попередньої оплати, а також 5% від суми неповерненої попередньої оплати за кожен день прострочення.
Перевіривши правомірність та правильність нарахування Позивачем пені, суд зазначає, що вказаний розрахунок є арифметично вірним.
В той же час суд зазначає таке.
Відповідно до частини першої статті 233 ГК України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Частиною третьою статті 551 ЦК України визначено, що розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
Судова практика щодо застосування вказаних норм ГК України та ЦК України наразі є усталеною і відповідно до неї при визначенні розміру неустойки судам належить керуватися наступними загальними підходами (правилами): обидва кодекси містять норми, які дають право суду зменшити розмір обрахованих за договором штрафних санкцій, але ГК України вказує на неспівмірність розміру штрафних санкцій з розміром збитків кредитора як на обов`язкову умову, за наявності якої таке зменшення є можливим, тоді як ЦК України виходить з того, що підставою зменшення можуть бути й інші обставини, які мають істотне значення; зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки є правом суду, а за відсутності у законі переліку таких виняткових обставин, господарський суд, оцінивши надані сторонами докази та обставини справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішує питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку обставин, за яких можливе зменшення неустойки; довести наявність обставин, які можуть бути підставою для відповідного зменшення, має заінтересована особа, яка заявила пов`язане з цим клопотання; неустойка має на меті стимулювати боржника до виконання основного грошового зобов`язання та не повинна перетворюватись на несправедливо непомірний тягар для споживача і бути джерелом отримання невиправданих додаткових прибутків для кредитора; господарський суд повинен надати оцінку як поданим учасниками справи доказам та обставинам, якими учасники справи обґрунтовують наявність підстав для зменшення штрафних санкцій, так і запереченням інших учасників щодо такого зменшення; закон не визначає ані максимального розміру, на який суди можуть зменшити нараховані відповідно до договору штрафні санкції, ані будь-який алгоритм такого зменшення; чинним законодавством не врегульований розмір (відсоткове співвідношення) можливого зменшення штрафних санкцій, а тому таке питання вирішується господарським судом згідно статті 86 ГПК України, тобто за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Тобто при вирішенні питання про зменшення розміру штрафних санкцій судам належить брати до уваги як обставини, прямо визначені у статті 233 ГК України та статті 551 ЦК України, так і інші обставини, на які посилаються сторони і які мають бути доведені ними.
При цьому, суд не зобов`язаний встановлювати всі можливі обставини, які можуть вплинути на зменшення штрафних санкцій; це не входить в предмет доказування у справах про стягнення штрафу. Відповідно до принципу змагальності суд оцінює лише надані сторонами докази і наведені ними аргументи. Суд повинен належним чином мотивувати своє рішення про зменшення неустойки, із зазначенням того, які обставини ним враховані, якими доказами вони підтверджені, які аргументи сторін враховано, а які відхилено (статті 86, 236-238 ГПК).
Подібний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 17.07.2021 у справі № 916/878/20.
Так, стаття 86 ГПК України передбачає, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Отже, господарський суд, оцінивши надані сторонами докази та обставини справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішує питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку обставин, за яких можливе зменшення неустойки.
За матеріалами справи, Відповідач виконав свої зобов`язання за Договором в повному обсязі та порушення зобов`язання не завдало збитків Позивачам.
Суд зазначає, що неустойка - це спосіб забезпечення виконання зобов`язання. Її завдання - сприяти належному виконанню зобов`язання, стимулювати боржника до належної поведінки. Однак таку функцію неустойка виконує до моменту порушення зобов`язання боржником. Після порушення боржником свого обов`язку неустойка починає виконувати функцію майнової відповідальності.
Водночас, неустойка не є каральною санкцією, а має саме компенсаційний характер.
У даному випадку заявлена до стягнення неустойка становить 306'720,93 грн, тобто більше ніж 40% від суми основного боргу (705'896,35 грн).
З огляду на встановлені судом обставини, враховуючи відсутність у матеріалах справи доказів понесення Позивачами збитків та настання інших негативних наслідків для Позивачів через простроченням Відповідачем повернення попередньої оплати, дотримуючись принципу збалансованості інтересів сторін, суд вважає за необхідне, з власної ініціативи, зменшити заявлену до стягнення неустойку на 50%.
Суд наголошує, що зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки не є оцінкою правомірності позовних вимог, а є правом суду, за результатами здійсненої оцінки наданих сторонами доказів та обставин справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішити питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку підстав, за яких можливе зменшення пені та штрафу.
При цьому зменшення розміру штрафних санкції не має негативного впливу на фінансовий стан позивача, оскільки стягнення неустойки має компенсаторний характер, і не може бути засобом збагачення іншої сторони договору.
Отже, в даній справі судом здійснено оцінку та дослідження конкретних обставин справи з огляду на фактично-доказову базу та встановлені судом фактичні обставини, що формують зміст правовідносин, після чого вирішено питання про наявність підстав для зменшення розміру неустойки, що є правом суду, та реалізується судом на власний розсуд та за внутрішнім переконанням, у кожному конкретному випадку.
Подібний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 05.09.2024 у справі № 910/1705/24.
Таким чином, з Відповідача підлягають стягненню на користь Позивача 2:
- 705'896,35 грн - невикористані кошти попередньої оплати;
- 105'884,46 грн - штраф;
- 47'476,01 - пеня.
З урахуванням приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору по даній справі покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Слід зазначити, що у випадку зменшення розміру штрафних санкцій, витрати позивача пов`язані зі сплатою судового збору відшкодовуються з відповідача у повному обсязі, у зв`язку з чим судовий збір у розмірі 12'151,40 грн покладається на Відповідача.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 73, 74, 80, 86, 129, 165, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Високо-технологічні споруди" (61089, м. Харків, проспект Героїв Харкова, 299; код ЄДРПОУ 44278174) на користь Департаменту житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Харківської обласної державної (військової) адміністрації (61022, м. Харків, м-н Свободи, 5, Держпром, 9 під., пов. 5; код ЄДРПОУ 03366144) невикористані кошти попередньої оплати в розмірі 705'896,35 грн, штраф у розмірі 105'884,46 грн та пеню в розмірі 47'476,01 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Високо-технологічні споруди" (61089, м. Харків, проспект Героїв Харкова, 299; код ЄДРПОУ 44278174) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м.Харків, вул. Б. Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) судовий збір у сумі 12'151,40 грн.
Видати накази після набрання рішенням суду законної сили.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено у порядку і строки, встановлені ст. 254, 256, 257 ГПК України.
Учасники справи:
Прокурор - Шевченківська окружна прокуратура міста Харкова (61072, м.Харків, вул. Вартових Неба, 55-А).
Позивач 1 - Харківська обласна державна адміністрація (61002, м. Харків, вул. Сумська, 64).
Позивач 2 - Департамент житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Харківської обласної державної адміністрації (61022, м.Харків, м-н Свободи, 5, Держпром, 9 під., пов. 5).
Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "Високо-технологічні споруди" (61089, м. Харків, проспект Героїв Харкова, 299; код ЄДРПОУ 44278174).
Повний текст рішення складено 07.08.2025.
СуддяІ.В. Трофімов
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2025 |
Оприлюднено | 08.08.2025 |
Номер документу | 129375372 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі підряду, з них |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Трофімов І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні