Вільнянський районний суд запорізької області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 314/1592/23
Провадження № 1-кп/314/115/2025
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.08.2025 року м. Вільнянськ
Вільнянський районний суд Запорізької області в складі:
головуючого судді ОСОБА_1 ,
секретар судового засідання ОСОБА_2 ,
розглянувши в порядку спеціального судового провадження у відкритому дистанційному судовому засіданні кримінальне провадження, внесене до ЄРДР №22023080000000505 від 24.03.2023 за обвинуваченням
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , уродженки м. Запоріжжя, громадянки України, заміжньої, головний спеціаліст з питань молодіжної політики та спорту селищної ради Чернігівської селищної ради (призупинено трудові відносини з 05.05.2022), зареєстрованої та фактично проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , яка не є особою, щодо якої здійснюється особливий порядок кримінального провадження, передбачений ст. 480 КПК України, раніше не судимої,
у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України,
за участю прокурора ОСОБА_4 ,
захисника ОСОБА_5 ,
ВСТАНОВИВ:
Згідно з Конституцією України, Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і рф 1997 року та іншими міжнародно-правовими актами є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.
Всупереч вказаним нормам міжнародного гуманітарного права президент рф володимир путін, а також інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади рф, діючи всупереч вимогам п.п. 1,2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (XXV) від 21.12.1965 № 2131 (XX), від 14.12.1974 № 3314 (XXIX), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, а саме віддали наказ на вторгнення підрозділів зс рф на територію України з метою її незаконного збройного захоплення та подальшої військової окупації.
Президент російської федерації 22 лютого 2022 року направив до ради федерації звернення про використання збройних формувань російської федерації за межами російської федерації, яке було задоволено.
Приблизно о 5 годині 00 хвилин 24 лютого 2022 року президент російської федерації оголосив про рішення розпочати повномасштабну військову агресію проти України та віддав відповідний наказ підрозділам збройних формувань рф про вторгнення на територію суверенної України.
Так, 24.02.2022, на виконання вищевказаних наказів, військовослужбовці зф рф, шляхом збройної агресії із застосуванням зброї, військової техніки та артилерії, з нанесенням ракетних та авіаційно-бомбових ударів по військовій та цивільній інфраструктурі, незаконно вторглись на територію Україну через державні кордони України в Донецькій, Запорізькій, Житомирській, Київській, Луганській, Сумській, Харківській, Херсонській та Чернігівській областях, та здійснили збройний напад на державні органи влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти військової та цивільної інфраструктури, які мають важливе народногосподарське та оборонне значення, після чого здійснили військову окупацію частини території України, в тому числі Бердянського району Запорізької області.
Так з метою відсічі військовій агресії, починаючи з 24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжено відповідними Указами Президента України, затверджених Верховною радою України, зокрема Указом Президента України від 6 лютого 2023 року №58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб затвердженого Законом України від 07.02.2023.
Відповідно до положень ч.1 ст.1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 (в редакції від 07.05.2022, далі за текстом - Закон №1207-VII), тимчасово окупована російською федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Тимчасова окупація російською федерацією територій України, визначених частиною першою статті 3 Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для російської федерації жодних територіальних прав.
За державою Україна, територіальними громадами сіл, селищ, міст, розташованих на тимчасово окупованій території, органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими суб`єктами публічного права зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території.
Крім того, відповідно до п. 6 ст. 11 Закону: окупаційна адміністрація російської федерації - сукупність державних органів і структур російської федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних російській федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.
А також, згідно з п. 7 ст. 11 Закону: тимчасово окупована Російською Федерацією територія України - це частини території України, в межах яких збройні формування російської федерації та окупаційна адміністрація російської федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування російської федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації російської федерації.
Починаючи з 26.02.2022 невстановлені представники зф держави-агресора рф спільно з представниками окупаційної адміністрації Бердянського району Запорізької області, спрямовують свою діяльність на створення незаконних органів влади, у тому числі окупаційної адміністрації держави-агресора на тимчасово окупованій території Бердянського району Запорізької області, всупереч порядку передбаченого чинним законодавством України, з метою встановлення тотального контролю та закріплення окупаційної влади, яка сприятиме у веденні бойових дій проти Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальній цілісності України, а також впливу на мешканців Бердянського району Запорізької області з метою виконання останніми вказівок та розпоряджень окупаційної влади, в тому числі мінімізації акцій спротиву представникам країни-агресора та окупаційної адміністрації.
Починаючи з 26.02.2022 територія смт. Чернігівка Чернігівської селищної територіальної громади Бердянського району Запорізької області була тимчасово окуповано зф держави-агресора рф. в подальшому Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 від 25.04.2022 «Про затвердження Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року» (втратив чинність 22.12.2022), Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 року «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», віднесено до вказаного переліку територіальних громад, розташованих в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Так, не пізніше 08.06.2022 (точна дата та час органом досудового розслідування не встановлена) громадянка України ОСОБА_3 діючи умисно, усвідомлюючи протиправність свого діяння та бажаючи настання суспільно небезпечних наслідків, перебуваючи у смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, територія якого з 26.02.2022 тимчасово окупована представниками зф держави-агресора рф, у порушення вимог Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування України», інших Законів України та інших норм і законів діючих на території суверенної України, прийняла пропозицію від невстановлених під час досудового розслідування осіб із числа представників окупаційної влади держави-агресора рф та 08 червня 2022 року добровільно, з власної ініціативи зайняла посаду начальника - мовою оригіналу «Отдела культуры и туризма Черниговской ВГА», пов`язану із виконанням організаційно- розпорядчих функцій, який створений окупаційною владою держави-агресора рф на тимчасово окупованій території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області.
Перебуваючи на вказаній посаді, громадянка України ОСОБА_3 , виконує покладені на неї організаційно-розпорядчі функції, як начальника - мовою оригіналу «Отдела культуры и туризма Черниговской ВГА», крім іншого, безпосередньо здійснює загальну організацію роботи і управління незаконним відділом влади та його структурними підрозділами, призначення на посади та звільнення з посад, розпоряджається коштами та майном Чернігівської селищної територіальної громади, розробку та видання незаконних нормативно-правових актів обов`язкових для виконання на тимчасово окупованій території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, а також надає безпосередню допомогу окупантам та представникам держави- агресора у встановленні та підтриманні їх незаконної влади на тимчасово окупованій території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області.
Так, ОСОБА_3 отримавши незаконно набуті владні повноваження, діючи умисно, виконуючи покладені на неї організаційно-розпорядчі функції, як начальника - мовою оригіналу «Отдела культуры и туризма Черниговской ВГА», здійснює активні дії в організації, проведенні, а також контролю за проведенням масових пропагандистських заходів на тимчасово-окупованій території смт. Чернігівка Чернігівської селищної територіальної громади Бердянського району Запорізької області, спрямованих на підвищення іміджу окупаційної влади держави-агресора рф, що в свою чергу забезпечує становлення та зміцнення окупаційної влади на тимчасово окупованій території, а також перешкоджає патріотичному вихованню молодшого покоління, а також формуванні національної свідомості, громадської позиції та становленні молодої людини як громадянина своєї Батьківщини, що в свою чергу забезпечує проведення представниками рф та окупаційної адміністрації підривної діяльності проти України.
Обіймаючи вказану посаду, ОСОБА_3 , діючи умисно та виконуючи покладені на неї окупаційною владою організаційно-розпорядчі функції та вказівки представників збройних формувань російської федерації і окупаційної адміністрації держави-агресора - мовою оригіналу «Черниговской военно-гражданской администрации Бердянского района», 04.10.2022 організувала та прийняла участь у святкуванні «Дня народного единства», 15.02.2023 прийняла участь в акції «34-я годовщина вывода советских войск с территории Республики Афганистан», яка проводилась разом з учасниками руху «Юг Молодой». Крім іншого, ОСОБА_3 погоджує план заходів, які проводитимуться вказаним структурним відділом незаконного органу окупаційної влади по лінії культури і молодіжній політики кожного місяця на тимчасово-окупованій території смт. Чернігівка Чернігівської селищної територіальної громади Бердянського району Запорізькій області, які спрямовані на підвищення іміджу окупаційної влади держави-агресора.
Крім цього, перебуваючи на вказаній посаді ОСОБА_3 діючи умисно, бажаючи проявити себе та довести окупаційній владі свою лояльність та відданість, будучи підзвітною окупаційній адміністрації держави-агресора рф, спрямовує свою діяльність на впровадження та закріплення влади держави-агресора рф на тимчасово окупованій території Чернігівської селищної територіальної громади Бердянського району Запорізької області, зокрема шляхом організації цільового пошуку та захоплення культурної спадщини України, яке фактично знаходиться на тимчасово окупованій території смт. Чернігівка Бердянського району Запорізької області, з подальшою «націоналізацією» об`єктів власності у власність держави-агресора рф або знищення, чи спотворення успадкованих українцями від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини, результатів духовної і матеріальної діяльності українського народну, з подальшим впровадженням та закріпленням культури держави-агресора рф.
Судовий розгляд у межах даного кримінального провадження здійснювався за відсутності обвинуваченої ОСОБА_3 (in absentia), яка показань суду не давала та будь-яких клопотань від останньої на адресу суду не надходило.
При цьому суд враховує, що на підставі ухвали слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 06.04.2023 у межах даного провадженняпроводилось спеціальне досудове розслідування.
Під час досудового розслідування повістки про виклик ОСОБА_3 та повідомлення про підозру публікувалися в засобах масової інформації газеті «Урядовий кур`єр», на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора,копії процесуальних документів, що підлягали врученню ОСОБА_3 , на виконання вимог ч.2 ст.297-5 КПК України, направлялись та вручались захиснику-адвокату, що був забезпечений державою з Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях.
З огляду на зазначене, орган досудового розслідування вживав всіх можливих передбачених КПК України заходів для виклику та розшуку ОСОБА_3 , щоб забезпечити останній можливість безпосередньо та через захисника реалізовувати усі права підозрюваної на стадії досудовогорозслідування.
На підставі ухвали Вільнянського районного суду Запорізької області від 10.08.2023 відносно ОСОБА_3 здійснювалось спеціальне судове провадження.
Судом вживалися заходи про виклик обвинуваченої для забезпечення права на захист та доступ до правосуддя, у зв`язку із чим в судові засідання остання викликалась в порядку ст. 323 КПК України. Повістки про його виклик були опублікованіу засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження - у газеті «Урядовий кур`єр»та шляхомздійснення публікації про виклик на офіційному веб-сайті суду.
Суд вважає, що наявні у справі чисельні документи свідчатьпровідмову ОСОБА_3 , належним чином повідомленої про проведення відносно неї досудовогорозслідування та здійснення судового розгляду, від реалізації права предстати перед судом та захищати себе безпосередньо в такому суді, а так само свідчать про її намір ухилитися від кримінальної відповідальності.
В той же час, ухилення обвинуваченої ОСОБА_3 від правосуддя, суд розцінює як реалізацію останньої невід`ємного права на свободу від самозвинувачення чи самовикриття (п/п.«g» п.3 ст.14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, ст.63 Конституції України), як одну з ключових гарантій презумпції невинуватості.
Водночас дане кримінальне провадження здійснювалось за обов`язковою участю захисника, що був забезпечений державою з Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в у Донецькій та Запорізькій областях.
Судом встановлено, що стороною обвинувачення вжито усіх передбачених законом заходів щодо дотримання прав підозрюваної та обвинуваченої на захист з урахуванням встановлених законом особливостей спеціального досудового розслідування.
Зважаючи на специфіку спеціального судового провадження (ч.3 ст.323 КПК України) суд, зберігаючи неупередженість та безсторонність, надає особливого значення охороні прав та законних інтересів обвинуваченого як учасника кримінального провадження, яке відбувається за його відсутності, сприяє забезпеченню повного та неупередженого судового розгляду з тим, щоб до обвинуваченого була застосована належна правова процедура в контексті приписів ст.2 КПК України з дотриманням всіх загальних засад кримінального провадження з урахуванням особливостей, встановлених виключно законом. Ці особливості вимагають від суду прискіпливої оцінки кожного поданого доказу обвинувачення, відтак поріг вимогливості до доказування у даному випадку має бути підвищений.
Разом з тим, суд враховує, що тимчасова окупація з боку рф частини території України, яка розпочалася із збройного конфлікту, викликаного російською військовою агресією, починаючи з 20 лютого 2014 року та повномасштабного вторгнення рф на територію України 24 лютого 2022 року, а також анексія з боку рф частини території України є загальновідомими фактами, які за хронологією подій: а) констатовані нормативними, хоча і засудженими з точки зору міжнародного права, актами рф, а також «нормативними актами» самопроголошених суб`єктів на території України, законність яких не визнається державою Україна, проте прийнятих судом у даному випадку до уваги, оскільки вирішується питання про відповідальність за вчинення кримінального правопорушення, внаслідок якого були прийняті такі акти; б) встановлені національними нормативно-правовими актами, які є обов`язковими для застосування на території України; в) засуджені міжнародними актами колективного реагування, у зв`язку з чим ці факти не потребують окремого доказування в межах даного кримінального провадження.
За наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» №309 від 22.12.2022 смт. Чернігівка Чернігівської селищної територіальної громади Запорізької області є тимчасово окупованою територією України з 26.02.2022.
Також загальновідомим є факт створення на окупованих територіях України окупаційних адміністрацій, правоохоронних та інших владних органів.
Суд за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин кримінального провадження, керуючись законом, оцінивши кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку, приходить до висновку про доведеність вини ОСОБА_3 у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України, як: «добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій та адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, дослідженими в судовому засіданні, наступними доказами.
Протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками 08.02.2023, проведеного за участю свідка
Інформація не підлягає розголошенню в загальному доступі відповідно до статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
ОСОБА_15
19.08.2025
Суд | Вільнянський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2025 |
Оприлюднено | 20.08.2025 |
Номер документу | 129595550 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти основ національної безпеки України Колабораційна діяльність |
Кримінальне
Вільнянський районний суд Запорізької області
Капітонов Є. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні