Тернопільський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2932/25
11 серпня 2025 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях, Територіального сервісного центру №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області, Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду, через представника - адвоката Андріяш Наталію Валеріївну, надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях, Територіального сервісного центру №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області, у якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Висновок Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області від 23 квітня 2025 року за результатами перевірки листа ГУ ДПС у Волинській області 2076/5/03-20-13-04-05 в частині скасування реєстрації транспортного засобу марки PEUGEOT 5008 2017 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 за ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Територіальний сервісний центр МВС №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області поновити реєстрацію за ОСОБА_1 транспортного засобу марки PEUGEOT 5008 2017 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачу на праві власності належить транспортний засіб марки PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_2 , який придбано у ТОВ «ЛОГІТРЕЙН» на підставі договору купівлі-продажу від 08.05.2024.
Позивач вказує, що зазначений транспортний засіб зареєстровано за нею 10.05.2024, однак, у травні 2025 року від Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області надійшло повідомлення про скасування проведеної державної реєстрації належного позивачу транспортного засобу та необхідність передачі номерних знаків і свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу. Підставою для такого скасування став висновок Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області від 23.04.2025 за результатами перевірки листа ГУ ДПС у Волинській області №2076/5/03-20-13-04-05 від 06.03.2025, яким зафіксовано, що у Єдиному державному реєстрі транспортних засобів та Державному реєстрі обтяжень рухомого майна щодо транспортного засобу PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_2 на час проведення державної реєстрації останні, перебував під дією обтяжень, що підтверджується відомостями Державного реєстру обтяжень рухомого майна.
Відтак, на підставі пункту 40 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1388 від 07.09.1998, прийнято рішення про скасування проведеної державної реєстрації транспортного засобу, придбаного позивачем у ТОВ «ЛОГІТРЕЙН» на підставі договору купівлі-продажу від 08.05.2024.
Позивач вважає такий висновок протиправним, оскільки на її переконання, транспортний засіб марки PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_2 набутий нею у ТОВ «ЛОГІТРЕЙН» на законних підставах, в той час як про існування у вказаного товариства (продавця) податкового боргу, на погашення якого було передано у податкову заставу належні йому транспортні засоби, в тому числі і той, що придбано позивачем, їй не було відомо.
Ухвалою суду від 20.05.2025 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.
Вказаною ухвалою суд з власної ініціативи залучив до участі у справі в якості відповідача Головне правління ДПС у Волинській області та зобов`язав його надати до суду документи про арешт та опис майна у податкову заставу Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛОГІТРЕЙН».
Також вказаною ухвалою суд зобов`язав Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях та Територіальний сервісний центр №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області в строк для подачі відзиву надати до суду: документи, на підставі яких проводилась реєстрація транспортного засобу марки PEUGEOT 5008 2017 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 за ОСОБА_1 ; документи, які слугували підставою для скасування реєстрації транспортного засобу марки PEUGEOT 5008 2017 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 за ОСОБА_1 , в тому числі лист Головного управління ДПС у Волинській області 2076/5/03-20-13-04-05.
30.05.2025 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву відповідача 1 - Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях, із змісту якого слідує, що він повністю заперечує проти задоволення позовних вимог, мотивуючи свою позицію тим, що станом на 26.03.2025 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) з Головного сервісного центру МВС надійшов для розгляду лист Головного управління Державної податкової служби у Волинській області №2076/5/03-20-13-04-05 від 06.03.2025, у якому було зазначено, що відповідно до пункту 5 Порядку ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №830 від 05.07.2004, державна реєстрація податкової застави, предметом якої є рухоме майно, проводиться податковим керуючим, яким складено акт опису. Вказано, що при наявності належно оформленого та зареєстрованого обтяження майна боржника ТОВ «ЛОГІТРЕЙН», яке мало бути спрямоване на забезпечення погашення його податкового боргу, транспортний засіб марки PEUGEOT 5008 2017 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 зареєстровано на третю особу, у зв`язку із чим відбувся факт уникнення від оподаткування боржника - платника податків.
Відповідач 1 зазначив, що згідно матеріалів реєстраційної справи, під час здійснення реєстраційних дій щодо транспортного засобу PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 (травень 2024 року) перевірка відповідних документів та відомостей здійснювалася в автоматизованому порядку засобами Єдиного державного реєстру МВС, за результатами якої не було встановлено будь-яких обтяжень щодо зазначеного транспортного засобу. Вказано, що оскільки на даний час такі записи про обтяження на транспортний засіб PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 наявні, то підстави для реєстрації за позивачем вказаного рухомого майна відсутні з підстав чого і було здійснено скасування такої за оскарженим висновком (арк. справи 53-83).
30.05.2025 на адресу надійшов відзив на позовну заяву відповідача 2 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області (Територіального сервісного центру №6143) із змісту якого слідує, що він повністю заперечує проти задоволення позовних вимог, мотивуючи свою позицію тим, що згідно відомостей Державного реєстру обтяжень рухомого майна, на даний час містяться записи про наявність обтяжень на транспортний засіб, придбаний позивачем, а саме: вид обтяження: публічне обтяження, тип обтяження: податкова застава. Відповідач 2 зазначив, що згідно пункту 40 Порядку №1388, державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів скасовується на підставі відомостей про транспортний засіб, який під час здійснення його державної реєстрації (перереєстрації) або зняття з обліку перебував під дією обтяжень, або у разі подачі документів, інформація в яких не відповідає відомостям відповідних державних реєстрів, за рішенням компетентних органів, з огляду на що відповідач 2 зазначає, що оскільки зазначений транспортний засіб перебуває під публічним обтяженням (податкова застава), то правові підстави для державної реєстрації такого рухомого майна за позивачем відсутні. За наведених обставин просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог (арк. справи 86-115).
04.06.2025 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву відповідача 3 Головного управління ДПС у Волинській області із змісту якого слідує, що відповідач повністю заперечує проти задоволення позовних вимог, мотивуючи свою позицію тим, що на податковому обліку контролюючого органу перебуває ТОВ «ЛОГІТРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44430555), у якого станом на 26.02.2024 обліковується податковий борг на загальну суму 6421554,30грн з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
Відповідач 3 зазначає, що з метою погашення вказаного податкового боргу податковим керуючим здійснено ряд заходів для стягнення податкового боргу відповідно до глави 9 Податкового кодексу України, зокрема, 05.09.2023 на адресу ТОВ «ЛОГІТРЕЙН» надіслано податкову вимогу та рішення керівника податкового органу про опис майна в податкову заставу. Податкова вимога та рішення керівника податкового органу про опис майна в податкову заставу оскаржено не було. Надалі, Актом опису від 29.02.2024 №15 описано транспортні засоби, належні ТОВ «ЛОГІТРЕЙН» та 29.02.2024 на підставі вказаного акту про опис, в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна внесено запис від 29.02.2024 №31191661 про публічне обтяження легкових автомобілів, власником яких є ТОВ «ЛОГІТРЕЙН» за типом обтяження «податкова застава», в тому числі і щодо автомобіля, який є предметом спору в даній справі, а саме: PEUGEOT, модель 5008, кузов № НОМЕР_3 (в подальшому зареєстрований на позивача ОСОБА_1 ).
Зазначає, що пріоритет публічного обтяження встановлюється за законом з моменту його реєстрації, та наголошує, що податкову заставу по боржнику ТОВ «ЛОГІТРЕЙН» зареєстровано в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна ще станом на 29.02.2024, а тому, на його переконання, при наявності належно оформленого та зареєстрованого обтяження майна боржника (яке мало бути спрямоване на забезпечення погашення його податкового боргу перед бюджетом), відбулась незаконна реєстрація транспортних засобів на покупців фізичних осіб, шляхом продажу такого майна, оскільки позивач не єдина хто придбав у вказаного товариства належні йому транспортні засоби, як перебували в податковій заставі (арк. справи 116-130).
Ухвалою від 12.06.2025 суд відмовив у задоволенні клопотання Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях про розгляд даної судової справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.
Суд зазначає, що розгляд даної судової справи здійснено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін з урахуванням строку перебування в основній щорічній відпустці головуючої судді у даній справі, в порядку черговості.
Визначаючись щодо позовних вимог суд враховує, що предметом спору у межах даної судової справи є правомірність скасування Регіональним сервісним центром ГСЦ МВС в Тернопільській області попередньо проведеної державної реєстрації за позивачем транспортного засобу марки PEUGEOT 5008 2017 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 .
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що між позивачем ОСОБА_1 (покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛОГІТРЕЙН» (продавець) укладено договір купівлі-продажу транспортного засобу №РН-0000116 від 08.05.2024, за умовами якого продавець передає покупцю, а покупець зобов`язаний прийняти та оплатити узгоджену вартість предмету купівлі-продажу, а саме: легковий автомобіль марки PEUGEOT 5008, рік випуску 2017, кузов № НОМЕР_2 (арк. справи 83).
З наданих суду матеріалів реєстраційної справи слідує, що позивач звернулась до Територіального сервісного центру №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області із заявою №2409077992 від 10.05.2024, у якій просила провести за нею державну реєстрацію транспортного засобу PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 (арк. справи 82 зворот).
Судом встановлено, а сторонами не спростовано, що до вказаної заяви додано документи, а саме: договір купівлі-продажу №РН-0000116 від 08.05.2024, укладений із ТОВ «ЛОПТРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44430555), акт огляду реалізованого транспортного засобу №8325/24/000132 від 08.05.2024 (виданий ТОВ «ЛОПТРЕЙН»), митна декларація №23UA205140105774U4 від 19.12.2023, реєстраційний документ Французької Республіки №2023ЕК1 1877, сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу №UA.012.052002-24 від 07.05.2024 (виданий ТОВ «Євроцентр Авто»), висновок експертного дослідження №20/6143/456 від 08.05.2024 (виданий Тернопільським НДЕКІД МВС України), результати перевірки за Єдиним державним реєстром МВС від 10.05.2024.
На підставі вказаної заяви та доданих до неї документів, Територіальним сервісним центром №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області 10.05.2024 проведено державну реєстрацію транспортного засобу PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 за позивачем з видачею свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 та номерного знака НОМЕР_5 .
Судом встановлено, що Головне управління ДПС у Волинській області звернулось до Головного сервісного центру МВС України із листом №2076/5/03-2013-04-05 від 06.03.2025 у якому повідомило, що посадовими особами Територіального сервісного центру МВС №6143 регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області здійснено первинну реєстрацію (перереєстрацію) транспортних засобів, що були у вжитку, в тому числі: марка PEUGEOT, модель 5008, кузов № НОМЕР_3 на ОСОБА_1 . Поряд з цим наголошено, що вказаний транспортний засіб перебуває у податковій заставі, зареєстрованій у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна по боржнику-платнику податків ТОВ «ЛОГІТРЕИН», яким здійснено реалізацію вказаного транспортного засобу ОСОБА_1 за договором купівлі-продажу №РН-0000116 від 08.05.2024.
Відтак, з метою відновлення права держави на забезпечення майном боржника до моменту погашення податкового боргу, Головне управління ДПС у Волинській області просило вжити заходи щодо скасування реєстраційної дії, щодо перереєстрації визначених об`єктів, які були відчуженні, без попередньої згоди контролюючого органу (арк. справи 114).
З матеріалів справи слідує, що вказаний лист податкового органу скеровано для розгляду Головним сервісним центром МВС України до регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) та отримано останнім 26.03.2025.
На підставі наказу РСЦ ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) №49од від 21.04.2025, комісією вказаного сервісного центру проведено опрацювання та перевірку інформації, зазначеної у листі ГУ ДПС у Волинській області №2076/5/03-20-13-04-05 від 06.03.2025 на предмет дотримання вимог Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України №1388 від 07.09.1998, під час здійснення реєстраційних дій з транспортними засобами, зокрема, PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 .
За результатами перевірки листа ГУ ДПС у Волинській області 2076/5/03-20-13-04-05 встановлено наявність записів про обтяження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна щодо транспортних засобів, а саме:
- відповідно до запису №31191661 від 29.02.2024 вид обтяження: публічне обтяження, тип обтяження: податкова застава, об`єкт обтяження: автомобіль легковий, марка PEUGEOT, модель 5008, номер об`єкта: НОМЕР_3 , 1 легковий автомобіль, що був у вжитку: марка PEUGEOT, модель 5008 - 1 шт, календарний рік виготовлення 2017, модельний рік виготовлення - 2017, тип двигуна - дизельний, об`єм двигуна - 1560 см3, потужність - 88 кВт, кузов №VF3MCBHZWНL029271, боржник: ТОВ «ЛОПТРЕЙН», код 4430555, Україна, 43020, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Рівненська, будинок 76А, офіс 303, обтяжувач: Головне управління ДПС у Волинській області, код 44106679, Україна, 43027, Волинська область, Луцький район, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, термін дії: 28.02.2029;
- відповідно до запису №31634316 від 31.10.2024 вид обтяження: публічне обтяження, тип обтяження: податкова застава, об`єкт обтяження: автомобіль легковий, марка PEUGEOT, номер об`єкта: НОМЕР_3 , реєстраційний номер майна: PEUGEOT модель 5008, автомобіль легковий, що був у вжитку: марка PEUGEOT, модель 5008, рік виготовлення 2017, тип двигуна - дизельний, об`єм двигуна - 1560 см3, потужність - 88 кВт, кузов №VF3MCBHZWHL029271, боржник: ТОВ «ЛОПТРЕЙН», код 4430555, Україна, 43020, Волинська область, місто Луцьк, вул. Рівненська, будинок 76А, офіс 303, обтяжувач: Головне управління ДПС у Волинській області, код 44106679, Україна, 43027, Волинська область, Луцький район, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, термін дії: 31.10.2029.
Комісією зафіксовано, що під час здійснення реєстраційних дій щодо транспортного засобу PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 перевірка відповідних документів та відомостей здійснювалася в автоматизованому порядку засобами Єдиного державного реєстру МВС, за результатами яких відомості про обтяження щодо зазначених транспортних засобів були відсутні, однак, оскільки проведеною перевіркою встановлено, що вказаний транспортний засіб перебував під дією обтяжень, то прийнято рішення провести скасування державної реєстрації 10.05.2024 транспортного засобу PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 , номерний знак НОМЕР_5 , за громадянкою ОСОБА_1 , ІПН НОМЕР_6 .
За наслідком перевірки 23.04.2025 комісією Регіонального сервісного центру МВС України у Тернопільській області, складено висновок про необхідність скасування державної реєстрації вказаного транспортного засобу та доручено Територіальному сервісного центру МВС №6143 РСЦ МВС в Тернопільській області скасувати таку державну реєстрацію вказаного автомобіля та забезпечити інформування власників транспортних засобів про скасування державної реєстрації ТЗ та необхідність здати до ТСЦ МВС свідоцтво про реєстрацію і номерні знаки.
Листом регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) №31/19-1630 від 23.04.2025 вказаний Висновок направлено для виконання до Територіального сервісного центру №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області (арк. справи 95).
Листом Територіального сервісного центру №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області №31/19/1-547 від 25.04.2025 повідомлено позивача про скасування державної реєстрації транспортного засобу PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 , проведеної на ім`я позивача станом на 10.05.2024, з огляду на що вказано про необхідність здати до сервісного центру свідоцтва про реєстрацію та номерні знаки (арк. справи 112).
Вважаючи протиправним Висновок про скасування проведеної державної реєстрації за позивачем транспортного засобу марки PEUGEOT 5008 2017 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , позивач звернулась із даним позовом в суд.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
У відповідності до вимог пункту 3 частини першої статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання регулює Закону України «Про дорожній рух» №3353-XII від 30.06.1993 (далі також Закон №3353-XII).
Статтею 34 Закону №3353-XII (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді (частина перша статті 34 Закону №3353-XII).
Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. Суб`єкти господарювання, що здійснюють торгівлю транспортними засобами та придбали транспортний засіб, який перебував на державній реєстрації, для його наступного продажу, звільняються від обов`язку здійснення державної реєстрації такого транспортного засобу. У разі наявності обтяжень реєстрація (перереєстрація) транспортного засобу здійснюється за наявності згоди обтяжувача (обтяжувачів), справжність підпису (підписів) якого (яких) засвідчено нотаріусом (частина одинадцята статті 34 Закону №3353-XII).
Частина четверта статті 34 Закону №3353-XII, яка протягом указаного часу не зазнавала змін, визначає, що державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.
Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1388 від 07.09.1998 (далі також Порядок №1388).
Цей Порядок встановлює єдину на території України процедуру державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі реєстраційних документів та/або їх формування в електронній формі.
Абзац 1 пункту 3 Порядку №1388 (станом на час перереєстрації транспортного засобу за позивачем) визначав, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Абзац 1 пункту 7 Порядку №1388 встановлював, що власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів.
Абзац 1 пункту 8 Порядку №1388 передбачав, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).
Абзаци 1 та 2 пункту 15 Порядку №1388 передбачали, що державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів здійснюються після проведення уповноваженими особами сервісного центру МВС перевірки відповідних документів та/або відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державному Реєстрі атестованих судових експертів, автоматизованій базі даних про розшукувані транспортні засоби, банку даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірки відомостей про обмеження відчуження з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також відомостей про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), що містяться в Єдиному державному демографічному реєстрі (крім внутрішньо переміщених осіб, інформація щодо яких підтверджується даними Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб), відомостей про особу, що містяться в Єдиному реєстрі боржників, відповідних базах даних та державних реєстрах щодо осіб, які перебувають у розшуку, перевірки дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей, дійсності сертифіката відповідності за Державним реєстром сертифікатів відповідності транспортних засобів, виданих уповноваженими органами або органами із сертифікації, та реєстром виданих сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання, що формується за повідомленнями уповноважених органів, і сертифікатів відповідності нових транспортних засобів, виданих виробником, документів, що підтверджують правомірність придбання, отримання відомостей щодо митного оформлення транспортних засобів, а також установлення відповідності конструкції вимогам правил та нормативів шляхом отримання відповідних відомостей із таких баз даних і реєстрів. За результатами таких перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться відповідний напис про їх проведення, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) і дати (крім випадків подання заяви в електронній формі через електронний кабінет водія або засобами Порталу Дія).
За наявності технічної можливості щодо електронної інформаційної взаємодії між МВС та суб`єктами електронної взаємодії перевірка відповідних документів та/або відомостей, їх отримання за реєстрами, базами і банками даних проводиться автоматично засобами центральної підсистеми єдиної інформаційної системи МВС або системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
Абзац 7 пункту 15 Порядку №1388 встановлював, що у разі наявності відомостей про розшук транспортного засобу його реєстрація, перереєстрація (крім випадків, визначених абзацом одинадцятим пункту 40 цього Порядку), зняття з обліку не здійснюються. Реєстрація транспортного засобу, щодо якого в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна є відомості про обмеження відчуження, здійснюється за наявності письмової згоди обтяжувача (заставодержателя), крім випадків переходу права власності на транспортний засіб у порядку спадкування, правонаступництва або виділення частки у спільному майні.
В свою чергу, згідно абзацу другого пункту 41 Порядку №1388, перереєстрація на нового власника транспортного засобу, щодо якого в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна є відомості про обмеження відчуження, здійснюється за наявності письмової згоди обтяжувача (заставодержателя), крім випадків переходу права власності на транспортний засіб у порядку спадкування, правонаступництва або виділення частки в спільному майні.
Абзацами 4 та 5 пункту 40 Порядку №1388 (станом на час складання оскаржуваного висновку та на момент скасування перереєстрації транспортного засобу за позивачем) визначено, що державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів скасовується, зокрема, на підставі відомостей про транспортний засіб, який під час здійснення його державної реєстрації (перереєстрації) або зняття з обліку перебував під дією обтяжень, або у разі подачі документів, інформація в яких не відповідає відомостям відповідних державних реєстрів.
Підставами для зняття зазначених обмежень та скасування державної реєстрації є рішення компетентних органів.
Тлумачення наведених приписів пункту 40 Порядку №1388 у контексті правових підстав для скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу у разі виявлення факту перебування його під дією обтяження дозволяє дійти висновку, що ці приписи установлювали загальне правило про заборону перереєстрації на нового власника транспортного засобу, щодо якого в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна є відомості про обмеження відчуження.
Винятками із цього правила були письмова згода обтяжувача (заставодержателя) та випадки переходу права власності на транспортний засіб у порядку спадкування, правонаступництва або виділення частки в спільному майні.
У разі наявності в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна відомостей про обтяження транспортного засобу, уповноважені особи сервісних центрів МВС не проводять його перереєстрацію, а якщо такий факт встановлено у період експлуатації транспортного засобу після його перереєстрації, відповідно до абзацу 5 пункту 40 Порядку №1388 скасовують цю перереєстрацію.
Аналогічні правові висновки зроблено Верховним Судом у постанові №460/4807/23 від 14.03.2024, які суд враховує в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України.
З матеріалів справи слідує, що позивачем на підставі договору купівлі-продажу №РН-0000116 від 08.05.2024, укладеного із ТОВ «ЛОПТРЕЙН» (код ЄДРПОУ 44430555) придбано транспортний засіб - легковий автомобіль марки PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 , який зареєстровано за позивачем з видачею їй свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 та номерного знака НОМЕР_5 .
Згідно підпункту 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податкова застава це спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом, а пунктами 88.1, 88.2 статті 88 Податкового кодексу України передбачено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Відповідно до пункту 89.8 статті 89 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.
При цьому, пунктом 90.1 статті 90 Податкового кодексу України визначено пріоритет податкової застави щодо пріоритету інших обтяжень (включаючи інші застави), який встановлюється відповідно до закону.
Законом, який визначає правовий режим регулювання обтяжень рухомого майна, встановлених із метою забезпечення виконання зобов`язань, а також правовий режим виникнення, оприлюднення та реалізації інших прав юридичних і фізичних осіб стосовно рухомого майна є Закон України «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень».
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень», обтяженням є право обтяжувача на рухоме майно боржника або обмеження права боржника чи обтяжувача на рухоме майно, що виникає на підставі закону, договору, рішення суду або з інших дій фізичних і юридичних осіб, з якими закон пов`язує виникнення прав і обов`язків щодо рухомого майна.
За змістом статті 4 Закону України «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень» обтяження поділяються на публічні та приватні. Публічними є обтяження рухомого майна, яке виникає відповідно до закону або рішення суду.
До публічних обтяжень належить, зокрема, податкова застава, а також накладення арешту на рухоме майно на підставі рішень уповноважених органів у випадках, встановлених законом (підпункти 1 та 5 частини першої статті 37 Закону України «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень»).
За таких обставин, податкова застава є публічними обтяженнями. Публічне обтяження набирає чинності з моменту його реєстрації у Державному реєстрі.
Судом встановлено, що Головним управлянням ДПС у Волинській області проведено реєстрації публічного обтяження транспортного засобу марки PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, а саме:
запис №31191661 від 29.02.2024 вид обтяження: публічне обтяження, тип обтяження: податкова застава, об`єкт обтяження: автомобіль легковий, марка PEUGEOT, модель 5008, номер об`єкта: НОМЕР_3 , 1 легковий автомобіль, що був у вжитку: марка PEUGEOT, модель 5008 - 1 шт, календарний рік виготовлення 2017, модельний рік виготовлення - 2017, тип двигуна - дизельний, об`єм двигуна - 1560 см3, потужність - 88 кВт, кузов №VF3MCBHZWНL029271, боржник: ТОВ «ЛОПТРЕЙН», код 4430555, Україна, 43020, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Рівненська, будинок 76А, офіс 303, обтяжувач: Головне управління ДПС у Волинській області, код 44106679, Україна, 43027, Волинська область, Луцький район, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, термін дії: 28.02.2029 (арк. справи 121, 121 зворот);
запис №31634316 від 31.10.2024 вид обтяження: публічне обтяження, тип обтяження: податкова застава, об`єкт обтяження: автомобіль легковий, марка PEUGEOT, номер об`єкта: НОМЕР_3 , реєстраційний номер майна: PEUGEOT модель 5008, автомобіль легковий, що був у вжитку: марка PEUGEOT, модель 5008, рік виготовлення 2017, тип двигуна - дизельний, об`єм двигуна - 1560 см3, потужність - 88 кВт, кузов №VF3MCBHZWHL029271, боржник: ТОВ «ЛОПТРЕЙН», код 4430555, Україна, 43020, Волинська область, місто Луцьк, вул. Рівненська, будинок 76А, офіс 303, обтяжувач: Головне управління ДПС у Волинській області, код 44106679, Україна, 43027, Волинська область, Луцький район, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, термін дії: 31.10.2029 (арк. справи 123, 123 зворот).
Доказів скасування реєстрації публічного обтяження (податкової застави) щодо транспортного засобу марки PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 сторонами не представлено, а судом не здобуто.
Також, доказів надання обтяжувачем (заставодержателем - Головним управлінням ДПС у Тернопільській області) згоди на відчуження вказаного транспортного засобу на його реалізацію станом на 08.05.2024 сторонами не представлено, а судом не здобуто, як і не надано доказів того, що перехід права власності на транспортний засіб не здійснювався у порядку спадкування, правонаступництва або виділення частки в спільному майні.
При цьому суд враховує, що факт перебування під дією обтяження транспортного засобу марки PEUGEOT 5008, 2017 року випуску, кузов № НОМЕР_3 сторонами і не заперечується, з огляду на що суд зазначає, що на момент прийняття оскарженого рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноважених осіб сервісного центру МВС були беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб на час його державної реєстрації (10.05.2024) перебував під дією публічного обтяження (запис №31191661 від 29.02.2024).
Слід зазначити, що саме встановлення факту державної реєстрації транспортного засобу, який перебуває під дією публічного обтяження за типом податкова застава, за позивачем зумовило зняття його з реєстрації.
Враховуючи наведені норми Порядку №1388 та обставини державної реєстрації транспортного засобу за позивачем, суд констатує обґрунтованість висновку Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області про те, що перереєстрація транспортного засобу за ОСОБА_1 10.05.2024 відбулася під час перебування транспортного засобу під дією обтяження, а відтак дії сервісного центру щодо скасування державної реєстрації зазначеного транспортного засобу є правомірними.
Суд звертає увагу на те, що визначений у пункті 40 Порядку №1388 механізм скасування державної реєстрації автомобілів внаслідок виявлення обставин його реєстрації (перереєстрації) під час дії публічного обтяження, не направлений на припинення права власності на таке майно, оскільки державна реєстрація (перереєстрація) автомобілів сама по собі не породжує права власності на автомобіль, що реєструється.
В свою чергу, усі спори щодо прав на це майно (як-от невизнання права на це майно, добросовісність та правомірність набуття майна, тощо) вирішуються в порядку іншого судочинства та не можуть бути предметом дослідження у межах позовних вимог щодо правомірності дій суб`єкта владних повноважень при скасуванні проведеної державної реєстрації транспортних засобів.
Згідно з частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 72 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини другої статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (частини перша та друга статті 76 КАС України).
Частинами першою та другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За встановлених обставин даної справи суд вважає, що відповідачами доведено, а позивачем не спростовано правомірність прийнятого висновку та про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Оскільки суд відмовив у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, то підстави для розподілу судових витрати згідно статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях, Територіального сервісного центру №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області, Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії, - відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 11 серпня 2025 року.
Реквізити учасників справи:
позивач: - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_7 );
відповідачі: - Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях (місцезнаходження: вул. Західно-Окружна, 11, 1, м. Хмельницький, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 29016, код ЄДРПОУ: 45805862).
- Територіальний сервісний центр №6143 Регіонального сервісного центру МВС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Шевченка, 67, м. Кременець, Кременецький р-н, Тернопільська обл., 47003, код ЄДРПОУ: 43611891).
- Головне управління ДПС у Волинській області (місцезнаходження: майдан Київський майдан, 4, м. Луцьк, Луцький р-н, Волинська обл., 43027, код ЄДРПОУ: 44106679).
Головуючий суддяМірінович У.А.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2025 |
Оприлюднено | 13.08.2025 |
Номер документу | 129446784 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні