Вінницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2025 р. Справа № 120/3504/25
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Слободонюка М.В., розглянувши у м. Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області до Барської міської ради, за участю третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Барський ліцей №1 Барської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшли матеріали позовної заяви керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області (далі прокурор, позивач), який звернувся до суду в інтересах держави до Барської міської ради (далі міська рада, відповідач).
У позовні заяві прокурор просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Барської міської ради щодо невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Барського ліцею №1 Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Гагаріна, будинок 15, м. Бар Жмеринського району Вінницької області та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості;
- зобов`язати Барську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Барського ліцею №1 Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Гагаріна, будинок 15, м. Бар Жмеринського району Вінницької області та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.
В обґрунтування своїх вимог прокурор зазначає, що під час вивчення Жмеринською окружною прокуратурою стану додержання вимог законодавства органами державної влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно закладів освіти встановлено, що за адресою: вул. Гагаріна, будинок 15, м. Бар Жмеринського району Вінницької області, функціонує Барський ліцей №1 Барської міської ради, приміщення якого перебуває на балансі відділу освіти Барської міської ради, та власником якого є Барська територіальна громада.
Втім, як вказує прокурор, права на вищевказану будівлю у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не реєструвались, а тому використання таких об`єктів здійснюється з порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування будівлями без державної реєстрації прав власності та правовстановлюючих документів.
У зв`язку з тим, що Барський ліцей №1 Барської міської ради належить до комунальної власності Барської міської територіальної громади в особі Барської міської ради як єдиного органу, уповноваженого управляти комунальним майном, яке знаходиться на території м. Бар, і відповідач всупереч своїм повноваженням, визначеними ст. 29 Закону України Про місцеве самоврядування в Україна, не вжив усіх необхідних заходів для оформлення та державної реєстрації права власності на приміщення цього навчального закладу, тому прокурор представляючи в цьому випадку інтереси держави звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою від 24.03.2025 суд відкрив провадження у справі, погодившись при цьому з доводами прокурора на підтримку набуття ним статусу позивача. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін (у письмовому провадженні). Також цією ухвалою суд в порядку статті 49 КАС України залучив до участі у справі в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Барський ліцей №1 Барської міської ради. Крім того, сторонам та третій особі встановлені строки для подання заяв по суті справи.
Відповідач отримав копію ухвали про відкриття провадження у свій електронний кабінет 25.03.2025 о 19:50, про що свідчить наявна в матеріалах справи довідка, однак своїм право на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Також і третя особа у справі Барський ліцей №1 Барської міської ради жодних письмових пояснень щодо позову суду не надав, хоча про розгляд справи повідомлявся належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, яке наявне в матеріалах справи.
За змістом ч. 4 ст. 159, ч. 6 ст. 162 КАС України подання заяви по суті справи є правом учасників справи. Однак, у разі ненадання відповідачем відзиву на позовну заяву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Таким чином неподання відповідачем відзиву на позовну заяву не є перешкодою для розгляду даної адміністративної справи.
Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Вивчивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив таке.
Рішенням 1 сесії 8 скликання Барської міської ради від 05.01.2017 «Про передачу цілісних майнових комплексів загальноосвітніх шкіл міста Бар на баланс Барської міської ради з 01.02.2017» вирішено, що відділу освіти Барської РДА повернути приміщення та матеріальні цінності загальноосвітніх шкіл міста Бар в особі Барської міської ради, на баланс Барської міської ради до 01.02.2017.
Рішенням 5 сесії 8 скликання Барської міської ради від 02.02.2021 №12 «Про передачу грошових коштів та майна комунальної власності з балансу Барської міської ради на баланс виконавчих органів Барської міської ради», передано Відділу освіти Барської міської ради на баланс в оперативне управління майно, будівлі, земельні ділянки комунальних закладів згідно актів приймання-передачі, затверджених п.3 цього рішення, серед яких, опорний заклад Барський ліцей №1 Барської міської ради за адресою: Вінницька область, Жмеринський район м. Бар, вул. Гагаріна, буд. 15, про що свідчить додаток до вищезазначеного рішення сесії.
Зокрема, відповідно до додатку 2 до вищезазначеного рішення, на відділ освіти Барської міської ради передано заклад загальної середньої освіти - Барський ліцей №1 Барської міської ради.
Згідно Акта передачі-прийому від 02.02.2021 року, основні засоби, кошти та нерухоме майно навчального закладу Барського ліцею №1 Барської міської ради, в тому числі приміщення ліцею за адресою: Вінницька область, Жмеринський район м. Бар, вул. Гагаріна, буд.15, загальною площею будівлі 4372,1 кв.м., передано до балансу Барської міської ради на баланс в господарське віддання виконавчого органу Барської міської ради, відповідно, на баланс відділу освіти Барської міської територіальної громади, з правом управління відповідно вищевказаної юридичної особи публічного права.
Рішення 37 сесії Барської міської ради 8 скликання від 06.07.2023 №7.1 «Про зміну назв навчальних закладів Барської міської ради та затвердження Статутів в новій редакції» змінено назву Барського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Барської міської ради на Барський ліцей № 1 Барської міської ради та затверджено Статут Барського ліцейю №1 Барської міської ради (код ЄДРПОУ 21725500). Цим самим рішенням сесії міської ради вказаний заклад освіти з 06.07.2023 року переведено на умови самостійного ведення господарської діяльності та бухгалтерського обліку.
Відповідно до пункту 1.1 Статуту Барський ліцей №1 Барської міської ради є комунальною власністю Барської міської територіальної громади, в особі Барської міської ради.
Пунктом 1.6 Статуту передбачено, що заклад є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах казначейства, печатку, штампи, ідентифікаційний номер, є неприбутковою організацією.
Згідно пункту 6.1 Статуту управління закладом у межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюється засновником Барською міською радою та уповноваженим ним органом управління закладом.
У відповідності до пунктів 8.1, 8.2, 8.3 Статуту матеріально-технічна база закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі. Майно Закладу є комунальною власністю Барської міської територіальної громади та використовується закладом на правах оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і статуту на укладених ним угод. Заклад відповідно до чинного законодавства користується земельною ділянкою, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм їх охорони.
Відповідно до довідки Барської міської ради від 11.03.2025 №86 та відповіді відділу освіти Барської міської ради від 12.03.2025 №92, судом з`ясовано, що приміщення Барського ліцею №1 Барської міської ради перебуває на балансі відділу освіти Барської міської ради, інвентарний номер 101310001. Згідно із зазначеною інформацією власником приміщення Барського ліцею № 1 Барської міської ради є Барська територіальна громада в особі Барської міської ради, балансоутримувачем закладу освіти є відділ освіти Барської міської ради.
В той же час згідно інформації Державного реєстру прав на нерухоме майно, відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомості будівлі за адресою: вул. Гагаріна, будинок 15 м. Бар, Жмеринського району, Вінницької області за Барським ліцеєм № 1 Барської міської ради, - відсутні.
В листі Комунального підприємства "Барське бюро технічної інвентаризації" від 10.03.2025 № 35 зазначено, що на об`єкт нерухомого майна - приміщення Барського ліцею № 1 Барської міської ради, розташованого по вул. Гагаріна, 15 в м. Бар, поточна інвентаризація проводилась 22.11.2017 з виготовленням технічного паспорта на будівлі, але без проведення реєстрації права власності.
При цьому, у відповіді №03/656 від 14.03.2025 на лист Жмеринської окружної прокуратури від 12.03.2025 Барська міська рада повідомила, що на Барський ліцей №1 Барської міської, у зв`язку з обмеженим фінансуванням, не виготовлялись правовстановлюючі документи, в тому числі і технічні паспорти та адреси не змінювалися. У іншій відповіді від 20.02.2025 №03/459 відповідач вказав, що на даний час ним вживаються дії стосовно оформлення правовстановлюючих документів на приміщення закладу освіти.
Отже, із наявних у справі доказів слідує, що Барською міською радою, попри прийняття майна закладу освіти у комунальну власність з 2017 року, не вжито дій як щодо реєстрації права комунальної власності так і щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі Барського ліцею №1 Барської міської ради, які фактично знаходяться у користуванні закладу освіти.
Відтак, не здійснення Барською міською радою як власником зазначеного комунального майна протягом тривалого часу жодних дій щодо реєстрації права комунальної власності так і щодо оформлення правовстановлюючих документів, спонукало прокурора звернутися до суду в інтересах держави з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи суд враховує наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 2.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону № 280/97-ВР матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
За змістом ст. 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
У відповідності до положень ст. 29 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Згідно з ч. 1 ст. 60 Закону № 280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Частиною другою статті 60 Закону № 280/97-ВР визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом (ч. 8 ст. 60 Закону № 280/97-ВР).
Враховуючи наведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Барської міської територіальної громади, на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді є Барська міська рада.
Як з`ясовано із матеріалів справи, будівля Барського ліцею №1 Барської міської ради, яка розташована за адресою: Вінницька область, Жмеринський район, м. Бар, вул. Гагаріна, буд. 15, є об`єктом комунальної власності Барської міської територіальної громади, органом управління якого є Барська міська рада.
Відповідно до ст. 22 Закону України "Про освіту" від 5.09.2017 № 2145-VIII (далі Закону № 2145-VIII ) юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.
Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Згідно зі ст. 66 Закону № 2145-VIII органи місцевого самоврядування відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
В силу положень ст. 80 Закону № 2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.
Разом з тим згідно з ч. 1 ст. 328 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
За приписами частини четвертої статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (далі Закон № 1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 2 частини 1 статті 3 Закону № 1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
За приписами пунктів 6, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Статтею 327 ЦК України визначено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
За частиною другою статті 324 ЦК України від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.
Враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства та беручи до уваги, що Барська міська рада є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, суд погоджується з доводами прокурора, що саме на відповідача покладено обов`язок щодо вжиття заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на приміщення Барського ліцею №1 Барської міської ради.
При цьому, як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Барська міська рада, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не зареєструвала право власності на приміщення Барського ліцею №1 Барської міської ради, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
З огляду на викладене суд доходить висновку, що Барську міську раду належить зобов`язати вжити заходів до оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Барського ліцею №1 Барської міської ради, що знаходяться за адресою: вул. Гагаріна, буд. 15, м. Бар, Жмеринський район, Вінницька область та державної реєстрації права комунальної власності на зазначену будівлю.
Частиною першою статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Отже, враховуючи з`ясовані обставини справи, суд вважає доведеним, що на дату прийняття рішення у цій справі відповідач не усунув тих порушень вимог чинного законодавства, які зумовили необхідність звернення прокурора до суду задля захисту інтересів держави.
Тому заявлений адміністративний позов суд визнає обґрунтованим і таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду справи не залучались свідки та не проводились експертизи, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись ст.ст. 72, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Барської міської ради щодо невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Барського ліцею №1 Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Гагаріна, будинок 15, м. Бар Жмеринського району Вінницької області та державної реєстрації права комунальної власності на ці об?єкти нерухомості.
Зобов`язати Барську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі, які перебувають в користуванні Барського ліцею №1 Барської міської ради та розташовані за адресою: вул. Гагаріна, будинок 15, м. Бар Жмеринського району Вінницької області та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст судового рішення складено 07.08.25.
Інформація про учасників справи:
Позивач: керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області (місцезнаходження органу прокуратури: вул. Національна, 6а, м. Жмеринка, 23100, код ЄДРПОУ 02909909);
Відповідач: Барська міська рада (майдан Святого Миколая, 18, м. Бар, Жмеринський район, Вінницька область, 23000, код ЄДРПОУ 04051017);
Третя особа: Барський ліцей №1 Барської міської ради (вул. Гагаріна, буд. 15, м. Бар, Жмеринський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ: 21725500).
Суддя Слободонюк Михайло Васильович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2025 |
Оприлюднено | 11.08.2025 |
Номер документу | 129414389 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні