Герб України

Рішення від 12.08.2025 по справі 160/15671/25

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2025 рокуСправа №160/15671/25

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Златіна Станіслава Вікторовича

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Керівника Центральної окружної прокуратури міста Дніпра Куташі Юрія Юрійовича в інтересах держави до Дніпровської міської ради, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

28.05.2025 року Керівник Центральної окружної прокуратури міста Дніпра звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, Дніпровської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, КЗО "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203" Дніпровської міської ради, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ 04338428) та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ: 40506248), яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Інженерна, 7;

- зобов`язати Дніпровську міську раду (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ 04338428) та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ: 40506248) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Інженерна, 7.

Позовна заява обґрунтована посиланнями на протиправність бездіяльності відповідачів, яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди на будівлі і споруди комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.05.2025 відкрито провадження та призначено розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами, відповідно до ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

11.06.2025 від відповідача-1 Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради через систему «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції, зазначає, що Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради здійснюються відповідні дії для реєстрації права власності на будівлі і споруди Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 203 Дніпровської міської ради, що розташований за адресою: вул. Інженерна, 7, м. Дніпро. На території КЗДО №«203 ДМР знаходиться навіс тіньовий, що перебуває в аварійному стані та потребує термінового списання з балансу Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. Таким чином Відповідачем-2 здійснюються відповідні дії та готуються необхідні документи для проведення процедури списання з балансу об`єкта нерухомого майна КЗДО №«203 ДМР. Станом на теперішній час Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради планується оголошення закупівлі послуг з виготовлення експертних висновків технічного стану будівель та споруд закладів освіти, в тому числі КЗДО №«203 ДМР. Після проведення вищевказаної процедури списання Відповідачем-2 буде оголошено закупівлю послуг з виготовлення технічного паспорта та внесення відомостей до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва з метою його актуалізації. Після виготовлення технічного паспорта Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради буде підготовлено та подано до Центру надання адміністративних послуг пакет документів з метою проведення державної реєстрації права власності на будівлі і споруди КЗДО №«203 ДМР.

Отже, Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради вживаються передбачені законодавством заходи для оформлення правовстановлюючих документів на будівлі і споруди та земельну ділянку КЗДО №«203 ДМР.

Прокурор належним чином не обґрунтував, в чому саме полягає порушення інтересів держави та яка необхідність захисту інтересів держави в цій справі. Також Прокурором не надано доказів звернення Комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради до органів прокуратури із відповідною заявою з метою захисту прав та інтересів в цій частині.

25.06.2025 від Дніпровської міської ради через систему «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції, зазначає, Комунальний заклад освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради є юридичною особою та має адміністративну процесуальну правосуб`єктність, то може самостійно здійснювати захист своїх прав у разі, якщо вважає, що бездіяльністю відповідача порушуються його права. Таким чином, Прокурор належним чином не обґрунтував, в чому саме полягає порушення інтересів держави та яка необхідність захисту інтересів держави в цій справі. Також Прокурором не надано доказів звернення Комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради до органів прокуратури із відповідною заявою з метою захисту прав та інтересів в цій частині.

13.06.2025 через систему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь на відзив Департамента гуманітарної політики Дніпровської міської ради, в якому зазначає, що з аналізу змісту Положення про Департамент гуманітарної політики ДМР вбачається, що саме Департамент є виконавчим органом до повноважень якого належить вчинення дій необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на будівлі і споруду та земельну ділянку під будівлями та спорудами КЗДО №« 203 ДМР зокрема: внесення на розгляд міською ради питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню навчального закладу та укладення відповідного договору на виготовлення проекту землеустрою, а у разі відсутності фінансування ініціювати питання про їх виділення шляхом направлення бюджетного запиту до проекту місцевого бюджету. Дніпровською міською радою та Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі і споруди, які знаходяться у користуванні КЗДО №« 203 ДМР. Таким чином, в даному випадку, використання будівель і споруд КЗДО №« 203 ДМР, здійснюється без державної реєстрації права комунальної власності, що є беззаперечним порушенням вимог законодавства України.

30.06.2025 через систему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь на відзив Дніпровської міської ради, в якому зазначає, що Рішенням Дніпропетровської міської ради № 24/15 від 20.10.2016 «Про передачу об`єктів нерухомого майна, основних засобів, нематеріальних активів та запасів навчальних закладів міста з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради» передано навчальні заклади міста у тому числі - комунальний заклад освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради ( пункт 167 додатку № 1 до рішення). Відповідно до інформації Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради встановлено, що правовстановлюючі документи на будівлі і споруди вказаного закладу освіти відсутні.

Таким чином, прокуратурою встановлено, що на будівлі і споруди, які використовуються комунальним закладом освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради за адресою: вул. Інженерна, 7, м. Дніпро відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном і ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків. Дніпровська міська ради, як засновник закладу, та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, як орган управління, зобов`язані, згідно з вимогами чинного законодавства, вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю навчального закладу.

Від представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, письмові пояснення не надійшли.

Дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, суд встановив наступні обставини справи.

Рішенням Дніпропетровської міської ради «Про передачу об`єктів нерухомого майна, основних засобів, нематеріальних активів та запасів навчальних закладів міста з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради» від 20.10.2016 року №24/15 передано навчальні заклади міста у тому числі - комунальний заклад освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Інженерна, 7 ( пункт 167 додатку № 1 до рішення)

Відповідно до Статуту комунальний заклад освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, затвердженого Наказом департаменту гуманітарної політики № 77 від 12.04.2021 року, навчальний заклад знаходиться у комунальній власності територіальної громади міста.

Власником є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради. Органом, уповноваженим здійснювати управління закладом є Департамент гуманітарної політики ДМР. Уповноважений орган здійснює фінансування закладу освіту, його матеріально-технічне забезпечення, господарське обслуговування, керує навчально-методичною та кадровою роботою

Відповідно до п.п. 1.3 Статуту Засновником (Власником) Закладу є територіальна громада міста Дніпра в особі Дніпровської міської ради (далі - Засновник). Заклад підзвітний та підконтрольний Засновнику. Органом управління є департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (далі - Орган управління).

Також, відповідно до п.п. 1.4. Засновник або Орган управління здійснює фінансування Закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Крім того, в п. 8.1 Статуту вказано, що нерухоме майно, яке використовує Заклад перебуває в комунальній власності територіальної громади міста Дніпра, в особі Дніпровської міської ради, в оперативному управлінні та на балансі органу Управління.

Згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна відсутні відомості щодо реєстрації права власності та інших речових прав на будівлі та споруди, які знаходяться за адресою: вул. Інженерна, 7 м. Дніпро.

Відповідно до відповіді №14339 від 02.12.2024 Комунального підприємства «Дніпровське міське бюро технічної інвентаризації» Дніпровської міської ради станом на 31.12.2012 в інвентаризаційній справі за адресою: м. Дніпропетровська, вул. Інженерна, 7, відсутні відомості щодо реєстрації права власності на нерухоме майно за даною адресою, за якою розташовано КЗДО № 203 ДМР.

Відповідно до відповіді № 10/1-64 від 11.02.2025 департамента гуманітарної політики Дніпровської міської ради та відповіді № 7/11-2793 від 23.12.2024 Дніпровської міської ради не здійснено необхідні дії для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди КЗДО № 203 ДМР, що знаходиться за адресою: вул. Інженерна, 7, м. Дніпро.

У зв`язку з невжиттям відповідачами заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Інженерна, 7, позивач звернувся до суду із цим позовом в інтересах держави.

У справі, що розглядається, прокурор в адміністративному позові зазначає, що захисту полягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей шляхом зобов`язання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою користується навчальний заклад. Крім того, захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей шляхом створення належних та безпечних умов для здобуття освіти, які порушено протиправною бездіяльністю відповідачів.

Суд вважає, що таке обґрунтування є сумісним з розумінням «інтересів держави».

Стосовно наявності підстав, визначених частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру», для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається, прокурор послався на відсутність органу, уповноваженого державою звертатися до суду з позовом до органу місцевого самоврядування у спірних правовідносинах.

Стосовно права на звернення до суду з позовом до органу місцевого самоврядування, суд звертає увагу, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен із таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним і не перебуває у підпорядкуванні жодного органу.

Також статтею 20 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень.

Відповідно до частини другої статті 71 цього ж Закону органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.

Отже, позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені повноваження щодо здійснення контролю за правомірністю дій та рішень органів місцевого самоврядування. У такій категорії справ прокурор повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

При цьому інтереси держави, у тому числі, охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, оскільки відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Аналогічний висновок викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 15.10.2019 у справі № 810/3894/17, від 28.01.2021 у справі № 380/3398/20, від 20.07.2021 у справі № 480/3093/20, від 05.10.2021 у справі № 380/2266/21, від 18.12.2021 у справі № 804/3740/18, від 02.12.2021 у справі № 320/10736/20, від 23.12.2021 у справі № 0440/6596/18, від 05.05.2022 у справі № 320/6514/18 та від 14.02.2023 у справі № 580/1374/22.

Крім того, суд враховує, що у постанові від 29.11.2022 у справі №240/401/19 Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду сформулював висновки про те, що положення статті 53 КАС України у системному зв`язку з положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо права прокурора на звернення до адміністративного суду з метою захисту інтересів держави в особі територіальної громади необхідно розуміти так:

- прокурор, звертаючись до суду з метою захисту інтересів держави, що охоплюють собою й інтереси певної територіальної громади, фактично діє в інтересах держави; оскільки відсутні чіткі критерії визначення поняття інтереси держави, яке є оціночним, суди під час розгляду кожної конкретної справи повинні встановлювати наявність/відсутність інтересів держави та необхідність їх захисту у судовому порядку;

- прокурор має право самостійно звертатися до адміністративного суду із позовом у разі відсутності органу, який має повноваження на звернення до суду з таким самим позовом; передбачене законами загальне повноваження державного органу на звернення до суду або можливість бути позивачем чи відповідачем у справі, не свідчить про право такого органу на звернення з адміністративним позовом в конкретних правовідносинах, оскільки Законом має бути прямо визначено, у яких випадках та який орган може/повинен звернутися до суду;

- у разі, якщо адміністративні суди доходять висновку про відсутність у прокурора права на звернення з позовом до суду в інтересах держави з підстави наявності органу, що має повноваження на звернення з таким позовом до суду, суди повинні чітко вказати, до компетенції якого саме органу належить повноваження на звернення до суду та яким Законом це право передбачено.

За наведених обставин, суд вважає обґрунтованим звернення прокурора з цим позовом. Цей висновок також узгоджується з постановою Верховного Суду від 20 вересня 2023 року (справа № 160/5890/19, адміністративне провадження №К/9901/18998/20).

Враховуючи встановлені обставини справи та виходячи з характеру спірних правовідносин, суд вважає, що прокурором дотримано встановлений статтею 53 КАС України та статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» порядок звернення до суду з позовом для захисту інтересів держави та про наявність підстав для такого захисту.

Надаючи правову оцінку відносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.

Частиною 2статті 53 Конституції України передбачено, що Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про освіту», освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.

Згідно із ч. 2ст. 5 Закону України «Про освіту» державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 2ст. 24 Закону України «Про освіту» управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Згідно ст. 17 Закону України «Про дошкільну освіту» управління системою дошкільної освіти здійснюють: центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти; інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади дошкільної освіти; Рада міністрів Автономної Республіки Крим; обласні, Київська та Севастопольська міські, районні державні адміністрації.

Відповідно до ст. 19 Закону України «Про дошкільну освіту» центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти розробляє та затверджує державні нормативи фінансового, матеріального забезпечення дітей та матеріально-технічного оснащення закладів дошкільної освіти;

Частинами 2, 6 ст. 25 Закону України «Про освіту» визначено, що засновник закладу освіти або уповноважена ним особа, зокрема: затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством,- здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти.

Крім того, відповідно до ст. 78, ч.1, п. 5 Закону України «Про освіту» фінансування дошкільної та позашкільної освіти здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством. Держава може сприяти розвитку дошкільної та позашкільної освіти шляхом надання відповідних освітніх субвенцій.

Засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Статтею 19 Конституції України, визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1, 5ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97ВР від 21.05.1997 року визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, серед іншого, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, заклади освіти, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Відповідно до статті 181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Відповідно рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі. До об`єктів нерухомого майна Цивільним кодексом України віднесено житлові будинки, будівлі, споруди, інше нерухоме майно (статті 331, 376).

Також, нормами ч.1 ст. 182 Цивільного кодексу України визначено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» об`єктами нерухомого майна є: житлові будинки, квартири, будівлі, споруди, житлові та нежитлові приміщення (стаття 5).

Згідно з ч.4 ст.334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав, одночасність вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва та державної реєстрації прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до згаданого Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина друга статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягають, зокрема, право власності.

Частиною 1статті 5 вказаного Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Відповідно до ст. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Пунктом 1 пункту «а» частини 1статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування» закріплено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

З аналізу викладених норм випливає, що управління об`єктами освіти, у тому числі прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної ради.

Вказане узгоджується з висновком Верховного Суду викладеним у постанові від 14.02.2023 у справі №580/1374/22 в якому Суд наголосив, що компетенцією оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельну ділянку під закладом освіти наділена саме відповідна рада.

Відповідно до Статуту комунальний заклад освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, затвердженого Наказом департаменту гуманітарної політики № 77 від 12.04.2021 року, навчальний заклад знаходиться у комунальній власності територіальної громади міста.

Власником є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради. Органом, уповноваженим здійснювати управління закладом є Департамент гуманітарної політики ДМР. Уповноважений орган здійснює фінансування закладу освіту, його матеріально-технічне забезпечення, господарське обслуговування, керує навчально-методичною та кадровою роботою

Відповідно до п.п. 1.3 Статуту Засновником (Власником) Закладу є територіальна громада міста Дніпра в особі Дніпровської міської ради (далі - Засновник). Заклад підзвітний та підконтрольний Засновнику. Органом управління є департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (далі - Орган управління).

Згідно із ч. 4ст. 25 Закону України «Про освіту» засновник або уповноважена ним особа може делегувати окремі свої повноваження органу управління закладу освіти та/або наглядовій (піклувальній) раді закладу освіти.

Згідно з гі 1.3. Положення про департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради №85/7 від 26.05.2021 (далі - Положення), Департамент є юридичною особою публічного права, зареєстрованою у встановленому порядку, має самостійний баланс, розрахунковий рахунок, круглу печатку із зображенням Державного Герба України, печатки, штампи та відповідні бланки із своїм найменуванням, загальний та спеціальний реєстраційні рахунки в Державній казначейській службі України.

Відповідно до п. 1.5. Положення Департамент є головним розпорядником коштів бюджету Дніпровської міської територіальної громади та замовником на виконання робіт, послуг, придбання товарно-матеріальних цінностей відповідно до завдань Департаменту.

Пунктом 1.7. Положення передбачено, що Департамент має; право від імені та в інтересах Дніпровської міської територіальної громади і від свого імені самостійно укладати договори та мирові угоди, набувати майнові та немайнові права, виконувати обов`язки, виступати учасником судових процесів.

Згідно з п. 1.9. Положення Департамент: забезпечує реалізацію політики міської ради у сфері освіти.

Пунктом 2.1. Положення передбачено, що метою діяльності Департаменту є здійснення організаційних повноважень, установлених чинним законодавством для виконавчих органів міської ради, щодо задоволення потреб та інтересів територіальної громади у сфері гуманітарного розвитку, освіти.

До основних, завдань Департаменту згідно з пунктами 2.2.,2.21., 2.2.2., належить: реалізація політики міської ради у сфері освіти; створення умов для доступності здобуття освіти (на рівні державних стандартів) та якості освіти у закладах та установах, що належать до сфери управління Департаменту.

Розділом 4 Положення передбачено, що Департамент відповідно до покладених на нього завдань та повноважень здійснює такі функції у сфері освіти:

здійснення у межах чинного законодавства України управління підпорядкованими, підприємствами, установами, закладами освіти, культури, фізичної культури і спорту (далі - підприємства, установи, заклади), організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення. (п. 4.1.2. Положення);

підготовка пропозицій до проекту бюджету Дніпровської міської територіальної громади щодо фінансування програм розвитку, (п. 4.1.3. Положення);

розроблення і реалізація міських програм розвитку у сфері освіти (п. 4.1.4.Положення);

визначення потреб у закладах і установах та подання пропозицій до міської ради щодо удосконалення їх мережі відповідно до соціально-економічних і культурно-освітніх потреб міста за наявності необхідної матеріально-технічної, науково-методичної бази тощо. (п. 4.1.5. Положення);

здійснення у межах наданих повноважень перевірок (моніторингу) діяльності підприємств, установ, закладів ( п. 4.1.13 Положення);

забезпечення контролю за наявністю та рухом майна, використанням фінансових і матеріальних (нематеріальних) ресурсів відповідно до затверджених нормативів та кошторисів. (п. 4.5.5. Положення)

Як передбачено пунктами 5.2., 5.3. Положення саме до повноважень Департаменту належить право звертатись до органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, та отримувати від них інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань, а також взаємодіяти з профільними комісіями міської ради виконавчими органами міської ради, органами місцевого самоврядування та виконавчої влади.

З аналізу змісту Положення про Департамент гуманітарної політики ДМР вбачається, що саме Департамент є виконавчим органом до повноважень якого належить вчинення дій необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, зокрема: внесення на розгляд міською ради питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню навчального закладу та укладення відповідного договору на виготовлення проекту землеустрою., а у разі відсутності фінансування - ініціювати питання про їх виділення шляхом направлення бюджетного запиту до проекту місцевого о бюджету.

Здійснення вказаних повноважень Департаментом прямо передбачено пунктами 1.5., 4.1.2, 4,1.3., 4.1.5. Положення.

Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Починаючи з 2016 року у місті Дніпрі діяла розроблена та затверджена цільова програма, що стосується навчального процесу (Програма розвитку освіти в м. Дніпропетровську на 2016-2020 роки, затверджена рішенням міської ради №11/13 від 07.09.2016 із наступними змінами (далі у тексті Програма) заходами якої передбачено оформлення актів на право постійного користування земельною ділянкою навчальних закладів та отримання свідоцтва на право власності на нерухоме майно з прогнозованим обсягом фінансування із місцевого бюджету у сумі 8 760, 4 тис. грн., головний розпорядник бюджетних коштів - Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради ( пункт 7.21 Додатку № 1 до Програми).

Пунктом 2 рішення міської ради № 11/13 від 07.09.2016, яким затверджена вищевказана Програма, передбачено: «Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щорічно при формуванні показників бюджету на відповідний рік передбачати в бюджетному запиті кошти на виконання заходів Програми.

Пунктом 4 статті 2 Бюджетного кодексу України передбачено, що бюджетна програма - сукупність заходів, спрямованих на досягнення єдиної мети, завдань та очікуваного результату, визначення та реалізацію яких здійснює розпорядник бюджетних коштів відповідно до покладених на нього функцій.

Частиною 4 статті 20 Бюджетного кодексу України передбачено, що відповідальний виконавець бюджетних програм визначається головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з Міністерством фінансів України (місцевим фінансовим органом). Відповідальним виконавцем бюджетних програм може бути головний розпорядник бюджетних коштів за бюджетними програмами, виконання яких забезпечується його апаратом, та/або розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня, який забезпечує виконання бюджетних програм у системі головного розпорядника.

Як вбачається з вищенаведеного, виділення фінансування необхідного для оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди навчального закладу, а також земельну ділянку під закладом освіти, належить до виключної компетенції Дніпровської міської ради. Ініціатива щодо виділення відповідних коштів та розпорядженні! коштами (укладання договорів на проведення технічної інвентаризації, виготовлення проектів землеустрою, тощо) належить до виключної компетенції Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

Як зазначалося вище, відповідно до пункту 4.1.4. Положення саме Департамент є органом до повноважень якого належить розроблення і реалізація міських програм розвитку у сфері освіти.

З матеріалів справи встановлено, упродовж останніх років, до моменту подання цього позову до суду, Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлі і споруди які знаходяться у користуванні КЗДО №203 ДМР. не вживалися.

Враховуючи викладене, Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради зобов`язаний, згідно з вимогами чинного законодавства, вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Інженерна, 7.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а за змістом ст. 90 цього Кодексу суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінуючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 193, 241-246, 250, 251, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Керівника Центральної окружної прокуратури міста Дніпра Куташі Юрія Юрійовича, що діє в інтересах держави (вул. Архітектора Олега Петрова, 23,м. Дніпро,Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н,49005, код 0290993824) до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 40506248), Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпр, проспект Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 26510514), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору КЗО "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203" Дніпровської міської ради (вул. Інженерна, 7, м. Дніпро, 49066, код ЄДРПОУ 34228860) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ 04338428) та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ: 40506248), яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Інженерна, 7.

Зобов`язати Дніпровську міську раду (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ 04338428) та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ: 40506248) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди комунального закладу освіти «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 203» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Інженерна, 7.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.В. Златін

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.08.2025
Оприлюднено14.08.2025
Номер документу129474545
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —160/15671/25

Ухвала від 10.10.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.09.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.09.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 12.08.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Рішення від 12.08.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 29.05.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні