Канівський міськрайонний суд черкаської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 697/1480/24
Провадження № 2/697/113/2025
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2025 року м. Канів
Канівський міськрайонний суд Черкаської області у складі:
головуючого-судді Колісник Л.О.
за участю секретаря Румини М.В.,
представника позивача Гончарука А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження позовну заяву ОСОБА_1 до Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області, Черкаської районної державної адміністрації, трет особа: ОСОБА_2 , про визнання неправомірним та скасування рішення органу державної влади, визнання права власності на земельну ділянку недійсним та його скасування,
ВСТАНОВИВ :
Позивач через свого представника адвоката Гончарука А.В. звернувся до суду з позовом до Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області, Черкаської районної державної адміністрації, третя особа: ОСОБА_2 , про визнання неправомірним та скасування рішення органу державної влади, визнання права власності на земельну ділянку недійсним та його скасування.
Позивач, з урахуванням змінених позовних вимог, просив скасувати розпорядження Канівської державної адміністрації № 943 від 15.11.2007, на підставі якого ОСОБА_1 видано Державний акт про право власності на земельну ділянку, серії ЯД №937429, площею 3.000 га у межах згідно з планом, кадастровий номер 7122084700:01:001:0452. Скасувати право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452 , скасувати державну реєстрацію речового права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі права власності на нерухоме майно.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що Позивач є жителем колишньої Мартинівської сільської ради Канівського району Черкаської області , наразі це Степанецька сільська рада об`єднаної територіальної громади Черкаського району Черкаської області. Попередньо у 2007 році жителям села за рахунок земель запасу, які перебували у віданні Канівської районної державної адміністрації Черкаської області на підставі розпорядження Канівської районної державної адміністрації № 943 від 15.11.2007, правонаступником якої на цей час є Черкаська районна державна адміністрація за наслідками децентралізації відповідності до постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідації районів від 17.07.2020 № 807-ІХ, позивачу на території Мартинівської сільської ради Канівського району Черкаської області було передано у приватну власність на підставі Державного акту серії ЯД № 937429, земельну ділянку площею 3,00 га в межах згідно з планом, якій було присвоєно кадастровий номер 7122084700:01:001:0452 .
У лютому 2023 згідно з інформацією, отриманою від 4 відділу Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 08.02.2023 внести інформацію про земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452, яка на підставі державного акту серія ЯД №937429 від 29.08.2008 на праві приватної власності належать позивачу до Державного земельного кадастру неможливо у зв`язку з накладенням меж цієї земельної ділянки на межі земельної ділянки з кадастровим номером 7122084700:01:0001:0614, яка на праві приватної власності належить жительці села Мартинівка Черкаського району ОСОБА_2 . Наявність виявленого факту перешкоджає реалізації права власності позивача. Наявність рішення органу державної влади - розпорядження Канівської державної адміністра № 943 від 15.11.2007, на підставі якого передано позивачу у приватну власність земельну ділянку розміром 3,000 га та зареєстроване право власності на земельну ділянку яке фактично неможливо реалізувати внаслідок невідповідності технічних документів реальним обставинам, перешкоджає позивачу у реалізації його права власності. Оскільки неможливо внести до Державного земельного кадастру відомості про земельну ділянку, яка належить позивачу, кадастровий номер 7122084700:01:0001:0614 через накладення її меж з іншою земельною ділянкою, тобто існування технічних помилок, розпорядження Канівської державної адміністрації № 943 від 15.11.2007 підлягає скасуванню.
В ході розгляду справи проведено наступні процесуальні дії:
Ухвалою судді Канівського міськрайонного суду від 07.08.2024 відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 16.09.2024 задоволено клопотання представника позивача та витребувано докази.
Ухвалою суду від 16.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду, який неодноразово відкладався у зв`язку з неявкою відповідачів.
Ухвалою від 24.04.2025 задоволено клопотання представника позивача щодо повернення до підготовчого провадження у справі у зв`язку зі зміною позовних вимог.
Ухвалою від 16.06.2025 підготовче провадження закрито, справу призначено до судового розгляду.
Позивач в судове засідання не з`явився, уповноважив представляти свої інтереси представника.
Представник позивача в останнє судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи без участі сторони позивача, на попередніх засіданням позов підтримав у частині та на підставах, зазначених у позові та заяві про уточнення позову.
Представники відповідачів та третя особа в судові засідання не з`явилися, повідомлялися про розгляд справи належним чином, правом на подання відзиву та пояснень третьої особи не скористалися, заяв про відкладення розгляду справи не подали.
Від представника відповідача Черкаської районної державної адміністрації надійшла заява про розгляд справи без їхньої участі за наявними у справі доказами.
Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши надані докази по справі, суд дійшов до наступного висновку.
В судовому засіданні встановлено, що відповідно до Державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯД №937429 від 29.02.2008 позивач ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 3.000 га, кадастровий номер 7122084700:01:001:0452 (а.с. 8). Земельна ділянка надана у власність ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно розпорядження Канівської державної адміністрації № 943 від 15.11.2007 ( а.с.36).
Вказаний державний акт зареєстрований в порядку, який був чинним на час його видачі в районному відділі земельних ресурсів Канівського району в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010878600028.
Відповідно до листа Відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг від 08.02.2023 № 2214/42-23 внести інформацію про земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452, яка на підставі державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯД №937429 від 29.02.2008 на праві приватної власності належить ОСОБА_1 до Державного земельного кадастру неможливо у зв`язку з накладенням меж цієї земельної ділянки на межі земельної ділянки з кадастровим номером 7122084700:01:001:0614, яка на праві приватної власності належить гр. ОСОБА_2 (а.с.9).
Головним управлінням Держгеокадастру в Черкаській області також надано копію технічної документації із землеустрою щодо складання документу, що посвідчує право користування земельною ділянкою загальною площею 3,0000 га гр. ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Мартинівської сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452 ( а.с. 43-56) та копію технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,1447 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою: Черкаська область, Канівський район, Мартинівська сільська рада, гр. ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0614 ( а.с. 57-71).
Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.
Положеннями ст. ст. 15, 16 ЦК України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення, а також право кожної особи на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства, та право кожної особи звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу із застосуванням відповідного способу захисту.
Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною, внаслідок чого реально відбудеться припинення порушення (чи оспорювання) прав цього суб`єкта, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Отже, захисту підлягає наявне законне порушене право (інтерес) особи, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав чи інтересів та звернулася за таким захистом до суду. Тому для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право (інтерес), і чи це право (інтерес) порушено відповідачем.
Згідно зі ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання правочину недійсним, а також визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Відповідно до ст. 5 ЗК України одним із основних принципів земельного законодавства є невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом, а також забезпечення гарантій прав на землю.
Статтею 321 ЦК України передбачено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Примусове відчуження об`єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другою статті 353 цього Кодексу.
За змістом ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст.152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Позивач зазначає у позові, що не може зареєструвати своє право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452, оскільки її межі накладаються на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0614, а тому вважає, що розпорядження Канівської державної адміністрації № 943 від 15.11.2007 на підставі якого ОСОБА_1 видано державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯД №937429 є незаконним і підлягає скасуванню. Також зазначає, що необхідно скасувати право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452, скасувати державну реєстрацію речового права власності на земельну ділянку Державному реєстрі права власності на нерухоме майно.
Обгрунтовуючи позов, позивач посилається на лист Відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг від 08.02.2023 № 2214/42-23 про неможливість внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку позивача, оскільки її межі накладаються на межі іншої земельної ділянки.
Натомість належних доказів, які б підтверджували межі та розмір накладення двох земельних ділянок суду не надано.
Технічна документація на земельні ділянки з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452 та 7122084700:01:001:0614 не є належним доказом на підтвердження накладень цих земельних ділянок одна на одну.
Клопотань щодо призначення судової земельно-технічної експертизи сторони не подавали.
Суд також враховує, що 01.01.2013 набрав чинності Закон України «Про державний земельний кадастр» №3613-VI від 07.07.2011р., який установлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру.
За змістом п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр» у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
Відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженої та переданої до Державного фонду документації із землеустрою до 1 січня 2013 року, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру на безоплатній основі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та його територіальними органами відповідно до їх повноважень.
У разі, якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.
Як вбачається із поданих доказів, розпорядження Канівської державної адміністрації № 943 від 15.11.2007 на підставі якого ОСОБА_1 виданий державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯД №937429 ухвалене у зв`язку із виконанням рішення Канівського міськрайонного суду Черкаської області від 21.05.2007 року, яким визнано за ОСОБА_1 право власності на земельну частку (пай) із земель, які перебували у колективній власності КСП ім. Кірова с. Мартинівка Канівського району Черкаської області. Земельна ділянка виділена ОСОБА_1 як земельний пай, із земель резервного фонду Мартинівської сільської ради площею 3,00 га (ділянка № НОМЕР_1 ).
В подальшому була розроблена технічна документація та виготовлено державний акт серії ЯД №937429 на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452 на ім`я власника гр. ОСОБА_1 .
Технічна документація на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0614 була виготовлена значно пізніше, а саме у 2014 році. Натомість суду не надано належних доказів, що право приватної власності на цю земельну ділянку є зареєстрованим за ОСОБА_2 , а межі земельної ділянки, її конфігурація, координати та інші дані щодо місця розташування є ідентичними земельній ділянці з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452.
Відомостей про незаконність чи порушення порядку винесення розпорядження Канівської державної адміністрації № 943 від 15.11.2007 на час його ухвалення не встановлено. Також відсутні відомості про наявність прав інших фізичних осіб на земельну ділянку з кадастровим номером 7122084700:01:001:0452 на час ухвалення оспорюваного розпорядження та видачі державного акту серії ЯД №937429 та отримання позивачем у власність вказаної земельної ділянки.
З огляду на викладене, суд відхиляє доводи позивача щодо порушення його прав саме через ухвалення розпорядження Канівської державної адміністрації № 943 від 15.11.2007.
Суд також зазначає, що право на земельну ділянку відповідно до ч.1 ст. 140 ЗК України підставами припинення права власності на земельну ділянку є:а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом; є) примусове вилучення земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності.
Вимога позивача - власника про скасування права власності та скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, яка йому належить, враховуючи правомірність її надання, не є способом захисту права власності позивача та відновить прав позивача на земельну ділянку.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що позов не підлягає до задоволення.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки у позові відмовлено, судові витрати покладаються на позивача.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 5, 12, 42, 77-81, 259, 263-265, 268, 280-284 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області, Черкаської районної державної адміністрації, трет особа: ОСОБА_2 , про визнання неправомірним та скасування рішення органу державної влади, визнання права власності на земельну ділянку недійсним та його скасування відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Головуючий Л . О . Колісник
Суд | Канівський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2025 |
Оприлюднено | 18.08.2025 |
Номер документу | 129547809 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності |
Цивільне
Канівський міськрайонний суд Черкаської області
Колісник Л. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні